כיכר השבת

סטו מדרכו

'דגל' - אתם והרב שטיינמן כבר לא // טור דעה

פעילי דגל התורה מתכנסים הערב לאירוע מיוחד לזכרו של מרן ראש הישיבה זצ"ל, במלאת שנה להסתלקותו; זמן מעולה לבחון מה בין התנהלותם לבין מורשתו. רמז? כלום (טור דעה)

179
הרב נחמיה היילברון | כיכר השבת | ח' בטבת | 16.12.18
הגראי"ל שטיינמן בוועידת 'דגל התורה'
הגראי"ל שטיינמן בוועידת 'דגל התורה' (צילום: שוקי לרר)

12 ירחים חלפו מאז כבה המאור הגדול ומרן הגראי"ל שטיינמן התבקש לישיבה של מעלה, ומעבר לחסרונו כדמות רוחנית שהשפעתה הישירה והעקיפה היתה על הדור כולו, ניתן לקבוע בביטחון כי עיקר דרכו ומורשתו הציבורית נמחקה.

הוותרנות לה הטיף ראש הישיבה זצוק"ל כדרך חיים, ליחיד ולכלל, לא ניכרה במחוזותינו בשנה האחרונה, גם לא - ויהיו שיאמרו בעיקר - מכיוון תנועת דגל התורה אותה הנהיג במסירות.

הדבר בא לידי ביטוי עקבי בפיצול הדרמטי שהתרחש בבחירות האחרונות בתוך יהדות התורה, אך יותר מכך - כשפיצול זה הפך לנחלת צעירי התנועה שחגגו במוצאי הבחירות את השפלת החסידים, שותפיהם לשעבר.

חגיגות ה'"המה כרעו" של צעירי 'דגל', אחרי הניצחון על 'אגודה' (באדיבות המצלם)

נלך "מעט" אחורה: בעלי זיכרון היסטורי יאשרו את העובדה, כי הצעד הראשון בגינו החל הרב שטיינמן לספוג את שבט ביקורתם האכזרית של מתנגדיו מהבית פנימה - קרי: מתוך הציבור הליטאי - היה מסעו ההיסטורי בשנת תשנ"ח יחד עם כ"ק האדמו"ר מגור יבדל לחיים, כדי להקים את רשת בתי הספר היסודיים "נתיבות משה" ולהתרים נדיבי לב בחו"ל עבורה ועבור רשת "שובו".

חלפו אז שנים ספורות בלבד מהפיוס הרעוע בין שני חלקי יהדות התורה, וחסידות גור שבלטה בפילוג העמוק של תשמ"ט עדיין היתה סדין אדום בעיני אי אלו שהחשיבו עצמם כ"תלמידי הרב שך". בחירתו של הרב שטיינמן ברבי מגור כשותפו למסע היתה מכוונת, כדי להפגין את הצורך בשלום בין פלגי היהדות החרדית.

כך גם התנהלותו הכללית מול חוגי החסידים, בדגש על זו הפוליטית. קולות של תסיסה מהרחוב שלו, הליטאי, על המשך החלוקה הלא שוויונית בין אגודת ישראל לבין דגל התורה - נוסחת ה-60-40 המפורסמת, נדחו על הסף בידי הרב שטיינמן, שפעם אחר פעם, בכל מערכת בחירות, קבע שאין ליצור פילוגים בגין 'כיסאולוגיה'.

גם חילוקי דעות אידיאולוגיים עמוקים, דוגמת זה שבין עולם הישיבות הליטאי לבין תנועת חב"ד, עומעמו על ידו במכוון בעת שסבר שאלו אינם רלוונטיים. כך אירע במפגשו המפורסם עם ה'חוזר' המיתולוגי של הרבי מליובאוויטש, הגר"י כהן, בחתימתו על מכתב בו הכיר ברב החב"די הגרמי"ל לנדא כ"גאב"ד בני ברק" וכשהתיר ל'כוללים' ליטאיים להיעזר רשמית בתרומות של 'כולל חב"ד'.

מרן הגראי"ל לא שעה לליטאים הקיצונים שנאבקו בו כ"סוטה מדרכו של הרב שך", מנהיגה המיתולוגי ומקימה של תנועת דגל התורה. השלום הפנים-חרדי היה בעיניו נכס אסטרטגי מן המעלה הראשונה, ששווה "להקריב" למענו עמדות מקובעות שפג תוקפן - ועל אחת כמה וכמה חלוקת ג'ובים הוגנת יותר לטובת 'דגל'.

בשני מקרים (מתמשכים) יוצאים מן הכלל, כן יצא מרן זצ"ל 'בחרב ובחנית': מול התנהלותם של חסידי גור בירושלים שהמליכו את ניר ברקת כראש העיר בפעם הראשונה, מטעמי נקמה במועמד החרדי מאיר פרוש, ומול הניסיון המתגבר של 'הפלג' - עוד טרם זכה לכינוי זה - להשתלט מבפנים על דרכו של עולם התורה.

במאורעות סתיו תשס"ט, כמו גם באלו של אביב תשע"ב, ראה הרב שטיינמן קו שבר אידיאולוגי, בו יש להילחם ללא פשרות. מול 'הפלג' הוא אף חתר לפילוג מכוון, כדי למנוע את הובלת עולם התורה אל השוליים הסהרוריים והמסוכנים בו עיני כל רואות כיום את אנשיהם.

אך בכל עשרות שנות הנהגתו של מרן את היהדות החרדית, הליטאית, לא יצאה ממנו ולו פעם אחת הוראה להתפלג על רקע של חלוקת מקומות בין נציגים, אף שגם בעיניו אפליית 'דגל' בידי 'אגודה' היתה עוול הזועק לשמים.

והנה מה עשו לאחרונה בכירי דגל התורה, בין ברמה המפלגתית ובין ברמת חצרות חלק מהרבנים? בדיוק את ההיפך. פילגו את יהדות התורה, בעיקר בעיר ירושלים, הוכיחו כי הם אכן שווים כפול מהציבור החסידי והובילו להידרדרות היחסים הפנים-חרדיים בכל הארץ, באופן כמעט בלתי הפיך.

ח"כי 'דגל' במעונו של מרן הגראי"ל. ארכיון (צילום: כיכר השבת)

אין בטור זה כל יומרה לקבוע האם צעד זה היה מוצדק, אך רק עיוור לא יראה בו את האנטי-תזה למשנתו הציבורית של הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, שבוודאי היה נזעק מרה על הייצריות והשבטיות שנגרמו כתוצאה מכך.

הערב (ראשון), כשפעילי דגל התורה מתכנסים לאירוע מיוחד לזכרו של מרן ראש הישיבה, במלאת שנה להסתלקותו, מוטב שלפחות לא ירמו את עצמם בהיותם ממשיכי דרכו.

לגיטימי לבחור בדרך אחרת משום ש"דור דור ודורשיו" (סנהדרין לח ב); ברור אף שמרן היה מסכים לעצם הקביעה האחרונה, כפי שאכן נטען שהוא נהג ביחס לדרכו של קודמו בהנהגה. אך לא לגיטימי לשקר.

'דגל התורה' ומרן הרב שטיינמן - כבר לא באותו הקו באשר להתנהלות הציבורית הראויה. ממש לא.

תוכן שאסור לפספס
179 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
79
על תרקדו על דמו של רבנו הקדוש.
בני14.12.21
78
מכל טוקבקיסט משועמם פה? מי שם אותו להחליט עם דגל ממשיכה את הרב שטיינמן או לא? דגל מצייתת לגדולי הדור בכל נושא וענין. אז מי הוא שיביע דעה מול נציגים של גדולי ישראל?
לא מבין בכלל18.12.18
77
שכתבת! תאמין לי זה יעשה טוב לכולם.
חזור בך!18.12.18

הצגת כל התגובות

76
כמה משלמים בדגל התורה למגיבים ואפא יוצרים קשר עם האחראים למרות שבאמת אני אישית לא בעדם אבל בשביל תמורה כספית הוגנת אני מוכן לערוך תגובות אוהדות בשמות שונים ואף לתקוף עצניקים זה נראה ברור שיש פה מערכת משומנת היטב של תגובות שמספיק בשבילה אפילו שתיים שלוש מומחים ולא נראה שזה בהתנדבות כך שנראה שיש פה ה
משה כהן17.12.18
אז עונים לגופם של המגיבים... ולא לגופם של התגובות...
ככה זה...18.12.18
75
גם בעדת קרח היה אחד בשם היילברון
דוד17.12.18
74
כל בבא קמא זה הרחקות, לקשור השור לכסות הבור וכו' 2) מספיק שתאמין שהרבי צדיק ואל תפסול אותו ותהנה מחכמתו ותורתו.
משה בן אברהם17.12.18
73
שרוצים למכור את היהדות החרדית תמורת בצע כסף
שמעון ביטון17.12.18
מה הוא שמח בניצחון של כדור רגל ??!! מה הוא שמח בצערם של החסידים ??!!
דת'ניק17.12.18
72
כנראה אותו שוטה (מרגיש) יותר חכם מר' דוד כהן ור' ברוך סולובייצ'יק ושאר הת"ח הגדולים שישבו ודנו וקבלו את ההחלטה בסוגיא החמורה הזו. ובכלל, ממתי מגדירים מפלגה לפי מעשיהם של ילדים?
קצת לחשוב17.12.18
71
איני יודע באיזה צד אתה ואני רוצה להאמין שכונותיך לשם שמים . אך דע לך ידידי המלומד אתה אינך בבית המשפט וגדולי ישראל וצדיקי הדור אינם צריכים את העדות אופי שלך ! ובטח לא את האישור שלך ! ! היה זהיר בגחלתן וכו'
אברך מודאג17.12.18
70
בינתיים עם כל הנצחונות שלהם הם ממש לה הרוויחו כלום. שס מושלת בהם אגודה בכלל לא שמה עליהם. יאאאללללהה היידה. לכו לדרככם. הדגלניקים שמגיבים כאן הם ילדים קטנים שנכנסים לפינה עם אייפון אסור. חבל שמישהו מהצד הנגדי עונה להם. תנו להם שש שלוש תנו להם בראש. תנו להם להתכתב עם עצמם. אולי סוף סוף יקלטו שנצחון ב
אני17.12.18
69
כל פעם מעמידים מישהו לראשות העיר וחושבים שכולם יעברו לדום.. דיי.עם ישראל מחולק לשבטים.חוץ מהפגל שקם וימות על מחלוקת!
טוביה החולב17.12.18
68
הגראי"ל אמר במפורש שיבא יום ויצטרכו לרוץ בנפרד
יוסף17.12.18
67
אני דומה לרבי שלי, כי גם הוא לא דומה לרבי שלו... דור דור ודורשיו, ולא עושים "העתק-הדבק" ואל תגרר אחר הפלג שביטל את גדולי הדור...
חכמת חיים17.12.18
66
גם על הרב שטיינמן טענו שהוא סטה מהדרך של הרב שך נו. אז אמרו ובואו נזכור מי עשה את הגירוש של גור מהחינוך העצמאי מי עשה את הסילוק של נתי גרוסמן מיתד ומי חילק את חדרה וגרודנא כשצריך להיפרד עושים זאת הבעיה היא שאגו"י חשבו שלאחר פטירת הרב שטיינמן הם יכולים לעשות מה שהם רוצים וגדו"י משום תורתם ולא משום שה
ריאלי17.12.18
65
איפה ר' גרשון בכל העניין הזה? רמז: התשובה בטור דעה שלפניכם .....
מאיר16.12.18
פתאום דואגים כל כך לרבנים הליטאים.... יאללה צבועים נמאסתם! אל תדאגו לליטאים ולרבניהם! אין צורך!
שונא צבועים!18.12.18
64
אם היו נותנים לגדולי ישראל להנהיג אז היינו רואים את אותו הנהגה כפי שהתווה מרן הגראי"ל הבעיה היא שיענקי השתלט
יוסי16.12.18
שמנכסים לו... יענקי גם פיקד על המבצע בצפון... ויענקי גם על הדרום.. וגם על עופרת יצוקה.. וגם על צוק איתן.. וגם האחראי על העברת השגרירות מארה"ב לישראל... יענקי ויענקי ויענקי ככה זה שאין לחסידים מה לענות!!!
יענקי נשיא ארהב16.12.18
63
ורק הוא אחראי על הכל וכל מה שדגל עושים זה באישורו
דוד היום16.12.18
הגאון המלוב"ן רבי יענקוש שליט"א
ירון17.12.18
הרי ר חיים צדיק קדוש וטהור ונכדו מכתיב לו מה ואיך! כולנו שמענו את ר חיים שואל בכותל מה הוא עושה שם הציבור לא מטומטם ולא תמים
פ16.12.18
62
של גדולי וחכמי ישראל! לא כדאי לך!
חזור בך!20.12.18
61
הם פרקו את עולו של מרן הרב שטיינמן בטענה שעסקני דגל מנהלים את סדר היום כרצונם, ושעזבו את דרכו של הרב שך. אתה פורק את עולם של גדולי הדור הזה ר' חיים קנייבסקי ור' גרשון אדלשטיין. ותשמע את עצמך, אותה אומר את הטענות שלהם בדיוק, כמו תוכי. לפחות הם הלכו אחרי מנהיג שלמרות שהיה בעמדת מיעוט וחלקו עליו חברי
תמהוני מצוי17.12.18
דגלאי מצוי פשוט לא חושב בכיוונים האלה. או פשוט לא חושב נקודה. יש כאן הפוך על הפוך על הפוך עד שהתבלבלתי.
יוסי18.12.18
ולא של נכדים כמו שזכינו בימי חייו של רשכבה"ג מרן הראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן
עקיבא18.12.18
60
פוחדים ממחלוקת ! פוחדים!
אוהב שלום 17.12.18
59
כך בגדו בדרכו!! הנקודה היא שכל מרן עושה כפי מה שבא לו ואיך שזה נראה לו, וכשהרב שטיינמן שלט אמרתם שהוא המנהיג והוא יכול להחליט אחרת מהרב שך כי השם שלח אותו לדורנו ואותו דבר תפנימו כבר צבועים שהרב קניבסקי הוא לדורנו ולכן צריך להישמע אליו ואפילו אם זה לא מתאים עם הרב שטיינמן
יענקי17.12.18
58
לבוא ולהגיד שכל אלה שהתייעצו אתו שעות ארוכות ושהיום נשמעים לגרח״ק שליט״א, כולם לא יודעים את מורשתו, וגם הגרח״ק עצמו לא יודע בין ימינו ושמאלו. לא רק במידת מה, אלא אין להם ״כלום״! ורק הוא זה שיודע... מעניין אם הוא באמת חושב שיהירות כזו גם היא חלק ממורשת הרב שטיינמן זצ״ל...
משה ד17.12.18
מישהו הציג לרב קנייבסקי את התמונה המלאה בכל עיר ועיר? מישהו הציג שאלה לרב קנייבסקי האם מותר לפנות בית כנסת קודם הקמת אחר? וכו' וכו' וכו'... לצערנו, המציאות, שאין אפשרות אמיתית לגשת לרב קנייבסקי ולהסביר לו בצורה מפורטת את פרטי הצדדים ולקבל דעתו דעת תורה, זאת בגלל כל הסובבים והאזניים שמכניסים לך לתוך
דני17.12.18
57
ולהפסיד בכבוד הוא כמובן לא יודע! אז מה עושים? כותבים שטויות ושקרים ע"ג הבלים... וכותב המאמר מבזה את עצמו בצורה נוראית מי שהבין... והעיקר הוא לא ישלים עם הניצחון של דגל חלילה וחס...
דע להפסיד בכבוד16.12.18
56
אם היו נותנים לגדולי ישראל להנהיג אז היינו רואים את אותו הנהגה כפי שהתווה מרן הגראי"ל הבעיה היא שיענקי השתלט וכולם עומדים דום
יוסי16.12.18
כל המועצת של אגו"י מורכבת מינקי'ס למיניהם. כולם במשבצת של "בן של" "נכד של". אני בטוח שיש הראויים גם ללא היחוס, אך אינני מכיר את נכדו של הגר"ח כדי לקבוע שאין הוא ראוי בזכות עצמו!
116.12.18
55
שלא היה להם שום קשר בחייו של הרב שטיינמן אליו... והם מעולם לא הלכו עפ"י דרכו.. ופתאום הצבועים האלו מעיזים להטיף מוסר "גדול השלום".. "אנחנו יודעים מה היתה דעתו של הרב שטינמן אילו הוא היה חי"... אתם הבנתם את זה?!
שונא צבועים בדם16.12.18
אהבו אותו בדיוק בגלל זה, שהיה איש השלום
לא הבנתי17.12.18
54
ברגל גסה, ומכאן החלו כל הפילוגים.
חיים16.12.18
עכשיו המצווה הכי גדולה שלו זה רק לתקוף את דגה"ת.... עזוב אותו "מעובדות במציאות" זה לא בשבילו....
לא לבלבל אותו16.12.18
53
כל כך טפשי לחשוב כך
אבד16.12.18
52
במקרה רק במקרה אגודה יצאה נגד ציפור נפשם של גדולי ישראל (יש לגדולי הדור זכות לחלוק) בחוק הגיוס. שתי נקודות א. בימי הרה"י זיע"א החסידים לא העיזו ב. אם זה היה קורה הרב שטיימן היה מתנהג בדיוק אותו דבר. נ.ב. חוק הגיוס באם לא יעבור ייסגור את כל הישיבות.
בחור21.12.18
51
היום ניתן לומר ולהבין כמה תבונה היה להגראי"ל כמה חתר למטרה במחיר דל שליטה חסידית בכל מיני וועדים ושאר חימומי כיסאות.
חרדי אמיתי17.12.18
50
הוא כותב טור דעה כמו מאמר (מיימאר) .הוא כותב פחות או יותר מה שהרבה חסידים חושבים (ומדברים).
חבדניק17.12.18
49
לא ראוי לתגובה!
לנחמיה אין תקנה16.12.18
48
הרב שטיינמן אמר "חכם עדיף מנביא אבל בבחירות הבאות (קרי תשע"ט הנוכחיות) כנראה נצטרך ללכת לבד".... בנוסף אתה מודה שבעבר עשו על פיו ומנגד אתה אמר דור דור ודורשיו... אז עכשיו עושים לפי ר' חיים קניבסקי.
אחד16.12.18
47
רצף של שקרים ושטויות בזול!
חחחח16.12.18
46
ו איך אתה אומר על עצמך שאתה מבני יעקב????????
א16.12.18
45
הודיתם בפירוש ששינתם מדרך הרב שך?????????????????????? את זה היינו צריכים לשמוע ולא היו צרכים שום מחלוקת בין הפלג ולדגל, מי שחשקה נפשו להישאר נאמן להרב שך היה הולך לפלג ומי שחשקה נפשו בזמנים חדשים יצטרף לדגל וחסל מריבות,
ניר בר קת17.12.18
44
מאוד כואב בקושי שנה עברה מפטירת הרב שטיינמן זצ"ל וכבר מחקו את המורשת בלתי נתפס ומזעזע חבל מאוד
משה 17.12.18
43
יסוד התורה והיהדות החרדית זה הציות לגדולי הדור, רוב מה שדגל התורה עושים בשלושים השנים האחרונות זה בהוראת גדולי הדור, ובעניין הזה שהוא העיקר אין שינוי, וזה שיש שינויים קטנים בין הנהגת מרן הגראי"ל למרנן הגרי"ג והגר"ח, זה לגיטימי, אבל הם לא 'משנתו' של אף אחד.
אליהו16.12.18
ואינך יודע כמה אחוזים נטו דבריו וכמה אחוזים הוספות מאת סובביו כמו שאינך יודע מה הציגו לפניו [שקוע בתורה וכל ידיעותיו מספורי סובביו]
משה בן אברהם16.12.18
אלא אינו מדבר בציבור רק נותנים לצד אחד להכנס ומדברים בשמו ואינך יודע אם לא ממציאים או לפחות מוסיפים וגורעים ומנצלים את שקיעותו בתורה
משה בן אברהם16.12.18
שגדולי ישראל לא יודעים לא שומעים שני צדדים..... בלה בלה בלה עולם כמנהגו נוהג. והמשיח מת
משה בן ישוע16.12.18
1) אם מוצא חן בעיניך ואם לא, הגמרא בסנהדרין צח ע''ב ''אם משיח הוא מן המתים כגון דניאל איש חמודות'' [הרבי הריי''צ אמר שמשיח הוא ענין תורני אלא שהנוצרים גנבו את המושג ואם הנוצרים יתחילו להניח תפילין לא נאמר בגלל זה שתפילין הוא מנהג נוצרי]. 2) תברר במקרה של אבוטבול האם היה כאן שני צדדים ושמעו את צד אגו
משה בן אברהם17.12.18
כשטרמפ יגיע לשטוף כלים במטבח של הרבי או אז תמכור לנו את המשיח שלך!! לנו יש רמב"ם והוא המחליט איך יראה המשיח לא הרייץ ולא הריטש.... הבנו?
משה בן ישוע17.12.18
לבקש על נצחון אביה, אולי המטבח עוד יגיע... ועכשיו ברצינות אם תעקוב אחר הרבי בוידאו באינטרנט תבין שהוא לפחות טיפה יותר ממה שאתה חושב ומעריך... [נקודה מתורתו בקצרה: משנה ראשונה כוללת כל ה6 סדרים. תרומתן - זרעים, מאימתי..עד -מועד, בית המשתה - נשים, להרחיק מן העבירה - נזיקין, הקטר חלבים - קדשים, כהנים
משה בן אברהם17.12.18
תודה על הרעיון הנפלא אולם במחילה זה לא הנושא הרבי במפורש רוצה אחדות בין כולם בין אם רצים יחד בין אם בנפרד חייבים לשלב ידיים למעננו ולמען תורתנו
אתמהה17.12.18
הרעיון לוורט יכל להיות ממש חמוד, שכל התורה כלולה במשנה הראשונה! כל כך רציתי שזה יסתדר... אבל במחילה - היכן מרומז סדר נזיקין ב"להרחיק את האדם מן העבירה"??? אותנו לימדו בישיבה שאם יש חור אחד קטן בבלון - כולו מתפוצץ. ואם נקודה אחת בסברא אינה מדויקת - אין כאן תירוץ. ואם כל הפרטים של הוורט לא מסתדרים -
גרשון17.12.18
לכסות את הבור וכן (פ''ו) הכונס צאן לדיר ונעל כראוי, היינו להרחיק מן העבירה. 2) מספיק שתאמין שהרבי מצדיקי הדור ותדע שיש לו חכמה נפלאה שאפשר להעזר בה (אין צורך בענין משיח בהקשר זה) תודה למערכת היקרה על אפשרות הביטוי.
משה בן אברהם17.12.18
42
עוד משהו לעניין בחיים?!
חפץ חיים16.12.18
41
כנראה בגלל תכונה זאת בבחירות הבאות הייצוג החרדי בכנסת ימחק. ואולי טוב שכך . החיים הינם בית ספר.
משה18.12.18
40
בכל דור מצוה לשמוע לגדוליו כמו ששמענו לרב שטיינמן שלכאו' כלא דעת הרב שך כך נשמע בקול הגרח גם שאין זה נראה כדרכו של הרב שטיינמן
אני17.12.18
39
נכון שהכתב הוא חסיד גור,,, א ב ל! שתים ועוד שתים הם ארבע, גם אם המורה הוא רשע, בחורי ישיבה שרוקדים כמו שיכורים,,, ובחורות סמינר שיוצאות מגדרן לרקוד על הדם, אלו מראות שלא נראו בחיי חיותו של ראש הישיבה זצוק"ל,
יוסי17.12.18
38
מישהו יכול להסביר על מה השמחה הגדולה לאחר הבחירות בכל בתי הכנסיות של דגל התורה בישיבות ובסמינרים עד כדי שכרון חושים??? אם נסכם את ההצלחות מבחינת הציבור החרדי בכללותו אין כאן כל הצלחה מיוחדת. מבחנת הנציגים המפלגות החרדיות שמרו על כוחם פלוס מינוס. בראשות העיר התמנה ראש עיר שאינו חרדי ודעותיו בעד חילול
איש17.12.18
אין שום מילה אמיתית בכל מה שהוא כתב. הכל רצף של שקים שטויות והבלים. הבן אדם פשוט לא יודע להפסיד בכבוד. זה כל הסיפור. ואידך זיל גמור.
תסלח לי18.12.18
37
בביתר הלכו המפלגות לבד בהסכמת ואפילו לבקשת אגודת ישראל בבית שמש הלכו לבד בבחירות הקודמות בהסכמת ואפילו לבקשת אגודת ישראל האם היה מחלוקת? לא! כך גם היה צריך להיות בירושלים, וכך הצהירו ראשי דגל בירושלם, מי שעלה על בריקדות היו ליצמן ופרוש, עכשיו כולם יודעים למה... ככה זה כשפוחדים מתוצאות. מרן הרב שטיי
יציב 16.12.18
36
של הרב שטיינמן (כנראה בגלל שהוא היה איש שלום ובעל מדות) וזוהי הוכחה לצדקת הכתבה [נוסף על כך שגפני העיד על עצמו הרב שך אמר ולא רציתי ללכת]
משה בן אברהם16.12.18
35
כאשר מצד אחד הוא כאילו בעד "השלום" ומצד שני הוא "שכח" להסית נגד החרדים "אהובי נפשו"... גם אתה מדבר בעד "השלום" ומסכסך ומפלג "תוך כדי דיבור"... כזה אדיוט כבר שנים רבות לא ראינו....
נחמיה=לפיד16.12.18
34
היוצא מפיו בא נשמע של מי אתה תלמיד? אף פעם לא חרגת מדרך רבותיך???? קל מאוד לדבר ולברבר על השני אבל קשה לשתוק!!!!!!!!!
אדם16.12.18
33
הוא גם מחצרות החסידים ואף היה ממובילי ומתווכי השלום בין דגל לאגודה. כמו כן מונה ע"י הגראי"ל להיות יועץ לראש העיר הרב קרליץ לאחר הוועדה הקרואה. וזה שוב הוכחה לכך שלהרב שטיינמן היו יותר גשרים וקשרים לציבור החסידי ממה שידוע בציבור. נוסף לכך שהרב רנד הוא ת"ח מבוגר מנוסה ואחראי עם טעם זקנים. ועליו אפשר ל
מקורב למרן13.01.19
32
מלא אמת כייף לקרוא אותה וכול המתנגדים לכתבה.ידוע שלא נעים להיפגש עם האמת אבל זו המציאות!!!!!!!!!!!!!אחלה כתבה
רעות17.12.18
31
בלה
בניו17.12.18
30
הרב שטיינמן הוביל את ההשתלטות על החינוך העצמאי. הרב שטיינמן הוביל בדרכי שלום אבל עמד על זכויות הרוב הליטאי מפני דורסנות של חוגים מסוימים... הרב שטיינמן רווה נחת מנציגי הציבור הליטאי
ללא שם17.12.18
29
לקרוא את רצף התגובות הנילזות נגד דברים מדוייקים עד למאד (גילוי נאות אין לי מושג מי הכותב הרב נחמיה היילברון לטומי אפילו חשבתי שזה שם פיקטיבי) וכך להתנפל עליו עם רוע מזוקק ?
וולול 16.12.18
28
שדגל היו נותנים לגור ולמשפחת פרוש לרמות אותם שוב ושוב ? אנשי דגל נראים לך מפגרים עד כדי כך ? נ.ב. אני מדבר על משפחת פרוש ושלמוני אמונים שלהם. אבל אף אחד לא מדבר כנגד החסידים שגם הם סובלים ממשפחת פרוש ומגור שרודים בהם.
חי חי חי16.12.18
27
לא נתן שילכו לבד ככה אגודת ישראל שולטים ברשויות המקומיות כמו שהיה עד היום בירושליים אפליה לא נורמלית נגד הציבור הליטאי כשהחסידים לוקחים הכל לעצמם
יהודי16.12.18
26
לעומת שתי מנדטים לדגל, שלא נגבר על זה שבעלז גם תמכה אז בדגל, ההסכם שנחתם אז, ה60/40 לא שוויוני לאגודת ישראל, היה אמור להיות 80/20!!! אגב, בגלל יחסי גודל צריך לסכסך את כל הציבור החרדי? שלא נדבר איזה חילול שם שמים זה עושה...
יהושע18.12.18
רוב הציבור החרדי האשכנזי (שכלל פחות מארבע מנדטים) תמך בדגל התורה. הקולות הנוספים של אגוי הגיעו מחבד שהביאו קולות חילוניים לרוב באופן חד פעמי, מאילת, מטולה, פרדס כץ, וכל הארץ. אותם אנשים לא הצביעו שוב ליהדות התורה. אגב, באותה תשמט, היו בחירות לעיריית ירושלים, בה דגל רצה בנפרד, וקיבלה יותר קולות מאגוי
שימען20.12.18
25
יש פתגם ידוע לעורכי דין באנגלית: If you have the facts on your side, pound the facts. If you have the law on your side, pound the law. If you have neither on your side, pound the table ובתרגום הכי טוב שאפשר: כאשר העובדות הן לצידך, תחבוט על העובדות. כאשר הדין לצידך, תחבוט על הדין. אם לא זה ולא זה ל
אריה17.12.18
תגובתך מצחיקה! כי מה תגיד שכל מי שאבעו או סבו היה אדמו"ר אז הוא אוטמטית יודע להיות מנהיג הצופה ברוה"ק על דרכי בני אדם וחתחבולותיו נכון זאת אמונת כל חסיד לאדמור"ו וכמובן רק לשלו ולא לשל אחרים כי האדמו"ר של זולתו הוא טיפש וע"ה ונבזה או אולי יהודי טוב שניתן לסבול לצרכים פוליטיים. אבל לליטאים אסור כבר
לאריה היקר17.01.19
הגדרת בצורה יפה את מה שהרבה חושבים ולאו דוקא חסידים
שלמה17.12.18
ורק רואים עד כמה הוא דיבר כמו ילד מפגר... וסליחה מכל המפגרים ממש לא התכוונתי לפגוע בכם....
רואים שטויות18.12.18
24
זה היה כך כל הזמן, עכשיו זה נפסק, הבנתם.............
בן תורה17.12.18
23
שמעיז לומר לגדולים שחיים אתנו מה לעשות.
יוסי17.12.18
22
היילברון ידוע כבעל דעה בכל דבר ובאופן אישי תוקף את עיתון יתד נאמן ומפלגת דגל כבר לא פעם. בכיכר נותנים לכל אחד שיודע לכתוב בעברית במה. גדולי הדור וההולכים לאורם אין להם בעולמם כלום מכל זה.
יהודי16.12.18
21
היום גדולי ישראל הכריעו כך. אז מי אתה יתוש בן יבחוש שתקבע ותחליט אחרת מהם? מי אתה שתעיז להחציף פניך ולקבוע שהם לא ממשיכים את הדרך של מרן?! חצוף! של נעליך מעל רגליך!
"חוצפא יסגא"16.12.18
מי שחושב שהוא מבין את הגראי"ל זצוק"ל טוב יותר מהגר"ח הגר"ג ויתר הגדולים הוא אוויל שאינו ראוי להתיחסות........
מישהו16.12.18
20
הרב שטיינמן עצמו הוא זה שאמר אחרי הבחירות הקודמות שבפעם הבאה יצטרכו ללכת בנפרד...!!
יוחנן16.12.18
הוא הרי יודע הכי טוב מה היה הרב שטינמן עושה... אז אל תבלבל אותו...
תעזוב אותו16.12.18
19
אתה לא ראוי לתגובה!
איתי16.12.18
18
כל השקר הזה שנקרא רביץ . וזה שדגל לא שומעים את התושבים ומצניחים פעילים פוליטים בשביל הגובים.... סיימנו איתכם.... הלך הגראי"ל. הלכה המפלגה... בצלוחה מקלב והרצברג ושות...
שמוליק16.12.18
17
אני אוהב שאתה קורא לעצמך הרב! אתה נשמע בעל גאווה
new Yorker 16.12.18
16
די להכללות משה גפני אמנם מתנהג בשחיתות אבל זה לא בגלל שהוא ליטאי התכונה שלו הגיע בגנים מגור ומה לעשות למרות שהוא נהיה ליטאי זה נשאר לו בדם כך שאין להכליל את כל הליטאים אני אישית כשברחוב צועקים עלי ליטאי גנעב אני מוחה על הזילות ואומרים שגפני לא מייצג את הכלל אמנם הוא ראש דגל התורה אבל לא הוגן להכליל
מגיב19.12.18
15
זה זועק לשמים, מפני שהם ידעו טוב מי היה מרן הגראי"ל שטיינמן מה רצה וכיצד הוביל את תנועתו, הוא רצה לא פחות מאחרים את הגדלת נציגות דגל התורה, הוא ידע במשך שנים כי יש מקומות היכן שאפשר להגדיל את הכח, אבל בשום אופן לא הסכים לתת יד למה שעשו במערכת הבחירות האחרונות, דרכו היתה שונה בתכלית, הוא היה בעד הידב
דגל הפלגנית17.12.18
פתאום כל החוסידים יודעים בדיוק בדיוק מה היתה דעתו של מרן הגראי"ל על כל דבר... ועוד הם מעיזים ללמד ולהטיף מוסר את... תלמידי מרן הגראי"ל זצ"ל... ובראשם גדולי הדור שליט"א... אתם הבנתם את האבסורד שבדבר?! הם מקיימים בהידור רב את מאמר חז"ל "בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגא" רחמנא ליצלן
"חוצפא יסגא"18.12.18
14
לא מבין למה התגובות כאלה רדודות ואישיות אם קראתם את כל הכתבה בהחלט הוא צודק לבוא ולעמוד על זכויות של ציבור זה משהו אחד, אבל אחרי זה לחגוג ולשמוח ולצעוק 6 3 בישיבות ובסמינרים זה בושה שמראה על חוסר יראת שמיים, שמבפנים זה רקוב ובעיקר על אובדן דרך שהתחיל ממזמן רק שהיה את מרן הרב שטיינמן שבלם זאת כמה שאפ
בנדה17.12.18
בוודאי ובוודאי שמותר לדגה"ת לשמוח אחרי כזה ניצחון, בדיוק כמו שהחסידים צהלו ורקדו בניצחונם הגדול בתשמ"ט, ואפי' ששם זה בכלל לא היה קולות החסידים כידוע, קל וחומר כאן שהכל היה נטו קולות ליטאים, למרות כל האויבים מבית ומבחוץ, ובעיקר בפנים, אז קצת שמחו ורקדו גם זה אסור להם?!
בנדה18.12.18
13
תשמע סיפור חמוד. בישיבה היה לי חבר טוב אפילו טוב מאוד. למדנו המון ביחד וגם עוד כל מיני דברים. לאחר שהתברר לנו שבנושא ההשקפתי אנחנו חלוקים (הוא עצניק ואני ממש לא.) נפרדה דרכינו . לאחרונה פגשתי אותו באירוע והוא סובב את הראש . אמרתי לו "אתה לא חייב להגיד שלום".... הוא אמר לי. או יותר נכון הוא
יענקלה17.12.18
12
זה כל הסיפור... לא נורא נחמיה... קח כדור הרגעה ולך לישון מהר חמודי אולי בבוקר תכתוב קצת פחות שטויות... אולי...
קח כדור הרגעה16.12.18
וגם פתח תקוה, ראשון לציון, והעיקר, לעשות כזו מחלוקת, זה נצחון ???????????
יענקב17.12.18
הם שחיתות של משפחת פרוש, שמוביל את אגודת ישראל לתהומות של נוכלות ורשע. דגל פשוט לא ידעו על גודל נוכלותם של משפחת פרוש, אם היו משערים זאת בזמן. משפחת פרוש הייתה נופלת בבחירות אלו בכל מקום.
חי חי חי17.12.18
רק לגור זה קשה עדיין לעכל... אבל הקב"ה "כל יכול" והוא יעזור שזה גם יתעכל אצלם בקרוב...
עיכול איטי....18.12.18
11
וידוע שבנסיעה שלהם הראשונה נעלמו כל הכספים שנתרמו ולכן מינה הגראי"ל את יעקב וירזבינסקי שיפקח שאף אחד לא "ירים את הכסף" ובאמת בשנים האחרונות הגראיל לא היה בדעה אחת עם הגערר רבה וד"ל (עיין ערך החינוך העצמאי) אלא מאי שכואב לך שהפסיקו לוותר לאגודה? שהפסיקו לתת להם לגנוב מקומות של ד
יצחק16.12.18
10
יתד נאמן הדגיש כל מערכת הבחירות שדגל מאחלת הצלחה גדולה לאגודה, אך זכותינו לבדוק בהגינות וביושר כמה הליטאים שווים מול החסידים. התוצאות דיברו בעד עצמם. והצד המפסיד מדבר כעת על 'פילוג' ו'מחלוקת'. זה ממש מגוחך. אל תעשה מהגראיל זצל- מטומטם.
אברך רגיל18.12.18
רוצים הנהגה של מרנן ורבנן ולא של נכדים
אהרן18.12.18
9
למי שלא שם לב להתנהלות מפלגת יהדות התורה מאז פטירתו של הגראיל, אנשי דגל הם אנשי שלום, וניהלו מערכת בחירות נקיה ומכבדת. מאידך אנשי אגודה מהתחלה לא פסקו מלהתנהל בצורה בריונית ומפלגת, כגון הדחת פינדרוס באלעד, דין צפת כדין ירושלים, דין ביתר כדין בית שמש, וכו'. מה הסיבה? פשוט מאד, בזמן הגראיל גם אגודה
יצחק17.12.18
8
של שטויות והבלים כתב מי? הוא ליטאי? או שהוא חסיד ההוזה שהוא באמת מבין מה היא מורשת של הרב שטיימן? מה פירוש לוותר? אם מתנחל אצלך בבית באחד החדרים מאן דהוא שאומר שהחדר הזה שייך לו, כי המשפחה שלו גדולה יותר, אז לפי דעתו של הכותב, מורשת של הרב שטיינמן זה לוותר? אנחנו צריכים לוותר על כל הצרכים שלנו לובת
מי 17.12.18
7
6-3-6-3-6-3!!!!!!!
לאחר העיון16.12.18
6
איך אתם נותנים להדיוט שכזה לכתוב לכם טורים !! תתביישו!!!
איציק 16.12.18
5
אם אתה בעצמך מחרחר מריבות אצל היהודים! תתבייש לך!
שונא צבועים!16.12.18
4
אתה כותב כ"כ הרבה רצף של שטויות ושקרים שא"א בכלל לענות לך...
מפוקח16.12.18
3
מקלב וגפני הפכו את המפלגה לביזיון מהלך. אסור שמקלב ימשיך לייצג את היהדות החרדית . אפילו אצל החילוניים לא יקלטו אותו. חוץ מכבוד לא מענין אותו כלום. שימו לב שכל יום הוא מנציח את עצמו בעיתון!
מחפש האמת18.12.18
2
אגודה,לא דגל. אגודה הם אלו שלא רצו לתמוך בליאון ו''בזכותם'' כמעט ועלה ברקוביץ',שאני בטוח שאם הגראי''ל היה חי היה נלחם בכל מחיר (כן גם למה שכותב השורות קורא ''פילוג'') שהלה לא יבחר. דגל לא בחרו בפילוג,אגודה הם אלו שהתפלגו...
יאיר16.12.18
1
אבל פשוט אין להם זמן לייצורים כמוך. אתה מבין? חבל לבזבז עליך את האנרגיה. תמשיך לכתוב שטויות והבלים.
דגל16.12.18
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

רבנים, אישי ציבור ועמך בית ישראל בהקבלת פני רבו לראש"ל

ישי כהן | 10:27

עמדו צפופים גג על גג

המונים בשמחת חג והקבלת פני רבו אצל ראש הישיבה | גלריה

חיים רוזנבוים | 09:44

המונים עלו לרגל

רחוב בן זכאי: ראש הישיבה קיבל את העולים בסבר פנים יפות

חיים רוזנבוים | 07:39

כל חמירא 

הגוי התקבל בבית הרב ורכש את החמץ

חיים רוזנבוים | 07:37

זמן חרותנו 

המונים עלו ברגל להתברך בחג מהגרמ"ש אדלשטיין 

חיים רוזנבוים | 07:36
ש

בריאות זה הכול

מלחמה? אזעקות? דואגים לנפש הילדים!

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

ארבע שנים להסתלקותו 

נחנך בת המדרש החדש בביתו הראשון לציון הגאון רבי אליהו בקשי דורון זצ"ל

חזקי שטרן | 27.04.24

חג האמונה

חוגגים את המימונה בשידור חי ב'כיכר השבת' | כל הפרטים

כיכר השבת | 27.04.24
ש

מול שריד בית מקדשינו

צפו בסרט המרגש: מאות חולי סרטן ובני משפחותיהם בערב תפילה ושירה

אסף מגידו | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מי שקלקל, יקום ויתקן בעצמו | צפו

יוסי אליטוב | 27.04.24
ש

חצי מחיר מתל אביב

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף בריטניה ישראל | מקודם

הילולא דצדיקיא 

המונים השתתפו בהילולת הצדיק שערך בנו באשדוד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

נגיל ונשיש בזאת התורה

הרבנים ולב לבייב הוקירו את לומדי התורה מבני העדה הבוכרית | גלריה 

חיים רוזנבוים | 26.04.24

להרבות בהם בדברי תורה

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24
ש

בעלי עסקים?

כך תזהו חשבונית פיקטיבית • מסייעים למניעת פשיעה וטרור 

כיכר בשיתוף רשות המיסים | מקודם

תיעוד בלעדי

הגראי"ש לגר"ד לנדו: "עם הכלי הזה החזו"א היה מודד מרור"

חנני ברייטקופף | 25.04.24