כיכר השבת

למה חרדים לא הולכים לצבא? // אבי בנטוב

החילונים, יותר ממה שצורם להם שאנחנו לא הולכים לצבא, הם שמחים שחרדים לא הולכים לצבא, רק בשביל שיוכלו לשאול את השאלה הזו, ולנגח בה את עולם התורה (דעות)

25
אבי בנטוב | כיכר השבת | כ"ד בטבת | 22.01.17
אבי בנטוב
אבי בנטוב (צילום: כיכר השבת)

הייתי השבוע בערב שנערך בו פאנל עם שר בכיר, מאחת המפלגות החרדיות, והשאלה המרכזית שנשאלה שם הייתה "למה חרדים לא הולכים לצבא?". בעיני, השר התפתל בתשובותיו למראיין החילוני, הלך סחור סחור, במקום לשים את הדברים על השולחן.

תוך כדי אותו הערב, עלתה בי תובנה שקיימת אצלי הרבה זמן בראש, רציתי להניח אותה כאן. למה חרדים לא צריכים לעשות צבא? כי השאלה הזאת, הטענה הזו כל כך פופוליסטית. הם, החילונים, שגם להם לא חסר משתמטים, נהנים לשאול את השאלה הזאת. יותר ממה שצורם להם שאנחנו לא הולכים לצבא, הם שמחים שחרדים לא הולכים לצבא, רק בשביל שיוכלו לשאול את השאלה הזו, ולנגח בה את עולם התורה, ידוע הכלל, "קשה שאלה של עם הארץ, יותר משל תלמיד חכם...".

אני מבין קצת במחשבים, ובעולם הדיגיטלי, ביחס לגילי המופלג, אבל ילדי הרכים והבוגרים, הינם חצי ממני בגיל, אבל כפול ממני בהבנת עולם ההייטק/דיגיטל, למה? כי הם נולדו לזה, אני נולדתי לדור שעוד שלח פקסים, השתמש באסימונים, הם לא. לא פעם כשאני משתמש במחשב, אני צריך להעביר קובץ, מכאן לשם, ולא מצליח לי, אני קורא בקול לבני הקטן, נדבבב, הוא מגיע, וצ'יק צ'ק הוא מעביר, לוחץ פה, לוחץ שם, והכל מסתדר. אני נשאר פעור פה, כאילו יש לי גאון מחשבים בבית, אבל לא. הוא נולד לתוך העולם הזה, זה זורם אצלו באצבעות, הוא בסך הכל בגיל בר-מצווה פלוס.

כך גם בעולם התורה, מי שנולד לתוך ההוויה החרדית, לתוך קיום התורה והמצוות, לתוך מתיקות התורה, הוא מבין את הערך הרוחני שלה, הוא מבין מה השכר של העמל בתורה, הוא מבין את ערכה הסגולי בשמירה על עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל. אבל מי שלא נולד לתוך זה, לתוך אותו אוויר הפסגות, לא יוכל להבין, כי זה לא זורם לו בין האצבעות.

אצלם זורם בדם ערכים אחרים, שטחיים יותר, קלילים יותר, מהשפה ולחוץ, אצלם מי קרוי 'מלח הארץ'? זה אחד שסיים צבא, גר בקיבוץ, אוהב כדורגל, ואולי גם הקים משפחה דקה לפני הבלות הביולוגית. אלו הם ערכי חברה כלליים בעולם, לא של העם היהודי היושב בציון, לא בשביל זה התכנסנו כאן, בשביל מלח הארץ מהסוג הזה, עדיף לגור בטוסקנה שבאיטליה, שם היאוש מהתורה יותר נח.

אחרי שהבן שלי הקטן נדב סידר לי את הקטע המיחשובי, ונגמרה אצלי הפוביה למחשבים, אני מהרהר ואומר לעצמי, תוך כדי טפיחה על האגו, אנשים בגילי שמפחדים לקרוא לבן שלהם שיעזור להם במחשב, בדרך כלל יגידו שהשימוש בדיגיטל הוא קטן, הם יעדיפו ללכת לבנק ולהפקיד את הצ'ק מאשר להשתמש בשרותי בנקאות דיגיטליים, כי ככה בטוח הצ'ק יופקד... הם יעדיפו להתקשר לשירות לקוחות של חברה מסוימת, מאשר להיכנס לאתר החברה ולהזמין את מבוקשם, הם יעבדו עם סוכן ביטוח, הם יזמינו כרטיס טיסה אצל סוכן נסיעות, לא ישתמשו באיזו אפליקציה שיכולה להשיג להם כרטיסים מוזלים, כי הם לא שם, הם, אני והגיל שלי, לא בעולם הזה, התרחקנו דור דיגיטלי, מהמציאות העכשווי, וכשאתה לא מבין דיגיטל, או כשאתה בדרך כלל לא מבין משהו מסויים, אתה פוסל אותו, אתה הופך את הטרגדיה לאידאולוגיה.

תוכן שאסור לפספס
25 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
שבעוד מספר שנים מסוים , החרדים יתגייסו כי זה יזרום להם בין האצבעות
ללא שם18.08.21
17
מה אתה עונה לחילוני ששירת בצבא? שחברים או קרובים שילמו על כך בחייהם? שיש משתמטים חילונים? אבל הוא שואל אותך למה אתה לא מתגייס? לא המשתמט שואל אותך. ביחס לתשובה השניה- מסתבר שיש לא מעט דוגמאות של אנשים שמעריכים את התורה וגם שירתו בצבא. כמו כל הרבנים הדתיים לאומיים. כמו הרב לאו. כמו הדיין שרמן. האם רק
ללא שם22.01.17
16
לא מעניין אותנו החילונים, קודם אתה צריך לענות את התשובה המוסרית לעצמך ואח"כ לחילונים, כנראה שאין תשובה משכנעת מדוע החרדים לא משרתים שירות כזה או אחר למדינה שהם חלק ממנה, התשובה היחידה שיכולה לשכנע זה "דת" אורח חיים חילוני שיש בצבא שלא מתאים לחרדי, וזו לא הסיבה להישתמטות כיוון שאז היתה דרישה לגדוד חר
אשר22.01.17
השרות בישיבה הוא לא פחות חשוב מהשרות בצבא, ואולי יותר. שני הפרמטרים החשובים ביותר לביטחונה של מדינת ישראל הם, לימוד תורה, ושרות בצבא. ואם נתרגם זאת לאחוזים. כ- 90% לימוד התורה. והשאר גם שרות בצבא.
דב24.01.17

הצגת כל התגובות

15
אחרי ש80% מהחרדים נרצחו בשואה. החרדים שניצלו והגיעו למדינה בשלטון היהודים, היו צריכים לרוץ ראשונים לכל היחידות הקרביות בצבא. כדי שלא תקרה להם שואה נוספת. אלא שההגיון איננו שיקול כלל אצל החרדים, רק מה שיורו הרבנים.
דן סגל22.01.17
14
מי שהמציא את המילה חרד"ק ניצח את המערכה
מי 22.01.17
13
כיוצא צבא עלי להבהיר לציבור לגווניו שראשי הצבא דואגים לרווחתם ולכן אין להם שום כוונה לגייס ציבור חרדי שיקלקל להם את כל החופש וההפקרות שתחת שליטתם המוחלטת. ואם זה גם מביא תוספת ללאגה על הציבור הקדוש שגורם להם להראות חלשים, אז על אחת כמה וכמה !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צבי22.01.17
12
לא כדאי. הוא מפריע לשידוך. הוא עלול לפרום את הלכידות הישיבתית , החסידית. הוא מסכן קבלת הטבות שונות - הנחה בארנונה,פטור מתשלום לביטוח הלאומי, אודן אבטחת הכנסה מהמל"ל. פטור מתשלומים למעונות יום , צהרונים, גני ילדים וכו'.
דודי24.01.17
(וגם הנחה בחשמל, וגם מכשירי חשמל הכרחיים שלא היו לי בבית- ) רק בזמן שהייתי חייל!!! על מי אתה עובד? חיילים נשואים מרוויחים הרבה יותר מאברכים נשואים, והאמת שגם חיילים רווקים מרווחים יותר מבחור ישיבה רווק.... תפסיקו להשוות אברך נשוי עם חייל רווק!
רובי26.01.17
11
כמו שאתה שונא ששמים את כל החרדים באותו שק, תנסה להמנע מכך בקשר לחילונים. בטח, כל החילונים מתים לנגח את החרדים! וכל החרדים נולדו לתוך מתיקות התורה... תתפלא, הרבה צעירים חרדים היו מתים לעבוד ולהתפרנס... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יצחק זאב22.01.17
10
מגיל 0 הם מופלים לרעה במדינה הזאת
ריאלי23.01.17
9
וגם בבטחון. מתרגלים להיות לנטל. להיות איכסים. קשה להשתחרר.........
גם בפרנסה.22.01.17
8
למה אתה שותק כשהפושע טירוריסטים הסיקריקי הארור רודפים מקדשי ש"ש המגייסים
סיקריק=עמלק22.01.17
7
הסיבה הנכונה לעניות דעתי. בתקופתנו הקשה מבחינת לשמור על - להיות בן תורה - אי אפשר לדאבונינו את שניהם בבת אחת, גם בלי צבא קשה מאד להיות בן תורה. היתי שם ויודע ומבין, ואין לי ספק שכל מי שהוא כנה עם עצמו והיה שם יאמת את דברי במאת האחוזים. וזו סיבה שחילוני לא יבין אותה לעולם. לדעתו ולדעת רבים מקצוע התור
ב. פרידמן27.01.17
6
אין חוק שמחייב חרדי להתגייס! משתמט זה אדם שמחויב לעשות משהו והוא בורח מאחריות, חרדים לא מתגייסים כי אין להם מחויבות חוקית. נקודה. לחילוני קשה להסביר לעצמו שהסיבה שהוא מתגייס היא רק בגלל שזה חוק. מה גם שמגיל קטן יש שטיפת מוח רצינית על הזכות להיות חייל וכו' והוא בטוח שהוא מתגייס כדי לתרום למדינה... א
אברהם23.01.17
5
תותח בנטוב המשך הלאה והלאה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נעמי22.01.17
4
ברחוב החרדי, דרך איומים ופאשקווילים לרוב. עלוני הסתה כל שבוע בבתי כנסיות, שטיפת מוח אינטסיבי. אך זה נגד רוב רובם של הציבור החרדי - בייחוד שיטותיהם, אבל מפחדים.... אז נסחפים. כן זה המציאות תבדקו את ההסטוריה....
חרדי מהשטח24.01.17
3
כי קיים איסור לשרת בצבא הציונים פושעים כופרים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואלי26.01.17
2
ראשית, אי אפשר להשתמש בתורה כ"אישור מחלה". לימוד תורה צריך להעשות לשם שמיים ולא לשם קבלת היתר להמנע ממשימות שיש בהם סכנה. ומה אם חצי מהחילונים יקבלו את דבריך וירצו גם להנות מאויר הפסגות במקום האויר הדחוס בנגמ"שים? ושנית, אני ממש לא בטוח שמעלתו של יהודי נמדדת בתלמוד שאינו מביא למעשה. הגרש"ז אויערבך ה
א"א שלא לתמוהה23.01.17
הגרש"ז מעולם לא אמר דברי הבל כאלו. ואני יודע זאת מידע אישי.
יוסף24.01.17
אולי, אבל לא שמעת שהוא לא לא אמר את זה. האם ליווית אותו כל יום מק"ש עד ק"ש? מחילה, אבל אני יותר מאמין לפרסומים מפורשים מאשר ליהודי חביב שמספר לי על "ידע אישי".
תמיהה24.01.17
1
לעניות דעתי הרבה, גדולי הדור רצו לשמור על הבחורים בבית המדרש ולא לחשוף אותם לתרבות החילונית שהפילה חללים רבים בקרב אלו שהיו חשופים אליהם. בדורנו, בית המדרש הפך ליותר ממקום בו לומדים תורה. זהו גם המגן שאיתו שומרים רבותינו על הציבור ממגע עם המדינה החילונית.
ברוך24.01.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24

הרב זמיר כהן:

"הטענה של אחיכם יצאו למלחמה לא נאמרה על בני תורה"

חיים רוזנבוים | 28.04.24

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

קשר של תפילין

תפילין ישנות בבוידעם? תן להם עוד צ׳אנס

כיכר בשיתוף קשר של תפילין | מקודם

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 28.04.24

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם
ש

לבעלי הון עצמי של ₪255,000

ההזדמנות: פרויקט יוקרתי בבני ברק, צמידות לפארק ירקון

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם