כיכר השבת

כרפורמים היינו / אריאלה פישר

פולמוס העבודות בשבת יוצר הרבה רייטינג ורעש, אך הלכות אחרות, מוסריות ויסודיות, זוכות להתעלמות. באספקטים רבים הזרם החרדי אינו שונה במהותו מהיהדות הרפורמית (דעות)

34
אריאלה פישר | כיכר השבת | ו' באלול | 09.09.16
כרפורמים היינו / אריאלה פישר
(צילום: Moshe Shai/FLASH90)

קול הראציונל החרדי נשמע השבוע בדיונים סביב משבר השבת. הדאגה להמשכיות עולם התורה בדגש על התקציבים שמחזיקים אותה, כאשר די ברור שאין מניעים של קדושה, מה שכן יש, זו ציניות קרה ויהדות סלקטיבית.

ההתקפות האחרונות על ראש הממשלה ושר התחבורה, הם ניסיון נואש של גפני ודרעי לשמר חזות של מסורת ראדיקלית נוקשה של היהדות החרדית. רבנים טוענים שחרדיות זאת היהדות ההיסטורית. אך יהדות היסטורית הייתה מעשית וידעה להתאים את עצמה. חילולי שבת במרחב הציבורי הם לא דבר מתקבל בכלל, אך תופעות של חילולי שבת במסגרת החוק מתקיימות בריש גלי מאז קום המדינה, ואין פוצה פה לרובם המוחלט. חוק שעות העבודה והמנוחה היה בידי דרעי והוא ויתר בקלות. במקום לשנות חקיקה הוא בחר לברוח, כשהכי נוח לעסקני וח''כי החרדים לצוץ אחת לתקופה כמגני השבת מול כל הרשועים ארורים מסביב, הרוצים לפגוע בשבת. אסטרטגיה פוליטית זולה המאדירה את המפלגות החרדיות בעיני התמימים. אם הגנת השבת הייתה בראש מעייניהם, אין ספק שהיו פועלים בסתר, ומשיגים תוצאות אמת. אולם אז לא היו זוכים לקרדיט רעשני. אם כך, לשם מה לטרוח?

שבת יוצרת הרבה רייטינג ורעש, אך הלכות אחרות, מוסריות ויסודיות, זוכות להתעלמות. באספקטים רבים הזרם החרדי אינו שונה במהותו מהיהדות הרפורמית. קנאים לדבר ה' התוקפים בהיסטריה ממשית את התנועה הרפורמית. תנועה מזערית למדי, שכמעט ואינה זוכה למימון ממשלתי ואין לה ייצוג בכנסת. אם כך מדוע נציגי החרדים המייצגים כ-10% מאוכלוסיית המדינה מתייחסים באובססיביות כ"איום" אל הזרמים הרפורמיסטיים?

נציגים אלו אינם שונים במנהגם מהתנועה הרפורמית. יתרה מכך, לזכות התנועה הרפורמית נזקף סולם ערכים מוסרי נכחד של כבוד האדם, שוויון, צדק וקבלת האחר. הגם שדרכם סותרת את ההלכה. אולם זכורים דברי הגמ' שבימיו של ירבעם ואחאב, עובדי עבודה זרה, היו יוצאים למלחמה ונוצחים, מפני שחיו בשלום.

נציגי המגזר במגדל השן, מביטים בפחד באיבוד השליטה. אנשים פשוטים שכבר לא קונים אידיאל שקר וטוהר הגזע המבוסס על טענות שווא של פחד מקלקול החינוך הטהור. אנשים פוקחים עיניהם מול השקרים המהווים סתירה לחיים בשלום, לחיים של בין אדם לחברו, העיקרון שלכל ישראל חלק לעולם הבא, ועמך כולם צדיקים.

משמעותה של רפורמה היא חידוש, רענון נהלים, התאמה לתקופה. על פי זאת, האם חלק מהחרדים כל כך שונים מהרפורמים? בספקטרום השינוי התורני הכוללני, כל אחד נמצא בקיצון אחר וכל אחד רומס את התורה בדרך שלו.

היהדות הרפורמית הציעה מצע רעיוני חדש ועיקרו, התנתקות מתכני היהדות המסורתית המחייבת מעשית. הם קיבלו "אך ורק חוקי מוסר", ונתנו לפרט יד חופשית בבחירת האמונות והמנהגים ההולמים את טעמו, תוך אימוץ זהות יהודית סמלית המבוססת על הרגשה אישית. על פי אמנת הרפורמים, כל אחד נברא בצלם ומי שרוצה להיות קשור לעם היהודי, מתקבל בזרועות פתוחות. אהבתם הרבה מידי גולשת מעבר לתחום והם מקבלים לחיקם גויים גמורים, נישואי תערובת, ועוד. זו הקיצוניות הרפורמית המתרחקת מהיהדות האוטנטית בדרך אל חזור.

בציבור החרדי, קבלת היהודי עצמו אינה משתמרת. יהודים כשרים נרמסים, מושפלים בידי פוריטנים צדקניים ושיפוטיים, שמייחסים לעצמם את הכינוי אלוקים כאשר השמיטו את הבצלם. שופכים את דמם של ילדים וילדות רכים, ואת דם הוריהם והורסים משפחות, כי קריטריון הקבלה למוסדות אינו הרצון והכמיהה ללמוד ולהתחזק ביהדות, אלא דקדוק ומומחיות בתורת הגזע והצבע והקמת צוותי בילוש לגילוי אלו שסרחו ואינם טהורי דם. הרי לכם קיצוניות רפורמית לא פחות, זו אינה יהדות. זו היא דרך אל חזור אל מחוזות אפלים שסופם כת חשוכה ונצלנית.

הרפורמים מקדמים נשים ומכבדים אותן לפי מידת כישוריהן, והן יכולות למלא כל תפקיד שהוא בחברה. הכבוד אינו מסתיים בשארה כסותה ועונתה. אלא בשמחת האישה כאשר היחס הוא לכבודה ומהותה כבן אדם. גם פה קיימת גלישה מובהקת למחוזות לא ראויים שאינם קשורים עוד ליהדות.

בדרך ההקצנה החרדית, קיימת התנגדות מותנית ככל שאישה רוצה לפרוץ אל מעבר להיותה ישות בעלת פונקציות טכניות בלבד. בשנים האחרונות, עם התחזקות מפלגות הכופות עמדות על המגזר, גישתם של עסקנים כלפי הנשים הולכת ומחריפה עד כדי צער ותחושות של מוות נשמתי ממש. מצב של סחיפה בטוחה לדרך רעה שאין עמה ועם יהדות שום קשר.

אם רק נשכיל להתבונן, להיות ערניים לסביבה מעבר לד' אמותינו, אם רק נפעיל שכל ישר, נוכל לבחון בעצמינו על פי אמות התורה וההלכה, או בשאלת רב אישית, מהי הדרך האמתית. לא הרפורמים, לא אירן, לא אובמה ושר התחבורה מהווים איום, כי אם לקות מוסרית חמורה בקרבנו. אהבת ישראל היא למעשה התורה כולה ואם יש אפילו יהודי אחד שבוכה ומוזיל דמעה בגלל סטנדרט חברתי מוצהר על ידי המנהיגים, על כל אחד בנפרד, ועלינו כקולקטיב, קיימת חובה לחשב מסלול מחדש.

אריאלה פישר פעילה חברתית וחברת עמותת 'נבחרות'

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
החרדיות הנה כת שהומצאה לפני כמה עשרות שנים ...... שהגדרתה בשני מילים היא : לא חשוב מה אתה אומר ומה אתה עושה אלא איך אתה נראה והעיקר זה ההשקפה .... אין צורך לחשב מסלול מחדש הדברים כתובים בשולחן ערוך ופוסקים איך צריך להתנהג . מה לעשות ומימה להימנע .... אלו שקוראים לעצמם חרדים ועושים מעשה זימרי ומבקשי
פינקי10.09.16
22
סוף סוף כמה קולות שפויים. החרדיות היא לא ׳מעין׳ רפורמה, היא אותו הדבר! הרי לא היה כדבר הזה מאז היותנו לעם שמשפחות וערים שלמות שולחות את כל ילדיהם ללמוד גמרא (ואך ורק גמרא!), ולא לומדים מקצוע, לא מתפרנסים ונופלים כעול על הציבור. ואם זה לא רפורמה... מספיק לראות את התגובות המתלהמות של כל הבטלנים בכדי ל
זהו זה09.09.16
21
היא עוד שלב באבולוציה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משיח09.09.16

הצגת כל התגובות

20
אצל החרדים שכל חייהם כאילו שקועים בלימוד גמרא, בחייהם זה ההיפך הגמור. לא מסוגלים לשמוע קול או דעה שונה. ישר תוקפים: מה הזבל הזה? ויפתח ה׳ את פי האתון! ועוד כהנה וכהנה אימרות שפר, העיקר העיקר לא להציץ במראה, שמא יש שמץ אמת במאמר. לא ולא, אנחנו ממש מותק של אנשים, והיא? סתם זבל ואתון ולא מבינה כלום בחי
אכן10.09.16
19
הכותבת לא מבינה דבר בלשמר איכות של ציבור איכות של חינוך !! עפ"ל !
אליהו09.09.16
איזה איכות? בבורות? בהתעללות? באפליה? איפה אתה חי??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ממש11.09.16
18
צריך להתפלל עלינו שנזכה לזנוח את החרדיות והעסקונה. ונשוב לדת האמת.
הערשי09.09.16
17
מהתגובות למאמר היפה והלא מתלהם הזה, עולה תמונה קשה ועצובה של הציבור החרדי. גדל כאן דור שפימפמו לו כמה הוא טוב וכמה הוא יפה ובעיקר כמה כל האחרים רעים (דלי״ם, חרדקי״ם, חילונים וסתם גויים). וכשמישהו מעיז להעלות בכלל אפשרות אחרת, ישר צריך לעבור להתקפה, על כותב/ת המאמר, בלי לחשוב שאולי אולי יש שמץ אמת, ו
מה זה10.09.16
16
הכל לפי אינטרסים הכל פוליטיקה והכל סקרים, אתמול היו נגד חילולי שבת, היום שלפיד עלה בסקרים אז חוזרים בהם, אתם החילונים תקבעו מתי שבת... ככה זה כשאין רבנים, הכל לפי הרוח הנושבת...
פשיטת רגל09.09.16
15
הכותבת הזאת יכולה גם לומר שהנאצים והיהודים. ... זה ברור שיש דימוי בין כל מדה רעה בין אם זה של חרדי בין אם זה חילוני אבל יש הבדל אם רוצחים או אם מעליבים ופעם הבאה שאת כותבת משהו תישתדלי להכיר בהבדל בין פיל לברווז (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי26.09.16
14
פשוט לקום וללכת. סתם רע לכם ולא נראה לי יפריע למישהו.
מנחם11.09.16
הלכנו כבר וכואב לנו הלב על איך שהיהדות האמיתית מתפלשת בבוץ בגללכם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נו נו11.09.16
13
"לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו" (דברים יג,א) הם שני איסורים דאורייתא. יש רפורמים חילונים שעוברים על איסור דאורייתא "לא תגרע ממנו", ויש רפורמים חרדים שעוברים על איסור דאורייתא "לא תוסף עליו". ה' אמר לאדם לא לאכול מעץ הדעת. אדם הוסיף סייג לדברי ה' ואמר לחוה גם "ולא תגעו בו". לאדם היתה כוונה טובה - הוא ר
יצחק09.09.16
12
החרדים טועים ושוכחים שבן אדם לחברו יותר חמור מבן אדם למקום, כמו שאמר החפץ חיים יותר גרוע ממה שנכנס לפה, מה שיוצא מהפה! ויתכן שחרדים רבים הם תינוקות שנשבו יותר מכולם
קורא שמגיב09.09.16
11
מה נותנים לה להביע דעתה {שהיא ללא דעת } כאן ברבים
מגידו09.09.16
10
פליה גדולה לי על מנהלי הערוץ, שנותנים במה למאמרי דעה רפורמיים במהותם ועטופים באיצטלה של "פעילות חברתית" (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי09.09.16
9
צודקת לגמרי החרדים הם הם הרפורמים האמיתיים. ממציאים שטויות שאפילו אלוקים לא חשב עליהם.
יוסף 09.09.16
8
הגאון רבי יצחק זאב מבריסק היה אומר, שכשמישהו נכנס אלי ומתחיל לדבר על אהבת ישראל אני מיד מתחיל להבין מה מסתתר מאחורי זה...
חרדי רגיל09.09.16
7
צודקת ב 100%!!!
אברהם22.09.16
6
אני מבין שמאוד קשה לכם להביט מראה, ברור שהדברים נגעו לכם בנקודה רגישה. וברור גם שרוב הסיכויים שאין לילדכם שום בעיה להתקבל למוסדות החינוך. קריאת הדברים האלו מקשה עליכם לעצום את העיניים כדי לא לראות את העובדות. וגורמת לכם הפרעה להמשיך ולמלמל לעצמכם שהחרדים הם האנשים הכי מוסריים בעולם. (נשלח באמצעות
ששון אבוטבול 09.09.16
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה 11.09.16
טמבל, תפסיק להגי מה טובו אוהליך יעקב, זה בלעם הרשע שאמר את זה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אוועדא11.09.16
4
אני לא מאמין שאתם אשכרה מפרסמים את הזבל הזה
יהודי09.09.16
ואני לא מאמין שאתה מנסה לסתום לה את הפה! ממש חרדי קלאסי שלא מסוגל לשמוע מילה ביקורת, ובטוח שהוא הכי מותק שבעולם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אזוי11.09.16
3
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נועה11.09.16
2
אריאלה ממש יפה אוהבים אותך ואת האומץ לומר דבר גם שאינו מוצא חן בעיני כולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי09.09.16
1
"את כל היישרה יעקשו, כך הגדיר הנביא מיכה את החרדים שכבר אז לקחו תורה ישרה ועיקמו אותה, התוצאה חורבן הבית הראשון. ואין חדש תחת השמש, כך מתאר מיכה את החרדים. ראשיה בשוחד ישפוטו, כוהניה במחיר יורו, נביאיה בכסף יקסומו, ועל ה' ישענו לאמור, הלוא ה' בקרבנו, לא תבוא עלינו רעה, לכן בגללכם ציון שדה תחרש,,,,
דן סגל09.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

יותר קל ממה שאתם חושבים

איפה עוד תקבלו 52 שקל לשעה?

כיכר בשיתוף מטרופולין | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24