כיכר השבת

קריאה לשינוי המצב

הגאון רבי דוד לייבל: "חובה להכין את בנותינו למפגש עם העולם החילוני"

במשא שמסר לאחרונה ראש רשת הכוללים 'אחוות תורה', הוא פרס בסקירה היסטורית מרתקת את שלבי יציאתן של נשים חרדיות לעבודה, עד לימינו הגוררים שלל בעיות - המחייבות פתרון אמיץ (חרדים)

60
הרב דוד לייבל | כיכר השבת | ב' באלול | 24.08.17
הגאון רבי דוד לייבל
הגאון רבי דוד לייבל (צילום: ארכיון כיכר השבת)

בשכבר הימים היו הדברים ברורים בעמנו. מעיון בספרי ההלכה וספרות השו"ת ניכר בעליל כי חלוקת התפקידים בין הבעל ורעייתו, ברורה. הבעל יוצא מביתו מידי בוקר, לפעלו ולעבודתו עדי ערב להביא טרף לפרנסת ביתו. האשה לעומתו, נותרת בביתה ודואגת לצרכי הבית. וכדברי הרמב"ם: גְּנַאי הוּא לְאִשָּׁה שֶׁתִּהְיֶה יוֹצְאָה תָּמִיד, פַּעַם בַּחוּץ, פַּעַם בָּרְחוֹבוֹת... שֶׁאֵין יֹפִי לָאִשָּׁה אֶלָּא לֵישֵׁב בְּזָוִית בֵּיתָהּ, שֶׁכָּךְ כָּתוּב 'כָּל כְּבוּדָּה בַת מֶלֶךְ פְּנִימָה". (הלכות אישות יג, יד).

לאחר חורבן יהדות אירופה, וכינון היישוב היהודי בארץ הקודש, הנהיגו גדולי ישראל מהלך חדש להקמת עולם התורה, וגייסו את נשות ישראל הצדקניות לסייע בפרנסת הבית, בכדי שהבעל יוכל לעסוק בתורה בשלווה ולרומם את קרן התורה.

באותה העת, עסקו נשים בשני מקצועות, אליהם כוונו בלימודיהם בסמינרים. 'הוראה' ו'גננות'. במשך שני עשורים, השתלמו בנות ישראל לעסוק במקצועות אלו, ונראה כי לכך התכוונו גדולי ישראל בהיתר לנשים לצאת ולעסוק בפרנסת הבית.

כעבור שני עשורים, לא נותרו עוד מקומות עבודה למורות וגננות, ומכורח הנסיבות, החלו הסמינרים להציע לתלמידותיהן מסלולים נוספים של מקצועות חופשיים דוגמת ראיית חשבון, תכנות מחשבים וכדו'. תחום המחשבים התפתח במיוחד, ואף גובה השכר בו תרם להתפתחות זו. ראשי ישיבות נודעים, ממליצים לתלמידיהם המשתדכים, לתור אחר בנות מתחום ההיי-טק, לאור תנאי השכר המשופרים, אשר יאפשרו להם לעסוק בתורה מתוך הרווחה, ולבנות יחדיו בית של תורה.

נשים חרדיות בעת הפסקה מעבודתן. אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

דא עקא, שכן במקומות עבודה אלו, עובדות נשות האברכים עם עובדים חילוניים, והדינמיקה המשרדית יוצרת מחויבויות שונות ונקודות מפגש בעייתיות. האינטרנט על כל פגעיו, חשוף בפני העובדות. וימי הגיבוש, תורמים גם הם את חלקם לאווירה החברתית, שהרי אין מי שתעז לוותר על ההשתתפות בהם. גם בבתי התוכנה הייעודיים לנשים חרדיות, נשלחות 40 אחוזים מן העובדות לעבוד אצל הלקוח, והן מבלות זמן רב באווירה חילונית מתירנית.

מקומות העבודה החרדיים, כגון עיריות, בנקים, משרדי פרסום ועסקים פרטיים, אינם שונים בהרבה. גם כאן עובדים בצוותא גברים ונשים, וניתן לראות בעליל כיצד נוצרת אווירה חברתית קלילה והווי מחוייך ומשותף בין כל עובדי המשרד.

האם לכך התכוונו גדולי ישראל בהיתר לבנות ישראל לצאת ולעסוק בפרנסת הבית. האם אין אנו מוותרים על עקרונות רבים מידי, למען פרנסת הבית? או שאנו עלולים לנצח בקרב הפרנסה, אך להפסיד במערכה על דמותו של הבית התורני.

גם אם נניח כי את הנעשה אין להשיב, וכי צורך הפרנסה גובר. חובה עלינו להכין את בנותינו היקרות והאהובות, למפגש עם העולם החילוני. ללמדן את הראוי והרצוי, את המקובל ואת החורג מממנו. את ההתנהלות מול גברים בכלל וציבור חילוני בפרט. מה הן זכויותיהן, מה ניתן לדרוש מבלי לחשוש מפיטורין, ומה נדרש מאיתן. הבנות הצעירות יעברו הכנה בטרם ייצאו לשוק העבודה, והנשים שכבר עובדות במשרדים, יעברו סדנה ייעודית העוסקת בתחום זה.

רק כך נימנע מלהקריב על מזבח קרבן עולת התמיד של לימוד הבעל, את רעייתו – שותפתו לבניין הבית התורני. רק בדרך זו יוכל להיבנות בית של תורה לתפארה.

(דבריו של הגאון רבי דוד לייבל ראש רשת הכוללים 'אחוות תורה', כפי שנאמרו לאחרונה)

תוכן שאסור לפספס
60 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
סתם אחד25.08.17
35
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם25.08.17
34
דברי הרב לייבל ברובם המוחלט צודקים!! רק עובדה קטנה ראוי להעיר שלומדי התורה בליטא במאות השנים האחרונות עבדו ופתחו דוכנים בשוק כדי שהבעל ילמד תורה! אשתו של החפץ חיים מכרה בחנות!!
אבא של27.08.17

הצגת כל התגובות

33
צודק במאה אחוז כל מילה בסלע!!!! מי שצריך חינוך זה ההשקפה החרדית , שהגברים יחזרו לפרנס וכל כבודה בת מלך פנימה.
חלם זה כאן25.08.17
32
נ. ב אים הרוב יעבדו וילמדו ונחזיק בה נשות האברכים היקרים לנו אולי לא יצטרכו לצאת לעבודה והרווח הוא רווח מקיף (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד 25.08.17
31
That many woman's that work with men's do bad things. and even the one that don't not strong anymore as they use to be .and it is very bad influence on their children's (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
Mical25.08.17
But at least these women know how to write English - something you don't know
הדוד סם25.08.17
אינטליגנציה
Sam's grandson25.08.17
30
במקום עבודתי יש כמה עשרות עובדות חרדיות. האבסורד הראשון שאתה רואה זה שהן פשוט הופכות להיות אנשים אחרים כשהן בחברה חילונית, דיבור חופשי עם חילוניות רווקות על דא והא (החילונית מספרת על חבר שלה וכו'). וכן יש גם את "שיחות הקפה" הידועות בעולם המשרדים, לדוגמא, יש אחת שאני מכיר שכל פעם שהיא קמה מהכיסא מצטר
מרדכי היהודי29.08.17
29
רחמנא ליצלן...................
מישהווו25.08.17
28
עקרת ***ה ב י ת** אם הבנים שמחה הללוקה!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
השם הוא האלוקים25.08.17
27
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אזעקה25.08.17
26
תמוה כל הפתרון הזה, הרי הרב מביא רמב"ם מפורש שכל כבודה בת פנימה ושהיא תשב בזווית ביתה, ובאים להתחכם עם החז"ל ולמצוא פתרונות ולעשות כל מיני עקיפות של דעת תורתם של רבותינו?! רבותינו לא היו יודעים שיכולים להכין את הנשים לקראת צאתם מביתם??? הרי אנו רואים בחוש את האבדות בכלל בנות ונשי ישראל ובמקום לעצור
צבי28.08.17
25
נאלצתי לעבוד במקום חילוני והרגשתי שאני מתקלקל שם והראש שלי משתנה ואני נהיה חילוני מיום ליום עד שיום אחד, אחרי יום כיפור, אחד העובדים שם אמר לי שהוא אכל חופשי ביום כיפור, באותו רגע החלטתי שאני בורח משם כי הרגשתי סלידה, ועברתי למקום חרדי והכל נהיה הרבה יותר טוב. (גם במקום חרדי צריך להזהר מאוד מבעלי חז
אריק25.08.17
24
הרב לייבל בא להכשיר מקומות עבודה חילוניים על ידי "הכנה" .הוא עושה טעות אסטרטגית ומחטיא את הרבים. כי כל ילד חרדי מבין שמקומות עבודה חילוניים לא מתאימים לציבור החרדים לדבר ה' ויש לברוח ולהתרחק ממקומות מסוכנים אלו במהירות מפני סכנת ההתבוללות בחיים ובתרבות החילונית המופקרת. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסל
איתמר25.08.17
23
צודק בכל מילה, אך נראה שהפתרון מורכב מאוד יותר ממה חושבים. הלוואי ויצליח ה' דרכו!
יוחאי25.08.17
22
הבעיה היא מאד מסובכת. על החלק הראשון של הרב אין חולק. על הפתרון זה מאד מסובך. הדבר נוגע לעתידה של היהדות. ויתערבו...ויעשו...
יהודה ברבי27.08.17
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
היועץ25.08.17
20
הגיע הזמן שיותר גברים ייצאו לעבוד כבעלי בתים יראי שמיים. צריך לחנך את הבחורים ליטול יותר אחריות בענין הפרנסה. כל עוד החברה שלנו תתאכזר לאלה המבקשים לשלב חיי תורה, צניעות, יושר, מידות טובות ו-פ-ר-נ-ס-ה תוך קביעת עיתים לתורה והקפדה על קלה כבחמורה: כל ידחקו את רגלם של אלו על ידי אי קבלת ילדיהם למוסדות
יצחק25.08.17
19
מספיק לראות כמה פרשיות מן העת האחרונה. החילוני יודע גבול ומראש החוזה ברור . יש גם כבוד לצניעות כגבול . מעסיק חרדי בעיקר עם מנטליות של עבד כי ימלוך מסוכן פי מאה לנשים ולא אחת ולא שתיים הוטרדו על ידם.
פייגי25.08.17
בכל התקופה האחרונה שומעים שוב ושוב שהם הכי גרועים. הדיסטנס שיש לחילוני. אינו קיים ויותר ויותר בנות מתלוננות דווקא על הבוס החרדי שלא יודע מהו דיסטנס של ריחוק וכבוד לעובדת. ... לא נתכחש הבעיה רצינית וקשה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שרה25.08.17
18
"הדינמיקה המשרדית יוצרת מחויבויות שונות ונקודות מפגש בעיתיות, האינטרנט על כל פגעיו חשוף בפני העובדות, וימי הגיבוש תורמים גם הם את חלקם לאוירה החברתית, שהרי אין מי שיעז לוותר על השתתפות בהם". העצה שהנך נותן, מאוד משונה, עצה זו היתה צריכה לבוא בהתייעצות עם מנהלי הסמינרים, לשמוע את חוות דעתם, מתוקף עבו
יוסף מ28.08.17
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם25.08.17
16
הן לנשים והן לגברים כאחד. אם בוגרי או בוגרות מוסדות חינוך חרדיים לא מסוגלים לעמוד איתן על אורחות החיים החרדיים על פי ההלכה במקומות העבודה המעורבים, אז מוסדות החינוך שלנו צריכים לעשות בדק בית פנימי.
דוד25.08.17
15
הגר"ד לייבל מעביר ביקורת עצומה על תופעה שפושה יותר ויותר לאחרונה בציבור החרדי שנשות אברכים ובעליהם מוכנים לוותר על דברים חשובים לנשמה ולטוהר הנפש לשבת לצד חילונים וחילוניות בעבודה, להתחכך בזוהמת העולם החילוני שעוברת להם כל היום ליד האוזן, ואח"כ הם אמורות מארבע אחה"צ עד שבע שאז הם הולכים לישון לגדל א
רפאל25.08.17
הם בני אדם כמונו. בקטעים מסוימים מוסריים פחות, בקטעים מסוימים אולי מוסריים יותר. הרב וולבה אמר בצעירותו שיהודי לכל מקום שמתגלגל צריך להשאר יהודי. הוא עצמו עמד בכבוד בדבריו כאשר בימי השואהמצא מקום מפלט במדינת שוודיה.
רפאל25.08.17
14
מאוד מעניין מי שמדבר , ראיתי נשים שא נחשפו לעולם החילוני וגרמו להרבה בעיות שלום בית וגירושין במשפחות טובות ביותר .
מיכאלוביץ25.08.17
וקצת חגגו כאשר בעל בכולל
rubi25.08.17
13
בל כבודה בת מלך פנימה 🔯וילכו אחרי ההבל ויהבלו ♨️ (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם25.08.17
12
עבדתי ברשת הגנים והיום בגן הורים חילוני בירושלים. נחשו איפה לא הטרידו אותי, שמרו על הזכויות וכיבדו אותי יותר ? . רמז. לא ברשת הגנים בה עבדתי שהמפקח רמז שאם אהיה "נחמדה" אקבל שעות.
גננת26.08.17
11
אולי גם נעשה 'הכנה' לגברים ונשלח אותם לעבוד במקומות של פריצות. אשה מקומה בבית!
יצחק25.08.17
10
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אברך, ת"ח25.08.17
9
כל כבודה בת מלך פנימה
חנה25.08.17
8
כמה ראשי ישיבות של הליטוואקעס נו. כלומר גם הרב אלישיב שהוא היה רב ולא ראש ישיבה לא התיר מעולם
חרדי25.08.17
7
כל כך מתכחשים לכך שמי שצריך לעבוד זה הגבר ואת הגברים יש להכין לשלב תורה בנוסף לעבודה כמו שנהגו דורות
ומה עם הגברים25.08.17
6
אני לא מבינה את הרבנים אין לכם בעיה עם זה שאנחנו הולכות לרופאי נשים גברים ??? אתם מבינים את הסיטואציה של אישה חרדית במצב הכי אינטימי מול הרופא?? איפה השכל שלכם?? זה לא שאין מה לעשות .תכוונו את הבנות ללימודי רפואת נשים גם כסף טוב וגם יותר צניעות לבנות ישראל . ובכלל מזה השטויות האלה ?גברים צאו לעבוד
מירב 26.08.17
את מוזמנת לכל בית כנסת שלישי בבני ברק, תראי אברכים לומדים בשמחה ובברען, ולא מחממים את הכסא, אין היום ראש כולל שמוכן לממן אברך שמחמם את הכסא וגם אין אברך שמוכן להתייבש בכולל, בואי לבית הכנסת הליגמן בשעה 10 בבוקר ותראי אברכים לומדים בכזו שמחת חיים פי 10 ממה שלמדו בישיבה אפילו
שי27.08.17
5
1.לא לדבר עם גבר שיחת חברות כלל. 2.להשתדל שלא להביט בפניו, ממש להשתדל בזה גם כשדברים בענייני עבודה. 3.גבר שבכל זאת שואל מה שלומך? היכן את גרה? נורת אזהרה... להיתרחק. לא להתבייש לסרב לענות ולהיראות לא נחמדה, סוגרה וכד' 4. לדעת שבפוטנציאל כל גבר הוא עבריין....
מיכל25.08.17
עלול לגרום לחילול השם נורא
יאיר27.08.17
אך ורק בשמות משפחה כגון: אדון כהן, גב' לוי, מר פרידמן , או מר סויסה.
כלל ראשון25.08.17
4
ניתקלתי באוטיסטים גמורים, יש מצב הם מערב רב, אחרת איך אפשר להסביר דבר כזה, ולעבוד עם בהמות כאלה לא פשוט, להיכנס איתם לשיחות לא לוותר להם לרדת עליהם כמו שצריך, כי יש בהמות שאוהבים להתגרות ככה הם מעידים וגם לבטל זהרו מלשמוע כאלה, קטלו אותם על המקום לא לחשוש ולא לפחד ואין דבר כזה לא נעים לי. (נשלח בא
ישר כוח25.08.17
3
דברים של טעם
מצדיע25.08.17
2
רפאל תגיד דברים פשוטים ההבדלות צריכה להיות של הנשים. מלבד הנזק של חוסר צנעות פריצות וגידול ילדים לקדושה הפער בן אחינו החילונים גדל עים הרבה שינאת חינם לטובת חלק גדול של אברכים ששותים קפה ומעשנים סגריות. באמת הגיע הזמן לחזור לדרך ישראל לומדי תורה ומחזקי בה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דוד 25.08.17
1
כולל במקומות עבודה כדי שלא נתבולל בחיים החילונים בארץ, שום הכנה לא תעזור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני25.08.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חג הפסח אצל הגרמ"צ ברגמן | תיעוד ענק

חיים רוזנבוים | 10:04

בשל המלחמה עם חיזבאללה

ההמלצה של צה"ל: לבטל את הילולת בל"ג בעומר במירון | גורם בקבינט: לא תהיה הילולה

ישי כהן | 08:03

גלריית ענק

אלפים בראשות גדולי ראשי הישיבות והאדמורי"ם נהרו לביקורי החג אצל זקן הפוסקים

חנני ברייטקופף | 30.04.24

נערכים לכל תרחיש 

הבכירים סיירו במירון: "ההחלטה הסופית - בעוד מספר ימים"

קובי רוזן | 30.04.24

צפו בתיעוד

הגר"ד לבחורים: "כל אחד מכם מכריז שהקב"ה לא פשט רגל"

איצלה כץ | 30.04.24
ש

יום פתוח בזום

בוגרי תואר ראשון? זו הדרך שלכם להתקדם לקריירה מצליחה

כיכר בשיתוף העברית | מקודם
ש

ראיון מרתק

איפה נמצא 'עם הספר' ב- 2024?

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

התלמידים חששו שרבם נכשל - עד שהתגלה מהיכן הגיע החרק

ישראל שפירא | 30.04.24

פני רבו ברגל

הרבנים נעמדו לתפילה נרגשת מול ספרי התורה | תיעוד

חיים רוזנבוים | 30.04.24
ש

פיתוח ישראלי חדשני

כל אחד יכול להרוויח אלפי שקלים בלי לעשות כלום?

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם

4120

"הקוד" | כך תגלו האם החמץ יוצר לאחר הפסח

חזקי שטרן | 30.04.24

אשר גאלנו וגאל אבותינו

בעיצומו של הקבלת פני רבו: הראשון לציון נשא תפילת הרש"ש עקב המצב | תיעוד

חיים רוזנבוים | 28.04.24

תיעוד מיוחד

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 28.04.24

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 28.04.24
ש

הרי אתה מקדש!

מאות כבר הוכשרו: קורס מקיף לעריכת חופה וקידושין

כיכר בשיתוף למען ילמדו | מקודם

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 28.04.24