כיכר השבת

מדוע סטודנטיות חרדיות מצליחות יותר מגברים?

האתגר המשולב של השלמת פערים במהלך הלימודים לצד עבודה וגידול ילדים מקשה מאוד לסיים בהצלחה את הלימודים. אז איך באמת משפרים מצמצמים את הנשירה? (דעות)

33
איתן רגב | כיכר השבת | כ"ה באייר | 21.05.17
איתן רגב, כותב השורות
איתן רגב, כותב השורות (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בטור הקודם סקרתי את השינויים המתחוללים במגזר החרדי בשנים האחרונות, ובפרט הגידול המשמעותי בשיעור המועסקים ובשיעור הלומדים לתארים אקדמיים. קצב הגידול במספר הסטודנטים החרדים הוא ללא ספק מעורר השתאות. בשנים 2014–2008 גדל מספר הסטודנטיות והסטודנטים החרדים פי שלושה (!). כיום מספרם עומד על כ-11,000, שליש מהם גברים.

חרדי בכניסה למשרד ממשלתי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

אך מי הם אותם סטודנטים חרדים? לאילו זרמים הם משתייכים? מה הם שיעורי ההצלחה שלהם? ומה הם האתגרים המרכזיים הניצבים בפניהם? כדי לענות על שאלות אלו ערכתי מחקר עומק אשר מתבסס על הנתונים הרשמיים של משרד החינוך, המוסדות האקדמיים, מכינות קדם-אקדמיות ונתוני מרכז ההערכה הארצי (פסיכומטרי) – ומצליב ביניהם. כך, למשל, התאפשר לראשונה זיהוי של הזרם החרדי שאליו משתייך כל סטודנט לפי מוסד הלימודים שבו למד בבית הספר. האוכלוסייה החרדית במחקר זה הוגדרה כאוכלוסייה שהתחנכה בגילאי התיכון במוסדות חינוך של מערכת החינוך החרדית – כלומר בפיקוח רשמי חרדי. עם זאת, כפי שאסביר בהמשך, בחלק קטן מן המוסדות הללו (כ-5 אחוזים) לומדים למעשה תלמידים המשתייכים לזרם החרד"לי – ולהם, כך התברר, יש ייצוג יתר בקרב הסטודנטים החרדים.

כשמסתכלים על כל הזרמים כעל מקשה אחת ניתן לומר שכ-15 אחוז מהצעירות החרדיות ו-8 אחוזים מהצעירים החרדים (גילאי 35–25), למדו או לומדים לתואר אקדמי. עם זאת, כאמור, יש שונות גדולה בשיעורי ההשתתפות באקדמיה של הזרמים השונים. הזרם שבו שיעורי ההשתתפות באקדמיה הם הגבוהים ביותר הוא חב"ד – 29 אחוז מהנשים ו-12 אחוז מהגברים. בזרם החסידי (לא כולל חב"ד) רק 3 אחוזים מהנשים ו-4 אחוזים מהגברים לומדים לתואר אקדמי. בקרב הספרדים מדובר ב-14 אחוז מהנשים וב-6 אחוזים מהגברים, ובקרב הליטאים – 15 אחוז מהנשים ו-7 אחוזים מהגברים. בזרם החרד"לי המספרים גבוהים בהרבה – 63 אחוז מהנשים ו-38 אחוז מהגברים למדו או לומדים לתואר אקדמי.

אך מה הם שיעורי ההצלחה של הסטודנטים החרדים? כלומר, כמה מהם מצליחים לסיים בהצלחה את לימודיהם לתואר? בקרב הנשים מדובר בשיעורי הצלחה סבירים בהחלט. שיעורי הנשירה המשוקללים של נשים חרדיות (מתארים וממכינות קדם-אקדמיות) עומדים על כ-33 אחוז, לעומת כ-25 אחוז בקרב נשים מן המגזר הכללי. בהקשר זה בולטות לטובה הסטודנטיות מן הזרם הליטאי, אשר שיעורי הנשירה שלהן נמוכים בצורה ניכרת מאלה של הסטודנטיות מן הזרמים האחרים. הסבר אפשרי לכך הוא שבזרם הליטאי הנשים נושאות בעול הפרנסה יותר מבכל זרם אחר, ולכן יש להן תמריץ חזק לסיים את התואר כדי שיוכלו לפרנס את משפחתן.

חרדי בעבודה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בהשוואה לסטודנטיות החרדיות, שיעורי ההצלחה של הסטודנטים החרדים נמוכים. שיעורי הנשירה המשוקללים של גברים חרדים מתארים וממכינות קדם-אקדמיות עומדים על כ-58 אחוז (לעומת כ-30 אחוז בקרב יהודים לא חרדים). כלומר רק כארבעה מכל עשרה גברים חרדים אשר מנסים לרכוש השכלה אקדמית מצליחים לסיים את לימודיהם. למעשה, כאשר משמיטים מניתוח זה את הסטודנטים החרד"ליים, עולה שיעור הנשירה המשוקלל (של שאר הסטודנטים החרדיים) לכ-67 אחוזים.

מדוע אפוא הסטודנטיות החרדיות מצליחות במקום שהסטודנטים החרדים נכשלים? התשובה מורכבת מכמה גורמים. נתחיל בתובנה מעניינת שהתגלתה במחקר: בכל המגזרים – חילונים, דתיים, חרדים וערבים – שיעורי ההצלחה של הנשים בלימודים אקדמיים גבוהים בצורה ניכרת מאלו של הגברים. למעשה, מגמה זו מתחילה כבר בבית הספר – שם הישגיהן של הבנות (מכל המגזרים) טובים יותר מאלו של הבנים. אך זהו לא כל הסיפור, שכן במגזר החרדי הפערים בין שיעורי ההצלחה של הסטודנטיות לאלו של הסטודנטים הם הגדולים ביותר.

חרדי עובד, חרדי לומד. אילוסטרציה (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

אחד הגורמים לכך הוא הגיל המאוחר יחסית שבו הסטודנטים החרדים מתחילים את לימודיהם לתואר (25 בממוצע), גיל שבו לרוב הם כבר הורים לילדים ודאגות פרנסה מונחות על כתפיהם. לעומתם, הסטודנטיות החרדיות מתחילות את לימודיהן האקדמיים בגיל 22 בממוצע, כאשר המשפחה עדיין מעט קטנה יותר בדרך כלל. אך גם עובדה זו אינה יכולה להסביר לבדה את הפער העצום בין שיעורי ההצלחה של הסטודנטיות החרדיות לאלו של הסטודנטים החרדים. סיבה מרכזית נעוצה בכך שמרבית הנשים החרדיות לומדות תוכני ליבה בגילאי התיכון, ואילו רובם המוחלט של הגברים אינם לומדים תכנים אלו בנערותם. עדות נוספת לכך עולה מנתוניהם של הסטודנטים החרד"ליים. שיעורי הנשירה של הסטודנטים החרד"ליים אשר למדו בנעוריהם בבתי ספר הרשומים (באופן רשמי) כמוסדות לימוד בפיקוח חרדי (אך מספקים תוכני ליבה ומגישים את תלמידיהם לבגרות) נמוכים בצורה ניכרת משיעורי הנשירה בזרמים האחרים. יתר על כן, המחקר מראה כי גם בקרב יהודים לא-חרדים ובקרב ערבים, שיעורי הנשירה של סטודנטים שאין להם השכלה תיכונית הם גבוהים מאוד.

אך המונח "ליבה" הוא מונח כללי מדי, ואינו מספק הסבר ממוקד לגבי נקודות החולשה העיקריות של הסטודנטים החרדים. כדי לבחון באילו תחומים הם מתקשים במיוחד השוויתי את ציוני המבחן הפסיכומטרי של הסטודנטים החרדים (אשר ניגשו למבחן) לאלו של הסטודנטים היהודים האחרים. השוואה זו מגלה כי בתחומים מסוימים יכולותיהם של הסטודנטים החרדים אינן נופלות מאלו של שאר הסטודנטים. ברכיב המילולי והלוגי של הבחינה הפסיכומטרית אין כלל פער בין הציון הממוצע של הסטודנטים החרדים לזה של החילונים. במתמטיקה, לעומת זאת, הציון הממוצע של החרדים נמוך בכשבע נקודות (מתוך 100) מזה של החילונים. אך הפער הגדול ביותר נרשם ברכיב האנגלית – שם הציון הממוצע של החרדים נמוך בכ-20 נקודות (מתוך 100) מזה של החילונים.

נשים חרדיות עובדות. אילוסטרציה (צילום: כיכר השבת)

גורם נוסף התורם לשיעורי הנשירה הגבוהים של הסטודנטים החרדים הוא התנהלותן של חלק מן המכללות, ובפרט המכללות הפרטיות – ששיעורי הנשירה של הסטודנטים החרדים שלהן גבוהים בהרבה מבמכללות הציבוריות. המכללות הציבוריות מציעות לסטודנטים החרדים תחומי לימוד בעלי אוריינטציה ריאלית המאפשרים השתלבות בענפים מבוקשים המאופיינים בשכר גבוה. כ-52 אחוז מן הסטודנטים החרדים לומדים הנדסה ואדריכלות; 16 אחוז לומדים מתמטיקה ומדעי המחשב; 13 אחוז – מנהל עסקים, ו-11 אחוז – מדעי החברה. לעומת זאת, במכללות הפרטיות הרוב המוחלט של הסטודנטים החרדים לומדים משפטים ומנהל עסקים (50 אחוז ו-43 אחוז, בהתאמה). ההבדלים הללו ניכרים גם בקרב הסטודנטיות החרדיות. במכללות הציבוריות כ-37 אחוז מן הסטודנטיות החרדיות לומדות מנהל עסקים; 20 אחוז לומדות מתמטיקה ומדעי המחשב; 15 אחוז – הנדסה ואדריכלות; 12 אחוז – מקצועות עזר רפואיים; ועשרה אחוזים – מדעי החברה. לעומת זאת, במכללות הפרטיות הרוב המוחלט של הסטודנטיות החרדיות לומדות משפטים ומנהל עסקים (58 אחוז ו-28 אחוז, בהתאמה).

אם כן, ניתן לומר כי המכללות הפרטיות מתמקדות במגוון קטן של תחומי לימוד לסטודנטים החרדים, ורוב תלמידיהן מתרכזים בשני תחומים עיקריים, אשר שוק העבודה רווי בהם (משפטים ומנהל עסקים). לעומתן במכללות הציבוריות יש נטייה למגוון רחב יותר של תחומי לימוד באוריינטציה מקצועית ריאלית יותר. עבור המכללות הפרטיות ההתמקדות במשפטים ובמנהל עסקים היא רווחית יותר, מכיוון שאין בהם מגבלת מקום )שלא כמו בתחומי המדעים למשל, שבהם מספר המקומות מוגבל בשל גודל המעבדה). לפיכך למכללות הפרטיות יש תמריץ גדול יותר לקלוט בשנה א' מספר גדול של סטודנטים ללא סינון משמעותי (ועקב כך – בעלי סיכויי נשירה גבוהים יותר), מכיוון שהם אינם תופסים את מקומם של סטודנטים פוטנציאליים אחרים. לעומת זאת, למכללות הציבוריות יש תמריץ גדול יותר לערוך הליך סינון ולמנוע נשירה, מכיוון שמספר המקומות בכל מחזור מוגבל, וככל ששיעור המסיימים גבוה יותר רווחי המכללה גבוהים יותר. מסקרים שנערכו בקרב סטודנטים חרדים עולה כי אחת הסיבות הנפוצות לנשירתם מלימודים אקדמיים היא אכזבה מתחום הלימודים שבחרו – אשר מתברר לעתים, בדיעבד, כבעייתי מבחינת פרנסה. כך לדוגמה סטודנטים חרדים רבים הלומדים משפטים מגלים בשלב מאוחר כי השוק מוצף בעורכי דין, בחינות הלשכה הוקשחו מאוד, והקושי למצוא מקום התמחות הוא גדול. כאמור, למכללות הפרטיות יש תרומה בלתי מבוטלת לכשל זה.

גם חשיבותן של ההכנה המוקדמת ושל התמיכה בזמן הלימודים משתקפת בהבדלים בין נתוני הסטודנטים החרדים במכללות ציבוריות לאלו שבמכללות הפרטיות. במכללות הציבוריות תנאי הקבלה קפדניים יותר והתמיכה מקיפה יותר (שעות חונכות בתקצוב ציבורי).

בהקשר זה חשוב לציין כי רובם המוחלט של הסטודנטים החרדים עובדים במהלך התואר – כמו עמיתיהם במגזר הכללי. אך נראה כי האתגר המשולב של השלמת פערי הידע במהלך הלימודים לצד עבודה וגידול ילדים מקשה עליהם מאוד לסיים בהצלחה את לימודיהם. ייתכן כי תמיכה כלכלית מוסדרת בדמות מלגות לסטודנטים חרדים בעלי ילדים יכולה לשפר את שיעורי ההצלחה שלהם.

לסיכום, ניתן לומר כי העובדה שרוב הסטודנטים החרדים (הגברים) מתחילים את לימודיהם האקדמיים בגיל מאוחר, ובלי שלמדו מקצועות ליבה בגיל התיכון, פוגעת מאוד ביכולתם להשלים תואר אקדמי, ונראה כי ללא שיפור בתחום זה (ובפרט באנגלית) שיעורי הנשירה שלהם יישארו גבוהים. עם זאת, לימודי השלמה והכנה אקדמית נאותה במכינה, מעטפת תומכת בתקופת הלימודים (כפי שניתנת במכללות הציבוריות), תמיכה כלכלית לסטודנטים שהם הורים, והיצע רחב יותר של תחומי לימוד התואמים את צורכי שוק העבודה – יכולים להביא לשיפור ניכר בשיעורי ההצלחה שלהם.

איתן רגב הוא כלכלן וחוקר בכיר במרכז טאוב. לאחרונה סיים את מסלול הדוקטורט במחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית. בשנים האחרונות חקר רבות את החברה החרדית ופרסם מספר מחקרים חדשניים אשר שפכו אור חדש על סוגיות כלכליות-חברתיות מרכזיות הנוגעות למגזר.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
לרוב בחברה החרדית שהגברים בני 25, נשותיהם בסביבות גיל 22, כך שמספר הילדים ועול הפרנסה זהה. כך שעובדה זו לא מסבירה את הפער באחוזי הנשירה בין גברים לנשים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ר25.05.17
24
בדרך כלל הם אלו שלא למדו גם קודם וקשה להם להתחיל בגיל כזה ללמוד ואלו שלמדו גם קודם לא הולכים לעשות תואר.
ריאלי22.05.17
23
למר איתן רגב, חבל שרק כעת הבחנתי בכתבה שלך, המחקר שלך מעולה, טוב לדעת שישנם אנשים שמעניין אותם אקדמיה אצל חרדים. אני אמא לבנות חסידיות, את הבת הגדולה שלי שלחתי ללמוד ב"תבונה" של מכון טל- לב, למדה שם מדעי המחשב ובלי עין הרע כבר הושמה בעבודה, משכורת גבוה מאוד (פי 2 מחברותיה ל"בית יעקב") הבת שלי מאוד נ
אמא לבנות סמינר12.06.17

הצגת כל התגובות

22
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוזס24.05.17
21
הסיבה העיקרית שהבנות מהזרם הליטאי פחות נושרות כי בסמינרים הליטאים לומדים ברמה מאוד גבוהה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סטודנטית22.05.17
20
רבנים צודקים, לא צריך ללמוד אקדמיה כי המל"ג שונא חרדים ולכן סוגר מכללות, הוכחה לכך שדורש לאחד בן מכללות חרדיות ללא חרדיות. כל המחרי"ם הם "לוקשאן" אחד גדול בכדי לעשות V ביומן שהמדינה "רוצה" חרדים באקדמיה... החברה הטובה שלי נרשמה בשנה שעברה ללמוד ב"תבונה": של מכון לב, ברגע האחרון המל"ג "תקע" אותם, ללמ
סמינריסטית13.06.17
19
הרבה מקצועות אפשר להשלים אבל שפה זה דבר שמאוד קשה להשלים תוך שנה לתשומת לב מקבלי ההחלטות.
חיים23.05.17
18
גורמים , ולדעתי הם חשובים יותר : אחד הגורמים שלא קראתי בכתבה הוא שבחור חרדי מגיע עם רקע חזק מאוד של לימודים והשקפות קודמות : מגיע כשהוא מתורגל בדרך לימוד מאוד מסוימת , הוא רגיל להיאבק על דעותיו (זהו הלימוד הישיבתי) , ולא קל לשחרר את כל זה ולהתרגל לדרך אחרת. חוץ מזה , בחור חרדי צריך להקדיש זמן מש
yossi1022.05.17
17
מה אתם רוצים? ישראל תיק עובד בסמינר הישן, מחויב לעמוד באינטרסים של הסמינרים אחרת הסמינר יפטר אותו וכנראה שמסיבה זו הוא לא עוזר למכללות החרדיות, מפרגן לו את המשרה החדשה, אבל מוזר שהמל"ג בכלל מעסיק אדם שמחויב לאינטרסים אישיים, חוץ מזה שלגיסתו יש את "מבח"ר " בבני ברק, למה שיעזור למכללות חרדיות על חשבון
יוני14.06.17
16
אין סיעתא דישמייה... , כי מקומו של הגבר החרדי בכולל בלבד!!! ובוודאי לא באקדמיה הארורה !!! ואם יש בעיות בפרנסה אפשר לעשות שאלת רב וללכת לעבוד במקצוע תורני כר"מ או משיב אפילו רבה אבל חלילה לא בדברים גשמיים שלא לדבר על לפתח קריירה השם ישמור וגם אישה חלילה לה ללכת לאקמיה אשר רבים חללים הפילה ועוד עלולה
הפלס22.05.17
15
אם המל"ג היה מבין מיהו חרדי ומה המנטליות שלו הסקרים שלך היו נראים אחרת, נו, המל"ג הכניס חרדי, ישראל תיק. מה הוא עושה? עזר לחב"ד? נו, חב"ד לא היו צריכים את הטובות שלו כי חב"ד לומדים בכל המכללות והאוניברסיטאות, יש לחבדניקים /יות עור של פיל, לא מתקלקלים כי אם להפך "מקרבים ליהדות" ולכן חבד נמצא גם בצבא,
חיותה13.06.17
14
בד"כ(למעט בודדים) החרדים המיושבים והמוכשרים יותר נשארים ללמוד תורה, ואלו שפחות הצליחו מחפשים לימודים מהסוג האמור בכתבה זה הסיבה שגברים חרדים מצליחים פחות מחרדיות, כי לא מדובר בטובי המוחות שהם האברכים מקיימי העולם
סטודנט22.05.17
13
הכל פוליטיקה וכסף, אם מקצים משאבים לחרדים לצאת ללימודים ולעבודה, לא מחייב שכולם רוצים לראות את החרדים באקדמיה ויותר מכך במפעלים, המציאות היא שלא כולם רוצים להעסיק חרדים, קחו דוגמה: בית חולים הדסה, מעסיק אלפי עובדים וכמה חרדים עובדים אצלו? ביה"ח עובד עם אחוז גבוה של חולים חרדים, אבל בהשמה אולי אחוז א
חדד15.06.17
12
תשובתי, כסטודנטית חרדית, הסיבה העיקרית לכך שיש ירידה ואו חוסר עליה במס' הסטודנטים החרדיים היא שהמל"ג אינו מבין את הצרכים של החרדים! המל"ג הוא האשם בכך שחרדים לא מגיעים לאקדמיה, שהמל"ג יוכיחו שביקרו פעם אחת במיכללו של המח"ר החרדי, שלחו איזה סקר לסטודנטים חרדים, באיזה עולם אנחנו? למה במשביר מבקשים ממך
פריידי22.05.17
11
המל"ג לא רוצה חרדיות באקדמיה, לא עוזר להן לכן הן נושרות. אם המל"ג היה רוצה שהחרדים יצליחו היה תומך בהם ולא סוגר מכללות חרדיות..נותן שיעורי עזר.
חייקל20.06.17
10
כל ענין האקדמיה במיגזר תלוי בענק שבענקים קרן קמח ולעומד בראשה הרב מוטי פלדשטיין הצדיק וגם בנו רפי
יוסי23.05.17
9
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם22.05.17
8
הגברים צריכים ללמוד תורה ולא ללמוד לתואר, כתוב "והגית בו יומם ולילה"... ישנם גברים שיוצאים מהכולל בכדי ללמוד ולפרנס בית, אבל "לא כל הנוצץ זהב הוא".. הם פתאום מגלים שזה לא כמו שחשבו, שהם חייבים להיות חשופים לאינטרנט פרוץ, א"א לפרנס תוך כדי ואין מי שיאכיל את הילדים.. לומדים כמו חמורים ובסוף מגלים שהבח
בני ברקית13.06.17
7
אני פונה אליך כחוקר וכלכלן, השואף לקדם את כלכלת ישראל לאתר את הסיבה מדוע החרדיות מעדיפות ללמוד בסמינרים ולא נוהרות לאקדמיה. הסיבה לכך היא שהמל"ג אינו רוצה את החרדים באקדמיה! לו המל"ג היה רוצה את החרדים באקדמיה היה נותן להן את הכלים, הבעיה הראשונה היא שהמל"ג דורש מהמכללות לקבל את כל ה"חרדיות"- גם אל
ירושלמית22.05.17
6
למה סטודנטים גברים מצליחים פחות? הסיבה פשוטה בתכלית. מי הולך לאקדמיה? המצטיינים בלימוד? בעלי הכשרון בישיבה? אלו בדרך כלל ממשיכים בלימוד תורה (אלו בדרך כלל גם אלו שאוהבים ללמוד, לעומת ההולכים לאקדמיה, שבדרך כלל לומדים לשם פרנסה, אין בזה רע כמובן, אבל זה לא תורם לאיכות הלימוד.... כמובן יש גם בעלי כשרו
סתם יהודי22.05.17
ורק "חוקר אקדמאי" מדלג על דבר פשוט וברור כל כך.
לחשוב. לא מזיק.24.05.17
אלו שהולכים לאקדמיה הם בדרך כלל האברכים היותר מוצלחים שלוקחים אחריות על העתיד שלהם ולא נשארים בכולל בלית ברירה. לכן אם אפילו הם נופלים בלימודים האקדמאים בציבור החרדי הנפילה הייתה הרבה יותר גבוהה
אסף שמעון25.05.17
מה חרדי חושב... ועושה את זה בעיניים של חילוני... אפילו הייתי אומר שתגובתך היא משעשעת... אז תדע לך שבדיוק הפוך! חרדי עוזב את הכולל רק בלית ברירה. הוא יודע שעיקר החיים הם חיי הנצח. ויש להשיג מכסימום קניינים לקראת החיים האמיתיים. "התקן עצמך בפרוזדור על מנת שתיכנס לטרקלין". ועבודה היא לא תכלית לצורך מי
תגובתך מראה26.05.17
5
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך22.05.17
המגזר החרדי לא נותנים לזה לקרות. הם מעוניינים שחרדים לא יוכלו להיכנס לאקדמיה כדי לנעול דלת בפניהם ולהשאיר אותם עניים ומדוכאים
אסף שמעון25.05.17
4
טור ארוך ומלאה על מה שכל דרדק או חרדק דבי בר יומא יודע מזה עידן ועידנים. חבל על המקלדת. היית מתקשר לפני הייתי מוסיף עוד תובנות' אבל לא נורא; האתר צריך מלל אז זה בסדר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים21.05.17
אם אין לך מה לומר עדיף שתשתוק ויחשבו שאתה טיפש מאשר תברבר ותוכיח את זה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולה22.05.17
3
נגיד ויש לך מחקר מעולה, סליחה, לא שיש לי ביקורת עליך, נהניתי מהמחקר, לדעתי הוא נכון והוגן. אבל האם למשהו במדינה אכפת מהחרדים שלומדים באקדמיה? האם יש משהו שרוצה באמת שהחרדים ילמדו באקדמיה? בקושי, הסיבה לכך היא שהחכי"ם החרדים לא יתערבו בנושא מפני שיש החלטת מועצת גדולי התורה האוסרת לימודים לתואר, אומנם
סטודנטית חרדית13.06.17
2
האנגלית מייד זה צרם לי לעיין שיש איזה באג איזה טעות שהובילה למסקנה. אם בפסיכומטרי היה הבדל גדול במתמטיקה או בכושר הלוגי או אפילו המילולי הייתי מבין את אחוז הנשירה הגבוה יותר אצל החרדים. אבל אם ההבדל הוא בעיקר באנגלית והלימודים ורוב מוחלט של ספרי הלימוד הם בעברית אז ההשפעה של האנגלית אמורה הרבה פחות
האנגלית24.05.17
על זה. ומה שכתבתי על 12 ועל 5 חל גם עליו. המכון הזה(טאוב) ידוע באג'נדות שלו בנוגע לליבה ולאנגלית. ומה שקרה לו פה זה שהירהורי הלב/משאלת לב שהיטו לו את המסקנות. הוא חיפש את המטבע מתחת לפנס במקום לחפש טיפטיפה יותר לעומק..
המשך26.05.17
1
כחוקר אני מציעה לך לבדוק מהי הסיבה שהחרדיות נמנעות מלנהור לאקדמיה. מה אתה חושב? סתם כך נוהרות אלפי בנות ללמוד בסמינרים הוראה למרות שיודות שהסיכוי להשמה הוא רק 4-5 %? משלמות שכ"ל יקר מאוד למרות שיודעות שסיכוי ההשמה הוא אפסי.. החרדים הם ה"כלכלניים" הכי גבוהים, למרות שניראים "אן אלפא בתיים", ההוכחה לכך
ירושלמית22.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

משחקים חינם ונהנים

משועממים? נחים מהנקיונות? כנסו למשחק מלא אנרגיה >>

כיכר בשיתוף תנובה | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

קרקע למכירה ליד ירושלים?

זכות לדירה ירושלמית ב-140 אל"ש - ממש בהישג ידך

כיכר בשיתוף גרין פארק | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24