כיכר השבת

טור אישי

מכתב מאב חרדי לשר החינוך: "חרצת את גורלו של בני"

כהורה לילד שלומד בתלמוד תורה ממוצע, לא אכחד אם אומר שתליתי בך תקוות. ממש כך. עתידו הכלכלי של בני כרוך בהכנתו לעתיד שכזה. אב חרדי במכתב אישי לשר החינוך נפתלי בנט (טור)

56
אברך חרדי | כיכר השבת | י"א בתמוז | 17.07.16
השר נפתלי בנט
השר נפתלי בנט (מרים אלסטר, פלאש90)

בסוף ינואר השנה, פרסם כתב גלי צה"ל מיכאל האוזר-טוב את הידיעה הבאה: "הכוונה המסתמנת במשרד החינוך, היא לבטל את החוק שמחייב חרדים בלימודי מתמטיקה ואנגלית", כשהמדובר הוא כמובן במה שמוכר כ'חוק לימודי הליב"ה'. החוק הזה עבר בקדנציה הקודמת, עם פתיל השהיה שגורם לו להיכנס לתוקף רק בשנת 2017, ובהסכם הקואליציוני עם המפלגות החרדיות שנחתם עם הקמת הממשלה הנוכחית נקבע, כי הוא יבוטל לחלוטין.

תגובתך, מר נפתלי בנט, לידיעה, היתה ברורה מאין כמותה: "לא מכיר, ולא יהיה", צייצת נחרצות בטוויטר. כעת, בחלוף חצי שנה מהציוץ החד משמעי, מתברר כי יקום ואף יהיה: משרד החינוך בראשותך כבר הפיץ את תזכיר ההצעה המבטלת את חוק הליבה, ובימים הקרובים היא צפויה לעבור בממשלת ישראל. אתעלם לרגע, לצורך העניין, מההפרה הבוטה של הבטחתך. לזה כבר התרגלנו ככל שמדובר בפוליטיקאים - מכל המפלגות.

אני מעדיף להתייחס למהות ההחלטה: כהורה לילד שלומד בתלמוד תורה ממוצע, לא אכחד אם אומר שתליתי בך תקוות. ממש כך. הלא עתידו הכלכלי של בני כרוך בהכנתו לעתיד שכזה. ללא הכשרה בסיסית בגילאים הנכונים במקצועות מתמטיקה ואנגלית, לא מצפה לו מציאות חיים ורודה לכשיגדל, מאחר ואין לו כל סיכוי סביר להתנהל בעולם המפותח והמתקדם שבימינו כשאין לו את ה'צידה לדרך' ההכרחית כל כך - ההכשרה החיונית שישנה לשולט במקצועות הללו.

מי כמוך, איש הייטק שהצליח בתחומו, אמור להבין את זה - ואני בטוח שאתה אכן מבין מעולה את ההיגיון הפשוט שבדבריי. מקורו של ההיגיון שלי, הוא בשתי רגלים נטועות על קרקע המציאות הבלתי אפשרית, שתצפה לו לאור החלטתך העכשווית: ניסיון עקר מראש לחיות באופן תקין בג'ונגל הקפיטליסטי של המאה ה-21, בו אין תוחלת ותקומה למי ש"מצויד" בבורות מוחלטת במקצועות הבסיס הנכונים.

ולכל התוהים: לא, לא קיימת סתירה כלשהי בין הרצון הכן שלי, כאב חרדי מן המנין, לצפות בילדי כשהוא גודל ומתעלה בנתיב היהדות התורנית עד לכדי היותו שוקד על תלמודו שנים רבות בכולל אברכים (ולכן שלחתי אותו להתחנך בתלמוד תורה, כראוי), לבין היותי אדם ריאלי שמבין אל נכון את ההיתכנות האפשרית של מצב בו הוא לא יתאים ויצליח בעמלו בתורה באופן מקסימלי, ויזדקק להיות חלק משוק התעסוקה ולתור אחר פרנסה ראויה ומכובדת לבני משפחתו.

ככל שמדובר בך, מר בנט, כפוליטיקאי לא חרדי, הרי אין מקום לחשוש 'לתפוס צד' בין הדעות השונות של גדולי התורה החרדים. כידוע, יש מהם המתירים לימודי ליבה שכאלו - כמרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל - ויש האוסרים - החל ממרן הרב אלישיב ומרן הרב שטיינמן ו(לא)כלה בחכם שלום כהן. לא כאן המקום להיכנס בינות להרים הגבוהים, לנסות לחלק בדבריהם ולהבין את עומק דעתם - אבל לך, נפתלי, הם ודאי לא אמורים לעבור ב"סיסטם".

שר החינוך נפתלי בנט מבקר במוסד חרדי (באדיבות המצלם)

לכן, אם אני - כאחד שלא מעורה דיי בחיים הפוליטיים - מנסה להבין את העומד מאחורי הצעד הקטסטרופלי שאתה מנחית על ראשנו, האופציה היחידה העולה בראשי היא "לימוד זכות" מפוקפק למדי: העדפתך את הברית האסטרטגית שהחלטת בחודשים האחרונים לכרות עם המפלגות החרדיות, על פני דאגה אמיתית לעתיד הילדים החרדים שאמורה להיות המסד הקבוע להתנהלותו - והצלחתו - של שר חינוך בישראל.

כעת אני כבר יודע: בזכותך, מר בנט, כף רגלו של בני המתוק לעולם לא תוכל לדרוך על מפתנם של החיים האמיתיים. גורלו נחרץ, בידך!

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
עם לימודי ליבה
מוטי17.07.16
34
אכן צודק אותו אב וחבל שהפוליטיקה מנצחת את ההיגיון בסופו של דבר אין להאמין לפוליטיקאים שמוכרים אותנו בנזיד עדשים אבל הם ובניהם כבר מסודרים
אבי17.07.16
33
וכל שאינו מלמדו אומנות, כאילו מלמדו ליסטות (נקדו איך שתרצו...) עושה רושם שחז''ל היו חרד''קים, עם ההשקופה הלא-טהורה שלהם, ירחם השם על דבר אחר. נשאלת השאלה: מדוע אתם מוסרים נפש כדי שלא יהיה פיפס פחות ממאה אחוז של יושבי כויללים, שבמקרה הטוב יושבים ולומדים את אותה תורה שאתם טורחים להפריך?
בן של17.07.16
אתה כנראה בן של עם הארץ, יש הרבה מאמרי חז"ל בנושא לימוד תורה ומלאכה כמו למשל(דוגמא אחת מיני רבות) רבי נהוראי אומר מניח אני כול אומנות שבעולם ואיני מלמד את בני אלא תורה,וספרי הפוסקים מלאים בנידון, אך תמיד יש "צדיקים" בעני עצמם כמוך שמטיפים לכולם
לא למד ליבה17.07.16
מה אכפת לך אם אני רוצה ללמד את ילדיי תורה? תרצה לחנך את ילדיך ל"אומנות" זו זכותך. אך אל תכריח אותי להרוס את חינוך ילדיי. יש רבנים שמכילים כמעט כל דבר (כולל דברים שאסור לכתוב באתר זה...) וישנם רבנים (חשוכים) שמחייבים ללמוד "רק" תורה! אתה תבחר את הרבנים שלך ואל תתערב לאחרים בחינוך ילדיהם!
פרזיט17.07.16

הצגת כל התגובות

32
הפתרון - להוציא את בנך מהישיבה ולהעביר אותו למוסד שיבטיח את עתידו
צדיק18.07.16
31
רוב החרדים יודעים שאתה צודק-אך חוששים להודות בגלוי!!!
שלמה18.07.16
30
מי ששומע להוראות הרבנים שמחליטים מה ללמוד בתלמוד תורה ולא מי שרוצה שבנט יחליט לו, חוץ מזה כל אחד יכול לשלוח את ילדיו למקומות אחרים כגון במקום שלומדים ילדיו של בנט ובכך לדאוג לעתידם
ישר 18.07.16
29
למה אתה לא שולח את בנך ללמוד במוסד נורמלי עם אנגלית ומתמטיקה ?
יצחק ברוך17.07.16
28
אם הילד שלך ירצה ללמוד הוא יוכל לעשות זאת בכל מכללה חרדית כדוגמת שטראוס לב המרכז החרדי להכשרה מקצועית ועוד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדי17.07.16
27
בו לימודי ליבה
מוטי17.07.16
26
כאמא לילדים הלומדים בחיידר חרדי אני מסכימה עם כל מילה. הלוואי ויחייבו את כולם ללמוד לימודי ליבה, זה לא סותר כלל את לימודי הקודש!! לדעת חשבון ואנגלית היום זה חובה!! גם לאברך כולל.
חני17.07.16
זה אזרחות, מתמטיקה , גאוגרפיה , הסטוריה ועוד. לנו יש ייעוד משלנו, חשוב מאוד ללמוד חשבון(וזה קיים בכל חיידר, כמובן שיש מקום לשיפור ואולי אנגלית בסיסית ) אין צורך בלימודי מתמטיקה. אפשר להכשיר את הרבהס' ללימודי חול של שעתיים ביום(מה שכבר נעשה היום) אבל ברמה גבוהה יותר. מורים טובים יותר.
יאיר17.07.16
לימודי ליבה זה לא רק חשבון ואנגלית (וכן, לומדים בחיידרים חשבון!) לימודי ליבה כוללים תכנים שסותרים בהחלט את היהדות, האמונה, וכו' לאף הורה אין בעיה עם לימודי חשבון ואנגלית (ואפילו ישמחו עם זה!) הבעיה היא מה שרוצים להוסיף על כך!
אין לך מושג17.07.16
25
במקרה כזה אתה נשאר ירא שמים וצוחק על כל בעלי התארים
או מפעל חמוצים18.07.16
24
בנט, תתעורר, קוב הציבור החרדי רוצה לימודי ליבה
אברכית17.07.16
23
התולה פרנסתו בלימוד מתמטיקה ואנגלית אין קטן אמונה ממנו. צא וראה אברכים שיצאו להתפרנס משלימים בחצי שנה את כל החומר הנצרך ועושים חיל במקומות עבודתם. מנהג אבותינו בידינו ומי שדאג לפרנס את עמו לפני עידן ההייטק חזקה שימשיך גם היום. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תום שטין17.07.16
22
אם ברצונך שבנט יפעל בשבילך, תצביע הבית היהודי. תחזק את היהדות השפויה ותחליש את העסקונה החרדית הקלוקלת
nrg18.07.16
21
כפי שליצמן רוצה להיות שר הבריאות, ודרעי שר הפנים, לכן חייבים לשנוא את הילדים החרדים ולמנוע מהם ליבה. כי כשהילדים האלה יקימו משפחות עניות, יצטרכו את ליצמן ודרעי בשביל הקצבאות.
דן סגל18.07.16
20
חרדיים ואנטי רבניים. גם הסקר שלכם בנושא ישיבה תיכונית חרדית וגם הכתבה הזו. אתם מנסים לעורר מהפכה של התקוממות נגד הרבנים- בושה וחרפה . בוז לכם על נסיונות ההתקוממות הגרועות הללו. בנט צודק לא ניתן לכפות על קהילה שלמה לימודים בניגוד לרצונה זה ההיפך מדמוקרטיה . התערבות חיצונית תמיד חייבת להיות בתאום
מירי17.07.16
19
אך מאידך, יש לו אפשרות לרשום את בנו למוסד אחר, למשל ממ"ד, שם ילמד ליבה כמו שצריך. אני מבין שהשכונה תיצור כלפיו לחץ חברתי, אך אם באמת הוא דואג לעתיד בנו, המכתב לבנט, שכפוליטיקאי לא יעשה כלום, עקב כפיפות להסכמים קואליציוניים כאלו ואחרים, לא יועיל במאומה.
אבי17.07.16
18
למה באופן אנונימי להביע דיעה ומדוע מפרסמים? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם17.07.16
17
גם כשמחייבים כועסים ומתמרמרים ואותו הדבר כשפוטרים. למה לא לראות את הטוב והכוונה הטובה שבכל פעם??למה לראות תמיד רק את הרע??
יעל17.07.16
16
אין ספק שמשרד החינוך וחייב להקים מסגרת חרדית שלומדים גם ליבה וגם לבושים כמו חרדים - עבור כל מי שזה נותן הרגשה טובה. דא עקא שכמות ההורים האלה לא בטוח שתמלא כיתה אחת - על כל אב כזה ישנם אלפים שחושבים ההיפך
במקום אחר17.07.16
15
או שתשלח את הילד למקום שמלמד ליב"ה, או שתשלח אותו לת"ת המקומי ותשלים עם תכתיבי הציבור שאתה חי בתוכו. לא הבנתי מה ההיגיון, וגם הצדק, להתלונן אצל ועל אנשים מבחוץ.
דבש, ירושלים18.07.16
14
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רועי18.07.16
13
אתה הצבעת לו?
מיקי17.07.16
12
מה שכתבת, מפתנם של החיים האמיתיים. גורלו נחרץ, בידך. מהם החיים האמיתיים?????? כמה דוברי אנגלית יש מהתלמודי תורה של מרן הרב עובדיה יוסף????? שטויות!!!!!! אפי אחד אין...... ובדיוק זה יביא אותו לחיים האמיתיים?! תגיד תודה לבנט שלא נותן לבזבז את זמנו היקר של בנך.... אתה במצב של סתירות עם עצמך ואין ל
אריה17.07.16
11
אני בחור ישיבה לשעבר אכלתי הרבה זבל בזכות ה׳חינוך׳ החרדי, שאין כמותו בקהילות העולם (ואני לא מדבר על סאטמר וכד׳, אלא על המיינסטרים החרדי), וגם לא היה כמוהו לפני קום המדינה. לכל גדולי ישראל היה ידע במדעים ובשפות, וכמעט כולם התפרנסו. היום, רק מדברים על המינימום ההכרחי וכבר הבטלן התורן זועק ׳גיוועלד׳ ׳ח
הגאון של אמא17.07.16
10
רוצים להשאיר את כולם עניים ובורים מבחינה תעסוקתית. כי אחרת הם יהיו בעלי דעה עצמית ואולי יבקרו ויתנגדו לממסד החרדי הקיים. כלומר אי אפשר לשיטתם להיות מודרני ועובד ועם ידע מדעי וגם חרדי ולכן צריך להתבדל מהעולם.והמזרחי טוענים שאפשר גם וגם.
די18.07.16
9
א. "החיים האמיתיים" מגלים מי אתה ב. יש מקומות המלמדים ליבה לך לשם ג. אני בדרך לתואר שני בלי ליבה!
יוסי18.07.16
ו-80% שלא למדו נכשלים זה לא מספיק?
שלמה18.07.16
8
באמת כפי שאומר האב מה אם הבן לא יתעתד להיות אברך כולל וירצה להיות אדם הנהנה מיגיע כפיו? אז לחברה החרדית יש תשובה ,שיהיה שבבניק,אותנו מעניין רק מהמצוינים. ולגבי אלו שממהרים לסלק את האב וטוענים שיעזוב אותם לחנך את בניהם על "טהרת הקודש" מנין להם שבנם לא יהיה זה שירצה להתפרנס בכבוד,ויזדקק ללימודים הללו?
שליח-מצווה18.07.16
7
יש בתי ספר חרדים שלומדים בהם הכל. מי הפריע לך לשלוח את הבן שלך לשם? נפתלי בנט לא אמור לדאוג לבן שלך , אתה זה שצריך. ואני כאב שלא מעונין בזה אמור לקבל את האפשרות לחיידר נקי מליבה וכל אשר רוצה אחרת, שישלח את בנו למקום אחר.
אלי18.07.16
6
אין כמעט שום קשר בין השכלה לבין תפקיד ועבודה ברוב המקומות. לא יקבלו את החרדים לעבודה בתל אביב, גם לא עם תואר.
חרדי אתה לא17.07.16
5
ומתמטיקה בלי שום בעיה. הוא יוכל להיות דוקטור, פרופסור או טייס... הבחירה בידך. תוכל לשלוח אותו למוסד לימודי בו מלמדים לימודי ליבה. יוכל לעשות בגרות מלאה ולהמשיך ללימודים גבוהים. הבעיה היא שאתה רוצה שילמדו לימודי ליבה במוסדות שלנו... שהבנים שלנו ילמדו לפי השקפת עולמך... יש מוסדות רבים המלמדים ליבה. אל
באמת...17.07.16
4
שלום אב יקר!. אל תדאג. כל יום שבנך לומדים תורה זה רק לטובתם. אני אב לשלושה בנים, שעברו את המסלול הידוע. חיידר ישיבה קטנה, ישיבה גדולה וכולל. כמובן ללא לימודי ליבה. היום שלושתם בעלי תעודת בגרות מעולה, עובדים בהי טק, בעלי תואר ראשון. את הכל הם עשו לבד, בלימודים אקסטרניים. שנות למודיהם בישיבה רק סייעו
אברהם17.07.16
הנחת שהשארת פה בעולם...... וגם כדאי לשלוח לישיבה בכדי שיוכלו להבין אחכ בגרות............. פשששששששש חידוש
ממש נחת17.07.16
3
תשלח את בנך לתלמוד תורה שלומדים בו אנגלית והכל, ולא חסר כאלו, ואל תכפה את דעתך על אלו שרוצים בלימוד על טהרת הקודש.
אסף17.07.16
2
כדי שהבנות לא תוכלנה ללמוד באוניברסיטה. גם מעודדים הלשנות של בנות על חברותיהן לכיתה. גם ביסודי. מחזיקים מעצמם מחנכים דגולים. לאחרונה מינו משגיח רוחני לבנות. העולם החרדי צולל לתחתיות. לאט לאט, אבל על בטוח.
גד רחובות19.07.16
1
אתר חרדי?
אתר חרדי?17.07.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים!

הזוי: מזכיר בת"ת ניצל מחוב של מיליון שקל

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

אין מה לדאוג

השנה יש דרך מהודרת במיוחד להוסיף טעם לפסח >>

כיכר בשיתוף ספרייט | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24