כיכר השבת

פרסום ראשון

טיסת אל-על, הזמרים החרדים וחילול השבת

משלחת זמרים חרדים שהמריאו בסוף השבוע האחרון לישראל, נחתה בנתב"ג לאחר כניסת השבת. הנוהל המיועד למקרים כאלו לא הופעל והם נאלצו ללכת שעות ברגל. חברת אל על: "תיערך בדיקה קפדנית" (חרדים, חדשות)

38
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ז בכסלו | 27.12.16
ארכיון
ארכיון (צילום: Moshe Shai / Flash90)

חילולי השבת בגופים רשמיים של המדינה הם אחד הנושאים הרגישים והכאובים שמסעירים לא פעם את המערכת הציבורית. בחודשים האחרונים, ראינו איך גם המערכת הפוליטית נכנסה לסחרור בעקבות חילולי השבת ברכבת ישראל והמפלגות החרדיות היו כפסע לקראת שבירת הכלים ופירוק הקואוליציה.

בתקופה האחרונה, מתפרסמים מקרים של חריגות בנהלי חברת אל-על המצהירה על שמירת שבת בכל מטוסיה ומסתבר שחברת התעופה הלאומית של ישראל "מזייפת" פה ושם ומטוסיה נוחתים גם לאחר כניסת השבת.

מקרה שכזה אירע ביום שישי האחרון. טיסת 320LY מפריז לתל אביב שהייתה אמורה להמריא בשעה 8:55 בבוקר ולנחות בישראל בשעות הצהריים המוקדמות, התאחרה בעקבות מזג האוויר הסוער והמריאה רק בסביבות השעה 11:30, מה שגרם למטוס לנחות בנמל התעופה בן גוריון לאחר כניסת השבת בישראל.

בין הנוסעים בטיסה זו היו הזמרים אוהד מושקוביץ, איציק דדיה ומנהלם המוזיקלי גרשון פריישטט שחזרו מאירוע בצרפת שהתקיים ערב קודם, ביום חמישי, ונקלעו לסיטואציה לא פשוטה בכלל מבחינתם.

"מצאנו את עצמנו נוחתים בארץ בשעה 16:24, כשהשבת נכנסה כבר באזור גוש דן בשעה 16:18", משחזר גרשון פריישטט בשיחה עם 'כיכר השבת'. " לא הייתה לנו ברירה, מיהרנו החוצה, לקחנו מונית עד לזמן שקיעת החמה ומשם המשכנו ברגל, המקום הקרוב ביותר שהיה רלוונטי עבורנו היה כפר חב"ד, דפקנו אצל המפיק שניאור פליישמן בליל שבת ו"נפלנו" עליו לשבת.

ראוי לציין כי במקרים שכאלו חברת אל-על מפעילה 'נוהל שבת' שמאפשר לנוסעים שומרי תו"מ לצאת ראשונים מהמטוס ומסיעה אותם היישר אל ביקורת הדרכונים כדי שיוכלו לעזוב בהקדם את שדה התעופה. אלא שבמקרה הנוכחי הנוהל לא הופעל והמשלחת המוזיקלית נאלצה להמתין עם שאר הנוסעים ולבזבז דקות יקרות.

"איבדנו את האמון בחברת אל-על"

"זו לא הייתה הפדיחה הראשונה של אל-על בסיפור הזה", מוסיף פריישטט, "עוד לפני ההמראה בפריז ביקשנו מהצוות בתחנה לבדוק באיזו שעה בדיוק אנחנו אמורים לנחות ומנהל התחנה הבטיח לנו שבמידה ולא נספיק לנחות לפני כניסת השבת, המטוס לא ימריא ביום שישי וישאר בצרפת בשבת. בפועל, ברגע שנכנסנו למטוס, הפכנו לשבויים בידי החברה ולא יכולנו לרדת למרות שחל עיכוב נוסף בטיסה. גם במהלך הטיסה, כשהבנו שאנחנו עתידים לנחות לאחר כניסת השבת, ביקשנו שיאפשרו לנו לצאת ראשונים, אך לשווא. כאמנים שמופיעים ברחבי העולם על בסיס שבועי אנחנו מבלים לא מעט שעות במטוסים, תמיד השתדלנו לעשות זאת בחברת אל-על אבל כפי שזה נראה כרגע, ולאור התנהלות 'אל-על' בחודשים האחרונים באופן כללי איבדנו את האמון בחברה".

מחברת אל-על נמסר בתגובה כי העיכוב בטיסה נגרם מחמת מזג האוויר הסוער ולא בעקבות גורם אנושי כזה או אחר בחברה, וכי הם קוראים לנוסעים שומרי השבת להקדים את טיסותיהם בימי החורף לשעות הבוקר של יום שישי ולא לקחת סיכונים מיותרים. עוד הוסיפו בחברה כי תיערך בדיקה קפדנית לבירור המקרה הנ"ל ויופקו הלקחים.

הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר ועדת הרבנים למען השבת אמר כי חברת אל-על באופן כללי אכן עושה מאמצים רבים למען שמירת השבת וכי הם עומדים בקשר רציף עם ועדת הרבנים. עם זאת, במידה ואכן תיאור המקרה הנ"ל מדויק ואכן לא הופעל 'נוהל שבת', מדובר במקרה חמור מאד שצריך להיבדק לעומק.

חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) אמר הבוקר ל"כיכר השבת": "אני מקווה שזה לא שינוי המדיניות בחברת אלעל אלא כשל נקודתי. אפנה למנכ"ל אל-על בנושא הזה בשביל להבהיר את הדברים גם במישור העקרוני וכן בטיפול נקודתי למקרה הנ"ל, - קדושת השבת חשובה לנו ביותר ולא נבליג עליה".

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
הוא כזה דוחה ולא נראה לי שאכפת לו על השבת.. וגם אם כן מי עולה למטוס בשעה 11 וחצי ביום שישי כשיש עיכובים בגלל המזג אויר
שיר03.01.17
24
צבא הגנה לישראל זה של כולם, גם המגזר החרדי, ראינו מה קרה בשואה ללא צבא!!! אז למה אתם לא עושים צבא?? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דון קישוט28.12.16
ואם כבר אתה מזמזם, מי יודע כמה צרות הגיעו לעם ישראל בעוון הפריצות והערבוביה שיש בצבא. אז שב בשקט ותן לבחורים להחיות את העולם בעסק התורה.
ע.28.12.16
23
בקפיצות הדרך אתה ממריא ונוחת באותו יום. וה' אינו גובה כסף עבור השירות. משום מה ה' הפסיק את קפיצות הדרך מאז החלו טיסות נוסעים.כנראה בגלל ירידת הדורות. אז החרדים היו אנשים, היום כחמורים.
דן סגל28.12.16

הצגת כל התגובות

22
מאז שהופרטה, אל על היא לא חברת התעופה הלאומית. היא חברה פרטית לכל דבר. היא לא שונה מכל חברה אחרת בישראל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יענקל28.12.16
21
אל על צוחקת ומזלזלת בחרדים רק משחקים אותה חיוך בטיסה. מאחורי הגב הם שונאים אותנו כחרדים הם רק צריכים את הכסף שלנו במחירים המופקעים. שנים שהייתי טס איתם עד שחוויתי על בשרי את השנאה שלהם לחרדים. עברתי לטוס עם חברות מאירופה ומזרח אירופה וארה״ב. ואני נהנה כל רגע בטיסה. וגם הרבה יותר זול עד 50% מ אל על.
ברוך ראבינאוויטש28.12.16
20
חרדים הם ממממש כבר לא מזמן אז לא פלא דחקחו הימור על השבת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זמרים28.12.16
19
לא טסים ביום שישי כשברור שלא יכולים להגיע בזמן מעניין למי שרתם בצרפת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א27.12.16
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעלי28.12.16
17
חרדי לא עאולה למטוס בשעה כזאת ביום ששי. אלא מאי, הזמרים האלו לא חרדים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רואה28.12.16
16
מי שלוקח נחיתה ביום שישי חסר אחריות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שבתאי28.12.16
15
מזמן אנחנו כבר לא טסים באל על (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעליעל28.12.16
14
כל חתונה של אוהד מושקוביץ וגרשון פריישטט זה חוויה לכל מי שמבין קצת במוסיקה!!!
קלידן28.12.16
13
אני אישית מעולם לא יעלה על טיסה ביום ששיזה נוגד את ההלכה מי שטס ערב שבת היא על אחריותו הבלעדית נקודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צמח. שניאור 27.12.16
אסור לעלות על טיסה שהנחיתה שלה מתוכננת לאחרי שעה 10-11 לפנה"צ בחורף 1-2 בצהריים בקיץ. כך נוהג מי שעיניו בראשו. סיפורים עם איחורים בטיסות יש בכל העולם. כבר היו גם מקרים עם אנשים שנאלצו להישאר בשדה עד מוצ"ש.
בן ציון27.12.16
12
נ נח נחמ נחמן לא מתוזמן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי27.12.16
11
אני רק מקווה שכפר חב"ד היה מספיק קרוב, פחות מתחום שבת מהיכן שהמונית הוריד אותם. אחרת היה אסור להם ללכת יותר מתחום שבת. פרט זה לא צויין בכתבה. בכל אופן, עשו מסירות נפש למען השבת!
בן ציון27.12.16
10
שום אסון לא יקרה עם האומנים הנכבדים יטוסו בחברות של גויים בהם הצד אוכל "כשר" מוגש גם "דבר אחר". שיהיה להם לבריאות
בן יעקב30.12.16
9
כל הזמרים האלה, איך הם עולים על מטוס ביום ו' בשעה כ"כ מאוחרת כששבת נכנסת כ"כ מוקדם? אבל זו לא הרשעות שלהם הראשונה, בהתחלה עוברים על איסורי הרבנים בערבי שירה, ולבסוף מידרדרים לחילול שבת, כך דרכו של היצה"ר היום אומר לו עשה כך ומחר אומר לו עשה כך...
פושעים27.12.16
כנראה אתה צדיק גדול! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פלוני28.12.16
8
מתי תלמדו שהחברה הכושלת אל-על לא מתחשבת כלל בציבור החרדי. הגיע הזמן שחרדים יחרימו את אל על. ציונים פושעים כופרים ימח שמם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואלי27.12.16
ימח שמם לא מתאים כדאי שתיזהר בלשונך הקיטרוג יבוא עליך ולא על עם ישראל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון יוסף28.12.16
7
זמן המראה מתוכנן 06:00 בבוקר של יום שישי . יצאנו מהמלון בשעה 03:00 לפנות בוקר ! ב-06:00 לאחר שויתרנו על הtax free לאחר מריחות הזמן של משטרת הגבולות , והפקיד , הודעה : הטיסה נדחית ולא ידוע לכמה זמן ! פרפרים בבטן ! לחץ אטומי ! אנחנו כבר לאחר בידוק הדרכונים , לא נלאה אתכם הטיסה החלה ב-08:10 נחתנו בי
ruch01.01.17
6
בתור אדם חרדי אני מבין את המגיבים אבל חשוב מאד להבהיר . לדעתי רובכם או כולכם לא נוסעים בעולם לפרנסתכם ולכן תגובותיכם ! אנשים שטסים לפרנסתם רוצים גם לראות את המשפחה בסוף שבוע ולכן נאלצים לקחת טיסות מפוקפקות בזמן . ולגבי הזמרים שיותר לא יסעו עם אל על נראה לי שבחרו בה בגלל שידעו שלא תנחת בשבת וגם כך ה
אהרן28.12.16
5
ככה?! אז יותר לא נוסעת עם אלעל. לא הייתי יוצא אף פעם בטיסה שאמורה לנחות גם ב 11 בשישי. לא פעם יש עיכובים של כמה שעות בטיסה! מי לוקח סיכון?! אבל זה שלא הפעילו את הנוהל המיוחד ובעצם זלזלו ברגישות הציבור, מצדיק להחרים את אלעל צריך לעשות את זה גורף כל שומרי השבת, שירגישו קצת בכיס (נשלח באמצעות כיכר הש
אלעל27.12.16
גם יהודים יראים לפעמים נכשלים. וזאת חברה חילונית שמנסה להקפיד על שמירת השבת.
קובי28.12.16
4
קרה אותו הסיפור אחד לאחד בטיסה 008 מנויו יורק !!! פה בקישור: http://www.kikar.co.il/2
אתמהה27.12.16
ויסיקו כל יראי ה' את המסקנה הנכונה לגבי אלעל
צפנת פענח27.12.16
3
אם פה בארצנו הקטנה הקדושה והמתוקה כבר צריך לצאת הרבה שעות קודם ..לפני שבועות מספר נתקעו בכביש 443 אז ממדינות אחרות שצריך טיסות ומזג אוויר סוער למה עליתם ולא ראיתם את הנולד שתגיעו מאוחר??????????????????? אל תתלוננו על אחרים אלא על עצמכם חברת אל על שאיחרה אבל אתה יהודי יקר אין לך תרו
F.M GFL28.12.16
2
היה שואלים רב,ההלכה מתייחסת לזה,מתי מותר לצאת ומתי לאו,אז זה לא בעיה באל על,כי מקרים כאלו קורים כל הזמן,והאדם צריך לקחת בחשבון זאת ולזו ההלכה מתייחסת.
אבשלום28.12.16
1
זה פשוט חוסר אחריות
שירה27.12.16
היו יכולים להשאר בצרפת בשבת ולחזזור ביום א. הם לא כאלה מסכנים כלכלית. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המאמין27.12.16
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם

באישור הנציגים החרדים?

המדינה לבג"ץ: עובדים על חוק לגיוס חרדים בטווח המיידי

חנני ברייטקופף | 01.05.24