כיכר השבת

טור שבועי חדש

פרופורציות / א גריס פון מוסקבה

כשאני שומע שבבני ברק לא מכניסים תלמיד בבית הספר כי הוריו הולכים עם חולצות צבעוניות, אני יודע שאני חי בגטו, רואה את המראה של עצמי. במוסקבה הכל אחרת. שמואל חיים פפנהיים בטור חדש ב"כיכר השבת" (דעות)

44
שמואל חיים פפנהיים | כיכר השבת | י"ב באלול | 15.09.16
הרב שמואל חיים פפנהיים
הרב שמואל חיים פפנהיים (צילום: מתוך יוטיוב)

מהלך הגבהת החומות לשמירת דרך ישראל סבא והחרדיות במרחבים המוכרים לנו, מקבל לאחרונה ביטויים מחמירים מתוך דאגת אמת לשלימות מחננו וקדושתו. אבל לא נוכל להתכחש לכך שבחלקם הם משעשעים, קומיים או טרגיים - תלוי איך אנחנו מסתכלים על זה. משמרים ומגביהים חומות ומגדלים על כל מיני נורמות, מנהגים נוהליים ומהלכים אינרציאליים, כאילו על זה תלוי כל העולם ובזה תלויה נאמנותנו לקב"ה ולמסורת ישראל סבא.

כשאני שומע שבבני ברק לא מכניסים תלמיד בבית הספר כי הוריו הולכים עם חולצות צבעוניות; כי יש לו טלפון חכם; כי יש לו משפחה לא-חרדית, ושבירושלים סרבו להכניס תלמידה לביה"ס כי האימא גרושה; כי היא הולכת בפחות צניעות מהנדרש; כי האבא אינו בן-תורה - אני יודע שאני חי בסוג של בבואה, מוקף בחומות גטו, רואה את המראה של עצמי ומשמר איזה אידיאל עקרוני וקדוש שאין עליה פשרות רח"ל.

אבל כשאני מגיע למוסקבה, בקהילה היהודית החרדית המקומית, אני פתאום מקבל פרופורציות על היהדות, על החרדיות, על רצון ה', ועל גודל האחריות לכל נפש יהודי, לבל ידח ממנו נידח.

פתאום אני נחשף מהי מסירות נפש לתורה ולאורח חיים חרדי. זה פשוט לא נתפס, כמה עוסקים כאן בהצלת נפשות ובניין העם היהודי, ומאמר חכמינו ז"ל "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא" מקבל כאן משמעות אחרת; הצלה ממש של עוד אחד ועוד אחד, ובאיזה עומק ובאיזו מסירות נפש הדברים נעשים, מי בארצנו הקדושה מבין זאת?

תלמוד התורה "ראשית חכמה" של הקהילה החרדית במוסקבה בראשות הרב והאב"ד ש"ב הגאון רבי פנחס גולדשמידט, עומד בזכות רצונם העז של הורים חרדים יראי ה' שרוצים להעניק לילדיהם חינוך תורני עמוק ללא פשרות. הם לא מוכנים להתפשר על איכות לימודי הקודש ועל "תורה עם דרך-ארץ", ושולחים את הילדים לתלמוד תורה בתנאים לא תנאים ובקושי שלא יאומן, כאשר המטרה אחת - לגדל ילדים יהודים אוהבי תורה ויראי ה'.

הת"ת נמצא בקשיים פיזיים גדולים, הוא נודד ממקום למקום וחי בחסדי השלטונות וגורמים מתחרים, אבל ההורים אינם מתפשרים על החינוך התורני מסורתי של ילדיהם. את שנת הלימודים החדשה התחילו במאוחר בבנין הכולל "קול יעקב" במרכז העיר, כאשר הכיתות מתקיימות בהיכל ביהמ"ד לצד הכולל, באולם חדר האוכל, בחדר הישיבות, במשרד, בחדרי הפנימיה, בסוכה של הכולל וביהמ"ד - ואף בחנות הפיצה של הקהילה!

ביום שלישי הייתי בחתונה יהודית במרכז היהודי מארינה רושצ'ה, כאשר היכל בית הכנסת הגדול "בית מנחם" של חסידי חב"ד הפך לאולם מפואר לחגיגת שמחת נישואין של זוג יהודים כדת משה וישראל. עצם התופעה של חופה מתחת לכיפת השמים ברחובה של מוסקבה עליה מנצח בגאון הרב הראשי הגאון החסיד רבי בערל לאזר, וזוג יהודי שמקימים בית בבירת רוסיה - זה מרגש ומרומם את הנפש.

מה גם שאיש שיחי, מאושיות הקהילה ובוני עולמות של חסד במוסקבה, ר' שיע, מספר לי שהשבת החליט החתן לקיים את החתונה בהפרדה מלאה, מה שהביא לכך שמאה מאנשי המשפחה ביטלו את השתתפותם והחרימו את החתונה. חסידים ואנשי מעשה, בני הקהילה ותלמידיה באו לשמח חתן-וכלה, ורקדתי גם אני בתוכם עם התרגשות גדולה ובהתרוממות הנפש.

איזה מסירות נפש לתורה! מסירות נפש לאידישקייט! מסירות נפש לחינוך הילדים בדרך ישראל סבא! זה לא ייאמן.

ומי הם אלו שכל-כך מוסרים את נפשם למען תורה ואידישקייט, ומקפידים על קוצו של יו"ד של מנהגי ישראל והלכותיה? כל אלו בוודאי שלא היו מתקבלים במוסדות החינוך החרדיים האליטיסטיים, על-פי הנורמות שמתפרסמות חדשות לבקרים.

השאלה נשאלת ונזעקת: מהו רצון השם? מי הם אלו המקיימים את העם היהודי במצוקות העתים? האם זה מה שהקב"ה מצפה מאתנו - קומץ של אנשי חומות ומבצרים? או אנשים של מסירות נפש לתורה ולחינוך הילדים, לאידישקייט ואמונה שלימה?!

במצוות יושר המידות והמשקלות הנאמרת בפרשתנו, מצייר הרש"ר הירש את "ציור התמונה האידיאלית של ישראל", המבטאת את הנאמנות של היחיד ומזהירה מפני "ניצול לרעה של האימון הזה". בעצם הציווי מגולמות פני החברה הישראלית האידיאלית – "זה הוא עם המתרחק מכל "עָוֶל", מכל ניצול לרעה של עליונות אדם על חברו, אפילו אין זו אלא עליונות לשעה. בני העם הזה לא ינצלו לרעה את אימון האדם בחברו, שבלעדיו אין בני אדם יכולים לחיות בחברה אחת. הם חדורי אמונה שה' הוא אלוקיהם רק אם הם נרתעים ויראים מכל עוול כלפי בריותיו, ומכאן נובע צדק ויושר ללא רבב בקשר שבין אדם לחברו. הלוואי שכל אלו הממיינים והסלקציונרים למיניהם יבינו זאת.

רגיל סבי שיחי' בשיחותיו לקחת קערה ריקה וכוס, הוא מעמידם על השולחן כשהכוס בתוך הקערה ושואל איך אנחנו יכולים למלא את שני הכלים ששניהם יכוילו תוכן של מים? למי שיש קצת שכל בקדקודו, יבין מיד שיש למלא את הכוס שבתוך הקערה, וכאשר היא תוצף במים היא תמלא גם את הקערה.

כך הוא ממשיל את תפקידנו בתור ציבור תורני. יראי ה' ככוס ברכת ה' מלא, והקערה מסמלת את הכלל. שני הכלים יכולים להכיל תוכן, כאשר הכוס שלנו, האישי, המשפחתי, הקהילתי, של סביבתי וקהילתי מלא על כל גדותיו - אז הוא משפיע גם על הקערה כמה שנשפוך מתוך הכוס.

הרב שמואל ח. פפנהיים, שימש כעורך "העדה", כעת בשליחות חינוכית במוסקבה.

תוכן שאסור לפספס
44 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
23
ןןזאת היהדות האמיתית וזה בעצם הדרך שבעל שם טוב גילה שאפילו חוטב עצים שעובד את השם שווה ליהודי שיושב ולומד בכולל כמו שאומר רבי נחמן מברסלב שעיקר היהדות זה תמימות ופשיטות. אומן ראש השנה ומספיק עם הדמיונות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי16.09.16
22
עוד בעל דעה במקומותינו... כמה ספרים חיברת הגה"צ הרב פפנהיים? כמה שיעורים כבר הספקת למסור? כמה פסקי הלכה כבר פסקת? התופעה של עמי ארצות ההופכים להיות "בעלי טורים" (ויש באתר זה ואחרים לא מעט כאלו), מקוממת ממש. האם תתערב גם בנושאי רפואה? יש לך דעות בנושאים בטחוניים? בכלכלה? למה אתה וחביריך חושבים שיש לכ
יהודי פשוט16.09.16
אתה מגיב בדיוק כמו שאני רגיל להגיב כשאני קטרא או שומע שעה אחרת ודר"כ צודקת והגיונית....אם תחקור קצת את ההתנהלות של מנהלי המוזדות למיניהם שבטוחים שהם שומרי היהדות הנאמנה תגלה שהם בכלל לא מקשיבים לגדולי ישראל....גדולי ישראל הם לא כאלו רשעים.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודה18.09.16
בלי להכנס לויכוח על התוכן, את אותם דברים יכולת לכתוב בלי לבזות ובלי לפגוע באף אחד. חבל שאת הדברים האלה כל תלמידי החכמים שאתה נמצא בצילם לא לימדו אותך. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ש.ח.18.09.16
שתמיד יודעים מה ה"מחלה" של הציבורים האחרים (הציונות הדתית למשל) ובטוח הכותב שכל התורה היא אצלו ושכמותו בלבד. תבדוק מה קורה לתורה הזו כשאוסף בחורים חרדים נדחקים בפראות לאוטובוס למשל. ראית פעם? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרד בחולצה צבעונית אבל בכ"ז מקפיד ע19.09.16
סליחה, אבל האם שרה שנירר הייתה ת"ח מובהק, פוסקת הלכות וראש ישיבה? ההיסטוריה מוכיחה באינספור מקרים שלפעמים התובנות החשובות ביותר עולות מתוך השטח, ולאו דווקא מתוך שכבת האליטה. רבנים צריכים לדעת להגיב לאותם קולות ומעשים העולים מהשטח, ואכן לאחר כל ההתנגדויות השונות לבסוף קיבלה שנירר את ההסכמות שהיא היית
אברך17.09.16
צודק כל החינוך בישראל אפס אחד גדול תראו כמה פירות באושים יש וכולם מהתתים הכיטובים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מירון נחום18.09.16
21
כתבה יפה מאד .כואב מה שקורא בבני ברק עם הגבלות למשפחות להכנס ב ישיבות ובתלמוד תורה בגלל חולצה ועוד . מי יתקן את זה ? אמר לי פעם רב חשוב מאד.ממשפחת חסידית מפורסמת . לקח לי עשר שנים לדעת שיש יראת שמים גם לאלה שמגלחים כגון יעקעס. יהיה רצון שיהיה שלום ושלווה ואחדות בין כל ההשקפות . כתיבה וחתימה טובה
פנחס19.09.16

הצגת כל התגובות

20
תורה ללא עשיה ומלאכה בניגוד לכל אבותינו וחז"ל מביאה לגטואיזציה, ולכמה סטיות בדרך. כי לא לשם כך נבראה התורה היא למען עם ישראל בני אדם . לא בשמים ניתנה. עכשיו אתה עסוק, עובד. אז הפרופורציות נכנסות. ויש עוד הרבה פרופורציות שצריך להפנים... באשר לחתן שגרם שבני משפחתו לא הגיעו הוא טעה. אפשר להפריד לחלו
בת ישראל 15.09.16
זה גיבוב טענות טפשיות המציאות מראה מה קורה למי שעוזב את הכולל והולך לעבוד ולא צריך להיות חכם כדי לראות מה קורה בציבור הדתי לאומי בדור ההמשך היום המציאות שונה בתכלית מלפני מאה שנה ויעידו כל גדולי ישראל ספרדים ואשכנזים שנהגו כך וכן הורו לציבור רק שיש אנשים שהם חושבים עצמם לגדולי הדור והם יורו לעם מה ל
יהודי פשוט16.09.16
זאת הדרך לקדש שם שמים. תשאלו את הרמב"ם הקדוש את רשי מנהל הכרמים בשמפניה, את הלל הצעיר חוטב העצים ואת יעקב אבינו את יוחנן הסנדלר. תורה שאין עימה מלאכה מביאה לדברים לא טובים........ השטחיות היא לא אצלי הפחד לשלב בין קודש לחול הוא לא אצלי. אם כולם היו נוהגים כמו אלה שלא עובדים אז מחר אין לחם לאכול ואי
בת ישראל 16.09.16
מה קורה למי שיוצא לעבוד? בוא ונראה: הבן שלו לא מתקבל לחיידר הסטנדרטי השכונתי ("רק אברייכים"). הוא גם לא מתקבל לחיידר השני, כי אם הראשון לא קבלו אותו אז החיידר המתחרה יקבל אותו? גם חיידרים אחרים, זה כבר לא מכבודם והוא צריך לכתת רגליו ולהשפיל עצמו מחיידר לחיידר. לפעמים הוא נכנע ושולח את בנו לחיידר מוד
חיים16.09.16
19
איך הוא עשה כזה מהפך מהעדה לאיש טוב
אלי15.09.16
18
חב"ד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני ועצמי15.09.16
17
הציבור הדתי לאומי כבר מזמן ניסה את השיטה הזו. בלי גטאות, בלי לנדות אף אחד. כל אחד ילבש איזו חולצה שבא לו. כולם אהובים וכולם ברורים. היום הם אוכלים את הפירות. כשרבנים דת"ל דנים ביניהם להתיר איסורים שהם עיקר עיקרי היהדות והבית היהודי כדי "לתת מקום לשונים", כשההלכה הופכת לבדיחה, כשבחור דתי לאומי מרגיש
יעל19.09.16
יש נבדל בין לטאטא בעיות מתחת לשטיח (שהתנפח וכבר לא ניתן לעמוד עליו) לבין להיות נקי מבעיות. הציבור ש"ניצח" לשיטתך יקר ככלל אך נגוע בבעיות חמורות יותר מהציבור הדתי. כשיש מכות והשחתת רכוש באופן קבוע באחת הישיבות החשובות, כשיש כשחדשות על הטרדות ופגיעה בילדים צצות חדשים לבקרים (וזה רק מה שמתגלה
יוסף21.09.16
לכי למטבח.שם מקום האשה החרדית.הציבור הדת"ל ברובו הגדול הסטורית מעולם לא היה חרדי שניסה דרך אחרת.הוא צמח וגדל במציאות החילונית של תחילת המאה הקודמת והתחיל לשמור מצוות באופן כללי ולא בהקפדה .שום רב לא מתיר עיקרי יהדות.זה בדיוק מה שמדובר עליו בכתבה.חוסר היכולת להבחין בין עיקר לטפל ועשיית הטפל עיקר שבעי
זאב20.09.16
16
ממש להדפיס את מה שכתבת ולשלוח לכל ה"ממיינים והסלקציונרים למיניהם". כל זה נכון לחלוטין גם כאן בארץ הקודש - ברור שגם כאן הקב"ה רוצה שלא נוותר על אף נפש יהודי. כפי הסיפור החסידי - על מלמד שרצה לזרוק נער מהתלמוד תורה ונענה - אתה זורק לא רק את הנער אלא גם את בניו ובני בניו, כל הדורות שיצאו ממנו...
אהרן לב16.09.16
15
כל מי שיש לו שכל בקודקוד מבין מיד את ההבדל מי שגר בבני ברק או בכל ריכוז חרדי אחר ומשנה את מנהג המקום ולובש בגדים ציבעונים או כל סממן אחר הוא בעצם מרים שלט שהוא מכריז על עצמו שאינו מחויב לדרך ולערכים ומה הוא מתפלא אחכ שלא מקבלים את ילדיו ברוסיה שהדרך זה ללבוש מה שרוצים זה לא מסמל כלום וחבל שאנשים בא
יהודי פשוט16.09.16
אז מה ? עדיין אתה מוצא לנכון לבקר אחרים ולהסכים עם זה שאתה מחוייב לערכים צביעות !
ליהודי פשוט16.09.16
14
היהודי הוא זה שקובע
צודק15.09.16
13
למה צריך ללכת לרוסיה וכי אין מספיק אנשים לקרב בישראל?
דוד15.09.16
12
כל הסלקטורים למיניהם לא חושבים לרגע מה רצון ה` (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סקפטי15.09.16
11
תודה כיכר. תמשיכו להביא אותו
שמוליק16.09.16
10
מדברכ לעניין
יצחק15.09.16
9
התורה והמצוות ניתנו לעם ישראל בתקופה אחרת. לפני אלפי שנים. והיו נכונים לאותה תקופה. מאז מפרשים אותה רבנים לפי ראות עינהם . אם באמת היא ניתנה מ-ה'. למה הוא לא תורח לעדכן אותה ? או שלא באמת הכפת לו, או שהוא לא קיים.
חן17.09.16
8
גם בארץ וגם ברוסיה הוא תמיד מקרב ליהדות האמיתית
יעקב15.09.16
7
קול אמיתי ושפוי שמציג את הדברים באמת. ( פשוט הורסים את היהדות ובמקום לקרב רק מרחקים) ועל זה נאמר אל תצדק הרבה כדי שלא תרשע הרבה יישר כח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אשרינו15.09.16
6
איני שייך לציבור החרדי. אני שייך לציבור ההלכתי. מהיום אני מקיים מצוות לא כחרדי אלא כנאמן הלכה. יש את המשנה ברורה, ואת רבותינו מורי ההוראה שליטא שאינם מסתכלים בפוליטיקה ובחדשות ופוסקים על פי השלחן ערוך ונושאי כלים. מגעיל. נמאס. אני לא שייך לזה כלל. אני הולך לבית הכנסת, לובש את החליפה והכובע אבל מבחינ
שלמה18.09.16
העולם החרדי צריך ללמד את הצעירים אהבת ישראל במקום שנאה לזולת שלא ממש כמו הכת שלהם. החילונים מסתכלים על העולם הדתי ובמקום לראות איך לחיות ע״פ תורה ומצוות ולהיות רחמנים ביישנים וגומלי חסדים הם רואים שנאה, אכזריות, חומרות בלי בסיס, אי כבוד, ובורחים מחיים תורניים. אם יש הרבה יהודים שמתנגדים לחיים ע״פ תו
גבריאל19.09.16
5
מתוק אתה . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי15.09.16
4
חילונית והיה עובר מבית לבית לבקש שישלחו את ילדיהם לחינוך חרדי. החתן שלו נמצא במעמד ניהולי באחד מבתי הספר וכשהגיעה לשם ילדה מצויינת שמסיבות מסויימות למדה בחרדי ממלכתי וכשהגיעו לאשדוד סירב להכניס אותה לבית הספר ! הילדה ישבה חודשים בבית כשחמיו כיתת רגליו מבית לבית להכניס תלמידים -הוא באוטומטיות ישב על
מכירה16.09.16
3
כותב לעניין, יהודי חם
יהודי 15.09.16
2
המרגלים כבר טענו כך לפני 3300 שנה. למה א"י? במוסקבה, לונדון, ניו יורק נח יותר. דבר לא השתנה. לפני 80 שנה אגב, גם באירופה הכל פרח (כביכול) וכולם אמרו אותו דבר בדיוק, כמו אדון הכתב. עד שבשמים לא החליטו שאם הקב"ה רוצה את ארץ הקודש אז הוא באמת מתכוון לזה.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים א18.09.16
1
תודה רבה על הדברים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד העם15.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24