כיכר השבת

סערת ההפרדה בבתי הספר בביתר עילית

האם מרן הגראי"ל נתן אישור לביה"ס של סלונים? • חשיפה

גורמים בחסידות סלונים טוענים בתגובה למתקפה של גפני כי מרן הרב שטיינמן אישר את בית הספר, ב'דגל התורה' מבהירים כי האישור ניתן רק כלפי החינוך העצמאי • וגם: מה החשש בסלונים? (בארץ)

15
ישראל כהן | כיכר השבת | ט"ו באלול | 30.08.15
מרן הגראי"ל שטיינמן
מרן הגראי"ל שטיינמן (צילום: שוקי לרר)

פרשת פתיחת בית הספר של חסידות סלונים בעיר ביתר עילית ממשיכה להסעיר את הציבור החרדי: האם מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון לייב שטיינמן אישר את פתיחת בית הספר?

בעקבות חשיפת דבריו הבוקר (ראשון) של יו"ר תנועת 'דגל התורה' ח"כ משה גפני באירוע סגור במהלכם תקף בחריפות את יוזמת החסידות לפתוח בית ספר בית יעקב לבנות סלונים בעיר ביתר עילית בשנת הלימודים הקרובה, מגיבים בשעות האחרונות גורמים בכירים בחסידות ומשיבים מלחמה כשלטענתם מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן אישר את פתיחת בית הספר הנפרד.

"מדוע גפני בא בטענות אלינו, כשמרן ראש הישיבה אישר זאת?", תוהים עסקני החסידות, "הרי החינוך העצמאי בעצמו אישר את פתיחת המוסד שנמצא בבעלותו. היעלה על הדעת שראשי החינוך העצמאי יעשו דבר שכזה ללא קבלת אישורו של מרן הגראי"ל שטיינמן שהוא הינו הסמכות הרוחנית העליונה של הרשת?".

"בעצם ההתקפה איננה נגדינו אלא נגד החינוך העצמאי שאישר זאת", אומרים הגורמים בכעס ומבהירים כי לא ייתכן שמה שמותר לכל החסידויות יהיה אסור עליהם.

"כולם יודעים שהרב חזקיהו משיקובסקי נכנס למרן ראש הישיבה וביקש ממנו אישור בשביל החינוך העצמאי להכיר במוסד שלנו, ומרן אישר לו זאת", הם מוסיפים, "אנחנו לא היינו צריכים את האישור הזה כי יש לנו את ברכת הרבי מסלונים אבל בשביל החינוך העצמאי זה היה נחוץ והם קיבלו".

"הרי גור, בעלזא וויז'ניץ כמו בויאן, קרלין וחסידויות נוספות פתחו כבר מזמן מוסדות לימוד נפרדים, מדוע שם גפני שתק? למה הוא התעורר בדיוק היום? זכותם של החסידים ללמוד במוסדות נפרדים משלהם ולא להמשיך לחנך על ברכי החינוך הליטאי", אומרים העסקנים.

לדבריהם: "יש לנו עקרונות משלנו, אידיאולוגיה משלנו, השקפת חיים משלנו ואין סיבה שלא נחנך את הבנות שלנו בצורה אחרת מהחינוך הליטאי".

מנגד ב'דגל התורה' מצידים תמונה שונה לחלוטין. לדברי בכירים בתנועה הליטאית, גפני דיבר על העניין העקרוני שלא ייתכן שכל חסידות תיפתח מוסד לימודים משלה והאחריות תיפול על כתפי הציבור הליטאי שנושא לבדו בנטל.

לדבריהם: "הגר"ח מישקובסקי הגיע למרן ראש הישיבה לקבל את אישורו אחרי שכבר הבנו שסלונים הולכים בכל מחיר על מהלך של היפרדות ופתיחת מוסד לימודים נפרד עבור בנות החסידות בעיר ביתר עילית".

"גפני תקף את עצם היוזמה אולם השאלה שהונחה לפתחו של מרן הגראי"ל היתה האם לאחר שהתקבלה ההחלטה לפתוח, הרי שיש לחינוך העצמאי להכיר בהם כדי לסיע להם מבחינה תקציבית, ועל כך מרן ראש הישיבה נתן אישור".

"מרן הגראי"ל לא נתן את ברכתו לעצם היוזמה של הקמת המוסד אלא אישר לממן אותו לאחר שהתברר כי מדובר בעובדה מוגמרת", הם שבים ומבהירים, "כמובן שגפני פעל למען מתן ההיתר זאת לאחר שהתברר שבסלונים מתכננים לפתוח מוסד לימודים פרטי וכי בכוונתם לפרוש בכל מקרה. לא היתה ברירה אלא להכיר בהם. בשביל מה שיפסידו ולא יקבלו מאה אחוזי מימון".

ברקע הם מזכירים את החשש של עסקני החסידות שבנות סלונים יתחנכו בחינוך ליטאי וייקחו לעצמם "חתנים ליטאיים" חלילה. "הסיבה להיפרדות היתה החשש בכלל שהבנות ייסחפו לשיטה הליטאית", אומרים ב'דגל התורה'.

לסיום מבהירים העסקנים הליטאיים כי ברקע עמדו גם לחצים פוליטיים מצד גורמים חרדיים שנוגעים בדבר לאשר את המהלך. "כרגע אנחנו תלויים ב"חוק הנורגבי" שנושף בעורפינו ולא היתה ברירה אלא לאשר את פתיחת המוסד החדש", הם מוסיפים.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
לא להאמין. הייתי בטוח שה"פלסניקים" אמרו את זה. אבל לא. בכירי "דגל התורה" בכבודם ובעצמם מאשרים ש"החוק הנורבגי" (קרי משרה ליעקב אשר) דוחה שיקולים חינוכיים הרי משקל. לקרוא ולא להאמין. עד להיכן הדרדרה המפלגה.
דוד שפירא30.08.15
9
אוי לנו שכך עלתה בימינו. איפה שהם נגעו זרעו הרס וחורבן, החריבו מיפלגה ותנועה, החריבו את מערכת הכשרות, החריבו ישיבות ואת עולם הישיבות, החריבו את החיידרים, החריבו את בית יעקב, החריבו את העיר אלעד, החריבו את המושג גדולי ישראל, ואת המושג של דין תורה, החריבו מניינים קבועים ויפים, החריבו משפחות.!!!!!!! די
בוכה30.08.15
8
"גפני דיבר על העניין העקרוני שלא ייתכן שכל חסידות תיפתח מוסד לימודים משלה והאחריות תיפול על כתפי הציבור הליטאי שנושא לבדו בנטל". איזה אחריות נופלת על הציבור הליטאי? מה הוא רוצה כמו שחיידירים יש נפרדים וכמו שיש מוסדות נפרדים לפלגים הלטאים השונים כך יש מוסדות לחסידי סלונים מה הסיפור?
יוס30.08.15

הצגת כל התגובות

7
כל מי שמצוי בתמונה מבין שהנציגות הליטאית (הרב חזקיהו משקובסקי, מוטלה קרליץ ועוד) מכרה את בתי הספר שלה לסלונים בשביל לרקוד 'מה יפית' למאיר פרוש שיועיל בטובו לפרוש, בשביל להכניס את יעקב אשר, ובכך הם 'יכניסו' לפלג הירושלמי. כתגובה, על ההורים לשנות את שם בית הספר מ-'נאות רחל' ע"ש הרבנית ברזובסקי (אשת הא
הפלג הנורווגי30.08.15
6
כל החסידויות הקימו בתי ספר נפרדים שחלילה בנותיהן הטהורות לא תלמדנה עם ספרדיות!!!!
אני30.08.15
5
אם כך יוצא שגם הליטאים לא מעונינים שהמורות בבית הספר יהיו חסידיות, אז אם הפרדה אז עד הסוף, גם בגובים כל המורות החסידיות שילכו למוסדות שלהם וישאירו את השטח פנוי לליטאיות, גם הפרוטקסיונריות יכולות ללכת, מצד אחד שולטים בגובים מצד שני שולחים את הבנות למוסדות אחרים.
משהו30.08.15
4
קודם כל אין לחסידות בויאין בי"ס, ורק בירושלים יש להם וזה לא דרך חינוך העצמאי כמו"כ בלעז וקרלין אינם דרך חינוך העצמאי לכן אינם מחויבים להכניס את כל התלמידות. משא"כ בתי ספר של חינוך העצמאי מחוייב להיות כפוף להכניס את כולם והעיריה יכולה לשבץ תלמידות בתוך הבית ספר וזו דרכה של חסידות סלונים ללכת דרך
חני30.08.15
3
שהם יצרו גולם ועכשיו הגולם קם על יוצרו. ואסביר בפילוג הגדול של תשמ"ט גפני וחבריו רצו ברחובות שיש להם 6 מנדטים דהיינו 2 של דגל ועוד 4 של שס ביחד 6. אז זה היה טוב כי היה אפשר לנגח אח אגו"י שהיה להם רק 2. ואז התפצלו הדרכים היום כולם ברחו ופתאום הוא גילה שהוא נשאר לבד. הבנתה הרב גפני?
הסטוריון03.09.15
2
כבר בדור הקדום נחשבו הסלונימרס כליטאים מברנאווי'ץ
שמחה זיסל30.08.15
1
חסידי. כך הבנות הליטאיות יקחו חתן חסידי.... ואז נראה את גפני. במחשבה שניה, זה טוב לכולם. יש עודף בבחורים חסידיים ועודף בבנות ליטאיות...
איינער30.08.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24