כיכר השבת

תחקיר "כיכר השבת"

השר דרעי יוצא להגנת 'מטריקס': "לא להפוך את האמבטיה"

לאחר חשיפת "כיכר השבת" כי חרדיות ב'מטריקס' מנוצלות לכאורה ומקבלות שכר נמוך יותר ממקבילותיהן החילוניות - יוצא יו"ר ש"ס שר הכלכלה אריה דרעי להגנת החברה ואומר "אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק" (חדשות)

29
ישי כהן | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 16.07.15
השר דרעי יוצא להגנת 'מטריקס': "לא להפוך את האמבטיה"
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

תחקיר "כיכר השבת" על ניצול הנשים החרדיות בהייטק ממשיך לעורר סערה: לאחר חשיפת התנאים השערורייתיים של עובדות ההייטק החרדיות בתחילת השבוע ב"כיכר השבת", יוצא יו"ר ש"ס אריה דרעי להגנת החברה: "אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק".

קרא עוד:

בראיון לרדיו 'קול חי' התייחס שר הכלכלה, האמון על התחום, לנושא הנשים העובדות בהייטק החרדי ואמר: "אני לא מחכה לשינוי אווירה, אני כבר פועל בעניין, גם יחידות האכיפה שלנו (של משרד הכלכלה. י"כ) כבר נמצאים בשטח, אני לא רוצה להרחיב בעניין הזה - אתם תראו את התוצאות".

בהתייחסו לחברת 'מטריקס', אומר שר הכלכלה: "צריך להסתכל על התמונה.. זה לא נכון. מה שקורה, ככה, אין לנו טענות על מהנדס או מהנדסת חרדים עם תארים אקדמאים שמקבל פחות ממהנדס או מהנדסת בציבור אחר, כל הדין הזה שנעשה, של חברת מטריקס ואחרים, שמדובר שם בהנדסאים או הנדסאיות חרדים שמתחרים מול מהנדסים או אקדמאים, בגלל שאין לנו - לציבור שלו - תארים אקדמאים, אלא רק תעודות של הנדסאים.

"לכן טוענים מטריקס, בכלל בשוק העבודה לא ירצו לקבל הנדסאיות והוא כביכול עושה טובה לציבור החרדי שאני נותן להם רווחים נפרדים, מעסיק אותם, ללא ניסיון, אני נותן להם ניסיון".

דרעי סיפר כי נפגש עם ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן ואמר: "כשאני נפגשתי עם ראש עיריית מודיעין עילית יעקב גוטרמן והאנשים שלו, שהם התחילו עם חברת מטריקס, הם דווקא משבחים ואומרים שבלעדיהם לא היה למאות אנשים מקומות עבודה, לכן צריך להסתכל על התמונה באופן רחבה".

"אני בקשתי, ואנחנו אוספים עכשיו חומר, עם דברים של אפליה, לא רק סתם כותרות, אלא עם פרטים מדויקים של אפליה מוכחת, אנחנו נטפל בזה, ומי שעושה את זה הוא ישלם על זה מחיר יקר מאוד", מבטיח דרעי.

דרעי הוסיף ואמר: "באופן גדול אני מציע לא להפוך את האמבטיה עם התינוק, צריך לזכור שיש הרבה, לא כולם ששים לתת שעות עבודה מיוחדות ולקחת אנשים ללא ניסיון וללא תארים אקדמאים וליצור להם מקום עבודה תואם לאורח החיים שלהם, אז בוא, אלה שעושים את זה היום - נצא נגדם ובסוף נשאר בלי שום דבר".

כזכור, בתחילת השבוע חשף "כיכר השבת" את החוזים של העובדות החרדיות בהייטק בחברת מטריקס גלובל במודיעין עילית, מול חוזה מקביל של חברת מל"מ טים המצביעה על אפליה של עשרות אחוזים לרעה במשכורות העובדות בחברת מטריקס גלובל, כמו גם הרעה בתנאים הסוציאליים כמו שעת הנקה ותנאים נוספים.

ל פי החוזה שנחשף, חרדית העובדת במטריקס גלובל תזכה לשכר של 4,100 ש"ח בלבד בשנה הראשונה לעבודה, ולשכר של 4,600 ש"ח בלבד לשנה השנייה. בעוד עובדת חרדית עם רקע מקביל במל"מ טים תשתכר 5,500 לאחר 3 חודשי הכשרה, ולאחר שנת עבודה היא תזכה לשכר של 7,000 שקלים. כשהפערים מול העובדות במגזר הכללי עומדים על סכומים גבוהים בהרבה.

מה שנראה כמו ניצול שיטתי של העובדות החרדיות מתאפשר בעיקר בגלל תנאי העבודה המותאמים לחרדיות, מה שגורם לחרדיות רבות לוותר על תנאי השכר המקובלים בשוק ולהסתפק ובשכר מינימלי ונצלני לכאורה. אך גם העובדה שההכשרה אותו רוכשים בסמינרים לוקה בחסר, משחק גם תפקיד בשכר הנמוך מאוד.

בכיר בתעשיית הייטק הישראלי מסר בשיחה שלא לייחוס עם "כיכר השבת" כי מדובר בשוק עבדים, וכי החברות מסוגלות וחייבות לשלם גם לחרדיות שכר הוגן. לדבריו הפתרון היחידי הוא שהעובדות החרדיות לא יסכימו לעבוד בתנאי השכר המינימליים.

נציין כי מחוזה של חברת מל"מ טים שנחשף גם הוא בתחקיר "כיכר השבת" עולה כי השכר המשולם ב'מטריקס' נמוך באלפי שקלים מזה המשולם בחברת מלמ טים לעובדות החרדיות המגיעות ללא ניסיון וללא תואר.

בנוסף, ממספר חוזים של חברות המנצלות את העובדות החרדיות ניתן להבין כי לכאורה חברת 'מטריקס' מנצלת את העובדות באופן חמור יותר, כאשר העובדות מועסקות במסגרת 89 אחוזי משרה. אז נגרעים יותר התנאים הסוציאלים והנשים משתכרות בשכר הנמוך משכר המינימום הגלובלי (כך על פי החוזים שהובאו לידינו של עובדות בחברה). למרות גריעת התנאים בצורה הזו, נראה כי מדובר בצורת העסקה חוקית.

בנוסף, מרבית ענקיות הטכנולוגיה קולטות עובדים ללא ניסיון ומעניקים להם הכשרה במערכות הפנימיות של החברות.

כזכור, לפני כחודש, סיפר ח"כ יצחק ועקנין מש"ס על בתו שעובדת במטריקס במהלך דיון בוועדת הכספים. "אני שם פה דברים על השולחן", אמר ועקנין, "מדבר ישירות - שלא תגידו שאני עושה לכם איזה סיבוב מפה לשם. בדידי הדבר - לא במישהו אחר, אני מדבר על עצמי. מדברים הרבה שהציבור החרדי יצא לשוק העבודה. האמינו לי שהציבור הזה עובד, רוצה לעבוד, אבל הוא הציבור הכי מקופח במדינת ישראל".

בשלב הזה הציג ח"כ וקנין סיפור של ביתו העובדת: "יש לי ילדה שעובדת באחת המפעלים הביטחוניים של מדינת ישראל. היא משמשת כהנדסאית, היא למדה במגזר החרדי ועובדת שם מעל לשנה וחצי, בחברת מטריקס. חילוניות לידה בחדרים סמוכים ולמגזר החרדי נותנים את האגף שלהם".

לדבריו: "הבת שלי מרוויחה 5.600 שקלים, ולידה - פחות ממנה בתואר, מרוויחות 8.800 שקל, גם בסיווג שלה היא יותר גדולה מהן, במקצועיות שלה היא יותר טובה מהן, אבל חברת מטריקס - את כל החרדיות מעסיקה בשכר כזה".

"הרצון שלנו כל כך גדול, רוצים שיצאו לעבוד.. כמה חרדים, כמה מהם מגיעים למכרז ו.. אני לא גר בשכונה חרדית, לא בני ברק ראו ירושלים, אני גר במושב וחי את המציאות של החברה הישראלית. אני חושב שאם פעם אחת יעשו מחקר אחד יראו עד כמה הציבור הזה מקופח, ואני לא בא מהמגזר החרדי" סיים סגן יו"ר הכנסת ח"כ יצחק וקנין את דבריו.

תוכן שאסור לפספס
29 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
17
אריה דרעי השתגע!!! חצוף!!
עובדת מטריקס16.07.15
16
אריה אמרת שתדאג לשקופים מה קרה שגם על מטריקס אתה מוצא סיבות ?
מאיר16.07.15
15
אפיים ארצה ולנשק את הרגליים של מטריקס, אבל יש לזכור שיש גבול לכל תעלול. גם אם השכר מופחת, בגלל סיבות כאלו ואחרות, זה לא מצדיק כלל פערים כאלו של אלפי שקלים. רק מה, מטריקס משתמשים בדמגוגיה שהם מצילים את המגזר החרדי. כן. זו דמגוגיה. וכידוע, היא לא נבנית על האויר, היא נשענת על גרעין אמת. אז נכון שיש להו
איילה16.07.15

הצגת כל התגובות

14
דרעקי ברוב גאוותו ביזה את ראש הממשלה בפרשת הגז, והעלה את חמתו. אחר כך הוא התרברב בהישגים של כחלון, וטען שהוא שר האוצר האמיתי, וגם הסתכסך עם כחלון. לכן עכשיו כל ההבטחות לציבור חרדי בסכנה גדולה, כי ביבי יודע שהחרדים כבר לא נאמנים לו ואי אפשר לעשות איתם עסקאות. וכחלון מחפש נקמה בחרדים. ולכן עכשיו שניה
תלמיד מרן16.07.15
13
שייצאו החוצה לאחר קבלת הניסיון
עי16.07.15
א"כ אתה צודק שאחרי שנתיים הן יוצאות עם ניסיון ויכולות ללכת לכל מקום שירצו
יונתן16.07.15
12
שלו במשרות עם הרבה מאד כסף העיף עובדים אחרים ומינה את מקורביו לא בשביל שכר מינימום שמקבלות הנשות אברכים במטקירס אלא משכורת שמנה מאד
נאוה16.07.15
11
בטח שיגן על מטריקס שעושקת את מהנדסות התוכנה הרי הוא עומד בראש"ס שעושקת את הגננות והמורות יאללה שסוף סוף כל הסירחון של הגנבים האלה יצא ומישהו יתקן את העיוות הנוראי בשם הדת!!!!!
ש"סירחון16.07.15
10
אלא גם בכל החברות ההיטק כיביכול שמעסיקות ללא תנאים נורמלים כמו רייצפ וכו...
שיקו התותח16.07.15
9
וזה בכל הארץ כך.. אין לי תואר ויש הרבה אנשים עם תואר שמקבלים חצי ממני. הכל תלוי בהתמקחות.. עד כמה החברה צריכה אותך לעומת עד כמה אתה צריך אותה.. לגבי מטריקס - מי שהחליטה לעבוד במטריקס עשתה את השיקולים שלה ולאחר שנתיים יכולה לזרוק אותם וללכת למקום אחר ולקבל פי 3 לאחר הנסיון שקיבלה. (אתם מעדיפות להיות
עובד הייטק16.07.15
8
פער גדול בין ה"תמיכה" של הבעל למשכורת של האישה, יגרום לכך שהבעל יצטרך לעשות רצון האישה, ולא להפך, ויבואו לידי גרושין, לכן אם הבעל מכניס הביתה 2000 ש"ח, אסור לאישה להרויח במטריקס יותר מ4000ש"ח., וכך יוכלו הבעל האישה והילדים לחיות יחדיו בעניות, אבל הילדים יראו אימא ואבא בבית.
דן סגל16.07.15
7
כמה הוא דיבר גבוהה גבוהה על השקופים, ועכשיו שצריך לדאוג לשקופים, ובידו הדבר, כי הוא שר הכלכלה, הוא מצדיק את הטייקונים באיזה פלפולי סרק. איזה שטויות הוא מדבר "תגידו תודה שהם מסכימים להעסיק חרדים"?????????? מטומטם על כל הראש, מושחת ומתועב!!
תלמיד מרן16.07.15
תגיד אתה בסדר???? מה שהוא עושה זה למדרוג לשקופים שיהיה להם עבודה!!!! נשות אברכים זה טייקונים???? ישך׳ בעיה רצינית לך תבדוק את עצמך!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף17.07.15
6
אז מדוע אתה יוצא להגנת החברה תדאג בקשה לעובדת החרדית זו שהצביעה עבורך ולא לחברה בבעלות טייקונים שמנצלים ומפלים אותה.
אבי16.07.15
5
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאור16.07.15
4
די נמאסתם כל הזמן להשמיץ את אריה אני בתור בעל עסק גדול משלם לפחות 30 אחוז פחות אם יש לי עובד בלי התואר הנדרש ככה זה בכל העולם אריה לא מתכוון ללעוג מתי שהוא אמר שיגידו תודה כי אם הוא יוצא נגד מטריקס אז יפטרו את אלא בלי תואר ויפגעו לשקופים דרך עגב שקוף שרוצה להישאר שקוף אריה לא עוזר לו בגלל זה הוא מנ
יוסף 16.07.15
3
במודיעין עלית(חברים של...) תבינו למה הוא לא תוקף אותם אלה להיפך
מכיר אותו וד"ל19.07.15
2
בכל מיני משרדי ממשלה
יפה16.07.15
1
עבדתי בתוך גננת במוסד בתל אביב , התחלתי ללמוד ואושר לי החזר שכר לימוד ממשרד החינוך נגשתי למנהל ודרשתי את הכסף המגיע לי (שבסך הכול הוא הצינור ממשרד החינוך לגגנות)והמנהל הודיע לי שהוא לא קיבל את הכסף הראיתי לו את המסמך ממשרד החינוך שכן קיבל והוא הכחיש תבעתי אותו לבית דין לעבודה (על פי אישור שקיבלתי מ
הנושרת מפתוחי ח16.07.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם