כיכר השבת

טורו של דוד רוזנטל

למה השמאל לא מנסה להבין את ישי שליסל?

תמיד אחרי פיגוע שמבצעים פלסטינאים יש לשמאל את המנטרות הקבועות. האידאולוגיה: לזהות את מניעיו ולהקל עם רוע מעשיו. אך עקביות אין. יהי היום והפסיכופת שגעונו ביצע, וכל העקרונות האידאולוגיים התהפכו. פתאום "זה לא עשב שוטה אלא ערוגות". דוד רוזנטל על חוסר העקביות של השמאל (חרדים, דעות)

62
דוד רוזנטל | כיכר השבת | ט"ז באב | 01.08.15
כותב השורות, דוד רוזנטל
כותב השורות, דוד רוזנטל (צילום: באדיבות המצלם)

לפעמים הזויים הם המקרים שמזמנת המציאות בישראל, לא פעם גם עצובים הם. והנה בשבוע האחרון נזדמנה ההזייה לחדשותינו, כאשר פסיכופט בשם שליסל נטל סכין והלך למצעד בירושלים לדקור את הצועדים. שבוע בלבד אחרי שהשתחרר ממאסר על מקרה זהה לפני עשור, חזר ופשע בשנית. פסיכופת ופושע חוזר, וייתן את הדין על השנייה כבראשונה. לא באתי לחשב חשבונות שמיים, אך נראה לי שגם שם מצבו לא מזהיר. מחלל שם שמים כזמרי, ומסביר חילולו כפנחס. והנה משוגע אחד הפך למבחנה של חברה שלמה, ובמיוחד זוהי שעת מבחן ליחסי החרדים והשמאל בישראל.

אותו שמאל שמתיימר תמיד להזדהות עם האחר, ולקבל את השונה, לקדם את השיח והאחווה, להנמיך את הלהבות ולמצוא את המשותף, להביא את השלום, ועוד מילים נהדרות למכביר. יפות המילים, אך אותו שמאל כעת הוא אחר, הוא שמאל ששונא, שמאל שמכליל, שמאל שמתעב. הנה השמאל לפניכם, תוכו אינו כברו, שנאתו עומדת לעד, והחרדים טרף לפיו. כזה ראו והיזהרו.

אותם מביני האחר הפכו לשוטני האחר, אותם שמדברים נגד הכללה הפכו לנושאי דגלה. יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון באירוע לאחר הדקירות במצעד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כל אידאולוגיה ניתן לבדוק אם כנה היא, או שהיא רק מסווה לקידום אינטרס מסויים. המבחן פשוט, מי שנאמן לאידאולוגיה, מחיל אותה באופן שוויוני על כל מקרה שיובא לפניו. מי שמקדם אינטרס, מאמץ האידאולוגיה כאשר היא משרתת אותו, ונוטש אותה ומאמץ אחרת מיד כאשר האינטרס ידרוש זאת. המציאות בארץ מספקת מקרים למכביר, ובהם אפשר לבחון עקרונות ודעות, ובמקרה זה את השמאל הישראלי.

תמיד אחרי פיגוע שמבצעים פלסטינאים יש לשמאל את המנטרות הקבועות, "זה עשב שוטה", "מפגע בודד", הם אומרים תוך ניסיון לגמד את ההסתה האינטנסיבית לרצח ואת הסגידה לרוצחים אשר קיימת בצד השני. ובכלל הם מנסים למזער את המעשה ולהעלים את העושה "אבנים הושלכו" כאילו מעצמם, "אלמונים ביצעו" בלא לציין את זהותם אשר כולם יודעים מהי, ובכלל זה רק "חשד לפיגוע" אשר כלל לא בטוח שהאיבה היא המניע לו. כלומר, לא בטוח שהמעשה נעשה, לא בטוח על ידי מי, ולא בטוח מה הסיבה. ואחרי כל ההסתייגויות, מגדילים את הלגיטימיות של הרוע, "צריך להבין את הרקע", "היאוש" ו"הכיבוש", הם הם אשר עושים את האסור למותר, ואת הרע ללא נורא. אחרי כל אלה, הקריאה שלהם תמיד הייתה ברורה - "הממשלה צריכה למנוע פיגועי נקמה". כלומר, הרוצחים סבבה, אבל עכשיו צריך להגן על סביבתם לבל תינקם.

זוהי האידאולוגיה, להבין את האחר, לזהות את מניעיו ולהקל עם רוע מעשיו. לאחר מכן, למזער את המעשה, ולנסות לטשטש את קיומו. ושוב, להבין, לכבד, לדבר, להרגיע. הרי רק כך נביא את השלום. לכו תבינו, אבל זוהי אידאולוגיה. וכבודה בעקביותה מונח.

אך עקביות אין. יהי היום והפסיכופת שגעונו ביצע, וכל העקרונות האידאולוגיים פתאום התהפכו. בלי שום התייחסות לכך שרק אדם פסיכופת אחד נקט מעשה (אותו המשוגע בשני המקרים), בלי שום התייחסות לכך שלא נתמך על ידי אף אחד, לא רבנים ולא עמי ארצות, תוך התעלמות מכך שאפילו משפחתו נידתה אותו, פתאום, "זה לא עשב שוטה אלא ערוגות", "צריך לעצור את ההסתה", "תוציאו את ספרי התנך ותמחקו פסוקים" ועוד כהנה וכהנה.

למה השמאל לא מנסה להבין את מניעיו, כפי שהוא עושה עם רוצחים פלסטינים? הדוקר ישי שליסל (צילום: פלאש 90)

אותם מביני האחר הפכו לשוטני האחר, אותם שמדברים נגד הכללה הפכו לנושאי דגלה, אותם שבאים להנמיך להבות הפכו למלבי האש ואף מחולליה. הכללה, הדגשת הקולקטיב, האשמת מערכת החינוך, הדגשת המוצא, כל אלה הפכו לדרישות והאשמות מודגשות הנישאות עלי כל מיקרופון ופרופיל פייסבוק.

כי זו לא האידאולוגיה, זו האג'נדה. האידאולוגיה מאומצת רק כאשר היא משרתת את המטרה, והמטרה היא קוסמופוליטית, אנטי לאומית ואנטי דתית. את המטרה יש לשרת, והאידאולוגיה מתחלפת בהתאם לצורך המזדמן. ואם החרדים נתקעים פתאום על הדרך לקידום האידאל הרצוי, אז בכיף – אפשר לטגן אותם יחדיו ובהאשמות שווא ולהאשים את כולם ברצח.

ולסיום, אני יודע שיהיו שינסו להפך בדברי ולהציגם כהגנה לרוצח, או כניסיון הצדקה לרצח. ולמרות שדברי מפורשים, אוסיף ואפרש ולו כדי לסכור פי מסיתים. לא רק שאינני מצדיק את הרצח, אני תוהה ביני לבין עצמי מדוע לא נורה במקום על ידי כוחות הביטחון (כנראה בגלל הנהלים המוגזמים שהשמאל כפה על מערכת הביטחון). הסיבה שאינני מגנה, היא כיון שאינני קשור. קבוצת הייחוס של הרוצח היא לא החרדים, אלא הפסיכופתים. הם צריכים לגנות. יודעים מה, אני מגנה בשבילם. לבד הם לא יכולים.

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
כולל הרבנים המסיתים יום וליל?? כולל אלפי החרדים שהחזיקו שלטים בזכותו של שליסל במצעד של 2006? כולל הרדיו החרדי שראיין אותו לאחר כבוד רק לפני מספר שבועות?? אתה צוחק???
ד"ר עמיר02.08.15
31
זובחי אדם עגלים ישקון (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי02.08.15
30
לציונות? הימין נוח לסחיטות שלכם אז החלטתם שאתם בימין? אין ביניכם לבין הימין שום קשר ולו הדק ביותר.
שמשון02.08.15

הצגת כל התגובות

29
מאיפה אתה מביא את הטיעון הזה . . השמאל כמו שאתה מכנה אותו עייף, פשרן ולא מבין מה זה ערבים. הם לא כאלה מטומטמים לומר שמחבל מתאבד הוא עשב שוטה .
מרדכי04.08.15
28
מול הטרור הפלסטיני אנחנו נוקטים באמצעים הכי חריפים כולל שלילת זכויות משפטיות (מעצרים מנהליים וכו׳), בצדק או שלא בצדק. גם בשמאל תומכים בזה ובוודאי לא מצדיקים פעולות אלימות (גם שם תומכים בהחמרת ענישה למיידי אבנים). לעומת זאת, המשטרה לחלוטין לא ממצה את אחריותה כשיש חשד לעבירה בקהילה חרדית, אז מי כאן הצ
דור02.08.15
מול הטרור הפלסטיני ב ש ו ם אמצעי חריף - להפך: שתקנו כל הזמן למחבלים האלו - כשכבר עצרנו אותם זה היה לזמן ממש קצר - כשזה כבר היה לתקופה לכאורה ארוכה - הם השתחררו בהסכם - וכשהם נשארו כבר בכלא - הם נהנו בו כאילו שהם הגיעו למלון - ומעל הכל: מעולם לא הוצאנו אותם להורג - כמו שתמיד הגיע להם שנעשה להם - אז מ
אוראור19.09.17
27
בעמדות מפתח רלוונטיות שיקראו את הדברים הנ"ל וישתמשו בהם לפקוח עיניים ל"שמאל". לעניות דעתי, זה לא יקרה. משום שנראה כי זוהי גזרה מלמעלה, בימים של לפני בוא המשיח. עצוב.
איילה02.08.15
26
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב02.08.15
כמו שלא נותנים עונש מוות למחבלים הוא לא יקבל עונש מוות ! כלא מספיק שיהרגו מחבלים בכיף מצדי שישרפו אותו אבל שיהיה שוויון
ימין03.08.15
למחבלים נותנים עונש מוות במקום, in situ. כנראה זה מה שהיו צריכים לעשות..... כפרה
שם03.08.15
במקרה של הרוצח נראה לי דווקא שסנהדרין כן היה גוזר הרג -רוצח במזיד עם הרבה עדים, לאחר התראה (ישב בבית הסוהר).
עדי04.08.15
25
תוכן ענייני, מובא בשפה קולחת וברורה.
פלוני02.08.15
24
יהודי פשוט ממש לא מעניין אם כולם מזדהים איתם, הכתבה מתייחסת לכל האמירה כולל ההזדהות המטורפת שהימין מזדהה עם השמאל כל פים שפסיכופט עושה מעשה ימין, שמאלני זה האדם שמוכן להבין את האחר אף כאשר הוא שונה ממנו בקיצוניות! וכאן אלו שקוראים לעצמם שמאל עושים איפה ואיפה... מאמר נכון וחזק, (נשלח באמצעות כיכ
חיים02.08.15
23
אם יש משהו טוב בשמאל החילוני זה דווקא העובדה שהם בעצם מקבלים את האבחנה בין בני נוח לבין עם ישראל הם תולים זאת בשואה ודברים אחרים אבל תמיד יזור הנושא של יהדתום. חרדים לאומנים לעומת זאת הם לרוב עמי ארצות שלא מבינים את איסור שפיכות דמים וחוטאים בכוחי ועוצם יהודי שלא המדינה שלא הם הקימו
אבי 02.08.15
22
הסיבה שבכל מקום הנוהל הוא לעצור ולא לחסל במידה שהדבר אפשרי ללא לקיחת סיכון רב היא לא רחמנות וגם כאן אין קשר ל״שמאל״. שימוש בכוח המינימלי הדרוש זו התגובה הרציונלית היחידה לכל איום, ולכן גם ישנה הפרדה במשפט המודרני בין הסרת האיום להעמדה לדין וגזירת עונש. אם אתה רוצה לתמוך בעונש מוות בישראל בבקשה (לי ב
דור02.08.15
21
השמאלנים הם האנטישמים הכי גדולים ומהווים סכנה לעם ישראל ארץ ישראל ותורת ישראל... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי02.08.15
20
כל מילה בסלע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מירב02.08.15
19
מזדהה עם כל מילהפנינה, לא לחינם ירדה מרץ בכוחה הציבור כך נראה יודע ומרגיש עם מי יש לו עסק ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאן דהוא02.08.15
18
נראה לי שכבודו לא הבין.אנחנו שונאים כל רוצח חינם אנשים חפים משפע כותב המאמר אמר שזו צביעות מצד השמאל- כמו שאתם מגנים את המחבל המפגע הבודד ולא מכלילים על כלל החברה הערבית אלא מבינים אותם ומנסים לקבל אותם, הוא טוען שיעשו כך עם נידון דידן. בקיצור- דבריך הם שטות אחת גדולה, הגמ' בגיטין בכלל בכלל לא קשורה
מגיב ליהודי מ-202.08.15
17
יישר כח, כדאי שיכתוב בקביעות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בועה מרחפת02.08.15
16
כל הכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב02.08.15
15
השמאל החילוני באמת לא סובל את החרדים - וזו זכותו, כי השקפת עולמו מנוגד לחלוטין לזה שלך. תחשוב מה אתה מרגיש כלפי החברה החילונית - זה לגמרי סימטרי בכוון ההפוך. ואני מסכים אתך - שליסל מטורלל לגמרי, אבל הוא מטורלל שלך, כי הוא רק הקצין את השקפת עולמך ההומופובית.
שמאלן מצוי02.08.15
14
ישר כח!
מפוכח02.08.15
13
מסיני הוא הומופובי כי מי שמאמין יודע שיש דין ויש דיין
/02.08.15
מגנה שפיכות דמים!
רפאל03.08.15
12
זה מה קורה ליהודי בלי תורה-מרחם על אכזריים, ואכזרי כלפי רחמנים
חרדי02.08.15
11
כותב יקר, אתה טועה ומטעה. השמאל גינה ומגנה מעשי אלימות מכל סוג. של מחבלים נגד יהודים, מחבלים נגד ערבים ואפילו של גורמי שלטון נגד אזרחים. השמאל הישראלי לא מזדהה ולא מסכים עם החמאס ודומיו, אלא מנסה למצוא את השיטות בהם האלימות תשאף למינימום.. במקרה הראשון (לשיטתם) - האלימות תפחת אם ניתן תקווה כלשהיא ל
יהודי פשוט. 02.08.15
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זו לא הכללה ? 02.08.15
9
אתה יכול לעבוד, אולי, על העדר אך בשורה התחתונה - מי כמוך יודע שאילו זה היה דוקר ערבי הוא כבר מזמן היה נורה (נהלים של השמאל עלאק - כמה אפשר לשקר???) , מי כמוך יודע, שהציבור החרדי מתעב ומוקיע כל מה שקשור לחילונים ולחופש ומי כמוך יודע ששליסל הוא לא הראשון ולא האחרון ושמה שהחרדים באמת רוצים הוא לחסל את
לא שמאלני, אך..02.08.15
8
וגם דברים אמיתיים וחדים. כל הכבוד! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת02.08.15
7
אני לא מבין דבר אחד פנחס במעשה שהוא עשה התורה משבחת אותו קינא את קינאתי וכו' אבל עכשיו הוא רשע והןא פסיכופת ... אני חושב שהוא יהודי שבסך הכל כאב לו המצב שאף אחד לא עושה כלום והחליט לקנא את קנאתו של ה' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק02.08.15
6
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליבנה בוכריס02.08.15
5
אני משרת זה 30 שנה בצנחנים יחד עם אביה של הנרצחת. איש ששלושים שנה מגן על ארץ ישראל בלבנון, בעזה וביהודה ושומרון תוך סיכון חייו. כשאני חושב על התחושות שלו כאב שבתו נרצחה בדם קר אני לא חושב ימין, ולא שמאל. לא בידי איש חאמס ולא בידי חיזבאללה אלה בידי יהודי שומר מצוות. אני חושב על ילדה שנרצחה בדם קר. שכ
אדי02.08.15
זה חילול תורת ישראל ופגיעה בציפור נפשם של רוב ככל יהודי העולם פשוט תפסיקו את הדבר הנורא הזה
ת03.08.15
לא בדם קר - בדם חם
עדי04.08.15
4
הוא דורש יחס סובלני כלפיו כאשר הוא עצמו לא מגלה סובלנות כלפי דעות שונות משלו.
דוד02.08.15
ל א יודעים עכשיו?????????.........
אוראור07.02.19
3
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוס אחד02.08.15
2
ומזה אין לך שום דרך לברוח.
יותם02.08.15
אילו היו יושבים סנהדרין בלשכת הגזית לא היה עולה על דעתם להרוג את הנפש בגלל השתתפות בהפגנה. אלו לא ערכי ישראל. אלו ערכי הטליבאן ודעא"ש!
רפאל 03.08.15
אכן סנהדרין לא היה הורג אבל לא בגלל שזב בסדר אלא בגלל שלכל חטע יש את עונשו ועונש של תועבה הוא בידי שמים
עדי04.08.15
1
אני מבין את תחושותיך. אבל אתה טועה. חז"ל אמרו על מה שטיטוס עשה "קמח טחון טחנת, בית חרוב חרבת" (גיטין כמדומני). רצח שמבצע יהודי נורא הרבה יותר מכזה שמבצע גוי. ותראה איזה נזקים נוראיים נולדו מהעבירה הזו - פתאום כולם מזדהים איתם "ואבדה חכמת חכמיו". סוף סוף יש לשמאל אינטואיציה בריאה ואתה יורק עליהם? אז
יהודיפשוט02.08.15
המאמר ברור ומובן ואפילו הייתי אומר לא מחדש כלום, אז מה הקשר עכשיו שרצח יהודי הוא לא כמו רצח של גוי??? התנהגות השמאלנים ויפי הנפש היא צביעות לשמה..אז מה לא מובן????????? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מעיין02.08.15
לא הבנתי את התגובה
חי02.08.15
ח ט א י ם! ! ! של ישראל משחיתים יותר ממעשה הגוים. במובן הזה מעשיהם של הצועדים כמו של כל חוטא חילוני {או חרדי} פוגע בנו יותר מפיגוע!!!! צרויה יחיא
אתה זה שלא הבנת02.08.15
לך תתחן תירס. כל מילה במקום (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גו02.08.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמת02.08.15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פיני02.08.15
ללמד צד זכות צריך על יהודי לא על גוי שמאל שונאים חרדיים ,נקודה........
חרדי02.08.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 21:38
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 20:39

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

האיש שחלם חלום:

לא תאמינו מה הוצע לדוד (60) שחלם כל חייו להרוויח מנדל"ן

כיכר בשיתוף סיני השקעות | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24