כיכר השבת

אפרטהייד חרדי / אריאלה פישר - טור דעה

אלמנטים רבים במדיניות הדה הומניזציה של האפרטהייד שרירים וקיימים וזאת בהסכמה גלויה במגזר החרדי, כאשר הן מקבלות גושפנקא עקיפה מצד הרשויות והחוק (חרדים, דעות)

22
אריאלה פישר | כיכר השבת | כ"ז באלול | 30.09.16
אפרטהייד חרדי / אריאלה פישר  - טור דעה
(שאטרסטוק)

חודש אלול כבר נגמר, אולם לאותן בנות שהתחלנו לשכוח מהן והן עדיין יושבות בבית הוא לא התחיל, בלתי אפשרי לתת לדברים לשקוע כל עוד העוולה הזועקת לשמיים נמשכת.

דו"ח מבקר המדינה שהוגש לאחרונה לנשיא, בחלק העוסק בחינוך לחיים משותפים ומניעת גזענות, מצביע על כשלים ומחדלים עצומים של משרד החינוך בטיפול בגזענות. לא נותר אלא להיאנח אנחה כבדה וכואבת, עד לאן התדרדרו החברה, המנהיגים, והרבנים שלנו, שמוקדי המאבק שלהם מוכוון נגד ילדות רכות. איפה הבושה האישית? האם אינם חסים על כבודם הם? איפה אותה גבורה חזקה ואיתנה להחיל את דבר ה' שהתחלף בגאווה ופחד?

ימים חשוכים אלו מזכירים מקום אחר ועידן אחר לא רחוק כל כך, שנות ה-40 של המאה הקודמת, עת מוסדה חוקית מדיניות האפרטהייד ע"י המפלגה הלאומנית בממשלת דרום אפריקה . עד אותה תקופה, חלו נורמות ונהלים מפלים ומבדלים בין הלבנים והשחורים, וכאשר המצב כבר הושרש והורגל בחברה, הצעד הטבעי הבא היה ביסוס ועיגון האפליה בחוק.

אלמנטים רבים במדיניות הדה הומניזציה של האפרטהייד שרירים וקיימים וזאת בהסכמה גלויה במגזר החרדי, כאשר הן מקבלות גושפנקא עקיפה מצד הרשויות והחוק שאינם מטפלים כראוי בכל אותם מקרים של אפליה. ואלו שלקחו על עצמם את עבודת הקודש של טיפול בעוולות עוברים מסע סיזיפי ומשפיל ונותרים זאבים בודדים.

הנה מקבץ חלקי של חוקי האפרטהייד באפריקה, ודמיונם המחריד לייחס המגזר החרדי ליהודי עדות המזרח והעובדים:

חוק רישום אוכלוסין – דרישה לפירוט הגזע של האינדיבידואל ברשומות מרשם האוכלוסין. גם ברישומי המוסדות שלנו נדרש מילוי מידע מפורט של עדת התלמיד/ה וזה לא לצורכי התחשבות במנהגים ובתרבות של אותם תלמידים.

חוק אזורי הקבוצות - המקצה אזורי מחיה שונים ללבנים ולשחורים. זה מתחיל כאשר קיימת מכסת קבלה של 30% ספרדיות למוסד לימוד ליטאי והופך להיות זהה כאשר יועדו בכמה מקרים כיתות נפרדות לתלמידות ממוצא ממזרחי.

חוק דיכוי הקומוניזם - אפשר לממשלה לתייג כ'קומוניסטי' ולהוציא מחוץ לחוק כל ארגון, תנועת אופוזיציה או התאגדות שלא היו לרוחה. גם המגזר החרדי מגיב בנידוי והשמצות אישיות כנגד אותם אנשים, אנשי חסד שפועלים למניעת וכנגד מדיניות מפלה.

חוק עידוד שלטון עצמי שחור - הציג חבלי ארץ חלקיים למגורי שחורים בלבד, שם יוכלו ליהנות מאוטונומיה לכאורה, הנה הוקמו לנו רשת בתי ספר לספרדים בלבד, אוטונומיה. ועוד ועוד חוקים מפלים בנושאי תעסוקה, תפקידי מפתח ונישואין, שמוצאים השתקפות איומה בסטנדרטים היום-יומיים של המגזר החרדי, אין צורך להכביר בעוד תיאורים שכן תמונת המצב העגומה די ברורה.

בעידן הנוכחי קמות תנועות רבות ומנהיגים המגנים אפליה ומעודדים שוויון ואהבת אדם, ואצלנו עדיין נראים בבירור חתימות גדולי הדור חתומים על מכתבים של מנהלי איגוד הסמינרים ואיגוד מנהלי התתי"ם, לפיהם, אין לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך ולמעשה לאף אחד אחר, להתערב בתכנים ובנהלי קבלת תלמידים ותלמידות. המשמעות היא שידם של המנהלים חופשיה להנציח את ההתעללות בילדים, והם ממשיכים לגזור על תלמידים רבים גלות, הרס וחורבן משפחות, בגיבוי מלא של מנהיגי המגזר.

נדון את אותם גדולים לכף זכות ונניח שיש אפשרות שהוטעו, אם זה אפשרי, בשיקול דעת תורנית ורוחנית. "אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן". טעויות קורות, גם המקרא וגם התלמוד מתייחסים לזה והרי זה הבסיס של צמיחה ובחירה חופשית. השאלה, האם עלינו לשמוע לאותם הוראות כשברור ללא ספק שהם עוברים על איסורים חמורים וההפך ממה שהכתיבה לנו התורה הקדושה, וידועים אמרות חז"ל "ואהבת לרעך כמוך, מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך, כל המלבין..." וכו', האם אנו יכולים להסתתר מאחורי הדברים, להשתיק את המצפון, ולהפיל את כל האחריות עליהם?

"לא תסור מהם ימין או שמאל" הוא ציווי אלוקי, עם אחריות עצומה כלפי העסקנים ורבנים שידם במלאכת קודש, המחייב אותנו לציית לדבריהם ולהחלטותיהם בכל דבר ועניין. (ציווי זה נאמר לגבי הסנהדרין בלבד, אבל זה כבר דיון אחר) אך מה קורה במידה וישנה הוראת עסקנים המסלפת ומעוותת את הכוונה האלוקית המקורית? בעניין זה נאמר בירושלמי במסכת הוריות "יכול אם יאמרו לך על ימין שהיא שמאל ועל שמאל שהיא ימין תשמע להם? ת"ל ללכת ימין ושמאל שיאמרו לך על ימין שהוא ימין ועל שמאל שהוא שמאל. "

ציות להוראות העסקנים והמנהלים כשהימין הוא ימין ושמאל או שמאל, כשההנחיות רואות בד בבד עם דרך ה'. או אף אם האדם לא בטוח בצדקת ההנחיה ומתעורר ספק, עדיין ממשיך להסתמך על הרבנים. אך קורה ורבים בימינו רואים את הציווי "לא תסור" כתירוץ לעצימת עיניים והסרת אחריות לפגיעות קשות מול עיניהם. התורה נועדה לחיים של אחדות, אהבת ישראל, קירוב לבבות וחסד. שלא לדבר על אותם מנהלים ופוליטיקאים שעושים שימוש ציני בדברים לתועלת אישית.

בענייני האפליה יכול יהודי אשכנזי להמשיך לשלוח את ילדיו למוסד מפלה כאשר הוא יטען שאין ידיו בגזענות ומה רוצים ממנו? למה להכליל את כולם? אך כל עוד הוא ממשיך ובמכוון נהנה מפריווילגיות של גזענות הרי זאת טענה מתנשאת, מתנכרת ובעיקר עצימת עיניים מאחריותו כיהודי בעם ישראל.

לוחם השוויון מרטין לותר קינג אמר 'אי צדק במקום כלשהו מהווה איום על הצדק בכל מקום'. הביטו סביבכם ותראו עוד בנות, יראות שמיים, טובות, אשר נפלו קורבן למשחקים מכוערים שאין להן מושג בהן. אי הצדק, השקר והסילוף אם לא ימוגר, יתפשט הלאה במגזר, יגרום להיחלשות והתפוררות טרגית. למרבה המזל, עוד בידו של כל אחד ואחת בדרך שלו להביא לנחת הבורא וגאולת בנות ישראל הטהורות המשלמות מחיר יקר, על מלחמות יוקרה ופוליטיקה תפלה של עסקנים ומנהלים חסרי לב.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
12
זה העסקנים אצלם הבעיה הם מעוותים את די׳ גדולי הדור כרצונם הם קובעים ומושכים בחוטים גדולי הדור רק צריכים לאשר ולפעמים גם זה לא כי מקסימום מזייפים חתימה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטע01.10.16
מדוע הם לא מתפטרים?
רפאל 02.10.16
11
לשלוח פקסים ולהתלונן על מוסדות ולא לוותר לאנטישמיים הללו.
די לטמטום01.10.16
10
אכן כן.למרבה הצער.
אשר30.09.16

הצגת כל התגובות

9
אין פיקוח על השכר והמנהלים עושים כרצונם ..... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלמד01.10.16
8
החברה שלנו צריכה אנשים אמיצים כמוך, כל מילה נכונה חרף הלשון החריפה שהיא רק ביטוי למציאות העגומה בא אנו נמצאים והכן הגיע הזמן להציף את העניין על מנת להרים את המודעות בבעיה כאובה זו ולטפל בשורש הבעיה. תהי ברוכה ושנה טובה לכולנו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר30.09.16
7
הנה זכינו בפוסט אחד ללמוד ש"התורה נועדה לחיים של אחדות, אהבת ישראל, קירוב לבבות וחסד". כמה פשוטים החיים! אפשר להניח בצד את כל ספרי הקדמונים שכה עמלים לבאר את התורה ואת תכליתה ופשוט לקרוא את הפוסט של הגב' אריאלה פישר. הנה הסמכות העליונה החדשה בוחרת לה כטוב בעיניה מדברי חז"ל. אמנם בתלמוד הבבלי כתוב "י
גוי צדיק30.09.16
כמה נוח, כמה פשוט, כמה מאוורר לקבל תקציבים ולבכות מתערבים לנו בחינוך המסור לנו מדור דור. לקבל בחורה ספרדיה שהאבא אברך זה פוגע באווירה של המוסד המאופיין בסגנון ייחודי? אין לי אלא שאתה ושכמותך גזענים באווירה המאופיין בסגנון ייחודי. ואל תספר לי דעת תורה וגדולי ישראל כי גדולי המנהלים לא שומעים ולא שמעו
גוי רשע30.09.16
כמה קל ונוח בתור אשכנזי להסביר לעצמך בכדי להרגיע את ייסורי המצפון שלך, שכל ההפליה החולנית של החברה , זה כלל לא אפליה, זה מכסה!! החברה הזו חולה במחלת הגזענות ואתה שם על המחלה פלסטר. וטוען שאין שום מחלה, איזה כיף להיות אשכנזי שחי בארץ הדמיונות... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רות30.09.16
בשביל לשמר "אווירה במוסד בסגנון אופייני ייחודי" מי התיר???
רפאל 30.09.16
לפי הפרשנויות האלה את בטח שמה מלח במקום סוכר !!! רחמים .... מה יש להביא כזה טור אין אפילו פעם אחת שהיא כתבה עם טעם !!!
מגידו 30.09.16
זו צביעות מרושעת אם אתה לבן גזען רוצה סמינר וביס אקסלוסיבי אל תעשה זאת על חשבון משלם המיסים הספרדי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רון02.10.16
6
האומץ שלך מדהים.. ומעורר השראה... אשרייך שאת דביקה באמת... ובטוח שמשהו יתחולל ויחלחל בתודעה... הכללית.. וכמה תגובות נגד ילמדו אותך יותר כמה דברייך נכונים וראויים.. עלי והצליחי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף07.10.16
5
העיקר את רוב התורה של הספרדים הם לומדים שהרי רוב גדולי הראשונים והאחרונים היו ספרדים טהורים.שנה טובה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תור הזהב30.09.16
4
״בשמים אין אשכנזי ספרדי- יש ישראל !!״ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדם30.09.16
3
לקרוא טור כזה נותן מעט תקוה, שהרי לדאבוננו לא רק גזענות יש בחברה החרדים אלא גם ואולי בעיקר בערות, וכל המעיז להגיד דבר שונה אחת דתו להשתיק. וכמו העם הארץ שבתגובה ה-1, שלא לקח אפילו דקה לבדוק את אמיתות הציטוט בתחילת ירושלמי הוריות, ואץ רץ לקטול את הכותבת, ולמרות שהגדוילים שלו הורו לו לא לשוטט באינטרנט
גם אני30.09.16
2
זה שכמה מטומטמות בחרו ללכת לרשת בית יעקב שאין שם בגרות והשכלה, ולשמוע דרשות ממחנכות עבשות, במקום ללמוד השכלה במקום חרד"ל עם בגרות, לא הופך זאת לאפרטהיד. חלק מהזהות החרדית, מבוססת על זה שאנו טובים מאחרים. כמו שידוע מהחזו"א זצ"ל שידע שלחרדים אין צבא, אין הגנת עם ישראל, אין כלכלה, אין מדע, אין רפואה ו
שיקופיצקי30.09.16
עצום איך אתה מרשה לעצמך לדבר עליו? ומה הקשר לכל מה שכתבת ולכתבה עצמה? - אז אתה מצדיק עליונות וגזענות?-כנראה לא הבנת !-הבנות רוצות את סוג החינוך הזה ולא את החרדליות שלך שאמנם אולי לא מבדילה בין צבע עור אחד למשנהו אך ודאי לא מחנכת לערכים כמו לא לדבר על ת"ח !!! אתה בחרדליותך והן בחרדיותן ודי למבין!!!!
שמשעון02.10.16
קראת בכלל את הכתבה?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מאיר01.10.16
1
משרד החינוך מעביר כספים בלי לבדוק מה נעשה איתם והאם הם מגיעים ליעדם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהי30.09.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 11:29

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 10:41
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 08:18
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

בדיקת התאמה בחינם

מחשבון הנחה להסרת משקפיים בלייזר לכל הקופות

כיכר בשיתוף קייר | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24