כיכר השבת

מראשי המצדדים בהקמת המדינה

וידאו נדיר: הרבי מסדיגורה מגיע לארץ באונייה

ארכיון המדינה חשף לפני תקופה סרטון מרגש ומיוחד בו נראים האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן מסדיגורה זצ"ל בעל הכנסת מרדכי לצד רעייתו הרבנית מגיעים לחופי הארץ באונייה (חסידים)

23
ישראל כהן | כיכר השבת | ח' בטבת | 20.12.15
(ארכיון המדינה)

גדולי ישראל מכל החוגים והעדות, גם כשהיו שרויים לצד בני קהילותיהם בגולה היו תמיד כוספים ומייחלים ונושאים עיניהם לעלות לארץ ישראל, ארץ הקודש. חלקם נשארו בלית ברירה בגולה הדוויה וחלקם זכו לעלות לארץ.

האדמו"ר רבי מרדכי שלום פרידמן, הרבי הרביעי לשושלת סאדיגורה (שמקורה בחצר רוז'ין) זכה לעלות בשנת תרצ"ט לכונן את אדמת הקודש. ארכיון המדינה חשף לפני תקופה סרטון מרגש ומיוחד בו נראים האדמו"ר רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן מסדיגורה זצ"ל בעל הכנסת מרדכי לצד רעייתו הרבנית מגיעים לחופי הארץ באונייה בחודש אדר תרצ"ט.

הרבי הוא האדמו"ר השלישי לסדיגורה. הרבנית מירל היתה אף היא בעלת ייחוס משלה והינה בתו של דודו זקנו רבי ישראל שלום יוסף ממזיבוז'. הרבי התארס בגיל 12 ונישא לה בשנת תרע"ג בגיל 16, בשנת האבל לאביו. בחתונתו השתתפו זקני אדמו"רי חסידות רוז'ין, בראשות דודו זקנו רבי יצחק פרידמן מבויאן.

בפרוץ מלחמת העולם הראשונה נמלט לווינה יחד עם שאר אדמו"רי בית רוז'ין. לאחר המלחמה היה פעיל באגודת ישראל, ובכנסייה הגדולה הראשונה, בהיותו בן 26 בלבד, מונה לחבר ב"ועד הפועל העולמי" של אגודת ישראל ולנשיא קרן התורה. לאחר המלחמה, נהג לערוך מסעות ברחבי גליציה, בוקובינה ופולין לבקר את חסידיו, ובפרט במרכז גליציה בה התרכזו חסידי סדיגורה ואף הקים ישיבות ומרכזי תורה. בכנסייה הגדולה השנייה בשנת תרפ"ט, מונה לחבר מועצת גדולי התורה. ביתו בווינה היה אחד ממרכזי אגודת ישראל, והוא היה ממנהיגי התנועה וחברי תנועות צא"י ופא"י עמדו עמו בקשר שוטף.

בשנת תרפ"ה החל רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורה לשלוח חסידים לארץ ישראל על מנת שיפתחו את היישוב והתעסוקה. בשנת תרצ"ג הוא ביקר בארץ וערך סיור במושבות ובקיבוצים. בחזרתו לגליציה, שלח קבוצת חסידים מטורקה לארץ ישראל, והם התיישבו בנתניה בה פתחו בית חסידים. חסידו אליעזר אלטמן פתח ברחוב רבי עקיבא בבני ברק בית כנסת שהיה מהראשונים בעיר. הוא שלח את חסידיו ל"הכשרות" של אגודת ישראל בצ'רנוביץ' ועוד, ונהג לבקרם ולראות את מצב הכשרתם. קבוצה מחסידיו נשלחה על ידו למחנה ישראל.

בשנת תרצ"ד עבר לפשמישל והקים בה את חצרו. בכנסייה הגדולה השלישית בשנת תרצ"ז היה מראשי המצדדים בתמיכת אגודת ישראל במדינת היהודים.

כאמור באדר תרצ"ט (1939) עלה לביקור בארץ ישראל, ובעצת דודו רבי ישראל מהוסיאטין, השתקע בה והתיישב בתל אביב. הוא הספיק לחלץ את משפחתו מהתופת הנאצית והעלם ארצה. הרבי פתח בית כנסת ברחוב בצלאל יפה והשתקע בישראל.

תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
8
חשבו על זה: אם כל החריידים הליטאים היו עולים אז... כאשר שנים בקש זאת מהם רבה של ירושלים [רבי צבי פסח פרנק] וכמו שכיוונם הגאון מוילנא .. לא היו נהרגים בשואה!!! וכמה יראי ה' היו בארץ?? חבל שלא מכירים בטובת ה' עלינו!! כמו שאפשר לראות באתר את שיחת הרב עובדיה יוסף זצ"ל ביום העצמאות לפני כמה שנים.. חפשו
יאיר20.12.15
מה שגדולי ישראל עשו הכל על פי דעת תורה. אם כולם היו עולים היה יותר קל להיטלר ימ"ש לחסל אותנו. הרי הוא נעצר בהשגחה עליונה במצרים. וחוץ מזה היה עדיף להם למות כיהודים (גן ל80% המתבוללים) ולזכות לחיי עוה"ב מאשר לבוא לארץ ולהשחית נשמתם בטומאת החילונים ובסוף לרשת גהינם.
אבנר21.12.15
דעת תורה??? חוץ מכמה אדמור
צדיק בסדום 27.12.15
7
מצאו אותה במוזיאון כל שהוא על הבריטים ניתן להבחין מכך עד כמה שהבריטים היו מסודרים כמו כן ניתן לראות את המשך הסרטון שכתוב בו הגעת משלוח פירות הדר
סאדיגרר20.12.15
6
אלה הם העובדות ,אפשר לאהוב את אפשר שלא,אבל זאת המציאות, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי20.12.15
מה הקב"ה היה עושה אם לא היה את הציונים. אתה יודע שהוא היה משאיר אותם בגלות. אולי בדרך אחרת היה מעלה את כולנו ארצה ונותן לנו את הבחירה. מנין לך דברי נביאות אלו?
פיני20.12.15
יכול להיות ,הרבה דרכים למקום,אבל משום מה השם בחר בציונים שיעלו אותנו,והם העלו פיזית באוניות בהברחות בזיופי מסמכים וכו' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי21.12.15

הצגת כל התגובות

5
הוא עלה לבד לארץ עם בנו והרבנית היתה כבר בארץ,
חיים21.12.15
4
למגיב (חסיד ניו יורק) הראשון : תיקון טעות קוראים ! הכנסת מרדכי אכן בנו של הקדושת אהרן הבכור של האור ישראל ולאחר שהקדושת אהרן נפטר בנו הכנסת מרדכי הוכתר לאדמו"ר מסאדיגורה ואף התפלל בחדר התפילה כאדמורי רוז'ין בו בזמן שדודו האביר יעקב מסדיגורה ת"א היה מתפלל במבוא של בית הכנסת - הקשר לפשמיאל נוצר רק
רוז'ין סאדיגורה21.12.15
3
חזק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נאור20.12.15
2
הרבנית בגילוי ראש ??? מישהו יודע להסביר ברצינות ?
בטטה20.12.15
"הזהר בגחלתן של צדיקים"אשת חבר כחבר.זה מראה על משהו רקוב בצידקות המזויפת שלך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טובה20.12.15
ומאחר שהגיעו נשים חרדיות בגילוי ראש לא"י , העדיפו להתיר חבישת פאה נוכרית מאשר גילוי ראש... והיום זה נהיה מאושר "מלכתחילה"
מימי20.12.15
גם נשים לרבנים גדולים מאד!! חפשו בצילומים ! אני לא מאלה שמזכירים שמות
יאיר20.12.15
זה לא הרבנית! הרבנית לא הגיעה יחד עם הרבי לביקור הזה היא לא קשורה למשפחה
חסיד20.12.15
1
אביו הקדושת אהרן היה בנו של רבי ישראל מסדיגורא אשר עבר לפשעמישיל וכ"ק מרן האביר יעקב בן הרה"ק רבי ישראל היה האדמו"ר השלישי לבית סדיגורא והוא נראה לקראת סוף הקליפ איך שהם מנשקים אחד לשני את היד אחריו המשיך באדמו"רות אחיו ר' שלמניו ואחר פטירת הרה"ק ר' שלמה התחיל לקרוא לעצמו סדיגורא יהי זכרם ברוך וזכות
פשעמישיל20.12.15
הרבי הוא בנו של הקדושת אהרן, ובזמן שבין מלחמת העולם הראשונה לשניה כשגרו בוינה, הקים ישיבה בפשעמישל "משיבת נפש" וגרו שם הרבה מחסידיו וביקשו ממנו לבוא ולגור שם, והוא נעתר להם, הרבי היה גם נשיא קרן התורה של אגודת ישראל ובתפקיד זה הרבה במסעות באירופה לחיזוק עולם התורה. טעות נוספת, הרבנית לא עלתה באותה א
מוטי22.12.15
עיון קצר בויקיפדיה בערכו של האדמור רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן מסדיגוה מראה שמאז ומעולם הוא נקרא אדמור מסדיגורה ובסוגריים פשמישל אפשר לבדוק במכתבים אז למה לסלף שאחרי פטירתו של רבי שלמניו החל לקרוא לעצמו סדיגורה
שולי22.12.15
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24