כיכר השבת

ההשפלה, הציפייה והכאב

הבנות בוכות בבית; 'להפסיק את האפליה בינינו; הספרדים'

13 נערות שהיו אמורות לשבת בימים אלו על ספסל הלימודים לצד חברותיהן, מצפות בביתן לסמינר שיואיל בטובו לקבלן. מוסדות החינוך עדיין מסרבים לכך, ופתרון עדיין לא נמצא עבורן • מעקב (ארץ)

34
אלי רוטמן | כיכר השבת | י"ז באלול | 28.08.18
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Sarah Schuman/ Flash90)

הטענות לאפליה באלעד: לאחר הפרסום ב"כיכר השבת" אודות בנות שלא התקבלו לסמינר 'תיכון בית יעקב החדש' ("ליברמן") בעיר, מתברר כי ממדי התופעה נרחבים משהיה נדמה תחילה.

כזכור, הפרשה החלה לפני כחודש, אז ההורים לבנות שסיימו את לימודיהן בבית הספר 'פרי תואר', וכן בתי ספר נוספים, קיבלו הודעה מאגף החינוך בעירייה בה נמסר להם שבנותיהן שובצו בסמינר.

בהודעה נכתב: "על פי החלטת וועדת השיבוץ, ובהתאם להנחיית משרד החינוך, הוחלט שבתכם תשובץ בתיכון בית יעקב החדש פרי תואר אלעד, לשנת הלימודים תשע"ט".

(צילום: יעקב כהן)

בחלק מהמקרים, העליה מבית הספר לסמינר זה היה לכאורה המשך טבעי, משום ששניהם נחשבים כשייכים למוסדות "אור המלך" שבראשות הגאון רבי מרדכי מלכה, רבה הספרדי של אלעד, ואף נושאים את אותו השם.

אך לאחר מכן הגיע מכתב, הפוך מקודמו, מטעם הסמינר, בו ההורים התבשרו לתדהמתם: "העירייה שלחה לכם בשגגה... שיבוץ לבית ספרנו. מדובר בטעות בשיבוץ, והוא מבוטל. לא נוכל לצערנו לקבל את בתכם למוסד".

כמה מההורים ניסו מאז, ועדיין מנסים, לעשות כל שביכולתם כדי לשנות את רוע הגזירה מבחינתם, ולפעול כדי שבתם כן תתקבל לבסוף לסמינר זה. נכון לעכשיו, הם נתקלים ב"קיר אטום", כהגדרתם.

ההורים, בשיחה עם "כיכר השבת", מטיחים מלים קשות בהנהלת המקום, אך מבירור נוסף שנערך עולה, כי לדברי גורמים המעורים בסמינר "ליברמן", מפנים כלפיהם השמצות חסרות שחר.

ההודעה על השיבוץ
הודעת הביטול

גורם בהנהלת הסמינר מכחיש בפתח דבריו ל"כיכר השבת", את ההאשמות שפורסמו אתמול: "התיכון נהג עם התלמידות שלא התקבלו, בכבוד הראוי. אף אחת מהן לא הופיעה לכנס הפתיחה, ובוודאי שלא סולקה ממנו", הוא אומר. גם ההאשמות בדבר רצונו של הסמינר להפוך ל"אליטה אברכית", נדחות על ידו על הסף.

לגופו של ענין הוא מוסיף, "כמדי שנה, נפתחה בתיכון כיתה ט' חדשה אחת, והתקבלו אליה 48 תלמידות. מדובר במספר תלמידות מירבי האפשרי בכיתה אחת. תלמידות אלו התקבלו לפי מבחן קבלה, בתיאום עם העירייה ומשרד החינוך".

ומה כולל 'מבחן קבלה' זה? לדברי גורמים בסמינר, מדובר בעיקר ביראת השמים של הבת, אורחות הבית בה גדלה ולעתים נדירות גם רמת הלימודים שלה - אם היא נמוכה באופן ממש קיצוני.

אך הבעיה עמוקה עוד יותר: מתברר, כי גם בנות שכבר וויתרו על ה"חלום" שלהן להתקבל לסמינר זה, ובשל ההשפלה שלדבריהן חוו ממנו, הן מעוניינות כעת להתקבל לסמינר 'בית מרגלית' של רשת מעיין החינוך - נתקלות בסירוב מפתיע.

כך שכעת עומד מספרן של הבנות הממתינות בביתן, ללא מוסד לימודים, על 13. בשל כך, ובעקבות הפרסום ב"כיכר השבת", התכנסה אתמול ישיבה בה השתתפו כל הגורמים הנוגעים בדבר, אך פתרון עדיין לא בנמצא.

סמינר בית מרגלית. ארכיון (צילום: יעקב כהן)

גורם בכיר ברשת מעיין החינוך מסביר ל"כיכר השבת", את פשר ההחלטה לא לקבל את כל הבנות שלא נמצא להן סמינר אחר: "העירייה ממפה בצורה חכמה, את שיבוץ כל הבנות בסמינרים, כדי שתיווצר אינטגרציה בין כל הבנות, ששונות זו מזו ברמתן הלימודית".

"אנחנו קיבלנו את כל השיבוצים שנקבעו עבורנו, ומדובר ב-28 בנות. מעבר לזה, ככל הנראה נוכל לקבל עוד 8 מתוך ה-13 ש'לא מסודרות', אבל לא את כולן. לחמש האחרות יצטרכו למצוא פתרון אחר, לא על חשבון התלמידות שכבר התקבלו ושצריכות את עזרתנו. מן הראוי שכל סמינר יקבל את השיבוצים כפי שנבחנו והוכרעו בעירייה", הוא אומר.

כך או כך, הקריאה שיוצאת מכל האישים המעורבים בפרשה, בין עם זה ההורים הכואבים ובין עם זה הפקידים ברשויות השנות - היא אחת: "להפסיק עם הדבר הזה שגם אצל הספרדים נוצרה אפליה פנימית, שתלויה ב'שם' מדומיין ובמעמדות. חובה לשים לזה סוף, ולזכור לפני הכל את הבנות היושבות בבית ובוכות".

יצוין, כי באגף החינוך בעירייה אומרים, כי כל התלמידות שובצו על ידו לסמינרים איכותיים בעיר, כשל ההליך לווה בפיקוח ובאישור משרד החינוך. "מבחינתנו כולן מסודרות, ואף בת לא אמורה להישאר בבית", אומרים בעירייה.

תוכן שאסור לפספס
34 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
20
עושים להורים פשוט אבל
סוסי29.08.18
19
הבעיה הגדולה שאין תיאום בין הסמינרים לפחות של אותו מגזר כמה כל אחד יכול לקבל ושסמינר לא מקבל נערה הוא לא מבין שגם מקומות אחרים "סגרו את הרשימות" וכך נותרות בנות בלא מוסד כאובות ופגועות!!! שישבו המנהלים בעירייה עם מחלקת חינוך ששם יש רשימה של כל הבנות ולא יעזבו את המשרד עד שאחרונת הבנות תהיה
אריאל29.08.18
18
חבל עליכם. בשביל מה לצפות? להתאכזב? תתגאו בשורשים הספרדים שלכם.
אבי כהן - "אנטי מגזרי שומר הלכה"28.08.18

הצגת כל התגובות

17
חילונים למוסדות קירוב. מקרבים מבחוץ ומרחיקים מבפנים. ג'ובים וכסף וכבוד.
רחל 28.08.18
16
איזה חוצפה ולא אנושי להתנהג כך נראה אם היו עושים כך לילדים שלכם הנהלת מוסדות אווילים חסרי לב ..
חיים29.08.18
15
תכלס ממש לא שייכות לשם... מי שלא יודע להתחפש לא מתקבל.
ללא שם28.08.18
14
באמת חכמה גדולה.... מחנכת אמיתית אמורה לדעת להסתדר ולחנך כל בת בישראל. זה אומר משהו על המנהלת....
ללא שם28.08.18
אנחנו שונאים את עצמנו, מדוע אצל אחינו האשכנזים כל הבנות מסודרות ואילו אצל הספרדים אין תיאום בין הסמינרים, לאף אחד מהרבנים והעסקנים לא אכפת עד שהבעיה לא מגיע לתקשורת. ושאפו לאתר החרדי ככר השבת. שלמרות שזה אינטרנט אבל מה לעשות שהם שומרי הסף של דורינו...
מה יהיה29.08.18
13
בסמינר שלא רוצה אותכם?!!!!!!!!!!!!!!!
מימי28.08.18
12
מה שווה תחפושת כשאין יראת שמיים. עובדה שלא פוחדים מיום הדין!!!
ישראלי29.08.18
11
והשם ישמור כמה היא חולה...שתיהיה רפואה שלימה לכל הנוגעים בדבר ונראה מי יעבור את הדין השנה
ללא שם28.08.18
10
ב"ה שהאשכנזים כבר לא אשמים.
יוסי28.08.18
גם סמינר אלקיים בבני ברק לא מקבל את כולם, זה טבעי שילכו לאור האמת. ליברמן לא הפח זבל של הבנות .
יעל29.08.18
למה הבנות האלה זבל? שאתה אומר שהסמינרים הנ"ל לא פח זבל, תתבייש לך! לפני ראש השנה? אני לא יודע איזה לב יש לך אבל כנראה אתה קשור לעניין. אם היו עושים את זה לבת שלך והיו אומרים לא מקבלים את בתך כי אתה גולש באינטרנט, היית גם מדבר ככה? בכנות... ואי הכי נמי גם אלקיים מתנהגת בצורה מחפירה.
בושה29.08.18
9
כתבות "מטלטלות" על כל ההתנהלות המסריחה של הסמינרים והישיבות.. זה כבר לא חדש לאף אחד, וכמעט כולם עברו או עוברים את זה.. רק כשיגיע המשיח זה ישתנה..
ברי29.08.18
8
שיבלו בים בקניונים עוד חודש, די לפאניקה!
חרדי שמבין28.08.18
יש לי חברה שלקח חודשיים מתחילת הלימודים עד שהיא נכנסה לסמינר, וזה באמת מה שהיא עשתה- בילתה עוד, לכולם היה נראה שהיא מאד חזקה, ולא נשברה מזה שהיא נכנסה חודשיים אחרי, אבל היא ספרה לי שכשהיא הייתה יוצאת גם למקום הכי מגניב שיש היא כל הזמן הייתה שבורה, בדיכאון, ובכתה כל הזמן.. הבנות שלא מתקבלות מצתלקות ל
מאיה29.08.18
7
מחדש זה מעצבן אותי עוד יותר. תבינו משהו אחד! לכל אחת יש סמינר שיקבל אותה ומתאים לה פשוט הבנות הטייפשות האלו מתעקשות על סמינר שזכותם של אותם סמינרים לא לקבל אותם וגם אם זה בגלל שהם ספרדיות והספרדים מורידים תרמה של הסמינר שלהם גם אם הבנות עצמם טובות יש מספיק סמינרים טובים לספרדיות כל סמינר יקבל את מי
מיכלי28.08.18
6
ליד כל הבנות לעזוב את המקום וללכת הביתה. זה שהיא לא צעקה זה מפתיע. אבל לא אומר שזה צורה מכובדת
ללא שם28.08.18
5
על ההסתה הפרועה נגד המוסדות האשכנזיים, כשרואים שבאמת יש סיבות לא על רקע גזעני, ב. אני בטוח שישנם גם בנות אשכנזיות שלא מתקבלות לכל מיני מקומות, אבל כאשכנזיות הן לא מתבכינות...בכתבות באינטרנט פשוט הרגילו את הספרדים להתבכיינות הזאת על רקע גזעני ובסוף מתבכיינים על כל דבר.
יוסי28.08.18
4
אין שום סיבה בסמינר אחר יקבל שיבוץ של ליברמן. שיתמודדו
ללא שם28.08.18
3
בארי הביתה!!!! נמאס לשחיתות העיריה ולאפליה אצל כולם ליטאים שונאים חסידים. חסידים שונאים חסידים קצת פתוחים וספרדים שונאים את עצמם חלאס נמאס מהשטויות של כולם תפסיקו להתנהג כמו תינוקים
אלעדית28.08.18
2
זה מה שקורה שיש אפליות בין אשכנזים לספרדים גועל נפש אצל החילונים זה בחיים לא היה קורה זה ממש גועלל תתחילו להתעורר בזה שאתם חושבים שזה יעזור להצביע לאשכנזים אתם רק טועים
Bts02.09.18
1
בשביל מה בת צריכה שם ומעמד הרי גם ככה בשידוכים הורי הבת משלמים את המחיר...אם לא רוצים אתכם בסמינרים שלחו את הבת למכללה חרדית לפחות שיהיה לה בגרות ותואר ותוכל להתפרנס בכבוד ולא ינצלו אותה...
מישהי28.08.18
שיתפשרו על דת חלילה....
מירב28.08.18
אם הזמן זה מה שיקרה, לא יהיה ברירה והבנות יברחו, אי אפשר לשפוך דם ולשפוך דם ולהתעלל ולגיד שיתפשרו על דת חלילה
ש"ס וחלילה28.08.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מורשת יהדות תימן

בני הישיבות התימנים הקבילו את פני הגר"ש מחפוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

הותר לפרסום

לא ייאמן: זה מה שניסה תושב בני ברק להבריח פנימה לישראל

דוד הכהן | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24