כיכר השבת

'כיכר' והרישום לישיבות

לחדש מבפנים, יחס אישי והסתכלות עמוקה • ישיבת 'לנדא'

העיקר הוא הטעם בלימוד, המוכנות לחיים, היחס האישי והחברות בין הצוות לבחורי הישיבה • "כיכר השבת" עם פרק ה' בפרויקט הישיבות "המבוקשות", והפעם - "ישיבת היכל יצחק - לנדא" (חרדים)

62
אבי רבינא | כיכר השבת | כ"ג באדר א' | 28.02.19
לחדש מבפנים, יחס אישי והסתכלות עמוקה • ישיבת 'לנדא'
(צילום: Aharon Krohn/Flash90)

אם לפני ארבע שנים, השם 'היכל יצחק – לנדא' טרם היה מוכר בעולם התורה, הרי שהיום, הפכה ישיבת 'היכל יצחק', המכונה בפי כל 'לנדא', על שם העומד בראשה - הגאון רבי ישראל לנדא, לשם נרדף להצלחה ויוקרה. הישיבה שוכנת בקמפוס רחב ידיים בירושלים, הרחק משאונה של העיר, שם בנתה 'לנדא' את עצמה מישיבה אנונימית לשם דבר בעולם הישיבות הליטאי.

"המבוקשות" - פרויקט מיוחד >>

לאחר שסקרנו בפניכם, במסגרת פרויקט "המבוקשות" של 'כיכר השבת', מספר ישיבות המשקפות כמה סגנונות בתוך עולם התורה, נראה כי המדד העיקרי והמוביל להיות ברשימת "המבוקשות" הוא מידת המבוקשות ויוקרתה של הישיבה בקרב תלמידים צעירים, או במילים אחרות כמה קשה להתקבל אליה – היצע וביקוש.

(צילום: רועי פרידמן)

במהלך הכנת הכתבה, נתקלתי בישיבות רבות הנחשבות למקום מצוין – בו לומדים כיאה באווירה טובה, אולם ישיבות אלו אינן עומדות בתחרות עם האריות שבחבורה. אליהם מגיעים בחורים הנחשבים כבחורים "טובים" ולאו דווקא הכישרונות הגדולים של עולם הישיבות. גם ישיבות אלו ראויות לסיקור וייתכן שדווקא במקומות האלה מדד השטייגען מנצח, אלא שבבואי לסקר את ישיבת 'לנדא' נראה כי היא לא עוד "מקום טוב באמצע הדרך" אלא שם שאומר "הובלה" ו"מצוינות".

בניגוד לדימוי המקובל, ישיבת היכל יצחק רכשה לה מקום של כבוד בזכות עצמה. בראשה עומד הגאון רבי ישראל לנדא (54) שבתוך 4 שנים הצליח להפוך את הישיבה לשם דבר בעולם הישיבות, עד כי אפשר לומר שהיא דחקה את רגליהן של ישיבות רבות שהיו עד לא מזמן בעשירייה הפותחת של עולם הישיבות, והותירה אבק לרבות מהישיבות הוותיקות.

ר' ישראל, הוא דמות מוכרת למדי בעולם הישיבות. ב-30 שנים האחרונות, אין בחור ישיבה שחשקה נפשו בתורה ולא שמע על הרב לנדא, כשהוא נודע בעיקר בזכות הבהירות העצומה בשיעוריו. הרבה שנים הוא לא רצה לשמש בתפקיד רשמי בישיבות, ורק בשנים האחרונות נענה לקריאתו של ראש ישיבת 'עטרת ישראל' - הגרב"מ אזרחי, והחל לשמש כמגיד שיעור בישיבה, לאחר מכן החליט על פתיחת ישיבה משלו.

(צילום: רועי פרידמן)

פרויקט חייו של ראש ישיבת היכל יצחק, ששימש בעברו אצל הגאון רבי רפאל שמואלביץ במיר, אך את תורתו ינק בפוניבז', חברון ובית מתתיהו, הוא לא לחדש את התורה מחדש בפני תלמידיו, אלא להעביר את התורה, וביאור הסוגיות ביסודות בהירים עד לסברות מפולפלות הנשמעות בעיקר בשיעור כללי הנמסר אחת לשבוע.

אחד התלמידים ששוחח עם 'כיכר השבת' גילה את קסם שיטת הלימוד של ר' ישראל לנדא. "יש לו יכולת לחדש מבפנים – מתוך דף הגמרא – הרש"י והתוספות," הגדיר התלמיד.

(צילום: רועי פרידמן)

בשיעוריו היומיים ניכר ר' ישראל בגדלותו ובעמקותו התורנית, ברחבות אופקיו ובחדותו, ותלמידים–חברים מתקבצים סביבו. רבני "היכל יצחק" הג"ר ישראל לנדא, הג"ר דניאל כהן והג"ר יונתן אבר מחנכים את התלמידים לא לרדת לפסים רדודים, ולא להיגרר לשטחיות – אלא להתנהל מתוך הסתכלות רחבה ועמוקה על החיים.

(צילום: רועי פרידמן)

בעוד בישיבות רבות מתאמצת הנהגת הישיבה לעקוב אחרי תלמידים שסוטים מן התלם, פעמים עד כדי שבירת כלים מול הבחור, "אצל הרב לנדא", אומר לנו תלמיד הקיבוץ, "מבהירים ב"שפת הסימנים" כי לא ירדפו בחור כל עוד הוא לא חצה את הקו האדום". לדבריו: "מלמדים אותנו לחשוב בגדול על החיים, ולא לרדת לקטנות".

הסוגיה החברתית

ב'היכל יצחק' לא פוסחים גם על. "תחרותיות היא דבר שלא קיים בלנדא". אומר תלמיד מבני שיעור ג'. "הנחת היסוד של צוות הישיבה שהכול פועלים לשם שמים, שאיש לא פוסל את רעהו, שכל בחור בכל גיל הוא פרטנר לשיחה". לדברי התלמיד.

(צילום: רועי פרידמן)

כששאלנו תלמיד בישיבה: "למה לנדא היא לא חברון?", תשובתו הייתה ברורה: "חברון זה בועה! לנדא היא לא אלטרנטיבה לחברון. כל בחור יודע שהצוות מודע למעשיו 24/7, לא באמצעות מעקבים, אלא מאכפתיות ושימת לב על הנעשה עם הבחור".

יצוין כי לא במקרה הישיבה מכילה בתוכה 260 תלמידים בלבד, זאת בעוד הביקוש להיכנס בשערי הישיבה בכל עונת רישום הוא עצום. הסיבה לכך היא השקפת הישיבה לשים דגש ויחס אישי לכל בחור.

תלמידים מספרים ל'כיכר השבת' כי "לרוב לא תופנה אצבע מאשימה כלפי בחור אשר נעדר משחרית או מסדר א', מטרתה של הישיבה ליצור הידברות בין הצוות לבחורים. אך מעולם לא נכנס איש צוות לחדרי הפנימייה, או נתפס מחטט בארונות הבחורים בחדרי הפנימייה – בניגוד לנעשה בישיבות מקבילות".

בישיבת 'היכל יצחק' דוגלים בהידברות מול הבחורים ויוצרים מולם יחסי אימון עד מקרים נדירים של יחס 'חברי' בין אנשי צוות לבחורים. בישיבה מספרים, כי בחור שירצה לפרוק את לבו ירגיש בנוח לעשות זאת בפני כל מי מצוות מהישיבה.

(צילום: רועי פרידמן)

באופן כללי, בהנהלת הישיבה יעדיפו להעלים עין מהפרטים הקטנים, ויעוררו עניין כאשר הדבר נוגע ל"רבים". במסדרונות הישיבה מסבירים כי לבחורי 'היכל יצחק' יש משמעת עצמית גבוהה, ואלו לא נצרכים כמעט ל"גדול עומד על גביו".

לסיום פרק זה ניתן לומר כי ראש הישיבה סוחף אחריו לא רק את בחורי הישיבה. גם אברכים אשר כבר נישאו ובנו את ביתם, קשורים בלב ובנפש לר' ישראל ולצוות הישיבה. בוגרי הישיבה פוגשים לא פעם את צוות הישיבה בימים נוראים ובאירועי שמחה, הם מתארים באוזני 'כיכר השבת' את הקושי לחיות חיים מחוץ ל"משפחת היכל יצחק", כך הם מגדירים את הישיבה.

י. בוגר הישיבה הגדיר זאת באמירה שתחתום את הפרק הזה במסגרת "המבוקשות": "ב'היכל יצחק' דאגו ליצור רצף בין מה שלמדנו וחונכנו במסגרת הישיבה לבין האופן שבו אנו רואים את העולם בשנותינו הבוגרות. בישיבה נוטעים בנו את הגרעין הפנימי, כך שאדם בגיל 30 יזכור שהדברים שהוא למד בישיבה גדולה רלוונטיים לגביו".

"המוטו של הרב לנדא היא לטעת אצל בחור תקווה גדולה ומוכנות לחיים כבר בגיל מוקדם, אחרת – מה שהוא למד בישיבה יהיה לא רלוונטי מבחינתו לחיים עצמם", חותם י. את דבריו.

תוכן שאסור לפספס
62 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
35
ישיבה עם רמת לימוד גבוהה הווי חברתי מיוחד קשר מצוין אם הרמים בחורים אם אישיות ובגרות מיוחדת
שוקי13.07.19
34
הישיבה פורחת ברוך השם והרב לנדא הוא דמות שחבל לפספס כנל הרב דניאל כהן והרב אבר שליטא
אנונימי01.03.19
33
במכלול היא הישיבה הכי טובה גם שטייעגן גם לומדעס גם בחורים רצינים וגם ישיבה שמלמדת לחשוב על החיים יש לי שם חבר ורואים איך הוא נבנה
ישראל28.02.19

הצגת כל התגובות

32
איך לא תיהיה ישיבה טובה אם ישראל לנדאו ינק בציעורותו בישיבית בית מתתיהו.
איציק28.02.19
היא הנותנת, תחשוב איך היתה ניראת ישיבת בית מתיתהו המוצלחת, לולי היה בהקמתה ר' ישראל לנדא.
אוריאל ת07.03.19
31
אתם לא קולטים שאתם הורסים לעצמכם? ישיבה שכולם שם עם אינטרנט טובה היא לא. מה כן? לא יודע
לא נומלים07.03.19
30
הישיבה נותנת מענה לצרכי הדור... אין מה לעשות זו מציאות! מגדלים שם בחורים לתורה ויראת שמים בצורה נהדרת ומשלבים להם שם ישיבתיות הן בלימוד שטייגען וסגנון בחורים....
מייבין....24.06.19
29
מלמדים לחשוב בעומק, הר"י השני שם - הגרד"נ כהן מביא שיטה מהפכנית ועמוקה מאד בלימוד.
בוגר01.03.19
28
שמעתי ש-לנדא נכנסה כמו סכין בעולם הישיבות והולכת להוביל מהטובות ביותר
שלמה28.02.19
27
למדתי שם מקום נחמד וחמוד לבחורים חמודים ועייפים
שימי28.02.19
חחח הא לכן היית שם.... כל אחד והמשמעת העצמית שלו ואם זה מה שעשית שם כנראה משמעת עצמית אין לך... אבל לפחות יצאת משם..... נקווה שהלכת למקום שמשגיחים שלא יהיו עייפים ולא ישנו..... הא וגם שלא יהיו חמודים....
ביבי נת...01.03.19
אתה משעממם אותנו שימי,מקום חמוד לבחורים עייפים?, נו באמת!, אתה לא רציני. היית שם?, נשמע שהעיפו אותך או שההית בשנה הראשונה, אני מזמין אותך שימי ואת כל המוזרים לבוא וליראות את הישיבה שוב.
אוריאל ת07.03.19
26
ניכר שכמעט כל מי שהגיב כאן הם בחורים מהישיבה, ועד כמה שידוע לי הרי בישיבה טובה לא מרשים לבחורים אינטרנט?!
מוטי דיויד29.06.19
איזה ישיבה אתה נפלת מישיבתנו ולמה לך יש אינטרנט מה אם קשוט עצמך תחילה?
8818.08.20
25
לנדא-ישיבה בליגה אחרת!
אסתר03.03.19
24
אבי למה להרוס? עד עכשיו אבל עד עכשיו בלבד היה מצוין מעכשיו מתחילים לראות שזה מכור
יוני28.02.19
23
בעולם שהכל כסף וכסף תוכל לקנות אפילו כתבה מחמיאה על הישיבה שלך כמה הם שילמו לעולם לא נדע אולי הבן של... .. לומד שם? תכלס' על הישיבות הטובות באמת לא תשמעו כאן את האמת
לא קונה כל שטות07.03.19
22
כל מילה בסלע!! לישיבה זו אין בחור אחד מהישיבות הקטנות המובילות אבל כן בהחלט ישיבה טובה בחורים טובים לגמרי.. אמנם רוב הישיבות כאלה אבל זו גם כן ישיבה טובה.
איצי02.03.19
פוניבז הקטנה תברר כל הישיבות הטובות שם
דוד יצחק04.03.19
21
יש שם צוות נדיר אחד אחד אם זה הראש ישיבה ואם זה הרב אבר שאין כאלה משגיחים וכן כל הרבנים
דודי28.02.19
20
אז מה זה השטויות האלה לא נכנסים לעשרים ישיבות הטובות
חיים28.02.19
19
ישיבה שמחנכת לפתיחות מחשבתית חיבור לעולם התורה והמצוות בצורה שכל אחד יבין מעצמו שהדרך היא דרך התורה ולא רק כי אמרו לו
ישיבישר23.09.20
18
אולי הרב אבר גם לא מקפיד על אינטרנט כ"כ הרבה מגיבים מהישיבה. ואגב. ישיבה טובה נמדדת בכמה בחורים מגיעים אליה מהישיבות הקטנות הנחשבות. לישיבה הזאת אין בחור אחד!
אינטרנט01.03.19
האחרון כך אמר לי אחיין שלומד שם
חיים יוסקוב01.03.19
הקטנה 3 זנובסקי 5 פרומר 4
יהודה פז01.03.19
יש קבוצות גדולות מאור ישראל בערך 5 6 בחורים במחזור, מצעירים בב, מקול תורה ירושלים 5 בחורים במחזור האחרון, מהיכל טוביה ב"ב (5 בחורים במחזור האחרון), מתורת רפאל, מסורוצקין ב"ב וירושלים, מפונוביץ הקטנה, מסטפנסקי, ממשכן אשר, ממעוז חיל,מזרע יצחק,מתפארת מרדכי, חברון הקטנה בירושלים, צעירים גני הד
שמואל01.03.19
צעירים גני הדר וזנובסקי שולחות 5 6 ללנדא ממש לא אולי בין 2 ל4
66618.08.20
17
הרי העיקר בישיבה זה שיטת הלומדעס של ר' ישראל
דוד 28.02.19
16
במהלך הכנת הכתבה, נתקלתי בישיבות רבות הנחשבות למקום מצוין – בו לומדים כיאה באווירה טובה, אולם ישיבות אלו אינן עומדות בתחרות עם האריות שבחבורה. אליהם מגיעים בחורים הנחשבים כבחורים "טובים" ולאו דווקא הכישרונות הגדולים של עולם הישיבות. גם ישיבות אלו ראויות לסיקור וייתכן שדווקא במקומות האלה מדד השטייגען
אבי28.02.19
15
אם לשיטתך זה בעיה הייתי מצפה ממך לא להביך את עצמך .....אלא"כ אתה סובל מפיצול אישיות... לא נעים לי בשבילך...
אני מנסה להבין19.03.19
14
ברור לי שאין עוד ישיבה שבונה ככה את הבחורים
משה01.03.19
13
אין עליה
חיים28.02.19
12
יש בדיחות ויש בדיחות יש מצחיקות ויש לא ,עכשיו חידשתם צד שלישי שפשוט לא יודעים עד כמה אנשים יכולים להיות הזויים
אלי28.02.19
ציטוט של דבריך "יש בדיחות..... ויש בדיחות שלא... ויש "צד שלישי" במרכאות כפולות..." עכ"ל... ויש כאלו שלא יודעים לספר בדיחות..... לא נדבר על זה שהם לא יודעים לקשר את הבדיחה למציאות בעיניים..........@@@@@
ביבי נת...01.03.19
צד רביעי.... שיש כאלו שלא יודעים לספר בדיחות.....
בנימין נת...02.03.19
11
ישיבת לנדא ברשות הרב ישראל לנדא אישיותו המיוחדת משפיעה על כל הישיבה כולה ישיבה המצמיחה בחורים אם משמעת עצמית גבוהה בגרות נדירה מידות טובות ויראת שמים מיוחדת
ישיבה מיוחדת17.11.19
10
???????
ממממממ04.03.19
9
אין ספק שהיא אחת הישיבות הטובות ובמיוחד הצוות של הישיבה שמסור לתלמידים שלא מצוי בשאר הישבות (מתוך 250 בחורים יש כ22 אנשי צוות שזה המון לישיבה)
חסוי28.02.19
8
את העיקר הם פיספסו, רמת הלימוד בעיון עמוק ובצורה חסרת תקדים היא המיוחדות של ישיבת לנדא מעבר לנאמר.
בחור ישיבה28.02.19
7
בתור אחד שמתמצה בעולם הישיבות אני אומר לכם שהישיבה הזאת תיפול בסוף כמו עטרס ישרואל
איציק 04.08.20
למה
818.08.20
ממש לא
אנונימי16.07.21
6
עם רבנים כאלה הרב לנדא והרב אבר אין ספק שזו מהישיבות המוצלחות ביותר
בני28.02.19
5
ישיבת לנדא בעשירייה הפותחת של עולם הישיבות
טראמפ28.02.19
4
זכיתי לשמוע שיחות ממשגיח הישיבה שחיבר את הספר ישרים דרכי ה שעשה מהפך בעולם הישיבות אדם גדול ומיוחד עם השקפה בריאה כל כך. ישיבה מדהימה וצוות משובח אשריכם.
חיים 28.02.19
3
אתה נראה מאוד מצוברך אם אתה מעוניין אני יכול לנסות להכניס את הבן שלך .... יש לי שם קשרים עם הרשמים....לילה טוב אבאלה...
אכפת לי....19.03.19
2
הבן שלי לומד שם מקום מעולה מחנכים בצורה הכי בגובה העיניים צוות מעולה
רחלי28.02.19
1
ישיבה אדירה, אין ישיבות כאלו כל מי שמכיר מעריץ!!!!!!!!!!
בחור ישיבה28.02.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

זקן רבני חוג 'חזון איש' בשיעור כללי בענייני חג ומועד | תיעוד

חיים רוזנבוים | 26.04.24

מאמר

האריז"ל חושף את הסוד: קיבלת סטירה? הגיעה גאולתך!

ורד שאלתיאל | 26.04.24

חג הפסח

מה דין חמץ שנמכר לגוי שהתגייר בפסח? פינתו של ראב"ד ת"א | צפו

כיכר השבת | 26.04.24

"מהסכסוכים הגדולים שנידונו בישראל"

הדרמה במשפט גרטלר גרטנר: הבורר הכריע במשפט העשור

חזקי שטרן | 25.04.24

יומא טבא לרבנן

הדיין הוציא לאור את ספריו - גדולי התורה השתתפו בשמחה

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

חדש

בוט תרופות לפסח מאושר על ידי בד"צ העדה החרדית

כיכר בשיתוף כללית | מקודם

המשטרה מבקשת סיוע

נעדר מראשון בלילה: אולי ראיתם את ראובן בן 26 מבני ברק?

דוד הכהן | 25.04.24

"כמה גדלה אהבתה אליכם"

נחשף לראשונה: המכתב של אחד מגדולי הדור לנכדו היתום

חנני ברייטקופף | 25.04.24

ביקור חג 

כשהגר"ש גלאי והגרא"י דינר התפלפלו בלימוד | צפו בגלריה

חיים רוזנבוים | 25.04.24

הטור השבועי

עת הזמיר הגיע // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 25.04.24
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

אור זרוע לצדיק

אלפים בהילולא השנתית לאדמו"ר רבי מאיר אבוחצירא זיע"א | תיעוד

חיים רוזנבוים | 25.04.24

היסטוריה ואקטואליה

הניסוי החדשני ב'מצות מכונה' גרר סכסוך בין הרבנים הגיסים

ישראל שפירא | 25.04.24

יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ

שידור חי | מעמד ברכת כהנים בכותל המערבי • צפו

כיכר השבת | 25.04.24

להוי כעפרא דארעא 

הגרמ"צ ברגמן שרף את החמץ סמוך למעונו | תמונות

חיים רוזנבוים | 25.04.24
ש

מרגש • צפו בראיון

התפילין של הזולת: סיפורים מרגשים מפרויקט החיבור בין יהודים

אסף מגידו | מקודם

ומשפע מצוות תפילין

כך נחגגה בר המצווה לנכד של גדולי הרבנים | תיעוד

חים רוזנבוים | 25.04.24