כיכר השבת

מסמך היסטורי

בן גוריון לחברי מועצגה"ת: גם אני יודע שלא בחרב ניוושע

היום לפני 62 שנה בדיוק: הפגישה ההיסטורית בין חברי מועצת גדולי התורה לרה"מ בן גוריון אודות חוק שירות לאומי לבנות דתיות. כל הפרטים וצילום המסמך ההיסטורי (חדשות חרדים)

23
ישראל כהן | כיכר השבת | ט"ז בתמוז | 03.07.15
בן גוריון לחברי מועצגה"ת: גם אני יודע שלא בחרב ניוושע
(בית המכירות הפומביות 'קדם')

היום, טז בתמוז, לפני 62 שנה בדיוק, התקיימה הפגישה ההיסטורית בין נציגי מועצת גדולי התורה, בראשות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל, לראש הממשלה בן גוריון אודות חוק שירות לאומי. פרוטוקול הפגישה המלא והמקורי הגיע בשבועות האחרונים לבית המכירות הפומביות קדם. באמצע תיאור הפגישה הדרמטית והטעונה שארכה כשעה ורבע, מציין כותב הפרוטוקול כי "האווירה מאוד מתוחה". על אף חילופי הדברים הקשים, בן גוריון מצוטט לקראת סוף הפגישה כאומר מיוזמתו ברוח מפייסת-משהו כי "רוצה אני שתדעו כי גם אני יודע שלא בחרב וקשת ניוושע".

הפגישה התקיימה בתאריך ט"ז בתמוז התשי"ג (יוני 1953) ערב הבאתו של חוק המחייב בנות דתיות בשירות לאומי. בפגישה השתתפו גם חברי מועצת גדולי התורה הגאון רבי צבי פסח פרנק, רבה של ירושלים, הגאון רבי מאיר קרליץ, גאב"ד לכוביץ', זצוק"ל, ח"כ לעתיד מנחם פרוש ז"ל, לצד יבלח"ט הנשיא לעתיד ומזכירו של בן גוריון באותה העת, מר יצחק נבון. מאחר והפגישה התקיימה כתשעה חודשים לאחר הפגישה המפורסמת בין בן גוריון לבין מרן החזון איש זצוק"ל, בפתח הפגישה שאל בן גוריון את הגר"מ קרליץ לשלום אחיו החזון איש. יצויין כי ארבע חודשים בלבד לאחר הפגישה נפטר מרן החזון איש.

(בית המכירות הפומביות 'קדם')

כותב הפרוטוקול מציין כי לאחר נימוסי קבלת הפנים, פתח הגרצ"פ פרנק כי "על פי ההלכה אסור בכלל לגייס בנות לצבא ולשרות לאומי באיזו צורה שהיא והננו לבקש לבטל את גיוס הבנות בכלל (...) אנו חוששים מאוד שנגיע ח"ו לידי כך שנראה את המצב כאן בבחינת 'בניך ובנותיך נתונים לעם אחר'". בנקודה זו מציין כותב הפרוטוקול כי בן גוריון נעץ "מבט חריף מאוד" וחזר על המילים "לעם אחר". בהמשך דבריו פרץ הגרצ"פ "בבכי חרישי, דממה שררה בבית, דמעות זלגו מעיניו, אנחות עמוקות שוברות-לב נשמעות משני זקני הגאוני הגרא"ז מלצר והגר"מ קרליץ".

בהמשך הפגישה מצוטט הגר"מ קרליץ כאומר כי "אנו באהבתנו לארצנו הקדושה, הננו חיים בחרדה ובפחד נוקב עד עמקי הנשמה אם כתוצאה מחוק זה של גיוס בנות באיזו צורה שהיא נגיע חלילה לאזהרת התורה 'ולא תקיא הארץ אתכם בטמאכם אותה'", על כך השיב בן גוריון "אל תפתח פה לשטן".

עם סיום דבריהם של גדולי ישראל, בן גוריון פותח את דבריו בהתנצלות, "אני יושב לפניכם ביראת הכבוד ויודע שעליי להיזהר בדברי כדי שלא אהיה בבחינת מורה הלכה בפני רבו, אני מצטער תמיד על שלא למדתי די תורה, אולם יודע אני לכבד אתכם ואת רמתכם, יודע אני את עמדתכם ומעמדכם וגם את השפעתכם הגדולה". לאחר פתיחה זו מסביר בן גוריון את עמדתו ומציין כי "אני יודע מרבנים שאינם אוסרים גיוס בנות ושרות לאומי והם בעד שרות לאומי".

על כך משיבים לו גדולי ישראל בחריפות. הגרצ"פ פרנק מציין כי "זה בלתי אפשרי" ובהמשך אומר כי "הרי הם בבחינת ירבעם בן נבט" ומוסיף כי "זאת יודעים ויכולים לקבוע רק גדולי התורה". בהמשך בפגישה בן גוריון מתרעם על כך שהגרצ"פ פרנק ציין כי "רוב חברי הכנסת אין להם חלק ונחלה בתורת ישראל". על כך הגרצ"פ פרנק משיב בחריפות כי "ודאי שאין להם הסמכות לפסוק נגד ההלכה".

הפגישה ההיסטורית הסתיימה בלא הסכמה כשהתהום הפעורה בין גדולי ישראל לבן גוריון רק הלכה והעמיקה במהלך הפגישה. למרות זאת, בן גוריון, שחש ככל הנראה במצב הלא נוח שנוצר יוצא לקראת סוף הפגישה בהכרזה המעניינת בדבר ישועת ישראל ומוסיף בהמשך כי "אני יודע היטב כי ניצחנו עד כה ברוח".

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
16
לענ"ד האווירה בפגישה הייתה יותר מכובדת ובוודאי יותר מפויסת מכפי שתיאר כותב המאמר,
אביהו04.07.15
15
אם כותבים היסטוריה אז לדייק בתוארים. ר.איסר זלמן היה אז הגדול הדור וזקן ראשי הישיבות. ומרן החזון איש ומרן הבריסקר רב חיכו למוצא פיו.. גם לר. צבי פסח מגיע התואר מרן בתור גדול וגאון ענק בתורה.. הזהרו בכבודם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקל03.07.15
14
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקל03.07.15

הצגת כל התגובות

13
בן גוריון במו ידיו הסיר את עול מלכויות וקיבץ את הגולה והקים את סוכת דויד הנופלת אחרי אלף שמונה מאות שנה. אשריהם שהיו במחיצת ענק הענקים - גדול הגדולים
ירושלמי03.07.15
בן גוריון הוא גדול הטמאים והרשעים שקמו במדינה הזו ואתה שתומך בו ומעריץ את אותו בור ועם הארץ,מין ואפיקורוס הזה בעצם בכלל לא יותר טוב ממנו..״עוזבי תורה יהללו רשע״..אין לך חלק בתורת ישראל
חיים בורביה03.07.15
אסור להסתכל בפני רשע ואפילו ראש ממשלה
חיים03.07.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
LOL03.07.15
12
לענ"ד האווירה בין גדולי התורה ורה"מ בן גוריון הייתה יותר מפויסת ובוודאי מכובדת מכפי שעולה מרוח הדברים של כותב המאמר.
אביהו04.07.15
11
טיפ לרוצים לקרוא מהפרוטוקול המקורי (המצולם לעיל), ניתן לעשות העתק הדבק ל word ולהגדיל שם ע"י מתיחת גבולות המסמך ודרכים נוספות.
נועם גימפל03.07.15
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מושי03.07.15
9
וואו
וואו03.07.15
8
געגועינו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי 03.07.15
7
היום יום אבל, יום השנה, ט"ז בתמוז, מלפני 62 שנה בדיוק, התקיימה הפגישה ההיסטורית בין נציגי מועצת גדולי התורה, בראשות הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל, לראש הממשלה הרשע אוכר ישראל המנובל בן גוריון ימ"ח אודות חוק שירות לאומי. פרוטוקול הפגישה המלא והמקורי הגיע בשבועות האחרונים לבית המכירות הפומביות קדם, וה
אבל03.07.15
6
נשים נשואות מחוייבות לצאת לעבודה, ונמצאות שם בחברת גברים חילונים ונשים חילוניות בלבוש פרוץ זו מצווה? והכל כדי שהבעל לא יעבוד וישב עם החברה בכולל? עולם הפוך אני רואה. ועל זה תקיא הארץ אותנו, רק בגלל החרדים.
דן סגל03.07.15
5
בן גוריון היה מתרגש יותר מפגישה עם האפפיור... על פי ההלכה הוא היה יהודי על פי השקפתו ומעשיו הוא חי בין יש"ו ימ"ש לנשות הכותל...
דוד03.07.15
4
הכול כי לא שמעו בקולו של הרבי מלך המשיח שאמר שזהדור של סוף הגלות כי זהדור ה7 ויצאו נגדו ונגד השווער שצריך להביא תמשיח אז בן גוריון נהיהמשיח ורואים היום משהולך שהמצב נהיה יותר גרוע מיום ליום בכל המובנים גם בגשמיות וגם ברוחניות שהביאו לארץ מיליון גוים ומיודע לאן שזה יוביל כי הרבי היה משה רבינו של הדור
מנחם03.07.15
דבריך המעוותים האפיקורסיים אינם ראויים לשום תגובה יותר מהכותרת האמורה
אוי05.07.15
3
כל החומר פלוס עוד מסמכים בנושא מופיעים בספר על הגר"מ קרליץ זצ"ל , שם הספר בית מאיר
שייקה 03.07.15
2
במשנה במסכת אבות, בלעם הרשע – נשוא פרשתנו – מהווה סמל לאדם בעל מידות רעות. המשנה משרטטת את קווי האופי שלו: "כל מי שיש בו שלושה דברים הללו, הוא מתלמידיו של אברהם אבינו, ושלושה דברים אחרים, מתלמידיו של בלעם הרשע. עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה, מתלמידיו של אברהם אבינו. עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה, מתל
להיות תלמיד ש03.07.15
1
על דבר שהגאון רבי פסח צבי פרנק פרץ בבכי על דבר שהחזון איש אמר עליו יהרג ובל יעבור -ובכך זה יצא לגמרי מחוץ למחנה החרדי. אם זה הבוגיה הייתה פורצת לראשונה בדורנו איך 70 אחוז מהציבור החרדי היה רואה את זה כדבר חיובי ולא כדבר פסול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי 03.07.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24