כיכר השבת

נבלים שלא ברשות התורה / דעה

כמה רוע ושנאה, הם ישברו רמזורים, ויציתו פחי אשפה, הם יזיקו ויפגעו באיכות חייהם של אזרחים ותושבים תמימים, כל זאת למען הכבוד המדומה והאבוד באמת של קבוצתם (טור דעה)

61
הרב דב פוברסקי | כיכר השבת | כ"א בשבט | 10.02.15
נבלים שלא ברשות התורה / דעה
(צילום ארכיון: יונתן סינדל - פלאש 90)

ההפגנות האלימות כנגד הגיוס המדומה, אינו אלא פארסה אחת גדולה, שאיננה משקפת לא תורה ולא יראת שמים, אין בה לא אידאולוגיה ולא משהו אחר שעשוי להזכיר ערכים ומחשבה טהורה.

כל המאבק האלים אותו הם מובילים ומנסים לגרור את הציבור כולו, אינו בא אלא לבטא מלחמה ישירה בגדולי ישראל, ענקי התורה והיראה, העומדים איתנים מול החלאים מבית ומחוץ - מלחמת כבוד ומעמד.

וכדי שלא נתבלבל, 'מבית' - אלו לפיד וחבורתו, ו'מבחוץ' - אלו הם שנדמים במלבושם כמונו, אך רחוקים מאתנו ומתרבותנו כרחוק מזרח ממערב - הם הם אותם המפגינים האלימים, ובעיקר שולחיהם.

כמה רוע ושנאה הם מפגינים באותה אש שהם מציתים בכיכרה של רחוב, מול בתיהם של תושבים, חרדים כמו גם תושבים אחרים, שאינם קשורים בכל קשר שהוא, לא לעניין הגיוס, ולא לשום עניין אחר שלשמו הם משלמים את מחיר העשן המיתמר לתוך ביתם, ועל ההפרעה האחרת שפוגעת שלא כדין ושלא בצדק, באורח חייהם בצורה של חסימת כבישים וצירים מרכזיים.

אף לא אחד מהמפגינים לא שרף או פגע ברכושו שלו עצמו, מרוב צער וייאוש על ערכים מדומים אותם הם מנסים למכור לנו.

הם ישברו רמזורים, ויציתו פחי אשפה - שהם רכושו של הציבור, כמו כן, הם יזיקו ויפגעו באיכות חייהם של אזרחים ותושבים תמימים, כל זאת למען הכבוד המדומה והאבוד באמת של קבוצתם, משל היו אוהדים של קבוצת כדור רגל במגרש הידוע לשמצה - בדרומה של ירושלים.

מבחן התוצאה - אומר הכול

במבחן התוצאה, הרי שהפגנה אלימה, אפילו כזו שתהיה צודקת במהותה ככל שתהיה, אינה משקפת את מצוות תורתנו הקדושה ואת היהדות בכללה, ממילא היא איננה משקפת וגם איננה דרכה של היהדות החרדית באשר היא, בארץ ובעולם.

הפגנות מסוג זה אינם מקדמות בדבר וחצי דבר את עניין הגיוס, שלשמו כביכול הם נזעקו, התפרעות שכזו אינה מרשימה כלל את מקבלי ההחלטות, ואין בכוחה לשנות דבר - להפך.

בהפגנות שכאלה יש כדי להראות לכל העולם, שהם לא פריירים, שהם חזקים, וכוחם במותנם. הם גיבורי החיל בעיניהם, המסוגלים להוציא המון נבער לרחוב, וליצור רושם ולגבות את תשומת הלב של כולנו, גם ובעיקר אם זה יהיה על חשבון - 'חילול שם שמים ברבים' - שאין לו כפרה.

'חדש אסור מן התורה'

הציבור החרדי ובעיקר הליטאי, מעולם לא היה חלק ממעשי אלימות, בטח לא בשם ה' ובשם תורתו הקדושה.

הרב מבריסק הגדיל לחשוש, כאשר מנע מתלמידיו השתתפות בהפגנות שקטות, שמא הם יגררו מי מהמשתתפים, בקצה ההפגנה, לאלימות כלשהי.

והם אותה חבורה נבערת, עוסקת באלימות מלכתחילה, באלימות ממוסדת ומתוכננת מראש, כזו שמכוונת על ידי מנהיגיה, בניגוד גמור למצוות התורה ולהוראותיהם של גדולי ישראל, אלו מעשים שסופם מעיד על תחילתם וכוונותיהם - כאמור, שאין בהם לא תורה ולא יראה.

אין לא סכנה ולא גיוס, מה שהיה הוא שיהיה, ורק טוב יצא מכל החוקים שניסו לחוקק כנגדנו.

בפועל, נכון להיום, בחורי הישיבה קיבלו פטורים מלשרת, והבדיקות הרפואיות וההתייצבות הראשונית בלשכות הגיוס נשארו כפי שהיו בכל התקופות מאז קמה המדינה וצה"ל.

למעט עובדה חיובית למדי, ולמגינת ליבם של יוזמי החוק, כך שאם בעבר היו חיילות אלו שמקבלות את פניהם של בני התורה בלשכות הגיוס, הרי שכיום הותאמה הלשכה למגזר, בהיעדר בנות וחיילות, כמו גם סטיקרים ותמונות שאינם ראויות, לא לנו ולא לאף אחד אחר.

ראשי הצבא, כמו גם קברניטי המדינה, הבינו והפנימו, שגיוס תלמידי ישיבה כמו כל קבוצה איכותית אידאולוגית אחרת, שזכתה שנים רבות ליחס, הבנה והכרה בלימוד התורה, לא ניתן ולא יתכן שיעשה שינוי, בטח שלא בכוח הזרוע.

מה שהבינו מקבלי החלטות במדינה, לא הפנימו אותם פורעים ומשלחיהם המושחתים, בהפגנותיהם האלימות, ששאלות ערכיות לא פותרים בכוח הזרוע, אך הוא אשר אמרנו, אין כאן לא ערכים ולא תורה.

לא בכדי קמו קולות מוכרים מהמערכות כנגד בחורי הישיבות, שראו בנו כולנו ככוח פוטנציאלי משמעותי לגיוס ליחידות היס"מ וצה"ל.

שיוציאו את האגרסיות והכוח שהם מפגינים בנתיב השירות המועיל, יאמרו יוזמי החוקים כנגד בני התורה, זאת במקום שיוציאו זאת בנתיב הרוע כדוגמת, שבירת רמזורים ושריפת פחי אשפה.

זהו אותו שורש הרע, שמאיים להחריב את אם הישיבות - ישיבת פוניבז' המעטירה, שנבנתה אבן אחר אבן, על ידי גדולי עולם, שכל מהווייהם ותכלית חייהם, הייתה ונותרה להקים תורת חסד על לשוננו, תורת שלום ושלווה, שתוצאותיהם מעידים בהם בכך - ש'דברי חכמים בנחת נשמעים'.

תוכן שאסור לפספס
61 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
גם אם הגדולים שלהם אינם הגדולים שלי, אבל לשנינו מכנה משותף - להילחם בטומאה, אנחנו בדרכינו, והם בדרכם ! הכתבה הזאת מבזה ומשפילה בעיקר את כותבה, זה אי קריאה נכונה של המפה, תוך שימוש ברגשי נרדפות מיותרים.
משה גורביץ10.02.15
37
כבוד הרב הם הולכים לדעתי למלחמה ארוכת טווח מלחמת התשה לא איש בשורות אנוכי זו דעתי אולי אני טועה איך שאני רואה הם מגובשים חזק במטרה שלהם וזה הולך להחריף
איך שאני רואה 10.02.15
36
ב"ה שיש מי יביע את הקול הצודק והצדיק בצורה מוצלחת ונכונה.
שלמה10.02.15

הצגת כל התגובות

35
ההפגנות האלימות כנגד הגיוס-השמד, אינו אלא פארסה אחת גדולה, שמשקפת תורה ויראת שמים, יש אין בה אידאולוגיה שעשוי להזכיר ערכים ומחשבה טהורה ונקיה. כל המאבק האלים הזה מובילים ומנסים לגרור את הציבור כולו להילחם נגד הציונים העמלקים המשומדים בגזרת שמד, הם כדי לבטא מלחמה ישירה מגדולי וענקי התורה והיראה של
כאיש אחד בלב א'10.02.15
34
יפה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי11.02.15
33
סיקריקי שערי חסד הם עוד ילמדו את סיקריקי מאה שערים הלכות סיקריקיות.
כל הכבוד10.02.15
32
אני כתלמיד פוניבז' לפני כ-20 שנה הייינו יוצאים להפגנות ביפו נגד חילולי קברים בהוראתם ובהשתתפותם של הגר"ח קנייבסקי והגרמ"י לפקוביץ. כשהיו כל יום עצורים. נכון שהגראי"ל כנראה לא אהב את זה והיום הוא המנהיג שאני שומע לו דור דור ודורשיו, אבל עד לסלף ולומר שאף פעם לא יצאו להפגנות אפילו אלימות, ארוכה הדרך.
אברהם10.02.15
גם אני למדתי לפני ארבעים שנה בפוניביז ואף פעם לא יצאו להפגנות כאלו שקשורים עם היזק רכוש צבורי וצער לצבור הרחב. ההפגנות היו נקודתיים למנוע ביזוי מתים וקברים ועל ידי זה היו גם עצורים וגם הגראי"ל שליט"א לא התנגד לזה. אבל חלילה לתלות שתויות ברבותינו מרן הגרשי"א זצ"ל ומרן הגראמ"ש זצ"ל.כאלו שמותר לערוך הפ
יק10.02.15
אולי זה מותר לשיטתך
אברהם10.02.15
מאת ד' היתה זאת,,, היא נפלאת בעינינו. ההפגנות האלימות כנגד גיוס-השמד, אינו אלא דוגמא אחת גדולה, שמשקפת תורה ויראת שמים, יש בה אידאולוגיה שעשוי להזכיר ערכים ומחשבה טהורה ונקיה. כל המאבק האלים הזה מובילים ומנסים לגרור את הציבור כולו להילחם נגד, הציונים- העמלקים- המשומדים- בגזרת שמד, הם כדי לבטא מלח
מאת ד' היתה זאת10.02.15
בהפגנות אלו חסמתם את העובדים עצמם ולא אנשים תמימים ..
דודו10.02.15
31
חזק ואמץ מסכימה עם כל מילה
בלהה10.02.15
30
הרבנים יצחק אמסלם סתיו כי כשהרצועה הותרה הכל מותר גם לתת מכות למגיד שיעור באמצע לימוד תורה ברבים.. כי הוא לא מספיק קנאי אז מה אם הוא למד תורה והוא עושה תורה וחסד הוא לא בקו שלי ..... מי ירפא למכתנו??? מי יחזיר את הרסן????
אבל אשמים אנחנו10.02.15
29
לשבור ידים לזרוק לבנים סטנדרים
פונויץ10.02.15
28
חותם על כל מילה
למה כולם שותקים10.02.15
27
העיקר חסר מן הספר. תספר לקוראים הרב פוברסקי כמה שנים שירתת בצה"ל . וכמה שנים היית רב צבאי. כדי שיבינו למה אתה כ"כ פגוע מהלחימה נגד הגיוס. ועוד דבר כדאי שתספר לקוראים מה הצבעת בבחירות הקודמות, ובבחירות שלפניהם. ומה הצביעה כל משפחתך כאשר כל בני התורה הצביעו דגל התורה....
ירוחם מילגרום13.02.15
26
חשבתם פעם מי זה הם? הם קיצוניים, הם חולי נפש, הם מסוכנים, הם ונדליים, הם מבזים את גדולי הדור, הם חבורת ריקים, מי זה הם????? זה אלו שעד אתמול היו חברים שלנו, אחים שלנו, חתנים או גיסים שלנו, ראשי ישיבה שלנו, ראשי כויללים שלנו, חברותות שלנו, בעלי תפילה ותקיעות שלנו, תלמידי חכמים שלנו, ובעיקר, הבוחרים
גימלניק מפוחד10.02.15
25
גם אם יגידו לך לחסום כבישים, לנתוץ ולשרוף לא רק פחי אשפה, אלא אפילו פנימיות בישיבה, אתה מחוייב לעשות.
דן סגל10.02.15
24
בגביעי אשל יסיימו בסכינים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי10.02.15
23
אנו נמשיך בכ הכוח עד שרבינו יקבל את הכבוד המגיע לו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הפלג14.02.15
22
ואם אחד מגדולי ישראל, שהוא מנהיג של פלג לא זניח, כמה עשרות אלפים מאנשי דגל התורה, הורה להם לצאת ולהשתולל, זה מה שהיה עליהם לעשות.
תמים תהיה10.02.15
21
רק שונא תורה יכול לכתוב כאלו דברים.
אורי10.02.15
20
אתה שדוגל בציות מוחלט לגדולי ישראל, שינקת את זה בחלב אימך, תצא נגד מי שמקיים את הוראת רבו? כשהרבי מסאטמר הורה לאנשיו להפגין, אוהו איך הם התפרעו, ולפי החינוך שקיבלת בבית, זה בדיוק מה שהם אמורים היו לעשות. לציית לרבם. אז אם יש לך טענות, תפנה לר' שמואל. מה אתה רוצה מהם? למה אתה תוקף את ר' שמואל דרך תק
גב' פוברסקי10.02.15
19
צריך הפגנה מתקנתתתתתתתתת
דחליקה10.02.15
18
גילוי נאות לא נולדתי חרדי ! חונכתי בממ״ד ובישיבה תיכונית בגיל 17 השתתפתי במחנה בני תורה אליו נשלחתי כעונש ע״י המחנך שלי שהתנה את המשך לימודי בכיתה יב בהשתתפות במחנה בני תורה הייתי חניך ומדריך בתנועת הנוער ״עזרא״ משהגעתי למחנה בני תורה הכרתי עולם שחור ומופלא עולם של מסירות נפש ללימוד תורה מתוך עמק
אלחנן יונס10.02.15
17
את שאטפך אטפוך וכל מטיפייך יטופון די לביזוי תח מכל מגזר שהוא, זה הנגע הכי גדול שמכלה כל חלקה טובה
אל תתפלאו אחרי 10.02.15
16
בסה"כ רצינו שהגר"ש מרקוביץ יקבל שלישי בישיבה כראוי לראש ישיבה בסדר גודל שכמוהו. למה מנעתם ממנו את זה, אם היו מכבדים אותו, כל המלחמה הזו לא הייתה באה לעולם. גם לא בעניין הגיוס. הכול התחיל שמנעו ממנו את הכיבוד של שלישי בישיבה.
אחד מן החבורה10.02.15
15
בבקשה נא לכבד את כל גדולי ישראל
דב פוברסקי08.04.15
14
הם מנובלים ברשות ה"תיירע" של "אותו האיש" בעל הלשון שחשב שהוא ה"גדויל" ונטע והרס ארס של שנאה ומחלוקת ומשמש בעומק תחת ומלהב המחלוקת ואלו הספיחין
שמרל10.02.15
13
הבעיה שמנהיגם הוא חומץ בן יין
ציפורה ציטרון10.02.15
12
כי כשמתחילים לבזות ולערער אז מותרת הרצועה והכל מותר, גם מותר להכות מגיד שיעור באמצע שיעור, כי הוא לא נמספיק קנאי לתורה.............. הרצו הותרה, מי יחזיר אותה חורבן גדווול
אבל אשמים אנחנו10.02.15
11
כל מילה בסלע ויבואו כעת י כל הסכליםוויגידו שאתה לא יודע ולא מבין ומי אתה שתחלוק ר וכולי אבל בתכלס תשובה אמיתית ת אין להם ולו בגלל שהם בעצמם לא יודעים מה המטרה חוץ מלהזיק וללכת כעיוורים אחרי המצאות שלא היו באיצטלא של הוראת שעה ור שמואל אמר.... שום סיבה הגיוניתושום דרך תורה אין ככאן שום רב בר דעת שיוד
יעקב10.02.15
10
כל מילה בסלע!! ר' בערל הצדיק,בחיים לא יורה לתלמידיו לנהוג ככה!!רק דרכי שלום רק שפה נעימה.
יהושע כהן10.02.15
9
הם מסוכנים לציבור, הם פושעים. ראיתי בעייני את האש היוקדת מעיניהם, ואיך הם שוברים והורסים מכל הבא ליד. בושה וחרפה
חני כץ10.02.15
ההפגנות האלימות כנגד גיוס-השמד, אינו אלא דוגמא אחת גדולה, שמשקפת תורה ויראת שמים, יש בה אידאולוגיה שעשוי להזכיר ערכים ומחשבה טהורה ונקיה. כל המאבק האלים הזה מובילים ומנסים לגרור את הציבור כולו להילחם נגד, הציונים- העמלקים- המשומדים- בגזרת שמד, הם כדי לבטא מלחמה ישירה מגדולי וענקי התורה והיראה של כ
דן סגל10.02.15
אני לא מבינה דבר אחד גדול: אני מבינה שיש לכם צער מעצירת הבחורים. אני מבינה שאתם רוצים בכל מאודכם לבטל את גזירות הגיוס, ובצדק. אני מבינה שהמדינה רק רוצה ומחפשת לעצור את התפשטות התורה ודת ה' הקדושה. אבל אני לא מבינה בשום פנים, לא אני - מתוך השקפה חרדית-תורנית מובהקת, ולא אף אחד מהמדינה והממשלה הציונית
לא מובן.10.02.15
"מסירת נפש" והכל מובן מאליו
דן סגלי10.02.15
לא השבת לשאלה. איך, אבל ממש איך, ה"מסירות נפש" שלכם ע"י ההפגנות האלימות והמזעזעות שלכם אמורות לקדם את רצונכם!!??!! ושוב אותה השאלה - למה ומדוע שהתנהגות נבזית כזו של בחורים חסרי רסן, חסרי דרך ארץ וכבוד ומידות טובות, חסרי כניעה ובושה לחלוטין - למה שהיא תואיל לבטל את הגזרה?????? נראה לכם שאם ישרפו יו
עדיין לא מובן10.02.15
גם על הנקודה השניה זה לא עונה - מסירות נפש אתם אומרים, אבל איפה המסירות נפש פה של המנהיגים והתלמידי חכמים שלכם? למה לא רואים אותם על הכביש????
באמת?10.02.15
8
יהדות התורה לא תעבור את אחוז החסה
פרשן פוליטי09.03.15
7
מה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קנייבסקי10.02.15
6
כמה שקר יכול להיות בכתבה אחת? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכה10.02.15
5
חזק, בני תורא שקר ואלימות דגלם, מנהיגם חומץ בן יין
יששכר מלאכי10.02.15
4
לאחרונה מידי הרבה מביאים בבמה זו את ההתנהגות המשפילה , נס שגם מביאים כנגד את הקולות השפויים.
יעקב10.02.15
3
אתה לא יכול ליתפוס שיש עדיין אנשים שמאמינים במשהו, ושכואב להם משהוא? המקסימום שאתה יכול להשיג משפל קומתך, זה שהמלחמה היא על האדרת קבוצת ההשתייכות שלהם? אתה באמת חושב שאנשים יוצאים לרחובות בגלל שהם אוהדים מושבעים של הקבוצה שלהם? מה נראה לך, זה מכבי תל אביב מול הפועל ירושלים?
הפועל ירושלים10.02.15
2
יש מקרים חריגים שבהם צריך לנהוג באלימות, כאשר פוגעים לך בעקרונות החשובים. האם כל המעשים מוצדקים זו שאלה אחרת, אבל מן הראוי שתביע מינימום של הזדהות עם לומדי תורה צורבא מרבנן שיושבים במעצר על לימוד תורה. כן, גם אם הנגיעות האשיות שלך אומרות לך שהם מחריבי הדור (האינטרסים הצרים שלי)...
פציפיסט10.02.15
1
בראיון מרתק ברדיו קול חי, הגדיל לומר לך ולמאזינים, הרב וויין, מבאי מעונו של מורינו הגרש"א שליט"א - שאין עליו בעולם!!!! ואמר לך, שכל מה שאנו עושים ברחובות, כולל בכיכרות, כפי שציינת בטור המאכזב שלך, נעשה על דעתו וציוויו של מורינו הגרש"א. ואם כן, איך אתה מעיז לחלוק על מורינו האדיר שליט"א. אם הוא שול
חבר של וויין10.02.15
אתה פותר את הדילמה בהערצה עיוורת לרב זה, ואין הרבה הגיון שכלי מאחורי הערצה הזו. אתה צריך אומץ פנימי להתמודד עם דברים כהוויותם. הכל הולך לפי מבחן התוצאה, ההיגיון והיושר.
אנונימי10.02.15
רבני קרית ספר פסקו שי. ויין מופקר, והוא נזרק מהעיר ככלב מצורע
קסלר10.02.15
אדרבה, אני חושב שכל מי שגרם לאנשי ר' שמואל אויירבך צער וביזוי אין לו שום רב מאחוריו, ובודאי לא אדם גדול. זה שאנחנו הולכים אחרינו רבינו מרן ראש הישיבה שליטא, והם הולכים אחרי רבם הגאון ר' שמואל אויירבך שליט"א, לא מתיר את דמם, ולא מתיר לזרוק אותם מהכויללים ומהישיבות, ולא מתיר להציק להם, ואין שום היתר
הרב מאיר קסלר10.02.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 15:35

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24