כיכר השבת

טענות קשות

"אנשי 'השומרים' ראו חרדי מכה את אשתו - אבל לא עשו כלום"

צועדים בתחום האפור: על רקע הסערה בישראל ובניו יורק סביב פעילות חבורות 'השומרים' החרדיות, מפרסם העיתון "ניו יורק טיימס" כתבה מקיפה על הארגון, הטענות נגדו ותמיכת העסקנים (חרדים)

13
ישראל כהן | כיכר השבת | י"ג בסיון | 19.06.16
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה (Maya Levin / Flash90)

בשבוע האחרון התחוללה סערה במגזר החרדי סביב פועלם החוקי של מתנדבי ארגוני "השומרים", זאת על רקע מעצרו של הצעיר ינון הורוויץ תושב ב"ב החשוד בהתעללות בקטינים. מצד אחד צידדו רבים בפעילות המתנדבים המקדישים מזמנם החופשי לעקור תופעות של עבירה על החוק בשכונות החרדיות, אך מאידך הלכו וגברו הקולות של הטוענים כי יש לעשות זאת רק במסגרת החוק וללא שימוש באלימות בלתי ראויה, מה שככל הנראה מתרחש מפעם לפעם על פי טענות שונות.

מתברר, כי במקביל לדיון שנוצר בישראל סביב הארגון, מתנהל דיון דומה בשנה האחרונה גם בארה"ב, שם נולדו במקור ארגוני המתנדבים החרדים. העיתון היוקרתי ה"ניו יורק טיימס" הקדיש בסוף השבוע כתבת רוחב לארגונים הללו תוך שהוא מציין מחד אחד את פעילותם לשבח, אך מאידך מצביע על התחום האפור בו הם צועדים לעיתים קרובות.

הכתבה פותחת בתיאור מקרה שהתרחש בחודש ספטמבר שנת 2010, בו חשדו מתנדבי "השומרים" בברוקלין בעובר אורח כי פגע בילדים. המתנדבים הקיפו את רכבו והסתערו עליו, מציין העיתון. האיש בתגובה ירה לעבר החבורה ופצע את חבריה.

המושבעים בבית המשפט בחרו לאמץ דווקא את עמדת פרקליטיו של האיש. עורך דינו טען כי פעל מתוך הגנה עצמית וכי מתנדבי השומרים נקטו כלפיו באלימות. חבר המושבעים זיכה את האיש מתקיפה ונסיון לרצח והרשיע אותו רק בהחזקת נשק ללא היתר. "השומרים אינם יכולים להיות שופטים ולהוציא להורג ברחובה של עיר" אמר אחד המושבעים לכלי התקשורת.

העיתון מציין כי ארגוני "השומרים" מהווים כוח עזר למשטרה בשכונות החרדיות בורו פארק, קרונהייטס, פלטבוש ווליאמסבורג: "הם פועלים בקרב האוכלוסיה היהודית השמרנית במרדף אחרי פורצים, איתור נעדרים, מעצר פושעים וארגון ואבטחת תהלוכות ומעמדים גדולים".

"השומרים מהווים גורם מתווך בין המשטרה לקהילה" מציין הניו יורק טיימס ומדגיש את יתרונם בשליטה בשפת האידיש. "הם מהווים העיניים והאוזניים של המשטרה בתוך הקהילה הסגורה".

פעילות השומרים-ישראל בפרשת ינון הורביץ (מצלמות אבטחה)

העיתון הנפוץ מתייחס לאירוע התקיפה של גבר שחור בשם טאג פטרסון בשכונת וילאמסבורג ע"י קבוצת אברכים, מקרה שסוקר בהרחבה ב"כיכר השבת", כשאמו של פטרסון טענה כי המשטרה העלימה עין מכך שהותקף ע"י מתנדבי הארגון, כמו גם לאירוע בו היכה מתנדב הארגון גבר שחור בשכונת קרונהייטס ונמלט לאחר מכן לישראל.

המעצרים של העסקנים בבורו פארק והחקירה המתנהלת סביב פרשת השוחד של שוטרי ניו יורק, פותחת צוהר לקשרים ההדוקים בין הארגון לקצינים, כשלעתים יש אף חשש לעבירות על החוק.

העיתון מזכיר את מעצרו של נורמן סיברוק, יו''ר איגוד הקצינים של משטרת ניו יורק החשוד שקיבל שוחד מאיל ההון היהודי מריו הברפלד על מנת שישקיע את כספי הפנסיה של השוטרים בקרן הגידור שבבעלותו.

יעקב דסקל, מראשי "השומרים", דחה את הטענות והגיב לעיתון כי מדובר ב"שוליים של תפוחים רקובים" כהגדרתו. "מרבית המתנדבים מקריבים מזמנם ועושים עבודת קודש ומסייעים למשטרה לשמור על ביטחון האזרחים".

מפקד בכיר במשטרת ניו יורק התראיין לעיתון וציין כי בזכות השומרים זוכה המשטרה לכבוד ואמון בקרב הקהילה החרדית. "יום אחד הגיע רב מכובד מישראל ששנוי במחלוקת לנאום בבית הכנסת בברוקלין וחלק מחברי הקהילה זרקו עליו ביצים ונוצרה מהומה גדולה. הורתי לשומרים להיכנס ולהשליט סדר, אם המשטרה היתה נכנסת לשם זה היה עושה בלאגן".

מנגד, חוקר פרטי בשם ג׳ו לוין המתעמת עם ארגון "השומרים", טוען בראיון כי הם אלו ששולטים בפועל במשטרת בורו פארק. "אני אישית טיפלתי במקרה גירושין בו הבעל היכה את אשתו", מספר לוין. "יום אחד האשה נפגעה ופונתה ע"י כוחות ההצלה באלונקה לאמבולנס. מתנדבי השומרים היו בזירה וראו את הבעל הופך את האלונקה ומפיל את אשתו על הקרקע והם לא נקפו אצבע".

מקרה נוסף המוזכר בכתבה כמחדל של "השומרים" היא פרשת חטיפתו והירצחו של הילד לייבי קלצקי ז"ל. הוריו דיווחו ל"השומרים" על העלמותו, אולם רק שעות לאחר מכן הגיע המידע למשטרה שפתחה בחיפושים תוך איבוד זמן יקר.

מנגד, העיתון מזכיר את התגייסותם של אישי הציבור חבר בית המחוקקים דב הייקינד כמו גם חבר מועצת העיר דייויד גרינפלד המסייעים לארגון בקבלת תקציבים ממשלתיים. "גם אם יש חיכוכים לפעמים עדיין התועלת רבה יותר מהנזק, לכן בסופו של דבר מדובר בפעילות נצרכת והכרחית" אומרים העסקנים על "השומרים" ומסבירים את נחיצותו של הארגון.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אצל ילדכם בקרוב, ואז תבינו. אמן
יוסף18.10.16
9
ורק מעלילים על הגבר שקרים כמובן בלי קשר לכתבה, אותו מפקד הוא האחראי להתעללות האם בו ובילדיו הוא נותן את כל ההוראות שנים רבות ונלחם בו וממרר את חייו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני19.06.16
8
ה יחזיר את כולם בתשובה שלמה אמן
דוד20.06.16

הצגת כל התגובות

7
ומחפשים "אקשן" ולכן הולכים לשחק בשוטרים וגנבים, ו"בנדמה לי שאני שוטר..." אין עליהם אכיפה ופיקוח, וזה מזמין צרות. גם בעניני תרומות. יש משטרה, ולא צריך עוד גוף אכיפה הייתי שם, רוב הלילות אין מה לעשות ואז מחפשים איפה למצוא אקשן שיהיה מה לספר לחבר'ה בשטיבעל
מתנדב לשעבר19.06.16
אם הם היו באמת רוצים לעזור הם היו כבר מתנדבים בהצלה. אבל זה קשה נפשית ופיזית ואין את האקשן שהם מחפשים
מתנדב בהצלה19.06.16
6
כמו ש"הצלה" עוזרת למד"א ומטפלת במקרים שקצרה ידה של מד"א. ככה השומרים יכולים לסייע למשטרה. צריך רק בעל הבית שינהל שם את העניינים כמו שצריך. לא חסר פשיעה קטנה של פריצות וכו' שהמשטרה לא מטפלת בזה
משה19.06.16
5
אם אין להם מה לעשות שילכו להוציא בנות יהודיות מכפרים ערבים
יהודי ממש לא פשוט 19.06.16
4
אלא בחבר׳ה שאין כוחם אלא בידם הם לא לומדים ולא עובדים וכביכול עוזרים לממש את שלטון החוק הם מתערבים רק בדברים שנוח להם והכי קל להפעיל אלימות הם לא מגוננים על נפגעי עבירה אלא חוסים בצילם ולא עוזרים בדברים שבאמת צריך על הציבור החרדי לשלוח לצבא את כל המשועממים האלה ששם יעשו מהם בני אדם... (נשלח באמצעו
גדי19.06.16
3
משועממי השומרים שמחפשים אקשן בטלני לילה החברים של השוטרים עדיין לא ראיתי שוטר ירא שמיים ובטח לא מי שמלקק לשוטר פרענקלך ושקוצים החברה האלו ממין שרות לאומי
השם נקרא19.06.16
2
שיתביישו לצאת החוצה
למה שיעשו20.06.16
1
הזבלים האלה עושים מה שהם רוצים ואף אחד לא עוצר בעדם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף19.06.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

ספיישל לחג

אפילקציה חדשה למהדרין: מטיילים חוויתי בירושלים

כיכר בשיתוף הרל"י | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הבריאות שלכם קודמת

סל הריון מקיף - ההטבה שתלווה אתכן בחוויית ההריון

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24