כיכר השבת

טור

עו"ד דב הלברטל מתנצל בפני משפחת מרק

את משפחת מרק פקד אסון נורא, עם הירצחו של אבי המשפחה. אסון זה, משנה את חייהם של האלמנה, הילדים והמשפחה לכל משך חייהם. עו"ד דב הלברטל מתנצל בפני המשפחה (דעה)

39
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ג' באב | 07.08.16
עו"ד דב הלברטל על רקע הלווית מיכי מרק הי"ד
עו"ד דב הלברטל על רקע הלווית מיכי מרק הי"ד (צילום: שלומי כהן - כיכר השבת, ומרים אלסטר - פלאש 90)

לפני זמן לא רב, בהיותי במקום מסוים, שמעתי לפתע את קריאתו אלי של פרופ' צבי מרק, אחיו של הרב מיכאל מרק הי"ד שנרצח על ידי מחבלים. הוא ביקש לומר לי שהאלמנה והמשפחה נפגעו מטור שכתבתי באתר זה, שכותרתו הייתה שדמי הרב מרק והנערה אריאל זועקים אל המתנחלים מן האדמה.

הוא הסביר לי שעיקר הפגיעה, הייתה בטענתי שהמתנחלים - ובכללם, כפי שהשתמע, גם משפחת מרק – דוגלים בכך שקדושת הארץ עדיפה מקדושת החיים, וערך האדמה גובר על ערך האדם. לטענתו, תפיסה אידיאולוגית זו אכן הייתה רווחת מזה שנים, אך כיום היא רק נחלת השוליים של המתנחלים ונחלת העבר.

הרב מרק טען, שהסיבה העיקרית שהמתנחלים נמצאים על גב ההר, ורוצים ליישב את חלקי יהודה ושומרון, נובעת מההנחה שזוהי החזית השומרת על מדינת ישראל מפני מתקפה של הפלסטינים וחמאס, בעיקר באזור המוגדר כמותניים הצרות שלה. זוהי כיום האידיאולוגיה הרשמית של המתנחלים, וניתן להיווכח בכך במאמרים רבים שכתבו, כך אמר לי. במובן זה, המתנחלים תופסים עצמם כאידיאליסטים שומרי הסף של המדינה, המוכנים לסכן את חייהם כדי שבתל אביב יוכלו לישון בשקט.

זו הסיבה העיקרית שמשפחת מרק נפגעה מהטור שכתבתי. כי הרי ייחסתי לה, כביכול, תפיסה שהם אינם מאמינים בה, ומתוכה הסקתי את מסקנותיי באשר לסיכון החיים של המתנחלים. לא התכוונתי לייחס דווקא למשפחת מרק אידיאולוגיה זו, וביקשתי מצבי שיעביר זאת. הוא הציע שאכתוב מכתב התנצלות למשפחה. במקום זאת, החלטתי לכתוב הבהרה. היא התעכבה עד כה, מסיבות שונות.

כך חוסל אחד מרוצחיו של הרב מרק הי"ד (דובר צה"ל)

וזו היא ההבהרה. את משפחת מרק פקד אסון נורא, עם הירצחו של אבי המשפחה. אסון זה, משנה את חייהם של האלמנה, הילדים והמשפחה לכל משך חייהם. גם הידיעה שהרב מרק נרצח על קידוש השם, ואין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתו, אין בה כדי לנחם. חייהם כבר אינם אותם חיים. זהו שבר שלא ניתן לאיחוי ולניחום.

דווקא בנקודה זו ביקשתי לדבר אל ליבם, ואל לב משפחתה של הנערה אריאל, שחוותה אותו אסון מזעזע.

כי האידיאולוגיה של המתנחלים, המנחה אותם להימצא היכן שהינם אינה משנה כלל. לא אכנס כאן לדיון, עד כמה התפיסה של קדושת הארץ בכל זאת מנחה את ישיבתם שם, גם אם הם לא אומרים זאת בפה מלא. מה שכן משנה, היא העובדה שאידיאולוגיה שלהם, תהא אשר תהא, מסכנת מידי יום חייהם של אלפי יהודים. רק בחודשים האחרונים, היו שלושים אירועי ירי בכבישי יהודה ושומרון. התקשורת מדווחת רק כשיש הרוגים. מדי יום, נזרקים אבנים. מושלכים בקבוקי תבערה. נדקרים יהודים. בכבישים, ביישובים ובכל מקום. זוהי שיגרת חייהם של עשרות אלפי מתנחלים.

וזאת ביקשתי לשאול – עד מתי? עד מתי יסכנו המתנחלים את דמם של יהודים. את חייהם שלהם ושל גדודי החיילים השומרים עליהם. את חייהם של יהודים בשאר חלקי הארץ, הנפגעים מהקיצונית של תפיסתם האידיאולוגיות של המתנחלים, שהיא בית היוצר ללא מעט מחבלים. עד מתי יפרפר לבה של אשה, כשבעלה יוצא לעבודתו, או להיפך. עד מתי יחרדו לב ההורים, כשהילדים הרכים חוזרים מבתי הספר או מטיול מאורגן. עד מתי יגדלו ילדי ישראל שם, בין אלפי פלסטינים שונאים ועוינים. מי נתן רשות לסוג זה של סיכון חיים?

זה מלבד זאת, שתפיסה ביטחונית זו, רק מזינה את מעגל השנאה, ואת הסחרחרת הבלתי נפסקת והבלתי נתפסת של הרג ופציעה בין שני עמים. זה לא המכשול היחיד לשלום, אבל הוא מהגדולים שבהם. והם קוראים לזה ביטחון.

אני יודע שלא מעט אנשים וודאי טופחים על כתפיהם של בני המשפחות השכולות, ואומרים להם שטוב למות בעד גבעותיה וטרשיה של יהודה ושומרון. אבל זה לא טוב למות בשביל זה. ממש לא. זה סיכון חיים נטול אחריות ונטול פשר. וצריך להתריע על זה כל רגע וכל יום. לא יתכן להעמיד ילדים ומבוגרים כמעין בשר תותחים, למען ערך ביטחוני שאינו אלא אשליה מקוממת ועגומה.

וזאת ביקשתי לומר. דווקא המשפחות שנפגעו כל כך קשה, שאין די מילים לתאר את צערן, צריכות להיות נושאות הדגל של קדושת החיים. דמי הרב מרק זועקים מן האדמה, ומבקשים לומר הרף לסיכון החיים המוטעה וחסר התוחלת הזה. יהיה הרב מרק הי"ד מליץ יושר להצלת חייהם וגופם של רבים אחרים, בזעקתו למתנחלים שינטשו מיד את מקומותיהם בין מאות אלפי הפלסטינים השונאים. זוהי ההבהרה. זוהי זעקתי.

תוכן שאסור לפספס
39 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
24
ואז תבין שהערבים שונאים אותנו בלי שום קשר להתנחלות כזו או אחרת, להיפך בזכותם, אתה יכול לישון בשקט בבני ברק, חתיכת חלאת האנושות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
לחלאה08.08.16
23
ביתר, ירושלים, יפו וחיפה? הלא גם אלו התנחלויות. המשוגינער הלברטל באמת מאמין שאם כולנו נברח מהמקומות הללו לבני ברק ותל אביב אזי החמאס יוותר לנו? תראו עד להיכן יכול להגיע אדם שמחפש קצת צומי!
יעקב08.08.16
22
עיןן בספרו של הרב זוין "לאור ההלכה" ששואל בהקדמה מפני מה מותר להלחם בישראל והרי זה פיקוח נפש? ועונה שם על פי הרמב"ן שמצוות כיבוש והתנחלות היא גופא למסור את הנפש כי אחרת לא ניתן מצוות עשה זו. ואדון הלברטל הלא מכובד! החיים לא קדושים מעצם מהותם, המושג קדושת החיים הוא מושג חילוני פוסט מודרני!! וניכרת
כנס ותחכים07.08.16

הצגת כל התגובות

21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גפנר09.08.16
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י07.08.16
19
בהשערה שזה באמת מסוכן לחיות בין אלפי ערבים מלאי שנאה. לא צודק במסקנה, המסקנה הנכונה היא-שלא צריך להוציא משם את המיישבים ,אלא להוציא משם את הערבים. אבל למיישבים היקרים הייתי אומר שלצערנו מסקנה שכזאת לא יכולה להתממש לפני בוא גואל צדק,ושנהיה גיבורים כמה שנהיה, ושנהיה ימניים כמה שנהיה,בסוף הממשל הלא ר
שליח-מצווה07.08.16
18
מי שחיפשו "מקום בטוח" נשארו באירופה. בסופו של דבר , התברר שארץ ישראל היתה המקום הבטוח האמיתי , ואירופה נחרבה בלהבות. הייתי מציע לעו"ד הלברטל לחזור על משל השועל והדגים. גם רבי עקיבא סיכן אלפי יהודים כשהיה יושב ודורש ברבים.
יוסף כהן 07.08.16
17
אתה סותר את כל התורה כולה.אולי כשכבר לא יהיו שם יהודים-יגיע ועד לפתח ביתך ואז אתה תהיה מסכן את שאר היהודים שיוותרו.לא הבנת עם מי יש לנו עסק?הם רוצים כל פיסה של הארץ.לא משנה איפה.ואתה,כיהודי צריך למסור את גופך על כל חלק וחלק ממנה.תעיין במקורותת מהי ההגדרה לארץ ישראל השלמה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסל
בדקת בפעם האחרונה למה שמת כיפה?07.08.16
16
אם יעזבו את השטחים יותר פיגועים בשאר הארץ
ז י09.08.16
15
גם אם אתה צודק עיקרונית-עכשיו כבר מאוחר אם יעזבו את הישובים לפני הסדר קבע זה יתפרש כחולשה של המדינה וכדירבון לעשות פיגועים בכל מקום נגד היהודים כי הנה הם כביכול נסוגים ובסוף נגרשת את היהודים לגמרי את זה יכול להבין כל תינוק לא? דובי
RAFI07.08.16
14
בס"ד עו"ד אימר בן גביר הגיש תביעה נגד האדם ההזוי המתקרא הלברטל. אני מאחל לאימר בהצלחה אולי דרך הכיס הוא יסתם את פיו המטונף
משה09.08.16
13
יש באיש הזה רישעות, לעיתים גלויה ולעיתים נסתרת, אבל הוא לא יאכזב - היא תמיד תצוץ בסופו-של-דבר.
ישראלי08.08.16
12
כולנו ממשיכים לחיות בגולה נתונים לחסדי הגויים. לא סתם הקב"ה עשה לנו כל כך הרבה ניסים מי היה מאמין שאחרי אלפי שנים נשוב לארצנו. אז זו באמת שטות לחיות כאן בין מיליוני ערבים אבל זו הארץ שלנו ומי שמפחד מוזמן לחזור לארץ מוצאו בזמן שאנשים כמו משפחת מרק ממשיכים לקרב את הגאולה השלמה.ועל השמצת יתומים ואלמנות
ר07.08.16
11
אני בטוח שאתה תקרא את התגובה כי אתה אדם של תשומי, לך שהעלבת את כל זרמי היהדות,אני מקווה שאתה תעשה תשובה גדולה מזו שעשית היום,תתנצל מהלב כל שבוע עד סוף שנה, כי אם לא אז לא נראה לי שתחיה לאורך זמן,להוציא דיבה רעה על יהודים בפרהסיה כל כך הרבה פעמים בלי לקבל מכה אנושה מבורא עולם,אני לא זוכר מקרה כזה, אי
אליהו בכרמל09.08.16
10
כשהיה יושב ודורש ברבים. וכידוע , ענה לפפוס בן יהודה את משל ה"שועל והדגים" - ומה במקום חיותינו אנו מתיראים , במקום מיתתינו על אחת כמה וכמה ! ארץ ישראל נבנתה בדם , אך כיום היא המקלט הבטוח ליהודים. לעומת זאת , מי שישבו באירופה והיססו מלבוא לכאן , נטבחו על ידי הצורר הנאצי. גם המתנחלים הם כמו בוני האר
yossi1007.08.16
9
זו לא התנצלות זו פשוט חזרה נוספת על דבריך הנפשיים. פיגועים קורים בתל אביב וירושלים אולי נטוש גם אותם? כנ"ל לגבי בלגיה וצרפת. האשמים הפיגועים הם אנשי האסלאם הקיצוני בכל מקום שהם. חוסר הטקסט ההזוי של הלברטל גורם לו לנסות להעליב עוד יותר באילולא של התנצלות. מה עם למשל אומר על אירועי הרב ברל נד שהם מ
משפחת מרק07.08.16
8
כן כן שמענו על הטענה הזו מס' פעמים , כבר לפני השואה טענו אנשים נכבדים ואף רבנים שונים כי יש סכנה לעלות לארץ ישראל , האמת הם צדקו לכאורה , היה פה מחלות , יתושים , ביצות , התפרעויות של ערבים וכו' , אבל מה בסוף באו הגויים הנאורים והוכיחו כי צדקה תורתנו הקדושה, מר הלברטל הנכבד , לך תספור את המתים כולל
רן08.08.16
7
שליח הס"מ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הבן של דב10.08.16
6
דובלה, אין סיכוי שאי פעם תבין כמה אתה לא חכם
עזריאל08.08.16
5
החומה הטבעית של המדינה הצרה שלנו אלה ההרים ממזרח. זה עורף אסטרטגי. גם מקורות מים לא מבוטלים נמצאים שם. המרפסת שם רואים את גם את בני ברק. נסיגה תביא לשם רק מחבלים, לא סטודנטים לרפואה ועבודה סוציאלית... המתנחלים גיבורים.
שרה07.08.16
4
חושש מתביעות
הכל כסף08.08.16
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
י07.08.16
2
אניקוראת לעצמי אחת שגולשת הרבה באתר ויש הרבה מה לקרוא. אבל תמיד שאתם מעלים מאמר של החצוף הזה שמחפש רק כותרות אני לא מבינה מדוע אתם נותנים לו במה, זו טעות הוא מכעיס ולשעתי מאוס על כולם. ופוגע הרבה נשמות בישראל . בבקשה תחשבו פעמיים אם לעלות אותו שוב. לדעתי אתם מזיקים לעצמכם.
דבורי07.08.16
אף אחד לא מחפש לעשות לנו טוב על הנשמה, אלא לעשות כסף. הלברטל מעצבן, אבל הטעות היא להקליק ולהכנס ולקרוא את מה שהוא כותב. אנשים תמימים חושבים שתגובות שליליות יגרמו להדרתו מהמרחב הציבורי, אבל בכך הם בעצם מספקים לאתר את הרייטינג הגבוה ששווה כסף. נכנסת? - את הלברטל פרנסת.
נעמי 10.08.16
1
מסכן האיש הזה משועמם גמור - כל שני וחמישי מחפש במה לפרסם כדי שיזכרו שהוא חי.
ה07.08.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

בריאות זה הכול

משקפי ראיה חינם לילדים? זה לא הכל

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24