כיכר השבת

לונדון החרדית גועשת

הרב יוסף דוויק מסר שיעור וחולל סערה: "זו בעיה גדולה"

רבה של קהילת "שער השמים" בלונדון מסר שיעור "בעייתי" והצליח לחולל סערה • לבקשת הרבנים הסיר את השיעור - אך טוען כי "אסור לרבנים להתעלם, זו בעיה גדולה" • כל הפרטים (חרדים, עולם)

94
ישי כהן | כיכר השבת | ג' בסיון | 28.05.17
הרב יוסף דוויק
הרב יוסף דוויק (צילומסך: יוטיוב, Rabbi Joseph Dweck)

הרב החדש של הקהילה הותיקה 'שער השמים' בלונדון, הרב יוסף דוויק, הנשוי לנכדת מרן פוסק הדור רבינו עובדיה יוסף זצ"ל, מעורר סערה לאחר שדיבר בזכותם של "אנשי התועבה" ואמר כי יש להכיר בהם ולהכיר במציאות החדשה שבה ישנה תופעה כזו ולקבלם ואף אמר כי התופעה מצויינת בעיניו.

את הדברים אמר הרב דוויק בשיעור בן שעה וחצי שנשא לקהילה והוקדש לנושא זה, כאשר דבריו אלו גררו ביקורת רבה על עצם העלאת הנושא ועל התוכן החריג המנוגד להלכה.

רבני לונדון, ובהם הגאון רבי אהרון בסוס משכונת גולדס גרין בלונדון, תקפו אותו בחריפות על דבריו אלה ואמרו כי הוא מעוות את התורה ודבריו פסולים.

הגר"א בסוס יחד עם כמה רבנים נפגשו עם הרב דוויק ולאחר פגישתם הסיר הרב דוויק את השיעור מעורר המחלוקת ממאגר השיעורים באינטרנט אך הבהיר כי אינו חוזר בו מן הדברים.

לטענתו, כל הדברים שאמר הם בהתאם להלכה, והסרת השיעור נועדה אך ורק למנוע מחלוקת. הרב דוויק הסביר עוד ששיערו הוא חלק מסדרה של שיעורים בהשקפה שהוא נותן המבוססים על מקורות מהתורה.

לדברי הרבנים בלונדון, דבריו של הרב דוויק עוררו סערה לאחר שאמר בבדבריו המקוממים כי השתנו הזמנים ומה שלא היה מקובל פעם יכול להיות מקובל היום, לכן יש להתייחס אחרת לאנשי התועבה. בהמשך דבריו אף הגדיל לעשות והשווה את התופעה לפמיניזם ואמר שבעיניו הן תופעות מבורכות וטובות לאנושות.

בדברים שנשא הגר"א בסוס בבית הכנסת 'כנסת יחזקאל', הוא תקף בחריפות את הרב דוויק ואמר: "קשה להאמין שהדברים האלה יצאו מפה של בן אדם שמכנה את עצמו רב אורתודוקסי".

ל"כיכר השבת" נודע כי בימים אלה שוקלים רבני לונדון את דרכי התגובה לדברים.

הרב דוויק הגיע ללונדון לפני כשנתיים מניו יורק שם שימש רב קהילה ונחשב בעבר לבעל דעות חריגות, גורמים המכירים את הרב מהעבר אומרים ל"כיכר השבת" כי התבטאויותיו האחרונות הן חריגות גם ביחס לדברים שנשא בעבר ומדובר בעליית מדרגה משמעותית.

בתגובה ל"כיכר השבת" אמר הרב דוויק כי "לדעתי אין מנהיגות מהציבור החרדי בנושא ואנו מפסידים את הנוער (לא רק מי שנאבק עם זה באופן אישי) שאם יש בפניהם לבחור בין לכלול אנשים שונים בתוך הציבור לבין הלכה ויראת שמים, אלפים יבחרו לכלול. וזו בעיה גדולה שלדעתי אסור לרבנים להתעלם ממנה".

לדבריו: "לדאבוני עמיתי לתורה ייחסו רעיונות לדבריי שלא נאמנים למה שהתכוונתי. אני דואג על הדור הצעיר שעוזבים תורתנו מחוסר מנהיגות והדרכה".

הרב הוסיף ואמר ל"כיכר השבת" כי "אני לא אמרתי שיש לקבל אותם כמות שהם. אני ציינתי כמה פעמים שהמעשה וגם אביזרייהו אסורים. העליתי את הנושא כי הוא עניין נפוץ גם הקהילה הדתית וכל הנוער שואלים בעניין ואין מענה מתאים מהציבור הדתי.

"זה לא ויכוח עם רבני לונדון והם לא תקפו אותי בכלל. אם יש עוד רב או דיין חוץ מהרב בסוס נא להזכיר שמו. אך ורק הרב בסוס תקף מבלי לקבל החלטת הדיינים ועשה את הכל בעצמו. הדיינים ישבו איתי וביקשו שאוריד את השיעור. וקיבלתי והסכמתי".

"אין צריך לומר שאסור לנו לזוז מההלכה הקדושה. אבל אנו חייבים להתייחס לציבור הנבוך בעניין", אומר הרב דוויק, ומדגיש כי "לא הבהרתי שאיני חוזר בי מהדברים, אני קבלתי והסכמתי שדבריי לא היו ראויים למסור לציבור הרחב, ושיש יותר לחוש ולהיזהר בדבריי, וקבלתי ועשיתי כדעת וכבקשת הדיינים מנהיגי הקהילה".

תוכן שאסור לפספס
94 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
46
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל28.05.17
45
פשוט לא יאומן לדברים שיוצאים מפה של בנאדם שחושב שהוא חכם. להקיא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
avi28.05.17
הלומד, מחכים. חזקה תוס'.
חזקה. הלומד מחכ28.05.17
44
הוא צעיר, לכן לא ידע זאת. מעתה ודאי ייזהר בלשונו, ויאמר רק מה שמותר לחרדי לדעת, גם אם הוא חושב ההפך.
דן סגל28.05.17
ץ
פ28.05.17

הצגת כל התגובות

43
זה מתחיל בהתרת ממזרים, אח ואחות וכו'
אבי28.05.17
לרמוז שכביכול הרב עובדיה התיר בסיפור ההוא של הממזרים זו לא רק חוצפה אלא אי ידיעת ההיסטוריה אין רפואה לשוטים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
באמת29.05.17
או שאינך יודע על מה אתה כותב, שבילבלת עם הרב גורן ! או שאתה סתם משכתב.
יוסי29.05.17
42
מעניין שרב אלה שיצאו עליו בכלל לא מבינים אנגלית. ואם הם מבינים אז בצורה עילגת... ערב רב קוראים לעצמם רבנים מנופחים מגאווה. כל מי שיצא עליו. קודם שיקשיב להרצאה במלואה ואחר כך ישכיל להבין כמה הרב דוויק חף מפשע. וכמה דברי הבל מדברים היתר שיוצאים נגדו. ואם המשיח היה מגיע עכשיו הראשונים שהיה מחסל זה אותם
יסכה09.06.17
41
והכתבה הזו הוציאה דברים מהקשרם והביאה כהרגלה חצאי דברים. החכם הנ"ל אינו אמר דבר נגד ההלכה והוא מתייחס בחכמה למציאות בימינו. ובכל אופן, בגלל שרוב העם הם בורים ועמי ארצות, לא ראוי להעביר שיעור כזה ברבים באינטרנט אך כנראה שבמציאות הטכנולוגיתתרבותית בימינו הדבר בלתי נמנע שיישמע לרבים. דבר נוסף שעשה בח
דניאל30.05.17
הוא עם הארץ- הוא הביא חיזקוני בפרשת קדושים שדברי חידודין מותר- ולא יודע שזה סוגיא בסנהדרין ושם מדובר על חיוב מיתה אבל איסור אביזרייהו יש וגם הוא יהרג ועל יעבור ועוד מלא שטויות שהוא דיבר בשיעור שלו
rav30.05.17
40
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רבי29.05.17
39
וממש לא יאה ולא נאה, הרב דוד יוסף שליט"א אמר שהוא מסתפק אם הוא אפיקורוס או "רק" כופר וודאי אין לו חלק לעולם הבא......
עובי סף29.05.17
38
על מה הוא מתבסס מי יכול לכתוב ?? אם רב כותב משהו מה המקור שלו גם אם הוא טועה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עודד28.05.17
37
יש לו את הכוח לגשת לנושא רגיש כזה, ויש לקרוא לו תיגר על היתרונות של רעיונותיו בלבד. למרבה הצער, פחדנות שורר ואנשים מעדיפים לתקוף אותו מאשר להכיר את כוחו והלימוד בתורה שלו.
סמי02.06.17
36
לא כך היא דרכה של תורה. אינכם מסכימים? אמרו "אינך אלא טועה" וכדומה ותנו ראייה מה4 אמות של ההלכה. אחרת אתם נותנים ראייה ברורה לבורותכם. הן בידיעותיכם והן בהליכותיכם.
דניאל30.05.17
הוא עם הארץ- הוא הביא חיזקוני בפרשת קדושים שדברי חידודין מותר- ולא יודע שזה סוגיא בסנהדרין ושם מדובר על חיוב מיתה אבל איסור אביזרייהו יש וגם הוא יהרג ועל יעבור ועוד מלא שטויות שהוא דיבר בשיעור שלו
rav30.05.17
1. ראה משנה תורה מהו אפיקורוס. הוא אינו. 2. לא ציטטת נכון את החכם. מעשה ולא דברי... 3. ראה שוב את הסוגיא, ראה ודייק כיצד הגאונים למדו אותו ושמע שוב את השיעור. 4. לאחר שתתקן את הטעויות שלך, פנה אליו ושאל אותו בדרך ארץ את שאלותיך. כי עם הארץ הוא לא.
דניאל30.05.17
35
גרועים ממנו מחטיאים הרבים ומסלפים התורה שמהותה צניעות וקדושה ויראת שמים
ימח שמכם אמן29.05.17
34
הוא טועה!
דוד כהן28.05.17
33
לדעתי זו תועבה הרבה יותר גדולה. אבל עליהם אסור לדבר.. אסור להתלונן..הם בסהכ אנשים מסכנים.. כמה צביעות ובלבול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ה' ירחם28.05.17
32
עפרא לפומיה
בעלת תשובה29.05.17
31
התורה לא תשתנה לעולם היא תורת אמת גם אם זה לא מתאים למישהו שחפץ לקבל היתר כלשהו למעשיו הנלוזים התורה אמרה את דברה בעניין וזה לא ישתנה נקודה!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שולי29.05.17
30
אין טעם להתווכח עם האסכולה הרבנית. רוב מוחלט של העם היהודי איננו אורטודוכסי אלא יהודי לייט, נורמלי, רציונאלי. לכן כל ויכוח- מיותר. ילך כל איש לדרכו- והרוב ירבע הליכותיו, במעשים ולא בויכוחי סרק. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי29.05.17
29
באמת אין מענה לקהילה במיגזר החרדי כולם מטאטים את זה מי תחת לשטיח מפחדים לדבר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד28.05.17
אתה טועה אף אחד לא מטאטא כלום רק אי אפשר להתיר משהו שהתורה אסרה גם אם כל הציבור החרדי היה מתגיס לעזרתם, אין באפשרותם להתיר את זה, וזה אפילו בלי מקום להקלות. קל וחומר לא לומר כי התופעה מצויינת. אתה לא יכול להביע משהו שהוא ההפך לגמרי ממה שאתה מייצג
ביי29.05.17
אתה טועה היום יש מענה להכל, רק יש דברים שאסורים מהתורה ולכן גם אם הציבור החרדי היה כולו מתגייס לעזרת אותם אנשים, לא היה יכול להתיר, וקל וחומר לא לומר שהתופעה הזאת מצוינת. זה נוגד לגמרי את השקפת התורה
ביי29.05.17
28
אם הרבנים של היום היו פוגשים את גדולי הדור עד תקופת בית המקדש השני (ואפילו אח"כ), אם היו אומרים שהם רפורמיים.
חרדי28.05.17
27
איפה הוא נתן את הדרשה? כל הרבנים שלפני כמה שנים תקפו את הרב ח... היום הם נותנים לרב הזה לדבר בבית הכנסת שלהם אפילו לפני קראת התורה..... נבל ברשות התורה
Effi28.05.17
26
צריך להעלות את הנושא ואמנם להיות תקיפים במישור ההלכתי, אך לא להזניח את היחס הנפשי לבחורים הסובלים מנטיות אלו! לתת יחס נכון ואוהב ותומך בהתמודדויות....
יישר כח02.06.17
25
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים28.05.17
24
מעניין שכל התגובות גם אלא שלא מסכימים עם הרב וגם הקצת שכנראה כן לא מתבטאים מהותית אלא בהתקפות אישיות. תדברו מהותית זה יותר משפיע ויותר מכובד גם למדבר גם לדובר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם 28.05.17
23
נטען נגד הרב כי הוא בא לתת לגיטימציה לתופעות האסורות ע"פ ההלכה ועי אינו חזר בו בכלל, בעוד שהרב עצמו טען שרק התכוון שאסור להתעלם מתופעות אלו, וכי הוא כן חוזר מהצורה בה דבריו הועברו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שי מהמרכז28.05.17
22
מכיר אותו מברוקלין הוא אפיקורוס רשע צריך נידוי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דב28.05.17
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
רב בלי זקן28.05.17
בישראל יש "משגיח" שיש לו זקן ו.......
טובים מאורוס'.28.05.17
הבעיה היא שסתומים כמוך שחושבים שאורך הזקן מלמד על משהו
מיכל28.05.17
20
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראל 28.05.17
19
מה הוא דיבר על האנשי תועבה? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גאווה יהודית28.05.17
ןם
פוק חזי.28.05.17
18
לא להשאיר אותו רב אף יום נוסף. כל יום עיכוב זה עוד חילול ה' מתמשך! מגלה פנים בתורה שלא כהלכה!
אתמול ולא מחר02.06.17
17
גמרו עליו ובראשם הרב אליהו מנצור. זה פשוט אבל אנשים יכולים להתגורר ואחריו. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ז׳אק28.05.17
16
בציבור החרדי כל מי שהוא לא כמוך הוא תועבה. אז איך נדע על איזה אנשים מדובר??? (תגובה זו מופנית למי שנוהג להגדיר אחרים כתועבה, ולא לכלל הציבור החרדי) (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש (שכנראה גם הוא תועבה)28.05.17
שהתורה מגדירה תועבה
מבין28.05.17
15
אנחנו שעושים ברית מילה נקבל דבר שסותר את כל המהות הברית אם השם. אדם שמקבל תופעה זאת הוא כאילו אומר לשם אבותי טעו.
akuo28.05.17
רק שפה יש כאלה שזו נטייתם, ועלינו להבין אותם, ולא לגדפם. אגב בבע"ח ה% שהם כאלה. הרבה הרבה יותר מבני אדם. וזה גם חלק מהטבע. רק שאסרה תורה.
לא שנא.28.05.17
14
להגיד על אחד האיסורים החמורים בתורה שזה דבר הגיוני???? זה הזוי??? מאיפה צץ הדפוק הזה? ואם עוד 5 שנים אנשים יתחילו להתחתן עם הילדים שלהם אז זה גם יהיה בסדר???? כי זה הדור..... תתבייש לך בן אדם מגעיל וסוטה....
אליהו28.05.17
13
בעוד כמה שנים יהיו רבנים שיכירו בכך ש"הצורך לאכול חזיר הוא מולד ואין שום דרך להתגבר עליו. ישנם גם אנשים שלא מסוגלים, מבחינה ביולוגית ממש, להימנע מחילול שבת. ובמקום לסקול אותם צריך להכיר בכך שהבעלים השתנו ..." גם חרדה ודיכאון הם משהו טבעי, ביולוגי, מולד, שיש לו הסברים נוירולוגיים, ובכל זאת אנו רואים
יעל28.05.17
ון
טוביה28.05.17
12
האיש חצי רפורמי וכבר שיבח בעבר בפייסבוק שלו את האפיפיור על שדיבר טוב על אותם אנשי תועבה מרן מתהפך בקברו על שבעלה של נכדתו מתבטא כך ואף הוא אנטי ישיבות ואנטי בני התורה אהוביו של מרן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
באמת28.05.17
אז מה
אז מה28.05.17
לפחות 3 אנשים במשפ' יוסף שגדולי המשפחה מתנערים מכל אחריות וקשר כלפיהם. זה לא אומר כלום שהוא צאצא/נין/נכד/בן של הרב ובטח שלא לנשואים אליהם. אין צורך לשייך אדם למשפחתו אלא לעצמו בלבד!!!!
eladmoshe27@gmail.com28.05.17
והרי הוא למד בחזון עובדיה וכתוצאה מזה הכיר את נכדתו של מרן זצ"ל ?
יוסי29.05.17
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נטליה09.06.17
10
צא טמא!
לא צריך אותו02.06.17
9
יש בזה מימד חבוי של פעמי גאולה- של התחזקות המוסר בעולם לאט לאט, יחד עם הפמיניזם והטבעונות. אבל אלה דברים שיוסברו (אם בכלל) במסגרת מאוד מצומצמת, לאנשים נורא מסוימים ובהסברה מפורטת, מקיפה וזהירה. בטח ובטח ששיעור כזה לא צריך לעלות לאינטרנט- מאוד צפוי שאנשים יקבלו את הדברים כתמיכה ב"קהילת התועבה" ותחוזק
א04.06.17
8
זועות חדשות לבקרים מתבצעים על ידי עבריינים מכל המיגזרים וההבדל בין מגזרים חילונים שם מיד חושפים ובמגזר האחר מסתירים ומאפשרים להם להמשיך לייצר אומללים וסוטים.רצוי שתשבו בשקט ואל תזרקו את הליכלוך על הרב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
זבולון30.05.17
7
אנחנו מכירים אותו מניו יורק הוא רב פושע בשביל עשירים לפי מה שהם רוצים הוא לא שווה שקל ואסור לשמוע לו כלום. כאן בהילה גם בניו ג'רזי וגם בברוקלין כל הרבנים!!!!!! כולם יצאו נגדו וסרו לשמוע את השיעורים שלו ואמרו שיתכן מאוד שגוף רפורמי מחזיק אותו לכן צריך להתרחק ממנו בכל מקום בעלם בו הוא נמצא ועדיף שיתנ
אלברטו דוד30.05.17
כי הוא לא רוקד את ריקוד החומרות? כי הוא לא הולך לפי המנטליותפסיקה המזרח אירופאית? אנא, תן ראייה. לא מה שרבנים אומרים עליו...אלא דבר שהוא אמר המנוגד להלכה.
דניאל30.05.17
6
מגלה פנים בתורה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ברי29.05.17
5
משפחת יוסף לקחה מונופול על התורה המינוי שלהם קשרים,,,,
נני29.05.17
4
" יצא בחוץ"...
פרענק29.05.17
3
נמאס מכל הצבועים האלו, מילא זה שהחילונים מחקו את התורה בריש גלי, באים כל מיני רבנים למיניהם ומנסים ליישר קו איתם והכל רק בשביל לקבל קצת צומי מהחילונים. והכי גרוע זה כשמגיעים לפוליטיקה ימין קיצוני פתאום נגמר הסובלנות, וההכלה, וחייבים כמובן למנוע את הרצח הבא, כמובן הרי רק הדתיים האלו רוצחים ואנסים, שם
אלי28.05.17
2
מעניין. בתגובה הזאת יש שתי נקודות. הראשונה היא ההשוואה בין רצון לרצח וכדומה לבין נטיה סותה. האם אתה אומר (שאולי) יש נטיה טבעית לדבר הזה? ואם יש אז גם אם זה לא משנה את קיימות החיוב באם לדעתך ב״ד היה הורג אותם? וזאת הנקודה השניה. מהכתבה לא נראה שהרב אומר שאין חיוב הלכתי אבל אם אפילו היה ב״ד הם היו מש
מנחם28.05.17
1
לפני שמקבלים משרת רב צריך טון של יראת שמיים מינמום. אח״כ שידע ללמוד והמון חוכמת חיים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
החכם28.05.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

כלי קודש

אברכים טוענים: זאת השיטה להישאר בכולל ולהתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24