כיכר השבת

היסטוריית "הישן"

כשמנהל הסמינר הטיח: "אפילו הרב אלישיב לא יגיד לנו מה לעשות!"

מנהל הסמינר אמר במפורש: "אתם לא תקבעו לי מה לעשות". הוא פשוט ציפצף על הרבנים והתבטא "אפילו הרב אלישיב לא יגיד לנו מה לעשות". מדובר בסמינר הישן שעלה שוב לכותרות (טור, חרדים)

53
חיים כהן | כיכר השבת | י"ט באלול | 03.09.15
חיים כהן
חיים כהן (צילום: עזרא לנדאו, באדיבות מגזין עמי)

לפני כ-15 שנים, המצב בירושלים, בכל הנושא של קבלת בנות ספרדיות לסמינרים, היה פשוט נורא. בעקבות זה, מורי ורבי מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, החליט להקים ועדת רבנים, שהיא תהיה זאת שתהיה אחראית לפתור את הבעיות, את החרפה שהייתה אז בירושלים, ותכריע בנושא שיבוץ הבנות. במקביל, הגרי"ש גם דאג ודחף לפתוח סמינרים חדשים, ואכן במהלך הזה באמת הייתה סיעתא דשמיא ומאז נפתחו כמה סמינרים חדשים.

בועדת הרבנים שהוקמה על ידי הגרי"ש, היו חברים: יד ימינו הגרי"י אפרתי, הגר"י דביר והגר"ר רייכמן. מטרתם היחידה הייתה לעמוד על מנהלי הסמינרים, שיבצעו וינהגו כדין ולפי הנחית מרן הגרי"ש כלפי הבנות האלה בקבלה לסמינרים.

אין צורך להרחיב על האבנים ש"אכלו" הרבנים האלה, ועל איך שמנהלי הסמינרים מיררו את חייהם כל שנה ושנה מחדש. אבל בשנה השנייה לאחר הקמת ועדת הרבנים, אחרי שכבר שבעו מכל התרגילים והשטיקים שמנהלי הסמינרים אלופים בלעשות, היה מנהל סמינר אחד שאמר להם במפורש: אתם לא תקבעו לי מה לעשות. הוא פשוט החליט לצפצף על ועדת הרבנים, עד כדי כך שהוא אף התבטא "אפילו הרב אלישיב לא יגיד לנו מה לעשות", עפרא לפומיה.

בלית ברירה הגיעו חברי ועדת הרבנים לרב אלישיב וסיפרו על הבעיה שיש להם עם אותו סמינר ואותו מנהל. הרב התעניין מה הסיבה שהוא לא מוכן לשמוע אותם, את הרבנים, והם בתשובה ציטטו אותו, שהוא אמר "הרבנים האלה לא יגידו לי איך לנהל את הסמינר". אמר להם הגרי"ש: תגידו לו בשמי שזה לא מוסד פרטי. והיה אם הוא יעמוד בסירובו, בלית ברירה נצטרך לבחון עצירת תקציבים לסמינר. ואז הגיעה הפסיקה המפורסמת של הרב, אז הוא אמר בתוקף שמכיוון שמדובר בסמינר שמקבל כספי ציבור והספרדים הם הרי חלק מהציבור, הרי שהמנהל הוא לא בעל הבית בהחלטות כאלה והוא חייב לקבל את מה שועדת הרבנים תורה לו.

כמובן שהרבנים באו אליו עם דברי הגרי"ש והתריאו בו, אך אותו אחד המשיך בסירובו. אז הרבנים עלו לשרת החינוך דאז לימור לבנת, באמצעות ידידי חזי שינלזון שהיה עוזרה, כדי לבצע את ההנחיה של הגרי"ש לעצור לאותו סמינר את התקציבים. השרה ענתה להם שאין לה בעיה לעשות זאת, אבל יש נציגים בתוך אחת מהמפלגות החרדיות שאמרו לה לא להתערב, בגלל שכביכול רק "עסקנים" מטפלים בנושא הזה, ולא הרבנים. ולכן היא ביקשה לשמוע את הדברים יוצאים מהגרי"ש בעצמו.

חזרו הרבנים לגרי"ש וסיפרו לו שהשרה רוצה להיכנס למעונו ולשמוע את הדברים ישירות ממנו. הגרי"ש נענה ואמר שמאחר ומדובר בדיני נפשות ממש הוא מוכן שהיא תיכנס אליו. ואז אכן השרה נכנסה למעונו ושמעה שם את הדברים ברורים, ישירות מהרב. ולאחר שהיא יצאה היא נתנה הוראה, ובאמת עצרו תקציב לאותו סמינר. כעת, כל בר דעת היה מבין שבזה נגמר העניין, אבל לא. אותו מנהל המשיך בסירובו. כעת המנהל הפעיל מהלך שני, והחליט לא לשלם משכורות למורות, ואת המורות שלח להפגין. חלק מהמורות הפגינו מול ביתי (מאחר והייתי מעורב בנושא) וחלק אחר הפגינו מול ביתו של שינלזון, על כך שבגללנו כביכול אין אוכל לילדים שלהן. אבל כמובן שזה לא הרתיע אותי למלא את רצונו של הגרי"ש. עבר חודש וחצי, והגיע מצב שבעוד יומיים, אם המנהל לא היה מיישר קו, הוא היה עלול לאבד את התקציב לכל השנה כולה. ואז הוא נשבר וקיבל את הבנות.

וכעת, שאלה: באיזה מוסד אתם חושבים שמדובר? ובכן, מדובר בדיוק במוסד הזה שעלה לכותרות גם בימים האחרונים, "הסמינר הישן", שמבחינתי הוא כבר שור מועד. כיום יש להם את החוצפה להגיד שהם לא מקבלים תכתיבים מעיריית ירושלים, אלא הם מתייעצים עם גדולי ישראל. אבל מי הם "גדולי ישראל" שאתם מתייעצים איתם? למה אתם לא מפרטים?

אולי עכשיו, בעקבות הביקורת, המנהל ילך עם מכתב להחתים את גדולי-ישראל, אבל יש הבדל בין תמיכה של גדולי ישראל ב"עלינו לשבח", אחרי הכל, מתמיכה שלהם מ"מודה אני", מתחילת תהליך קבלת ההחלטות.

והם פועלים בניגוד גמור לרב צביקה כהן, שהם כה נלחמים נגדו. כשכהן קיבל את תפקיד יו"ר סיעת ש"ס בירושלים מיו"ר ש"ס אריה דרעי, שביקש ממנו כמשימה ראשונה לפתור את הבעיה ואת החרפה של אי קבלת הבנות בירושלים, הדבר הראשון שכהן עשה היה ללכת לביתו של מרן רה"י נשיא מועצת החכמים חכם שלום כהן שליט"א, ולומר לו שהוא מוכן לקבל על עצמו את התפקיד, בתנאי שדלתו של מרן רה"י בנושא הזה תהיה פתוחה לפניו בכל עת, וזאת בגלל שמאחר ומדובר בדיני נפשות - הוא לא רוצה לקחת שום הכרעה בנושא הזה לבד, אלא רק עם דעת תורה מרה"י. ורק לאחר שקיבל את ההסכמה לכך ממרן רה"י, הוא הסכים לקבל את התפקיד ולהיכנס לעובי הקורה.

בניגוד לאותו סמינר שמתחבא מאחורי "גדולי ישראל" ללא שמות, ר' צביקה כהן עומד ואומר מעל כל במה שבכל הנושא הזה הוא מתייעץ אך ורק עם מרן רה"י. אז ללכת ולומר ש"עיריית ירושלים או בית המשפט לא יקבעו לנו", זה פשוט עיוות של המציאות, כי כל מה שהוא פועל זה בהוראות ישירות ממרן רה"י, ומזלנו שבית המשפט וועדת השיבוץ קבעו לשם שינוי שהעמדה הזאת של מרן רה"י היא נכונה. ואגב, מי שיזם את הפנייה לבית המשפט - הוא אותו סמינר (מעניין באמת מי נתן לו רשות לגשת לבית המשפט).

אין לי ספק שלאחר פרסום שורות אלה מיד יגידו שלצביקה כהן ולי יש אינטרסים כאלה ואחרים, ולכן אני רוצה מכאן לחזק, שוב, את ידו של ר' צביקה. לי אישית, כל הלשונות הרעות האלה לא מפריעות. האדמו"ר רבי דוד אבוחצירא שליט"א, אמר לי פעם שלא צריך להיבהל כאשר שומעים ביקורת או לשונות רעות, כי לשונות רעות שנשמעות הן רק המיעוט, ואילו את אלה שמדברים טוב לא שומעים. הרוב לא צריך לעשות רעש. הוא מסכים ומברך בשקט, בלי רעש וצלצולים. רק מיעוט עושה רעש, כדי שיידעו שהוא בכלל קיים.

הטור פורסם הבוקר ב"כל ישראל" מבית 'קו עיתונות'

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
33
כך מתבטא באמת נאמן בית. ! דברים אמיתיים !!!
דבורה07.09.15
32
ההלכה מחייבת אשה לעשות רצון בעלה ולא הרבנית שלה תקבע לבעל ללכת לרב זנ חוצפה ושתלטנות מגעילה, לבעל יש את הרב שלו בלבד וכל השתלטנים יכולים ללכת לעזאזל.
מישהו04.09.15
31
גדול כח הבן מכח האב-נכתב הכי ציני שאפשר זה מה שהבן ספג
א04.09.15

הצגת כל התגובות

30
גדול כח הבן מכח האב-נאמר הכי ציני שאפשר זה מה שהבן ספג
א04.09.15
29
ימים יגידו , (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמיר04.09.15
28
לא ממש חקרת כי יש לנו כתות של 50 בנות חוץ מזה המנהל לא שיקר הוא אמר 45 בנות ו-אין לנו כתות ריקות אז מסתבר שאתה קצת דפוק בתחקירים................
תלמידה04.09.15
לוין אמר ברדיו 55 תלמידות,שמעתי אותו בראיון חי. אטיל עליך קפידה.
זלמן05.09.15
קודם תלמדי לאיית כדי שיאמינו לשקרים שלך. נכון אין כתות,יש כיתות ריקות. את תשלמי על הגזענות שלך בשידוכים,תזכרי זאת.
Mike04.09.15
27
אל תספרו לנו שטויות, כל מי שעובד בזבל יסריח אז .... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תפסיקו04.09.15
26
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חב"דניק04.09.15
25
איך להתנהג בגיזענות לאחרים כמו שעשו להם ככה הם עושים....לא כולם ככה אבל בסתר ליבם כן....היטלרים קטנים...איך יבוא משיח??
שקשוקה07.09.15
24
גדול כח הבן מכח האב זה מה שהוא ספג
א04.09.15
23
טיפשים תהיט קודם בנימאדם אחכ צדיקים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני04.09.15
22
שונאים אותכם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה04.09.15
21
ממש נגעל, כנראה שמעט מאוד מעמנו הם יהודים זכים עם מידות טובות, הרבה ערב רב, הרבה כוזרים, ועמים מעורבים, והם ששולטים. אנא השם, תציל אותנו מבני התערובות האלה, התקיים בנו הפסוק בניך ובנותיך נתונים לעם אחר ואין לאל ידך להושיע! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד04.09.15
20
לכל הספרדיות תרימו ראש ותפסיו ללכת לסמינרים אשכנזים!!!! לכו למקומות ספרדים.... תפסיקו לנסות להשפיל את עצמכם במקומות ששמחים לעשות לכם את זה ופשוט אל תירשמו לסמינרים אשכנזיים!!!
דנה 06.09.15
19
שלום לך הרב חיים כהן. לא קשה לנו לראות את הדברים הם נגלים על פני הנסתר.. התנהלו הסמינרים מאז ומתמיד הייתה בעיתית .וכשהיה את הרב אלישיב זצל הורו חכמים לנהוג על פיו. זה שנתיים שמכהן לו מנהל חדש שאת התואר רב אימץ על שם פועלו,אכן כן הוא דואג לריב השכם והערב ולא רק זאת אלא שנוהג בדרך המאפינת אנשים שישבו
בשם האמונה.04.09.15
18
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי04.09.15
17
פחחחחח. הרב אלישיב שלח עסקנים ללימור לבנת כדי לעצור תקציבים למוסד חרדי... ספר לנו עוד אגדות עלי באבא
לחלח04.09.15
16
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד06.09.15
15
מפעמיים ביום להנהיג אותו בלי שהוא פצה הגה מפיו כידוע אתה יודע מכל מי שהיה בן בית שם כדרכו של עיתונאי..........שמחר ירצה מקום בכנסת חחחחחח ובככל בסיעת שס
אמת04.09.15
14
!
עובדה יבשה04.09.15
13
רב חיים יישר כוח על פרסום הדברים ממש " מעשה רב", המשך לחשוף את פניהם של הצבועים שעושים בכספי הציבור כבשלהם....
אלי03.09.15
12
אחריי מה אדמו ר רבי דוד המלך אל תפחד מאף אחד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אריק 07.09.15
11
סיפור מכלי ראשון, כאשר הייתי בכיתה ח' בחרתי ללמוד בסמינר מסוים, שחברותי באיזור גם נרשמו לשם. הייתי ילדה מוכשרת, תעודה מצויינת אהובת המורות. אבל נעבך... לא מהצבע הנכון... אפילו לא הוזמנו לראיון. הפכנו עולמות, שכן העוול זעק לשמים, בזמן שחברותי "דלילות הפיגמנטים" התקבלו, אני אפילו לא התראיינתי. הגענו ע
אביטל04.09.15
10
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מורדכי 04.09.15
9
לא לכל הספרדיות בלי יוצא מהכלל כולל בתו של דרקי הארכיפושע רק כך הספרדים יתבגרו ויתקדמו ויהיו בני אדם
ארורים המשוכנזם07.09.15
8
מר חיים כהן למען ההגינות, גם אם סיפורך נכון שכחת לציין פרט קטן ושולי המנהל של הסמינר הישן כיום הוא מכהן שנה אולי שנתיים, אז להשחיר את פני הסמינר מהסיפור שלפני 15 זה לא רק לשון הרע זה גם הוצאת דיבה. בנוסף, אל תשתמש ברב אלישיב בדי להצדיק את הלשון הרע שאתה כותב, אתה רוצה לעבור עבירה תעשה זאת אבל לא כ
לוחם הצדק04.09.15
להלן עובדות יבשות - ניתן לבדוק את אמיתותן: 1. המנהלים התחלפו לפני שנתיים בדיוק 2. אני למדתי בסמינר הזה, ואין מקום להכניס סיכה גם כשהיו 38 בנות בכיתה. יש מצוקת כיתות אדירה, וכל החלפה פעוטה צריכה אישור מול חדר מערכת. במקום לכתוב בלי לבדוק - תקפצו לביקור ותווכחו במו עינכם במה מדובר. 3. הסמינר שייך ומש
עובדתית04.09.15
אם אתה לוחם צדק תדאג לבנות המסכנות שעד כיתה ח מחייבים אותם ללמוד באזורי שהמנהלות והמורות כולן אשכנזיות ושם מחדירים מה הם הסימנרים הטובים ובכתה ח משפילים אותם ווזרקים אותם לא לאן שרוב הכיתה הולכות
יוסי04.09.15
זה מה שהוא ספג!!!
א04.09.15
כמה אפשר לשקר. די חודש אלול תעשו כבר תשובה. אז מה אם המנהל התחלף אבל השיטה לא.
דנה04.09.15
7
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי הכט03.09.15
6
למה קוראים לו הרב ישראל לוין .כל מנהל הוא רב...
מיכל06.09.15
5
הפרדו מתוך העדה הרעה הזאת ואכלה אותם כרגע (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הקב"ה04.09.15
4
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף חיים04.09.15
3
סוף סוף מישהו אמיתי ששם את האמת על השולחן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אופטימי03.09.15
2
חיים כהן, מתיימר להיות קשור לרב אלישיב. לשון הרע הוא התיר לדבר??!!! סתם להטיל רפש בלי שום הצדקה.
אני בהלם06.09.15
1
התחיל בזאת שמנהל הסמינר שקרן נקודה. אפילו אם הוא מקבל את 21 הבנות,מספרן בכול כיתה יהיה 44.ולא 55 שהוא שיקר לתיקשורת. מבפנים נודע לי שיש גם חדרים רקים...אם יפתח עוד כיתה או שתיים...זה יוריד את מספר הבנות מתחת ל 40....אך הוא מסרב כי זה יעלה את מספר הספרדיות מעל ל 30 אחוזים,וזה נוגד את חוקי הגזע .הוא
mike03.09.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המגיד הרב ברוך רוזנבלום בשיעור ל'אחרי מות' • צפו

כיכר השבת | 01.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24

היסטוריה ואקטואליה

הגאון הקדוש שמשרווליו נפלו חרקי "מילבין" מול החתם סופר

ישראל שפירא | 01.05.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם
ש

תמיכה נרחבת

קהילת 'אחוות תורה' מתרחבת: הרב מנחם מנדל שפרן מצטרף לנשיאות הארגון לצד הרב דוד לייבל

יוני גבאי | מקודם

הקבלת פני רבו

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 01.05.24

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 01.05.24

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24
ש

פריחתו של יישוב

הפיכתה של גבעת זאב - מפרבר לעיר מתפתחת

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם