כיכר השבת

התבטאות ראשונה

רבי דן סגל על הפילוג הליטאי: 'לחזק שיהיה שלום בין כולם'

לאחר מספר שנים בהן שהה בחו"ל בשל המחלוקת בציבור החרדי, חזר המשגיח רבי דן סגל ארצה, וכעת אף מתבטא לראשונה בעניין המחלוקת ובחשיבות השלום והאחדות | פרסום ראשון (חרדים)

47
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ז בחשוון | 28.11.16
(צילום: באדיבות המצלם)

במהלך השנים האחרונות שהה המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל בקרב בני קהילתו בחו"ל, מסיבות שונות הכמוסות עמו, בין השאר בשל רצונו להתרחק ושלא ליטול חלק באווירה ששררה בציבור החרדי.

בחודשים האחרונים גמלה בליבו של המשגיח ההחלטה לשוב לארץ הקודש לשמחת תלמידיו ושומעי לקחו.

במוצאי שבת האחרון נשא המשגיח הגה"צ רבי דן סגל דברי תוכחה ומוסר בעצרת התעוררות לזכר קדושי אסון הטבח שהתרחש בבית הכנסת של קהילת 'בני תורה' שבשכונת הר נוף בירושלים.

המשגיח, שנמנע במשך כל השנים האחרונות מלהתבטא בפומבי בענין הפילוג הליטאי, נשא לראשונה נאום חוצב להבות עם רמזים ברורים ועבים על חשיבות השלום תוך שהוא מתבטא בדבריו במילים קשות וחריפות על קיומה של המחלוקת, כשהוא מביא בפני הקהל את הזעזוע שעבר עליו כשהתבקש לא לדבר על החובה בהשכנת שלום במחלוקת.

"כיכר השבת" מביא תיעוד ראשוני מדבריו של המשגיח:

"האמת היא שאני תמים, ואני גם בא מאמריקה, ובדרך כלל אני גם לא מתמצא בכל הדברים, לא יודע אם להגיד לא עליכם או כן עליכם, אבל זו המציאות. אומרים לי... מישהו אומר לי 'אסור לך לדבר על שלום', 'אסור לדבר על המחלוקת שיהיה שלום'... ואני שואל, האם צריכים להתחיל למחוק את הסידור? להוריד את כל התפילות שעוסקים בענייני שלום, כמו 'שים שלום', 'מלאכי השלום', 'חברים כל ישראל', החוצה... להוריד את הכל?

"אני לא מדבר לשום כיוון, אבל לעצם הענין. בוודאי שכל אחד יגיד שהשני צריך לחזור בו, ואכן יתכן שכל צד צריך לעשות בענין, אבל זו לא הנקודה.

"אבל מה הפשט? גמרנו? כבר אין יותר דבר כזה שצריכה להיות אחדות, ושצריכים לחיות בשלום?

"בדורו של אחאב, שהיו עובדי עבודה זרה, היו יורדים למלחמה ומנצחים, למה, כי היה ביניהם שלום. בדורו של שאול שהיה אז מ"ט פנים לתורה, הפסידו במלחמה, למה, כי היה ביניהם מחלוקת. שאני ימחק הכל? חס ושלום. אלא מה, כל אחד וכל צד צריך לבדוק את עצמו מה שהוא צריך לעשות.

"אתם רואים בעצמכם, מה כתוב בקדיש, 'תתקבל צלותהון ובעותהון דכל ישראל'... אני לא מבין, הרי ראובן מתפלל נגד שמעון, ושמעון מתפלל גם כן נגד ראובן, והם מבקשים שהתפילות של כולם יתקבלו... איך אתה מבקש שהתפילות של ראובן או שמעון תתקבל, הוא הרי מתפלל נגדך? התירוץ הוא, שהקב"ה, את הכל הוא מסדר, ומסתמא בעומק כולם מתכוונים לטוב, אבל אדם תועה בדרך השכל. מה שיש דברים שנחלקים, בסדר. אבל בוודאי צריכים לחזק את הענין שיהיה שלום בין כולם, שתהיה אחדות בכלל ישראל.

"כל אחד במה שהוא מונע את השלום, שיתקן. זה לא פשוט, כי שלום זה אחד הדברים ששומרים את כלל ישראל, ואם אין שלום, אז ח"ו אין שמירה, חז"ל קבעו ככה, זה לא סברות".

תוכן שאסור לפספס
47 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
שקודם יפסיק לגזול את הת"ת ברחוב ברוכים 12 י-ם ולהפסיק לנהוג באלימות
משה 28.11.16
הת"ת ברח' ברוכים לא קיים כבר 15 שנה. ואף אחד לא גזל. מה שהיה זה שקבוצה מאו מסוימת ניסתה לקבל שליטה בגזל על הת"ת (כמו שקבעו בתי הדין) למטרות כלכליות והרבנים הצליחו להציל.. וכל תושבי עזרת תורה וסביבה עד היום מוקרים טובה לרב דן על הגיבוי הרוחני שנתן אז ביחד עם הרב יעקב הלל ועוד קבוצת רבנים חשובה מירוש
יוחנן28.11.16
18
כל הכבוד. האם יתנו לו להיפגש עם הצדדים ?
איציק28.11.16
17
מרן הגרד"ס שליט"א, כל השומעהו יחזק לבבו ביראת ה' . ממש בעור בו יראת שמים וכל דבר שבקדושה. חבל שלא הביאו כאן גם מה שדיבר שם על הצניעות וכו'... דברים נוראים מאוד
דני דן28.11.16

הצגת כל התגובות

16
להפוך למשכיל יהודי מסוגף ופרוש שצם 70 שנה שני וחמישי רק כיון שסירב להכניס למועצת דמויות תוקפניות אין על כך כפרה
מוכי עייץ הדאעש28.11.16
למה אתה חושב שמבזים אותו חולקים עליו וזה לגטימי, בדור הקודם רוב הגדולים חלקו עליו בעניין הנחל ובעוד עניינים תשאל את מי שבאמת יודע
למפגר29.11.16
הנחל הוקם ונוהל על ידי הרב משה שנפלד בחסות הרב שך והאדמור מויזניץ האמרי חיים ואפילו עיתון היה להם : 'דגלנו למתגייס' הנחל לא קשור למרן הרב שטינמן השקרים מהותכם
מוכי עייץ הדאעש30.11.16
15
אדם שנידה את אחיו כי חזר בשאלה במקום לנסות לקרבו, ואף לא ישב עליו שבעה, איך יכול לבוא בבקשת שלום בין אחרים? נאה דורש - נאה מקיים לימדונו חז"ל.
רב את ריבנו28.11.16
ניסה גם ניסה לקרב, עד שראה שאין סיכוי, לא ישב שבעה כי כך אומת ההלכה, אחיו רשע גמור לכל הדעות כי הוא מחלל שבת בפרהסיה ועובר על כל התורה ואינו תינוק שנשבה, ועם כל השנאה העזה שיש למגיבים באתר לפלג הירושלמי - הם לא מגיעים לרמה הזו.
זלמנוביץ28.11.16
14
ולא על מי שחיים בגלות בארץ ישראל, לא מוכנים לעסוק ביישוב הארץ ובהגנתה, ועושים יד אחת עם הערבים שונאי ישראל.
דן סגל28.11.16
13
רבינו קדוש ישראל ר' חיים קנייבסקי שליט"א. הוא יקבל תשובה פשוטה...
אבי28.11.16
12
שטיינמן שהותו באמריקה הייתה מסיבות משפחתיות
תלמידו28.11.16
תגיד שהרב שטיינמן לא צריך אותו ככה תצא מזה בכבוד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
12328.11.16
11
ככה זה לא רק בציבור הליטאי אלא בכל עם ישראל בין חסיד ללטאי ובין חסיד לחסיד אחר ובין לטאי ללטאי אחר ובין ספרדי לספרדי אחר ובין אשכנזי לספרדי ובין חרדי לחלוני ובין כל עם ישראל. וככה גם השמאל צריך להבין שהשלום צריך להיות בנינו בתוך עם ישראל ולא אם השפל שבעולם שזה הערבים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולר
מ.א.28.11.16
10
ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום! על ידי התורה הקדושה הנקראת עוז באה ברכת השלום. אך מהו השלום עליו כבוד המשגיח מדבר? האם זהו השלום האמתי - שהוא רצונו של הקב"ה - או שמא זהו השלום המדומה והכוזב של "שפה אחת ודברים אחדים" אשר היה חטאו של דור הפלגה, ועיין שם בפירוש "העמק דבר". האם אחדות פירושה שא
אברך פשוט29.11.16
ודאי שמותר לחשוב אחרת העדה החרדית עושים זאת עשרות שנים אסור להפוך את יו"ר מועצת גדולי התורה למשכיל ולערוך נגדו חוגי בית רק כי אינו מסכים להנהגה אלימה קחו את הזקן ממרא שלכם ותעברו לעדה חרדית ב-0 עשייה אתם דומים להם
מוכי עייץ הדאעש30.11.16
9
נמאס מהמחלוקת המדומה הזאת. הצבור החרדי אינו שייך לשום צד במחלוקת, וכל צרוע וכל זב גוררים אותו להשתייך למחנה מסוים.
צודק28.11.16
8
ומה עם הצורך בשלום בתוך הבית פנימה?
דניאל י.י.בןאבו28.08.22
7
אומר מה שכולם חושבים ,אני לא מעונין שהילדים שלי יגדלו לזלזל בגדולי ישראל ,ומה שהרבנים בינם חלוקים לא אמור לגרום זילזול אחד בשני. ברוך ה שסוף סוף חזר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
תלמיד 28.11.16
6
הוי מתלמידיו של אהרון הכהן "אוהב שלום ורודף שלום" ויש כאלו שרודפים מלחמה והרבה כאלו בדור שלנו דור שנאמר עליו "פני הדור כפני הכלב"
RAFI28.11.16
5
ועם החסידים והספרדים והתמנים וכל עמך בית ישראל על כל פלגיו צריך שלום עושה השלום במרומיו הוא יעשה שלום עלנו ועל כל ישראל ואימרו אמן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רון28.11.16
4
כן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוץ28.11.16
3
דבריו נכונים מאד. צריך גם עשיית שלום בפועל כלומר הבאת שני הצדיים להשלמה, בוודאי לא דבר קל , אך כידוע אחד הדברים שאין להם שיעור ...
יעקב ג.13.01.17
2
הפרמידה בעם ישראל צריכה להיות ברורה, כי אחרת נעשה תוהו ובוהו כמו שהרשיעו לעשות אנשי הפלג. כי קבר קבע הבורא בתחילת דרכינו "דבר אחד לדור". אדם יכול לחשוב אחרת, אבל בהנהגה ציבורית אחרת, הוא מביא להחרבה, כמו שראינו לדאבונינו. אנו מתפללים "עושה שלום במרומיו", כי למעלה הפרמידה בין המלאכים ברורה, ולא יעיזו
מייחל מ28.11.16
דבר שני, ממש מבין בעל דעה ,לכתוב אתה לא יודע שנשמע לדעתך הריקה והזולה והחסרת תוכן עדיף שתקרא בשקט ותסתום חבל שאנשים יצחקו עליך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדם28.11.16
דבר אחד לדור זה רק אם זה הצד שלך? מדוע שהקימו רבנים גדולים נגד הגרי"ש אלישיב, עיתון, ומערכת כשרות, והתנו תנאים כדי שיורו לתלמידיהם להצביע, ומרדו בגרי"ש אלישיב: בפוניבז', ובגרודנא, אף אחד מכם לא אמר דבר אחד לדור. רק שזה נוגע לרב הגדול שלכם, אז אתם נזכרים בזה. מה שזה מראה שהכל נגיעות ואינטרסים.
בן תורה28.11.16
הלא הוא מרן הרב שטיינמן. אבל כיום אין מישהו בסדר גודל כמו הרב שטיינמן שיוכל להורות אחרת ממנו. יחי ההבדל הקטן...
ישראל28.11.16
זו היתה קבוצה קטנה וצעקנית שלא היה לה קשר עם הגראי"ל, למי שיודע. היום הם יודעים להשתמש בשמו.
יוסי28.11.16
אחד ממנהיגיהם היה הגר"ח קנייבסקי,
תגובה ליוסי29.11.16
ואתה יודע בדיוק למי הכוונה. הרב שלהם עומד להיות המנהיג
בן תורה29.11.16
או בנתין כלפי מלכו או בעבד כלפי רבו. היום אין מלך בישראל וגם לגדולי הדור אין שטר עבדות על אף אחד. אשר על כן אין מקום להשתמש במושג "מרידה". המוות והחיים ביד הלשון!
רפאל29.11.16
א. אם יש כלל דבר אחד לדור, זה לא משנה כלל וכלל. ב. מי מחליט מי יותר גדול ? אני לא חושב שמאן דהוא יאמר שהגראי"ל גדול בתורה יותר מהגר"ש.........
בן תורה29.11.16
שלטון החצרות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש28.11.16
עוד שטות מבית היוצר של יתד איך בזמן כה קצר שטפו לך את המוח, וכי הגראי"ל שטיימן רב של החסידים או הספרדים מש"ס, אין לאף רב בעלות על קהילה אחרת וזכותם של ציבור ולא משנה גודלו לבחור איזה רב ינהיג אותם ואת ההבנה הפשוטה הזו מבין ר' דן ועוד הרבה הרבה רבנים בארץ ובעולם חלקם אומרים את זה בגלוי וחלקם לא, אגב
חסיד 30.11.16
עומד רב מהרבנים הגדולים והמוערכים ביותר בדור, ואומר את דעתו בצורה ברורה. ואתה' לא חושב כמהו.. ולכן אתה סתם איזה טוקבקיסט והוא אדם גדול. כך שדעתך אינה משנה לשום אדם בעולם. והלוואי שדעתו תתקבל ויהיה שלום אמיתי בלי שום חשבונות..
יוסי28.11.16
הכותב צודק אתה הוא החצוף משתמע מהשיחה שהרב שטיינמן צריך לבדוק את עצמו וגם אם ר' דן לא התכוון הוא היה צריך לחשוב שהציבור יחשוב כך והיות שר' שמואל מורד בגדול הדור אין כאן שני צדדים גם קורח היה תלמיד חכם.
שלמה28.11.16
ולא שמעתי אי פאם שחכם "מרד" בחכם גדול ממנו. רבא לא "מרד" באביי והראב"ד לא "מרד" ברמב"ם. אפילו קורח לא "מרד" במשה רבינו, רק חלק עליו שלא לשם שמים. "מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב. נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה. סור מרע ועשה טוב בקש שלום ורדפהו."
רפאל28.11.16
שבחרת להכתיר ולהמליך עליך את פלוני כבר הופך את כל מי שבוחר אחרת כ"מורד"?
אברך פשוט29.11.16
מי פוגע במי מי לוקח את העיתון את ההכשר את החינוך העצמאי, את המועצת וכו' ס"ה ר' שמואל משמר את הקיים מלפני כמה שנים בודדות ור' דן מבין את זה ורוצה לשמור תפסיקו לחשוב שכולם בטוחים שרק יתד ושותפיהם צודקים
קורח30.11.16
1
כצד מרן רה"י רבי אהרן לייב שטינמן שליט"א ובמו עיני ראיתי מה אמר לאחד מנכבדי הפלג הירושלמי בבית מדרשו שבארה"ב- ראיתי ושמעתי בעצמי ואכמ"ל. והוא כאוב מאד, כמו הרבה אחרים על המתפלגים ורוצה לעוררם בתשובה בבית מדרשם.
פיני28.11.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24