כיכר השבת

השד העדתי של חיים כהן

למה רק בחו"ל אשכנזים כפופים למזרחיים?

"למה כאן בארץ הציבור הספרדי לא מצליח עם אותה הצלחה שזכה לה בחוץ לארץ? השאלה גוברת במיוחד אם ננתח את הציבור הספרדי בימינו בארץ. הרי זה ציבור בני התורה הכי גדול שיש, ועם כל זאת, אנחנו לא מרגישים את העוצמה הזאת" חיים כהן פותח את הסוגייה העדתית מזווית חדשה ומרתקת (טור, חרדים)

49
חיים כהן | כיכר השבת | כ"ד בטבת | 15.01.15
צעירים מזרחיים בהלווית מרן הגר"ע יוסף
צעירים מזרחיים בהלווית מרן הגר"ע יוסף (צילום ארכיון: יעקב אריה, כיכר השבת)

כמי שנולד וגדל בחוץ לארץ, באחת הפינות בדרום אמריקה ומכיר היטב ומקרוב את רוב הקהילות הספרדיות גם בדרום אמריקה וגם בארצות-הברית, אני יכול להעיד - וכמוני גם כל מי שמסתובב קצת באזורים היהודיים בארצות-הברית ובדרום אמריקה ונכנס לבקר בקרב הקהילות היהודיות הגדולות והמכובדות - כי רוב הקהילות המכובדות והמגובשות, שייכות לציבור הספרדי.

ותמיד ניקרה בתוכי השאלה, מדוע דווקא בחוץ לארץ הציבור הספרדי הצליח הרבה יותר, אם זה בהקמת תלמודי תורה איכותיים, וכמוהם בהקמת ישיבות קטנות וישיבות גדולות, ובכלל בנושא של להגדיל תורה ולהאדירה?

זה שאלה שגם שאלתי את עצמי, וגם נשאלתי על-ידי אחרים פעמים לא מעטות.

ושמתי לב לדבר אחד שהוא כנראה התשובה האפשרית לכך, אם כי יוקדם כי בדברים הבאים אני מדבר אך ורק על דעת עצמי ולא ח"ו בכוונה להעביר איזושהי ביקורת על אף אחד.

***

מי שמכיר את ההיסטוריה היהודית של הדורות האחרונים בקרב הקהילות היהודיות, בעיקר בדרום אמריקה, זמן קצר לפני מלחמת עולם השנייה ומיד לאחר מלחמת העולם השניה, יודע כי לכל מדינות דרום אמריקה היגרו יהודים רבים, הן מאירופה והן מסוריה.

ומה שקרה הוא שהקהילות הספרדיות של היהודים שעלו מסוריה ("החלאבים"), כולן התלכדו מסביב אותו חכם שעמד בראשם באותו דור, ואילו יהודי הקהילות האשכנזיות שהגיעו למדינות הללו - פתחו לעצמם עוד ועוד קהילות ובתי-כנסת, נפרדים אחד מהשני, וכל אחד מהם עם רב אחד שעומד בראשו ובלי דמות רוחנית מלכדת.

וההיסטוריה הוכיחה שהקהילות הספרדיות שהיו שם גדלו ופרחו, בעוד הקהילות האשכנזיות השכנות התפוררו, ואף רבים מאד מהם התבוללו ל"ע. הסוד להצלחה של הקהילות הספרדיות דאז בדרום אמריקה, היה אחד: שכולם התאחדו מסביב אותו חכם שעמד בראשם. הייתה שם אמונת חכמים טהורה ונקייה, אצל כל אחד מיהודי אותן קהילות, שקיבלו את דברי החכם שהנהיג את הקהילות ב"כזה ראה וקדש". ואילו בקהילות האחרות שלא מהציבור הספרדי, לכל אחד היה את הרב שלו, ומטבע הדברים קרה מה שקרה.

סביב אותו חכם שהנהיג את הקהילות הספרדיות, התלכדו כל היהודים הספרדיים, ונשמעו לו לתקנות הברורות שהוציא ואף התאחדו מסביב לתקנות הללו, בגלל האמונה הפשוטה והטהורה שלהם, אמונת החכמים, ואף אחד לא העז לערער עליהן. ההוראות הללו הצילו אותן מכל הרעות החולות שהסתובבו בשאר הקהילות, ובראשן כאמור ההתבוללות. בקרב היהודים האחרים, שכל אחד מהם פתח קהילה משלו, מטבע הדברים הכל התפורר.

וכעת כל זה מוביל אותנו לימינו אנו. נשאלת השאלה: למה כאן בארץ הציבור הספרדי לא הצליח עם אותה הצלחה שזכה לה בס"ד בחוץ לארץ? השאלה גוברת במיוחד אם ננתח את הציבור הספרדי בימנו בארץ. הרי זה ציבור בני התורה הכי גדול שיש! ועם כל זאת, אנחנו לא מרגישים את העוצמה הזאת. וזה עוד לפני שניצלנו את הפוטנציאל העצום שעוד יש בציבור הזה, שניתן עוד ועוד להרים ולפתח.

התשובה לכאורה, בעיניי, היא שבחו"ל ידעו כולם להתלכד מסביב לקהילה אחת ורב אחד ולקבל את מרותו ואת הוראותיו כ"כזה ראה וקדש" מבלי לעשות פלפולים ובלי לייצר מחלוקות. זה נותן את הכל. האחדות הזו נותנת את הכח לפתח ולבנות קהילה גדולה ומכובדת, כמו שאנחנו רואים עד היום את ההצלחה הגדולה של הקהילות הספרדיות בחו"ל.

המסר שיוצא מזה הוא, שאם גם כאן בארץ כולנו נתלכד - ואני מדבר כרגע על הציבור הספרדי, ומבלי קשר לפוליטיקה - אם נדע כולנו להיכנס תחת מטריה אחת, השמים הם הגבול של הפוטנציאל שקיים בציבור הזה, עם כל המסורת והאמונה הפשוטה והטהורה שעוברת בו מאב לבן.

הטור פורסם הבוקר ב"כל ישראל" מבית 'קו עיתונות'

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
עדתו חלק מכם עמלקים הישיבה ההיא בית הכסא וחיילי צהל שילכו לישיבה או שיאשפזו אותו או שפשוט יקרא מנהיג כת
ח''כ לא תהיה19.01.15
31
תגיד במפורש אם אתם המזרחיים בארץ ישראל תתאחדו תחת הרב שלום כהן אתם תצליחו כמו המזרחיים בחו"ל ו30 שנות שלטון הגר"ע לא הספיקו וכל האחדות שהייתה סביבו הייתה כלום עובדה שהמזרחיים לא הגיעו להישגים מרשימים חוץ מהמקורבים ובני המשפחה שהבריגו אותם ומשום מה העושר לא חלחל למסכנים (ואלו שנכנסו לכלא כרגיל)
ויקם מלך חדש 16.01.15
30
ואילו כאן בארץ יוצאי עדות המזרח בעמדת נחיתות הן כמותית והן מעמדית בכל התחומים: במסחר, באקדמיה, בפוליטיקה, בשלטון, ועוד ועוד. רק בקרב דיירי בתי הסוהר הם מהווים רוב מוחלט. יש לתת על כך את הדעת.
דוד16.01.15

הצגת כל התגובות

29
שנה שרבינו עובדיה היה איתנו והיו מלוכדים , ובכל זאת תיאור המצב היה כהיום , כלומר לא בין לילה פתאום הספרדים בארץ נמצאים במה שמתאר הכותב , ולכן כל הדרשה היפה לא מסבירה את עצמה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי18.01.15
28
לפחות לגבי הציבור האשכנזי אתה צודק, צריך רב אחד בלבד - ואתה יודע טוב איך קוראים לו!...
ליטבאק18.01.15
27
מוזר למה תמיד אלה ששואלים השאלה הזאת וכל הזמן זה בראש שלהם הם הספרדים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שימי16.01.15
26
לנו היה אחד כמו מרן ולא התלכדנו כי אנחנו נחותים
ספרדי16.01.15
25
זהו חלק עקרוני ולגיטימי ביהדות שיש קבוצות שונות המתלכדות סביב רבנים שונים. התלכדות סביב רב אחד זו וודאי לא התשובה. עובדה שלאשכנזים זרמים ורבנים רבים ביותר, אך עדיין כולם יחד תחת מפלגת "יהדות התורה". מחלוקת לשם שמים היא חלק מדרך קיום תורת ישראל. העניין הוא שזה צריך להיות לשם שמים בלבד. זה לא מבטל את
הבעיה האמיתית17.01.15
24
לארץ עלו בני מעמדות נמוכים יותר ואילו מי שיכל בעיקר כלכלית היגר לאמריקה או לאירופה
הסבר ארצי16.01.15
23
זה פשוט בגלל שהחרדיות בארץ ליגה מעל חול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דני16.01.15
22
דבר שני . יוצאי השטעטל הבוזבוזים הם ככ רעים ומושחתים שרק בכח מוציא אותם מהכח שלהם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי16.01.15
21
זה טיפשות לדמות את המצב בחו"ל למצב בישראל, כאשר שם החלבים באו עם כספים, עוסקים בעסקים, מעורים בחברה, את ילדיהם שולחים לרכוש השכלה תורנית וכללית. בארץ ישראל הם חיפשו בורות וקיבלו אותה. הלכו ללמוד מהאשכנזים והפסידו מזה ומזה.
חרדי16.01.15
20
וכאןיש הרבה קהילות ספרדיות
ארגנטיני16.01.15
19
בזמנו בירושלים היה רוב ספרדי והיהודים האשכנזים סבלו מהם רדיפות עד שנאלצו לנסוע לטבריה או לצפת. אי לכך מאוד חשוב שיקומו עוד מוסדות סימנרים תלמודי תורה בתי ספר גמחים וכ' של אחינו הספרדים לתפארת. שאשכנזים ירצו לילמוד שם
דוד16.01.15
18
ידידי כמעט כל הקהילות היהודים שהגיעו לדרום אמריקה כבר היו מתבוללים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריה 16.01.15
17
אבל את האמת האמיתית כולם יודעים: שבין העליה הספרדית לחו"ל לבין זו העליה לארץ - ישנו הבדל תהומי ששורשו בציר אחד: שהציבור הספרדי היותר משכיל ומוצלח כלכלית דוקא הגיע למדינות אירופה ואמריקה. ומאידך העלייה ההמונית לארץ ישראל הביאה איתה את ההמון הפחות מוצלח כלכלית ותרבותית, ותוסיף על זה שאותם המוצלחים שיר
איכות16.01.15
16
הרי אין שום הגיון בתשובה שלו שבמציאות האשכנזים מפולגים ומצליחים והספרדים מאוחדים יחסית ולא מצליחים ועוד שגם אצל החילונים יש אותה בעיה זה נושא שכבר דנו הרבה והתשובה הפשוטה שעולה מכל הדיונים שהאמת אפילו שכואב לשמוע שבחו'ל ואצל הגוים אין גזענות כמו פה בארץ
אשש16.01.15
15
אין ספק שלאחר פטירת האדם מהעולם הזה אין שום משמעות למקום שגלו לשם אבותיו אלא לתורה ומעשים טובים שלו. היגיע הזמן להפסיק עם קידוש ההפרדה ולהתחיל לקדש את האחדות. לדעתי זה רק כמה פוליטיקאים שיש להם עניין בפילוג (מפלגה), שמלבים את זה. אני גר בעיר אלעד ושנים רבות רצו ברשימה מאוחדת, ולא הורגש כלל שום חיכוך
יהודי ניטראלי16.01.15
14
גם בחו"ל ליקווד היא הכי טובה באמריקה.או גייעצד באנגליה.לוצרן בשוייץ. ברור שהקיהלות הספרדיות יותר קרובים למוסרת. לכן הם זכו לא להתבולל. תראה בישראל הספרדים רוצים ישיבה אשכנזית אשכנזי לא רוצה ישיבה ספרדית.הבן של מרן רבי דוד חבר מועצת חכמי התורה למד בחברון.והבן רבי משה למד בקול תורה. בקיצו
אוהב את מרן.15.01.15
בתקופת בניו של מרן לא היו הרבה ישיבות ספרדיות (טובות..) לכן מרן זצוקלל"ה שלח אותם לשם סתם שתדעו בארץ הספרדים והשכנזים זהים אבל בחול יש יותר אשכנזים לכן הישיבות שלהן מן הסתם פונות לקהל יעד רחב יותר שמביא יותר הצלחה וזה הגיוני ונורמאלי . שבת שלום
דניאל 116.01.15
13
חזק וברוך חיים כהן!
שטיגניסט15.01.15
12
אמנם לא הגדרת למה כוונתך הצלחה, כתבת "מכובדת ומגובשת". אבל מה זה מכובדת? ומה מגבש? בתחום הכלכלי, יש את הקהילה החלבית בניו יורק ואת הקהילה היהודית בפנמה, שהן שתי קהילות עשירות. לעומתן, בשאר הקהילות היהודיות בדרום אמריקה, ישנם הרבה יהודים עניים ממש וקשה לומר שהממוצע שייך למעמד הביניים. ברמה הרוחנית?
משה16.01.15
11
העשירים האמתיים היו ונשארו האשכנזים הספרדים על כל סוגיהם במיוחד החלבים למעט ספרא צפדייא ועוד כמה בודדים הם בעיקר מוכרי בדים למינהם מתעסקים בחיקויים וכל מיני מנקי ביזנס אין להם אנשים בהיי טק או בתחום המדע והמחקר אנשים מובילים ויחודיים בקיצור בסטיונרים אבל בסטייל מה שבטוח שבארץ לא היו נותנים לה
רק בסטייל 17.01.15
10
ומצד שני, אם זו הבעיה של הספרדים - ההתפלגות, אז איך האשכנזים מצליחים בארץ, הרי הם אלופי הפילוגים??????????????? שטויות במיץ עגבניות, רק בכדי לעזור לאסיר המשוחרר, שכולם צריכים לחסות תחת מועצת הבובות שלו.
חסיד מרן16.01.15
9
שטויות! אין שום השפעה ספרדית על המוסדות האשכנזיים!
חוצניק16.01.15
8
קשקוש בלבוש. בארה"ב חוץ מקהילה חלבית סגורה כל הקהילות החשובות הן אשכנזיות. שום מורה הוראה בעל שם לא יצא מיהדות דרום אמריקה הספרדית או האשכנזית גם אם יש שם קהילות מכובדות ועשירות. לעומת זאת בא"י קמו חכמי ספרד ובראשם מרן הרב עובדיה שלא הכפיף את ראשו לרבנים האשכנזים ובגודל תורתו העז לחלוק עליהם ולהלחם
דוד16.01.15
7
והליטאים ,ומכפיפה את מרן בפני הליטאים, אילו הרב אלישיב זצ"ל היה מתיר לאכול עוגיות יין בפסח , היו מערערים על כך??? ודאי שלא, אך לרבנים ספרדים אין בעיה לערער על מרן, ולהיות נאמנים לפסיקה ליטאית
..16.01.15
6
שכחת להזכיר לצערנו האשכנזים דאגו לעשות הפרד ומשול בציבור הספרדי וזאת לאחר עלייתם לארץ ממדינות המזרח ולכן כאן אנו נשלטים ומנסים לחקות את האשכנזים .
דוד15.01.15
5
נעשה השתדלות גם כאן בארץ הזאת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל15.01.15
4
רשת אל המעיין פשטה את הרגל תרתי משמע, ההנהלה גנבו מליונים, ורמת הלימודים הנמוכה ביותר בארץ. כאשר המטרה של דרעי לגדל עדר ספרדי ולא ציבור.
דן סגל15.01.15
3
ב99% מקהילות הגולה יש הפרדה מלאה בין אשכנזים לספרדים. רוב הקהילות בחו"ל שייכות לחסידים (אין שם בכלל ספרדים) והקהילות הספרדיות נמצאות בערים ומדינות שונות. כאן בארץ אין הפליה בציבור החרדי!!! עובדה שבכל מוסד חרדי יש כשליש עד חצי ספרדים!!! והספרדים עושים גזענות בזה שהם מנסים להכנס בכח לשמוסדות הללו למרו
פרענק15.01.15
לא נכון! רואים שאתה לא מכיר את דרום אמריקה!!! רובם השולטים הם ספרדים!!!! והם החזקים גם בארגנטינה, צילה, ברזיל, ונצואלה, פרו, קולומביה פנמה, ומקסיקו!!!!אין כמעט אשכנזים!!! וכשהייתי בארץ עשו לי בעיות עם הבן שלי בלהכניס אותו בחיידר, חזרתי לדרום אמריקה!!! למה לי להסתבך, בדרום אמריקה רודפים אחריי!!!!
חוצניקית16.01.15
2
להפך דוקא הצבור הספרדי בארץ התלכד בעל כרחו תחת הרב עובדיה בלי לתת לזרמים אחרים בצבור הספרדי להתבטאות ויצא מזה אנשים נבערים בלי יכולת חשיבה עצמית נ ב אני ספרדי ( לא מזרחי)
אשש15.01.15
1
מה, בחייו היינו מפולגים? ומשהו עזר לנו? קצת היסטוריה לפני שאתה מתיימר להטיף כאן שטויות.
אבי15.01.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם