כיכר השבת

פוסקי הלכה עונים

"פסול לעדות, עד שקרן": מה עמדת ההלכה על עדי מדינה?

על רקע חתימת הסכם עד המדינה השלישי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאלנו רבנים ופוסקים בישראל, ממגזרים שונים, מה עמדת ההלכה בנוגע לעדי מדינה. הנה התשובות. צפו בווידאו (חדשות)

56
אריאל ליבא | כיכר השבת | י"ח באדר | 05.03.18
(צילום: הדס פרוש, מרים אלסטר, פלאש 90, יוטיוב, כיכר השבת, PikiWiki Israel. מוזיקה: פייסבוק)

פרשות נתניהו רבות, והמשטרה מנסה בכל כוחה - ובינתיים בהצלחה - לגייס עוד ועוד עדי מדינה שהיו מקורבים לנתניהו לאורך השנים האחרונות, בכדי שיעידו נגדו בתמורה להקלות בעונשם. הצהריים, כזכור, נחתם הסכם עד מדינה נוסף נגד נתניהו, הפעם מדובר בניר חפץ, איש אמונם של בני הזוג נתניהו, ויועץ התקשורת שלהם.

הסכם 'עד מדינה' נחתם לא פעם במסגרת חקירה גדולה, כאשר המשטרה והפרקליטות - בכדי לקבל ראיות על דמות מרכזית החשובה לה בפרשה - סוגרת עסקה עם אחד החשודים, במסגרתה הוא ימסור את אשר ידוע לו, הקלטות, ראיות וכו', ובתמורה המשטרה תקל על עונשו. לפעמים, עד המדינה יוצא ללא עונש כלל.

לאור ריבוי הסכמי עדי המדינה נגד נתניהו, "כיכר השבת" פנה לרבנים ופוסקי הלכה, בכדי לשמוע מה עמדת ההלכה בנוגע להסכמי עד מדינה.

הרב אביגדור נבנצאל, רב העיר העתיקה ופוסק הלכה מוכר, אומר ל'כיכר השבת' כי "הוא (עד המדינה. א.ל.) נוגע בדבר ומקבל שוחד עבור עדותו", ומשכך "הוא לא עד, עדותו פגומה". עוד הוסיף כי: "ברור שזה לשון הרע, הוא מלשין תמורת כסף".

"עד מדינה הוא עד שקרן שפסול לעדות"

הרב אליהו שלזינגר, רבה של שכונת גילה ופוסק הלכה במועצה הדתית ירושלים, אומר כי: "עד מדינה הוא עד שקרן שפסול לעדות, הוא נוגע בדבר ורוצה להציל את עצמו. אני אפילו אמור יותר מזה, אני לא מבין את המשפט החילוני שהם יודעים שכל מה שהוא מדבר זה מכיוון שלוחצים עליו, ולכן הוא מדבר את מה שהוא מדבר, ואח"כ הם מאמינים לו. אני חושב שהם עושים צחוק מכל העניין הזה. גם לשיטתם לקחת עד מדינה ולהאמין לו, הם פשוט הופכים לחוכא ואיטלולא. על פי ההלכה אין שום אישור לעשות את זה".

עדי המדינה בפרשות נתניהו: מומו פילבר, ניר חפץ וארי הרו (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90 ושאטרסטוק)

הרב שלמה אבינר רב היישוב בית אל, וראש ישיבת עטרת ירושלים אמר בשיחה עם "כיכר השבת" כי "מן הדין אין דבר כזה עד מדינה שהרי הוא פסול לעדות בגלל שתי סיבות: א. הוא בעצמו שותף לעבירה כי הוא גם פושע ב. הוא נוגע בדבר, כי אם יעיד יפטרו אותו מעונש, אז כדאי לו להעיד".

"אבל כתוב בפוסקים שלפעמים אין ברירה, אי אפשר לפתור את כל החבילה בבת אחת, אי אפשר להיחם נגד כולם בבת אחת. אז לפעמים, כדי לתפוס את הפושעים הגדולים, מתעלמים מן הפושעים הקטנים. כי אי אפשר הכל בבת אחת. ובעד מדינה, זה עובד מדין 'אומדנא דמוכח'. וחוץ מזה יש גם הוראת שעה שלעולם לא נצליח לתפוס את האשם" תשובת הרב אבינר.

לשאלתנו האם יש פה איסור לשון הרע, אמר הרב אבינר: "אין איסור לשון הרע בבית דין אין איסור לשון הרע, אבל אם העד פסול לעדות זה לשון הרע כי הוא מדבר לשווא".

"לחכמי ישראל מותר לפעמים ליזום עדות שקרית"

הרב בנימין חותה, פוסק מוכר בציבור הספרדי, אמר ל"כיכר השבת": "ישנם מקרים שנראה לרבני ישראל שיש תקלה כללית, והדרך היחידה לתקן את המכשול היא ליזום עדות - אפילו שקרית - עד כדי כך. אבל בעד מדינה, בעידן המודרני שלנו, כיוון שלא חכמי ישראל מחליטים את הדבר, כל דיני עדות הקיימים בחוק הם לא על פי דין תורה, אז כל שאלת עד מדינה לא מתחילה בכלל".

הרב מרדכי מלכה, רבה של המועצה האזורית באר טוביה אמר: "זה לא ראוי. במיוחד ביבי נתניהו שהוא מכיר ומוקיר את היהדות, וכל מה שקשור ליהדות הוא תומך. וכל המתנות שהם דיברו הם שוליים ביותר. אז הוא ראוי להמשיך להיות ראש ממשלה. כתוב על פי שנים עדים יקום דבר, ופה זה עד אחד. אי אפשר להוציא ממון ע"פ עד אחד. זה עד פסול מראש ולא מקבלים את העדות הזאת. כמו שראינו אצל הרב בניזרי. על פי דין תורה, אדם כזה לא מקבלים בכלל את העדות שלו, וזו עדות פסולה".

האם עד המדינה עובר על לשון הרע? "וודאי שיש פה לשון הרע מכף רגל ועד ראש, וגם הוצאת דיבה. אין פה שום עדות אמיתית, אי אפשר לסמוך על עדות כזו. לא חקרו בבית דין... ע"פ שנים עדים יקום דבר, ושום דבר לפי התורה לא. יש להם אינטרס. זו רק רשעות לשמה".

תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
38
האם ידעתם שבמקרה שעד מדינה מוסר עדות שקר ונתפס כל ההסכם איתו בטל ומבוטל? חומר למחשבה למערכת ולרבנים הנכבדים.
ישראל רונן05.03.18
37
אותך אתה רק צובר עוד ועוד קולות, הכל חרטות בושה למדינה ברגע שאתה משיג הישגים מדיניים וחברתיים ביטחוניים , העם שאיתך בוגד בך אבל אנחנו יותר חזקים ונתן את ליבנו ונחרוף את נפשינו בשבילך , בשבילנו זאת מילחמה מביית ואנחנו עכשיו נגן עליך אתה עושה מספיק בשביל כל אזרח ואזרח כך שלו ניתן לתיקשורת ולכל גורם לה
עדן05.03.18
36
חזק ביותר רוצים את נתניהו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מנחם05.03.18

הצגת כל התגובות

35
אמר עד המדינה שהעיד נגד בניזרי שהכתיבו לו מה להעיד וזה היה נקרא עד מדינה כך שהשאלה אים זה קביל או לא היא לא רלוונטית כי לפי טענתו של אותו עד מדינה זה עדות שקרית מלכתחילה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יואל07.03.18
34
ואלה רוצים מדינת הלכה... אי אפשר לנהל מדינה עם כללים פרוצדורליים מקובעים. כפי שכבר כתבו רבים, גם הדין המהותי חייב לעבור שינויים, אחרת בתוך יום אחד - אין מדינה. מוטב ש״רבנים״ מהסוג המצוטט בכתבה יתמקדו בגיבוש הלכות מדינה. הם חיים בעולם דמיוני! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שניים מקרא06.03.18
33
הרי בלי לפרוץ את קשר השתיקה, אי-אפשר יהיה להדביר את השחיתות. האם יש מישהו שמוכן לקבל ולהשלים עם שלטון מושחת?
תנחום05.03.18
מסבירים לך שכל מה שיוצא מתוך גרונו זה שקר ונובע מאינטרס אישי
דן סגל09.03.18
32
וזך וטהור אוהבים אותך מלך שלנו ביבי.
יוסף05.03.18
31
ויותר מכל בורא עולם איתך מי שמאמין לא מפחד אל תפחד הכל יהיה מאחוריך וכל הבוגדים ועוכרי המדינה יפלו לבור שחפרו בהקדם אמן
רחל05.03.18
30
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים06.03.18
29
מה כל השאלות בכלל??? ראו ערך משה סלע ובניזרי. מודה ששיקר והמדינה שותקת כאילו כלום לא קרה
ח06.03.18
28
כבר בזמן חקירות אבוחצירא הוציאו כאלה ''ידיעות'' כדי להפחיד את העדים אני אומר סוף גנב לתלייה ואם ביבי מושחת הוא אכן יכנס לכלא חוצמזה, שאף פעם לא מסתמכים רק על עד מדינה כך שזה לא כל כך משנה
אהרון05.03.18
27
הם כל כך לחוצים שאין להם על מה???וכמו שנהוג במערכת המשפטית והמשטרה הם פשוט לא יקודמו !!
עוזי05.03.18
26
האם מותר לסחוט כסף מאנשים עובדים כדי לממן את עולם התורה? ואכן על פי התורה החרדית, לא רק שמותר, אלא זו מצווה גדולה.
דן סגל05.03.18
25
ולכן אין להאמין לעדותו?
אורי26.03.18
24
גרוע בהרבה מדין מוסר שבהלכה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אר06.03.18
23
א בְּךָ־יְ־הוָ־ה חָסִיתִי אַל־אֵבוֹשָׁה לְעוֹלָם: ב בְּצִדְקָתְךָ תַּצִּילֵנִי וּתְפַלְּטֵנִי הַטֵּה־אֵלַי אָזְנְךָ וְהוֹשִׁיעֵנִי: ג הֱיֵה לִי לְצוּר מָעוֹן לָבוֹא תָמִיד צִוִּיתָ לְהוֹשִׁיעֵנִי כִּי־סַלְעִי וּמְצוּדָתִי אָתָּה: ד אֱלֹהַי פַּלְּטֵנִי מִיַּד־רָשָׁע מִכַּף מְעַוֵּל וְחוֹמֵץ: ה כִּי־א
תהילים05.03.18
22
אפילו הנאמני לך יצאו בוגדים אל תירא ואל תחת העם אתך בכל מצב לצידך
איציק05.03.18
21
מה לו ולהלכה? הוא ישר קופץ לפוליטיקה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב מלכה05.03.18
20
... מדברי האחרים ניכר שהם חסרים ידע, בפנים השונות של סוגיית "עד מדינה".
המבין07.03.18
19
כי הוא נוגע בדבר . (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מני06.03.18
18
ברור שבסדר הדין היהודי עד מדינה פסול השאלה היא איך ההלכה מתיחסת למערכת משפט לא הלכתית והסיפור פה שונה לגמרי צריך להבים שבמשפט הכללי הערך העליון הןא לקר האמת ואילו בהלכה המערך העליון הוא פסיקת הדין זהו הבדל גדוך שמציג יתרון גדול להלכה היהודית על פני המשפט הכללי כיוון שאמת.. היא בעיתית את זה הבין
james05.03.18
בדין התורה האמת היא הדבר המבוקש ותו לא.
ע09.03.18
17
בורא עולם ישמור אותם מכל משמר. מהמזיקים והשונאים והרשעים למינהם. נאחל הצלחה. "לא יהיה כלום כי לא היה כלום"
נתן05.03.18
16
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם05.03.18
15
בהבנת המושג עד מדינה. עדותו של עד מדינה לא מקבלת מהימנות כמו עד רגיל, אלא משתמשים במידע שהוא מוסר כדי להצליב אותו עם מידע אחר, לעמת אותו עם הפושע, חוקרים את העד חקירה נגדית וכו'. המהימנות שנותנים לעד מדינה (לא בתקשורת, בבית המשפט) נמוכה מאוד. לא ברור כלל שזה לא תקין על פי ההלכה. לא רוצה להביע דעה נ
חיים05.03.18
למעשה השופטים מאמינים לו ללא סייגים גם אם על פי החוק זה לא כך
ע09.03.18
14
א שִׁגָּיוֹן, לְדָוִד: אֲשֶׁר-שָׁר לַיהוָה--עַל-דִּבְרֵי-כו בֶּן-יְמִינִי. ב יְהוָה אֱלֹהַי, בְּךָ חָסִיתִי;הוֹשִׁיעֵנִי מִכָּל-רֹדְפַי, וְהַצִּילֵנִי. ג פֶּן-יִטְרֹף כְּאַרְיֵה נַפְשִׁי; פֹּרֵק, וְאֵין מַצִּיל. ד יְהוָה אֱלֹהַי, אִם-עָשִׂיתִי זֹאת; אִם-יֶשׁ-עָוֶל בְּכַפָּי. ה אִם-גָּמַלְתּ
מזמורי תהילים05.03.18
13
נתבשר בשורות טובות אמן
רוזה05.03.18
12
אני מסכים עם כל מה שנאמר ולכן אי אפשר להרשיע בבית משפט על סמך עדות של אותו עבריין מושחת שמציל את עצמו על ידי הפללת חברו, נדרש סיוע לעדותו שזה ראיות חיצוניות התומכות בעדותו כגון די אן אי . ללא סיוע לא ניתן להרשיע. אלא בעבירות מסוימות שלא קשורות לנושא (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי05.03.18
11
הוא דין, אולי בכל זאת אפשר לאמר על הנשקל דינא דמלכותה דינא, נאמר עידותא דמלכותה עידא, ואז נגיע חס וחלילה לעדי איזבל נגד נבות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
עד מדינה07.03.18
10
פרק פח א שִׁ֥יר מִזְמ֗וֹר לִבְנֵ֫י קֹ֥רַח לַמְנַצֵּ֣חַ עַל-מָחֲלַ֣ת לְעַנּ֑וֹת מַ֝שְׂכִּ֗יל לְהֵימָ֥ן הָאֶזְרָחִֽי: ב יְ֭הוָה אֱלֹהֵ֣י יְשׁוּעָתִ֑י יוֹם-צָעַ֖קְתִּי בַלַּ֣יְלָה נֶגְדֶּֽךָ: ג תָּב֣וֹא לְ֭פָנֶיךָ תְּפִלָּתִ֑י הַטֵּֽה-אָ֝זְנְךָ֗ לְרִנָּתִֽי: ד כִּֽי-שָֽׂבְעָ֣ה בְרָע֣וֹת נַפְשִׁ֑י וְחַי
קריאת תהילים05.03.18
9
תמשיך להיות חזק בשביל להנהיג את מדינת ישראל היפה זאת , כול עוד לא הוכח שאתה אשם אתה חף מפשע, והנאום שלך היה קצר וקולע ,הבהרת בנאומך את אמינותך יושרך והצלחתך, וכמובן הוכחת מעל לכול צל של ספק שהתקשורת השמאלנית נותנת גב בלתי מוגבל לחוקרי משטרת ישראל העגומה בעלת האג’נדה השמאלנית השמאלנים מנסים להוריד א
מני05.03.18
8
1. מה היה הפרופיל הצבאי שלך ביום שבו התגייסת? 2. האם הפרופיל השתנה? 3. אם כן – מתי הפרופיל השתנה ומה היה הפרופיל החדש? 4. מי יזם את שינוי הפרופיל? 5. מתי הצטרפת ל״במחנה״ ובאילו נסיבות? 6. האם עברת מבחן קבלה כלשהו? איזה?7. האם הפעלת קשרים אישיים ומשפחתיים כדי להתקבל ל״במחנה״?8. האם שירתת אי פעם בשריו
צבי05.03.18
7
לא סומכים על מה שהוא אומר כדי להרשיע אלא כדי שיביא את הראיות שיש לו
חיים05.03.18
6
לא אהבתי את התשובה של הרב מאיר מלכא שואלים אותך שאלה הלכתית ואתה עונה בחנופה נוגדת הלכה??????? לא חלילה זילזול אבל הלכה חייבת להשאר נקי מנגיעות "הלכה נטו" ולא כמו החוק הישראלי המטופש שכבר ראינו מה הוא נטו...
עודד05.03.18
5
בזכות התהלים. שקראתי לראש ממשלתנו. שהכול יעבור לשלום. ומשיח יבוא. במהרה. בנחת. בלי מלחמות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמחה בת שרה מרגריטה06.03.18
4
מדבר שקר תרחק😄 לשקר אין רגלים😄😄 (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם05.03.18
3
רק הם חכמים ? מה, אנשים אחרים לא חשבו על זה.? הרי עדות עד מדינה לא מתקבלת ללא סיוע ותמיכה נוספים. רק אם יש ראיות אובייקטיביות נוספות שעולות בקנה אחד עם העדות (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ירושלמי05.03.18
2
פה מדובר בעדי מדינה שמביאים חומרים מרשיעים. ברשותם הקלטות, מסרונים ומסמכים. שהם הוכחות חותכות לצורך הרשעה. ממש לא מדובר כאן רק במתן עדות. לא האמירות שלהם חשובות אלא החומרים המרשיעים שברשותם.
דוד05.03.18
1
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם05.03.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24
ש

טכנולוגיה חסכנית

כך תתחילו את הקיץ עם עו"ש מאוזן- חודש ראשון חינם>>> 

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24
ש

זה וואו

יש תחליף לנדל"ן: אתר שמייצר הכנסה חודשית

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24
ש

לימודי דיינות

כך אלפי בוגרי ישיבה הפכו לדיינים מוסמכים

כיכר בשיתוף מ.ל.מ | מקודם

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

השיטור יחל באכיפה מיידית

החגיגות תמו: אלו הסנקציות בב"ב, שיחסלו את ליל שישי בעיר

שאול כהנא | 01.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם