כיכר השבת

אפליה עדתית

הדרשן הזהיר: אשכנזי שמפלה - יבוא בגלגול של ספרדי

הרב מאיר אליהו, מגדולי הדרשנים בבית הכנסת 'מוסיוף', תקף את מנהלי המוסדות שמפלים ספרדים, ותהה האם ספרדים שמקפחים - הם גלגול של אשכנזים שבחייהם היו מקפחים (חרדים)

79
כיכר השבת | כ"ב בשבט | 28.01.19
בית הכנסת מוסיוף. ארכיון
בית הכנסת מוסיוף. ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

הרב מאיר אליהו, מחשובי מגידי השיעור בבית הכנסת מוסיוף בירושלים, יצא בחריפות נגד מנהלי מוסדות החינוך - תלמודי התורה, בתי הספר והסמינרים, שלא מקבלים תלמידים ותלמידות ממוצא ספרדי או בנים ובנות למשפחות בעלי תשובה.

הרב מאיר אליהו, נחשב לגאון עצום היודע אלפי מקורות בהלכה בעל פה, וחיבר ספרים רבים בהלכה ועל הש"ס, הוא מפגין ידיעות נרחבות תוך ציון המקורות בעל פה בשיעוריו בהלכה ובאגדה.

בשיעורו בפרשת השבוע בבית הכנסת 'מוסיוף', יצא הרב אליהו בחריפות נגד מנהלי מוסדות שעושים סלקציה ולא מקבלים משפחות ספרדיות או בעלי תשובה.

"יש ילדים מסכנים אין להם איפה להיות, אתם עושים להם סלקציה, איפה היראת שמים מקודשא בריך הוא?", אמר הרב אליהו, "יש שלא נכנסו לישיבות כי לא קיבלו אותם ומה קרה להם? יצאו לתרבות רעה, שבאבניקים. מסכנות בחורות נשארות בבית כי לא קיבלו אותן".

הרב אליהו המשיך ואמר כי "יש איזה ספרדי אחד ידוע שהוא בעצמו בעל תשובה, ופתח סמינר לבנות - 80% אשכנזיות 20% ספרדיות, אבל אתה ספרדי! ואתה בעל תשובה, ואיך אתה עושה סלקציה בין ספרדים לאשכנזים? במקום שתעשה אפליה מתקנת?.

"מה אין לכם פחד ויראת שמים מהקדוש ברוך הוא? לא מפחדים? איך אמר הרב יהודה פתיה? אמר לאשכנזים הירושלמים 'אל תזלזלו בספרדים כי אתם תתגלגלו בספרדים', זהו, ומי יודע אם כל הספרדים היום שסובלים את כל הקיפוח הזה, אם הם בעצמם לא היו אשכנזים גלגול קודם שעשו קיפוח, ככה זה עובד".

הרב אליהו הוסיף וסיפר כי הרב פתיה אמר שהוא עצמו הראיה, שכן הוא העיד על עצמו שהוא גלגול של ה'נודע ביהודה', גדול הפוסקים האשכנזים, "שהוא קצת היה לא הכי מסמפט קבלה", כלשונו של הרב אליהו, "התגלגל בראש המקובלים - ולא רק זה, ספרדי".

כזכור, הרב אליהו התפרסם ברשת, בזכות סיפור משעשע במיוחד שקרה לו בעת ששהה במיאמי, שם לדבריו, ניגש אליו אדם עם קילו מריחואנה וביקש שיקח את זה ממנו, מאחר ולטענתו הוא כל הזמן משתמש וזה מפריע לו בחיים.

הרב אליהו סיפר כי הריח את הצמח ו"ממש נהנה מריחו הטוב", ואף בירך עליו "בורא עשבי בשמים". בהמשך, לדבריו, הוא אף הניח אותו באגרטל בבית הכנסת בכדי שהציבור יוכל לברך על הצמח, עד שבשלב מסוים האגרטל והצמח - פשוט נעלמו.

תוכן שאסור לפספס
79 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
ואם יחזור בגלגול של ספרדי,אז מה? אגב,גלגול בא לתקן-אז כנראה שרק ע''י היותך ספרדי אפשר להגיע למושלמות...סתם
יאיר29.01.19
34
כבר עכשיו הם הרוב הגדול של הציבור החרדי. . למה הספרדים ובעלי התשובה. לא מתעקשים ללמוד דווקא במוסדות משל עצמם. ולתת לזמן לעשות את שלו?
Zelig AmZaleg28.01.19
33
לכן אינני שולח למוסדות של ספרדים.. ככה אני נחיתי ועלוב נפש.
אני ספרדי נחיתי28.01.19

הצגת כל התגובות

32
מי ששמע אותו יודע במי מדובר...
אדיר28.01.19
31
בכל מוסד אשכנזי יש ספרדים רבים, אבל במוסד ספרדי - כמה אשכנזים יש??? אז מי מפלה?
צרפתי29.01.19
איזה אשכנזי רוצה ללכת למוסד ספרדי???????????. ואני אשכנזי מכל צד.
ראובן יעקובי29.01.19
אכן עצוב לשמוע.....
יהודי10.06.20
הם לא באים למוסד ספרדי להתקבל-רק להפך
ד29.01.19
נראה כי אתה לא מבין בקבלה למוסדות בארץ הקודש, אולי בצרפת טוב יותר בנושא הזה אבל כאן אשכנזים ממריים את חיי הספרדים להתקבל למוסדות "שלהם" !!! למוסדות של ספרדים הם בעצמם לא ניגשים בבקשה לקבל אותם כי הם "המובחרים" אז למה שילכו ללמוד אצל "הנחיתים"????? אז לך ללמוד קודם עיברית בטרם תצא בהצהרות שגויות!!!!!
עליזוש29.01.19
30
רבי ישמעאל אומר, בני ישראל, אני כפרתן, הרי הן כאשכרוע, לא שחורים ולא לבנים, אלא בינוניים. משנה נגעים ב א
יוני28.01.19
לפי רוב המפרשים (ראשונים ואחרונים) זה עץ שנקרא Buxus, או Boxwood. זהו עץ בהיר מאד, לא לבן ממש אבל צהבהב בהיר כעין השנהב. אז זה לא לבן וחסר צבע כמו הסקנדינבים, אבל גם לא כהה כמו הערבים.
חכם29.01.19
זה לא שחורים ולא לבנים. חוץ מזה שבאקלים של ארץ ישראל ברור שהצבע של עם ישראל היה כמו הספרדים ולא כמו האשכנזים שדומים לגרמנים
יוני29.01.19
ולא רק בצבע
מני18.01.21
עלוקות נחיתיות.
יופי28.01.19
29
אבל כואב לו על זה מאוד
שמעון28.01.19
28
כולנו יהודים טובים ועם ישראל תמיד היה מחולק לשבטים וכל אחד והמסורת שלו, בין הנ"ל לבין לכפות ולהתעלק על המוסדות האשכנזים המרחק רב מידי, הרי יש להם מוסדות ספרדים מצויינים למה הצורך לילל אם לא לגרוף קולות וקופה על החשבון? אגב סגנון דיבורם וכו' ממש לא מתאים לבתים שבהם גדלנו וד"ל, אם הייתי ספרדי לא הייית
דודי29.01.19
יש טיפולים פסיכולוגיים מתאימים.. אבל זה מהווה תקדים שהציבור הספרדי כקולקטיב , סובל מתסביך שכזה ...
פסיכולוג קליני29.01.19
27
הפרענק בלייבט הפרענק. גם אם הוא גאון גדול ודרשן ידוע
אריק28.01.19
ההודעה שלך נכתבה ב2812019 ואני מגיב עכשיו ב1062020 ואני מסתפק אם אתה חי נבילה איך אתה מדבר על רבנים
יהודי10.06.20
26
יש מוסדות שמיועדים לבעלי תשובה ספרדים רק שהם מעוניינים להיות דוקא במוסדות אשכנזים ולא ברור למה, הרי אין הבדל בין אשכנזים לספרדים ובין בעלי תשובה לחרדים מבטן ומלידה. וכן לא ברור למה גדולי הספרדים כגון דרעי ושות' לא שולחים לישיבות ספרדיות או לסמינרים ספרדים שהרי הם יותר טובים מהאשכנזים ואותם &#03
מכלוף החושב28.01.19
אתה לא נתקלת ביהודים ספרדים שבוכים דם בגלל גזענות מחפירה. אילו היית מכיר אותי הייתי מספר לך עם הוכחות מה שאשכנזים עשו ועדיין עושים לי.
יהודי אמיתי28.01.19
25
ותראו מה כתב התרומת הדשם לפני כ 500 שנה על ספרדים, וכן תקראו בספר ךפרי הארץ כמה רבי מנדל מוויטבסק סבל מהספרדים, אז תפסיקו לבכות, כי האשכנזים למדו מהפרענקים
יעקב28.01.19
אשכזני נכבד ידוע גם ידוע מכתב רבי חיים מוולוזין שכתב לספרדים שהיו שולטים בארץ ישראל שיקבלו ויצרפו למניין את אחיהם האשכנזים. אבל ואחד גדול הספרדים לא קבלו את האשכנזים כי ידעו שהרוב מעורבים מגזעים של גרמנים רוסים ועמלקים ומה לא ובשל כך החליטו גדולי הספרדים צאו ממחננו
ולוזין28.01.19
24
ומה עם שאשכנזיםמפלים אשכנזים 🤣הם הולכים לאבדון 🤣
לאה28.01.19
23
הרה"ג הרב מאיר אליהו שליט"א הוא הדרשן הכי טוב בעולם התורה כיום ולא רק במוסיוף..מתנה ענקית שבורא עולם נתו לנו!!
צב ליאור05.07.20
22
הקהילה הספרדית לא הרשתה לקבור את האשכנזים בבית הקברות הספרדי. אבל האשכנזים במקום להתבכיין פתחו לבד בית קברות ומוסדות והרימו ראש. כעת תאכלו את מה שבישלתם. תסתכלו כיצד מתנהגים הבוכרים לרוסיים האשכנזיים שרוצים לחזור בתשובה. כמו אל גויים.
יוסף28.01.19
באמת חבל שכולכם לא נמצאים שם בחלקה רשעים בחיהם קרויים מתים
מישהו חכם18.01.21
21
אותי גם לא קיבלו לישיבה על אף כישוריי ובמשך הזמן למדתי במוסדות חילונים והצלחתי בעבודה מכובדת עד ששוב התעוררתי וחזרתי בתשובה ושוב מתאכזב מאשכנזים ששמים לי רגל ומכפישים את שמי על לא עוול בכפי. אני לא יחזור להיות חילוני בגללם,אך אני מסרתי אותם לדין שמיים ולא אסלח להם לעולם. אני מייצר על כך שהם שקרנים ו
יהודי אמיתי28.01.19
ובתור אשכנזי אני מוקיע את האנשים המפלים ללא סיבה . אבל זה לא נכון לומר 'אשכנזים' כמו שלו נכון לומר על העצניקים שהם הציבור החרדי, שהרי הם רק מיעוט מופרע כך גם כאן. אבל באמת בושה וחרפה שהגענו למצב תת רמה כזה.
אוהב ישראל29.01.19
אז מה לעזאזל יש לך לחפש אצלם??? או שאתה רק מחפש תירוצים להתפקרות שלך, ורוצה לתלות את האשם באחרים.
תמה28.01.19
ולעולם לא תגיע למקומו.(בעש"ט).
שמעון29.01.19
20
הרב מאיר אליהו גאון עצום בתורה ואיש אמת! ישר כח על התוכחה על נושא נדוש אך עדיין לא מתוקן לצערינו.. אגב.הסיפור בסוף הכתבה לא קשור לתוכן ומיותר. גדלות בתורה זה על ידי עמל בלבד.מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים והקב"ה והתורה "דואגים" על פירסומו בעולם. הרב מאיר אליהו זכה לפירסום בזכות גדלותו בתורה .מספיק
יהודי פשוט28.01.19
19
למחות על ביזיון התורה שנשפך, בתגובות הנ"ל נגד תלמידי חכמים, גאוני עולם סתמו את הפה המלוכלך שלכם . איך אתם לא מתביישים בעצמכם אחרי שכתבתם את הארס הזה על אנשים שאין לכם בהם שום מושג. אנשים אמרתי? אם ראשונים כבני אדם אנו כחמורים. ואם אתה לא רוצה להיות חמור, אז עדיף לך לומר שראשונים כמלאכים ואז תהיה לפ
ששון 29.01.19
18
שמנהלימוסדות חינוך שמפלים ספרדים גורמים לדורות של לא-דתיים ויענשו משמים על כך. הוא דיבר יוצר חריף מגלגולים והוסיף שהקל ביותר יהיו ספרדים חילוניים שיחזרו בתשובה. כששאלו הרב הצדיק המקובל וקדוש רבי בנימין זאב חשין זצוק"ל למה הוא בעיקר מתקשר עם הספרדים ועובד כל כך הרבה להחזיר ספרדים בתושבה, הוא ענה "שתי
רב י. סאפורטה28.01.19
טוב המשפט האחרון שלך לא אמיתי .אני אשאל זאת"איך אתה יהודי עם אתה מדבר עברית ? היהודים מבני עדות המזרח דיברו בערבית עברית זה של הציונים תבין אשכנזים מדברים באידיש כי לא רוצים להיות ציוניים .
נננ08.10.20
17
בבקשה בואו כולם ונשמור על אחדות הלא זה רצון השם כולם בניו כמו כל אב שרוצה שבניו יהיו מאוחדים ורווח לו כך גם השם רוצה לראות בבניו מקשה אחת. בבקשה!
שרה29.01.19
16
שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א שאלה - 172292 לכבוד הרב שלום רב האם רבי יהודה פתיה היה גלגול? הרב..... ושה...., זה כתוב בספרי רבי יהודה פתיה? תשובה למאי נפקא מינה ומה תועלת יש לנו בזה? ומה לנו להתעסק בנשמות של גדולים שהיו אש שלהבת.
יתרו29.01.19
אפשר גם להגיד על הארי" הקדוש למה עסק בגלגולים בכלל מה לנו להתעסק בזה(גם רבי חיים ויטאל היה גלגול של המגיד משנה ועסק יותר בקבלה בגלל שלא האמין ממש בקבלה אצל המגיד משנה אותו דבר גם אצל רבי יהודה פתייה שבגלגול הקודם שלו לא היה ממש אוהד קבלה ויש לנו ללמוד מזה שאדם שיש לו חשק לקבלה צריך לממש זאת ולא לומר
44408.10.20
15
מי שמעיז להגיד דבר על רבנים לא משנה ספרדי או אשכנזי-לא כדאי לו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
שרה28.01.19
ספרדי ואמיתי!!!!!
פצצה28.01.19
14
הרי את הרעיון של "מכסות לספרדים" לא הם המציאו.
רפאל28.01.19
13
הרב מאיר אליהו - גאון הגאונים, זה לא אנושי הבקיאות שלו אז לכל אלו שחושבים להגיב, תשמעו שיעור אחד שלו ביוטיוב ואחר כך תכתבו מה שאתה רוצים.
מיכאל28.01.19
12
גברותי ורבותי תפסיקו לבלבל את עצמכם ואת כולם. "ספרדים" הם רק אלה שהם צאצאים של מגורשי ספרד. בין אשכנזים, דווקא יש הרבה שהם צאצאים של מגורשי ספרד ו"השתכנזו" בנסיבות כאלו או אחרות. לרוב משום מה שקורא לעצמו "ספרדים" אין שום קשר ליהדות ספרד והם לא צאצאים של מגורשי ספרד כלל. לכן תפסיקו אלה שאין להם שום ק
אשכנזי גאה17.04.20
11
והספרדים המופלים הם גלגולים של מפלים.
חשבונות הגלגול28.01.19
10
אם העומדים בראש שס המייצגים את הספרדים שמים את ילדיהם בישיבות וסמינרים אשכנזים אז למה שהמנהלים יקבלו את הספרדים?
אמא כואבת28.01.19
9
אתה לא מתבייש?אתה טיפש ככה מדברים על ענק בתורה?? אני מוחה על ביזיון תלמיד חכם
פני הדור כפני הכלב28.01.19
8
מישהו יכול להסביר לי את התופעה?
אבנר ויצמן29.01.19
דבר ראשון זה לאו דווקא תימנים אלא ספרדים סתם(אולי זה תלוי בישיבות). דבר שני לא תמיד הספרדים הם העילויים. דבר שלישי יכול להיות שבגלל שהספרדים שמתקבלים לישיבות אשכנזיות הם ההכי טובים מבין הספרדים שנרשמו משאין כן אשכנזים, לכן זה יותר בולט
יעקב ראובני 29.01.19
7
בושה וחרפה לכתוב מילים כאלו על הנודע ביהודה שבנו כותב בהקדמה שאביו היה בקי בכל כתבי הקבלה כלשונו הטהור כל רז לא אניס ליה קצת דרך. ארץ ופחות דמיונות
יחיאל28.01.19
ככה אומר הרב יהודה פתייה ובכלל גם האר"י כתב זאת על רבי חיים ויטאל שהיה גלגול של המגיד משנה. ידוע שהנודע ביהודה לא היה פוסק כמו הקבלה והיה משאיר אותה ליחידים ולא לרבים בגלל זה בא רבי יהודה פתייה ואין שום זלזול בזה זה האמת
נננ08.10.20
6
אבל נראה שיהודים תמימים לוקחים את דבריו כמשמעם ברצינות. כי באמת, אם הם אשכנזים שהתגלגלו בספרדים אז מה יש להתלונן... וכי כל כך רע להיות ספרדי? וכי היו מחליפים בעד כל הון את האוכל ואת הפיוטים??? וחוץ מזה, הרי מגיע להם להיות ספרדים, לשכנזים האלה... אמנם עדיין אפשר להשאיר כל גלגול בעדתו המקורית. כי ה
משולם28.01.19
5
שכזה
אשר28.01.19
היזהרו בגחלתן...
א.28.01.19
הפסוק הזה אז זה הולך ככה-"והוי זהיר בגחלתן שלא תכווה והוי מתחמם כנגד אורן של חכמים שנשיכתן נשיכת שועל ועקיצתן עקיצת עקרב וכל דבריהם כגחלי אש..."(אבות פרק ב)-אז אני לא ממליצה לך להגיד כאלה דברים!!!!!!!!!!!!
שרה28.01.19
4
יש היום ברוך ה' הרבה מוסדות מצוינים לספרדים ויש הרבה מאד קילקול אצל האשכנזים היום ספרדי בן תורה יודע לא לדרוך במוסדות של האשכנזים הם ירדו בגדול.
חיהלע29.01.19
3
אין על הרב מאיר אליהו בעולם! כן ירבו כמוהו ...מי שמדבר עליו רעה זה רק מקנאה ! כל מילה שיוצאת לו מהפה חקוקה בסלע צודק בכל מה שיגיד צדיק וחכם אמיתי ! הלוואי שהיו יותר כמוהו (כבוד כל החכמים והצדיקים במקומם) ה' ישמור לנו את רבנו מאיר אליהו שליט"א ויאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים ... אמן כן יהי רצון
שרי אזולאי27.03.23
2
הרב מאיר אליהו גאון עצום תפסיקו לקנא שהוא בעל תשובה ועקף את כל ה"חרדים" מלידה ממזמן בכל תחום אפשרי.
שלומי שלום03.01.24
1
האם קיבלו אזרחות ספרדית בספרד? הרי היו סוג ג׳ ואף גורשו מספרד. כנ״ל האשכנזים באשכנז.
אין דבר כזה יהודי ספרדי 06.05.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

פעוטה בת שנה וחצי נכוותה משתיה רותחת; מצבה בינוני

קובי רוזן | 17:16

היסטוריה ואקטואליה

כישלון המרד שהפך נשים וילדים קטנים ל"חיות מחמד"

ישראל שפירא | 14:54

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: מסע הכרחי לתוך נבכי הנפש  | צפו

כיכר השבת | 14:26

לזכר הקדושים

תיעוד מרגש: 'א-ל מלא רחמים' במחנה ההשמדה זקסנהאוזן 

כיכר השבת | 11:03

עם מוט ארוך

תושב בית שמש ניסה להסיר דגל ישראל - ונעצר בידי השוטרים

קובי אטינגר | 10:37
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם

שוטרים ימנעו את הכניסה | הפרטים

צה"ל מבטל את הילולת הרשב"י במירון בגלל המלחמה: "חשש לפגיעה ממשית בחיי אדם"

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24

קידוש השם

הפרס היוקרתי של אירופה הוענק לגר"פ גולדשמידט

חנני ברייטקופף | 09.05.24

התכנית נקבעה

עם 3 אירועים מצומצמים: כך תראה השנה ההילולה במירון

נחמן שטרנהרץ | 09.05.24
ש

השנה יותר מתמיד

ערב זיכרון ייחודי לחללי צה"ל יתקיים בבית שמש

אסף מגידו | מקודם
ש

השקעה בטוחה ויציבה

נדל"ן מניב בשליש מחיר? הכירו את ההשקעה החכמה בפתח תקווה

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

אשריכם תלמידי חכמים

עשרות מסכתות לע"נ הגר"ש בעדני | מעמד הסיומים נערך בצפת

חיים רוזנבוים | 09.05.24

פלפול מעמיק

"כל מה שיאמר לך בעל הבית - עשה" | הליצנים הוסיפו "חוץ מצא"?

ישראל שפירא | 09.05.24

הדרך לחיים טובים

מהפרשה אנו למדים: האם יש מושג של "חיה ותן לחיות? | צפו

כיכר השבת | 09.05.24

הלחצים שהופעלו ולמי יש סיכוי?

סערה בקהילה החרדית בשוויץ: התקבלה החלטה לערוך שוב בחירות לרבנות העיר | סיקור

חיים רוזנבוים | 09.05.24
ש

אביב הגיע ואיתו ההוצאות:

 קבלו הלוואה שתחסוך לכם זמן וכסף עם תנאים מעולים!

כיכר בשיתוף בנק הפועלים | מקודם

הטור השבועי

מותר כבר לבכות? // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 09.05.24

"המקום שורץ עמלקים"

הפוסק נגד העלייה לקבר יהושע בן נון: "מסכנים חיי חיילים"

ישי כהן | 09.05.24

פרשת השבוע | צפו

האם כל יהודי יכול להיות קדוש, או שרק יהודים רמי מעלה?

כיכר השבת | 09.05.24