כיכר השבת

תמונת מצב

שנה לטביעת מנהיג 'לב טהור': "צריך לעזור לילדים שלהם"

הכת הקיצונית שנוסדה בירושלים ומאז שהתה בברוקלין, במונטריאול ובגואטמלה, מתמודדת היום עם משברים, האשמות קשות ותנאים מחפירים • סקירה (חרדים, חדשות)

26
יוחנן בלייך | כיכר השבת | כ"ה בתמוז | 08.07.18
הלברנץ בראיון ל-CBC, ארכיון
הלברנץ בראיון ל-CBC, ארכיון ((צילום מסך CBC))

כמעט שנה לאחר טביעתו של שלמה הלברנץ, מנהיג הכת הקיצונית "לב טהור", במקסיקו, הקהילה נודדת בין ארצות שונות כשהיא מתמודדת עם משברים קשים.

הכת, אותה ייסד הלברנץ בשכונת בית ישראל בירושלים לפני כשלושים שנה, עברה בעקבותיו לברוקלין שבניו יורק, אך אז התפרסם כזכור כי המנהיג מואשם בחטיפת ילדים. בשלב זה החליט הלברנץ לעקור למונטריאול שבקנדה, אך גם שם הוא הסתבך כאשר הרשויות בשני מחוזות במדינה חקרו אותו באשר להתעללות ולנישואי ילדים, כך דווח ב"טיימס אוף ישראל".

הלברנץ חש מאויים ועבר עם מאמיניו לגואטמלה, שם הכת השיגה מבנה שבו הפעילה מוסדות חינוך וקיימה את מנהגיה הקיצוניים. דובר הכת, אוריאל גולדמן, סיפר אז כי בכוונת הקהילה למכור את נכסיה בקנדה כדי לעבור לקמפוס מכובד יותר בכפר גואטמלי. הם אכן הצליחו בכך ופעלו ביישוב פסטורלי שם גידלו עצי מנגו, אך הצליחו להסתכסך גם עם המקומיים.

עדות של ילד ששוהה ב"לב טהור" (באדיבות המצלם)

מאוחר יותר, בקיץ של שנה שעברה, דווח כי הכת כבר לא שוהה בגואטמלה: לאחר שבית המשפט הישראלי קבע כי "לב טהור" היא כת פוגענית, נצפו עשרות ממשפחותיה במלון במקסיקו. גולדמן סיפר אז כי אנשי הכת, המתפרנסים ממכירת מוצרי מאכל, חיפשו מקומות בהם יוכלו להשקיע בנדל"ן, כיון שלא היו מרוצים מגואטמלה. הם תכננו להמשיך ולשהות במקסיקו למספר חודשים ולבדוק אם ניתן להתגורר שם.

עוד לפני שהספיקו להתאקלם, בושרו חברי "לב טהור" כי מנהיגם, שלמה הלברנץ, טבע ב-7 ליולי בקיץ שעבר, בנהר שוגו'בל במקסיקו, בזמן שטבל או התפלל שם. גופתו נמצאה בסחף הנהר, כך דווח בכלי התקשורת שם. גם ביתו של הלברנץ נפטרה, לפי השמועות, ממחלה קשה.

מאז דווח בג'רוזלם פוסט כי בשל הדאגה לגורלם של חברי הכת, ניסה משרד העבודה והרווחה הישראלי להשיבם ארצה ולהציע להם כרטיסי טיסה וסיוע בדיור, אך מתנגדי "לב טהור" טענו כי מדובר במכונה משומנת שתצליח להסתדר בכל מקרה ואין צורך לסייע להם.

מצבם של חברי הכת רוויית המשברים בזמן האחרון אינו ברור. עיתון ספרדי בשם El Confidencial פרסם לפני מספר חודשים כתבת פרופיל על חייהם של חברי "לב טהור", שלפי הדיווחים גדלה לאחר שקלטה לשורותיה עשרות גרים ממרכז אמריקה ועומדת כיום על קרוב ל-500 נפש.

הרב ג'רמון (צילום: מתוך פייסבוק)

"נפגשתי כמה פעמים עם הלברנץ", מספר הרב יוסף ג'רמון, רבה הראשי של גואטמלה, ל'כיכר השבת'. "שוחחתי איתו לפני שהוא טבע במקסיקו. הוא טען שהעולם הוא מבול של קיצונים, ומאמציו תורמים לבניית תיבת נח".

"כיום נמצאות משפחות הכת במרחק כשעה וחצי מהעיר, במצב קשה מאד", מספר הרב ג'רמון. "במיוחד מאז שמנהיגם נפטר, הם מתמודדים עם תנאים לא פשוטים".

ראש עיר מקומי שהיה עוזר רבות ל"לב טהור" והפך לידיד הכת, מת לאחרונה והם נותרו די לבד, כאשר הם סובלים מהצקות קבועות של תושבים פרו-פלסטיניים. רבה הראשי של המדינה מנסה להושיט עזר חיוני. "אנחנו מנסים בעיקר לעזור לילדים, בלי להיכנס לויכוחים על דרך הכת", מסכם הרב.

תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
ראש הכת נחמן איש רע ואכזר חייבים לעצור אותו!!!! רק רוצה לחטוף את הילדים מההורים. לכל החוסים שם, לכל המשתייכים לכת הזה אם יש לכם "מעט" שכל ישר, תברחו משם! מה אתם חושבים שכל מליוני היהודים החרדים שקיימים בעולם לא יודעים איך צריך לחיות ורק הארז הזה השפל נחמן המסיונר הוא היחידי שיודע הכי טוב? מזעזע!!!
לב טמא09.07.18
8
הסובלות..מלחמת עולם שפל..עצוב
הילה11.07.18
7
כן יאבדו כל אויביך ד
זוזו09.07.18

הצגת כל התגובות

6
אתם מדברים שטיות, אתם לא מכירים אותם, כמה מכם דברו אם אנשים מלב טהור? האם פגשתם פעם אחד מהם שאתם מדברים? זה סתם בלבול תקשורתי עליהם, הם אנשים טובים יר"ש, כן הם קצת יותר קיצונים מאתנו בנושא הציונות לא יותר (אם כבר הנטורי קרתא יותר גרועים מהם)
אחד שמכיר11.07.18
5
בילדים או מתנהגים שלא בסדר? כשאני אומר הוכחות זה לא הכוונה לאוריה כהן החילונית ושאר שונאי דת או סתם משמיצים שמתראיינים ומדברים נגד אני רוצה להבין למה הם כת ומה נשתנה לב טהור מגור שנותנת כדורים שמסרסים לבחורים תמימים, כל הצבועים שמדברים נגד לב טהור שיידעו שאין שום חילוק בין לב טהור וסקווירא וגור החיל
ללא שם09.07.18
אני דיברתי עם ילד שברח משם והגיע למקסיקו והוא סיפר לי הכל איך מרביצים לילדים וכו׳ עוד סיפר לי שמתחתנים בגיל 15 והרבה׳ מחליט מי היא בת זוגו ולא רואים אתה עד חדר יחוד זה ניראה לך נורמלי נראה לך ׳גור׳
אברהם גוטליב09.07.18
אני לא רוצה להגיד כי זה מוכר, אבל אני מכירה אישית מישהי בשנות העשרה שהתחתנה עם מישהו בן 30 פלוס, רק בגלל שהרב'ה אמר לה. אז בבקשה לא להוציא שם רע על חסידות כזאת או אחרת, אנשים שרוצים ללכת בתמימות אחר האדמור שלהם זו זכותם המלאה, אף אחד לא מכריח אותם...
tbh09.07.18
מה שה' שם בפיו (אפי' אומר לך על שמאל שהוא ימין...) אם היא לא רוצה היא יכולה לא לשאול אותו
משה09.07.18
מה המדינה מתערבת להם שם ? הם צריכים להיות אפוטרופסים על כולם ? אם זה היה קבוצה חילונית ברמה קיצונית, הם גם היו דואגים להם לתקציבים, שילכו להתלונן בבהג על רדיפה סתם
זכות09.07.18
אולי אתה פשוט משם? יש מצב?
ללא שם09.07.18
4
הם חושבים שהם אפוטרופוסים על כל מי שחי בגלובוס. מה הם סתם רודפים אותם ? אי אפשר לדעת אם זה גם לא הם מי שגרם למותו. יש חופש בחירה לכל אדם, והאנשים שנמצאים שם, הם שם מבחירתם ולא צריך להתערב להם, אולי גם נסגור את כל החסידויות בארץ שיש שמועה שהרבה אמר משהו לא הגיוני ??? אם נתחיל להסתכל ככה אז כולם זה כת
חופש הדת09.07.18
הבנאדם מואשם ולא רק בישראל בחטיפה בהתעללות ועוד ועוד... לזה אתה קורא "חופש בחירה"? מדובר באנשים מסוכנים ואין שום קשר לגור או לשום מקום שאתה מכיר מדובר בעובדות לא בהמצאות
זונדל09.07.18
ברמות שתלטנות שונות על החסידים הכל תלוי במצב הפיננסי של האדמור ראש הכת!!!!
ראובן09.07.18
ראש הכת נחמן איש רע ואכזר חייבים לעצור אותו!!!! רק רוצה לחטוף את הילדים מההורים. לכל החוסים שם, לכל המשתייכים לכת הזה אם יש לכם "מעט" שכל ישר, תברחו משם! מה אתם חושבים שכל מליוני היהודים החרדים שקיימים בעולם לא יודעים איך צריך לחיות ורק הארז הזה השפל נחמן המסיונר הוא היחידי שיודע הכי טוב? מזעזע!!!
לוי יצחק09.07.18
לא יודע איפה אתה גר ומאיפה אתה שומע את כל הסיפורים האלו???? אבל אצלנו בבארא פארק מגיעים כל הזמן אברכים מגואטמלה שבאים לבקר את השווער או האבא וכו'
????11.07.18
יכול להיות שיש דברים שהם לא הכי בסדר, אבל מה שבטוח שזה לא מה שעושים מהם, בסך הכללי זה קהילה אדוקה מאוד וזה כל הסיפור, לאנשים מסויימים יש בעיה עם זה
,,09.07.18
3
אם אתה מרגיש שכל עם ישראל נמצא רחוק ממך. אם אתה מרגיש שהיהודים האחרים לא מבינים אותך. אם אתה מרגיש שאתה הולך לבד, ועם הקודש הולך לכיוון אחר... אם כך הוא המצב, כנראה שאתה טועה. אם אתה מרגיש שאתה לא רחוק מאוד מעם ישראל. אם אתה מרגיש שהיהודים האחרים מבינים אותך, אע"פ שאינם מסכימים איתך. אם אתה מרגיש
חנן .ב.09.07.18
2
וכל מי שעונה לו או שמכיר אנשים נהדרים מהקהילה -הוא חושב שזה נחמן או רוצה שיחשבו שזה נחמן.אז לא אני לא נחמן ואני מכירה אנשים מהקהילה והאנשים האלה נרדפו ע'י קומץ אנשים שהחליטו שהם יודעים מה טוב בשביל אנשים אחרים ובמיוחד שהם חרדים ובמיוחד שהם בלבוש שונה .אם היה מדובר בקהילה הלהט"בית לדוגמא אז אולי היינ
יעל10.07.18
1
טיפשים מטופשים מסכנים מרוב השטיפת מוח שיש לכם על לב טהור אתם לא יכולים להאמין שאני בתור חרדי פשוט מצפת מגיב ושואל בהגיון מה נשתנה גור וסקווירא מלב טהור???????
יונה מצאה בו מנוח09.07.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חדש דנדש

קורס הכנה ללידה, *אבל* עם סגל מומחים וצוות מיילדות 

כיכר בשיתוף מעייני הישועה | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

הצדיק הבטיח והצדיק מקיים

האברך הזה קנה בית בבניין מפואר בגוש דן >>

כיכר בשיתוף הצדיק מיבנאל | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

בדוק!!

הלוואת חג מיוחדת 30,000 ש"ח ללא ריבית

כיכר בשיתוף מרכנתיל | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24