כיכר השבת

האלימות בפוניבז' • צפו

הגרב"ד לתלמידיו: "השטן יש לו גם ישיבה; נישבר? לא ולא"

"קינדרלאך לא להישבר. קשה קשה, אבל זה טוב. להגיד לשטן אנחנו צוחקים ממך, תעשה מה שאתה רוצה, אנחנו נתחזק" • צפו: שיחת החיזוק של ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי נגד האלימות (חדשות)

53
כיכר השבת | י"ח באלול | 29.08.18
(באדיבות 'מרכז החדשות')

בלעדי ב"כיכר השבת": המאבק האלים שפרץ אתמול (רביעי) בשעות הצהריים בתחילת סדר ב' בהיכל ישיבת פוניבז', שעה שבחורים מפלג 'המחבלים' החלו להתפרע עבור מספר מקומות בהיכל הישיבה, עורר סערה עצומה בעולם היהודי.

הסערה שככה רק לאחר שכוחות המשטרה פרצו להיכל הישיבה והשליטו סדר תוך שהם מעכבים חלק מהתלמידים שנטלו חלק בהתפרעות שכללה השלכת סטנדרים, צעקות ודחיפות.

ראש הישיבה הגאון רבי ברוך דב פוברסקי, התייחס בפתח שיעורו לאלימות שהתרחשה בהיכל הישיבה והגדיר את המתפרעים כ"שטן" שבא להפריע לישיבה הכי טובה.

"כיכר השבת" מגיש את דבריו המלאים של ראש הישיבה:

"לפני שאני אתחיל את השיעור אני חייב לדבר כמה מילים, זה לא פשוט, כבר היה הסיפור הזה לפני שנה, נחזור קצת.

יודעים שהקב"ה ברא את העולם, בשביל מה הוא ברא את העולם הרי כולנו הנשמות היינו כבר בגן עדן, ומצפים ליום שנשוב לשם, שם הוא הטרקלין וכאן הוא פרוזדור לטרקלין, מדוע לא נישאר כבר לכתחילה בטרקלין.

התשובה לזה מבואר בחז"ל שהקב"ה אומר כשאתם נמצאים בטרקלין אתם מרגישים לחם חסד, אני רוצה שתרגישו שמגיע לכם, ולכן שלח אותנו לכאן לעולם הזה שיהיו לנו ניסיונות, ונתגבר עליהם, וכעת כשנבוא לשם נאמר ריבונו של עולם, תראה! קיימנו את מה שביקשת עברנו ניסיונות והחזקנו.

ומה הם הניסיונות?, הקב"ה ברא שטן, שעל ידי זה יהי' בחירה, ולאחר שברא הקב"ה את השטן, בא השטן לפני הקב"ה וטען הטלת עלי תפקיד, הוא נועד לכישלון, כי אתה בידך הכל ולך הכוח לתת לאיש כדרכיו כל מי שיקיים מצוות יזכה לשכר ולהיפך ייענש, אבל אני מה אני אתן להם?, אין לי מה למכור.

השיב לו הקב"ה אתה צודק!, ולכן אני נותן לך כוח, שתוכל לתת כמו שאני נותן, שומעים!, ומו"ר הגרא"א דסלר זצ"ל ביאר פעם על השאלה מדוע דרך רשעים צלחה, כולם מתפלאים ישנם רשעים גבירים, עשירים, ואילו בני הישיבות יודעים את מצבם, וביאר בזה כשהקב"ה נותן הוא נותן כמו שהוא מבין, כל אחד כפי הראוי לו ולפי תפקידו ותכליתו בחיים, אבל הוא נתן גם לשטן כוח, ולמי השטן נותן, מי שחוטא יותר ועושה את רצונו מקבל ממנו יותר, וכבר מיושב הקושיה, וזה על ממון, אבל לא רק על ממון זה כך אלא גם על תורה, השטן אומר להם תלמדו ואני אתן לכם גם כן חכמה.

כתוב [קהלת ה,יב] עושר שמור לבעליו לרעתו, ובסנהדרין קי. אר"ל זהו עושרו של קרח, קורח עשיר מופלג הי', אולם עושרו לא הי' מתנת שמים אלא מהשטן, ולכן אלו היו התוצאות...., והדברים מפורשים גם במדרש בפר' מטות [במדב"ר כב,ז] ושם נאמרו הדברים על ג' מתנות חכמה עושר וגבורה, שהם יכולים להיות מתנות שמים, ויכולים גם להיות ממקום אחר,.... השטן נותן גם חכמה, שיהיו גם שם חכמים.

אז תדעו לכם הישיבה פוניבז' היא ישיבה קדושה ביותר, ולכן הקב"ה מנסה אותנו יותר, אצל אהרן הכהן כשמתו שני בניו נדב ואביהוא, האם יכולים לתאר את גודל הצער שלו, את עצמת האבלות שלו, אומרת הגמ' בזבחים קטו: שבא משה רבנו לנחם אותו, ואמר לו אמר לו אהרן אחי לא מתו בניך אלא להקדיש שמו של הקדוש ברוך הוא, כיון שידע אהרן שבניו ידועי מקום הן שתק וקבל שכר, שנאמר וידום אהרן וכו'; וצ"ב האם הקב"ה אוהב להרוג צדיקים?, והבי' בזה הי' בהם איזה חטא ובחז"ל יש אריכות לבאר מהו החטא, אך ודאי שכשהם עשו מה שהם עשו הם סברו שהם עושים מצוה, ולא הי' כאן חטא שמגיע עליו עונש מיתה, אלא כמו שמבואר שם בהמשך דברי הגמ' והיינו דא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן מאי דכתיב נורא אלקים ממקדשך, אל תיקרי ממקדשך אלא ממקודשיך בשעה שעושה הקדוש ברוך הוא דין בקדושיו מתיירא ומתעלה ומתהלל; כשרואים שגם בצדיקים כאלו הקב"ה פוגע זה קידוש ה', ודבר זה ניחם את אהרן, וידום אהרן.

הקב"ה רוצה שנקדש את שמו, תדעו לכם, וברוך ה' הישיבה פוניבז' מצליחה יותר מכל הישיבות, אתם יודעים את זה, אז השטן מנסה לעשות איזה צרה להפריע לנו, אבל האם נישבר?, לא! אתם שומעים, נתחזק, נתחזק כולנו יחד, נגיד לקב"ה השטן מנסה משהו לעצור, הוא לא יכול לראות את זה, הוא יכול לראות ישיבה כזאת, אז הוא נכנס, יש לו גם ישיבה, מה אתם חושבים, אז הוא נכנס, ומה אנחנו נעשה? נישבר? לא לא לא!, אנחנו נעמוד בזה, אדרבה מהיום והלאה נוסיף יותר, נלמד יותר טוב בעומק ובעיון.

וכשהקב"ה יראה את זה הוא יאמר אלו הילדים שלי, אהה!!!, ואז הוא יראה יש קידוש ה'.

בשנה שעברה הי' אותו הדבר, ואחר כך השטן בא ולקח את המשגיח, חשב שזה כבר ישבור אותנו לגמרי, כעת ביום הזה לפני זה הי', ודיברתי אז בהספד תראו מה שנאמר שם, השטן הוא גם את זה עשה, הוא לקח את המשגיח.

על איוב מצינו [יעוי' איוב א וב"ב טו.] שטען השטן לקב"ה החינם ירא איוב אלקים, וביקש מהקב"ה שימסור לו את איוב לנסותו, כדי להכשילו, והקב"ה מסרו בידו ורק הזהירו אך את נפשו שמור, שלא ימית אותו, ואז התרגשו ובאו יסורים וצרות על איוב באופן מבהיל, נורא, אולם איוב נכשל לא עמד בזה ויצא מפיו איזו תרעומת , וחז"ל אומרים [עי' ילקו"ש איוב סי' תתקח ד"ה כג מי יתן], שאילו איוב הי' מושל ביסוריו, הרי כמו שאנו אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב, כך היו מוסיפים ואומרים אלקי איוב, התפילה שלנו היתה משתנת היו אומרים אלקי איוב, אבל הוא לא עמד אז הוא לא זכה.

אנחנו רוצים לזכות שיגיד עלינו אלוקי פוניבז', שומעים!, ככה נגיד, נתגבר ונתגבר וה' יעזור לנו, תבינו את זה, תזכרו שאנחנו בניסיון, וזה בידינו, וכשנתגבר אז יהיו הזכויות הרבה יותר.

כעת ערב ר"ה מחכים לזכויות ליום הדין, נאמר לקב"ה ריבונו של עולם, תראה! תראה מה שאנחנו, אנחנו עומדים בניסיונות, קינדרלאך לא להישבר, קשה קשה אבל זה טוב.

כשנגזרה גזרה על עשרה הרוגי מלכות, זה מובן? המלאכים צעקו, ובפיוט במוסף של יום הכיפורים שרפי מעלה צעקו במרה וכו' ענתה בת קול משמים אם אשמע קול אחר אהפוך את העולם למים וכו', וצ"ב, מדוע השתיקם כך, והביאור הוא שהשיב להם הקב"ה בשביל מה בראתי את העולם לא בשביל זה?, בראתי את העולם בשביל לעמוד בניסיון, אני רוצה ניסיון כזה של עשרה הרוגי מלכות, שומעים!.

אני מדבר כעת מתוך חדרי לבי, קשה לי, קשה אבל צריכים את זה נדבר יחד, ויחד נתגבר, וה' יעזור ואדרבה בזכות זה יצא שכולנו נזכה בעז"ה לכתיבה וחתימה טובה, כל אחד בידו לקדש את שמו.

עד כאן אינני יכול יותר, אז עכשיו בוא נתחיל ללמוד וכך נקדש את שמו, נתגבר, נתגבר צריכים להתגבר, קשה כעת אבל נתגבר, אני אתגבר וגם אתם תתגברו בואו נתענג על דברי תורה".

בסוף השיעור, מסר הגרב"ד עוד מספר מילות חיזוק ואמר: "עכשיו בחזרה, שומעים קינדרלאך, נתחזק, יהי' מוסר היום, ודאי חזק חזק, לבוא קודם קצת. להגיד לשטן אנחנו צוחקים ממך, תעשה מה שאתה רוצה אבל אנחנו נתחזק, אדרבה נתחזק יותר, נעשה קידוש ה'".

תוכן שאסור לפספס
53 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
31
לישיבה חשובה במרכז הארץ דרושה בדחיפות תרומת סטנדרים למטרות קדושות ניידות ונייחות אפשרות להנצחה או להצנחה.
אייזן30.08.18
30
1) מנסיון החיים, באותה מידה שהחילוני חסר ידע לגבי העומק והעושר והאמת שיש ביהדות, כך החרדי חסר ידע לגבי העומק והעושר והאמת שיש ברבי מליובאוויטש. 2) כנראה שבפונוביז החליטו ללמוד מסכת מכות והחובל בחבירו מבחינה מעשית..
משה בן אברהם30.08.18
אתה לא מוצא איפה לבטא את העומק והעושר. רק בכיכר השבת.
יוסי 30.08.18
29
אותיות פני בוז מלשון הלבנת פנים ולכן שונאים זה את זה ואת הספרדים וחב"ד
משה בן אברהם30.08.18

הצגת כל התגובות

28
לא יעזור פה מוסר. צריך לפרק ולבנות מחדש, הכל רקוב ריקבון עמוק
נפתלי30.08.18
27
הם השטן והנסיונות... אנחנו רק צריכים להתעלם מהם ולהמשיך בדרכינו.
ירוחם30.08.18
26
שרבים על מליארדי שקלים ודולרים הם הם אשמים כולל הדובר
איש30.08.18
25
אתה מוכן לפתוח בשבילי אתר משלך לבטאות את עצמי? אשמח מאד
משה בן אברהם30.08.18
24
למה להתעקש להשאר ליד השטן ....... אולי הרב שטינמן והרב אלישיב צדקו וחיבים לשמוע לדין תורה. אולי השטן הוא משכנע להרים יד בתורת משה.. וכלשון הרב שטינמן זיעא במכתבו מעולם לא שמענו שמנהלי הישיבות פועלים באלימות..ןמכריזים שאין דין ואין דיין...וכל מי שיש לו יד בזה עתיד ליתן הדין..... אגב ,המכתב גם נכתב
שלמה30.08.18
הרב שטיינמן לא כתב מרים יד בתורת משה הוא לא הסכים עם המשך התנהלות הישיבה
יוסי 30.08.18
23
מהליטאים יוצא הרבה חילול ה', כל המושגים שלהם בעבודת ה' הם אני ואפסי. באוניברסיטה לומדים עבור השכר בעוה"ז, אצל הליטאים לומדים עבור השכר בעוה"ב. אלו ואלו עובדים בסופו של דבר את עצמם. תלמדו חסידות תקבלו מהפך בתפיסה, עבודת ה' שלכם תעבור לפסים אמיתיים. מסכן מי שלא זכה.
פוניבז' לדוגמא30.08.18
22
הגורם האלים בישיבה כפי שנצפה בתמונות באתר, מגיב כמה שעות אח"כ נגד האלימות... לא משנה מה העובדות, העיקר להפריח תגובות ומימרות של חז"ל באוויר, עם קשר ובלי, אולי מי שלא מכיר יקנה את הלוקש'ן, ויש את השונאים ה"אברכים" כביכול שנצפים גם בהסרטה באתר, כשהם שותפים מלאים לכל הנעשה, ויש גם מי שיביא את דברי ר' ב
חיים30.08.18
21
לערבב את השטן - לסגור את פוניביז. לא יהיה לו מקום
יענקל30.08.18
20
שיחה כל כך יפה, שהייתי ממליץ לכל צד בכל מריבה בעולם, להעתיק אותה מילה במילה!. הם אנשי השטן, אנחנו זכינו לאור, בוא נקדים קצת לסיידר מוסער בגלל שאנחנו הכי טובים!. כמה שקורה פה יותר דברים רעים, זה רק סימן לכמה אנחנו טובים!. אני לא פוסל חלילה דמגוגיה לכל צורותיה. ככה מחזיקים ציבור מלוכד ונותנים מוטי
דוד30.08.18
הוא לא התכוון לאנחנו , והם המחנה השני. אלא ל97% מ-1500 הבחורים שאין להם חלק באירועים הללו למול קבוצה קטנה מאד.... חכמים היזהרו בדבריכם שנה מבורכת
ראובן טרופר30.08.18
דמגוגיה נגד דמוגוגיה... תוציא את הראש מהמקלדת קפוץ לשעה קלה (איזה שתבחר עד שלש לפנות בוקר) ותראה איך מאות בחורים יגעים בתורה ללא קצין ומושל, תראה עולם עשיר שאין כמותו... הדבר הקל ביותר הוא להכליל, והדבר המעיד ביותר על תסכול אישי הוא לבחור בדבר הקל ביותר... אחי היקר, הרבה אחרי שיעלו עשבים בלחייך, עו
יציב 30.08.18
19
נכון שהמחבלים הם עציצים בזויים אבל זה לא אומר שצריך לעוות את המציאות בכתבה. ה'שונאים' התחילו הפעם את המריבה על המקומות והעפת הסטנדרים, רק ה'מחבלים' המשיכו את זה יותר מקצועי, מהפגנה להפגנה הם משתפשפים..
אסחייק30.08.18
18
רק ללמוד? מה עם להפיץ דרך אתרים שנקראים ע"י המון אנשים?, [דרך אגב כתבתי בתגובה 31 "ליוסי ב30" והתכוונתי ליוסי ב29]
משה בן אברהם30.08.18
17
גועל נפש!!!!
אא30.08.18
16
ישיבה אחת לא מצליחים להסתדר. לכן הקב"ה לא יתן לנו ממשלה על אף אחד, כי אנחנו לא יודעים למשול.
בבא30.08.18
15
איתא בחז"ל אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש אם ברזל הוא מתפוצץ ואם אבן היא נימוח כנראה בית המדרש בפוניבוז מלא עם מנוולים שנמשכו לבית המדרש כמו שהראש ישיבה העיד שגם לשטן יש ישיבה והיא פוניביז!
אביגדור30.08.18
14
יש לפרק ולפזר את הישיבה. העומדים בראשה צריכים ללכת הביתה ולעשות חשבון נפש.ממש מתאים לחודש אלול ="חשבון נפש וחזרה בתשובה".
מאיר30.08.18
13
עם כל הכבוד לרב פוברסקי שליט"א אבל דבריו בשפה הרפה הזו מזכירים את דברי עלי הכהן שדיבר אל בניו בשפה רפה והסוף ידוע... אני לא מצליח להבין איך יש כאן שתי קבוצות שלאחת קוראים "השונאים" ולשניה קוראים "המחבלים" ובראש כל קבוצה עומד רב חשוב... ולא הרב קנייבסקי ולא הרב אדלשטיין וגם לא הרב פוברסקי מוחים על הד
מישהו30.08.18
12
כולל ארון הקודש. לשרוף את השברים ואת העפר והחצץ לאפר ופחם ולפזר את האפר בים. את ספרי התורה לגנוז 100 מטר עמוק באדמה. ויחד איתם לגנוז את כל הגמרות וספרי המפרשים. שלא יישאר שום זכר לפוניבז' שהחרפה הזאת תימחק מהעולם. לא לבנות על האדמה שם כלום אפילו לא לגדל שם בעלי חיים. שיצמח שם רק קוצים ודרדרים. אם שד
ישיבת סטרא אחרא30.08.18
11
"והעמידו שוטרת בהיכל" חרמנא ליצלן
יאיר30.08.18
10
לבכות לבכות ולבכות על חילול ד' אני מוחה...מחכה לצביטה שזה היה חלום בלהות...ואיך יתכן בחודש הרחמים והסליחות?,!!!! שיאמר לצרותינו דיייייי...אמןן.
יעקב30.08.18
9
האם השטן השתלט על הבחירה בטוב ???????????
יוסי30.08.18
8
הבטלה מביאה לידי שעמום. והשעמום מביא לידי חטא. החרדיות פשטה את הרגל.
830.08.18
7
מה שלא יהיה, הישיבה הטובה בעולם!
מויישי30.08.18
זה לא ישיבה זה מועדון בריונים וחולי גאוה שתמימים תורמים להם והם בתמורה עושים עבירות עם הכסף
זה שירותים30.08.18
לא משנה מאיזה פלג, מתחנכים לביריונות ומריבות!!
...30.08.18
6
עשרה קבין של אידיוטיות ירדו לעולם ותשעה מהם נטל ההייליגע שמאטע. הוא אמנם הראש ישיבה הטוב ביותר שקיים אבל בד בבד גם האידיוט הגדול ביותר והדברים ידועים אפילו שכל להבין שראש ישיבה בישיבה שהיא גזולה ונגד פסק דין תורה לפחות שינמיך את הפה המטופש שלו ויגנוב בשקט
פאניבעז30.08.18
5
היגיע הזמן לקידוש ד ובאמת להראות לשטן,.... לעזוב את הזהב ולהעביר הישיבה למקום אחר,ללכת אחרי דין התורה,לעזוב את הערכאות,.... ולהיות דוגמה... מי יודע שנב שעברה המשגיח הראג זצל.. שלא נדע.... סכנה....
שלמה30.08.18
4
אתם לא יכולים להשלים עם זה שהיה דקירה וסטנדר באויר בישיבה? בסדר קורה תלכו לסליחות אולי יעזור אבל למה תירוצים
אני30.08.18
3
מהיום שהפסקתי לחשוב כמו המשפטי ם האלה שהרב אמר:''יודעים שהקב"ה ברא את העולם, בשביל מה הוא ברא את העולם הרי כולנו הנשמות היינו כבר בגן עדן, ומצפים ליום שנשוב לשם, שם הוא הטרקלין וכאן הוא פרוזדור לטרקלין, מדוע לא נישאר כבר לכתחילה בטרקלין. התשובה לזה מבואר בחז"ל שהקב"ה אומר כשאתם נמצאים בטרקלין אתם מ
חב''דניק30.08.18
זה דברים שאמר מלאך המגיד למרן הבית יוסף עי' בספר מגיד מישרים
כנס דחוף!!30.08.18
נכון שיש ענין שלא יהיה נהמא דכיסופא אבל העיקר שם הוא הפירוש השני כי יש מי לומד על מנת לקבל פרס ומבואר בחסידות חב"ד ששם נתגלה האור של המגיד מישרים שפרס הוא רק הפרשה של זיו שזה בגן עדן אבל הפירוש השני לצרור בצרור החיים את ה' אלקיך זהו רק על ידי לימוד כדי להתבטל לרצונו שאז מתחברים עם עצמותו שהוא אחד עם
חסיד30.08.18
מצאת איפה לפנות אליהם
יוסי 30.08.18
2
צריך מישהו אחר לראש הישיבה שבא ממקום אחר לגמרי. ואת אלו שעכשיו רבים צריך להרחיק מהישיבה אין חנן מקום בחינוך בחורים
אז מה יהיה30.08.18
1
נוטריקון "פה נבוז" זה לזה, ונבזה את התורה הקדושה.
משה בן אברהם30.08.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להיות בעל עסק בינלאומי בלי סחורה ושילוח

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

 באורח חרדי

ישיבת טל חרמון - הבחירה המושלמת לנוער חרדי המעוניין להשכלה מקצועית

כיכר בשיתוף שניר חרמון שיאון | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24