כיכר השבת

"את וכלבא שוין"

נאום הגר"מ צדקה נגד חוק הגיוס: זו גזירה, חוקים בל ידעום

כשלצדו יושבים ראשי ישיבות מעולם התורה הספרדי, ורגע לפני שחתמו על מכתב האזהרות למפלגות החרדיות, נשא ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגר"מ צדקה נאום נגד חוק הגיוס • השיחה המלאה (חדשות)

22
ישי כהן וישראל כהן | כיכר השבת | ט' בתמוז | 22.06.18
(תמונה: ברוך אוביץ)

הפילוג בהנהגה הספרדית: במהלך כנס ראשי הישיבות הספרדיות נגד חוק הגיוס החדש, שהתקיים השבוע, חתמו הרבנים על מכתב החלטות חריף וחריג, אך מי שעמד בראש קבוצת ראשי הישיבות היה הגאון חכם משה צדקה, ראש ישיבת 'פורת יוסף', שנשא נאום תקיף במיוחד נגד החוק החדש.

תסריט הבלהות של ש"ס ועולם הישיבות הספרדיות // ישי כהן

כזכור, בכנס השתתפו ראשי ישיבות בכירים בעולם התורה הספרדי, ובראשם: הגאון חכם משה צדקה - ראש ישיבת פורת יוסף. הגאון רבי יהודה כהן - ראש ישיבת יקירי ירושלים. הגאון רבי יצחק ברכה - ראש ישיבת עטרת יצחק. הגאון רבי אליהו טופיק - ראש ישיבת באר יהודה. הגאון רבי בן ציון אטון - ראש ישיבת ראשית חכמה, והגאון המקובל רבי דוד בצרי - ראש ישיבת השלום.

"כל אחד ואחד מאתנו, צריך להבין שהוא חלק מהעניין, שהוא ערב לעניין", פתח הגר"מ צדקה את דבריו במהלך הכנס: "זה מה שאנחנו צריכים לדעת, הגמרא אומרת בשבת שהקב"ה יביא למשפט על זקנים ושרים, 'ה' במשפט יבא עם זקני עמו ושריו', אם שרים חטאו – זקנים מה חטאו? אלא, על זקנים שלא מיחו בשרים".

הגר"מ צדקה חותם

הגר"מ הוסיף: זאת אומרת שכל אחד יכול להגיד: "מי אני שיתעסק בזה, יהיו אחרים שיתעסקו" אבל חז"ל אומרים שלא, כל מי שנקרא חכם, כל מי שיש לו תלמידים, כל מי שמרביץ תורה בתלמידים זה נקרא זקנים, והזקנים צריכים למחות בסבים, אין לנו מה לעשות זו גמרא מפורשת זה דבר חמור חס ושלום".

לא נוכל לשבת בשקט הכריז ראש הישיבה: "לכן הכנס הזה שעשו אותו ברוך ה' נמצאים פה רבנים גדולים, רבנים צדיקים, כולנו ביחד צריכים להתעורר ולדעת איך למחות, לא נוכל לשבת בשקט, לא נוכל להגיד יש גדולים ממני, לא".

בשלב הזה עבר חכם משה להתייחס לחוק הגיוס החדש ותקף: "כולם צריכים לדעת שרוצים להיכנס לתוך הישיבות, לקחת תלמידים מתוך הישיבות, אוי ואבוי, לא היה דבר כזה בעולם, בכל הדורות, הרי מיום שנמצאת המדינה הם התחשבו בזה ושמעו לגדולי ישראל, לדאבוננו אנחנו עומדים בדור יתום, אז היה חזון איש, היו גדולים שאמרו מילה וזה היה הכול. כולם פחדו, גם בן גוריון, אבל באו עכשיו הרשעים הצעירים הללו שלא מכבדים שום דבר".

מכתב אזהרות הרבנים

"צריכים לזעוק ולהתריע", הוסיף חכם משה: "איך אפשר לקחת תלמידים מהתורה? זו גזירה כמו שהיו הגזירות שלא יעסקו בתורה בזמן התנאים אצל רבי עקיבא, איך אפשר לומר חוקים כאלו? חוקים בל ידעום, נגד התורה חס ושלום".

על חשיבות עולם התורה הוסיף ראש ישיבת 'פורת יוסף': "וגם אם לא היה תורה, גם לא בשביל התורה, הרי פעם ישיבה היתה בשביל להיות גדולי תורה, היום ישיבה זה בשביל להיות יהודי, הישיבות היום הם בשביל לשמור את היהדות, החילוניות משתוללת, הכלים הטמאים משתוללים ובחורים צדיקים נופלים ואיך יכנסו בחורי ישראל לכבשן האש למקום של בנות וכל מיני דברים כאלו?".

"בני התורה הם ששומרים על הכל, וזה אמת ואמונה וזה ידוע לכולם, אנחנו צריכים להתאזר ולהתחזק כל אחד בחוכמתו ולהתאחד כולנו כל הרבנים בדעה אחת שאנחנו רק תחת התורה ומי שהוא נגד התורה את וכלבא שוין".

בסיום דבריו הוסיף הגר"מ: "יש לנו תורה שקבלנו בהר סיני ועלינו להתחזק לשמור את התורה ולשמור את הבחורים שלא ילכו לאיבוד, וגם את הבנות. ובפרט הספרדים והספרדיות".

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
תודה!!! חזק!!!
י. פלדמן22.06.18
18
יש תוכנית ב???
ערן22.06.18
17
שכדי שחוק יעבור הוא צריך רוב של חכי"ם (בם הרבה חילונים) בכנסת ולעמוד במבחן בג"ץ הצבוע, וממילא החוק חייב להיות פשרן איפה שהוא. 2) הכח בידם נתאר שבג"ץ מחייב אותך לפנות את הדירה ואתה צועק בכביש נמות ולא נפנה, אתה חוזר הביתה יש מנעול חדש. 3) אם נגזים מאד בעידוד לפיד הצבא יכול לנקום ולגייס את בנותינו. 4)
משה בן אברהם22.06.18

הצגת כל התגובות

16
מעולם, בכל הדורות, לא היה דבר כזה ששולחים כל בחור לישיבה ולכולל, וכל בחור מכריז על עצמו ש"תורתו אומנותו"; הרי גם ההיגיון וגם דברי חכמינו מכריחים שזה לא הגיוני. אם ישיבה היום היא בשביל להיות יהודי, לא יספיקו קצת פחות משמונה שנים? (זה הפטור של תורתו אומנותו) אי אפשר לשלוח את הבחורים שלא לומדים להתגייס
חנן .ב.22.06.18
ומהניסים שלהם מוכח שיש בזה היגיון, וכמו כן דעתך ודעתי וכל דעות שכמותינו אינן ניתנות לשקילה באותם מאזניים, מול דעת הרב צדקה, סליחה אח יקר עליך להבין שטעית
אלחנן24.06.18
חזקיהו המלך מרד במלך אשור, וכשבא מלך אשור עליו למלחמה, נועץ עם שריו וגיבוריו, וסתם את מימי המעיינות, ובנה את החומה הפרוצה, ועשה מגדלות, והוסיף חומה אחרת, וחיזק את המילוא, ועשה שלח (חרבות) לרוב ומגינים, ומינה שרי מלחמה על העם, ודיבר עימם לחזקם למלחמה. (דה"ב לב); ורק אז שלח ה' מלאך והרג כל גיבור במחנה
חנן .ב.24.06.18
15
חיפשתי במילון את פרוש המלה גזרה ומצאתי בזו הלשון: "תקנה, חוק או הוראה שיש בהן כדי לפגוע ולהקשות". חוק הגיוס החדש לא בא לפגוע בציבור החרדי אלא רק לצמצם זכויות יתר שציבור זה נהנה מהן, אשר על כן הקורה לו "גזרה" בוכה בכיה של חינם.
רפאל 24.06.18
14
הכי ראוי להיות גדול הדור הספרדי, וזה אני לא אומר בגלל שהוא חכם ומתנגד לחוק אלא אפילו אם חלילה הוא היה נופל בפח לתמוך חלילה בחוק גם כן הייתי כותב את התגובה הזאת, הוא קודש קודשים מלאך השם עדין נפש צדיק יסוד עולם, אשרינו שזכינו לצדיק כזה בדורנו,
חסיד קרלין22.06.18
13
ב"ה זכו בני עדות המזרח למנהיג גדול הדור שלהם שלא מפחד להגיד את האמת מרן ראש הישיבה חכם משה צדקה שליט"א מצטרף ציבור בני התורה ההולכים לאורו של מרן ראש הישיבה ליבן של ישראל בעל הדרכי שמואל זצוקללה"ה וגדולה צדיקים במיתתן יותר מבחייהן!! רואים את זה בחוש!!
דוד ש.22.06.18
12
לאחר שהחסידים מתנגדים בנחרצות נגד החוק החדש, ועכשיו מרביצי התורה של הספרדיים מתנגדים, נשארו דגל התורה לבד !!! כלומר הם נהפכו להיות 'פלגון'..... קטן של הציבור החרדי, בי "פלג דגל התורה"
אבי23.06.18
11
חזק!!! ומרגש!! ב"ה זכינו שמרן ראש הישיבה חכם משה שליט"א עומד על המשמר
יהודי22.06.18
10
מחזק מאוד, לא ידעתי שיש בדור שלנו צדיק בסדר גודל כזה.
רועי22.06.18
9
יש אלפים רבים של בחורים ואברכים בני תורה ההולכים לאורו של מורינו ורבינו עטרת ראשינו גאון עוזינו רוח אפינו מרן ראש הישיבה חכם משה צדקה שליט"א ואם יגיד לא להתייצב בלשכת הגיוס אז כולנו לכלא!!! נשמע לדעת תורה של מרן שליט"א, אשר לא מפחד מכל העסקנים !! לא נפחד!!
עובדיה י.22.06.18
8
אזרחות לגויים. דרעי שר הפנים. יש פה מלא גויים שניתן לשלול להם אזרחות. ככה יהיה פחות מצביעים גויים לכנסת וממילא יהיה יותר קל להעביר חוקיים יהודיים וחוק הגיוס. צריך לעשות שינויים בחוק. יש לפעול.... הח"כים החרדים לא עושים כלום בנידון כבר שנים. החרדים יכלו להיות רוב אלמלא היו מעלים כ"כ הרבה גויים לארץ ו
פיתרון לזה22.06.18
7
ב
טוב להודות.22.06.18
6
דרעי הוא המועצת ובמצב כזה יש מועצת ראשי הישיבות, הרי ראינו את הנזקים של מתווה הכותל והבריחה של מלכיאלי והרדיפה אחרי רמי סדן (שאף אחד לא מכיר אותו ולא יודע מה דרעי רצה ממנו) והבטחות של דרעי לרישום איזורי לבנות סמינר שאפילו לא חשב לקיים את ההבטחה וכו'...
דרעיזם22.06.18
5
יוזמה חדשה של ועד שמד הישיבות. כל בן ישיבה שיוצא לחו״ל וחוזר לארץ מדווח בתוך שבועיים להנהלת הישיבה. המידע מגיע מביקורת הגבולות לצבא משם לועד וממנו לישיבות. בחורים שפנו אלי מתלוננים: זו חדירה לא חוקית לפרטיות. מותר לנו לצאת בין הזמנים לטיול גם בלי שהישיבה תדווח.
.22.06.18
4
מרן רבינו חכם משה צדקה שליט"א גאון הגאונים וקודש הקדשים!!!
יהודי22.06.18
3
הגאון רבי צבי פדידה ראש ישיבת אוצרות התורה תקף בכינוס בחריפות את חוק הגיוס, "זה לא התחיל היום! יסדו נח"ל אחרי נח"ל, ובסוף הגענו למכסות נוראיות, שמענו כאן את כל הנתונים המדוייקים, על מה שהולך להתחולל, ופשוט שלצאצאנו לא יהיה מקום תורה במדינה הזו" זעק הגאון הגדול רבי צבי פדידה.
שמעון22.06.18
2
שהאתר הזה מעלה את תגובה מספר 1! אגב בגויים אולי יש מה לקנאות אבל בחיילים שזה עבודה מפרכת אין כלום! ואי אפשר להאריך מפני הקנאים מנהלי האתר שלא יעלו את זה, (גם ככה בספק רב)
גוי גאה22.06.18
1
מזרוחניק חצוף! אין מצוה יותר גדולה מלימוד תורה! ואין דבר שמרחיק את לימוד התורה יותר מללכת לצבא, וכן... ביקרתי לא מעט בנחלים השונים
קובי22.06.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

תנופת פיתוח אדירה

הדרך הנכונה לדירה משלכם: עפולה הופכת ליעד נדל"ן אטרקטיבי למשפחות

כיכר בשיתוף ויסל נדל"ן | מקודם

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

צפו בתיעודים

נואשים למכת"זית בגלל השרב? הפגנות סוערות בירושלים

קובי רוזן | 25.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24
ש

 לא רק מפגע אסתטי

לא תרופות סבתא ולא ניתוח: הטיפול החדשני לפטרת הציפורניים

כיכר בשיתוף סאן קליניק | מקודם

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

תורה וגדולה

גם להישאר בעולם התורה וגם להתפרנס בכבוד

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24