כיכר השבת

בעקבות חשיפת כיכר השבת

יתד נאמן על גופשטיין: "לעקור את השקפת הימין המסוכנת"

הביטאון הליטאי מגנה בחריפות את ההתבטאות המסעירה של בנצי גופשטיין: "הציבור החרדי חייב לעקור באזמל מנתחים חד, את ההשקפה המסוכנת של הימין ההזוי" (חדשות חרדים, אקטואליה)

53
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ב באב | 07.08.15
גופשטיין (צילום: יונתן סינדל - פלאש 90)

התבטאותו של בנצי גופשטיין במהלך פאנל בפני תלמידי ישיבות במהלכו הבהיר כי הוא תומך בשריפת כנסיות, ממשיכה לגרום לסערה עולמית.

הבוקר מתייחס לעניין העיתון יתד נאמן בטאון תנועת דגל התורה, כאשר העורך הרב ישראל פרידמן מגנה זאת בחריפות במסגרת מאמר המערכת.

"במספר מקומות במהלך ימי בין הזמנים, נחשפו בני ישיבות יקרים למטר של דעות כוזבות מהסוג החריף ביותר", נכתב בביטאון הליטאי. "דמויות שונות שאינן שייכות למחננו ולהשקפת עולמנו, קבלו פתחון פה בהתכנסויות שונות ברחבי הארץ. השקפת עולם מעוותת של ימין קיצוני והזוי, קיבלה מגאפון שכוון היישר לאוזנם העדינה של לומדי תורה והותירה אחריה שובל של נזק שיהיה קשה למחות את עקבותיו. אינפוזיה של ארס נמסכה ישר לורידיהם של צעירי הצאן.

"לבן תורה, כמו גם מי שנאלץ לעזוב את ספסלי בית המדרש אך חבל שייכותו טרם נותק, לא יכולה להיות שייכות לעולם החיצון ולדעותיו הקלוקלות. בן תורה אינו יכול לפתוח את השקפת עולמו הבית מדרשית לרוחות העוועים הנושבות מלבר.

"מהותו של בן תורה, אינה נקבעת רק על פי המקום בו נטועות כפות רגלי בשרו. במקרים מסוימים הוא יכול להתגורר בשכונה חרדית למהדרין, וחזותו מעידה עליו, כתעודה זהות, על שייכות ברורה לעולמה של תורה. הוא מקפיד על מצוות, קלה כחמורה, ובכל זאת, נשמתו התלושה מרחפת מצידו השני של הגדר. גופו בית-מדרשי, אך רגלי רוחו בוססות במדמנת הרחוב החילוני, חשוף לרוחות התקופה העזות שתולשות עלי שלכת רוחניים, או ששרעפיו נתונים למחשבות והשקפות מיובאות מהתם להכא. על מאמר חז"ל שראשו של עשו היה קבור בקרית ארבע היא חברון, שח הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי שליט"א, שראשו של עשו היה גדול: מצד ראשו, ראוי היה להקבר עם האבות והאמהות הקדושים. מצד הידע, מצד ההבנה, מצד ההשגות. עם זאת, כל כולו, עצם מהותו, מציאותו והוויתו, עשווית היתה...

"מה שקובע הוא – לא מה הוא יודע, אלא מה הוא! מהיכן יונקת נשמתו, היכן נטועים שורשיו. הוא הולך למכולת, ובית המדרש עמו. הוא נאלץ לפקוד את הבנק, וגמרתו מכרזת עליו. הוא נכנס לקופ"ח, והסטנדר אל מול עיני רוחו. הוא יוצא לימי מנוחת הגוף ומרגוע הנפש כשהוא עטוף בדעת תורה שספג. אין לו קשר עם העולם החיצון, ואסור שיהיה. מי שמקיים לעצמו קשרים עצמאיים עם העולם החיצון, נשללה ממנו האזרחות של בית ד'. פג תוקף הדרכון. כי הניתוק, חייב להיות מוחלט, בלתי הפיך. היניקה חייבת להיות רק מבפנים, מבית המדרש, מהגמרא: "ומכאן למעשה כמה שבני הישיבה צריכים להזהר מבלי להתחבר עם מי שאינו מוכר להם, אף אם לא ידוע עליו שאינו הגון, כי כל מגע אתו עלול לפגוע במדריגתם ולהשפיע עליהם לרעה, וכ"ש שלא יתרפו מדברי תורה, שכל הפורש מהם פורש מן השכינה ונהפך בזמן קצר לאחר, עד שלא נשאר בו כל היכר שהיה בו פעם משהו מן הקדושה" (מרן הסבא מסלבודקא, אור הצפון ח"ב). ודברים אמורים לא רק בבני ישיבה, אלא גם במי שלא זכה להסתופף בגופו בין הכתלים של בית ד' או במי שנאלץ לעזוב, אך מחובר בטבורו ובנפשו לצבור בני התורה, לאורח חייהם, לרוחם ולהשקפת עולמם.

"לכן, כאשר מדובר באנשי ימין מסוכני השקפה ומעשים, הרי שנדרשת נעילת פלדלת. אמנם שנאת תורת ישראל ומייצגיה, לא נשמעת מפיהם ולא מקבלת בטוי חיצוני בוטה כמו מפיהם של אנשי שמאל מורעלי רוח ועוכרי הדת. אמנם חלקם הארי מוגדר כשומרי מצוות. עם זאת, דווקא בגלל "סימני הכשרות" הם מסוכנים יותר! וגם אם מדובר בויכוח נוקב ופולמוס עמם, ולא בהסכמות, זה איננו מרכך את המכה: א. כי עולם התורה כבר נבגד לא אחת ע"י אנשי הימין, בסוגיות, בשאלות ובעניינים של צפור הנפש. ב. עצם החשיפה לדעות כזב ימניות שהן בדרך כלל רגשיות ומסוגלות לעקוף את מסננת השכל, מסוכנת. דעות אלו עלולות להתמקם בפינות חבויות של התודעה - וזו הסיבה העיקרית לזהירות הנדרשת.

"אמנם לשלוחי דרבנן כן הותר לעמוד ולפעול מול אנשים כאלו ולהתנצח עם דעותיהם, כי איידי דטריד למפלט לא בלעי, וגם זאת כאשר עמוד הענן ועמוד אש של עיני העדה מראה להם את הדרך על כל צעד ושעל. אמנם כדי להציל מהארי, מהדב ומן הברדלס, נשלחו נציגים לתפקד גם בזירה הזו ולהתעמת לעיתים על השקפת עולם, כשכל פעילותם מתקיימת תחת מטרייתם הגדולה של גדולי הדור שליט"א. אבל אי אפשר להעתיק זאת לזירת ציבור בני התורה, גם לא בימי הפגרה. רעל הוא רעל הוא רעל, וטיבו שהוא מחלחל. מגע או דיאלוג עם גורמים שאינם על טהרת הקודש, עלולים היות הרי-אסון. אין לנו שום קו תפר. החוט חייב להיות פרום.

"מטבע הדברים, המציאות הפוליטית-מדינית שעוטפת אותנו, קשה לעיכול ומסעירה את הנפש. הנטייה הטבעית, היצרית, הילדותית, היא ימינה: להתלהם, להחזיר, להגיב, לפעול, לא לשתוק. אבל מרנן ורבנן גדולי ישראל כבר הטוו לנו דרך: לא להתגרות, לא לקומם עלינו, להרכין את הראש, לא לסכן את כלל ישראל על ידי פרץ חייתי של מעשים נפשעים. אסור לצעוד בשדה המוקשים הזה, בשום פנים ואופן. אסור אפילו להתקרב, זה פיקוח נפש. ולהביא דעות כאלה לתוך כותלי היהדות החרדית, זה פיקוח נשמה. גם אם יש כאלה שאוהבים ונהנים להתנצח, אבל הצד השני עלול לנצח – אם טיפ-טיפת ארס רוחני תצליח לחלחל. פך השמן חייב להשאר בטהרתו. זה מסוכן להכניס אל תוך ציבור היראים ידים שלא קידשו אותם, ויש בכוחן לטמא במגען.

"תמרור האזהרה חייב להבהב, והקול המתריע חייב להדהד. הציבור החרדי חייב לעקור באזמל מנתחים חד, את ההשקפה המסוכנת של הימין ההזוי מהגוף הבריא - זה הצועד לאורה של ההשקפה הנכוחה, ולא לתת למים עכורים להתערב בבאר המים החיים. אותם עקומי השקפה שמסכנים את כלל ישראל, מקומם לא יכירם בתוך המחנה שלנו. אות הקלון הרוחני, חייב לקבל גם את ביטויו הציבורי: לא משלנו הם. גם אם מדובר באנשים נחמדים וטובים, לא כאן מקומם. עלינו להכריז בכל מקומות מושבותינו, "הבדלו מתוך העדה הזאת".

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
הציבור החרדי חייב להתנתק מהיתד הטמא והמתועב סתם שאלה מי הולכת יותר בצניעות אשתו של גפשטיין או אשתו של כתב יתד... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יתד08.08.15
34
רוב רובם של בחורי הישיבות יודעים להבחין בין הטפל ביתד לבין הצדיקים בלהבה
יוסלה07.08.15
33
חייבים להשמיע את דעת התורה בקול ברמה מעל גבי יתד נאמן ושח"ו לא יסחפו אחרי אותם קיצוניים שורפי כנסיות ובתים של ערבים חרדים קיצוניים משולי המחנה
יצחק אבוטבול07.08.15

הצגת כל התגובות

32
העיתון הזה עבר ובטל מן העולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים07.08.15
גם אם תאהב את זה וגם אם לא יתד נאמן הוא העיתון הכי חזק בציבור החרדי יש לו עשרות אלפי מנויים ומאות אלפי קוראים זה מוכח בסקר טי ג'י אי וזה גם המציאות מילה של יתד שווה יותר מכל מקום אחר
מאיר שוורץ07.08.15
31
הליטאים תמיד היו שמאל וזה שיש בני נוער ברוך השם שהם בימין זה מפריע להם לבני וכו' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל07.08.15
עיין
מפוקח09.08.15
30
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אביחי07.08.15
29
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חגי07.08.15
28
אני יודע באיזה צד אני נמצא {וזה לא בצד המשתמע מהכתבה}
שלום07.08.15
יתד במאמר נגד הכנסת דעות פסולות והשקפות זרות וקיצוניות לישיבות
יצחק מאיר07.08.15
הרמב"ם הוא קיצוני השתגעתם? תדונו ברמב"ם תטענו אולי שהוא לא להלכה אבל לומר שדעת הרמב"ם לא מעניינת אותנו?!
שלום07.08.15
27
בכנות. מה הייתם רוצים לראות את בנכם? שותף פעיל במחלוקת הליטאית, ומבזה רבנים, וכל כולו לשון הרע? או שותף בהפגנות להב"ה וכל דיבוריו ארץ ישראל? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ידידיה07.08.15
26
יתד אתם הורסים את הציבןר החרדי צאו טמאים ממחננו! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יתד 08.08.15
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי07.08.15
24
בכ"ז לא מתגייסים
איש הצפון07.08.15
23
בני ציון היקרים המסולאים בפז - מאי 'מסולאים בפז'? אילימא דהוו מחפי [מצופים] בפיזא [בזהב משובח] - והאמרי דבי רבי שילא: 'תרתי מתקלי איסתירי פיזא נחות בעלמא: חדא ברומי, וחדא בכולי עלמא'! אלא שהיו מגנין את הפז ביופיין .
לכבוד בן ציון07.08.15
22
לפני הקמת המדינה והעליה הציונית, הישמעאלים היו כאחים לנו, חיינו יחד איש תחת גפנו ותחת תאנתו. רבתינו שהתנגדו לציונים אינם כבר. ואנחנו בגדנו בתורתם ויושבים בממשלת הציונים הימנית רק בשביל הכסף. זה נובע מחוסר האמונה בה' כי הוא הנותן לנו הכח, ולו הכסף ולו הזהב.והרי אנו כגוף ללא נשמה, וטוב מותינו מחיינו.
דן סגל07.08.15
21
אם הדעות שלו כאלה בעיתיות למה הישיבות החרדיות קוראים לו ואז צועקים שזה לא השקפה נכונה, אם יש בעיה עם דעות של אדם כזה או אחר לא קוראים לו להרצות בפני בחורים, אם הנזק הוא כל כל גדול..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי07.08.15
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חסיד 09.08.15
19
הסחף לקיצוניות בקרב נוער השוליים של הציבור החרדי הוא גדול צריך לעצור את הסחף הזה מיד אסור להכניס את הדעות הקיצוניות בדלת האחורית של הישיבות זה יכול להיות אסון זה יכול להביא את הבחורים שבשוליים להיסחף אחרי הטירוף הזה
משה כהן07.08.15
18
מדינת ישראל הוחרבה פעמיים בגלל קיצוניות דתית מדינת ישראל הנוכחית הוקמה ע״י חילונים ירושלים שוחררה ע״י חילונים חרדים ומתנחלים הגיעו רק כשהכל היה בטוח בזכות חילונים והנה, בדיוק כמו גרורות של סרטן, הקיצוניות הדתית מחריבה כל חלקה טובה בארצנו ההיסטוריה חוזרת על עצמה תודה לארה״ב על מדיניות הגירה שאפשרה לי
קורנליוס08.08.15
17
יתד נאמן כולו יתדות הם שמאלנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נהוראי08.08.15
16
יתד ממתי נאמן אנחנו כבר ממזמן קוראים להם יתד השקרן במקום שתעבדו איתו ביחד אתם נגדו אז שהבנות שלכם יצאו אם ערבים אל תתקשרו אליו שיעזור לכם יתד השקרן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים07.08.15
15
מִן הַיּוֹם בּוֹ נִקְרֵאתִי לַפֶּלֶא שֶׁל בֵּיתָר וְצִיּוֹן וְסִינַי, יַד אַחִים הִסְגִירַתְנִי לַכֶּלֶא וַתִּנְעַל בֵּית-אִמִּי לְפָנַי. הַשָּׁרוֹן וְהָעֵמֶק לֹא לָנוּ, לֹא קָצִיר, לֹא קָטִיף, לֹא בִּנְיָן. אֱלֹהִים לְיָגוֹן בְּחַרְתָּנוּ, וַתִּבְחַ אֶת אָחִי לְתַלְיָן. זֶה הָרִיב – לֹא נִגְמַר
זאב.ז.07.08.15
14
לדעת שמצווה לנתץ את הכנסיות ואת כל הע"ז זה פסוק מפורש בתורה
יהודי07.08.15
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א07.08.15
12
מה אתם חולקים על הרמב"ם מה יש לכם??
בני 07.08.15
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם09.08.15
10
מי אתם ? ליטאים קיצוניים? או שמלאנים ?
יוכבד07.08.15
יתד בעד ישובים וח"ו נגד עקירתם אבל יתד גם נגד אמירות מסוכנות ומעשים אסורים שיכולים להביא לרדיפת הישוב היהודי בארץ הקודש
חיים מאירוביץ07.08.15
9
סתם סיבכו את בנצי
יעקב09.08.15
8
מדובר באדם קדוש שמקדיש את חייו להציל בנות יהודיות שאף אחד מכם לא אכפת לו מהם. אז גם אם טעה במשהו עדיין הוא לעומתינו צדיק גמור
אורי07.08.15
7
אשריך בן ציון היקר את מרונו הרמב"ם תפארת עטרת פוסקי ספרד לא תמחקו !! יתד בוגדן
זה מהסנטדר07.08.15
6
תפסיקו ללכלך על אדם שאוהב ארץ ישראל השלימה. אוהב עם ישראל ואוהב תורת ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי שפוי07.08.15
5
זו שיטה ידועה להציג את "יתד נאמן" כבטאון של חוג מסויים, חוג שולי, להתייחס לדעות הכותבים כ"דעות" כאילו היו טורים באתר זה או אחר. אם תרצו או לא, יתד נאמן מייצג נאמנה (אולי יותר מכל עיתון אחר) את דעותיהם הברורות והנחרצות של גדולי הדור ואת השקפת עולם התורה המרכזי. איני מאמין שיש בחוגים אחרים גדולי תורה
יהודי פשוט14.08.15
4
בכתבה כתוב נגד הכנסת דעות לישיבות שאינם לפי המסורת של עולם התורה והישיבות יתד לא עסק בלתקוף את גובשטיין אלא שלא יכניסו דעות פסולות לישיבות
ישראל כהן07.08.15
3
טוב שיתד לא היו אצלנו כשקראנו פרשת עקב המצווה לאבד את כל המקומות אשר אבדו שם הגויים עבודה זרה וגם העבודה זרה של הארץ: היו מגישים תלונה נגד הבעל קורא ונגדנו על כנסיה לא חוקית!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מזל סלם מארגנטינה09.08.15
2
לצערי יש לי בן שנסחף אחרי הכהניסטים והוא בלהב"ה צריך להוקיע את הסחף לשם אני שמח שיתד נאמן כתב מאמר חד כזה כדי שהציבור יבין על מה מדובר
יצחק סיטון07.08.15
1
בכנות. מה הייתם רוצים לראות את בנכם? שותף פעיל במחלוקת הליטאית, ומבזה רבנים, וכל כולו לשון הרע? או שותף בהפגנות להב"ה וכל דיבוריו ארץ ישראל? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ידידיה ח07.08.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

שדה הקרב הדיגיטלי

פרויקט מיוחד! זהו דור העתיד של לוחמי הסייבר החרדיים

כיכר בשיתוף סייבלו | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24