כיכר השבת

חשיפת "כיכר השבת"

מכתבם של הרבנים בארה"ב שעורר את נושא 'גזירת הגיוס'

המתקפה ביומונים בנושא "גזירת הגיוס", כוונה נגד סאטמר - אך מתברר כי מאחוריה מסתתר מכתבם של גדולי הרבנים בארה"ב, לגדולי התורה בארץ - הנחשף ב"כיכר השבת" לראשונה • בלעדי (חרדים)

55
ישראל כהן | כיכר השבת | י' בסיון | 04.06.17
המכתב על רקע הפגנה נגד מעצר עריק
המכתב על רקע הפגנה נגד מעצר עריק (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

היומונים החרדים, 'יתד נאמן' ו'המבשר' יצאו הבוקר (ראשון) במתקפה חריפה ומתואמת על חוגי סאטמר בארה"ב ובטאונם 'דער איד' בנושא "גזירת הגיוס", כאשר הם מוכיחים כי אין כזו גזירה ואין בחור ישיבה שנשמע להוראות ומגוייס לצבא.

ההחלטה של היומונים לצאת למתקפה עוררה לא מעט תהיות, שכן אנשי סאטמר ובטאונם - הנחשבים חוגים קנאים שעומדים מחוץ לקונצנזוס החרדי - מתקיפים באופן קבוע ושיטתי את המפלגות החרדיות ובפרט בענין הגיוס.

ההסבר החצי-רשמי שניתן היה כי הפרסום נעשה בעקבות עצרת נגד "גזירת הגיוס" שעומדת להתקיים בשבוע הבא בניו יורק. למרות זאת, כינוסים כאלו התקיימו כבר בעבר, והעיתונות הממסדית לא התייחסה אליהם.

גורמים המעורים בסוד הדברים אומרים ל"כיכר השבת" כי ההחלטה לצאת במסע הסברה כפי שפורסם הבוקר אינה נעוצה רק במתקפה של סאטמר, שכשלעצמה לבדה "לא היתה ראויה לתגובה", וכי הרקע האמיתי להעלאת הנושא נעוץ במכתב סודי שנשלח לאחרונה על ידי גדולי הרבנים בארה"ב לגדולי התורה בישראל.

המכתב הגיע בשבוע שעבר לבתיהם של תשעה מגדולי התורה וראשי הישיבות בארץ: מרן הגראי"ל שטיינמן, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש, הגר"ד לנדו, הגר"א פילץ, הגר"ד כהן, הגרב"מ אזרחי, הגר"ב ויסבקר והגר"מ ברזובסקי.

על המכתב חתומים חמישה מגדולי הרבנים בארה"ב, שרובם מכהנים כחברים במועצת גדולי התורה שם: האדמו"ר מנובומינסק, הגר"א פלדמן, הגר"מ הרשקוביץ, הגר"מ קוטלר והגר"י הורוויץ.

מכתבם של גדולי התורה בארה"ב
מכתבם של גדולי התורה בארה"ב

בני ביתם של גדולי התורה שאליהם נשלח המכתב (שצילומו המלא מצורף כאן ומתפרסם לראשונה ב"כיכר השבת") אמרו כי הוא התקבל בהפתעה.

ל"כיכר השבת" נודע כי המכתב רצוף שורה של שאלות והאשמות קשות שעד כה נשמעו רק מפי המיעוט המתנגד לעמדת המפלגות החרדיות התומכות בחוק הגיוס המתוקן שהתקבל בקדנציה הנוכחית.

גדולי התורה בארה"ב פותחים כי הגיע להם מידע מכמה ראשי ישיבות ובפרט מהציבור הספרדי על "המצב העגום של בני הישיבות באה"ק בענין גיוס בני הישיבות". הם מדגישים שאינם נוקטים עמדה במחלוקת השוררת בציבור הליטאי וכי "הדברים אין להם שום קשר להצדדים בחריפות חילוקי הדעות באה"ק".

האדמו"ר מנובומינסק הוסיף והדגיש כי "בעבר כן גם עתה ובעתיד הנני כפוף ונשמע לדעתו והנהגתו של מרן הג"ר אהרן לייב שליט"א, אמנם כפי שהוגד לפנינו מאנשי נאמנה יש משבר רציני בענין הגיוס ובפרט במוסדות אחינו הספרדים, ואנו מעוררים שמוטל על הציבור התורה ודובריו לטכס עצה ולטפל בה".

המכתב כולל 8 סעיפים המתריעים, לטענת הכותבים, מפני שורה של בעיות שקיימות במצב הנוכחי: התקנות שנועדו להכביד על הישיבות; הצורך למלא מכסות של יעדי הגיוס בזמן ההסתגלות; פעילות של גייסים מטעם הצבא, המתווה של החוק שטרם ברור לאן יגיע בעתיד בענין קביעת מעמד בני ישיבה, ועוד.

בין היתר הם מציינים שהגיעו לידיהם נתונים אודות למעלה מאלף בחורים שרובם ספרדים ("וכמה מאיתנו ראו את הטופסים של הבחורים האלו") שהסתבכו עם הצבא למרות שהתייצבו בלשכות הגיוס, "ואין להם למי לפנות כי עד עכשיו היו עסקני הציבור למיניהם עוזרים להם, ונכון להיום אין לעסקנים שום פיתרון להתמודד עם השינוי והשינויים הצפויים למחצה ושליש ורביע".

הרבנים באמריקה כותבים עוד כי "כולנו עדים לחבל המתהדקת יום יום סביב צווארי לומדי התורה, כשכל יום יש עשרות תיקים שעסקנים מרימים ידיים מלעזור לבחורי ישיבה אשר מסתבכים עם החוק למרות שהתייצבו כנדרש ע"פ החוק, כל אחד מסיבות שונות".

התגובה ב"יתד נאמן", הבוקר

בנוסף הם מבקשים לדעת מדוע העיתונות החרדית אינה מעוררת ואינה מזהירה את בני הישיבות מפני הסכנות, "ולא רואין התנהגות של שעת הסכנה, בשעת הסכנה גדולה הזאת, ולא מעוררים על כלום". לדבריהם, לפני כשלוש שנים הובטח שהנושא בטיפול, "ובוודאי שעשו ופעלו העסקנים בזה במסירות, ואמנם דא עקא שעומדים כבר עכשיו בקיץ שנת תשע"ז והפתרון לא נראה לעיניים ונפלים נתחים גדולים מעולם התורה".

"וע"כ פונים אנו בזה ומבקשים מראשי הישיבות באה"ק להתאגד יחד להחליט ולצעוק ביחד שהיו לא תהיה, ולטכס עצה איך ללחום מלחמת קיום של קיום עולם התורה. ולדעתנו אין הענין כאן נתון לצדדים והכל חייבים בה... אנא חוסו על נפש אומתנו הקדושה, התאגדו וטכסו עצה לעמוד כחומה בצורה במלחמה זו, ולא להסתכל על הצדדים של חריפות הדעות בארה"ק", חותמים הרבנים מארה"ב.

לטענת הגורמים המעורים בנושא, התגובה הבוקר ב'יתד נאמן' וב'המבשר' הינה מענה לשאלות שהועלו במכתב, כאשר הדבר הוצג כמענה לפרסומים בסאטמר, וזאת כדי לחשוף את קיומו של המכתב.

יחד עם זאת, הם טוענים כי קיים חשש שהפרסום בעתון ייחשב כהתייחסות בלתי מקובלת ואולי אף כפגיעה ברבני ארה"ב, שפנו במכתב לגדולי התורה בארץ ומקבלים מענה על-גבי העיתון.

תוכן שאסור לפספס
55 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
29
ולפעמים צריכים לראות דברים מזויות אחרות ואצל אנשים הגונים עונים במכתב או בטלפון למי ששואל. אף אחד לא חושב שבאו סתם לסתור דבריהם של הרבנים של פה בארה"ק זה מאוד לא מכוב וזול לענות דרך עיתון מה גם שזה ראשי ישיבות גדולי אמריקא וכולנו יודעים טוב מאוד כשצריכים אותם לכסף ועוד... אז פתאום רצים אליהם לתמיכה
משה יעקב05.06.17
מה זה לשלוח להם מכתב שיתקשר לדבר עם הרבנים האמונים ע"כ ולכן לענות דרך עיתון זה לענות לפי צורת השאלה
מגידו05.06.17
28
א. מה הקשר עכשיו להלחם על זה, גם חוק טל היה מוגבל לכמה שנים ב. גם בחוק טל היה מכסות, זה לא חדש ג. מענין? למה הספרדים מסתבכים ואשכנזים לא? אולי בגלל שרק הם הולכים בעינים עצומות אחרי כמה טיפשים שאומרים להם לא להתייצב, והראיה שמעולם לא נעצר מישהו שהגיש דיחוי, אלא רק כאלו שלא הגישו מסיבות שונות ד. באמת?
ריאלי04.06.17
א. המלחמה על כך לא החלה היום להזכירך, וגם גדולי ישראל דאמריקה תמיד היו ברורים וזה לא המחאה הראשונה. ב. בחוק טל לא היו מכסות! אתה זורה חול! היה שם הסדר של מי שאינו לומד, אבל לא מכסות! ג. הממ"ח והנסיונות והכסף האדיר שהצבא משקיע, כרגע מופנה לציבור הספרדי מהפריפריה, הם יודעים ששם יותר קל לארגן את המכס
רבקה בן דוד05.06.17
א. המלחמה על כך לא החלה היום להזכירך, וגם גדולי ישראל דאמריקה תמיד היו ברורים וזה לא המחאה הראשונה. ב. בחוק טל לא היו מכסות! אתה זורה חול! היה שם הסדר של מי שאינו לומד, אבל לא מכסות! ג. הממ"ח והנסיונות והכסף האדיר שהצבא משקיע, כרגע מופנה לציבור הספרדי מהפריפריה, הם יודעים ששם יותר קל לארגן את המכס
דני05.06.17
בחוק טל היו מכסות, חד משמעית, וזו הסיבה שבג"צ ביטל את זה, בגלל שלא עמדו בהם אתם שקרנים שאפילו עובדות אתם מסלפים כמו אבו מאזן
ריאלי05.06.17
בחוק טל (שגם על זה התנגדו מרנן רבי מיכל יודא לפקוביץ רבי משה שמואל שפירא ורבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל ועוד גדולים) לא היה חיוב מכסות אלא אופציה לחרדים להתגייס למי שרוצה וזהו לא היה תעמולה וכסף (לגייסים) לחלשים שיתגייסו ומעצרים על כל טעות קטנה וחיוב בנות ישראל להתייצב כשנפלטו מהרשימה
וט05.06.17
27
פתאום קמים גדולי תורה המזוהים עד כה עמם ושואלים עליהם שאלות גלויות עם מסקנות מאד ברורות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסף04.06.17

הצגת כל התגובות

26
חמש בחורים בישיבה שלנו שהסתבכו [כי לא הגישו דיחוי מטעמים שונים] וגולדנטל הציל אותו
שי05.06.17
25
כל המאבק זה על כבודו של הממשיך של הרב שך העורך מרן וכו'
פטרוף05.06.17
24
שיתעסקו בבעיותיהם, רבני ארה"ב ואל יטרידונו
חיים04.06.17
23
- "זיע אעסען דו און גרעפסען דו" ובתרגום חופשי - "הם אוכלים (טוב) שם ועושים את הגרעפס פה...
ראש04.06.17
22
- "זיע אעסען דו און גרעפסען דו" ובתרגום חופשי - "הם אוכלים (טוב) שם ועושים את הגרעפס פה...
ראש04.06.17
21
תגובת היומנים מראה שמשת"פי הצבא בלחץ כי האמת נחשפת
חיים05.06.17
20
אם לא ההיתי נחשף לזה ההיתי מאמין לעיתון יתד וכמהו אך דא עקא שבכולל שלנו שנחשב לאחד מהטובים ולומדים בו ליטאים חסידים וספרדים מכל הקשת נקלעו בטעות 2 אברכים למצב שאף נציג לא יכל לעזור להם לא וועד הישיבות שאמרו אין לנו מה לעשות ולא גפני ששלחנו מספר פעמים פקס ובטלפון אמר שיעזור ובאמת לא דובים ולא יער ולא
אחד שמבין04.06.17
19
שאפו על החשיפה
אחד הקוראים04.06.17
18
איזה סקופ!! ועכשיו לכאורה יש לגדולים שלנו תשובות ברורות לכל השאילות אז במקום איזה כתבה עלובה בהיתד שהם יכתוב מכתב עם תשובות הברורות . והאמת והשלום אהבו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אישדגל04.06.17
17
1) את חדרי המדרגות כל יום רביעי 2) את הידיים הוא משחיר 3) ועולה על כולנה את הנשמה וד"ל
גם המבשר והמודי04.06.17
בכל יום רביעי, אנו זקוקים ליתד בדחיפות לעטוף הדגים שאותם אנו קונים! אני מבקש מיתד בבקשה לא לשים לב להערה שלו, ולהמשיך להביא לנו עיתונים כל יום רביעי. דרך אגב, אולי תוציאו עיתון חינם גם ביום חמישי, אני צריך כמות נוספת בשביל הירקות והפירות.
רפי05.06.17
16
לא הלך להם בארץ אז הם מסיתים בחו"ל מקובלנו מגדולי הדור הקודם שגדולי חו"ל לא התערבו לנו יש לנו את גדולי א"י
שלמה04.06.17
15
ומי שלא ממש תורתו אומנותו שילך לאבדון ? אכן על כך נטושה המערכה. שלדעת החזון איש זצ"ל והבריסקער רב זצ"ל שגיוס בחורים ייהרג ואל יעבור !!! ולא חילקו: במה דברים אמורים, בבחור שממלא שעותיו בישיבה לפחות 8 שעות ביום אבל בחור יר"ש שאין לו ראש טוב ללימוד ומשעמם לו והולך לעבוד אז מוטב שיפול לשאול תחתית?
עיתונים מסריחים04.06.17
למי שאין תורתו אומנותו ומי שאינו כזה אין אנו אחראים עליו
ריאלי04.06.17
החון איש והבריסקער רוב שגייוס בחורים הוא ייהרג ואל יעבור?
רפאל04.06.17
החזו"א - באגרות חזו"א חלק א', עמוד 137. והבריסקער רב - מובא בהקדמה לחידושי הגר"ח בשמו (עמוד 6 בסנטנסיל)
יוסי05.06.17
הייתה מתפרסמת בגוף הספר. אגרת היא הוראה ליחיד. דברים שאחרים טוענים ששמעו ממנו אפילו לגדר הוראה ליחיד אינם נכנסים.
רפאל05.06.17
14
מקובלנו שר' אהרון קוטלר שהיה פעיל מאד גם בענייני אגו"י בא"י, אמר לא פעם שאין ראוי שהוא יתערב בדברים ששייכים לארץ ישראל שכן כאן יש את הרבנים שיודעים את הפרטים, וכן לא להפך. מעניין שנכדו לא שמע על כך
סם04.06.17
ולכן הוא שמע לגדולי הדור הנלחמים נגד הגיוס ולא מתערב ואומר שאין גיוס, אלא הוא מסייע להם בתור חבר של רבנים מדגל לשאול אותם שאלות הקשות
טוא05.06.17
13
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ישראלי04.06.17
12
יותר קשה להוציא אבנים רטובות מנהר מאשר יבשות מאדמה
טעם כעיקר04.06.17
11
חטו
ותן חלקיייינו.04.06.17
בן גוריון ימ"ש בצואה הרותחת כפי שסיפר הרב יגן זצ"ל על בן גוריון ותשמח אתו על צהל והכל
ק05.06.17
10
- "זיע אעסען דו און גרעפסען דו" ובתרגום חופשי - "הם אוכלים (טוב) שם ועושים את הגרעפס פה...
ראש04.06.17
9
הלםםם!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי04.06.17
8
לאן נעלם חתימת הגאון ר' אלי' בער ווכטפויגל ראש ישיבת סט. פולסבורג
ש. לעבזאהן04.06.17
לכן רק הגר"מ קוטלר שמזוהה עם עץ חתם, והשאר נקראים מקורבים לדגל התורה.
חיים04.06.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוישהלה04.06.17
6
- "זיע אעסען דו און גרעפסען דו" ובתרגום חופשי - "הם אוכלים (טוב) שם ועושים את הגרעפס פה...
רא"ש04.06.17
5
rav shmuel and rav meir Stern are the voice of Torah in the USA this is all malkiel who should go back to israel (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
moshe04.06.17
4
כמה שאלות אם הכוונה רק לשאול שאלה איך זה מתפרסם לכל העולם? מדוע לא מרימים טלפון לראשי הישיבות לברר את הדברים? נניח ויש בעיה, וכי כאן בארץ הרבנים מתעלמים בכוונה? מדוע רבנים בחו"ל מתערבים בנעשה בארץ? מרחוק קשה להבין את בצורה בהירה. השאלה הראשונה מה יהיה בעוד 3 שנים, אינה רלוונטית כרגע ומדוע היא רא
כן04.06.17
למדינה הם נעשים בהלוך ושוב שוב אי אפשר לבלבל את הראש בהטענה של התערבות גדולי ישראל שבארה"ב, ככל הנראה הוא פוליטיקה שפילה, ומה ששאלת שהמכתב הזה הי' אמור להיות פרטי קודם כל השאלה מי פרסום אותו בתחילה והשאלה נשאלת כמו"כ האיך נתפרסם המכתב להאדמור מפשעווארסק וכו', כמו כן על השאלה למה לא צלצלו בטעלפון כפי
יהודי07.06.17
3
שמישהו יסביר מה התשובה שהפלג הבני ברקי ניסה לענות על המכתב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חזונישניק04.06.17
2
לכאורה אנו עוסקים בתלמידי חכמים חשובים, אבל המכתב מנוסח בלשון עלגים,שכמעט לא ניתן להבין דבריהם. גם מעניין על מה ולמה צריכים ראשי ישיבות מארה"ב להודיע ולספר לזקני ראשי הישיבות בארץ הקודש על המצב החמור והגזרות הנוראות הפוגעות בבני הישיבות בארץ ישראל ? וכי ראשי הישיבות כאן אינם יודעים העובדות ? הלא השכ
רואה חשבון04.06.17
זה ההבדל בין אר"י לארה"ב שם הגזענות נעלמה לחלוטין, והם לאיכולים להבין איך מקריבים את בני התורה הספרדים בעד הדיחוי לישיבות הלטאיות. לחברי הכנסת הספרים זה ממש לא מפריע שכן חלקם הגדול בעד גיוס לצבא ובניהם אף משרתים בגאון, הם יותר בעניין של וילות בספסופה....
אמת אחת04.06.17
1
אולי אפשר לכם לפרט כל המכתב מילה במילה? תודה מראש. ל.ג.
בקשה04.06.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

איך מגיעים לאהבה? • שיעורו של הרב יגאל כהן

כיכר השבת | 21:40

שידור חי

פרשת קדושים | שיעורו השבועי של הרב שי פרי • צפו

כיכר השבת | 21:15

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 17:17

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 16:20

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 11:48
ש

לשמוע ללמוד ו.. להצליח:

 משכפלים הצלחות; ככה גם אתה תהיה טוען רבני >>

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 11:31

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 11:09

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 10:24

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24
ש

האם הגאולה קרובה?

"בספרא דא יפקון מן גלותא" • אתגרי המלחמה בראי הזוה"ק

כיכר בשיתוף מכון המאו"ר | מקודם

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

"לא נתן שישפיע עליו"

עדות מצמררת: החסיד שלא ראה מעולם את הבת שלו

ישכר זלמנוביץ | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24
ש

לסיים מסכת אחרי מסכת

2 מליון ₪ הושקעו בפרוייקט הדיגיטל התורני - הצטרפו >>

כיכר בשיתוף יומי | מקודם

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24