כיכר השבת

טור אורח

מי צריך בכלל מפלגות חרדיות?

בעידן שבו יאיר לפיד מחזר אחרי החרדים כעני על הפתחים, זו הזדמנות לברר מתי החלה הפוליטיקה החרדית, כמה נזק היא גורמת לנו ולמה בכלל עדיף לפעול מתוך מסגרות פוליטיות חילוניות (דעות)

40
אריאלה פישר | כיכר השבת | ה' בתמוז | 11.07.16
(צילום: אורי לנץ, פלאש 90)

היהדות החרדית נולדה בעת החדשה, בשלהי המאה 18, במרכז ומזרח אירופה, כתגובה לתהליכי המודרניזציה שעברו על היהודים. היהודים הפכו בהדרגה למעורבים יותר בסביבתם, תוך אימוץ מנהגים, לבוש, תרבות ואורח חיים חדשים ומערביים. לפתיחות לעולם הרחב נלוו תהליכים של חילון, התבוללות והתנצרות בקנה מידה גדול. מגמות אלו היו לצנינים בעיניהם של הדתיים הסוציאליזם והתנועות הלאומיות היהודיות, בהן הציונות, רבים מהצעירים במזרח היבשת.

התעוררותה של האחרונה, בעיקר, נתפשה בידי האדוקים כאיום פנימי, בגלל האופי החילוני של ראשיה ורצונה לעצב את היהדות כלאום. בהקשר היסטורי זה קמה תנועת אגודת ישראל, ששאפה לייצג את כלל החרדי שאופיינו באדיקותם לשמר אורח חיים לפי ההלכה. מן הימים ההם עד הלום החברה החרדית מאופיינת בהתבדלות מכוונת מהעולם החיצון, במטרה לשמר עצמה מפני חדירת השמרניים במרכז אירופה, שראו בהן סכנה ברורה. לקראת סוף המאה 19 סחפו ערכים שאינם מקובלים עליה.

למפלגות החרדיות יש תפקיד וחשוב, לייצג נאמנה את הקול החרדי בהמון החילוני הנוגס ולהמשיך ולשמר את האינטרסים וזכויות החרדים. אך בד ובד עולה וגוברת השנאה כלפי הציבור החרדי. אותה אוכלוסייה שתרומותיה המשמעותיות לציבור, כגון זק"א, יד שרה, הצלה ועוד אינו זוכה ליחס הראוי לה מהציבור הכללי. פעמים אף יותר גרוע מאויבינו. הפערים בין התדמית לבין המציאות היא תהומית כאשר המפלגות החרדיות, שתולדותיהן, בשימור החרדיות באופן שעסקניהם מציגים אותה, הן הולידו את האויב המר, הבלתי מעורער, שמכוון להחלשת עטרת היהדות, בטיעונים לוגיים, סקרים, מדע, נאורות ועוד.

אמת היא שהפוליטיקאים החרדיים הם פרלמנטרים מהשורה הראשונה, רובם אנשי מעשה שמקבלים גם פידבק חיובי מהציבור הכללי. אך הם באו לייצג גרעין מאוד ספציפי במדינת ישראל ובמבחן התוצאה תדמיתם היא של פרזיטים אוכלי חינם, גוזלים את מיסי הציבור, מפקפקים בבסיס הלאומי ישראלי, מתבדלים מכלל הציבור ויוצרים הילת אנטגוניזם שמתעצמת מיום ליום. אותם גופים פוליטיים האמורים לשמר את ערכי היהדות וצביון יהודי משניאים את היהדות ואף מרחיקים רבים וטובים.

יוצא, שכל דבר הקשור במסורת יהודית הפך למשהו שישר מקשרים עם מפלגות דתיות וחרדיות ואוטומטית מקוטלג לכפייה דתית. אותה כפייה שמאכילה את אותם מפלגות שנלחמות בריש גלי לכל מה שיקר וחשוב לציבור החרדי. אם כן, האם זה הגיוני שנמשיך באותה טקטיקה של האכלת גלי הסתה ובו זמנית נקווה שהרצון לכלותינו יתפוגג? האם לא קצנו באווירת אשמה תמידית עם הצורך להתגונן בפני כל ציוץ אנטישמי?

ההנחה החרדית המוטעית היא אידאליזציה של המפלגות החרדיות, כישות נחוצה ממש, שבלעדיה אין מציאות קיומית לתורה בישראל.

לו נוכל לדמיין מצב שבו אין מפלגות חרדיות. מציאות בה ישנם חברי כנסת ומן הסתם חברי כנסת שהם גם חרדים ומשולבים במפלגות הכלליות. כמובן שאותם חברי כנסת חרדים מקדמים ענייני דת ויהדות, אך הדאגה לדת הינה כבר כלל מפלגתית. אין פה ישראליות נגד הדת, אלא הדת כאינטרס לאומי שאת פועלו דואגים כלל המפלגות שיש להם אינטרס לקנות את הקול הדתי והחרדי ואף מסורתיים רבים עם זיקה לדת.

כמו כן, חדירת החרדים למוקדי השפעה בתוך מסגרות פוליטיות כלליות ובתוך העולם בכלל, תקדם אותנו הן ברמה הפוליטית והן מבחינת יחסינו עם ערוצי התקשורת השונים, כי ברצות התקשורת היא תשפיל אך גם בכוחה לרומם. קרבה ושותפות שלנו עם הגורמים השונים בהחלט תרומם ותבליט את כל היופי שלא חסר, אך טמון במגזר החרדי. עם הסרת מכשולי האנטגוניזם וההתבדלות יכול להיווצר פה שיתוף פעולה ייחודי, שגם אתאיסט גמור מקדם ענייני יהדות במרץ וברצון.

ההמון החרדי הוא כבר לא מיעוט נרדף, ולא צלע מעורער. המגזר החרדי חי, קיים בועט ולא הולך לשום מקום. הקול החרדי משמעותי בכל מערכת בחירות וכל מפלגה שתבין שיש לה סיכוי לצבור קולות אלו, המאבק כבר יהפוך לריצוי המגזר, דאגת יתר לצרכים, הקמת שדולות חרדיות במפלגות ותחרות בריאה בין המפלגות. במודל זה שירותי הדת יינתנו על פי היצע וביקוש והרי יש ביקוש אדיר לשירותי דת וליהדות ולא רק של החרדים.

הקול החרדי יכול להתפלג בין המפלגות הימניות והשמאליות, בהתאם להשקפת עולם מדינית וחברתית וכן מי מקדם את האינטרס החרדי, הניכור ירד משמעותית ואולי תהיה סיכוי לקירוב הלבבות.

העלמת המפלגות החרדיות מהנוף הפוליטי בישראל, תביא להישג של מניעת שנאת אחים בין המגזרים, תעצור את זרם האנטגוניזם הצובר תאוצה מיום ליום, ויכולים להיפתח ערוצי תקשורת נוספים עם הנגשה אפקטיבית יותר של צרכי המגזר ההולכים ומתעצמים עם הריבוי הטבעי.

אריאלה פישר, אם לארבעה ילדים, פעילה חברתית וחברת "נבחרות" - נשים חרדיות לייצוג שוויון וקול.

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
32
The problem is that these parties then focus on their own group instead of considering the needs of everyone!
Riva12.07.16
31
הדגש העיקרי צריך להיות בהקמת משרדי יח"צ חרדיים איכותיים שיוכלו לעשות שינוי תודעתי בציבור, הן ביחס לציבור החרדי וכן ביחס לאברכים
יצחק וייס12.07.16
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל11.07.16
הרי בסופו של דבר החכי"ם החרדים נתפסים על חילולי ה' כמו תארים פיקטיביים הצבעות כפולות תרמית ושוחד אז מה צריך אותם?רק חילולי ה' (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
קול צופייך12.07.16

הצגת כל התגובות

29
More sensitivity has to be made for the needs of Hareidi women by adding a women's division.
Riva12.07.16
28
למנדטים. ראו לאחרונה קיבלנו 6 וה7 כ"כ הי' ברור לנו .לכן אם נשים יפרשו כולל מאוכזבים כולל אלה שמרגשים לא מיוצגים כמו העובדים וכו' אנחנו נאבד גם את ה 5 ...נכון שהסקרים מנבאים 8.9 וכו' עד הבחירות יש המון זמן ודברים משתנים ומהר ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים12.07.16
27
אריה ודרעי ואחרים העלו את הרעיון אך הושתק
חיים ש.11.07.16
26
שלום לכן ה"נבחרות" היקרות, כוונתכן רצויה אך מעשיכן צריך עיון. אם יכולתי לייעץ לכן הייתי עושה זאת בחפץ לב, במסגרת הזו אתן 2 עצות מרכזיות אחת עשה ואחת לא תעשה. 1. קראו בשם ה', ולא בשמות אחרים. 2. אל תחפשו עזרה, ממקורות שאינם קוראים בשם ה', הם ינצלו אתכן ואת תמימותכן ולא יעזרו בסופו של דבר.
אבי11.07.16
25
מה שגדולי ישראל יגידו להצביע.
פנחס11.07.16
24
הרעיון נשמע נחמד. אבל, ישנה בעיה. מי שמצביע למפלגה שאינה דתית ושיש בה חכי"ם שאינם שומרי תורה ומצוות. הופך את החכי"ם לשלחיו, ומי שאינו שומר תומ"צ ועובר על מצוות התורה הוא, שליח של מצבעיו בניהם שומרי תורה ומצוות. לכן לא יכולה להיות אפשרות שאדם חרדי יצביע למפלגה חילונית.
דב 11.07.16
23
כל אחת הופכת להיות סוג של דוברת המגזר די!!!! שבי בבית שלך, קפלי כביסה שטפי כלים והיה זה שכרך ואני לא אומר את זה מתוך שובניזם או משהו פשוט אין צורך לשמוע את מה שיש לכל אחד ואחת לומר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם 11.07.16
22
הולכת עם פאה לא צנועה מסתמא, חרדי זה מי שחי את האידיאולוגיה החרדית, ובתורה שלנו כתוב אפי' יאמרו לך על ימין שהוא שמאל, ולכן מי שחושב שהוא מבין יותר טוב הוא דל"י ולא חרדי
ריאלי12.07.16
21
יצוג חרדי בכנסת.ניראה שבבסיס את צודקת זה אכן יעשה את הדבר הנכון יהיה חיבור מצויין עם כל העם כמו פעם כמה שפחות ישמעו דרישות ומענות ותלונות מהחרדים זה יותר בריא התקשרורת שהיא העוקץ.תתחיל לשדר טוב מאוד על החרדים ותהיה כמייה בן החרדים לעם כולו וזה רצון השם יתברך.ולא ניראה כמו שאנחנו נראים נכון להיום בעי
גד12.07.16
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לשון מאזניים11.07.16
19
לא!
יניב12.07.16
18
בס"ד מי בחר אותן????? הם רק דואגות לעצמן . נקודה . הם לא יכולות לפעול יותר טוב מנציגי החרדים שנשלחו ע"י גדולי ישראל עכשיו כשראו שלא מסתכלים עליהם בכלל !!! יש המצאה חדשה !!! להתחבר למפלגות החילוניות . והמאמר הזה הוא רק להכשיר את הדרך שלהן שבבחירות הבאות הן יתחברו לשם כי העיקר:,:"הכיסא"זה הא
צבי11.07.16
17
כיצד היית מתייחסת אלי, בתור גבר, אם הייתי מציג את עצמי כאב לשמנה ופעיל בוועד השכונה? רק מבחינה זו ברור שאת עדיין לא בשלה להתערות בתוך מפלגה כללית.
יצחק11.07.16
16
מי היא חושבת שהיא?? מה היא יותר חכמה מגדולי הדור?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נחמי11.07.16
איך יש לך אינטרנט בבית?? לא שומעת לגדוילי ישרואל?? תגובה חסרת קשר...
מתפלא11.07.16
15
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך11.07.16
14
The charedi establishment always had difficulty adjusting to the idea that they are no longer in galut. As the next generation becomes more involved in society they will also become more involved with other parties. Cal hakavod
Tuvia Schertzma12.07.16
13
אנו במדינה יהודית לאחר 2000 שנה בגולה, ששם היו גם החרדים וגם החילונים. אז היינו יחידים והיום בארץ ישראל אנחנו "עם". בהלכה יש מושג של "ממשלה" ומושג זה תקף גם במדינה ובממשלה הפועלת כיום. למושג ממשלה ע"פ ההלכה יש קדושה- איכות רוחנית. ולנו כעם יש אחריות להכניס סעיפים מהשוחן ערוך לתוך החוקה של הממשלה.
יהודה11.07.16
12
מה שמאד מטריד אותי זה שמצד אחד יש לנו כלל של "לא שינו את לבושם" ומצד שני החרדים באירופה אימצו לעצמם את הלבוש שהיה אז מקובל אצל הכמרים הנוצרים. גם הכובע השחור היה בזמנו כובע של נוצרים. אז מה קרה ל- לא שינו את לבושם? האין כאן בעיה של טובל ושרץ בידו?
יצחק11.07.16
11
לא רק אני, הרבה מחבריי. לא ירחק היום ויהיה ייצוג חרדי גם בליכוד
יעקב ל12.07.16
10
אשה חכמה וחושבת ומי שטוען כי לא מדובר באשה חרדית מעיד על הבורות חוסר פתיחות לבקרה כנה שנובעת מהתבוננות במציאות . שקר לקבוע כי מי שאינו שייך לעדר אינו חרדי.
בנימין12.07.16
9
את הטענות שמעלה הכותבת הנכבדת, שמענו עוד לפני שהיא נולדה (אני זוכר לפחות לפני ששים שנה), והמאפיין את הטוענים, שמעולם לא עמדו בחזית המאבק על נושאים דתיים. אין כאן המקום לפרט, אולם כל מי שקרוב לענין יודע בוודאות גמורה, מתוך נסיון, שהשענות על מפלגות חילוניות מתוך טענה שהרדיפה אחרי הקול החרדי תביא לתוצא
יהודי זקן11.07.16
8
אנחנו חייבים כח חזק ומאוחד. אין לנו צאנ'ס להתפזר.
אברהם11.07.16
7
בעצם לא צריך יש מי שכותב את מה שהם חושבים....
חי11.07.16
6
זה בדיוק כמו שהשייח אחמד יאסין ז"ל (זכרונו לשמצה)אמר פעם למדינת ישראל -שתתפרק מנשקה ותיתן לחמאס לשלוט כאן ואז הם יתנהגו אלינו בשלום ואהבה .אולי כדאי שננסה את זה ? ואם לא...אז אולי ננסה זאת במישור הפוליטי כמו שהוצע כאן ע"י הכותבת,ופשוט נפרק את המפלגות הדתיות ונסמוך על יאיר לפיד ומרצ שברור שהם ידאגו ב
שליח-מצווה12.07.16
5
שהחילוניים יתמזגו לתוך המפלגות הדתיות וימנעו שינאה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יאיר12.07.16
4
וגם אם תוכיחי לי שהם מנוהלים ע"י עסקנים ואינטרסנטים - זה כלל לא משנה לי. צדיקים, אין הקב"ה מביא תקלה על ידם. אפי' אומר לך על ימין שהוא שמאל, ועל שמאל שהוא ימין. כח חונכנו. וכך ננהג. אני ורוב ככל הציבור החרדי. ואת [גם אם מאד תרצי] לא תצליחי לבלבל לנו את השכל עם הדעות שלך, כל עוד את אינך 'תלמיד חכם -
חרדי11.07.16
3
גם בתקופת השוויון באירופה, אמרו אנשים כמוה נהיה ככל הגויים, כידוע אנשים אלו נעלמו מהנוף היהודי וכך הגברת פישר וחברותיה ייעלמו מהנוף הדתי....
שמעון 11.07.16
2
אכן המפלגות החרדיות יוצרות קרע בעם בשל סירובן לאפשר גיוס או שרות לאומי לכל אלפי הצעירים החרדים הנושרים מהישיבות. העובדה שעד היום מעטים מתגייסים בשל סירוב הפוליטקאים לאפשר את גיוס הנפלטים, גורמת לכעס בקרב המתגייסים ומפלגת את העם. הגיע העת שהחרדים ישתלבו בעבודה ובצבא! לא נסכים עוד לאפליה בין דם לדם!
הפורום לשוויון 12.07.16
1
הסקירה ההסטורית היתה מיותרת, אולם הנושא לעצמו ראוי לדיון. הדבר צריך להעשות בתהליך שיעלים את כל המפלגות הסקטוראליות מן המפה הפוליטית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מייבין11.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

חופשת חורף באירופה

השיטה: הזמינו מוקדם וחסכו מאות שקלים במחירי הטיסות>>

כיכר בשיתוף אל על | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24