כיכר השבת

דיכוי החרדיות הספרדית / אבישי בן חיים

התפקיד שמילאו הש"סניקים בערעור הסדר הישן יכול להסביר את מאמץ העל נטול היושר האינטלקטואלי, לנסות לשלול את זהותם של המזרחיים ולהלעיג אותם, כדי לשלול את הלגיטימציה שלהם (דעות)

30
אבישי בן חיים | כיכר השבת | כ"ו בניסן | 04.05.16
אבישי בן חיים
אבישי בן חיים (צילום: באדיבות חדשות 10)

החרדיות-הספרדית והניסיונות לדכא אותה. דוגמא אולי הכי בסיסית כדי לעשות סדר היסטורי.

אי אפשר להבין את הדרך בה נכתבת ההיסטוריוגרפיה של ש''ס במחקר, בעיתונות, בפובליציסטיקה ובפולמוס, במנותק ממפעל דיכוי המזרחים בישראל ומהמאמץ המלחמתי המשותף של האליטות השונות למנוע מהם להרים ראש.

אז מה מספרים לכם כדי להעליב ולפגוע בלגיטימציה של הש''סניקים? שהחרדיות הספרדית היא תופעה חדשה, שאף פעם לא היו חרדים ספרדים ושלכן כיוון שהם עצמם גדולי העבדים של הליטאים האשכנזים – תופעה נלעגת וראויה לבוז, אין להקשיב להם כשהם מדברים על שוויון. והנה עברנו נושא.

מה האמת? האם החרדיות הספרדית היא אכן חידוש? האמת היא שזה נכון. העליה המזרחית לארץ גלגלה מזרחים שונים למחוזות שונים. לקיבוצים, לחינוך הממלכתי דתי וגם לעולם החרדי. החרדים הספרדים עברו תהליך על פי נוסחת האורתודוקסיזציה החרדית האשכנזית, יצקו לתוכה עולם תוכן מזרחי מפואר וגאה והם תופעה חדשה.

אבל גם החרדיות האשכנזית עצמה היא תופעה חדשה שנולדה מתוך המפגש עם המודרנה וההשכלה, וגם חברת הלומדים החרדית-ישראלית היא תופעה חדשה שמהווה חידוש על חידוש, וגם החסידות לגווניה היא תופעה חדשה, וגם הציונות הדתית היא תופעה חדשה, וגם הציונות החילונית היא תופעה חדשה וגם הישראליות החילונית מלאת החיוניות המתהווה מול עינינו היא תופעה חדשה.

כן וגם החרדיות הספרדית היא אכן תופעה דתית-תרבותית חדשה, כמו מקבילתה המדליקה "המסורתיות- המזרחית", שגם היא חדשה. משום מה דווקא שתי תופעות דתיות תרבותיות חשובות מזרחיות אלה, שנולדו בדור קיבוץ הגלויות ומתוך המפגש המפרה, מושמות בישראל באופן שיטתי וגורף ללעג ולקלס.

אז מה רוצים מהם?

החרדיות-הספרדית והש"סניקיות היא תופעה חדשה, מפוארת ומרגשת, שמעלה את הסעיף לאליטות השונות כיוון שלקחה אין ספור בני עדות המזרח שיועדו להיות חוטבי עצים ושואבי מים, בוהי ערוץ 2, ונתנה להם אלטרנטיבה, ובראה חברת לומדי תורה ספרדית מרתקת וחשובה.

מילא אם ש''ס הייתה מסתפקת בזה, אולי היו פחות נוקשים כלפיה. אבל היא לא רק זה, החרדים הספרדים והש''סניקים הם גם האוונגרד שהוביל את המאבק המזרחי לשוויון, טפטף את רעיון השוויון למזרחים בכל מקום שהם הצליחו לגרום למזרחים להצביע עבור מזרחים במקום עבור מפלגות אחרות. היו גם אחרים וטובים, אך מעטים, הש''סניקים כבר לא מעט שנים הם שנושאים על כתפיהם השחוחות את עיקר המאבק המזרחי לשוויון.

הרב עובדיה עשה זאת בתחום הפנים חרדי והתורני כגדול מוציאי השד העדתי בדורנו וכמי שבמו ידיו ותורתו זקף את גוום התורני והתרבותי של הספרדים ואריה דרעי עשה זאת בתחום הכלל ישראלי והפוליטי כאחד מגדולי לוחמי זכויות האדם שידעה החברה הישראלית.

אז מעכשיו כל פעם שיבלבלו לכם את השכל שהש''סניקים - גדולי לוחמי השוויון - הם בכלל עבדי עבדים של הליטאים שמי הם בכלל שידברו על שוויון, מומלץ להבין את המניע. לזכור שרק התפקיד המיוחד שמילאו הש"סניקים בערעור הסדר הישן הכלל ישראלי באשר למקומם של המזרחים יכול להסביר את מאמץ העל נטול היושר האינטלקטואלי, ההשכלה כללית וההגיון, לנסות לשלול את זהותם של הש''סניקים מניה וביה ולהלעיג אותם, כדי לשלול את הלגיטימציה שלהם ולהפחית את הסכנה שהם מהווים לסדר הישן.

מתוך דף הפייסבוק של אבישי בן חיים

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
ועוד אצל מנהיג והנהגה? איך יכבדו אנשים לא ישרים?
אריק04.05.16
14
עד מתי נדבר על ספרדים מקופחים? 70 שנה בארץ עדיין מקופחים? למה הרומנים לא מקופחים. וכן ההונגרים, האנגלים, האיטלקים, הרומנים והרוסים ועוד, ועוד. כולם התאקלמו בארץ חזק. רק הספרדים עדיין מופלים לרעה. מה הולך פה? אולי הספםרדים אשמים? אולי ''עושים חושבים''?
ותיק04.05.16
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברסלבר04.05.16

הצגת כל התגובות

12
אורתודוקסים. מי יותר מי פחות. כשהגיעו לארץ שהיא מדינה מערבית לכל דבר לטוב ולרע אז לא יכלו יותר לחיות כמו בחו"ל. אין יותר ישיבה קטנה אקסטרנית ליד הבית כנסת בחברה מצומצמת של השופרא דשופרא שמתאימים לש"ס ופוסקים. אלא ישיבה מלאכותית שבה ישנים רוב בזמן כולל שבתות וחגים. הייתה בחירה או להיות חרדי או דתי לא
איתמר עידן05.05.16
11
מה עזרו שס למזרחיים? ביזו אותנו בישיבת מעשייהו.
חסיד מרן04.05.16
10
מה בדיוק ? התכוון בן חיים ללמדנו . "|אמר ולא פירש " קשקשן ומתחכם ללא כל תועלת . את ש"ס ואת המנהיגות החרדית ספרדית יש לבטל - הספרדים ב"ה דתיים ברובם ומסורת ישראל חקוקה על ליבם עוד לפני שש"ס הומצאה ויצרה את המותג "חרדים ספרדים " הוא לא נחוץ לה..שייקחו את זה האשכנזים ויעשו מזה עפיפון
ספרדי טהור 05.05.16
9
הספריות חמודות, הבעיה שמרתיעה את האשכנזיות ליצור איתן קשר ולהכניסן למוסדות היא הפתיחות שלהן, הן הראשונות שתתפתנה לקנות ביגוד זול! זול תרתי משמע! אשכנזיה שאין לה כסף תסתפק ב 2 בגדים צנועים ומכובדים ולא תעיז לקנות שמטע'ס במרכז העיר, הספרדיות קונות מלא בגדים זולים וצבעוניים, צמודים, צבעים מוזרים והן ני
ירושלמית04.05.16
8
מפלגת מרץ ידועה כישיבה ליטאית יוקרתית שספרדים רשאים ומומרצים להצביע לה אבל לא להתקדם בה ראה ערך רן כהן גם הליכוד היא מפלגה של מצביעים מזרחיים ושליטים אשכנזים
מרץ04.05.16
7
זו לא דעה. זו כתבת קידום של הרעיון של ש"ס בלי שמץ ביקורת. זה היה יכול להיות שיר הלל, אם היה לכותב יכולת לכתוב בחרוזים. החרדיות הספרדית היא מלאכותית, ולא באמת קיימת, ותתפורר יחד עם ש"ס... כל עוד כתבי חצר סטייל אבישי (ובל נזכיר את קרבת משפחתו) לא יחיו אותה בסקופים חדשים (שקופים ושות). הלגע הוא של
אלעזר בן נעים04.05.16
6
לקחו ילדים ספרדים שהיו יכולים להיות רופאים, אנשי היי טק, קצינים בכירים, אשר בקרב החילונים יש רבים כאלה, והכניסו אותם לישיבה, תוך מניעת לימודי ליבה, והפכו משפחותיהם לעניים מרודים החיים מצדקה או שהפכו התורה קרדום לחפור בה. ואילו מנהיגיהם רבנים ועסקנים הפכו מליונרים בזכות בערותם.
דן סגל04.05.16
5
אדון בן חיים, במטותא ממך, בדוק נא מה קרה שם במירון. איך הספרדים ועל ראשם חכם שלום הושפל בצורה מחפירה על ידי האשכנזים. בשביל שלט קטנוני. אם אתה חושב שש"ס עם דרעי טובה יותר. הנה לך ההוכחה על העליונות של האשכנזים כלפי ש"ס ורבניה. הם רודים בספרדים ורואים אותם כחוטבי עצים ושואבי מים. אילו בשלט היה כתוב
שנאת חינם04.05.16
4
סוף סוף עיתונאי שמדבר לעניין (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק אברגל 06.05.16
3
אילו התקשורת לא הייתה מדברת על הספרדים והמזרחים לא היינו משונים משאר האוכלוסיה כמו שמתארים הכתבים בשביל "ההבעת רחמנות" שהרי בזיון הספרדים מופץ והתקשורת מאמתת את העובדות לדוגמא אם בכיתה יש אחד גאון והתלמידים מחליטים להיתעלם ספק יהיה תשומת לב מיוחדת כלפיו וכו.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלול
ספרדי04.05.16
2
The only way, the Sepharardim will be able to win major advancement and dramatically improve their lifestyle, is by becoming much more religious, and totally independent. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Zelig Amzaleg 04.05.16
1
ש"ס לא נלחמה למען הספרדים מעולם ! אבל ממש מעולם ! היא נלחמת למען המקורבים ..ולמען הכסף שמתגלגל סביב ש"ס מינוי מקורבים . עסקונה זולה וקידומים למיניהם . חברי הכנסת המושחתים של ש"ס הם עילוי ב"ה ומפארים את בתי הכלא ועוד היד נטויה .. משפחת עובדיה שולטת בכשרות "בית יוסף " שמגלגל עשרות מיליונים בשנה - (מי
בוטבול.מדימונה04.05.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

ככה מתחילים את הקיץ

זה לא סתם מים חמים וקרים 24/7 - זה שדרוג מטורף לחיים

כיכר בשיתוף אפיקים | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

והאיש משה עניו

כך הגיב הגר"מ שטרנבוך למי שבירך עליו 'ברוך שחלק' | צפו

חיים רוזנבוים | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24