כיכר השבת

הרב הבכיר זומן, הגיע והתחרט

בפגישה סודית: רבנים ב'הפלג' דנו האם יש להקצין עוד יותר

חברים במועצת הפלג התכנסו לפגישה חשאית שזומנה כדי לבסס מהלך קיצוני, בו ההצבעה בבחירות תיאסר לחלוטין, כ'שיטת סאטמר', בניגוד לקו שננקט עד כה בתמיכת רבניהם הבכירים • בלעדי (ארץ)

94
אבי רבינא | כיכר השבת | י"ח בכסלו | 26.11.18
הגר"ע אוירבך, בחר להשתתף בכינוס בראשותו של הגרי"י קלמנוביץ'
הגר"ע אוירבך, בחר להשתתף בכינוס בראשותו של הגרי"י קלמנוביץ' (ארכיון. באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: בשעות הערב של יום חמישי, לפני שבוע וחצי, נכנסו לאולם בית הכנסת 'ישורון' ברחוב בן יעקב בבני ברק כמה דמויות רבניות מוכרות, שזומנו למקום לדיון מעמיק על דרכו של "הפלג הירושלמי".

ל"כיכר השבת" נודע, כי היו אלו מספר חברים ב'מועצת גדולי עולם התורה' של 'הפלג' שנועדו לשיחה ארוכה - שלא במסגרת המועצת, ביוזמת הגאון רבי ישראל יצחק קלמנוביץ', הסבור כי יש לאסור מכל וכל השתתפות בבחירות.

ברקע הישיבה: ההערכה ששררה במערכת הפוליטית כי הבחירות הארציות צפויות להיערך מוקדם ממועדם הרשמי שחל בעוד כשנה.

יצוין, כי הרב קלמנוביץ', שאינו חבר ב'מועצת' אף שהשתתף בישיבתה הראשונה, נחשב מזוהה עם חוגי הקנאים עוד טרם הוקם 'הפלג' לפני חמש שנים, אך לאחר הסתלקותו של ראש הישיבה הגר"ש אוירבך זצ"ל, חברו אליו מספר עסקנים מהקצה הקיצוני ב'הפלג', והפיצו שמועה לפיה הגר"ש זצ"ל אמר להם כי בזמן הזה 'שיטת סאטמר' צודקת ואין להשתתף כלל בבחירות.

מי שהוביל את הקו ההפוך, וניצח לעת עתה, הוא עורך 'הפלס' נתי גרוסמן, שגובה בידי הרבנים המובילים כיום את הנהגת 'הפלג': הגאונים רבי צבי פרידמן, ראש ישיבת באר מרדכי רבי ברוך שמואל דויטש ורבי אשר דויטש מרבני ישיבת פוניבז', וכן בידי איש אמונו של הגר"ש אוירבך, רבי יוסף פטרוב, המחזיק עם גרוסמן בבעלות משותפת על ביטאון 'הפלג', 'הפלס'.

כל אלו הציגו קו אחיד לפיו דעתו של המנהיג המנוח לא השתנתה אף פעם, וכי 'שיטת סאטמר' אינה שיטת 'הפלג' - וממילא אין כל איסור על הצבעה בבחירות לכנסת.

ההתפתחות החלה כאמור לפני כשבוע, אז יצרו אנשיו של הרב קלמנוביץ' קשר עם חברי 'מועצת הפלג' - הגוף הרבני האמור לקבוע רשמית את דרכו של 'הפלג', מאז פטירת הגר"ש אוירבך - והזמינו אותם לכינוס בראשותו.

אלא שלטענת כמה מהרבנים החברים ב'מועצת', לא לכולם נמסרה אותה הודעה. לחלקם אף נאמר כי מדובר בכינוס רשמי של 'המועצת', אך לאחרים, דוגמת הגרב"ש דויטש, נמסרה הזמנה עמומה משהו, תוך הדגשה כי הרב קלמנוביץ' מבקש כי יבוא לכינוס.

הגרב"ש דויטש, כשאר רוב הרבנים שהוזמנו, הביע מיד את הסכמתו להגיע לכינוס, ואף אסף ברכבו את הגאון רבי עזריאל אוירבך, אך בהגיעו למקום ההתכנסות בבני ברק נוצר קשר טלפוני בינו לבין הגר"צ פרידמן, שהוביל לדרמה גדולה: בשיחה זו, בין שני הרבנים הבכירים, נודע לגרב"ש דויטש כי גם הגר"צ פרידמן הוזמן, אך החליט שלא להגיע כי הבין שמדובר בכינוס שנועד לגבש מחנה אידיאולוגי, במטרה לבסס איסור על השתתפות בבחירות כפי שכאמור סבור הגרי"י קלמנוביץ', וזאת בניגוד לדעתו של הרב פרידמן.

הגר"צ פרידמן והגרב"ש דויטש (ארכיון. באדיבות המצלם)

לפי הגר"צ פרידמן והגרב"ש דויטש, בכל מקרה טרם ברור האם הבחירות בפתח, האם אגודת ישראל תתפצל מדגל התורה ובכך אולי יתאפשר ל'הפלג' לחבור אליה, ובעיקר: האם "חוק הגיוס" יאושר ובאיזו מתכונת, מה שאמור להשליך ישירות על אופי הבחירות.

בעקבות שיחה זו, החליט הגרב"ש דויטש להישאר מחוץ לאולם בית הכנסת 'ישורון' בו נערך הכינוס, כשרק הגר"ע אוירבך יוצא מהרכב ומצטרף לשאר חברי 'מועצת הפלג' שנכחו במקום. בהמשך אף סב הגרב"ש דויטש על עקבותיו ועלה בחזרה לירושלים.

מי שכן נטל חלק בישיבה החשאית - עד לרגע זה - הם הגאונים: רבי ישראל יצחק קלמנוביץ' היוזם, רבי עזריאל אוירבך, ראש ישיבת פוניבז' רבי שמואל מרקוביץ', ראש ישיבת 'כנסת יצחק' (חדרה) רבי יהושע ארנברג, רבי בן ציון בורודיאנסקי מרבני ישיבת קול תורה וראש ישיבת בית דוד רבי צבי שינקר.

הגר"ש מרקוביץ' והגר"י ארנברג. שניים מחברי 'מועצת הפלג' שהשתתפו בפגישה (ארכיון. באדיבות המצלם)

כאמור, רבנים אחרים החברים ב'מועצת הפלג' נעדרו מהישיבה במכוון, בהם בולטים הגאונים ר"צ פרידמן, רב"ש דויטש ורבי אשר דויטש.

יודגש, כי ליוזמי הפגישה היה חשוב שקיומה לא ידלוף, וכחלק מזה הוצבו כמה אברכים חסונים בפתח בית הכנסת כדי למנוע כניסת זרים בעת ההתכנסות ואף נגררו מחיצות מעזרת הנשים והוצבו סביב השולחן בה ישבו הרבנים, כדי שחלילה לא תשזוף עין מבחוץ את זהות המתכנסים.

כך או כך, יש הרואים את עצם ההתכנסות הסודית, כניצני התקוממות בקרב חלק מרבני 'הפלג' נגד הקו שננקט עד כה.

תוכן שאסור לפספס
94 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
30
ובשם כל הפוליטיקה הזו הם הרסו ל22000 חרדים את כל עולמם
דודי27.11.18
29
הם כל הזמן מזמרים שהם ממשיכים את המסורת של הרב שך הרב אלישיב. שאמרו לצאת להצביע . מוזר...
גוגל נפש27.11.18
לא הייתי אמור לתת לך תשובה, אבל רק לידע אותך שהרבה אלישיב והרב שך אמרו לצאת לבחור שהיתה מדינה שמכירה בלומדי התורה.
תשובה27.11.18
בדברים אחרים יש חילוק
חיים27.11.18
28
הרב הגאון העצום והנשגב יוסי פטרוב הוא גם חבר מועצת?
גזירה דמיונית26.11.18
אמנם לא גדול הדור... אבל בהחלט מדובר בת"ח גדול לכל הדעות .
רק אמת!27.11.18

הצגת כל התגובות

27
ותכלס כיום רואים שזה הציבור האיכותי. ותכתבו שזה עוד עצניק מתחזה, הלוואי עוד לא זכיתי, אני ספרדי מבית אבל חושב שהם צודקים.
אבי26.11.18
בגלל שאתה ספרדי מבית זה מה שאתה אומר
אחת...26.11.18
26
אסור ח"ו להתפשר וכל צד חייב להתעקש עד הסוף על דרכו הייחודית והמיוחדת, ויהי נועם וכו'....
ה27.11.18
25
יתפצל ויקים קבוצה משלו זה מה שקורה לפורצי גדר הם מחנכים לפרוץ גדרות ולכן הם פורצים בתוכם גדרות נוספים (וזה רק ההתחלה)
ישראל26.11.18
24
קנאים שהצטרפו אליהם מובילים קו לא עפ דעתו של ר' שמואל. עברו את גבול הטעם הטוב מזמן.
שמואל26.11.18
23
יש סחף לכיוון עץ, וכמה שמנסים לזלזל בהם, הם רק עולים. איך כתוב? פן ירבה - כן ירבה!!!!
פלגי מים27.11.18
מאד מצחיק! ראינו את הסחף שלהם בביתר, אלעד וירושלים. לפחות אתה אל תסחף. הם נסחפים בעיקר לכיוון לפיד, ברקוביץ. אני חושב שהם יכולים להשתלב יפה ברשימה המשותפת יחד עם חנין זועבי וזחלקה. מחבלים או לא?
מי27.11.18
22
תשים לב!! הם לא מתביישים לומר במפורש שעדיין לא כדאי להחליט כי אולי אגודה יתפלג מדגל ואז הם יוכלו להצטרף אליהם!! דהיינו שכל מה שהם אומרים שאסור להצביע זה אך ורק כי אין לנו נציג. אבל אם יהיה לנו נציג, אז כבר ההשקפה משתנית!!! אנחנו יודעים את זה מזמן, אבל אתם לפחות אל תגידו את זה בקול!!!
אליהו27.11.18
אם יפרשו מחוק הגיוס ברור שמותר. אם לא דינם כדין דגל.
רק אמת!27.11.18
הענין שלהם שאסור כביכול להשתתף לא קשורה רשמית לחוק כזה או אחר. הם אומרים שהיום ההקפה השתנתה ואסור להצביע. וחוץ מזה זה לא מה שהם אומרים! הם אומרים שז אולי נוכל להצטרף לאגודה בלי שום קשר אם החוק יעבור או לא!!!
אליהו27.11.18
21
אצל אחיהם, ובוודאי יכריזו שם למצוה גדולה להשתתף בבחירות ולהצביע עץ למרן יחיא סנוואר הקיצוני וידיו רב לו בהשקפע הטרורה, ואשר פועל רבות לאותו דרך הנאמנה להכחיד עם ישראל מפלסטינה הכבושה
הפלס.טין26.11.18
השנאה נוטפת ממך כארס של עכנאי ואתה בעצם מכריז ואומר מי יראה לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור
מוטי27.11.18
ונשכנו כתלמיד חכם (כמובן, ממי שהתנסה קודם במשיכת זנבות סוסים.......)
127.11.18
20
שגדולי התורה האמיתים ומנהיגי הדור לא איתם. העסקנים מנסים להטעות אותם.
נתי26.11.18
19
מה הסבירו גדולי עץ על ההצבעה לעופר ברקוביץ', מאי שנא ממתקפת הרב שך על שס שהתחברו לרבין ומרץ על מנת להציל את רשת אל המעיין, והרב שך תקף בחריפות משום אסור להתחבר לרשע אפי' לדבר מצוה, מישהו שמע בזה?
דוד29.11.18
18
מה שנשאר זה רק שיחליפו ביגוד, והתפטרנו מהם.
שומר שבת27.11.18
17
די כבר! בגלל שנאת חינם נחרב הבית מקדש. ברגע שכל הפלגים הדתיים יאחדו כוחות אנחנו נהיה הרוב במדינת ישראל. אני ספרדי ואצביע שס כי כך ציווה מורנו ורבנו זצ"ל. אבל אם תקום מפלגה שתאחד את כל הדתיים אני אצביע בלי להסס. ריב ומדון לא יעזרו לנו. כולנו יהודים וכולנו צדיקים. אשריכם ישראל!!!!
פלוני26.11.18
16
הם עצמם שם מפולגים כל הזמן....
חחחחחחחחח27.11.18
15
ותמיכה למוסדות, אחשוב שהם רציניים. בינתיים זה לאכות את העוגה וגם לעשות עליה 'אשר יצר'.
מאיר27.11.18
רוב מוסדות החינוך החדשים בתי ספר וגנים לא לוקחים כסף והרב ארנברג מפסיק לקחת גם בישיבות. קיצבאות ילדים לא רלוונטי כי אנחנו משלמים מעמ וכו' ולכן מגיע לנו הסיבה שלא לוקחים למוסדות זה בגלל התערבות בתכנים.
רק אמת!27.11.18
תקציבים מהמדינה!!!
שונא צבועים!27.11.18
14
והרב שך בעד לבחור לכנסת מה פתאום לשנות מההשקפה המסורה מהחזו''א הסטייפלר וכו' [אלא כנראה שסאטמר הבטיחו תמיכה לפלג אם ינהגו כמוהם, אלא שהדיון היכן תקציב גדול יותר מהמדינה או מסאטמר]
משה בן אברהם26.11.18
13
אתר חמוד שאלתם את תגובתם כמקובל זה ממש לא מדויק.
רק אמת!26.11.18
12
מה שהם יורו הציבור יעשה.
ישראל26.11.18
11
אם יחרימו את הבחירות איך הם יוכיחו כמה הם שווים?
יוזבד26.11.18
ההצבעה מעולם לא היתה להראות את כוחינו מולהחסידיים וגם לא מול החילוניים והם גם היום לא מצביעים בשביל להראות את כוחם... כמובן כמו שדגל התורה מרוצה מהתוצאות גם הם מרוצים אבל מעולם לא היתה זי עילת ההצבעה.... לצערינו הצפיעים ןהצפיעות שלא זכו לראות ימים יפים יותר אצלהם נתפסת ההצבעה כמפדן כח כלשהו ולכן הם
אוביקטיבי27.11.18
הכותב הנכבד מדבר כאילו נולד אחרי תשמ"ט מי שלא זוכר את השמחה האדירה של תשמ"ט שדגל הצליחו להכניס 2 חברי כנסת חושב שכיום קרה משהו מיוחד אבל מי שזוכר יודע שהשמחה היום היתה כאיין וכאפס לעומת שמחת הרב שך והרב שטיינמן אז .הרב שטיינמן יצא מגדרו ודיבר על מלאכים שיצביעו אם לא יהיה מספיק קולות דרך אגב גם אלי
חנוך החנוכי 05.12.18
שעוד קורא לעצמו אובייקטיבי, כל מפלגת עץ קמה ונהייתה על בסיס מריבה פוליטית נטו, הם לקחו שעיר לעזאזל בדמות חוק הגיוס והלבישו את זה על הפוליטיקה שלהם בתור כסות עיניים עלובה, הציבור לא כזה מטומטם.
מישהו27.11.18
10
מעולם הוא לא היה עצניק! הוא ירא שמים אמיתי ידוע כמה הוא מאריך בתפילותיו הוא תלמיד חכם גאון עיינו בספריו דעתו היא קיצונית כמו סאטמר כבר לפני שנים הוא עלה לארץ מאמריקה לפני עשרות שנים ומעולם לא נרשם במשרד הפנים ואינו מחזיק ברשותו תעודת זהות... וכל זה בשביל שלא יצטרך להצביע בבחירות. הגיעו כמה עסקנים עצ
בנש"ק28.11.18
9
אגרויסע מציאה לאגודה. עכשיו כשאין לדגל שום טעם ללכת עם החסידים, יש ליטאים דפוקים שיציעו את עצמם להיות שעירים לעזאזל של האגודה. עכשיו, גם אם הדגל לא תלך עם האגודה עדין יהיו פראיירים שילכו להצביע להם תמורת הצבתו של הנציג במקום החמישי ברשימה, כמובן עם ההבטחה שאם יקבלו רק 4 מנדטים, אז תהיה רוטציה בשנה ה
מי27.11.18
8
הפלג יחותק לפלג הצפוני והפלג הדרומי הרמדא"ן יהיה כנראה בפלג הצפוני ובא לציון גואל
james26.11.18
7
הרי מה שהם עושים עכשיו זה היפכא דמיסתברא, גם מקבלים תקציבים מהמדינה, גם בוחרים, וגם מציגים את עצמם כביכול הקיצוניים,וגורמים לכולם לבעיות. אז בבקשה שיתכבדו וישבו בצד כמו סאטמר, כך לפחות הם לא יוכלו להזיק............
מישהו27.11.18
6
על זה נאמר טוב להם וטוב לעולם, החברה האלה אבדו את דרך היהדות מזמן
שפיץ27.11.18
5
והפלג יוכלו לחבור אליו.....
ד"ש מאילת27.11.18
4
כן יצביעואו לא יצביעו, ממזמן הם בסל המיחזור של הציבור
לאחר העיון27.11.18
3
שאיננה נלמדת. בזבוז זמן יקר על שטויות. נורא.
יהודה רבינוביץ27.11.18
2
אכן התכנסו אכן הגרב"ש דויטש הגיע ועזב לפני כולם (הייתה מתוכננת לט פגישה אחרת ונאלץ לעזוב) אבל לא על נושא הבחירות לכנסת בכלל.
חיים26.11.18
1
שהרי אותו קנאי שלא מצביע מתקין ברז בביתו ומשלם על כך מים ומסים, שמסים הם השתתפות בכל עניני העיריה כולל עניני איסור, למרות שיכל להביא מים מהבאר ולהמנע מהשתתפות בעניני העיר, אלא שבשביל נוחיות אישית מוכן להשתתף במדינה, חל ממילא על אותו קנאי עליו חובה לבחור בנציג חרדי שיצמצם את העבירות למינימום (נא להסב
משה בן אברהם26.11.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 14:23

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 13:38

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 11:45

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:13

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

במיוחד לחג הפסח

מתארגנים לחג עם 'קונים מקבלים' הכי שווה שיש

כיכר בשיתוף קרן החשמל | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

בזמן המסוגל

הם יהיו שם לבד ביער, במשך כל החג, רק בשביל להתפלל עליכם  במקום הקדוש

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

מודל מנצח

להקים עסק דיגיטלי מניב: הכירו את סמרטה

כיכר בשיתוף מרקטיזים | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24