כיכר השבת

הטור השבועי

המתנחלים לא מקדשים את החיים // דב הלברטל

החרדה לפיקוח הנפש של כל יהודי, של כל אדם, מביאה שוב ושוב למסקנה המתבקשת: אסור לנו להתנחל בלב ריכוז של מרצחים. השטחים אינם מקום לאזרחים יהודים (חרדים, דעות)

49
עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת | י"ג בניסן | 09.04.17
עו"ד דב הלברטל
עו"ד דב הלברטל (צילום: שלומי כהן)

אין מילים. אין מילים לתאר את האסון שפקד את משפחת טהרלב. את עומק הטרגדיה, בהירצח בנם הקדוש, אלחי הי"ד, בידי בן עולה לפני מספר ימים.

אלא שלפני הרצח הנתעב, כתבתי מספר פעמים על הסיכון המיוחד שיש במגורים בהתנחלויות. אמרו המגיבים – הכל אותו דבר. זה קורה גם בפתח תקוה. גם בחיפה ותל אביב. כך אמרו. יש את זה בכל מקום. אבל זה לא נכון. ממש לא נכון. זה יותר גרוע מאשליה. כי שם, בשטחים, בכל יום נזרקים אבנים. מושלכים בקבוקי תבערה. בכל יום. לפעמים, בכל שעה.

מידי פעם גם יורים. יורים על יישובים. יורים על מכוניות חולפות. יורים על אנשים. זה פשוט חיים של אלימות מתמשכת. לא פעם, שיחת היום בשולחנות שבת, הוא על הנס האחרון שניצלו בו מפגיעה.

הלווית אלחי טהרלב הי"ד (צילום: ynet)

וכאן באה אמירתו המצמררת, מתוך קירות לבו, של האב השכול. כבר בברית של בנו הייתה לו הרגשה שהוא ייעקד. האם הרגשה כזו יכולה להיות בברית של אב בפתח תקוה, או בהוד השרון, או בחיפה, בלונדון, בניו יורק או בכל מקום אחר?

תחושה קשה ואוטנטית כזו יכולה להיות רק בסיכון המתקיים בטלמון, בעופרה וביהודה ושומרון. רק מתוך הקשר זה, ניתן להבין את משמעותה המצמררת של תחושת האב השכול. ניתן בהחלט להבין את הזעקה הלא שגרתית. כי לא רק הוא. כך חיים שם, המתנחלים. בתחושה קיומית של חידלון אפשרי. זה הכרח מתמשך ההמונח בתת מודע, של כל מי שיום יומו מלווה באלימות שאינה פוסקת. בחיים מאוימים.

באמירתו הנוקבת של האב, בא לידי ביטוי מוחשי וכואב, סיכון החיים של מגורים בשטחי יהודה ושומרון, כמיעוט זניח בין מיליוני ערבים. הרי האב לא התכוון חלילה לקדש את המוות. אך הוא הביע תודעה. זו הנובעת מתוך הכרה ראויה של מציאות החיים, של עם ערבי הנתון בכיבוש, ומנצל את היותו רוב בין אזרחים כובשים. כאן לא משנה הצדק עם מי. כאן קובעת המציאות.

הרי הרוב המכריע של הפיגועים, היום יומיים, מתרחשים בשטחים, ובירושלים סמוך לעיר העתיקה. במקומות אלה, מרגיש המחבל ביטחון. בנוסף על כך, המתנחלים הם טריגר שנאה תהומית עבורו. אז אם בירושלים קיים הכרח להישאר, בשטחים זה מופרך לחלוטין. שם צריכה להיות אוגדה של צה"ל ולא אזרחים המשמשים מטרה נייחת וניידת לחורשי רשע.

החרדה לפיקוח הנפש של כל יהודי, של כל אדם, מביאה שוב ושוב למסקנה המתבקשת: אסור להתנחל בלב ריכוז של מרצחים מחמאס, או מכל ארגון אחר. השטחים אינם מקום לאזרחים יהודים. רק כך ימנעו תחושות קשות כאל של אבות, וכך גם תמנע פגיעה, חלילה, בחייהם של בנים.

הערת המערכת: הדברים אינם מייצגים בצורה כזו או אחרת את מערכת האתר ונכתבים על דעתו של הכותב ובאחריותו בלבד.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
44
אתה אדיוט סתום בלחץ אתה לא יודע איפה לחפש כותרות חוץ מלייצור שנאה ...בוא נצא מי.ם הרי גם שם יש ערבים מרצחים שעיניהם של מילוני אחיהם השהידים מחכים לרצת גם יהודי אולי לך יש הצעות להם?אתה מחפש כותרות על טרגדיות של אנשים מסכנים אדיוט חסר טעם ורגש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גדליה11.04.17
43
אם נלך משם זה יהיה להיכנע לטרוריסטים אסור להיכנע לערבים האלה
חסוי09.04.17
42
אולי נלך כולנו לגלות? אתה מוכן למצוא מדינה שתסכים לקבל כ"כ הרבה יהודים? או שאולי נתפזר בין כל מדינות העולם? מי מתנדב לחזור לפולין?
ימני08.06.17

הצגת כל התגובות

41
פשוט אין להם ענין לומר לו אתזה....
משה10.04.17
40
יהודי זה יהודי לא משנה איפה הוא גר!! תשמור על הפה שלך אתה לא ילד קטן... אולי אם יהיה איזה פיגוע במשפחתך אתה תרגע!
הזדעזעתי10.04.17
יהודי מתנחל הוא חסר אחריות ולחלוטין לא מקדש את החיים.
יהודי מושבניק10.04.17
בתור אחד שגר בהתנחלות אז באמת מצד אחד הסכנה בכבישים יותר מוחשית משא"כ ברוב היישובים לא תראה ערבי אחד מסתובב ואם כן זה רק בליווי שומר עם נשק ב. גם העולים הראשונים שהגיעו לארץ היו בסכנות מוחשיות ובכל זאת באו לארץ במקום להישאר באירופה השקטה והרגועה מה שהתברר אח"כ כנס הצלתם מהנאצים ג. אם המתנחלים לא ה
יוסף10.04.17
39
כל עוד והפלשתינים לא יכירו בזכות קיומם של היהודים גם אב בחיפה ת״א עכו צפת נהריה ובאר שבע ואילת יוכל לטעון שהוא מרגיש שהבן שלו ייעקד... ו...כן כך גם מרגישים יהודים בפריז ברלין לונדון ושטוקהולם...שם זה כבר לא שטחים כבושים ובכל זאת דאע״ש רוצח אזרחים חפים מפשע... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטע10.04.17
38
התגלה הבן הרשע של ההגדה. אדם שאינו נושא בעול עם חברו והופך את הקורבן מבני עמו לאשם כמוהו כרשע "מה העבודה הזאת לכם"- לכם ולא לו
יהודי10.04.17
37
בטח היו אומרים למרדכי הצדיק מדוע אתה לא משתחווה להמן הרי זה מסוכן, עם אנשים כמוך היינו נשארים תקועים באירופה עוד 1000 שנים , אז מה שצריך לומר שברוך השם שאנשים חולים כמוך לא מנהיגים אותנו.
ישי10.04.17
36
אתה פטיטי לך בחו"ל שמה זה מקומך לא הבנתה כלום על המשמעות הרוחנית של הקמת מדינת ישראל לך תחיי בגינה ה פרטית שלך שם אתה בארץ ישראל המסכנה שם לך תלמד הספרים. לשם שבו והחלמה אתה נקרא בלשון של חז"ל אוי למי שאין לא בית ואין לו דלת פה גדול בלי שום דעת תורה כי אם השנאה שלך על רוב העם הגר בארץ
הרב יוסף10.04.17
35
מדובר בגיבורים אנשי חייל שהאמונה שלהם חזקה יותר מהאמונה של רבים אחרים הם מוכנים למות על קידוש השם בידיעה ברורה שהם חומת המגן של עם ישראל...אין עם פלשתיני ומי שמעונין להבין איך נוצר העם הפלשתיני יתבונן סביבו ויראה את כל הפליטים שמסביב שעוברים לארופה ומתחילים להרים את הראש ולזרוע הרס... .זה גנטי כנירא
יוסף דואני10.04.17
34
נו באמת אתם משחקים באש !!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף10.04.17
33
פיקוח נפש דוחה כל התורה וגם!!!!!!!!!!!!!!!!!!מצו ישוב ארץ ישראל. מי התיר לכם לסכן חי'י ילדכם אתם מוכנים להיתאבד!!!!!! מה ילדך חסרי ישע אשמים בעד אידאולוגיה ללא היתר כלל תורתנו הקדושה! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דואג להם09.04.17
32
אתה צודק בהכל ,הטעות שלך מתחילה בזה שאתה פותח את הפה ורואים כמה טיפשות יש בך. הקבה נתן לנו את הארץ,הכוונה את יהודא ושומרון ולא את תל אביב ובני ברק. לערבים מפריע שאנחנו קיימים ורוצים את הארץ ולכן הם עושים פיגועים,זה שיותר קל להם לעשות פיגועים ביו''ש לא אומר שהם לא רוצים לעשות פיגועים בשאר הארץ. מקוו
יהודי14.04.17
31
גור חתולים נמלט מרודפיו החרדים הצעירים לתוך שטיבל בירושלים. מן השטיבל עלתה צעקה נוראה, כאילו היה זה כפיר אריות שואג. אנשים זינקו על ספסלים ושולחנות, למלט את נפשם. אבות אבותי הגיעו לארץ ישראל השוממת ובנו כאן בית בתוך מרחב ערבי עויין. לאחר מכן הושיעם אביהם שבשמיים ובניהם גרשו מכאן את ישמעאל והמוניו.
ב.ניצן10.04.17
30
יש לי ניסיון של לוחם חי"ר באיו"ש כבר מסוף שנות התשעים. מיזם ההתנחלויות לא רק רומס זכויות אדם בסיסיות אלא מסכן אזרחים יהודים וחיילי צה"ל לשווא - לכן מי שחי שם אינו מקדש את החיים.
יהודי מושבניק09.04.17
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים דרוק13.04.17
28
דוב אלברטל נראה לי שאתה צריך לבדוק אם אתה יהודי נראה לי שתגלה שלא....(לפי הכתבות ) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חננאל10.04.17
27
חשבו כך. כי מסוכן לעלות לארץ ולהתנחל בקרב המוסלמים. לכן הורו לחסידיהם להישאר באירופה, ורובם נרצחו בשואה, רוב הרבנים שהורו לחסידיהם להישאר ברחו בעצמם לארץ ישראל.
דן סגל10.04.17
26
אם לא יהיו יהודים ביו"ש ובירושלים אזי בני ברק ואלעד יהיו קו התפר. האם גם משם נברח כדי שלא להפגע?? אם לא יהיו חיילים האזרחים יהיו המטרה ביתר שאת. במקום להכיר טובה לאלו שמוסרים נפשם למען עם ישראל וארצו מגנה אותם.. ראש הפוך
יהודי09.04.17
25
הלברטל חמץ בל ייראה ובל ימצא פה של הבל! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמעון יוסף09.04.17
24
היא לא מיעוט שנמצא בלב מליוני ערבים מרצחים ? דווקא מדינת ישראל הוכיחה את עצמה כמקלט הבטוח לעם היהודי , הרבה יותר מאירופה .... רק שוטה כמו הלברטל יכול לחשוב שאם לא יהיו מתנחלים ביו"ש , המרצחים מהחמאס לא ירדפו אותו בבני ברק , ברמת גן , בנתניה ובירושליים. המתנחלים למעשה מגינים על כל עם ישראל בעצם יש
yossi1010.04.17
23
הוא לא קולט ופעם אחר פעם חוזר על השיטות שלו. אם יהודים לא יגורו שם אז גם בני ברק תחטוף כמו שמסרו את גוש קטיף והיום הדרום חוטף. תתחיל לחשוב קצת לפני שאתה כותב דברים בלי שכל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהי10.04.17
22
בוא נראה מה אתה תגיד שירצחו ח"ו את הבן שלך ברחובות בני ברק
שמואל09.04.17
21
הפלג והמתנחלים הורסים את המדינה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צודק09.04.17
מה איכפת לך בכלל מהמדינה?!
A19.04.17
20
אוהב ערבים מושבע רק שהוא שוכח שגם לפני 67 הערבים עשו פיגועים המון וגם עודדו טרור וגם לפני 48 הם עשו פיגועים לפי דעתי שילך לגור בקיבוץ של מרצ יותר מתאים לו הוא לא מייצג את החרדים הכיפה השחורה שלו היא שקר מוחלט ארץ ישראל שלנו הוא מאמין בתורה של יוסי שריד... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתן אדרת 11.04.17
19
ולעשות פסח בחול זה יותר טוב מלגור בשטחי ארץ ישראל. תתעסק בדברים הנכונים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Dj אבי סויסה10.04.17
18
דעה ניבזית פרטית גלותית. תפיסה שחושבת רק על העצמי, איך לשרוד. על דרך תפיסה זו אתה צודק, אך אנחנו כבר לא במצב לחשוב בצורה כזו אלא בצורה כלל ישראלית. ואותם אנשים צדיקים כלל ישראליים שהלכו והתיישבו בחבלי מולדת, באדמת התנ"ך, חושבים על כל ישראל ולא על ההישרדות הפרטית של עצמם. וחוץ מזה, פיגועי דריסה היו
רן רזיאל שעיבי10.04.17
17
בימקום לבלבל תמוח אתה מוזמן לבקר בטלמון רבע שעה מיקרית ספר
xx09.04.17
16
כל הריכוזים שהיום בירושלים המערבית (שלא לדבר עד היום במזרח) , תל אביב או בשמה הערבי , חיפה הי ו ריכוזים של מרצחים כפשוטו. מעניין מאוד הרשמים ושהשיח בין השמאל של שנות 20 -30 לבין הימין של אז . הימין של ז'בוטינסקי לא דגל להיכנס לריכוזים או ליד ריוכזים של ערבים מסכנה ומדילול האוכלוסיה היהודית. והשמאל
בת ישראל 11.04.17
15
כמו מלבנון ועזה,בקיצור יש לקנות להלברטל תרופה בהמלצת פסיכיאטר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הילד חולה נפש 10.04.17
14
כמובן שאנו משתתפים בצער המשפחה מאד מאד שלא תדעו צער לעולם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דואג להם09.04.17
13
שקיבל הזדמנות להביע דעה. לא משקף אף אחד חוץ מעצמו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דויד09.04.17
12
אמול אותך ואח"כ אשקול אם לגייר אותך ורק אז ארשה לך לדבר בענייני א"י
יהושע בן נון12.04.17
11
צצ
מברית בין הבתרי10.04.17
10
זאת המסקנה ואין אחרת.
ישראל מידד09.04.17
9
דב הלברטל, וכל מילה מיותרת...
מיואש09.04.17
8
הגר"ד הלברטל: חז"ל אמרו והזהירונו כי נקרא שמו סיני שירדה שנאה לאומות עלינו עליו.זו סכנת נפשות ופיקוח נפש דאורייתא לעסוק בתורה.עלינו לפנות את הישיבות.תורה זה לא בשביל אזרחים יהודים.
גילוי-דעת13.04.17
7
אין מילים לתאר את הבורות והשטחיות של מחשבתך לך תלמד הסטוריה מאורעות תרפ"ט בחברון לדוגמא לא מגורי היהודים גורמים לרוצחים לרצוח אלא שנאת ישראל
שלמה09.04.17
6
I know this is the land of Israel but it it full with terrorists Muslims that all day thinking how to kill us or we remove all the Muslims out. Or we will move out (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
David09.04.17
5
צודק החוצפן. פושע היהורי שעולה לארץ. מדינה קטנה בין מליארד מוסלמים. יש לחזור לאושויץ. אידיוט שכזה.
מנדלה משינקין09.04.17
4
כפפמיניסטית דתית רדיקלית, אני מצדיקה כל מילה שלו על סכנת הלאומנות והדת אצל המתנחלים
פמיניסטית13.04.17
3
הוא מקדש את הגלות והעבדות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מיכאל10.04.17
2
רק עוברים לאתר אחר כשרואים אותו
נורמנלי10.04.17
1
מצד אחד זה סיכון ללכת לגור בשטחים. אך מצד שני באף מקום בעולם חיילים לא יכולים לשרוד בלב איזור עוין ללא פגיעות כמעט על בסיס יום יומי ללא בסיס של אזרחים תומכים שאצלהם יהיו בסיס היציאה של אותם חיילים. ולכן ביהודה ושומרון החיילים מצליחים לשרוד כבר עשרות שנים בזכות ההתנחלויות שבסיסי צהל נמצאים בתוכם ואיל
לא שחור לבן09.04.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24