כיכר השבת

מפלגה לתוניסאים ומפלגה למרוקאים

האמנם הגאון הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני של אלי ישי, גמר אומר שכנסת ישראל כבימי קדם תתחלק לשבטים שבטים? עדות עדות? מני צור לא רוצה מפלגות עדתיות (דעות)

44
מני צור | כיכר השבת | כ"ב בכסלו | 14.12.14
כותב השורות
כותב השורות (באדיבות המצלם)

"האביב המזרחי" הפוליטי, נפתח יש להודות ע"י ידי הרב אמנוב יצחקוביץ', כשתופעת עולם התשובה הייתה קיימת עוד הרבה לפניו. ׳הרב אמנון׳ כפי שמכונה בפי חסידיו שהחליפו נ׳ ב- ב׳ משום הב' הסגולית של בראשית שעמה נברא העולם, כך לפי קדמונים, היטיב לעשות הכול בגדול ומחוץ לקופסא.

מה שבידל אותו מהקולגות לתחום היה הבאזזז התקשורתי הבלתי מוסבר והכמעט מיסטי שליווה את פעילותו הברוכה בתחילת דרכו. מטוסי ריסוס של עלונים וקלטות וידאו ושמע, טרנספורטים לסקילה של ׳טמבלויזיות, תיאטראות, קוקו, עגילים, הוראות קבע, אנטנה, ג'אלביה וסרקזם שופע.

עוצמה, אמונה וקופריטריות מתוחכמת ממשרד קטן בפאתי עיר מרכזית ותורנית. ככל שהאליטה האריסטוקרטית השלטת ניסתה ליירט אותו, כך גדל חיוכו וצמח סימן ההיכר שבו.

עם הזמן... לאט אבל בעקביות, הפכו ארגוני התשובה לעסק מניב "מגניב", צפוף ותחרותי. מי שהפחיד יותר, עשה נפשות יותר, "לא הפחדת - לא החזרת" היו מי שסלגו סלוגן. הגיהינום הכול כך מוחשי כמו והפך לבריכה חמימה בחורף קר ומנוכר, הפחד שהחזיר דור שלם לאביו שבשמים התמסמס וכבר לא עבד עוד.

ובכל זאת אסור לזלזל, תחילתו בכוונות טובות וסופו מכוח האינרציה. ככל שציר הזמן התקדם, דיסציפלינת ה"תשובה מאהבה" חזרה לפרונט והוכיחה עצמה כפליים מדורו של הברדיצ׳בער רבי.

שיטת הברדיצ׳בער הישנה והטובה ׳לוהקה׳ ובצדק לברסלב, חב״ד את שו״ת הליטאים והספרדים לארגוניהם השונים. לא 'יד אליהו' ובטח לא כתף וכיס חזקיהו. בית מדרש ישן וטוב. גמרא דפוס האלמנה והאחים ראם מצהיב ומתפורר. התוודעות אולי התבודדות. אומן ואמן בקול. קייכעלעלך מיט הברונפען לא עולה ממון (ל)רב. לא ברעש השם. ובוודאי לא בצלצולים אמרו האחרונים.

תהליך טרנספורמציה בריא הבזיק במחוזותינו. במדיה קצת שונה, מעט מתקדמת. בראשיתה ספרונים דקיקים ולא פומפוזיים במיוחד. סימפוזיונים, בנושא מדע מול אמונה על פי הרציונל והלוגיקה היהודית חדת המחשבה והבהירות. בעדינות עם היד על הכתף ופחות אל הכיס. אם יתאים לך אחי, מוטב. אם לא? סע להודו ואחר כך תתקשר... אופרה שונה, סגנון חדש אבל מאוד מאוד ישן. הידברות בהידברות.

כשיהודים טובים המשיכו לקנח ב״שטראוס מאוס״ לקול שירת הזמרים ״הפסולים״ בהנאה מרבית. הבין המבין שהכוח להשפיע טמון כנראה בעולם הפוליטיקה, שכה היה בז לו עד אז. כמובן לשם שמים! אלא מה? לאחר שלחם בשקל וחצי, חוילה עם בריכת דולפינים תכולי כנף בתריי זוזי ועבד בחינם, אפעס, משום מה לא בדיוק הביא אלקטורט, או אז הגיחה המציאות המרה. אוי ואי זמיר...

ביום גשום וקר, כותב המניפסט שלפניכם הטריח עצמו על רמ״ח אבריו ושס״ה גידיו מהגליל המוריק בעונה זו של השנה. לאולם זערורי באם המושבות, ימים מספר לאחר ׳יום הנבחר׳ לדעת את אשר יש לרב לומר בנאום הראשון ׳להצלחה׳ המטאורית שכה הובטחה, ורק נעבעך... לא שמעה על עצמה.

בפילפול למדני אופייני נאמר לבאים כי ה׳ הציל בכוח את כח של תדע סיאוב מבפנים מה הוא. כמה פשוט כמה קליט. ומאד מאד משכנע. שוטרים, בקבוקי ג׳אמפ בצבעי הקשת והענן והמון המון אש, ברקים וגופרית הוטחו על ראשיהם של אישיים ורבנים למיניהם. את הצגת הסולו הנפיק דווקא אחד מהקהל, מאחרוני אחרון המושבים. "נמאס מהספרדים האלה"! צווח בפאתוס, כשלעומתו עולה הסכמה כמעט רבתי מהקהל. "בכלל לא מתחשבים בתימנים, ח"כ נהרי חותמת גומי בידי ש״ס"! המשיך רעהו בעל קול צפצפני ונדיר במיוחד.

הרב, יש להודות, נע באי נוחות בכיסאו. אמנם רעיון הקמתה של מפלגה על פי נוסח שאמי ובלדי נגוז לאחר שתיית כוס הגא׳מפ הראשונה שבמזנון. אך את רגש ׳העדתיות׳ הנלוז היה אפשר לסמן כבר אז, באותו ליל ברקים ורעמים מרובה מטר, כאחד מאבני הדרך לכאוס שפוקד את מפלגת ש״ס בימים טרופים ומדובללים אלו.

האם אויבו המר אז, של ח״כ הרב אלי ישי הרים לו להנחתה. לפני פחות משנתיים ימים? האמנם הגאון הרב מאיר מאזוז, פטרונו הרוחני של אלי ישי, גמר אומר שכנסת ישראל כבימי קדם תתחלק לשבטים שבטים? עדות עדות? הימים הקרובים ויש מי שמהמר עוד השבוע. יגידו

לציבור השפוי נותר רק לקוות שלא נצטרך את צביקה יחזקאלי להסביר מה ההבדל בין שיעיים, סוניים, עלוויים. ולהבדיל להבדיל עם קדוש בין תוניסאים, מרוקאים, עיראקים, לובים, תימנים, וכורדים.

עד כאן בפן הערכי. בפוליטי אומר בקצרה, מספיק לעשות סיבוב על גבו של הציבור (האפשרות לפיה ירוצו שני מפלגות בשני ראשים נפרדים, ולא יעברו את אחוז החסימה, לא כזו מופרכת. משה כחלון מחכה למצביעיו המסורתיים ״בכיחלון עיניים״. גם כך אחרי עידן מר"ן ש"ס על מריבותיה, היא הכוס תה הפחות מועדפת עליהם מכמה וכמה סיבות).

נ.ב גילוי נאות; כותב השורות חצי ספרדי חצי אשכנזי, ילדיו, כמה גאה, מחולקים לארבע (במובן העדתי כמובן), כך שרחוק הוא מהסימפטום הפרימיטיבי המזיק לעם ה' הנ״ל כרחוק מזרח ממערב, צפון מדרום.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
ראשית, אבקש להחמיא לך. כתבת יפה מאד, ולעניין. אבל העדתיות היא בהחלט לא הנושא כאן. מה כן הנושא? דורסניות של מי שלא היה חלק מהמפלגה הרבה שנים (ואף זלזל בשולחו, הגר"ע יוסף זצ"ל), פגיעה בזה שהרב עובדיה קרא לו "נאמן ביתי", על ידי זה שלא זכה לכינוי הזה, חתרנות בלתי נלאית ועוד. אני אשכנזיה, אם זה משנה משהו
צפור דרור14.12.14
ברור כשמש לכולם שכל מי שמדבר או מסית נגד אריה דרעי זה לא מתןך דאגה להצלחת ש"ס אלא מתוך צפיה לראות הבמפלתה. ולכן אין להתפעל מכל המתבכיינים של ישי שהוא נאמן ביתו ועודוכו וכו
זה הכלל15.12.14
18
כתבה מעניינת לא ידעתי שאתה אוצר בך כזה אוצר מילים עשיר והשנינות בטח לא מבית אבא עלה והצלח מכאן ביתר תובב"א
יוסי 15.12.14
17
בתור אחת אשכנזייה אני חושבת שזה לא משנה מה אשכנזים ספרדים הרי במלא לא קובעים הלכות בכנסת ..רק כמה צעדים שקשורים לחרדים אז תתאחדו וזהו!!!!!!!!
נחמי14.12.14

הצגת כל התגובות

16
העדה התימנית גדולה בהרבה מהעדה התוניזאית ופעמיים זה לא הלך אז מה חושבים התוניסאים
עזרא14.12.14
15
אם אלי ישי היה אוהב את הרב עובדיה לא היה מפלג את הציבור
אין על אריה17.12.14
14
מחרחרי מריבות
הרצחתם וגם ירשת15.12.14
13
אני עארקי והצבעתי כח להשפיע ולא בגלל שכבוד הרב אמנון יצחק שלחט"א תמני.. בגלל שהוא איש אמת!!
מאמין14.12.14
12
אל תכניס את דעתך הקטנה לתוך דעתו הגדולה של מרן שוטה וחצוף
כסא רחמים15.12.14
11
עוד כתבה מטעם כזו שכתובה בסגנון בעלי תשובה. היציאה של אלי ישי מש"ס אינה של טוניסאים אבל גם אם היתה מה רע בשבט תוניסאי השומר על גחלת חכמי ג'רבה. ראינו את כלל ישראל של חינוך עצמאי ולכותב התמים נאחל כי בנותיו יתקבלו בעז"הי לסמינרים טובים ודי לחכימא....
ג'רבאי15.12.14
10
רק עשו צרות לש"ס לכל אורך ימיה
מרוקאי15.12.14
9
אל תפלג את הציבור הספרדי
כוחנו באחדותינו23.12.14
8
כתיבה מדהימה וקולחת, פשוט היה כיף לקרוא... את התיאור וכ״ו לגבי הנושא אנחנו צריכים משיח בדחיפות כדי שיאחד את כל השבטים המפולגים והאבודים... בקרוב אמן.
הברבור15.12.14
7
אני מרוקאי אסלי. בא מבית מרוקאי אסלי. וגם פייטן מרוקאי... ומבטיח להצביע לאלי ולא ולאריה. למה? כי אלי זה הענין הוא עניו צנוע ישר דרך ומכבד את החלטות הרבנים כלשונם כשמרן הוריד אותו מראשות התנועה הוא שתק. מרן גם התנה עם אריה תנאים מסוימים שהוא לא עמד בהם הרי אם מרן היה בחיים אריה לא היה יכול לדרוש מאלי
שסניק שרוף לשעב15.12.14
אם דרעי לא עמד בהבטחות יש את המועצת שיחליטו ולא דרק קטן כמוך, הסיבה שהרב מזוז לא במועצת בגלל שמרן לא רצה אותו שם בגלל שלמרות תורתו השקפתו לא משהו, לשנות נוסחי תפילה מסברה, ארץ ישראל השלמה, וגם כל ה''שלים'' בכיסא רחמים, עכשיו כולם רואים כמה הרב עובדיה צדק בלי השקפות אפשר לפלג את העם בתקופה הכי עויינת
דוד15.12.14
מה אתם מתווכחים על עדות? כולנו יהודים ונגמר הסיפור!
יהודי...16.12.14
6
אני קורה וצוחק וצוחק, הקול קול דתי לאומי והידיים ידי חרדי. אז כתבת יפה ! זה אומר שזו המציאות בשטח ? הרי בלי החפילוגים האלו החברה החרדית תאבד דרכה. כל ייחודיותה זה השמירה על הישן ועל העדתיות. ישיבת כסט רחמים משמרת גקרבאיות קדומה ולא חסר עוד מוסדות של תימנים מרוקאים וכו. אני בעד שישי יפרוש ויקי
מאיר15.12.14
5
מי ששם לב לכאלו דברים זה מי שפגום בדבר.. אף לא אחד מהמרוקאים שבנו חשבנו שיש פה פילוג עדתי. מדובר ב2 אנשים ולא משנה מה העדה אלא שאחד מהם עובד ביושר והשני איך לומר... קצת פחות. אז אני מעדיפה לבחור באדם ישר!!!ולכן ברגע שאלי יפתח מפלגה למה לי לחשוב פעמיים?!?!?!? ה' יעזור לו וש"ס תחזור להיות מפלגה אמיתית
ספיר14.12.14
האדם הישר הוא הרב אלי ישי ולא יו"ר ש"ס
emuna2915.12.14
4
אוי לבושה - איך נתנה הרבנית את חסותה לעברין המורשע וזיכתה אותו ב"ממשיך דרכו של הרב" זו חרפה לזיכרו של הרב ותעודת עניות לאישה ניכבדה ויקרה - צריך לברר היטב מה בדיוק קרה שם; איך הסכימה הרבנית עובדיה לקבל את אשת העברין כ"משגיח כשרות"?
אזרח15.12.14
3
נמאס מהפוליטיקה הקטנה והמושחתחת שמציג יו"ר ש"ס, וכעת משרוחו של מרן סרה מהם למה לו לקרוא להצביע להם?? ניכר שאתה מידי עף על עצמך
אלעד14.12.14
2
כשאצלם לא העדתיות אלא החוגיות מפלגת זה כן בסדר? אני לא רואה בעיה בעוד פילוג.
הראל14.12.14
1
זאת בגלל הדכדוך שיש לעדה התימנית מייחסם המזלזל של ש"ס ולא יוצא מן הכלל אף אחד שם כולל כבוד השר לשעבר נהרי. אינני כלל מחסידי הרב אמנון וזאת בלשון המעטה, אך בטוחני שאם הוא היה מקים היום את מפלגתו ולא לפני שנתיים אז עוד הרבה יותר תימנים היו מצביעים לו, משום שכיום אין את הרב עובדיה שיגיד את דברו כמו בבח
תימני בן תימני14.12.14
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | 01.05.24