כיכר השבת

בור ללא תחתית

חרדים נפלו להלוואות בשוק האפור: "הכו אותי ליד הילדים שלי"

יעקב נתקל בסירוב מהבנקים ונפל להלוואות מהשוק האפור בעקבות מודעה תמימה בעיתון. אברהם, אב לעשרה, חי במנוסה מהלווים שהכו אותו ליד ילדיו. סיפורי החרדים שנפלו בשוק האפור (חרדים)

35
צביקה גרוניך | כיכר השבת | כ"ה באדר א' | 05.03.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: אמיר לוי, פלאש 90)

בור בלי תחתית: לא מעט ישראלים שנתקלים בסירוב בעת בקשת הלוואה מהבנקים, נופלים למלכודת השוק האפור. בעיתונים, בהודעות SMS בטלפונים הניידים וברשתות החברתיות מתפרסמות מידי יום מודעות על פתרון זמין וקל לסגור את החוב - לקחת הלוואה מחברות אנונימיות, מה שמתבררת מאוחר יותר כ"הלוואה מהשוק האפור".

החייבים שמתקשים להחזיר את ההלוואות והריביות שמצטברות עם הזמן, עוברים שיחות איומים מצד המלווים. זה מתחיל בשיחות ומפגשים מאיימים ולעתים יכול להגיע עד פגיעה פיזית בלווים. יעקב, (שם בדוי), איש עסקים חרדי לשעבר מבני ברק, מספר בשיחה עם "כיכר השבת" על נפילתו בהלוואות בשוק האפור: "התחלתי עם הלוואה קטנה של חמישים אלף שקל, שהיום עומדת על כמה מאות אלפי שקלים".

"הגעתי למצב שהעסק שלי לא מייצר כסף ורק גורר אותי למחוזות לא רצויים - למקום ממנו חששתי, והוא לקיחת הלוואות כדי שהעסק לא יתמוטט", הוא מספר ל"כיכר השבת". "לקחתי הלוואות שלא יכולתי לעמוד בהחזר החודשי שלהן, ומכאן הדרך להתמוטטות העסק הייתה קלה".

אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: קרן פרימן, פלאש 90)

הבנקים החלו לסרב לבקשות של יעקב להלוואות והוא נאלץ לפנות לשוק האפור: "ראיתי מודעה בעיתון ש'מזמינה אותך לקבל הלוואה באופן מידי וללא כל קושי'. התקשרתי וקיבלתי", הוא נזכר. "לקחתי הלוואה של כמה עשרות אלפי שקלים... הבעיה מתחילה עם הריבית, כל מה שתחזיר לא יעזור כי הריבית כל כך גבוהה, אפילו יותר מהלוואה עצמה", הוא מספר, "שאתה מתחיל לשחק עם הלווים, אתה משחק בחיים שלך ושל משפחתך". יעקב נאלץ למכור את דירתו בכדי לנסות ולעמוד בתשלומים, וכיום הוא חי בשכירות ומנסה לשרוד.

יעקב לא לבד, מאות בני אדם שנפלו בעקבות מודעה מפתה בעיתון חיים בצל הפחד מאיומי המלווים. לאברהם, תושב עיר חרדית מוכרת, מערכת יחסים של כשנתיים עם השוק האפור. "אתה מגיע למצב שאתה חי ברכב, רחוק ממשפחתך", הוא מספר, "אין לך חיים. החיים שלך תלויים בהם (במלווים. צ"ג), אתה כל הזמן חושש שהם באים ודופקים בדלת או נמצאים אחריך במעקב, כל דקה הם יכולים לפגוע בך".

אברהם מספר כיצד הכול החל: "אני אב למשפחה בת 10 נפשות והחיים הכלכליים קשים, אז נאלצתי לקחת הלוואות מחברים ומהבנק כדי להתקיים. הגעתי למצב שזהו, אף אחד לא מסכים להלוות לי, כי אני לא עומד בהתחייבויות. ראיתי מודעה בעיתון להלוואה מהירה, פשוט התקשרתי ויום אחרי זה ללא קושי קיבלתי את הכסף שהייתי צריך".

(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

הכסף לא הספיק, ואברהם המשיך לקחת הלוואות נוספות מהשוק האפור. "ברגע הפירעון הראשון עוד היה לי, אז החזרתי. אבל אז אתה מגיע למצב שאין לך להחזיר בפירעון השני והשלישי והם מתחילים לאיים בטלפון ואחר כך עוברים לפיזית".

"זה היה קשה" הוא מספר, "הם הגיעו אליי בזמן שהילדים יצאו לתלמוד תורה בבוקר והכו אותי לידם. אחרי שהם סיימו הם הבטיחו סיבוב שני בקרוב אם לא אחזיר את הכסף. היום אני חי בדירות של משפחה וחברים. אין לי דירה משלי, העיקר שהם לא יידעו איפה אני".

"גם אם אתה רוצה להחזיר אין לך אפשרות, כי הרביות כל כך גבוהות שכל החיים שלך תצטרך להחזיר להם אלפי שקלים בחודש" מסכם אברהם ומזהיר אנשים שעשויים ליפול במלכודת ההלוואות הקלות של השוק האפור.

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
22
בתור מי שהיה בתוך הדבר הזה כאשר לקחתי בתמימותי הלוואה (מהפרסומות השונות) של 40 אלף ש"ח לתקופה קצרה והריביות קפצו בכל יום עד שמצאתי את עצמי לאחר כשנה עם מאות אלפי שקלים ללא סיכוי להחזיר. כאן התחילו האיומים השונים והתייעצתי עם מישהו שהיה פעם בצד השני והלכתי למשטרה להתלונן. בתחילה האיומים היו יותר גדול
צביקה06.03.16
21
תמונה של ילדה בת שלוש מסתירים ! אבל לסכן חיים של אנשים תמימים בשביל כמה גרושים של מודעה ??? בושה
מאיר05.03.16
20
העיתונים החרדים והרב ענה לי שכתוב אצלם במפורש שאין להם אחריות על הפרסומות. עניתי לו שלא שאלתי אותו מבחינה משפטית אלא בתור עיתון שחשבתי שהוא דואג לבני תורה. הרב ענה בדיוק מה שאמר בפעם הראשונה. עניתי לי אם כך אתם בדיוק כמו ידיעות רק בלי תמונות של נשים ולצערי בזה נגמר השיחה
בני06.03.16

הצגת כל התגובות

19
תפסיק לקשקש גם חילונים נופלים שם לא הכל החינוך אשם אגב אתה נראה לי אדם מתוסכל שזקוק לטיפול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי06.03.16
18
מניסיון אפשר לפנות לרב שמחה קרוקובסקי או לר' צבי מרגליות
יוסי05.03.16
17
מתי מחכים? בבית המדרש, אבל כשיוצא לעסקים, פתי גמור שאינו מבחין בן ימינו לשמאלו, כי הפוך בה והפוך בה, אבל השכלה אין בה.
דן סגל06.03.16
16
להלוואות , למענקים , למסכנות ובאופן כללי לא לחיות נכון זה תוצאה של מערכת חינוך שלא מציעה פתרון אלא רק מכניסה אותך לתוך הבוץ אבל לא יודעת איך להוציא אותך מזה במקום שילמדו אנשים איך לחיות ולהתפרנס כמו שצריך מלמדים אותם לקבץ נדבות וזה מה שקורה בסוף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הכל מתחיל מהחינוך 05.03.16
כתוב בפירוש שהם עבדו ובכלל רוב האנשים שמלווים בשוק האפור הם עובדים אז למה לקנטר על אלו שלומדים .הם מסתפקים במועט ומלווים הרבה פחות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
געציל06.03.16
15
תעשה תשובה 🔯 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם05.03.16
14
החרדים זה כמו העדה הגיאורגית,,,,נקלעת לבעיה בתוך זמן קצר אתה מסודר...
דורית10.03.16
13
צריך לצאת נגדם בכול דרך אפשרית
אברהם 05.03.16
12
תמשיכו בעיתונים ובאתרים לפרסם אותם, ואחר כך תעשו לנו כתבות. . . צבועים שכמותכם! גם מתפרנסים מהמודעות שלהם וגם מזהירים את הציבור מהם. מושחתים נמאסתם!!!!!!!
יהודי05.03.16
אלו שלא עובדים אחרי זה מסתבכים נורא ואיום
חסיד אומת העולם05.03.16
11
יש להם זמן להתעסק בדוחות תנועה, ולא בחיי אדם , למה עיתון חרדי מפרסם את המודעות האלה , איסור לקחת הלוואת חוץ משפחה גמחים ובנקים אסור להתפתות לדברים האלה
הנושרת מפתוחי ח05.03.16
10
נתיבותיה שלום של הרב כ"ץ ז"ל פעמונים של הרב יעקובוביץ הרב קרקובסקי מקימי של ישראל ליבמן ועוד
יצחק08.03.16
9
עצה ששווה מיליונים: לא להתקרב אליהם לעולם. זה יותר גרוע מהתמכרות לסמים קשים. שומר נפשו ינוס. הריבית התמימה מחמשת את ההלוואה בתוך חצי שנה בלבד, ואז אין דרך חזרה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עמי05.03.16
8
לעגן דין התורה של ריבית בחוק והיתר עסקה רק באישור בנק ישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james05.03.16
7
תשומת הלב, האם אתה ברצינות מחפש הלוואה להקים עסק או לשלם את החשבונות שלך? האם אתה נדחה על ידי הבנק או אחרים המלווים? דאגה לא יותר עבור אנחנו כאן כדי לתת לך את מה שאתה כבר מחפש ללא כל עיכוב או בעיה, אנא פנה אלינו באמצעות דוא"ל בהמשך לקבלת מידע נוסף היום; דואר אלקטרוני: easyloanfirm2020@gmail.c
Derek Douglas09.07.17
6
אלו שיודעים או שמעו על הארגונים והמספרים שמפילים תמימים לפח וגורמים לארס משפחות תואילו נא בבקשה לתועלת כלל הציבור מצווה לפרסם את המספרים המפורסמים ובאיזה עיתונים
ידידים05.03.16
5
לא מבין מה הבעיה? בנאדם לוקח הלוואה מהבנקים... אין לו יכולת להחזיר. מבין שאין לו יכולת החזר. פונה לשוק האפור ולוקח כסף .. כבר כשהוא יודע שאין לו. כי כבר יש לו להחזיר את ההלוואות בבנק. אז לאותו לווה, קוראים ג-נ-ב . כי באת לגנוב ולא לקחת הלוואה. מי אוהב שגונבים ממנו כסף?!? אם אין לך אפשרות להחזיר את ה
ירון06.03.16
4
עברתי את זה כי לא עזרו לי אף אחד למרות שלמדתי בישיבות והתחתנתי בלי כלום והתחלתי עם חובות במיידי רק ה׳ היה עימי רק ה׳ אין דבר כזה גמחים זה רק לאנ״ש אין לכם מחילה !!!20 שנה אני חייב מוגבל באמצעים וכי זו דרך לחיות ??????ובכל זאת איני תוהה חלילה על הישיבה רק שלא לימדו איך ומה להתפרנס אין מחילה אין מחילה
מורי דרורי06.03.16
3
גם אותי הבנקים דחו כשהייתי חייבכסף להרחבת הדירה .רק חברה אחת עזרה לי מעוף משכן ואישרה לי הלוואה בבנק.כך ניצלתי מהסיוט של השוק האפור והגמח"ים
מוישי05.03.16
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף06.03.16
1
Are you in need of Loan? Here all problem regarding Loans is solve between a short period of time what are you waiting for apply now and solve your problem or start a business with funds Contact us now. many more 2% interest rate.(Whats App) number +919394133968 patialalegitimate515@gma So
all05.01.22
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

זה הזמן להזמין

החג הזה, תתרגשו ותתחדשו עם נעם 2! טכנולוגית חם וקר

כיכר בשיתוף נועם2 | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24