כיכר השבת

משבר השבת ו'יהדות התורה'

המחלוקת המהותית בין 'אגודה' ו'דגל': מה סדר העדיפויות?

הרכבת או המרכולים, תחושת הריחוק של החילונים והנזק לעולם הקירוב • בעוד האדמו"ר מגור הורה לנציגו ליצמן להתפטר מהממשלה, גפני נועד עם רבותיו והציג בפניהם את הדילמות הקשות (בארץ)

33
ישראל כהן | כיכר השבת | ח' בכסלו | 26.11.17
הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור
הגר"ג אדלשטיין והאדמו"ר מגור (באדיבות המצלם)

מאחורי הקלעים של משבר השבת: בעוד בסיעה המרכזית של 'אגודת ישראל' מציגים מלחמת חורמה בחילולי השבת המתרבים ששיאה התפטרות יעקב ליצמן מתפקידו כשר הבריאות, הרי שב'דגל התורה' מתמקדים כעת בקידום החוקים שלטענתם יתנו מענה שורשי לבעיה.

כזכור, לפני כינוסם ההיסטורי של שלושת מועצות גדולי וחכמי התורה במהלך חודש אלול האחרון בעניין חילולי השבת במרחב הציבורי במדינת ישראל הועלתה הצעה לקיים דיון מיוחד על עבודות הרכבת בשבת ובמועדי ישראל.

מרן כ"ק האדמו"ר מגור קיבל מידע על כך שברכבת נעשות גם עבודות שאינן הכרחיות ורחוקות מהגדרה של "פיקוח נפש" ורבנים אף טענו כי מבחינה הלכתית יש להחרים את הנסיעה ברכבת ישראל משום שמדובר ב"מעשה שבת".

בסופו של דבר לא עלה הנושא לדיון וההחלטות פורסמו כאשר עיקרן היה שיגור איום חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו שיפעל בנושא על מנת למנוע פרישה אפשרית של הנציגים החרדים מהממשלה בראשותו.

לטענת גורמים ב'אגודת ישראל', "נושא עבודות הרכבת בשבת הינו מהותי ועקרוני לא פחות ואולי אף יותר מנושא המרכולים שכן מדובר בעשייה של ממש בשבת לצורך כל הנוסעים בהם גם חרדים ועל כן זו פעולה של יהודים שאסורה לגמרי".

השר יעקב ליצמן מודיע על התפטרותו, הבוקר

יתירה מכך, הם מוסיפים, "ברכבת ישראל מדובר בעבודות רשמיות מטעם הממשלה ובאחריותה, זאת בניגוד למרכולים הנמצאים בבעלות פרטית".

כזכור, במהלך ישיבת המועצת המשותפת התגלו חילוקי דעות בין גדולי הדור הרבי מגור והגר"ג אדלשטיין בעניין גילוי הדעת והקול קורא שפורסם כאשר האדמו"ר מגור ביקש נוסח חריף יותר על מנת להדגיש שמי שאינו שומר שבת ומחללה לא יצליח במעשיו ומנגד הגר"ג אדלשטיין ביקש לרכך את הנוסח על מנת שלא לעורר שנאה אצל החילונים ואכן סוכם בסוף רק על ברכה לשומרי השבת.

בנוסף, נוצרה שאלה האם עניין עבודות הרכבת בשבת הוא הדבר העיקרי הנמצא על סדר היום הציבורי או שנושא המרכולים הם העומדים בעיקר על סדר היום.

מרן כ"ק האדמו"ר מגור

שורש הוויכוח היה האם החילונים מוגדרים כ"אנוסים" - וכך היא דעתו של ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שמרבה לצטט את מרן החזון איש זצ"ל שהגדיר אותם כ"תינוקות שנשבו", או שהם מוגדרים "שוגגים" - כפי שסבור האדמו"ר מגור, ומכאן תפיסתו האידיאולוגית בנושא.

הגורמים ב'אגודת ישראל' מגיבים על הטענות כביכול לא היתה התייעצות והחלטה מסודרת של מועצות גדולי וחכמי התורה להורות לליצמן לפרוש ואומרים כי מדובר בטענה מגוחכת.

"אדמו"רי המועצת החסידית היו אלו שהתירו לליצמן לקבל על עצמו באורח חריג את תפקיד השר אולם כעת כשהתברר שהאחריות המיניסטריאלית כוללת גם לקיחת אחריות על חילולי השבת בפועל הנעשים על ידי משרדי הממשלה ומתן ההיתרים ברכבת ישראל ממילא ההיתר פוקע", הם מסבירים. "אין מדובר בפרישה מהקואליציה אלא מתפקיד השר אותו הורו לליצמן לקחת על עצמו בהוראת שעה בעקבות החלטת הבג"צ כשלא היתה ברירה אולם כעת כשמתברר שמדובר באחריות לחילולי שבת ההיתר פג".

באם חילולי השבת יימשכו והחוקים לא יחוקקו אין ספק שהצעד המתבקש יהיה כינוסם של מועצות גדולי וחכמי התורה, והם עשויים להורות יחדיו על פרישה מהקואליציה, לכלל המפלגות החרדיות.

ל"כיכר השבת" נודע כי במקביל גם בתנועה הליטאית 'דגל התורה' לא שוקטים על השמרים. במהלך יום שישי האחרון הגיע יו''ר דגל התורה ח"כ משה גפני אל מעונם של מרנן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין להיוועץ עימם בעניין.

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין

ל"כיכר השבת" נודע כי ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שמע את כל הלבטים השונים ונתן את הכרעתו, עליה העניק את ברכתו והסכמתו מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי.

עוד נודע ל"כיכר השבת" כי בפגישה עלה דיון מקיף האם יש לשים בראש סדר העדיפויות את נושא חילולי השבת ברכבת או לשים דגש על חוק המרכולים, כמו כן הועלתה החשיבות של חקיקת חוק הגיוס כמו גם חוקי השבת באופן מערכתי על מנת לפתור את הנושא משורשו.

בנוסף, עלה בדיון הרווח וההפסד מול תחושת הריחוק מצד הציבור החילוני כלפי מה שנתפס בעיניהם ככפייה החרדית מה שיגרום לנזק לתנועת הקירוב ועולם החזרה בתשובה הנמצא בתנופה חסרת תקדים.

לדברי גורמים ב'דגל התורה', כמי שעוסקים בנושא הקירוב הם מנסים יותר את האופציה השניה שלא לגרום לאלפים מתקרבים לסגור בעדם את הדלת. הגורמים מציינים כי הם לא לקחו תפקיד שר כך שלא נכנסו לבעיה מה שאין כן בסיעה המרכזית התקבלה הכרעה שונה שכעת נוצר הצורך להתמודד עם השלכותיה.

כאמור, בסופו של דבר, ניתנה ההכרעה וגפני ינסה לקדם את החוקים השונים לטובת היהדות והציבור החרדי במהלך השבועות הקרובים, יחד עם זאת במידה והחוקים לא יקודמו, ייתכן והגר"ג אדלשטיין יורה לפרוש מהקואליציה.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
18
מורגש שהעניינים בידיים טובות. אשרינו. ובמילים אחרות - איש עם אחריות קולקטיבית.
חרדי27.11.17
17
כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עצניק26.11.17
כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים אך ורק תורה תצא ולא מחלוקת שע"י "מקורבים" שהם השטן המזיקים להגר"ש אויערבאך שליט"א. ודו"ק. נ.ב. כיום דבר ה' יצאה מירושלים לבני ברק ובחזרה לב"ב וירושלים מרנן: רשכבה"ג הגראי"ל שטיינמן זצוקללה"ה, ולהבחל"ח רבן של ישראל שר התורה הגר"ח קנייבסקי שליט"א, מרן ראש הישיבה הגר"
מאת בן אדם25.12.17
אם היה להם שר בממשלה הם היו האחרונים שמתפטרים.הצדיקים האלו שהמליכו את ברקת הם וליצמן שהוא כידוע לא שומר שבת כהלכה
אם היה להם שר 26.11.17
16
אנחנו לא מתגייסים לא נוטלים חלק בשום דבר משמעותי במדינה ופתאום כשיש תקציב אז כל דבר נכון כדי שחלילה החילונים יאהבו אותנו פחות. העיקר נמשיך להתשתמש בגנרטורים בשבת משום מראית עין של חילול שבת, אבל לאיים בפרישה כדי למנוע חילול שבת בפרהסיא זה כבר חילול ה'. עכשיו לכו תסבירו איך מגביהים "חומות", את החומות
דוד26.11.17

הצגת כל התגובות

15
האם למען קדושת השבת לא נוכל להזיז את עצמינו ולצאת למחות בהחלתה הזאת .אנחנו החרדים נצא להפגין ! אפילו כולנו נלך ונעמוד לאורך מסלול הרכבת בירושלים ונראה שאנחנו לא עוברים לסדר היום ולא נותנים שי-הי-ה חילול שבת ! תתעוררו!
מישהו26.11.17
14
שלא "ירחיק" את החילונים, זה בעצם שיטת המזרחי. מתי שמענו שהחזו"א הגרי"ז מבריסק או הגרא"מ שך והגרי"ש אלישיב, חשבו האם לחוקק חוק או לא לחוקק, רק אם זה "ירחיק" את החוזרים בתשובה. מעניין האם המשחן שהגרי"ש אלישיב הורה לפרוש מגללו קירב את החילונים. או שמא נאום השפנים והחזירים של הגרא"מ שך, קירב את החילוני
רק את עץ להרחיק26.11.17
שס ניפחה וניפחה ובאמת נעשה חילול ד' עצום והיה חובה לפרוש, זה מה שעושים יחד ועץ מנפחים מנפחים עד שיהיה חילול ד' כזה גדול שלא פורשים, אבל זה חוסר אחריות ואמר אז הרב רביץ בשם הרב אליישיב שהיה עדיף שלא ידברו ולא ידעו ולא יהיה חילול ד', שס דאז דיברה ולא עשתה, דגל לא דיברה אבל לא היתה ברירה אז פרשה, אגב א
שיף26.11.17
את הדיבורים על שמירת השבת מרגיז את החילונים פי 100 מההפגנות של העצניקים. אני מוחה נגד החילול ה' הגדול שנעשה על ידי החכי''ם בהסכמת שולחיהם
מה יפיתניק26.11.17
13
כשקיבלו כסף מיוחד לדבר הכי חשוב בגור..... "אנ"ש"...... אז לא היה שיקול של שבת!!!! הרי כל השאר.. (גם חסידים, גם ליטאים, גם ספרדים) הזהירו בדיוק מזה... מחילון י-ם. אבל זה עניין את ה..... כיס שלהם... אז בבקשה, שיפסיקו להטיףלכפות על שאר האדמורי"ם רבנים את דעתם...
דוד26.11.17
בבחירות האחרונות אפשטייין היה הנציג החרדי היחיד. ואם דגל וכל החרדים היו מצביעים לו, היה לנו ראש עיר חרדי. אבל דגל העדיפו להצביע למשה ליאון, ולא למועמד חרדי!!! בבחירות ברחובות דגל הלכו עם מחלל השבת סלנט ולא עם המועמד החרדי מלול. ועוד כהנה וכהנה, בלי להתבייש ובלי להתבלבל.
דוד שפירא26.11.17
פעם ראשונה שאני שומע שלאפשטיין האפור והאנונימי היה איזה סיכוי, כל הסיכוי של חרדי בירושלים הוא כשחילונים יצביעו לו כמו אורי לופליאנסקי, למאיר פרוש הכי פופולרי אין סיכוי בירושלים אז מה אתה מקשקש, מרוב שקרים אתם לא מזהים את המצח
אליקים רובינשטי26.11.17
על ליצמן אנחנו שואלים, כי אולי יבינו משהו בגור. אתם?! קורח ועדתו, אין לנו בכלל ציפיות. לכו להרביץ לשוטרות. ותתבטלו כל יום בהפגנות… נאבעך… (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אנטשיל… .26.11.17
12
אם באמת איכפת לך השבת אז למה אתה משתמש בחשמל בשבת ולא בגנרטור? ולמה תמכת בניר ברקת מחלל השבת הידוע?
את האמת...26.11.17
חשמל בשבת יש לזה היתרים, ורק דעת החזו"א לאסור, בעיקר מצד חילול ה', כ יש היתרים לאספקת חשמל בשבת, בתי חולים וכדו'. ניר ברקת אין לזה קשר במי הוא תמך, אין מניעה לתמוך במחלל שבת, יש מניעה שבאחריות שלך יחללו שבת, מה שניר ברקת עושה בביתו, זה בדיוק מה שביבי עושה בביתו בשבת.
במחשבה תחילה26.11.17
בכל בתי החולים יש גנרטורים לא הייתי מציע לזלזל בדעתו של החזו"א לא היה כמוהו בוודאי בדורו!! ברקת הוא פרחח שהגביר את חילולי השבת בי-ם בתמיכת גור!! ואל תטייח
מוישה26.11.17
11
ויהי רצון שישועה תהיה קרובה לבוא בדרך דיפלומטית ולא בפומפוזיות שרק משניאות אותנו. זו דרכה של תורה: דרכיה דרכי נועם. זאת שיטת ר' גרשון מחד. האדמו"ר מגור מאידך. שניהם גדולי ישראל שיודעים מה הם עושים. כל אחד מהם לשיטתו. חבל שאין תמימות דעים לגבי אופן הפעולה!!! המטרה זהה, האמצעים כל כך אחרים!!!
יש לי רעיון26.11.17
10
מעניין הרב אידלשטין מביא חזון איש שלא קשור....הרי על השולחן ערוך הוא ציפצף סתם כי לא התחשק לו ויםה שהדבר היחיד שהוא עשה אי פעם היה בכינוס המועצות( אחרי שחייך בפה מלא ובהנאה טהורה למול קומץ שוטרים ממשטרת בני ברק שליוו אותו....) היה לא לכתוב כלום נגד חילונים בעוד שאת יריביו מפונוביז הוא מכנה ס"מ אה פי
שולחן ערוך26.11.17
תתבייש לך כנראה אתה שייך לבועשים... הוי לו למזלזל בכבוד ת"ח.
יהודי27.11.17
9
דור דור ומנהיגיו ! יפתח בדורו כשמואל בדורו.
חרדי חרד26.11.17
8
מה הייתה השאלה ומה ההכרעה?
חיים 26.11.17
7
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי26.11.17
6
תצעקו איך לפיד החליף את ביבי . או לפיד יחזור לכוחו הקודם וכך נסתם הגולל על החרדים . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
טוביה26.11.17
5
עד ביאת המשיח
יהודה26.11.17
4
איך גור בחרו בברקת ועוד מעיזים להציג שמענין אותם שבת!
שד26.11.17
3
הרב אדלשטיין מסתכל על האדמור מגור .. ואומר לעצמו תהיה לנו בעיה קשה איתו :)
james26.11.17
2
מאבדים שליטה בגדולי ישראל :) עד עכשיו שלטו ביד רמה ואז כיכר השבת התחיל לעשות רעשים .. הנכד של האדמור קרא באנטרנט הלך אליו סיפר לו בא הרב שטיינמן אמר שהחכים באים להצטלם בלבד כל זה מייצר להם בלגן לא נורמלי .. אגב ליצמן קשקש שבחו"ל הרכבות לא נתקעות כשיש עבודה ועובדות 7X24 לענ"ד אילו ליצמן היה מאשר
james26.11.17
1
ממתי מתחילים לחשבן חשבונות? צריך למחות על חילול השבת!!! מזעזע. כמזרחי הפכנו
יהודה26.11.17
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

לכולם ובחינם

זאת הארץ שלנו ולא נפסיק לטייל בה >>

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24