כיכר השבת

נביא זעם

הו אלוקים. רק אל תיתן לטוקבקיסטים האלה את הכוח לשלוט בנו

הם ישרפו פחי אשפה. העשן יחדור לכל הבתים ויכביד על קטנים ומבוגרים במשך מספר ימים. הם יחסמו כבישים. יתנפלו על חיילים. ישליכו שקיות אשפה על תיירים. יהדות בתפארתה. הלברטל מתחלחל מהיום בו הטוקבקיסטים ישלטו (דעות)

58
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | ט"ו באלול | 18.09.16
הו אלוקים. רק אל תיתן לטוקבקיסטים האלה את הכוח לשלוט בנו
(צילום: שאטרסטוק ושלומי כהן, כיכר השבת)

נדהמתי מהתגובות לטור על קו 402. אחד כתב שהוא דווקא נהנה. הוא נהנה. מה עם שישים נוסעים אחרים? מי הם בכלל. הם כאלה שלא מבינים כלום. העיקר שהוא נהנה. אחר כתב שהוא דווקא התחזק מהשיעור. מה עם שישים נוסעים אחרים? מה זה משנה. אין אצלם שום התלבטות מוסרית. איזו יהדות זו?

היה מי שהעז לכתוב שהנוסעים מסכימים. כך גם השתמע מנהג קו 402 שהגיב לטור, שבמקום שישתיק את הדרשן, הוא עוד מצדיק אותו. אולי הם מפחדים מקפידתו של אותו דרשן. עניין מיסטי.

ה'הסכמה', מתנהלת כך: ניגש הדרשן בביטחון מופגן לחזית האוטובוס, ושואל אם זה בסדר שהוא ידרוש. הוא גם מציע אטמי אוזניים. בקשתו נעשית במין נימה של רחמנות מהולה ברמיזה שלא עולה על הדעת לסרב ללימוד תורה.

מחצית מהנוסעים הן נשים, שלא יעיזו לפתוח את הפה. אבל רובן רותחות. מחצית אחרת הם גברים, שרובם גם לא יעיזו להגיב. הנשים יאלצו לשמוע כשעה של דרשנות, שהושגה בכפייה כלפיהן. גם רוב הגברים השתקנים. כך מושגת ה'הסכמה', תוך ניצול עז פנים של מצב חברתי בעייתי מאוד.

קו 402 (צילום: 0404)

באחת הנסיעות ברכבת הקלה, ניגש אלי חרדי וביקש ממני לעבור מקום. לא רק ממני. הוא התחיל להנדס את כל הסביבה. התברר לי שהיה מקום פנוי רק ליד אשה. אמרתי לו, שאם הוא מוכן, שישב ליד האישה. אם הוא לא מוכן, אז שיעמוד וישתוק. ולא שיהנדס את חצי הרכבת ויכניס אווירת נכאים של טרור שקט. פעם הבאה, כשיהיו כמה מסוגו יחד, כבר תהיה אלימות.

כך גם בנסיעה בין עירונית. עלתה משפחה עם ילדים. הם מיד התחילו להנדס את האוטובוס. ביקשו מאחד שיעבור מקום. גם מאחר. ומעוד אחת. במשך דקות ארוכות עשו סדר חדש. העיקר, שהם ישבו יחד. התנהגות נלוזה זו, אופיינית לתגובה הטוקבקיסטית 'אני דווקא נהנה'. העיקר אני. משפחה כזו, צריכה להתפצל ולשבת איפה שיש מקום. לא להפעיל את הטרור השקט.

ילדיה של המשפחה צעקו לכל אורך הנסיעה. זה עוד יכול לקרות. זה לא אומר שצריך למנוע מלקחת את הילדים. וודאי שלא. הבעיה העיקרית הייתה, התנהגותם המחפירה של ההורים. הם אפילו לא ניסו להשתיק את הילדים. כי הם הרי רגילים שהם צועקים כך. אז מה איכפת להם. הם דווקא נהנים. והנוסעים האחרים? מי הם בכלל. הם קיימים רק לשרת אותם. הרי הבעל הוא אולי דרשן.

הו אלוקים. רק שלא תיתן לאנשים האלה את הכוח. כי אם רק יהיה להם כוח ושלטון, הם יעמידו דרשן בכל אוטובוס. מי שירצה לקנות לחם בחנות, ייאלץ קודם לשמוע חמש דקות של קלטת עם דרשה. הם יזכו את הרבים גם בהמתנה בדואר, בקופות חולים או בתור בסופרמרקט. גם שם יעמידו דרשנים. בכל פינת רחוב הם יעמידו רמקולים שיתריעו על הגהנום הצפוי למי שלא יקשיב להם. יהיו גם חיישנים שיבדקו אם מישהו אינו מאזין.

הם ישרפו פחי אשפה. העשן יחדור לכל הבתים ויכביד על קטנים ומבוגרים במשך מספר ימים. הם יחסמו כבישים. הם יתנפלו על חיילים שבאים להתפלל. הם ישליכו שקיות אשפה על תיירים שיבואו לאזוריהם. יהדות בתפארתה.

הו אלוקים. ביום שתיתן להם את השלטון, זה מה שיקרה. כי זה היחס שלהם למרחב הציבורי. הם מזכי הרבים. אם לא בדרכי נועם, אז בכפייה. בבוא אותו יום, שהם ישלטו, עוד נתגעגע לכפייה האנטי דתית.

תוכן שאסור לפספס
58 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
הגיע הזמן שמישהו יגיד את האמת בקול ברור וצלול! (ולכל מי שאומר שיש 2 דעות, אז מה הלברטל מתלהם, שים לב! אם זה 2 דעות למה לעזאזל רק דעה אחת מרשה לעצמה לעשות ככל העולה על רוחה למרות שזה מפריע לקבוצה השניה. גועל נפש של חינוך!) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל19.09.16
45
רואים ברור מהתגובות שהדעות חלוקות בין האנשים בענין זה ומר ד"ה מהחצי האחד ולא צריכים להתרגש מזה, אז מה אם אתה חושב כך? אתה מהחצי הזה, והוא מהחצי השני שחושב אחרת ממך ואתה לשיטתך, כיצד הנך מנסה לכפות את דעתך על האחרים? ובכלל - לא בסדר ממך שהבאת את התגובות הלא מוצלחות, כאשר תגובות רבות נכתבו בכבוד ובכל
דן סגלגל19.09.16
אם הוא רוצה לשמוע ונהנה, שיתכבד ויישב או יעמוד ליד אותו מוסר שיעור. בשום מקום אין היתר הלכתי ללמוד תורה ע"ח גזל שינה וציעור הזולת, שלא לדבר על חילול ה' של ממש. רוצה להיות צדיק? עשה זאת על חשבונך ולא ע"ח דמעות של אמא עייפה. בוש והיכלם.
דוד20.09.16
44
שוב אתה קורא לאלימות ושוב אתה מתנגח באנשים שאפילו לא קוראים את הכתבה שלך!!!אתה סתם רוצה שנשנא את האחר רק בגלל שהוא חושב אחרת ממך(ולא שאני מצדיק את כל אלה שהזכרת).מענין אם זה מה שבלבלת במוח גם לרב אלישיב...אל תשכח אנחנו בחודש אלול..תחזור בתשובה..ומהר!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר18.09.16

הצגת כל התגובות

43
שתדע שאחרי 120 שנה זה מה שהולך בשמים תורה ותורה ותורה דרשנים כל היום חופרים תבחר אם להינות מזה או לא אתה.
אין דעת תורה18.09.16
וחבל שאתה מראה לכולם שלא קרית ולא שנית. בנפש החיים ועוד מדובר שכל אחד יקבל כפי דרגתו והעיקר הוא עידון העידונים. ותודה שענית לא לענין והראית שהוא ממש צודק בדבריו.
יהודי18.09.16
42
הפעם אתה צודק!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איציק18.09.16
41
כמה שטיות בטור אחד... פשוט מפחיד. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה19.09.16
40
בעלי כל בוקר נוסע מירושלין לבני ברק. וכל םעם סיפור מרתיח אחר. פעם אשכנזי הקים אישה בת 80 ותבת שלה מקדמת האוטובוס כי אסור לשבת מאחטרי אישה. אבל והדרת פני זקן נעלם ממנו. יש חוצפה לחרדים שמקוממת אותי.. איכסססס (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הוגה דעות19.09.16
39
שאר הפעמים דיברת שטויות
דובי18.09.16
38
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהי18.09.16
37
בין הפעמים הבודדות שהצלחתי לקרוא עד הסוף מה שהוא כותב! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
וולף18.09.16
36
לא נעים ולא נוח לי להסכים עם אדון הלברטל אבל מה לעשות שהצדק עמו
מיכאל19.09.16
איתו לא יודע מה קורה לו..
גידי20.09.16
35
שני טורים ברציפות שהסכמתי להן. ימות המשיח. רק נראה חי שהם כבר שולטים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי19.09.16
34
מה עם טור על אומן מה השנה שחכת?
תציד איתך18.09.16
33
אבל ברור שיש משהו אדם חושב על הנוחות שלו כאשר הוא מבקש מבן אדם אחר טובה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברהם18.09.16
32
הוא מזדהה עם השמאל הקיצוני מה לנו ולו? זו טעות חמורה להביא את דעותיו במקום חרדי! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד מזרחי19.09.16
31
יש אברכים שמתנהגים כבהמות נקודה.שום דרך ארץ או נימוס. ברוך השם אני לא זקוק לתחבורה ציבורית. אך לא אשכח לפני שנים עמדתי בראש התור למונית מבני ברק לירושלים,פתחתי את הדלת למושב הנהג ואברך בא ודחף אותי והתישב.ביקשתי מהנהג להוריד אותו.והא ענה שזה לא ענינו.החלטתי למד אותו לקח.אמרתי ןנהג שאני אשלם על כל ה
mike19.09.16
30
בטור שלו, אז לא יזיק לו להתחלחל מדברי תורה, שהרי הוא בור ועם הארץ, זוהמה ותועבה המציג את עצמו בשקר כדוברו של העולם החרדי בימי הרב אלישיב. לפלא הוא שהוא לא טוען, כמו החלאה מהפלס, שהוא ה,ידא אריכתא, של הרב.
אבי18.09.16
29
הפעם אתה צודק
חן18.09.16
28
וכן. דברי תורה כל היום זה מבורך. לא רק ברמקולים אלא כתעמולה 24/7 בכל הטלוויזיה והאינטרנט. צפון קוריאה של תורה! ככה צריך להיות והלוואי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אומר לייזרוביץ18.09.16
27
יש היום מפ3 לכל אחד ופלאפונים ואייפונים כל אחד יעסק במה שנראה לו ולא יבלבל המח בעברית שכנזית מגעילה לכולם
די כבר כאלס21.09.16
26
לשנאה ולמחלוקת שאתה מעורר ומפיץ יש רק מקור אחד - גיהנום. אז מדוע אתה מחכה לגיהנום שיבוא, והוא כבר בא? חודש אלול, חזור בתשובה הלברטל והפסק לכתוב !!!!
יהודה רבינוביץ18.09.16
25
הלברטל, מה קורה? מה עשו לך בילדות שאתה כל כך מר? למה אתה רואה דברים שהם רק בדמיונות שלך? רק הקטע שבו אתה מזכיר שהילדים מפריעים באוטובוס , זה בעיניי מראה על איזה תסבוך. אבא שלך הרביץ לך כשעשיתי רעש? מה אתה לא יודע שלפעמים קשה להשתלט על ילדים? אז אולי נאסור על משפחה להביא יותר מילד אחד כמו בסין? במק
עומד מהצד18.09.16
ולי בא לעשות לך מניין סליחות מתחת לבית, עם מגפון ושופרות, כל בוקר ב3 וחצי. מה יש, קצת התעוררות. נראה איך תרגיש אחרי יומיים. בושה! מעודד גזל שינה וציעור הזולת, כביכול בשם קדושה. אשמח אם תראה לי מהיכן לומדים שזה מותר.
דוד19.09.16
24
זיכוי הרבים רק בדרכי נועם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי18.09.16
23
ממש מגוחך שאתר הנקרא חרדי מביא בכלל את דעותיו של הטיפוס הזה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד מזרחי19.09.16
22
חחחחח (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הוגה דעות19.09.16
21
צודק כרגיל בחוצלארץ זה לא קורה לישראלים יש בעיית תרבות - לכן כולנו חוזרים אחרי כמה שנים לחו"ל דרך אגב - גם בתור לדואר יש הסיר את המסכים הקופצים פירסומת - או אולי לא כי בבית שלו הדוור יכול לעשות מה שהוא רוצה - לא אוהב אל תבוא, אבל בככר השבת באוטובוסים וכו' ד' ירחם
שמואל18.09.16
20
משהו רקוב רקוב שם בחברה החרדית
שמואל יקריבון18.09.16
19
אם קצת אבל קצת תחשוב ולא תגיד כל רגע המרחב הציבורי תראה שגם במקומות של חילונים שהם האלה שמבחינתך השפויים בהרבה מקומות יש מערכת רמקולים שצועקים שיש דברים חשובים לומר שהם בעצם לטובת האנשים שנוכחים שם אז אני מבין שאתה לא מתחבר לדברים של דת אבל תדע שיש אנשים שכן ועכשיו אני יכול לומר שבראיון אתה צודק אב
אלי21.09.16
הוא היה נזרק למטה מיד במקרה הטוב, או ממתין לניידת במקרה הפחות טוב. הבעיה היא שיש אנשים שחושבים שזקן וידע מקנים להם את היכולת לעשות ככל העולה על רוחם, ע"ח אחרים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף21.09.16
18
שים לב לתגובות גם שאמרת אמת - עדיין יש ביקורת כלפיך אולי אתה אומר דברים מתוך כעס והתנשאות... אולי סתם אתה מעצבן אנשים בדבריך אדם שמבקר אחרים מתוך אהבה מקבל חזרה אהבה שים לב
שלמה19.09.16
17
איך מר הלברטל הצליח לקרוא את הטוקבטים שלהם. ניסיתי לפענח את העברית שלהם כמו ארכיאולוג שמצא כתובות של חמורבי. אבל מה לעשות, שעסוקים כל היום בלקלל, לשרוף פחים ולתלות כתובות נאצה, לא נשאר זמן ללמוד דברים בסיסיים כמו כתיבה.
אלו לא ראו ת"ת18.09.16
16
איך ליקקת היום לגבי גזית... כל כך התמוגגת על ההזדהות שלו לדברי ההשמצה התוך חרדית שפלטת, דיברת במין אובססיה כה גדולה לקבל תשומת לב לדעה הסופר מוקצנת בנושא העליה לאומן... כשגם אם דעתך היא נגד, מכל מקום האופן בו השמצת ולכלכת על 'עובדי האלילים' כלשונך הטמאה... ראוי לגינוי מוחלט פטור אותנו מנוכחותך המזוה
יוני18.09.16
15
שמוק (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח18.09.16
14
יישר כח. הגיע הזמן לאמר את האמת ולהתחיל להילחם בטרחנות באצטלה דקדושה.. בבית שלכם תעשו מה שבא לכם , ברשות הרבים תשבו בשקט. טרחנים נמאסתם..
שרול18.09.16
13
במה הלברטל שונה מהטוקבקיסטים בכך שהוא מתהדר בתואר עורך דין? או בכך שהוא שחצן? או בכך שהוא גזען?
צביקה20.09.16
12
הרי העולם החרדי בחו״ל גדול הרבה יותר?! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Amir19.09.16
11
מהיכן ההמצאה שלך שבפעם הבאה זה יגמר באלימות? גם אני לא הייתי נוהג כמהו! אבל למה לך להלין על דבר שבקדושה? טוקבקיסט רואים שלא למדת בישיבה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני18.09.16
10
הלברטל הנכבד. כאדם משכיל יתכן ואתה מבין כי האדם הדתי הוא מלא ברגשות רליגיוזים, מבחינתו עמידה דרשנית אף שהיא מפריעה לחלק מהאנשים יש בה תועלת לאדם לטווח רחוק ורק בעולם הבא הוא יודה לכופה.... אני מקווה שאתה מבין שעם רגשות רליגיוזים לא מדברים דיבורים של שכל זה פשוט לא אותו תדר, זה כמו שתגיד לרב אלישיב א
מיזרוחניקאשכנזי18.09.16
9
למה אסור ללמוד לימודי ליב״ה. דעת בעלי בתים הפך דעת תורה. דביל חסר תקנה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי18.09.16
8
א - בכלל לא מובן איך קשור להעביר אותך מקום בשביל לאפשר לו לשבת? וכי הוא ביקש שאתה תשב ליד האשה??? ב - אני לא יודע פעם בכמה זמן אתה נוסע בתחבורה הציבורית. זו תופעה מאד מצויה. בציבור החרדי מוסכם שגברים לא יושבים ליד נשים. גם אם זה לא מוצא חן בעיניך, זו עובדה. מכאן ואילך מצוי מאד, וחושבני שעוד יותר נשי
דן סגלגל 219.09.16
7
הלברטל מותח ביקורת על אנשים שדורשים בכפייה על אחרים ולא מתחלחל בטוקביסטים . בבקשה להחליף את כותרת . דוקה כתבות אחרונות שלו מאד מעניין. מרוב תגובות שיש על כתבות שלו כנראה שיש המון שאוהבים דעות שלו .
מבין בעניין 18.09.16
6
פעם ראשונה שאני מסכימה איתו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טליה18.09.16
5
למי שמכיר
חיים22.09.16
4
להלן התמונה בתחתית! ליד המעקה יושב יהודי (כנראה מעדות המזרח ) כיפה שחורה גדולה לראשו ,קורא תהילים . לידו יושבת בחורה הכל כמעט גלוי, מצד השני של הבחורה יושב יהודי חרדי פאות ומגבעת לראשו , ושום דבר לא קורה אני כל כך מתחרט שלא צילמתי את זה, תמונה שווה אלף מילים. בפעם האחרת יושב הגבאי בבית כנסת שבו התפל
מיכאל19.09.16
3
הלברטל אדם מאד ביקורתי וקפדן. מתאר את כל ההתרחשויות בלי להחסיר אף פרט שעלול חלילה להפוך התנהגות נורמטיבית לבזויה. מה קרה? האדם רוצה לשבת? אז ביקש משתי אנשים לזוז??? גם נשים (ואני אישה) מקימות גברים ומסדרות אותם כי רוצות לשבת. בעולמו הקפדן והצר של הלברטל, העצלן והמתבדל, אין שום מקום לעזרה. להקרבה למ
מיקה18.09.16
די דבלה היקר מספיק להרוס דבר שנעשה בתמימות מי יודע אולי בזכות אותו אדם אין תאונה באוטו אם המטרה היתה מלכתחילה לעשות בכוונה בסדר כבודו צודק אבל עד להשפיל זה תורה אדון הלברטל תתעורר זה תורה תורה למה אתה לא מעורר על שירים חילוניים ששמים או רדיו חילוני אבל כבר אני יודע רק אנחנו החרדים הורסים לעצמנו במקו
סמי18.09.16
אנחנו יכולים להתעלם מהתופעה החמורה אנחנו יכולים לעצום עיניים ולומר לי זה לא יקרה אנחנו יכולים לצחוק מהתופעה אבל כל הדרכים האלו הם דרכים שנועדו לא להתמודד , אלא לחשוב שיהיה נס והתופעה תיעלם, זה לא עובד ככה, הגענו למצב שיש ביותר מדי מקומות יותר מדי אנשים שזורקים יותר מדי הרבה את העטיפות של האגוזי על ה
מישהו18.09.16
2
זו עזות וחוצפה שאין כדוגמתה.אם הייתי באוטובוס כזה הייתי תולש מידיו את המיקרופון ומחזיר אותו למקומו. מי התיר לגזול זמן מנוחה של עשרות נוסעים?מי שבאמת רוצה ללמוד מביא ספר וקורא ולא זקוק לדרשן כפייתי.ככה זה כשאין מוסר ומידות, כל אחד בטוח שהוא יודע מה טוב לאחרים וכולם חייבים לקבל זאת.בושה. (נשלח באמצע
אמת18.09.16
1
שנאתי את כל מה שכתבת עד לאחרונה אבל הטורים האחרונים שלך נכונים ומדויקים. אולי חלק מהשיטה היא לכתוב בהתחלה דברים מעצבנים ומקוממים כדי שכולם יקראו אותך תמיד. עיין ערך חצרוני
זוכמיר18.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24