כיכר השבת

זכותם לנהוג בדרכם

'הפלס' הציג אותי כ"עוכר ישראל", אבל גם לו מגיע חופש ביטוי // בצלאל כהן

עיתון "הפלס" בעריכת הרב נתן זאב גרוסמן רחוק מלייצג את עמדותיי. אני, רעייתי וישיבתי מוזכרים שם מפעם לפעם כעוכרי ישראל, אך ההתנהלות בעניינם בעייתית // בצלאל כהן (דעות)

56
בצלאל כהן | כיכר השבת | י"א באייר | 07.05.17
בצלאל כהן. ארכיון
בצלאל כהן. ארכיון (קרדיט: רשות הציבור, ויקיפדיה)

עיתון "הפלס" של אנשי "הפלג הירושלמי" בעריכת הרב נתן זאב גרוסמן רחוק מלייצג את עמדותיי בשלל נושאים שעל סדר היום החרדי, אני רעייתי וישיבתי מוזכרים שם מפעם לפעם כעוכרי ישראל, ואני מתאר לעצמי שאנשי העיתון לא ישמחו למצוא בי "תנא דמסייע", אולם למרות זאת אני רואה חובה להביע את תחושתי בנוגע למהלכים האחרונים שנקטה משטרת ישראל בעניינם.

אין ספק שהטרדת גורמים שונים בשל אי פרסום בעיתון, היא מעשה חמור שיש למונעו בכל דרך אפשרית. כמו כן, ברור שהפגנות אלימות חסימת כבישים והפרעות חוזרות ונשנות לסדר הציבורי, הם דברים שמחובתה של משטרת ישראל למנוע בכל האופנים החוקיים העומדים לרשותה.

אולם אי אפשר להתעלם מהרושם שהמהלכים האחרונים שנקטה משטרת ישראל לא נועדו למטרות אלו בלבד. זהות עצורים ואופן ההתנהלות המשטרתית והתקשורתית, נותנים את הרושם שהיעד המרכזי של המשטרה היא סגירתו של העיתון, או מתוך תקווה כלשהי שבעקבות סגירתו ייפסקו ההטרדות והפרות הסדר הציבורי, או בשל סיבות אחרות שבשלהם סבורה המשטרה שמוטב להביא לסגירתו של העיתון.

גם אם ניתמם ונאמין שכוונת המשטרה היא אך ורק הפסקת ההטרדות, ואין לה דבר וחצי דבר עם סגירת העיתון. ברור שהשמחה לאיד בקהילה החרדית, שבאה לידי ביטוי ניכר באתרי האינטרנט והפורומים החרדיים, לא נבעה מהרצון לסיום ההטרדות של מפרסמים, אלא מתוך רצון לראות במפלה של אנשי "הפלג הירושלמי" ומתוך תקווה גלויה לסגירת עיתון "הפלס" שהוא לצנינים בעיני הזרם המרכזי בחרדיות הליטאית.

עורך "הפלס" משתחרר מהכלא (באדיבות המצלם)

חופש הביטוי איננו רק ערך מערבי מודרני שמקורו בהגות הליברלית, היכולת להביע באופן גלוי עמדות חריגות ודעת מיעוט היא מהיסודות החשובים ביותר בספרות חז"ל. המשנה והגמרא מרבים להביא גם את דעות היחיד והמיעוט שלא נפסקו להלכה, גם בנושאים הרגישים ביותר מבחינה אמונית הלכתית והשקפתית. הגמרא מלמדת אותנו שלדעה האמתית ניתן להגיע דווקא על ידי הטעות, מפני ש"אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל בהן" (גיטין מג,א).
חשוב לציין, שעורך עיתון "הפלס" לא היו מעולם נושא הדגל של חופש הביטוי. עד לפני כחמש שנים, הוא ערך במשך עשרות שנים את עיתון "יתד נאמן", שניסה להשתיק כל קול אחר בציבור החרדי בכלל ובקהילה הליטאית בפרט.

העיתון בראשותו הוביל את המאבק בשבועונים החרדים ומאוחר יותר באתרי האינטרנט החרדים, הכל בשם רוממות ההשקפה הטהורה שאיננה מאפשרת הבעת עמדות אחרות. אולם ברור שאין בעובדה זאת הצדקה לנהוג כלפיו כיום באותה מטבע, ויש לקוות שהוא למד בדרך הקשה את החשיבות של חופש הביטוי (כששמעתי לפני שלוש שנים את שיחתו של מו"ר הגר"י זלושינסקי על "הרוצה לעשות כדברי בית שמאי עושה, כדברי בית הלל עושה" כנימוק לזכותו של "הפלג הירושלמי" לנהוג בדרכו, התרשמתי שהלקח נלמד).

הדבר שיש להצטער עליו ביותר הוא שהנהגת הזרם המרכזי בקהילה החרדית ליטאית, שבמשך שנים רבות חשה שקולה מושתק בעיתון "יתד נאמן" - מה שגרם להפיכה שהתבצעה בעיתון לפני חמש שנים והעברת השליטה בעיתון לידי ההנהגה הנוכחית - ממשיכה כיום באותו קו של השתקת דעות שונות, הן כלפי "הפלג הירושלמי" והן כלפי קולות אחרים בקהילה החרדית. היה ניתן לצפות שמי שחווה בעצמו את החוויה הקשה של השתקה, לא ינסה בבוא היום להשתיק את הקולות האחרים. אולם נראה שכוחה של השררה ושכרון הכוח עם יצר הנקמה, חזקים יותר מכל דבר אחר.

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
סברתך העקומה מסבירה את שאר סטיותיך מדרך התורה המקובלת, זכור שהרבה "מהפכנים" בעיני עצמם ירדו מהדרך והפסידו את עולמם.
יעקב08.05.17
37
הגיע הזמן שהגזענים המשומדים יחיו בינם לבין עצמם ויניחו לנו לחיות בשקט.אתם נותנים כוח לגרוסמן שמשסה ומפריד את עם ישראל ולנו נמאס. הפלג ועיתון הפלס מרכלים ומוציאים שם רע לכל מי שלא מוצא חן בעיניהם .מתעלמים ומתאכזרים ליהודים ואין הבדל בינם לבין המחבלים ימח שמם וזכרם. תפסיקו להתייחס ותתנו למשטרה לעשות א
חרדי07.05.17
למעשה אנחנו וכולם רואים שהפלג מצליחים בענין המשפטי ועצה טובה לי אליך לפחות אל תוציא לפני כולם את התיסכול שלך ושל כל מי שמגיב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי08.05.17
אתה המסכן שתתן דין וחשבון בשמיים על הצער ועוגמת הנפש שכולנו סובלים. כדאי לך לטוס למנהטן שם סאטמר חבריך יחסמו כבישים בעוד שבועיים והגויים יטפלו בכם כמו שצריך. הבעיה שלך ושל חבריך שאין לכם חינוך ולא דרך ארץ.
חרדי10.05.17
36
השיטה המלחמתית של הרב שך תתקיים לנצח, וכל השיטות הפשרניות יובילו וכבר מובילות להחרבת הציבור החרדי. ב"ה שיש ציבור ענק שמעונין להמשיך בדרך הישנה ותומך בתנועת בני תורה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איתמר07.05.17

הצגת כל התגובות

35
אתה אומר שהמגמה ביתד ממשיכה על אף שינוי השליטה בעיתון. אולי להיפך ההפיכה בעיתון היתה כדי להוציא את מי שניסה שזה לא יראה כך והם הם אלו שתמיד השתמשו במגמה זו ולא מרצונו שלו אלא להיפך. נקודה למחשבה.... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אני07.05.17
34
על דברים החשובים
תלמיד ישיבה14.05.17
33
כעת עם תמיכה בעיתון שמסית לאלימות ושקם רק בעקבות מחלוקת עם גדולי הדור האמיתיים.
אבי08.05.17
32
כתבה נהדרת אין מילים לא במקום... זאת דמוקרטיה לצערנו המשטרה והפרקליטות אינם דמוקרטים
שלומי08.05.17
31
כל מילה במקום זה אדם אמיתי אומר את האמת גם כשזה לא בדיוק בעדו
יצחק07.05.17
30
והחברה החרדית הייתה במקום הרבה יותר טוב! בטוח שיש הרבה בציבור שמזדהים עם דעותיו של הרב בצלאל כהן. מקווה מאוד שיביעו את דעתם בגלוי ללא חשש מקיצוניים במחננו שהם די מיעוט
אסף שמעון10.05.17
29
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי08.05.17
28
כבר שנים. ואני עובדת בעבודה שנפגעה במשך תקופה קשות בגלל נתי גרוסמן - אני שמחה למפלתו האישית, אבל לא למפלת "הפלס". בדיוק מהסיבה שנקטת: "הרוצה לעשות כבית הלל" וכו'. מותר להם להתקיים, גם אם אנחנו לא מסכימים איתם. ומי שנוהג בבריונות נגדם - סופו שייפול גם כן, ולו בגלל שהוא בסופו של דבר ינסה לשלוט גם על א
יהודיה08.05.17
27
יתד הקודם בהובלתו של גרוסמן תקף בחריפות: את חב"ד את הרב עובדיה את הרב בקשי דורון אצ הרב מרדכי אליהו ואת מי לא בעצם? יתד של היום מתמקד בתוך הציבור החרדי ליטאי ונותן כבוד גם לרבנים שדרכם אינה בדיוק דרכו מרבים אהבת ישראל בניגוד ליתד הישן. מלבד חופש הביטוי יש כאן שיסוי של ציבור שלם בחיילים חרדים וב
ללא שם07.05.17
אין הבדל בין טרור על רבנים מחוץ למגזר הליטאי, לבין טרור על רבנים בתוך המגזר הליטאי. שניהם אסורים. יתד של פעם רמס את כולם, יתד של היום רומס חלק מהציבור הליטאי. שניהם רומסים ודיקטטורים. זה נבלה וזה טרפה.
שאול08.05.17
וכסית את צ'
בשבתך חוץ08.05.17
26
יש לך טעות בצלאל, הפלס אינו עיתון המבטא דעה אחרת, כל עיקר קיומו הוא השתקת הצד השני. אם תעיין בעיתון הזה תראה שרוב הכתבות הפובליציסטיות אינם הבעת דרכם והשקפתם, אלא שלילת והשמצת האחר. את העיתון צריך לסגור לא כי צריך להשתיק את הדעה שלהם, אלא מכיוון שהם מפיצים שנאה ומסיתים נגד כל מי שאינו חושב כמותם.
ירוחם07.05.17
25
להשמיץ אותו...
חרדי שפוי12.05.17
24
צודק לגמרי בכל מילה. רק אני חושב שיתד היום לא מתנהגים כך בגלל שהשררה מעוורת, אלא בגלל שעיקר האידיאולוגיה החרדית מושתתת על פסילת השונה בעיקר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אמיר08.05.17
23
איני רואה כל חיסרון שהמשטרה [או כל גורם אחר] תציב לעצמה מטרה לסגור את העיתון, ובשל כך לחפש - ולמצוא את הטעויות הנוראות שהם עושים. אין כאן פגיעה בחופש הביטוי, כל עוד שהעילה שמוצאים היא לא מצד חופש הביטוי.
דןסגל07.05.17
22
לא צריך יותר מזה. שבצלאל כהן רוצה בהצלחת הפלס. זה אומר ה-כ-ל על שני הצדדים. למי שלא הבין עד עכשיו
נחמן10.05.17
21
יש דין ויש דיין. העולם אינו הפקר.
צבי07.05.17
20
שניכם מונעים משיקולים שונים... מה שבטוח לא דרכך ולא דרכו אינה דרכנו! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם07.05.17
19
נתי ורק נתי הוא השאור שבעיסה רשע מנוול שביזה תלמידי חכמים והכשיל עשרות ומאות האיש הזה מחלל שם שמים ומבזה בראש ובראשנה את הרב שמואל זצל
חיים05.03.19
18
צורה
איש08.05.17
17
לפי דבריך ניראה שאינך רואה נכון את המציאות. המשטרה יודעת שאם תסגור את העיתון ,העיתון ימשיך להופיע תחת שם אחר . כמוכן הלקח שלמדו אנשי הפלס ,שיש לקבל יעוץ משפטי טוב,ולמצוא את הפרצה החוקית להמשך ההטרדות. אם המשטרה והפרקליטות יצליחו העולם יהיה נקי יותר.
אלי08.05.17
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה08.05.17
15
אסור לחרדי ללמוד מקצועות חול זה תערובת אסורה העלולה להוביל חלילה ללימודים באקדמיה הארורה אשר נאסרה ע"י כל גדולי ישראל ובסוף עלולה להוביל לגרוע מכל , לצבא השמד השם ישמור
ר יענקב08.05.17
14
ולא העורך של יתד נאמן אז מי הוא בצלאל כהן שיצא כנגדם??
אחת ממיליון08.05.17
13
רק מזימה של השלטונות להכניס את הגזירה הנוראה מהדלת האחורית
הפלס08.05.17
12
אדון כהן האם קראת את חומר הראיות שבידי המשטרה? לא!!אז על סמך מה אתה כותב קשקוש שלם חסר שחר של סנוגריה על סחטנים ומטרידים??? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי08.05.17
11
נעשית פוסק. אסור לסגור את העתון מביא סייעת מהדמוקרטיה וחופש הביטוי מהמשנה......
פשוט08.05.17
10
בצלאל כהן הוא אזרח אחד חלקי 8 מליון במדינה. דעתו חשובה לו ולילדיו. מה הופך אותו להוגה דעות מיוחד יותר מכל אזרח אחר? הוא לא ידוע לי כתלמיד חכם מופלג או גדול בישראל. סתם אדם שהקים מוסד שכל גדולי ישראל, בודאי גדולי הפלס, מתנגדים לו בשצף קצף, וגם הרבנים שלי מתנגדים לו. אני דוקא סבורה שהפלס מזיק לציבור ה
מירי07.05.17
9
שאני מתבייש שאני מנוי להפלס; שבצלאל כהן יהיה בצד שלי?!
הפ07.05.17
8
המכנה המשותף בין הפלג לחרדים החדשים רב על המפריד. שניהם דוגלים בפריקת עול הרבנים, באנרכיה ובנתינת הפיקוד לצעירים. לגזור ולשמור.
יוסף07.05.17
אם הרב דומה למלאך ה' צבק-ות תורה יבקשו מפי'ה'ו ואם לאו אל יבקשו!!! למה אתה מדבר על פריקת עול ע"י הרבנים?
ליוסי08.05.17
7
שניכם מונעים משיקולים שונים... מה שבטוח לא דרכך ולא דרכו אינה דרכנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם07.05.17
6
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנונימי07.05.17
5
כולם רודפים. כשהפלס היו חזקים, הם לא נתנו ביטוי לרבני בני ברק. כשיתד חזקים הם עושים טרור לאנשי הפלס ולרבניהם, אסור לפרסם אצלם, מותר לגנוב מהם עיתונים, ומותר גם להרביץ לעורך שלהם. בקיצור יתד הם התלמידים של הפלס, רק שהתלמיד עולה על רבו.
שלום08.05.17
4
למרות ההבדל התהומי לכאורה בין הפלס ליתד, משורש אחד יצאו שניהם ואין כל הבדל ביניהם, תאוריה שונה אבל מהות אחת. חרמות, "הוועד למען כבוד רבותינו" ועוד שטויות והבלים. שתיהם דמגוגים המקדשים את האמצעים למען המטרה.
משה07.05.17
3
שמעתם? גם את קורח ועדתו חייבים להשמיע שהרי דעת יחיד גם צריך להשמיע. בקיצור כל מי שיחליט לבעוט בגדולי ישראל באיזה יום בהיר צריך לתת לו במה שהרי גם דעת יחיד צריך להשמיע. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חכמולוג08.05.17
2
הרעיון המגוחך והאווילי של דעת תורה יחידה מתבטא היטב הן ביתד נאמן והן בהפלס, שם עיקר ההתפלמסות היא מיהו "ממשיכי דרכו" של הרב אלישיב והרב שך. לשתי הצדדים ברור כשמש שממשיך יכול להיות רק אחד, ואין כל מקום לזולתו. שניהם גדלו על תורתו של הרב שך, אבל שכחו שהעידן כבר התחלף.
ליטאי כואב07.05.17
1
ומה פלא שכל העולם נגדך?!
תחשוב קצת...07.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24
ש

טכנולוגיה למהדרין

להתפנק בשבת וגם לקבל מתנה - מתאים לכם?

כיכר בשיתוף נעם2 | מקודם

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם
ש

מבצעים של פעם בשנה

מוסד הרב קוק; לא הספקתם להגיע למכירה? כנסו >>

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24