כיכר השבת

ההשקפה החרדית • מיוחד

ח"כ משה גפני בשיחה על החרדים, מדינת ישראל והשבת

ממקומו המשפיע כיו"ר ועדת הכספים - ח"כ משה גפני לא מתיימר להשפיע על צביון יום העצמאות הישראלי או על ה'אנטי-דתיים' אבל כן יילחם למען המסורתיים והחרדים במדינה • מרתק (חדשות)

22
ישראל כהן | כיכר השבת | ו' באייר | 02.05.17
(צילום: כיכר השבת)

יו"ר ועדת הכספים, יו"ר 'דגל התורה', חבר-הכנסת משה גפני ניצל את יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל כדי להרביץ מוסר והשקפה מתובלים בפוליטיקה עכשווית והיסטורית, בפני "חרדים-עובדים" בקהילת "בית אבא" בפתח תקווה.

בדרכו לפתח תקווה, התלווה אליו כתב "כיכר השבת", ישראל כהן, ששוחח עמו על התהליכים שעוברים על הציבור החרדי מול מדינת ישראל, כאשר הוא שב ומבהיר באופן חד וברור כי הם ילחמו כדי שהשבת תישמר גם בעיר תל אביב למרות פסיקת בג"ץ.

במענה לשאלה האם הציבור החרדי עובר תהליכי ישראליזציה, מתקרב למדינה והופך ליותר ויותר חלק של ממש מהחברה הישראלית, כאשר בחלקו יש מי שאף מציינים את יום העצמאות, אומר גפני כי "תמיד היה בר בי רב דחד יומא...".

"תראה", הוא מוסיף, "אנחנו חיים פה הרבה שנים, אנחנו מאוד משפיעים, אנחנו ברוך השם גם גדלים, מטבע הדברים יש לנו יותר השפעה".

האם בעתיד אולי אפילו נשפיע על צביון יום העצמאות?

גפני: "לא. אין לנו שאיפה כזאת. השאיפה שלנו הינה שהעם יהיה יותר יהודי. לא יום העצמאות. מטבע הדברים ברגע שזה קורה אז יש אצלנו גם השפעה על השוליים".

על מי ההשפעה? על החרדים החדשים?

גפני: "אין כזה מושג. אין חרדים חדשים".

אז על הפלג הירושלמי?

גפני: "אני יודע? יכול מאוד להיות. יש שינוי שאנחנו היום לוקחים שר. אני לא יודע אם הייתי מסכים לקחת אבל זה שינוי".

יום העצמאות תשע"ז. אולי הפכנו - הציבור החרדי - לגדולים מידי ואנחנו כופים על החילונים דברים? למה מעניין אותנו מה הם עושים בשבת בתל אביב?

גפני: "מאוד מעניין אותנו. מאוד מעניין. רוב הציבור הוא מסורתי. אם היו רק הציבור החרדי ושומר המצוות ומנגד ציבור אנטי דתי אז באמת לא מעניין אותנו. אבל זה ממש לא נכון. יש את רוב הציבור שהוא מסורתי ואיך שהמדינה תיראה ואיך שהפעילות תהיה בה כך הוא יתנהג. אם תהיה חס וחלילה פתיחה של מרכולים בשבת וזה יהיה הכל מוסדר עם החלטה של בג"ץ ושל העירייה זה יפגע באופן אנוש בציבור המסורתי שמטבעו רוצה לשמור שבת. אז בטח זה עסק שלנו. למה עסק של מי זה?".

ההרצאה של גפני ב'בית אבא'

אז אנחנו כן מבקשים לקבוע איך מדינת ישראל תיראה?

גפני: "מה זה צביון? כדי שאדם יוכל לשמור שבת ולא יצטרך להתחרות עם שכן שלו שיש לו מרכול והוא פותח בשבת. יש עשרה אחוז חרדים ויש חמישה אחוזים של ציבור אנטי דתי שעושים הרבה רעש ושולטים על המערכות השונות במדינה. אם זה היה המצב, לא מעניין אותי. אפשר להפריד דת ממדינה. על האנטי דתיים אני לא מנסה להשפיע, בלאו הכי זה לא יעזור.

"מה שכן קורה זה שאנחנו לא לבד במדינה הזאת. בתווך יש כמעט 80 אחוז מסורתיים בדרגות שונות שהם מאוד מעניינים אותי. גם בחילונים יש דרגות. יש כאלו שעושים ליל הסדר כהלכתו. יש כאלו שצמים ביום כיפור. יש כאלו שרוצים לשמור שבת. בהגדה של פסח אנחנו לא מנהלים דין ודברים עם הרשע. אנחנו עונים רק לשאינו יודע לשאול.

"הנושא של שבת במדינת ישראל הוא סטטוס קוו. זה היה צריך להיות גם בזמן לפיד שלצערי אז היה שלטון רע וזה צריך להיות עכשיו אבל לצערי יש בג"ץ רע והממשלה על פי ההסכם הקואליציוני צריכה לתקן את הסטטוס קוו, להחזיר אותו לקדמותו".

אתה חושב שזה יקרה?

"אני מקווה שבעזרת השם זה יקרה".

דגל התורה, יהדות התורה, יתעקשו גם על תל אביב?

גפני: "חד וחלק".

עד הסוף? גם במחיר של פרישה מהקואליציה?

גפני: "לא יודע מה זה פרישה מהקואליציה נלך עם זה עד הסוף. צריך לתקן את החוק גם על תל אביב".

איך תצליחו לשנות אם כחלון וליברמן מצהירים שהם לא יתמכו בחוק עוקף בג"ץ?

גפני: "בדיוק לכן הגשתי את החוק בנושא, זה לא חוק שעוקף בג"ץ, ממש לא. כחלון אמר שהוא נגד פסיקת ההתגברות אבל בעד הסטטוס קוו, בחוק שלי אין את פסיקת ההתגברות. ליברמן השמיע התנגדות רפה. היתה לי שיחה עם ראש הממשלה נתניהו, הבהרתי לו את העניין והוא הבין שצריך לפעול בהתאם להסכם הקואליציוני".

נתניהו אתכם בנושא הזה? קיבלתם איזו הבטחה ממנו?

גפני: "התשובה היא: כן, נתניהו איתנו. השאלה מה זה איתנו...".

בהמשך, בנאומו של גפני בפני חברי הקהילה, ובהשתתפות פרנסי ועסקני העיר ביניהם הרב אליהו ברוכי, יו"ר 'דגל התורה' בעיר וחבר מועצת העיר, הרב מנחם שוורץ, מבכירי עסקני 'דגל', עו"ד משה מורגנשטרן וחבר מועצת העיר ישראל פרידמן, התייחס גפני להבדלים בין המאבקים של הדור הראשון עם הקמת המדינה, הדור השני וכיום הדור השלישי.

גפני סיפר כי אמנם יש כאלו כיום שמשתמשים בכך נגדו אולם בזמנו הוא עצמו נשכב תחת גלגלי האוטובוס באופקים כאשר החילונים ביקשו לקחת ילדים ממשפחות מסורתיות תוך חילול שבת.

גפני הצהיר כי מרן הרב שך לא הרשה לדבר על ענייני בני הישיבות משום שהעדיף שדברים ייפתרו מאחורי הקלעים. "היום היו כותבים עלי בפשקוויל שקרוי עיתון (הפלס. י"כ) שהתקלקלתי אולם אני העברתי את מה שמרן הרב שך הורה לי".

"צריך לדעת שהדרך לא השתנתה והדרך הינה אותה דרך בדיוק", פירט גפני, "גם אצל מרן הרב שך זצ"ל היו דברים שהורה להתפשר והיו נושאים שהורה להתעקש עליהם בכל מחיר. גם אצל מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל היו עניינים שהוביל לפשרה ואילו במקרים אחרים הורה שלא להתפשר על קוצו של יוד וכך גם אצל מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שייבדל לחיים, שלא מרגיש טוב אבל הראש עובד ברוך השם, שיש דברים שצריך להתפשר ויש נושאים עליהם לא נוותר".

"כמו למשל עכשיו, לא לוותר בנושא של תל אביב, אנחנו לא נפקיר את תל אביב", הצהיר גפני בנחרצות.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
10
של עובדים. לפני תקופה הופיע בקהילת העובדים בגבעת זאב, מעניין למה?
יוחאי03.05.17
9
כפתח תקוואי בן תורה אשאל אתכם הקהל מס' שאלות: האם דגל התורה הארצית, וכן אנשי דגל בפתח תקווה ובפרט אותו בן אדם שעובד בעירייה (מי שמתגורר בעיר, מבין מה הכוונה) באמת דואגים ואוהבים את בית אבא?? או ש........ נראה לכם שכשיוצאי חברון רצו מבנה, ההוא שעכשיו דואג לבית אבא, שם להם אין ספור רגליים עד שעקפו
משה03.05.17
לולא עזרתה של דגל התורה בפ"ת בית אבא היו ממשיכים לחפש מקום. מי שבאמת מכיר יודע עד כמה עזרתו של חבר המועצה מטעם דגל והתגייסותו לסייע בית אבא קיבלו מקום זמני לבית המדרש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חרדי מפתח תקווה03.05.17
קהילת בית אבא לא קיבלה שקל מאף אחד. בנתה הכל מכספה. ואם אתם בא.ע. לא הייתם עסוקים בלהצר עיניים בטובתם של אחרים אלא הייתם מרימים עיניכם לאבינו שבשמיים והייתם מתפללים לעזרתו, מזמן הייתם נכנסים למבנה של קבע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי03.05.17
אברכי העיר יודעים היטב על מה אני מדבר, לחברון לא עזר אותו פקיד עירייה, למה?? רק את בית אבא הוא אוהב?? או ש.....
משה03.05.17
אז מי עזר? השסניקים? מה אתה מבלבל במוח. היחיד שעזר לחברון בפרט לקראת השיפוץ הקרוב במקום הוא נציג דגל, היחיד. זאת למרות דרישותיהם ההזויות חדשות לבקרים
פתח תקוואי03.05.17
תקשיב, אני יודע היטב מה נעשה בחברון, ואני לא מדבר על הרב ברוכי שבאמת עוזר, אני מדבר על פקיד אחד שיושב בעירייה מטעם דגל...והוא שם לחברון רגליים וכולם יודעים את זה!!!!! אז מה פתאום הוא עוזר לבית אבא???? כי הוא אוהב אותם??? הרי וודאי שלא.
משה03.05.17
כמה אנשים יש לכם 20 או 30 בשבת עמוסה בבית אבא יש כל שבת כ150 מתפללים כאשר רובם חברי הקהילה מלבד זאת חברון אין לה שום זכות קיום בפני עצמה מה היא שונה מאבי עזרי בגלל שלמדתם בישיבה שונה מגיע לכם בית כנסת או בגלל גאווה של כמה עסקנים שלא מסוגלים להתפלל עם שאר הציבור בית אבא מלבד מקום תפילה מדובר בקהילה
פתח תקוואי03.05.17
א. אני לא מחברון. ב. מה זה משנה, תענו לגופו של עניין מדוע שיוצאי חברון רצו מבנה, הלך אותו בריון (לא ברוכי, הוא בחור טוב) ושם להם רגליים, למה??????? זה כי הוא אוהב את בית אבא??????? תתפכחו הוא לא אוהב אתכם, לי אישית אין בעייה עם קהילתכם....אבל אל תהיו תמימים....
משה03.05.17
8
חוצפנים אלאאק שבת מעניין אותם כן בטח בגלל זה הוא יור וועדת הכספים תפסיקו להוליך שולל את כולם רק כסף מעניין אותכם והרבה ששאלו את ליצמן על רבקה ויינשטיין הוא ענה זה לא מעניין אותכם מה קורה אצלנו והוא נכנס אלינו ...לכל דבר מהגאנק פוש ( הטעות בקור) ועד מסך העשן מול חברות הסגריות שאישר לייבא ( כמה
גדי03.05.17

הצגת כל התגובות

7
הגר"ד סולביצ'יק זצ"ל מבאר זאת היטב הדק בספר 5 דרשות. החרדים לצערנו יותר דואגים לאנ"ש, ופעמים שלא מספיק לכבודה של התורה
יוסף02.05.17
6
לא סתם הרב שך בחר בו לשמש כנציג של עם ישראל
אבי הירושלמי03.05.17
5
לא הבנתי איפה הוא בדיוק יתעקש? ואיפה לא? למשל ברכבת, הם לא התעקשו... כנראה משום שעור הצביר דוחה שבת, האם עכשיו יתעקשו? ומה בדיוק נכנס כאן מרן האבי עזרי? הוא טוען שהרב שך הורה להתפשר??? אולי ילמדנו מקור לזה?
משה02.05.17
4
מה זה הדבר הזה? שיחה פוליטית בבית כנסת. זה יום שכולו תורה? ביזוי בית הכנסת!
ר.קפלן03.05.17
3
כמו שאתם עושים לכל מי שלא חושב כמוכם..................
בני ברקי02.05.17
2
הוא לא הלביש חגורה בזמן
גפני 05.05.17
1
כחרדית שגרה בת"א זה ממש יבורך קידום חוק שכזה, וזה מוערך מאד שלא מוותרים על ת"א אם כי יש משהו פוליטי בזה לדעתי היות ואחרי פטירת הרב עובדיה זצוק"ל מפלגה זו או אחרת מנסים לגרוף קולות של התל אביבים, (ש"ס מאד היו חזקים בתקופת מרן בדרום ת"א גם חילונים עם ערכים היו נותנים את קולם למפלגה זו) שלא תטעו לחשוב
בת03.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

10,000 דונם

פארק הירקון בפ"ת? הכירו את מתחם הנדל"ן הכי מדובר בענף

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24