כיכר השבת

הקרב על העיר אלעד

הרב סילמן חשף: אלו הדרישות שקיבלנו שמנעו את השלום

במהלך כינוס במעונו של מרן הגר"ח קנייבסקי למען בחירתו של יצחק פינדרוס לראשות העיר אלעד, חשף הדיין הגאון רבי יהודה סילמן את מה שהתרחש במהלך המשא ומתן. צפו בווידאו בלעדי (בארץ)

81
אבי רבינא | כיכר השבת | ו' בחשוון | 15.10.18
הנאום של הרב סילמן (באדיבות המצלם)

במוצאי שבת קודש התכנסו רבני הקהילות בעיר אלעד, במעונו של מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ובראשות מרנן ורבנן גדולי ישראל, להתלכדות למען בחירתו של יצחק פינדרוס לראשות העיר אלעד.

בפתח הכינוס הגיע ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין לביתו של שר התורה, יחד עם הגאון רבי ברוך דב פוברסקי והגאון רבי משה הלל הירש. במהלך הכינוס הושמעו דברים על החובה לשמוע לקול גדולי הדור, ללא ספקות.

"כיכר השבת" חושף כעת את נאומו המלא של הדיין הגאון רבי יהודה סילמן, שבהוראת גדולי ישראל היה עסוק בחודשים האחרונים בסוגיית העיר אלעד ובמאמצים להגיע לשלום ולהבנות מול ראש העיר המכהן ישראל פרוש, אשר בדבריו חשף מדוע השלום לא הושג בסופו של דבר.

"אגיד לכם שני דברים, ראשית לא הגענו כאן לאסיפת בחירות, הגענו לכאן להזמנה לבר מצווה. למה אני מתכוון? דבר נורא פשוט. הגיע הזמן שהציבור שלנו באלעד, יעביר את המסר, שכל זמן שהיינו ילדים קטנים היינו צריכים אפוטרופוס... בחור בר מצווה כבר לא צריך אפוטרופוס.

"מה שפלוני ואלמוני אומרים שידאגו לנו, טוב מאוד... אנחנו רוצים לדאוג לעצמנו, גם הליטאים וגם הספרדים, ברוך ה' ציבור גדול וקדוש. לא צריכים אפוטרופוס, רוצים לדאוג לעצמנו. אלה שאומרים שאחרים ידאגו לנו, זה לא נראה טוב.

"עכשיו רציתי לדבר מה שקרה פה. בשליחותם של גדולי ישראל עשינו מאמץ גדול להגיע לשלום, פנינו לשלום וגם עכשיו אנחנו רוצים שלום. לצורך זה היה פעם אחת הסכם שפוצצו אותו, ופעם שנייה הסכם ואחרי זה הסכם פעם שלישית.

"היו שתי בעיות: בעיה אחת, שהעמידו לנו תנאים שאנחנו לא מסוגלים לעמוד בהם - לא בגלל שאנחנו לא רוצים לוותר, אלא בגלל שהם לא תלויים בנו. שנביא חתימות של גורמים אחרים שהם לא בידינו ואנחנו לא יכולים, הביאו הסכם שיחתום פלוני ואלמוני שהוא לא שייך אלינו ואין מה לעשות.

"אני רק רוצה לומר שבהסכם הראשון והשני היה מדובר ש'דגל' תקבל את ראשות העיר, בהסכם השלישי היה מדובר שנקבל שנתיים וחצי. אני אסביר לציבור - שנתיים וחצי פירושו לקבל שנתיים וחצי מתוך 15 שנה. כי חמש שנים קודמות היה ראש העיר מי שהיה, כעת לעשות רוטציה והתחייבות שלנו לחמש שנים הבאות להעביר את זה לפרוש. אז הפירוש הוא שהגענו להגיע לדרגה כזאת של ויתור, של לתת לאחר 12 וחצי שנה ולקחת לנו שנתיים וחצי.

"ההסכם הזה היה חצי שעה לפני שהגישו את הרשימות, וקיבלתי הודעה שהצד השני הואיל בטובו לקבל את ההסכם הזה, והם באים אלי בעוד שעה, שאני אבטיח מבחינה הלכתית שזה מתאים. ואני רואה שלא מגיעים ואני מצלצל ואומר: 'מה קרה', אומרים לי: 'לא, גם זה לא מתאים להם'. כלומר, גם השנתיים וחצי שאנחנו מקבלים גם כן יש להם כל מיני דרישות.

"זה דבר שפשוט לא שייך לומר. אחר כך שמעתי בצורה עקיפה הצעה חדשה, שהרוטציה יעשו, אבל אין לנו זכות לשנתיים וחצי הראשונות, יתנו לנו את השניות. הדבר הזה לא בא בחשבון.

"אם מישהו רוצה להבין מה הפרוש אפוטרופוס שדואג לי ולא שאני דואג לעצמי שיבדוק בעיר הקודש האם הרבנים של העיר מקבלים משכורות? ואם הם מקבלים אז זה מגוחך אבל זה אמת שיש רק שמקבל בתור ספרן של ספריה, זאת אומרת גם לא בכבוד הראוי, ודבר זה פגוע ביידישקייט של העיר כי הרבנים צריכים לקבל מעמד ולקבל אפשרות כדי שיוכלו לנהל, גם העניינים האחרים של היידישקייט לא נמצאים בידינו והדבר הזה הוא דבר שצריך להיגמר.

"הדרך היחידה לציית להוראה של כל גדולי ישראל, לתמוך אך ורק בפינדרוס, ולהצביע אך ורק לרשימת דגל התורה. אין לנו דרך אחרת.

"אני רוצה להזהיר: אנחנו לא רוצים אלימות, לא רוצים מחלוקת, זה פסול אצלנו. גם אם יקרה שמישהו ינהג בנו באלימות לא נשיב לו במטבע הזו, פנינו לשלום, ואנחנו מחכים לרגע שנעבור את השבועיים הבאים כדי להגיע לשלום, לא רוצים מחלוק, אנחנו רוצים לחיות טוב, החיים של יהודי זה חיים של שלום לא של מחלוקת. שהקב"ה יצליח דרכנו".

הגאון רבי אליהו מן הכריז בשם מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי ואמר כי "האסיפה פה היא ממש דברי החזון האיש שמדברים על גופי תורה, והתאספנו במקום של התורה עצמה. אני רוצה להקדים, שהדברים האלה התבקשתי על ידי רבינו שליט"א למסור בשמו. היות שיש מערערים שמה שנעשה פה מהבית בעניין אלעד, זה לא על דעתו, ביקש ממני רבנו לומר.

"לפני כחודש ימים קרא הרב לרבי יצחק פינדרוס ואמר לו, כיוון שבעיר אלעד יש אחד שרוצה להתמודד לראשות העיר וזה גורם למחלוקת גדולה בעיר וגם הוא חתם הסכם שהוא יוותר את המקום לדגל התורה, ויש צד גדול שעל פי דין אסור לו להתמודד.

"ולכן הכריע הרב, שצריך למצוא ראש עיר שהוא מרוצה לכולם. ועל ידי זה ימנע מחלוקת בעיר. כל הצרות מגיעות בגלל מחלוקת כמו שמבואר בחז"ל 'והשלום הוא כלי מחזיק ברכה'. ולכן הרב פנה לרבי יצחק, ואמר לו: 'היות שידוע לי שמרנן הרב אלישיב והרב שטיינמן, סמכו את ידם עליך, והיות שראינו שיש לך סייעתא דשמיא מרובה, אני מבקש ממך להתמודד לראשות העיר'.

"ועכשיו אנחנו מעבירים את המסר הברור בלי שום תוספת וגרעון: חובה על כולם, מכל העדות והחוגים, להצביע ולפעול להצלחתו של רבי יצחק ולרשימה של דגל התורה ככל האפשר, ונזכה שיתקדש שם שמיים על ידנו.

"עוד פעם. הרב פוסק, זה התורה עצמה, הרב פוסק: חובה, לא מדברים על מצווה, חובה על כולם, כל העדות והחוגים, להצביע, זה דבר ראשון אבל יש פה עוד מילה, לפעול להצלחתו ככל האפשר ונזכה שיתקדש שם שמים על ידנו".

בנוסף, מרנן ראש הישיבה הגר"יג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש והגרב"ד פוברסקי, הוסיפו וחיזקו את יצחק פינדרוס ובירכו אותו בברכת ההצלחה. הגרב"ד פוברסקי הוסיף ואמר לפינדרוס: "אתה השליח של כולנו".

תוכן שאסור לפספס
81 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אבחר פרוש בכל מצב
אשר חולו15.10.18
35
ולאבי דיין למועצת העיר כהוראתו של מרן ראש הישיבה גאון ישראל הרב מאיר מאזוז שליט"א
חרדי ספרדי15.10.18
34
הרי רוב תושבי העיר אלעד כולל חסידים ספרדים וליטאים מרוצים מישראל פרוש הוא פשוט שינה את הפנים של העיר וכל העניין להשים את פינדרוס זה אי פירגון של דרעי וגפני שבכל מקום שהם יכולי הם דואגים להשים רגל פשוט חבל שעד שסוף סוף יש ראש עיר שמקדם את העיר יש פילוגים טפשיים
ליטאי תושב העיר15.10.18

הצגת כל התגובות

33
בביתר פינדרוס היפר הסכם שהיה מול רובינשטיין בפעם השניה שפינדרוס נפל
מ15.10.18
32
פרוש תודה על חמש שנים נפלאות ... עכשיו ה ב י ת ה...
אחד15.10.18
אצל יענקי
רביט16.10.18
31
יש ראש עיר מעולה מכהן הרב ישראל פרוש הי' למה להצניח מישהו מבחוץ רק בגלל סיבה אחד כדאי להרבות מחלוקות בתוך הציבור החרדי אני בטוח אם מרן הרב שטיינמן זצ''ל היה חי לא היה נותן לדבר הזה לקרוא היא היה מונע את זה בכל כוחו יש כמה גדולי ישראל למשל יעקוש קנפסקי ומשה גפני שאם לא עושים מחלוקות
שמואל מצליח15.10.18
30
אזהרה כבוד הרב סילמן אתם הורסים את כל היהדות אתם מוכנים למכור את כל הנשמות של אלעד בשביל משכורות לכמה רבנים ועסקנים של דגל????? גם למחותן שלך האמנו לפני הרבה שנים ששוחט עופות בשביל לזכות את עם ישראל....עד ש...האמת יצאה לאור. קח את כל הרבנים והעסקנים שלך שמפילים עצמם על הציבור ולא עושים דבר וחצי דבר
מודיעין עילית15.10.18
29
הפעם אבחר פרוש 5 שנות טיפוח העיר ולא אדם גזעני,ראינו ועדות קבלה שעשה בביתר. קיום הסכמים, הדבר הכי מגוחך ששמעתי ועוד מפינדרוס. האםהוא חושב שציבור הספרדי עד כדי כך נאיבי
רועי15.10.18
28
בתמונות? הוא לא מזכיר מועצת הגדולים של יתד נאמן? או שמראש כולל הוא נהפך לפוליטיקאי ויודע איפה לא כדאי שיראו אותו? את התשובה שלי הוא יקבל בקלפי.
חסיד בני ברקי15.10.18
27
הוא מכיר את העיר כבר 10 שנים, עושה עבודה טובה. למה להחליפו במי שלא דרך בעיר עד לפני שבועיים?? לא מעניין אותו אלעד, רק את המשרה!
אלעדי ספרדי15.10.18
26
בני תורה שפשפו את עיניהם מלראות את גדולי וענקי התורה בזה אחר זה נכנסים לביתו של מרן שר התורה, ההמולה היתה גדולה אנשים התחילו לזמזם בחוץ שיש כינוס חרום נדיר שקורה פעם בכמה שנים חלק ניחשו שלבטח דנים כעת על גזירת הגיוס שמרחפת על כלל ישראל בימים אלו .חלק טענו שזה בעקבות תופעות חילול השבת רח''ל שמתרבה
צארום15.10.18
עוד שנתיים וחצי ומשכורת ורבע, בהוראת מרנן ורבנן דידן נצח
חרדי15.10.18
25
פרוש איים על מי שיבא לכינוס
ללא שם15.10.18
24
עדר הציבור השוטים - - אתם לא יודעים מה טוב לכם!! מה שראיתם אלעד מתפתחת - זה לא נכון! מה שאתם רואים שלווה ורוגע ושקט - זה לא נכון! אתם צריכים להבין רק דבר אחד - רק אנשים מחוץ לעיר יודעים ומבינים מה טוב לכם!! ולכן בבחירות הקרובות אל תבחרו בכלל רק אנשים מחוץ לאלעד בוחרים. (מקווים שהמדינה תאשר - כרגע בת
גפני 15.10.18
23
יסלחו לי הגולשים, אבל הרב סילמן נוגע בדבר, וכל מה שהוא אומר ומסביר הכל בדותא אחת גדולה.
ברוך בער15.10.18
22
כמה ענווה כמה קדושה תענוג
דוד15.10.18
21
בשמונה אחוז
מיחשיאל15.10.18
20
מגלים שפינדרוס מנצח בהפרש של 8% הם מפחדים ומאיימים וכועסים: איך הספרדים גנבו להם את העיר? ממי הספרדים קיבלו רשות?
מיחשיאל15.10.18
19
שרק רבם הוא שר התורה, ועכשיו הם מנסים לגבות רווחים מהציבור, האם ראיתם כינוס כזה של רבני דגל בעניני חיזוק היהדות בארץ? או שהחכי"ם הצליחו להושיבם רק בעניני משרה למפלגה. [יש הכותבים כאן וחותמים בשמי משה בן אברהם דעו להבחין בין מקורי למזויף]
משה בן אברהם15.10.18
18
ומצד שני בירושלים הם עושים מחלוקת ולא מוכנים לתמוך במועמד החרדי רק בנציגו של ליברמן פלאי פלאות
אליהו15.10.18
17
עושים תשובה עבדנו עליכם כבוד הרבנים תמשיכו ללמוד, אתם לא מבינים חוץ מזה והא ראיה: עיין בכתבה
כף זכות15.10.18
גפני הציבור בוחר פינדרוס ושס עלו והצליחו בע"ה
אני15.10.18
ליצמן איכפת לו רק מחסידות גור גם אם מחר יעלה לפיד לשילט0ון ויפתיח בנינים לחסידי גור הוא יתן לו גם הוא יגיס את כל הבחורי ישיבה כמובן חוץ מגור
שמולי15.10.18
16
הקיפוח בלון נפוח קצת קדושה וטהרה הבלון מתפוצץ
יצחק15.10.18
15
גם החסידים וגם הליטאים הם 20% כל אחד באלעד, חוסר התיחסות וזילזול בליטאים משווע. אם פורוש הפר הסכם ורץ בבחירות הללו , הליטאים ירוצו עם החסידים או בלעדיהם, הובטח להם ע"י פורוש בבחירות קודמות שבבחירות הללו החסידים יתמכו בהם
ללא שם15.10.18
למה כל הסוגיא כאן קיבלנו לא קיבלנו שלו או שלנו, אם תכל'ס הבן אדם עושה את העבודה למה שלא ימשיך למה רק אצל חילונים ראש עיר יכול להיות 30 שנה ברצף. חוץ מקרית ספר שזה עיר שרובה קהילה אחת. כמובן זה עניינית וכ"א יעשה כדעת רבותיו.
דדו15.10.18
14
בא לי לראות את הליטאים מכניסים את הספרדים לתוך הבתי ספר שלהם, הלוואי שזה יקרה.
סגל כהן15.10.18
עשיו שונא ליעקב
יעקב15.10.18
למה להגדיר את הספרדים עשיו?
יהודי16.10.18
למה ראית ספרדים/יות בויזניץ גור בעלזא??? למדתי אצלהלטאים והחסידים ורק אצל הליטאים יש ספרדים!!!
אחד15.10.18
13
פרוש הפר הסכם רוטציה הטיעון לגבי ההסכם בבית שמש הוא מגוחך הרי הרווח של שלו"א מההסכם זה הקדנציה הבאה ואותה הם יקבלו. כמו"כ בכל החברות במשק מביאים מנכ"ל מבחוץ וכך גם שרים ואין חולק על כישוריו של פינדרוס.
שש15.10.18
12
רק פורוש!! ולא שיש לי מניות.אצלו כלום. פשוט העיר קבלה צבע כביש חדש טיילת הכל בזמן שחו כל הנדלן עולה. תצביעו פורוש למען עצמכם. אל תהיו תמימים אל תתנו לעסקני שקל להוליך אתכם שולל רק פורוש!!!
חיים15.10.18
11
בכל הכבוד לגדולתו של הרב בתורה,מי שמו לבטל במחי יד גדולי ישראל אחרים שלא תומכים בדגל? בכל הכבוד לרב,הכניס עצמו לפוליטיקה הוא פוליטיקאי על כל המשתמע מכך,נכנס לבורסקי הזה לא משנה מה עשה שם יוצא מסריח.
יוסף15.10.18
10
למה להגיד שזה הוראה של כל גדולי ישראל בלי יוצא מן הכלל?? האם מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל לא נחשבים כלל? כבר אמר ראש הישיבה הגר"ד כהן שליט"א שכל אחד מחויב להצביע כפי הוראת רבותיו.
שאלת רב15.10.18
9
העיקר סילמן עם ספודיק מדבר כמו גורי
איש15.10.18
8
בעניין הלכתי ותורני, על הגיוס על הנשירה, על המצב הרוחני בארץ? האם רק בשביל מחלוקת ומשרה למפלגה החכי"ם מצליחים להושיב את הגדולים יחד?
משה בן אברהם15.10.18
7
אין ציבור כל כך מחולק ומפורד ! כל חלק של מפלגה מחזיקה עיתון.. חבל,
מפורד בין העמים15.10.18
6
כי אני רואה רק חמש רבנים...
משה חזן15.10.18
5
עשיתם סיבוב חזק על הספרדים הפרייארים חברה' אתם פשוט טובים הוצאת את אריה והספרדים מזה קטנים... רק בשביל זה לבד אני מצביע פינדרוס סוף סוף נראה להם מה הם שווים
אביחי15.10.18
4
הכי טוב, תושב העיר, (ולא מוצנח מירושלים) שהרבנים ימשיכו לעסוק בתורה ויניחו לכל אדם לממש את זכות הבחירה החופשית שלו.
אלעדי15.10.18
3
ותדמיינו שהרב מאזוז והמועצת החסידית אומרים לבחור פרוש, רק שהם עסוקים בלימוד ועבודת ה' ולא בנאומי בחירות.
משה בן אברהם15.10.18
"היזהרו בתלמידי חכמים שנשיכתם נשיכת שועל ועקיצתם עקיצת עקרב" איןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןןן רפואה למכתך
בנימין15.10.18
כשיתד השמיצו את הרב עובדיה והאדמו''ר מגור והאדמו''ר מליובאוויטש היכן היתה המשנה הזאת? לפלג את היהדות החרדית לסכסך בין משפחות התורה אוסרת גם אם יחתמו על זה רבנים (ואני נזהר בלשוני)
משה בן אברהם15.10.18
הוא דיבר דברים של טעם. כשאין מה לענות מגיבים בשטויות
פנחס מאשדוד15.10.18
להשתמש ברבנים בצורה כה זולה ומבישה בשביל להצניח אדם עם קופה גדולה של שרצים מאחריו? אני כליטאי התביישתי ורק בשביל זה אצביע לפרוש.
אלעד15.10.18
2
תפסיקו לזרות חול בעיניים, תגידו את האמת שלומי אמונים עמדו על כך שעל ההסכם יחתמו גם נציגי ש"ס, כי בלעדי שיסכימו להסכם יהיה קשה להעביר רוטציה בהצבעה במועצה, ובכן מה הבעיה כאן, מדובר בדרישה לגיטימית. ולשם כך פרוש היה מוכן להוריד את המועמדות ובמילא הוא היה רק שני, איך יכול להיות שביקש להיות ראשון, איך .
שלמה15.10.18
1
אין לנו אלא דברי בן עמרם. כולנו מצביעים פינדרוס!
ליצמן15.10.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים
ש

כמו לפני 99 שנה: מעמד ישועות אדיר בקרעסטיר במוצ"ש בחצות ליל

אסף מגידו | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

רבי עקיבא לא לחם בפועל במלחמת בר כוכבא // מאמר תגובה

ישראל שפירא | 11:40
ש

חוויה בלתי נשכחת

ברוכים הבאים לאנטריקוט – אולם אירועים יוקרתי מהדרין בירושלים

כיכר בשיתוף אנטריקוט | מקודם

זעזוע ושאט נפש 

חילול שבת בלב שכונה חרדית בבני ברק | הפעם באתר בניה 

חיים רוזנבוים | 10:12

פונתה לבית החולים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 10.05.24
ש

זה עובד!

ישראלים רוכשים אתרים וגוזרים "שכר דירה"

כיכר בשיתוף דיגיטל פרופטי | מקודם

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 10.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 10.05.24

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 10.05.24

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10.05.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24