כיכר השבת

סערת הבראקל

גדולי הרבנים בבני ברק במכתב: "עוף הבראקל כשר וטהור"

במכתב שמתפרסם הבוקר בעיתון יתד נאמן כותבים כמה מחשובי הרבנים והדיינים בבני ברק כי עוף הבראקל שמעורר סערה לאחרונה כשר לאכילה בניגוד לעמדת רב העיר הגרמי"ל לנדא (חרדים)

97
ישראל כהן | כיכר השבת | כ"ו באב | 18.08.17
עוף הבראקל
עוף הבראקל (צילום: באדיבות המצלם)

המלחמה על עוף הבארקל עולה מדרגה. גדולי הרבנים בבני ברק מפתיעים יוצאים בהכחשה רשמית וגורפת כנגד איסורו של הגאון רבי יהודה לייב לנדא, רבה של העיר בני ברק, על אכילת עוף הבארקל וקובעים כי הינו טועה והתרנגול המדובר כשר ומותר באכילה.

במכתב המתפרסם הבוקר בעיתון 'יתד נאמן' כותבים הגאונים רבי משה שאול קליין מבית דינו של מרן הגר״ש וואזנר זצ״ל, רבי שריאל רוזנברג ורבי מנחם מנדל לובין מבית דינו של מרן הגר״נ קרליץ: "ראינו מה שכתב הגרמי״ל לנדא במכתבו והיות והדברים אינם נכונים במציאות דעתנו כבתחילה שהעוף הנקרא ״בראקל״ שהובא בפיקוח ובהשגחה מלאה הינו עוף טהור ומהודר אף משאר העופות למהדרין מן המהדרין ויאכלו ענווים וישבעו".

אל המכתב מצרף הגאון רבי משה זאב זארגער את דעתו וכותב: "כשראיתי את התרנגולים שקוראים אותם בראקל מיד הכרתי אותם שהם העופות שראיתי בילדותי ובבחרותי בשנות תש״י המאוחרות ושנות תש״כ המוקדמות בצורת הרגליים השוקיים הכרבולת והנוצות המרובות ועוד".

גם הגאון רבי אברהם דב ליטמאנוויץ, הנחשב מחשובי רבני בריסק ומחמיר גדול בנושאי הלכה וכשרות, כותב: "מאז שאני מכיר ביצים אלו מזה כ-15 שנה צורת הכד חד שלהם היא בדרגת ההידור של כד חד הרבה יותר מהביצים שמוכרים בשוק".

כזכור, הרב לנדא פנה במכתב לאדמו"ר מסאטמר ובו הסביר את טענותיו כי עוף הבראקל טמא ובגדר האכלת נבלות וטרפות. לדבריו מדובר בעוף שעבר הכלאה עם עוף טמא ולכן אסור באכילה. בעמדה זו צידד גם הראב"ד, הגאון הרב משה שטרנבוך.

הסערה סביב עוף הבראקל יוצרת בתקופה האחרונה דיונים הלכתיים רבים בנושא שיש לו גם משמעויות כלכליות גדולות בשל השקעה של בעלי עסקים בגידול העוף למטרת שחיטה.

תוכן שאסור לפספס
97 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
50
מי שמכיר קצת את הרבנים החותמים יודע שהפסוק לא תגורו וכו' נמחק מזמן בסביבותם והכל שם אינטרסים נטו ותו לא רק כמו תמיד העדר שותק המשיח לא מגיע בגללם ומשרתיהם. כואב אבל אמיתי!
יודע20.08.17
מי שמכיר את הרבנים החותמים, בושה וכלימה. הם גדולי ישראל וצדיקי עולם, מי שמכיר אותם יודע. ארור מכה רעהו בסתר. לאן הגענו?!
שי ליודע22.08.17
49
מכתבו מלא תוכן והסבר לעומת מודעות עיתון עם סיסמאות והצהרות מבלי הסבר אחד! כתרנגולים בבני אדם? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ליטאי18.08.17
בדיוק הם מבינים כמו שאומרים באידיש וייא "א האן אין בני אדם". עוד מעט ערב יוכ"פ לכוון אליהם ב"בני אדם"!
יוליש19.08.17
48
תשמעו סיפור אמיתי: במוצאי שבת שעברה הגיע הרב שמואל אליעזר שטרן אל בית מדרשו של הרב לנדא, כידוע רק סימטה קטנה מפרידה בינהם. ושאלתו בפיו אודות העוף החדש וכשרות כליו שאכלו בהם. והאם צריך להגעיל את הכלים בביתו. לאחר הסבר מפורט וממושך קיבל על עצמו לאכול רק הכשר של המרא דאתרא הרב לנדא. מאז יש שקט מצד הל
חדשות ממערב בני ברק20.08.17

הצגת כל התגובות

47
הרב זארגער והרב ליטמאנאויץ גרים בירושלים! נא לתקן את הכותרת המטעה! זה לא קשור לב"ב!
תתקנו!18.08.17
46
ניסיון של עשרות שנים וס''ד מדהימה בלי ביזנעס כמו עדה והאחרים למי שיודע מה קורה שם.
ליטאי18.08.17
45
לספרדים יש והם מעידים עליו שהוא הזן הלא מעובד וגם לאשכנזים יש רק אצל האשכנזים יש מנהג כזה שכמה שיותר נהיה "מחמירים" אז ככה נהיה יותר "צדיקים". וזה יכול להיות נכון אבל לא בתרנגולת אולי תעבירו את זה ללשון הרע וכו'שם כדאי להחמיר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי18.08.17
44
ודאי שהוא טהור יש עליו מסורת ברורה אצל הספרדים שהם העיקר במסורת היום
זכריה25.08.17
43
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מסעוד18.08.17
42
לדידן שרי דאכלא לקוקוריקו בעידנא דריתחא מלילא ליומא השתא בעגלא הוטלה הביצא
צייטונג18.08.17
41
אם הוא הולך כמו תרנגול מקרקר כמו תרנגול וגם נראה כמו תרנגול אז זה תרנגול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלום18.08.17
לא הולך כתרנגול (חולק רגליו), ואינו מקרקר כתרנגול (קול שונה קצת) וגם אינו נראה כתרנגול (תרכיב משקפיים). אז הוא בריה אחרת.
וברכה18.08.17
40
הליטאים 'ועדת הרבנים (הממומנת.. ) לענין מסורת העופות' לחצו עליו וסיפרו לו סיפורים שכדאי לחקור מסורת העופות שאוכלים כבר משך שנים רבות . והוא אכן אמר שאפשר וכדאי לחקור (למה לא.. ) - אבל הוא עצמו אכל באותו שעה עופות כאלו שבערוץ הרב לנדא. הוא לא אסר עופות שרגילים בהם שנים . והוא לא התיר העופות מסוג בר
חיים18.08.17
39
גם אני בתור שוחט ותיק עוד ממרוקו שחטנו את העוף הזה
ביטון יצחק21.08.17
38
כדי לבדוק אם הוא מוכלא או לא?
ר.18.08.17
37
לא היה עליו מסורת והגאון הקדוש בעל השל"ה אסר והטריף אותו כידוע ! לבראקל שיש עליו מסורת עד החקרי לב ובעל התורת הזבח שהיו יותר גדולים מהרב לנדאו ואם הוא מוכלא זה לא ברור בכלל
המגיב18.08.17
תשאל הצע"ג שלך להרב לנדא. "חכם מיינער" מה אתה חושב הוא לא יודע וחושב כ"ז!
שמרל19.08.17
אתה סותר את עצמך פה, השל"ה כתב בצוואה שלו שהוא מבקש מהצאצאים שלו לא לאכול מהתרנגול הודו כי הוא ראה שהוא אכזרי , וזה מביא הוכחה לזה שזה כן כשר, ואסור להגיד שזה טרף ולא כשר. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מגיב 18.08.17
36
הרבנים שטרנבוך, לנדא, רובין, אונסדורפר, האדמור מסאטמר ועוד מומחים בתחום קבעו שעוף הבראקעל אין לו מסורה, מוזר שהרב קליין טוען אחרת להתיר, על סמך עדות 2 אנשים המופרכת על ידי אלפי שוחטים בני גילם שלא זוכרים את העוף הזה במחוזותיהם.
שטערן22.08.17
עם כל הכבוד לרבנים לנדא ורובין הם בעיקר מומחים, הרב קליין הוא אחד מגדולי הדור ממש, וכמובן נגדו יש הרב שטרנבוך והרב ברנדסופר [ולא אונדסופר] יחד עם הרב קליין יש את הרב זורגר הרב ליטמנוביץ הרב לובין הרב רוזנברג שכל אחד מהם שקול כנגד הרבנים לנדא ורובין שעם כל הכבוד הם בעיקר מומחי כשרות ולא דעת תורה. כמו
שי לשטערן22.08.17
וגס רוח במקרה הפחות טוב מחלק ציונים לרבנים?
יעקבק24.08.17
35
שמדובר בדיינים חשובים שפעם ראשונה נדרשים לנושא של כשרות ומסורת ומכיוון שאף פעם הם לא דנו ועיינו בנושא זה ממילא אין להם פרקטיק בהנ''ל וע'כ הם לא יוכלו לתת תשובה בענין זה, ובמכתב הבא שיכתבו לטובתם- ואנו פונים למשקיעים הכספיים שיפנו אך ורק למביני ענין זה כי אחריות של טהרת ישראל רובצת על אלה שיפסקו להית
אברהם18.08.17
לאן הגענו, רבותי?! מדובר בגדולי ההוראה שבעצמם יש להם מאות תלמידים בעלי הוראה, אנשים משכמם ומעלה שבקיאים בשע ופוסקים בעל פה, דעת תורה להכריע ולהבין את הסוגיא הסבוכה הזו, מה זה עוף שונה ומה שווה, מה זה מסורת ומה זה לא, אלו דברים שצריך המון המון ללמוד ולהיות תלמיד חכם וכאן כל אחד נעשה משכיל ומטנף את הפ
שי לאבהם22.08.17
34
שימו את כל הרבנים בכף אחת ואת הרב לנדא בכף שניה, הרב לנדא מכריע את כולם. כל המשקיעים שמים את כספם על קרן הצבי.
קצת שכל18.08.17
וברור שאתה הסגן של הקב"ה ואתה ממונה על שקילת הרבנים בכפות המואזניים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דב18.08.17
אין לך לדיין אלא למה שעיניו רואות. ברוך שנתן לנו את תורתו.
שמרל20.08.17
33
אם מישהו באמת רוצה לגלות כמה המלך עירום. שיעשה סקר שוק בציבור החרדי. מי יאכל בשר משחיטה בהכשר של משה שאול קליין דוד שמידל וזארגער וליטמאנאוויץ וקלמנוביץ..... וד"ל
חסיד של העדה 20.08.17
הגרמ"ש קליין הרב קלמנוביץ הרב זורגר הם תלמידי חכמים ואתה משכיל וחצוף תתבייש לך באלול לבזות תלמידי חכמים
שי לחסיד של העד22.08.17
וד"ל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נ נח נחמ נחמן מאומן20.08.17
32
לא מתבייש להוסיף את חתימתו למודעת עיתון זולה ומחוצפת כנגד רב העיר. חותם על משפט ״ והיות והדברים אינם נכונים״ ?? טוב יעשה אם יילך לרב העיר קודם ראש השנה ויבקש מחילה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עם כל הכבוד 18.08.17
31
עד עתה אכלו ענווים ושבעו ואין פוצה פה ומצפצף. אך ברגע מחלוקת כל בדץ צריך להראות את גודל היראת שמים הכאילו. ויאסור. חבל עליך עוף טעים שתלך בדרך עופות כשרים אחרים שנאסרו סתם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
המגיב18.08.17
30
לענ"ד הרבנית שמתירים נוהגים בפזיזות, במחילה מכבוד תורתם. אם יתברר שזה מותר, אז ה'חטא' של הרב לנדא שהוא מנע מאתנו תאוות בשרים של העוף. נו, אני מאמין שלא יקחו לו את גן עדן בגלל זה. לעומת זאת, אם יתברר שזה אכן טמא - הרבנים המתירים עלולים חלילה להכשיל באחת העבירות החומורות ביותר רבבות יהודים לדורי דורות
חרדי רגיל18.08.17
29
גם אני בתור שוחט ותיק שחטנו עוף זה עוד ממרוקו
ביטון יצחק21.08.17
28
הלוואי והיו בודקים את הפאות מול הרבנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אדלר18.08.17
27
איסור גמור לאכול
ישראל18.08.17
26
ומה כשאומר לך על טמא שהוא כשר מותר לאכול אמר על כשר שהוא טמא לא כל שכן שמותר לאכול (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james18.08.17
25
וסירב אני מודה לה' שהציל אותי מהפסד, אבל יכול לומר לכם שהאנשים שמובילים את המהלך הם לא פראיירים זה וייס אח של ר אשר ומוטלה קרליץ בן של ר ניסים ואיש העסקים רפי מנת הבעלים של שארית ישראל הם יעשו הכל כדי שהעוף יוכשר
זבולון18.08.17
24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם18.08.17
צודק כשהרב לנדא נתן הכשר בפסח על קוקה קולה יצאו נגדו שנתיים אחרי כן בקול תרועה נתנו לקריסטל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי שקדי18.08.17
טוב שהוא לא אומר שצריך לשמור שבת או להניח תפילין אחרת הם היו אומרים להפך...מוטב שלא יתבטא בנושא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ששי18.08.17
23
ממתי הר' קליין ור' שריאל מבינים בכשרות? שמישו ישאל אותם מהזה צומת הגידין ונראה אם ידעו לענות... והרב שמכיר ביצים חמש עשרה שנה חביתה לא הייתי אוכל ממנו.....תכלעס יש אנשים שמשקיעים כסף לדעתי על קרן הצבי.
חרדי ירושלמי18.08.17
היתה תקופה שהרב וואזנר ניהל הכשר על שחיטה בב"ב והרב קליין שכל השו"ע פרוס לפניו כשמלה היה הרב המכשיר
יוסי21.08.17
22
זרים או חסרי ידיעה או שניהם יחד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בן נעים זמירות ישראל. 18.08.17
21
במחלוקת במדינות ועיירות בליטא ורוסיא עמד על עיקרון מנהיג ישראל לוחם מלחמת השם הגה"ק האדמו"ר מהרש"ב מליובאוויטש זצוקלל"ה שבאם נצטרך לקבל הכרעה ולעשות פשרה שהשוחט יר"ש יהא דוקא מהחסידים והרב יכול להיות גם מאחרים. והמבין יבין בנדון דידון. צדיק אוכל לשובע נפשו ובטן רשעים תחסר!
תלמיד גר"מ לנדא18.08.17
20
הרב לנדאו היחיד שמקובל על כולם בבני ברק חוצפה שאין כדוגמתה להוציא פשקוויל נגד רב העיר. לכאורה צריך לנדות אותם. וה' הטוב יכפר בעדם.
יוסי20.08.17
19
הרב קליין נותן יד לשארית ישראל להחריב חומות הכשרותבעירינו בני ברק הרב קליין אינו דומ''צ בבי''ד של הרב וואזנר הוא בסה''כ מראשי המוצי'''ם בביתהוראה ואין לו שייכות לבית הדין כל עיקר.
חסיד18.08.17
18
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעקב18.08.17
17
בתחילת הפרשה הוא לקח צד במערכה, ומבית מדרשו השמיעו קול. להיכן נעלמו אנשי שלומו ודובריו..... האם הבינו שזה גדול עליו או שמא התערבותו של משה שאול קליין שמה אותם בצל... ליבי ליבי למראה ידיעה נוספת שהוא נאלץ גם השבת לאכול מרק פרווה. אנשי המתיבתא חושו רוצו לדאוג למנת בשר לא עת לחשות. (נשלח באמצעות כיכר
מערב בני ברק18.08.17
גם אני לא חסיד גדול של הרב קליין והרב שטרן כגדולי הוראה, אבל לקרוא להם בשמותם הפרטי ואפילו בלי להוסיף "הרב" הוא כבר עזות וחוצפה.
חסיד שפוי20.08.17
16
מוזר מאד שרבנים ויהיו החשובים ביותר,אבל לצערנו הם לא בילו ולו מאית הזמן במשחטה
יענקל18.08.17
השאלה היא לא שחיטה אלא להבין בעומק מה זה מין אחד ומה זה מין אחר, זה לא איך העוף מגיב בשחיטה אלא לראות במה מתבטאים השינויים שלו.
שי לינענקל22.08.17
תבדקו היטיב למה הרב קליין מתערב!! חתנו, הוא אחד מהיזמים שהשקיעו בעוף הזה. הוא גמר אצלי את הקריירה. פעם הערכתי אותו מאוד, אבל ברגע ששמעתי שזה המניע שלו, זה בושה גדולה.
יעקב20.08.17
לא הערכתי אותו ואת סביבבתו וד''ל
יהודי21.08.17
כן סומך על הגר"ש רוזנברג שליט"א
תלמיד20.08.17
15
הם עשו טעות חמורה שהשקיעו כסף לפני שהעלו את הנושא לדיון בין הרבנים העוסקים בכשרות. ועכשיו זועקים ככרוכיא שמפסידים כסף. האם בכלל כספם אנחנו צריכים לאכול טריפות?? ואולי מישהו ייבא לארץ גויות מאוקראינה ויגיד לכולם שהם יהודיות ויכולות לבוא בקהל בעם ישראל, רק בגלל שכבר השקיע כסף והביא אותן לארץ ??? שיפש
שמואל18.08.17
14
מפני שהסייעתא דשמיא בכשרות ניתנה לו במשך כל השנים ויגו על העליונה בכשרות המאכלים. ולכן גם העופות אני הולך אחריו. ואני מבין כלל את סגנון מודעת הרבנים. אין זה מקובל כזה נוסח על מכתב של גדול הדור בכשרות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי שומר הלכה18.08.17
13
גם אם הרב שלך יגיד לך על עוף טמא שהוא כשר, מותר לאכילה.
דן סגל18.08.17
12
כול המריבות על הכשרויות, קשורות לכסף. האזרחים משלמים על עוף פי 4.ויותר... עוף לא כשר עולה 5 שקל לקילו אז מדוע לוקחים המון כסף על כשרות ומונעים מהעניים לקנות? כנ"ל לגבי הבשר שאנחנו משלמים 85 שקל לקילו במקום 25. נותני הכשרויות לא מסתפקים במועט וגורפים הון מהציבור. אגב מחיר כשרות הרבנות מוזילה את המוצ
מיקו18.08.17
11
מדוע אי אפשר להינזר מסוג מסויים חדש של עוף?
יהודי תם18.08.17
יש אנשים ששולטים שמאד רוצים שהרבנים יכשירו כדי שהם יעשו פה קופה של החיים ולא ממש אכפת להם שזה יהיה כשר חשוב להם שיהיו לקוחות וכמה שיותר יותר טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה20.08.17
10
רוב הכשרות החרדית בארץ הוא תחת ידי העדה החרדית או הרב לנדא, ושניהם אינם מכשירים העוף הזה. ולא מסתבר שיתחילו כעת המשקיעים לשווקו תחת השגחת רב אחר, מחמת אי כדאיות, רובא דרובא של הציבור החרדי לא יצרוך את העוף לאחר פסק דין נחרץ כזה, וכל ההשקעה תרד לטמיון. בפרט שהם בעצמם מודיעים מראש כי מחיר העוף יהיה בי
היצע וביקוש18.08.17
9
הרב לנדא כתב מכתב בן 3 עמודים עם הסבר מלא. וכאן באים במחי יד וכותבים שדבריו "אינם נכונים במציאות". ומתעלמים לחלוטין מכל ההסברים. זו דמגוגיה של ממש! ומחלוקת שאינה לש"ש. אסור לכתוב הלכה ללא טעם. וד"ל. כך שבינתיים הרב לנדא היחיד שפסק והסביר. הם חולקים עליו משום מה.
אמת לאמיתתה18.08.17
יש מכתב ארוך מנומק להרב לנדא שהוא טועה ומטעה מהרב קפלן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ביצת זהב18.08.17
במחילה, אברך בן 21 , חתנו של אד המשקיעים. ראיתי גם את תשובתו, -בושה לאנושות
אגי21.08.17
השאר נגועים עמוק בביזנעס של הענין כדאי לבדוק את קירבת העסקנים והמשקיעים לרבנים המתירים, הראיה הפשוטה במכתבם הכ''כ לא לענין שאם ילד בן 6 היה כותב את זה הייתי מתבייש בו. לצערנו הם מובלים ע''י המשקיעים בעוד הם בעצמם לא מכירים את תחום הכשרות מאז ומקדם.
שוחט לשעבר20.08.17
8
עוף טוב הכל טוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james18.08.17
7
במכתב הקודם שחתמו רבנים אלו הם החתימו כמה שוחטים כעדות שהם עצמם שחטו זאת בעבר. ביניהם היה חתום שוחט שדעתו אינו צלולה כ"כ ושמו בערל דסקל. שוחט מפורסם מבני ברק. שאלתי את ר' בערל דסקל האם הוא חתם על דבר כזה ולא זכר זאת כלל. והכחיש לגמרי. טוב עשו שלא זייפו שוב ולא פרסמו חתימתו שנלקחה ממנו בערמה. ככה ה
יודע18.08.17
6
מציע לכל המגיבים, היזהרו בגחלתן גחלי אש. הגרמי״ל שליט״א, שימש עשרותשנים את אביו אב״ד בני ברק בטרם היותו לרב העיר. ההכשר המהודר ביותר של ״הרב לנדא״ היה ויהיה מההכשרים הטובים הראשונים והחשובים. גם גדולי התורה במכתבם, פונים אליו בדרך כבוד, כראוי וכנכון בין לומדי ותופשי התורה. מחלוקת תורנית אינה
ישראל פישר18.08.17
5
אח"כ מתפלאים על הבנים שלא שומעים להורים, ועל ההורים של שומעים ל'גדולים'. איפה הדוגמא חיה?? מתי נשמע כדבר הזה לכתוב נגד פסק של המרא דאתרא!? ומילא האוכל עוף זה, הרי הוא בגדר שחוטי חוץ. ומה שפוסק רב המקום נפסק גם בבית דין של מעלה. ואכ"מ. מי לנו מהרב לנדא המומחה העולמי בכשרות שלא נפל רבב בהשגחתו מאז ו
אמת לאמיתתה18.08.17
4
מדוע הרב משה שאול קליין מפחד להוציא מכתב שבו יפרט ויענה לכל שאלה משאלות הגרמיל לנדא? גם הגרמיל לא אסר ותו לא . הוא ביאר זאת בהסברים מנומקים. אדרבא שיענו פרט אחרי פרט אני לא קונה משפט כזה "אינם נכונים במציאות".. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה שאול18.08.17
3
מאז ומתמיד ידוע בעדת החסידים שכאשר יש שאלה שאין לה הכרע, שואלים את רבני המתנגדים ומה שהם פוסקים ההלכה היא הפוך!!! זאת אומרת שבאם למישהו היה ספק אם הבראקל כשר, שישאל את "שארית ישראל". ומשנשאלו ואמרו שהוא כשר ומהודר ביותר, סימן שעוף זה פסול וטמא לחלוטין. ואין שמחה כהתרת הספיקות.
הותר הספק18.08.17
יעס!!!!
ישראל18.08.17
אכן כך!!! מאיפה "יתד נאמן" יודע שזה כשר??? מהעסקנים עם הכסף....? אם הכסף הכשיר והרי ידוע שהכסף יעוור, הרי שזה טמא למהדרין! אין צורך בבדיקת העוף. מספיק לבדוק מי הכשיר אותו והתשובה מיד תהיה על השולחן.
בינגו18.08.17
2
לי לשים לב, הרבנים החרדים מודים שיש אבולוציה הרב לנדא פנה במכתב לאדמו"ר מסאטמר ובו הסביר את טענותיו כי עוף הבראקל טמא ובגדר האכלת נבלות וטרפות. לדבריו """"מדובר בעוף שעבר הכלאה עם עוף טמא"""" (עבר שינוי או במילים אחרות אבולוציה)
אלי18.08.17
ועכשיו חמודי - ביאורי מילים - המצדדים בתיאוריית האבולוציה טוענים שהעולם לא נברא אלא יצורים שהיו קיימים פעם בפלנטה הזאת (מי הביא אותם?) השתנו במשך """מליוני""" שנים, עד שהגיעו לצורתם העכשווית. כאן כתב הרב שליט"א """"מדובר בעוף שעבר הכלאה עם עוף טמא"""" - הכלאה מלשון כלאיים? תוכל להגיד מה הקשר?
נדהם18.08.17
אף אחד לא אומר שלא היה ויהיה אבולוציה זה דבר מציאותי ורק מי שלא מסתכל יאמר את זה וכל ההבדל בינינו לדרווין [גם הוא חזר בו בסוף] זה מאיפה זה התחיל ותו לא
אני18.08.17
אבולוציה-הכלאה, שני דברים שונים בתכלית.
דרווין21.08.17
1
בשביעית צועקים על היתר מכירה אחרי שמרן נתיר לכתחילה אבל בספק נבלות רצים עם כותרת ינקית בעיתון להתיר מה בוער להם מאד מחשיד (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב 18.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 15:56

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24