כיכר השבת

טור דעה

בלי חוכמות // בנימין י. רבינוביץ

כולם יודעים, עד כמה רבינו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, יצא מגדרו כדי להביא לבחירתו של משה ליאון. אוכל גם להעיד בעדות אישית, את הצער הגדול שאפף אותו למחרת הבחירות, כאשר התברר, שליאון לא נבחר. מרן זצ"ל התבטא אז במילים חריפות ביותר (חרדים)

37
בנימין י. רבינוביץ | כיכר השבת | ט"ו בחשוון | 24.10.18
בני רבינוביץ
בני רבינוביץ (באדיבות המצלם)

מרן החזון איש זיע"א, היה נחרץ בדעתו להצלחת המערכה במערכות הבחירות, למרות שגדר על עצמו שלא להצטרף לכרוזים שנתפרסמו ברבים. יחד עם זאת, עדות מהימנה קיימת מאחד מגדולי הרבנים ורבה של קוממיות, הגאון רבי מנחם מנדל מנדלזון זצ"ל, אשר העיד על אביו הגאון הגדול רבי בנימין זצ"ל שהיה קרוב מאוד למרן החזון איש זצוק"ל בענינים רבים, ובפרט בענין מצוות השמיטה בארץ הקודש.

ומעשה שהיה: פעם ישב מרן החזון איש זיע"א עם הגאון רבי בנימין מנדלזון זצ"ל מחוץ לביתו שב"גבעת רוקח" בבני ברק לעת ערב. היה זה ערב יום בהחירות למועצת העיר, ומרן זיע"א היה פעיל בה מאוד, ימים בהם עמדה על הפרק שאלת הכרעת עתידה הרוחני של בני ברק. כשראה יהודים הולכים לבית הכנסת שח להגר"ב מנדלזון זצ"ל: "אתם רואים יהודים יקרים הולכים להתפלל מנחה ומעריב, יש להם שיעורי תורה, אבל אין להם את ההכרה וההבנה שהבחירות של מחר חשובות כתלמוד תורה ותפלה שלהם'".

אין צורך להכביר מילים מה עבר על עיר הקודש ירושלים בעיקר בעשור האחרון. כולם גם יודעים, עד כמה רבינו מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, יצא מגדרו במערכת הבחירות האחרונה, כדי להביא לבחירתו של משה ליאון כראש העיר. אוכל גם להעיד בעדות אישית, את הצער הגדול שאפף אותו למחרת הבחירות, כאשר התברר, שליאון לא נבחר. מרן זצ"ל התבטא אז במילים חריפות ביותר. אנשי הבית לא זוכרים התבטאויות מעין אלו.

השיקולים האם להעמיד מועמד חרדי, עמדו גם אז לנגד עיניו ולנגד עיניהם של מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבלחטו"א. וכאז כן עתה. כל הצדדים והשיקולים הובאו לשולחנם של מרנן ורבנן עיני העדה שליט"א, והוראתם ברורה ונחרצת, שעל ציבור היראים לתמוך ולהצביע במר משה ליאון, כך שמה שנותר לשלומי אמוני ישראל, הוא לקיים את דברי תורתנו הק': "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה. לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" וכדברי רש"י: "אפילו אומר לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין, וכל שכן כשאומר לך על ימין ימין ועל שמאל שמאל".

• • •

באחד הימים פגשתי איש נכבד שידיו רב לו במערכות הבחירות. כשהעליתי בפניו את חששותיי בדבר האדישות הקיימת בשולי המחנה, גם אצל אלו שרואים את הוראתם הברורה של גדולי התורה, למול אלו המורים לעצמם בשב ואל תעשה בנימוקים שונים ומשונים, הוא הרגיע אותי באומרו, שמאז ומקדם, היו רבים שחשבו כי חכמתם קדמה לדעתם של גדולי התורה, אך זה לא מנע מהם לבא ולבקש מאותם גאונים וצדיקים שליט"א את ברכתם, כשנקלעו ל"ע לעת צרה ומצוקה, או כשנצרכו לישועה בדבר הקרוב לביתם.

כשמתקרבים ליום הבחירות, יש לצערינו כאלו שנתפסים באידיאולוגיה, שאין עיוות גדול הימנה, שהם יודעים ומבינים יותר ממרנן ורבנן שליט"א, ונוקטים בגישה של "שב ואל תעשה", וכך הם סבורים, הם בחרו בדרך ה"טובה" ביותר. לא זו אף זו. את גישה הנואלת זו, הם גם תומכים בדעת אנשים (פרשנים בלע"ז), שהפוליטיקה וההיצמדות לפוליטיקאים היא ארוחת הבוקר שלהם. כל בוקר, יחד עם כוס הקפה, לאחר סקירה מהירה על כל כותרות העיתונים היומיים, שלהם ושל שכניהם גם יחד, ועוד סוגים שונים של תקשורת, הם מתחילים לחשב חישובים שונים ומשונים, מדוע כדאי להצביע לפלוני ולא לאלמוני, למפלגה זו ולא לאחרת, ומה בדעת פלוני להגיב לאלמוני במידה וזה ילך עם שלמוני.

מערכת בחירות, זה הזמן שלהם. לאחר קריאת כל סקרי העיתונים ורשתות התקשורת השונות, המרוכזים בכתבה אחת של הכתב הפוליטי החרוץ, הם עורכים סיכום משלהם. הדף והעט נרתמים למשימה, ולחילופין הקול והמיקרופון, והם מעלים חישובים שונים, שעולים ויורדים בזה אחר זה. כשכוס הקפה מסתיים סופית, ועם זה יחד גם החישובים השונים, הם יוצאים בארשת חשיבות של "מי כמותם יודע", וחולקים את ידענותם עם כל הנקרה בדרכם או בקולם

הם מספרים מדוע אותו מועמד שקיבל בסקר פלוני ינצח בסיבוב ראשון, ומה יקרה אם יעלה רק לסיבוב שני, ומה יעשו המפסידים. הם לא רק יודעים הכל. הם בעיקר רוצים שכולנו נחשוב ונחליט בדיוק לפי החישובים והאינטרסים שלהם. בפי אותם אנשים, ושל שכמותם, מצויים סיסמאות לרוב, המבטאים את חשיבתם ה"עמקנית" למה ממש חשוב להצביע לפלוני. קשה להתעמת עם כאלה אנשים, הם הרי יודעים ומבינים את הכל. אך זוהי דעת בעלי בתים בהתגלמותה. זוהי היפוכה הגמור והמוחלט של דעת התורה.

דעת התורה, רואה במערכת הבחירות את הזמן שבו נקבע על כל אחד מבעלי זכות ההצבעה, היכן הוא אוחז במערכה על קיום התורה. על קדושת עירו. על צרכי החינוך התורתיים. על שבת קודש. על איך תיראה רחובה של עיר בחול ובשבת. דעת התורה רואה במערכת הבחירות זמן גורלי שבו כל עיקרי הדת מוטלים על כף המאזניים, ותלויים בהצבעה של כל אחד ואחד משומרי התורה והמצוות.

דעת גדולי התורה שמיהם אנו חיים, רואים במערכת הבחירות את ההזדמנות להגדיל עוד ועוד את מספר המכריזים ה' הוא האלוקים והתורה היא חיינו! דעת התורה רואה במערכת הבחירות את ההזדמנות להגדיל את כח ההשפעה הפוליטי על כל מסגרת החיים בכל עיר ועיר, ועל אחת כמה וכמה, בפלטרין של מלך, הלא היא ירושלים עיר הקודש והמקדש.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
19
לאנשים יש שכל וזכות בחירה לא כל אחד שלא מצביע למי שהעסקנים החליטו הופך אותו ללא מעוניין בקיום התורה ושאר הסיסמאות המפוצצות שכתבת. התןרה שלנו דואגת לגרים וליתומים ולחלשים ומכבדת כל אחד. והיא גם יותר גדולה מפוליטיקה קטנה כזו או אחרת...
אברך ךיטאי24.10.18
18
"דת" למועצת העיר, ולאון לראשות העיר. ומה אני חושב בכלל לא רלוונטי.
ליטאי אמיתי24.10.18
17
כמה מרן זצ"ל יצטער שישראל פרוש לא יבחר...
נחמן24.10.18

הצגת כל התגובות

16
אתם יצרתם וממשיכים ליצור את כל המחלוקת בציבור החרדי. די לכם. רדו לנו מהוורידים. מספיק ללבות את אש המחלוקת!! מה לך ולהכרעה בין גדולי ישראל למי להצביע???
דני24.10.18
15
האם כיכר השבת הופך זאת לכותרת ראשית ולוקח צד במערכה, נגד גדולי ישראל שחושבים אחרת????
מוטי24.10.18
איפה הייתה אתמול שהביאו שינפלד?
יוסי24.10.18
14
בני רבינוביץ אדם מיוחד כל מילה בסלע.
אורי עונסי24.10.18
13
ברור שאז היה בין ברקת לליאון וכאב למרן זצ'ל שלא כל החרדים הלכו ביחד למי שקרוב יותר לדת אבל עכשיו כשיש מעומד חרדי ורציני ומקובל על כולם כמו הרב י דיטש, ודגל נפרדו רק בגלל שלטון וכוח, ברור מה מרן היה אומר, וזה מה שנעשה נצביע דת ודיטש
דגל בנשמה24.10.18
אינה נכונה
חיים24.10.18
12
פקה פקה כאילו כותב השורות מעניין אותו דעת תורה חחחחח
חנינא24.10.18
11
ולכן אצביע משה לאון בירושלים, ופינדרוס באלעד גם אם לא יהיה מועמד בסוף ולעינת קליש בחיפה. אין לנו אלא מרן הגאון הגדול בנש"ק רבי יענקוש קנייבסקי שליט"א פוסק ומנהיג הדור!!!
יוסי24.10.18
10
ובמערכות השונות, החסידי לעומתם לא אך יש להם סייעתא דשמיא, ב"ה.
מוטי24.10.18
9
מספיק עם ההגזמות האלה תבין שהציבור היום לא קונה את זה ..
חיים24.10.18
8
אתה שמשתעשע מלהיות קרוב לכל מיני עיתונאים חילונים, ולא, לא רק בשביל לדברר את הציבור החרדי, אלא יותר כסטטוס גאוותני, (ונחיתי) שאתה מקורב לכל המי ומי בברנז'ה החילונית (וכמוך יש עוד כמה חמודים שדעתם הנפשית קטנה, למרות שדיבורם גבוהה גבוהה ומרגישים חכמים ומשכילים) ובנוסף, סגנון כתיבתך, דיבורך, אין בהם ל
צחי24.10.18
צחי זה שמך לעולם לך תבין מישהו אם איקיו הושענא מחסרי שכל
יוסי24.10.18
האם נראה לך שתלמידי חכמים, מכילים שגיאות כתיב בכתיבתם? "לך תבין מישהו "עם" אי קיו - לא "אם"! ובעיניינך נאמר: מצא מין את מינו (מצאת צורך להעריץ עיתונאי כהה שכל, רדוד מחשבה כמוך)
צחי24.10.18
7
ולא נשכח את כאבו הכפול של הרב שטיינמן זצוק"ל כשמאיר פרוש לא נבחר. בסיוע חסידות מסוימת (שהיום גם הם כבר חזרו בתשובה ). ובסיוע הלטאים בירושלים תחת מעטה צביעות של 'מטה למען כבודם'. די לצביעות די ברור לכולם שהרב שטיינמן כיום היה מורה להצביע ג' (במשותף עם דגל). וליוסי דייטש
בני צבוע. מחקתם את דרכו הישרה של הרב שטי24.10.18
6
כירושלמי ספרדי אתן את קולי לנציב החרדי שלנו בירושלים יוסי דייטש שבאמת בא לעבוד ולא לנציג שבא לעשות לביתו, לשולחיו, ולאדוניו דרעי & ליברמן.
ירושלמי 24.10.18
5
גועל נפש "הכל בשם הגדולים" לכו תחפשו מפגרים שיאמינו לכם
יאיר24.10.18
4
דעות שונות. למשל הליטאים תומכי גדל תומכים בליאון וכך השסניקים. האגודאים תומכים בדייטש הפלגל'ך (שספר אם הם בגדר בני אדם בכלל) תומכים באלקין. אז ישנן דיעות שונות גם של רבנים ולכן, אי אפשר לאמר שכולם חייבים להתכופף לפסקי הליטאים של דגל, שכן נהרא נהרא ופשטיה.
אבי24.10.18
3
בני תורה רבים,עכ"פ ממשפחתי, יצביעו ש"ס למועצה ודייטש לראשות העיר (חרף הכרזותיהם שמצביעים ליאון) מעירך שגם בדגל אין טאבו לליאון לראשות העיריה תמשיך לפמפם כתבות ליצן
אברהם אבינו24.10.18
2
בני רבינוביץ אינו חרדי די להסתכל איך נראים ילדיו ולהיות חרדי זה לא רק בחירות
אחד שיודע24.10.18
לא צריך להסתכל על ילדיו מספיק להסתכל עליו מה שנקרא התפוח לא נופל רחוק מהעץ.
ח. אורנשטיין24.10.18
1
עם כל הכבוד למרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א וזיע"א, עד כמה שהם ירצו, הם אינם מבינים בפוליטיקה. ולא, אני לא רפורמי, אני פשוט יהודי עם היגיון בריא. הלוואי ואגיע לקרסוליו של הגר"ח קנייבסקי, ויתכן מאוד שאלך אליו לבקש ממנו ברכה, אבל כמו שלא אלך אליו כדי שימליץ לי איזה רכב לקנות, כך גם חא אשאל אותו מה דעת
איש אמת24.10.18
אפילו שהוא לא מבין בזה לכאורה כלום
sus24.10.18
אבל להתייעץ על הניתוח? מה הוא יאמר לי איך הכירורג יבצע אותו?
אבי25.10.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

הגר"ד לנדו הדריך את המחנכים איך לטפל בבחורים מתמודדים; "לאהוב אותו ולשמוח איתו" 

חנני ברייטקופף | 16:09

התיעוד המלא של הפגישה | צפו

הגר"ד לנדו לשגריר ארה"ב שבא לביתו: "העם היהודי הכי מיוחד. יש לנו הכרת הטוב גדולה"

חנני ברייטקופף | 13:44

על ספריו 'ילקוט יוסף'

העתירות נדחו: הראשון לציון הגר"י יוסף - חתן פרס ישראל

ישי כהן | 12:09

היסטוריה ואקטואליה

האם רבי עקיבא היה "נושא כליו" של בר כוכבא?

ישראל שפירא | 11:33

"מעולם לא היינו במרוץ כזה"

מי יהיה הראש"ל? בש"ס מתקשים להכריע בין הרבנים | סיקור

ישי כהן | 11:25
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

"שותף לגנץ"

משבר חוק הגיוס | החרדים זועמים על יואב גלנט ומאשימים

ישי כהן | 10:10

לקיים בנו חכמי ישראל

זקן המועצת הגר"מ מאיה אושפז; עבר הלילה ניתוח חירום

ישי כהן | 09:16

היסטוריה ואקטואליה

התולעים שנשלחו משמים לתוך הלחם החם שיצא מהתנור

ישראל שפירא | 07.05.24

גלריית  תמונות

עצרת הזיכרון וההספד במלאת י"א חודש לצדיק מבת ים

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

"משרד האוצר לא עושה דבר"

גפני מאשים: "הממשלה נחלה כישלון במאבק ביוקר המחיה"

ישי כהן | 07.05.24

מה קיבלו ומי ויתר?

אחרי שסגרו, חזרו בהם וכעת 'דגל' סגרה רשמית עם ליאון

חנני ברייטקופף | 07.05.24

הדילים שנרקחו ורשימת המקורבים

פורסמה רשימת המועמדים לדיינים | למי יש סיכוי להיכנס?

ישי כהן וחנני ברייטקופף | 07.05.24

אחר התקרית המבישה 

גדולי ישראל בתפילה בציון הקדוש בחיפה המסוגל לישועות | צפו

חיים רוזנבוים | 07.05.24
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

אין גבול לשנאה

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24