כיכר השבת

כובע, חליפה והתנחלות

"מיסיונרים של הרב קוק"; מה מחפשים בחורי ישיבה בשומרון?

המארחים מצהירים שהמטרה היא "אחדות והכרת הארץ", אישי חינוך מסתייגים, אולם כולם מסכימים שתופעת שבתות האירוח של בחורי ישיבה בהתנחלויות ביו"ש הפכה למשמעותית מאי פעם (חרדים)

37
דוד פריד | כיכר השבת | כ"ז באייר | 04.06.16
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ניתן למצוא אותם באוטובוסים החורקים וממוגני הירי שמובילים לצידו השני של הקו הירוק. הם מגיעים בקבוצות של שניים, שלושה ולעיתים אף ארבעה בחורים, תופסים את מקומותיהם בירכתי הרכב, ומתכננים בקולות מהוסים את השבת הקרובה והלא שגרתית עבורם.

קראו גם:

בהמשך היום, הם יגיעו לבית המארח באחד מישובי יהודה ושומרון - מאיתמר ועד אלון שבות, שם הם יבלו את השבת הקרובה, יסתגלו לסגנון אחר של תפילה, יתווכחו עם המקומיים על אי אלו עניינים אידיאולוגים ובסופו של דבר ישובו אל הישיבה בירושלים או בבני ברק, מצפים בכליון עיניים להזדמנות הבאה.

תופעת בחורי הישיבות המגיעים להתארח בבתי אנשי הציונות הדתית ביישובי יהודה ושומרון הפכה לתופעה חוצת מגזרים וקהלים בעולם הישיבות, אולם עד כה נשמרה מתחת לרדאר התקשורתי. מה הן מטרות המארחים, למה התופעה מצליחה לסחוף כל כך את בחורי הישיבות ומה יש לגורמי החינוך להגיד על הימצאותם של הבחורים בחברת יהודים שאינם שייכים לאסכולה של המגזר החרדי?.

ג, בחור ישיבה שכבר מכיר היטב רבים מיישובי יו"ש, אומר ל"כיכר השבת" כי הפופולאריות של התופעה נובעת מהריגוש שמעניקה שבת בשומרון. לדבריו, דווקא יו"ש הסובלת ממצב ביטחוני לא יציב, מביאה רבים מבחורי הישיבות למקום. "הנוף המדהים והמרחבים הירוקים לא גורעים מהתופעה ועוצמתה", הוא אומר.

משגיח חרדי: "בחורי הישיבות אוהבים להתווכח"

"בחורי הישיבות אוהבים להתחכך עם החיילים ותושבי יו"ש שאינם שייכים לציבור החרדי, ועל הדרך להתווכח עימם על הבדלי האידיאולוגיות", אומר ל"כיכר השבת" משגיח בישיבה חרדית שרבים מתלמידיו 'נעלמים' בשבתות ומתארחים בהתנחלויות.

"המארחים הם קודם כל אנשים אידיאולוגים", אומר עיתונאי "משפחה" ותושב חברון אהרון גרנות. לדברי גרנות, שאירח כבר מאות בחורי ישיבה במהלך השנים, התופעה רחבה, אולם עיקר הבחורים המגיעים לשבתות הינם ליטאים. "אם הייתי מייעץ לבחורי ישיבה הייתי אומר להם - כלל ראשון אל תשאלו אם יש הכשר – זה פוגע ומעליב", אומר גרנות.

חרדי מעבר לקו הירוק. אילוסטרציה (Abir Sultan/Flash 90)

גרנות, שבמהלך שנותיו הרבות באירוח בחורי ישיבה הספיק לפגוש סיפורים שונים ומשונים, סיפר ל"כיכר השבת" כי בין הבחורים המבקרים בביתו - שרובם אומנם הינם יראים ושלמים - היו גם שניים שגנבו מביתו סכום כסף ואוסף קדרים נדיר בשווי אלפי שקלים. גרנות שידע רק את שם ישיבתם, צלצל לראש הישיבה והזהיר אותו כי אם לא יעשה מאמץ משמעותי לגלות את זהות התלמידים, הוא יפרסם את סיפור הגניבה ברבים. לבסוף נמצאו הגנבים, "נפגשנו בבית קפה בירושלים, שם הם החזירו את הגניבה וגם התנצלו" מספר גרנות.

"אני מיסיונר של דרכו של רבי ומורי הרב קוק"

גרנות אומר כי האירוח של בחורי הישיבות הוא קודם כל "לארח" ללא שום מטרה, אולם מודה כי "אני מיסיונר של דרכו של רבי ומורי הרב קוק". "יש וויכוחים בשבתות, אולם לא זו מטרת האירוח, הוויכוחים הינם כתוצאה מהבדלי השקפות בין דרכי לבין דרכו של הציבור החרדי", הוא מוסיף.

גם משפחת גלברד, המארחת בחורי ישיבה ביישוב אלון מורה שבשומרון אומרת כי מטרתם היא להביא לקירוב לבבות. מבחינתם, בחורי הישיבה שמכירים את הארץ זהו בונוס. לדברי הרב גלברד, רובם של הבחורים שמגיעים לאלון מורה הם חסידים אמריקאים ומיעוטם ישראלים.

אהרון גרנות, ארכיון (צילום: אלי קובין)

תופעה מסוכנת או בלתי ניתנת לעצירה?

גורמי חינוך ששוחחו עם "כיכר השבת" אומרים כי התופעה שבה בחורי ישיבות נוסעים להתארח בבתי משפחות מהציונות הדתית ביו"ש, סוחפת אחריה רבים וכבר לא ניתנת לעצירה.

רבים מהם הביעו הסתייגות מנסיעתם של הבחורים ליישובי יו"ש. לדבריהם, המציאות שבה הבחורים נוסעים ונמצאים ללא השגחה מינימלית ובמקומות הרחוקים מהיישובים החרדיים - מסוכנת. אחרים מצביעים על המטרה החיובית שמושגת באמצעות הביקורים הללו - איחוד בין המגזרים וביטול דעות קדומות רבות.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אז צריך ביום שישי בצהריים למצוא להם חדר ואוכל וכו'...
שרה05.06.16
23
זה היה שווה את זה.
בחור ישיבה חרדי04.06.16
לשלוח רק בחורים עם אחיות רווקות. כי חרדיות יותר שוות בחינוך ילדים ,במטבח ובמיטה
דוס גאה 05.06.16
22
ואני איש התנחלות וסוכר עוד את אותם בחורים שבאו לחזק בשבתות לפני הפשע הגדול בהיסטוריה "הגירוש הארור"..אני בדעה לא לערבב את הזרמים !!!!אנחנו כן ובטח נקבל אותם ומהמד שלהם יעשו להם צרות צרורות ופה הבעיה הגדולה מה שחא בא מבטן ולידה לא נגמר טוב אף פעם לא לנו ולא להם!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני04.06.16

הצגת כל התגובות

21
וחולני. יש נערים שעוללים להימשך אחרי זה. לא סתם, לא. לא נראה לי, נוער הגבעות היא תופעה מיוחדת לנערים שגדלו בתנאי הלחץ החולניים והבלתי אנושיים של ההתחלויות.
בגב 05.06.16
אחי, כבודו חי בסרט.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלישע05.06.16
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי חזק 04.06.16
19
נ.ב. למדתי בישיבה בירושלים 6 שנים בה זכיתי ליהות עשרות פעמים במזרח ירושלים רוב המקומות מחפשים חברה להשלים מנין וכדו מאחזים שאין ככ הרבה משפחות אירוח מושלם מרוב שהתידדנו הגיעו אלי לחתונה כמה משפחות אשריהם ישראל למדתי מהם איך להכניס אורחים!!!!!!!!!!!!!!!!!! בחורים אשר מתארחים הם לא מ
יוסף הצדיק05.06.16
18
הפתרון צריך להיות למצוא תעסוקה חלופית אבל אנחנו מכירים את הדבר פתרון לא ימצא ויזרקו את הבחורים מהישיבה. לדאבוננו הרב זו היצירתיות של ראשי הישיבות בדור שלנו.
שלמה04.06.16
17
אחרי הודאה שהינו מסיונר של הרב קוק, אין אימון בתוכן המסתתר... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד שלום04.06.16
מגובשת. פם סיפרו שהוא חזר לשורשיו וללבושים החרדיים בעוד כל משפחתו נותרה דת"ל, עכשיו הוא מסיונר של הרב קוק. בקיצער, לא קונה שופ אמירה דתית שלו, לא סגור על עצמו.
רחל05.06.16
16
הדבר היה נחסך, אבל זה לא תופעה חדשה זה קיים כבר משנות ה2000 ואין בכך בעיה, אדרבה זה טוב שהבחורים יתאווררו קצת, וישאפו אויר עקב העובדה כי ראשי הישיבות דוחסים אותם בחדרי האוכל ובפנימיות. ראש ישיבה שאכפת לו שיתן דוגמא אישית ויכנס לביהמ"ד וילמד שם במהלך השבת ולא בבית או בחדרו.
אלחנן05.06.16
15
מה הבעיה?! שיכירו קצת את הארץ? שיכירו קצת יהודים אחרים ששומרים תו"מ לא פחות מהם (בינינו, אולי אפילו יותר...)?! ממה החרדים חרדים?! כלל: רק מי שלא בטוח ומאמין בדעותיו - מפחד ומסתגר! נקודה למחשבה לאחינו שלא מפסידים לחרוד מכל פיפס.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלישע05.06.16
14
הם ילמדו תורה של אנשים אחרים! הם ירחיבו את דעתם! הם ילמדו דברים שהם לא אמורים לדעת על היהדות! הצילו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב04.06.16
13
תופעה מבורכת שתגרום לקירוב לבבות ולהכרה בערכה של ארץ הקודש.
כפרי04.06.16
12
לעשות שבתות אצל משפחות חרדיות. קירוב הלבבות מקרב את משיח צדקנו
ברוך05.06.16
11
המציאות החרדית היא הזיה. שלא ישמרו קלה כבחמורה עם יהודי אחר? מחלה קשה פושה כאן
אוי לא04.06.16
10
החיים בישובים ביו"ש הם נהדרים ומלאים בטוב, ולא שאין מה לשפר. איפה שיש בני אדם יש מקום לשפר ולתקן. ועדיין בהשוואה לכמעט כל מקום בארץ - הישובים הללו הם המודל המועדף. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש המדבר05.06.16
9
הבחורים עלולים בדחף בלתי נשלט אחרי טבילה מקווה במעין צונן לרצות לקפץ פתאום על גבעות של אדמה וצמחיה (ללא בטונדות של הערים) ואז לנגוע באדמה ואף לרצות לשתול בה משהו אכיל ופתאום לבדוק איזה מצוות התלויות בארץ הם קיימו אי פעם. והם עלולים להסתכל ולהרים ראשם ולראות נופי בראשית שראה דוד המלך ואבותינו הקדושים
בת ישראל 04.06.16
8
תסעו תסעו תכירו אותם בצורה יותר חיובית מאיך שמכירים אותם אצלנו, תאמינו לי הם אנשים מיוחדים, צדיקים, פשוט כיף לשהות במחיצתם,
בחור חוצניק05.06.16
7
הרב אלישיב והרב עובדיה.
מתענין04.06.16
היא שנאה לפלג ה..., פלא שמחפשים במקום אחר?
רפאל04.06.16
6
והתופעה הזו מקרבת לבבות ומלבנת סוגיות גורמת לשני הצדדים לחדד את האמת שלהם גם יחד. החיכוך, שהוא נעשה במידת הזהירות, יפה לצדדים ויכול להביא טוב לעם ישראל
ינון 05.06.16
5
אם בחורי ישיבה חרדים ייפגשו עם המציאות שבן דתיים לאומים לומדים תורה ושומרים מצוות. האידיאלוגיה החרדית תתרסק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Nrh04.06.16
ממש "תתרסק"... לא צריך לדאוג, אין בחור ישיבה שאינו יודע שיש ציבור דתי לאומי, איכותי מאד, שומר על קלה כבחמורה, לומד בהתמדה ומתפלל בדביקות. אין גם מי שאינו מעריך את האנשים המקריבים נוחות ובטחון לגור בהתנחלויות (גם אם אינו מסכים לעצם ההנתחלויות). אבל אין לזה כל קשר ל"אידיאולוגיה החרדית", שאינה עומדת בס
יהודי פשוט05.06.16
4
ממש לא מתאים ולא יאה לכנות תופעה כזאת 'מסיון' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יגאל04.06.16
3
הגוזמאות, הגוזמאות... הישיבות מתרוקנות...
סתם יהודי05.06.16
2
לא הייתי אומר. שהם מארחים מסיונרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קובי04.06.16
1
החרדים כבר ממילא ציונים אלה שמארחים אותם הם חרדלים דהיינו חרדים צייונים אז בעיה כבר אין עכשיו האם יגיעו הבחורים הללו לצבא .. אז הרווחנו .. גדולי ישראל כמובן יצאו נגד זה רק אם העסקנים יצוו עליהםלצאת נגד זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james04.06.16
אני ברוך ה' ועוד חברים יראי שמים זכינו ליהות ביוש עשרות פעמים בשבתות... מי שלא היה ,לא ראה מצוות הכנסת אורחים מימיו ,פשוט כך !יהודיים עם יראת שמים ושמחה הסתפקות במועט הרגשה כאלו אתה מתארח בבית של המשפחה שלך!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! יראל רוב האנשים מזמינים אורחים לבית שלהם וכדו שהם קרובים הם לא
יוסף הצדיק05.06.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

עסקת אקזיט נדירה

הייתם מאמינים? התפנו קרקעות בהרצליה!

כיכר בשיתוף פדרמן | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24