כיכר השבת

דעה

נשים צריכות לקבל תשובות מנשים

לאור המקרים החוזרים ונשנים של גברים שפוגעים בנשים מכוחם כרבנים או פוסקי הלכה, הגיע הזמן שנשים יקבלו תשובות מנשים

65
אריאלה פישר | כיכר השבת | כ"ט בתמוז | 04.08.16
נשים צריכות לקבל תשובות מנשים
(Miriam Alster/Flash90)

אנו לא חיים במשטר קומוניסטי, ולא בממלכת יוון העתיקה שהכריזה מלחמה על לימוד התורה. דווקא בעידן של שגשוג תורני וחופש דת, ישנן נשים שגילו את התענוג שבלימוד הגמרא והן נאלצות לעשות זאת בסתר שמא יתפסו. נשים שמתמסרות ללימוד והן יראות ה', הן לומדות בבתי מדרש ובאופן עצמאי, כשהידיעות שלהן עמוקות ויסודיות. רבות מהן מבקשות וזכאיות לקבל הכרה פורמלית להיות פוסקות בהלכה והנהגה רוחנית נשית. ואני שואלת בפשטות, למה לא? ובוודאי בהלכות שנוגעות לנשים, בפרט שחובת נשים ללמוד - "חייבת האשה ללמוד דינים השייכים לאשה" (רמ"א יו"ד רמ"ו, ו)

לומדות רבות מוצאות מקום אישי בלימוד תורה. נשים שהן עצמן יראות שמים, בקיאות בעומק ובמרחב התלמודי וידיעתן לא נופלת מידיעתו של תלמיד חכם מצוי. אומנם זה לא נפוץ כל כך במגזר החרדי, אך נשים כאלו קיימות ואף מקבלות שכר על לימודן. בעיני רבות, ערך הלימוד והפסיקה הוא קניין, שתורת ה' הופכת לתורה שלהן גם בדרך המובילה לאחריות ולהיענות לאתגרים ההלכתיים והמוסריים, לדרישתן של נשים השואלות ונזקקות לכך.

למרות האמונה הרווחת בקרב גברים מסויימים, אין ברצון הלומדות לעורר פרובוקציות ולקרוא תגר על ההגמוניה הגברית. מדובר בנשות חיל, המחזיקות בבתים כשרים ומקפידות על ההלכה. ישנה כאן הזדמנות להפריה הדדית הנוצרת מסיעור מוחות משותף של רבנים גדולי תורה ו"נשות הלכה" שיש ביכולתה להניב אך תועלת לציבור הנשים, ובכוחו ליצור הכרעות הלכתיות שבכוחן לתת מענה לציבור שומר המצוות. ביתרון של ריבוי גישות, ראייה והבנה אחרת, ופרספקטיבה נשית שלא נלקחת בחשבון בהכרעות שבתורה שבע"פ.

ובעיקר אותו התחום ההלכתי שצנוע יותר שיהיה מסור בידי הנשים, נשלט בידי מונופול גברי. פסיקות בענייני טהרת המשפחה ואורח חיי האישה מוחלטים רק בידי גברים. ללא שום אפשרות שנשים הבקיאות בתחום תהיינה אלטרנטיבה למבקשות זאת. בעוד שהלכות אלו מסורות בעיקר להן. הן מבינות את הדברים מכלי ראשון, הן מנוסות. נושא זה קשור בנושאים שהצניעות יפה להם, ובשל כך נשים רבות מעדיפות לפנות בנושא לאישה. מעורבותן של חכמות ההלכה עשויה לשבור מחיצות בפני המהססות לשאול, אשר נותרות פעמים רבות בספק, ומתוך כך באות לידי החמרת יתר או לידי עבירה. האפשרות שנשים יפסקו הלכה בהלכות נשים תגדיל את שמירת ההלכה ואת מעגל נאמניה בקרב קהלים, שללא הוראה נשית נותרים בחוץ.

יתירה מכך, היהדות האמיתית, קיומה והמשכיותה תלויה גם היא בעצם הלימוד של הנשים. הרב סולוביצ'יק חידד בשיחתו חובת הלימוד ואת השינוי בדורותינו:

אפילו אם היה אסור מן התורה ללמד תורה שבעל פה לנשים, היום, בתקופה שנשים שוות לאנשים הן באקדמיה, והן במדיניות, והנשים לא יסכימו להתנהג לפי התורה אם העניין לא יהיה מובן להן ממקורו במקרא ובגמרא, מוכרחים אנו להתיר להן ללמוד גם תורה שבעל פה. (על תורה שבכתב פסק הרמב"ם שאין איסור "אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית..." (הלכות תלמוד תורה א', יג.)

בספר חסידים פסק כי אדם חייב ללמד את בנותיו מצוות מעשיות המחייבות אותן:

"חייב אדם ללמוד לבנותיו המצוות כגון פסקי הלכות וכו'... וממשיך - אבל הלכות מצוות ילמד לה, שאם לא תדע הלכות שבת - איך תשמור שבת?! וכן כל מצוות כדי לעשות להיזהר במצוות.(ספר חסידים, סימן שי"ג).

בימינו, שנשים ממלאות כל תפקיד בעולם ובהצלחה, אין מניעה, טכנית או הלכתית שאישה לא תוכל לפסוק בהלכה. קיימים לנו הכלים להכשרה ובחינה של כל ניגש או ניגשת לבחינות הרבנות, הן ברמת הידיעות והן ביכולות אנליטיות. אם אשת הלכה צלחה את כל המבחנים, מן הראוי לתת לה מלוא כבוד התורה. בכוחה להגדיל תורה ולהאדירה, שתוכל להמשיך את דרכן של בנות צלפחד שעמדו בהלכה לפני משה רבנו והזקנים, ודבורה הנביאה ששפטה את ישראל, ואת דרכה של ברוריה בת רבי חנינא בן תרדיון אשת התנא רבי מאיר ששנתה שלש מאות הלכות ביום ולימדה תורה לתלמידים. ועוד נשים לאורך ההיסטוריה עד לימי האחרונים שלמדו תורה ולא עלה על דעתו של אף אחד לטעון טענות נגד הדבר.

בעידן של שגשוג תורני קיים מגדר שלם, נשות המגזר החרדי, המקיימות את המצוות במסירות וביראת ה', עצובה הנטייה החרדית לצמצם את ידיעותיהן בתורה למינימום ההכרחי.

יתכבדו כל חסרי הבטחון וירגעו, אין פה קריאת תגר על הגברים ואין השתלטות על המרחב. שלכתחילה לא היה זכות לגברים לקבל מונופול עליו. אלא מדובר בריבוי קולות בשיח ההלכתי. שיח נכון בנוף של התורה בעל פה.

צורך זה מקבל משנה תוקף בשל המצב המצער, כפי שנגלה לעינינו שגברים מתוקף ההגמוניה הגברית על ההלכה נצלו את הכוח והפכו את תורתם לכלי זדון לניצול ופגיעה בנשים. אנו הנשים זקוקות לאלטרנטיבה אמתית, אלטרנטיבה שתדאג לשלומן ולרווחתן של נשותינו.

אריאלה פישר פעילה חברתית וחברה בעמותת 'נבחרות'

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
ותורה שבע"פ לפסיקה? הבאת מובאה בשם הרמב"ם והרב סולובייצ'יק. לגבי לימוד למען ידיעה עצמית וקיום מצוות. ומשם קפצת למסקנה שיש מקום לפסיקה נשית. על סמך מה? ואם את מסתמכת על רעיונותיך בלבד לשם מה הבאת ציטוט מהרמב"ם ומהרב סולובייצ'יק?
אחת11.08.16
45
בס"ד שך זצ"ל למדה גמרא, האם אמו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל למדה גמרא, או כל גדול דור אחר זצ"ל או שיבדלח"טא למדו גמרא, פשוט האתר שלכם הפך להיות יותר דתילוני מאשר חרדי, כל פעם אני משלה את עצמי שאולי אולי התמונות הקופצות ישתנו, ללא נשים לא פלא שהמגזר החרדי נהפך להיות יותר IN במובן של להיות יותר מעורה בחיל
אשה אורטודוכסית07.08.16
44
אבל זה נושא טעון
י06.08.16

הצגת כל התגובות

43
המגזר החרדי עוד לא בשל
ירון06.08.16
42
שנים אני חושבת על הצביעות בהפרדה באוטובוסים, ומצד שנים זה בסדר לגשת לרב בנושאים אינטימיים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ריקי06.08.16
41
לא צריך לשנוא דת בשביל זה
שרה מגיירת06.08.16
40
מזדהה לחלוטין עם התוכן. הגיע הזמן שהתורה שבעל פה תמשיך לפרוח, ולא נתקבע כצדוקים על הדברים הידועים לנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב05.08.16
39
"נשים שהן עצמן יראות שמים, בקיאות בעומק ובמרחב התלמודי וידיעתן לא נופלת מידיעתו של תלמיד חכם מצוי". באמת נראה לך שאשה שלא למדה עשרות שנים בישיבה יכולה להיות כמו תלמיד חכם? רק מי שאין לו מושג מה זה תלמיד חכם יכול להגיד את זה.
חוני05.08.16
38
דעת נשים ודעת בעלי בתים הפוכה מדעת תורה!!!!
אני10.08.16
37
ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים (מסכת סוטה) וכן כל המלמד את בתו תורה כאילו למדה תפילות (ועיין שם שני פירושים בראשונים) בקיצור תפסיקו לקשקש
אלי05.08.16
ומי כתב את זה? גברים כמובן... נו מה...
ככ20.07.23
36
מאז ומתמיד היה "כל" עניין הלכה או מנהג מסור בידי גברים ולא בידי נשים ואפילו כשהיתה דבורה הנביאה היה על פי ה' , כח ההחלטה ולדמות מילתא למילתא והכרעת ההלכה שייך "רק" לגברים ולא לנשים, וזה לא כדי לזלזל בהן אלא אדרבה להן יש את הכח שלהן הרגש והתפילות מקירות הלב והדמעות ששופכות בתפילה והרציניות בכל דבר שב
יסודות דת היהדו05.08.16
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיקה דיין04.08.16
מי שעושה לפי ההלכה, לא יכולה להפגע. יש הלכות ברורות ביחס לייחוד, ויש הלכות לא כתובות, שלמדנו אותן מהנהגות ההורים. אני מאמינה שאישה צנועה באמת, נזהרת ונשמרת. אז בבקשה תהיו נשים נאמנות לתורה, ואל תחפשו נשים שיענו לכם על שאלות הלכתיות, וסליחה, שהגברים ילכו לרבנים לשאול שאלות. הדבר הזה כמעט נמוג מהעולם.
י.ש.05.08.16
34
ברכי יוסף אות י"ב : אף דאישה פסולה לדון מכל מקום אישה חכמה יכולה להורות הוראה
צחי09.08.16
33
ישנם רבנים המסרבים לקבל נשים, כי הם לא סומכים על עצמם. משום מה יש להם שם של קיצונים ופנאטים. למה???
איש יהודי05.08.16
32
כשם שאשה אינה יכולה לשחוט או להעיד, כי יש לנו תפקידים חשובים יותר שהקב"ה הועיד לנו, כך אי אפשר שאשה תפסוק הלכה. מי שרוצה להרגיש יותר טוב עם עצמה מוזמנת להעביר שיעורים ולחזק נשים ביראת שמים עם הספר "צאנה וראינה" יחד עם ידע רק במכמני התורה השונים, אך בשום אופן לא לפסוק או לייעץ בעניינים הלכתים. (נשלח
אשה עם כבוד עצמי ויראת שמים05.08.16
ומי החליט של מי התפקידים האלו? גברים החליטו את זה בלי להתייעץ עם נשים על זה.. גם לנו יש כוח ושכל ויכולת להביע את דעתנו.
גד20.07.23
31
שאלות בהלכה - גברים בלבד. התפיסה שכתובה כאן רפורמית לחלוטין. פסיקה רבנית, הוא תפקיד של גברים. הדור הזה מבולבל בכל הנוגע בין תפקידי האישה והגבר. מראות בטהרה לא מרגשות שום רב, ואין בזה שום בושה. בדרך כלל מפנים דרך הבעלים או שאפשר להשאיר מעטפה. לגבי ייעוץ - הרבי אמר כבר מזמן, שגם נשים ימנו לעצמן משפיע
.05.08.16
30
יש בעיה יסודית בהבנה אם אפשר לטעות שמעשים כאלו הם תיקון רוחני כביכול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללמד שמה שאסור אסור נקודה.05.08.16
29
אם הבעיה העיקרית היא שאלות לרבנים גברים, נראה לי שאפשר לפתור את הבעיה על ידי שהשואלת מעבירה את שאלתה לאשה של רב הפוסק אם יש לה חששות מלשאול את הרב עצמו באופן ישיר. אם כל הכבוד לתלמידות החכמות, תחום הפסיקה ניתן לגברים היות שחז"ל אומרים ש"נשים דעתן קלה". זה לא אומר שאשה פחות חכמה אלא היות שצורת הראיי
שולה05.08.16
אבל גברים כתבו את זה שנשים דעתן קלה, אף אחד לא שאל נשים מה הן חושבות על זה... גם לנשים יש מוח ויכולת לחשוב, עברו הימים שבהם אישה זה רק למטרות ילודה.
גג21.07.23
28
ממממממממממממממממ
ברוך הצדיק.05.08.16
27
משנים כך נהוג שנשים מקבלות עצת רבנית בלבד ומתייעצים רק עם רבנית לטובתן.
א. לוי05.08.16
26
מתבלבלת לאחרונה! יש לך שאלה? תשלחי את בעלך לרב! מומלץ לך מאוד להפסיק לצפות ולאזין לתקשורת הכללית שלא יודעת מה זה הלכה, ותפסיקי להרעיל אותנו! אריאלה את אישה חכמה שלא אשמה בדעותיה הקיצוניות את פשוט מורעלת! וחבל עליך!
אישה05.08.16
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לא ראוי לתגובה רצינית.05.08.16
24
בהרבה מקורות אנחנו מבינים שבדורות לפני תקופת המשיח המצב רחוק בהרבה מלהיות "לכתחילה" נכון לומדים הרבה תורה אבל לצערנו זה לא נותן מספיק חיסון בגלל הגשמיות שכל כך חלק מהחיים שלנו אנחנו מכניסים את הראש עמוק בתוך הבוץ יותר ויותר! היום אין צניעות! והשטן רוקד! אין מה לעשות....נשים צריכות לקבל נשים אחרת
יצחק כהן10.08.16
23
זה שלא להפגש יחד עם נשים לבד וגם אם כן נפגשים אז רק במקום מרכזי וצריך גם המון סיעיית הדשמייא
משה05.08.16
22
כמה עשרות רבניות קבלו הסמכה ולמדו איך לעזור לנשים....
ללא שם05.08.16
21
צריך שימוש ת"ח וגם סייעתא דשמיא. ניתן לפתור את בעיית הפגיעות על ידי התקנת מצלמות בבתי הוראה או ע"י השארת הדלת פתוח חלקית, חלון זכוכית ועוד...
רבן קטן05.08.16
20
מה השטויות האלה?
זה05.08.16
19
לצערינו רופאים פוגעים יותר מרבנים. עוד לא שמענו שמקדמים גניקולוגיות. אשה שיש לה שאלה רגשית בוודאי תתיעץ עם אשה. בשאלות הלכתיות יש היום ב''ה טלפון או שהבעל שואל.
י05.08.16
18
ישרפו דברי תורה ואל ימסרו לנשים. בכל הדורות כולם הפסיקה מסורה היתה רק לתלמידי חכמים שעסקו בתורה יומם ולילה. להבגיל בין גם לדם מסור היה לחכמי התורה בלבד. עוד מימי דוד המלך שאמר ידיי וכו' לטהר אשה לבעלה. שום מסלול הכשרה לנשים שיחזרו כתוכי על הטקסטים לא ידמה לזה. אל תבלבלי במוח. ראינו היטב מה רמתן של ה
דן05.08.16
17
ובנוסף לעידוד פניות של נשים ליועצות הלכה ובעז"ה בעתיד גם לפוסקות הלכה, יש צורך דחוף ביותר לנסח אמנה או מסמך אתיקה שאותו תלמד כל כלה, ובו יהיו הכללים עד היכן מותר לרב להתערב בענייניה, ואיפה עובר הקו האדום..
נפגעתי מרב08.08.16
16
המשפט הזה שלך, בתוך מאמר שלם בו נסית להראות הכי צדקנית ותמימה בעולם, חשף את המקום המדויק בו את וחברותיך נמצאות. את אומרת כאן עפ"ל, שחכמי ישראל מחברי התושב"ע לא לקחו אתכן בחשבון. זה מספיק בכדי להבין מי את ומדוע אסור להקשיב למילה שלך. אפיקורסית כבר אמרנו?
איש05.08.16
להגיד שגם לנשים מותר להגיד מה הן חושבות זה אפיקורסות?
כככככ20.07.23
15
אולי הגיע הזמן שבמקום להאשים את כולם חוץ מלתקן את מידותינו, נפעול בדרך ארץ שקדמה לתורה. לא צריך תורה שתאסור את זה, זה פשוט מוסר בסיסי! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל05.08.16
14
חבל
ארז05.08.16
13
שמישהו יסביר פעם אחת ולתמיד, למה כל דבר שמישהו או מישהי מציעים זוכה מיד להתנגדות ע''י החרדים החרדתיים. אם נבדק הנושא ואין שום מניעה הלכתית, מה הבעיה? ששום עסקן לא יקבל קרדיט? או שאין וועדת רבנים שתעשה מזה כסף? מה הסיפור? כל פעם שנשמע איזו קול שקורא לשינוי מבורך ככל שיהיה. ישר קופצים כל מיני מתלהמי
ששון הקולט05.08.16
ברגע שהיא כתבה : "ראייה והבנה אחרת, ופרספקטיבה נשית שלא נלקחת בחשבון בהכרעות שבתורה שבע"פ." מדובר בזילזול בדברי חז"ל כאילו הם סתם גברים שראו מנקודת מבטם רח"ל. היא מסגירה את עצמה שהיא אפיקורסית ושהגישה שלה באה מהסיטרא אחרא. לכן צריך להתרחק מכל מיני "פוסקות" כאלה. עם ישראל תמיד היה ויהיה נשמע לגדולי ה
קוראת תיגר חבוי06.08.16
אבל היא צודקת
עע20.07.23
12
חחחחחחחחחחחחחח
ברוך הצדיק.04.08.16
11
אבל הבלים הכל הבל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דבורלה09.08.16
10
שרה מגיירת את הנשים
כתבה רפורמית05.08.16
9
מה הרעיון המטופש הזה? רעיונות טיפשיים באים מאנשים טיפשים...
חכמה05.08.16
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליה05.08.16
7
סוף פסוק!
איש אמת07.08.16
6
חבל על האנרגייה. יש דרך מקובלת ומסורה לנו והיא זו שתמשיך ותלך איתנו. ואם יש קשיים ובורות בדרך מחפשים פתרונות ויש בשפע . אבל לא הולכים לדרך אחרת. לא מנצלים בעיות בדרך האמיתית בשביל לחפש דרכים אלטרנטביות. לא דרכה של תורה היא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רחל05.08.16
מי שהחליט מה מקובל זה גברים...
כככ20.07.23
5
אין כמו לנצל הזדמנויות קשות לקדם אדיאולוגיה ולרפד אותה בטיעונים מה..... חסרת ביטחון עצמי נשי לגמרי!!! בואי נתעסק במה שטבעי לנו!!! עזבי את עיסוקי הגברים לעצמם!
יעל05.08.16
4
בגלל הצורך לשיויון בין המינים יאלצו הגברים לשאול את הפוסקות ויאסר על הרבנים לענות על שאלות יותר. כל המאמר מלא עיוות וסילופי וגיבובי הבלים עלילות ושטויות. היא מצהירה שאינה חרדית ודואגת לשלומן של החרדיות. תטפלי בהטרדות במגזרך. בחינוך המעורב והפדרני אצל חלק מהדלי"ם. דואגים פתאום ךנושאים שהצנעה יפה לה
יוסי05.08.16
3
יש הרבה חרדים שהצליחו להוציא תואר גם בלי ללמוד ביסודי ובמערכת החינוך העקומה שלנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נועה05.08.16
2
אולי אני לא יודעת להתנסח כמוה עם מילים מפוצצות, אבל באמת למה שרבניות חשובות (ויש הרבה רבניות משכמן ומעלה) לא יוכלו ללמד? אני זוכרת שבסמינר אמרו לנו שבנות יודעות הלכה יותר טוב מבחורי ישיבה... תכל'ס, זו נקודה למחשבה.
נכון05.08.16
1
המתינו בסבלנות הרבנות כבר דואגת לנו לרבניות למקוואות ובתי דין ולכל הבעיות לא עוד זמן רב כבר תשכחו ממוך ופד דור חדש של רבניות בהכשר הרבנות ינקו לנו את כל ימי הטהרה והנקיות לא נהיה טמאות טכנולוגית הזמן תוסת לנו את החודש כל אחד לפי רצונו הכסף יענה את הכל קצת סבלנות והדמיון כבר לא יפרח
יצחקי05.08.16
להקל.
...11.08.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24