כיכר השבת

ראש העיר מתערב

סערה בפתח תקווה: סמינר הילדסהיימר - בסכנת סגירה

ניסיונות ההתערבות של ראש עיריית פתח תקווה, רמי גרינברג, בקבלת תלמידות לסמינר הרב הילדסהיימר בעיר מעוררים חשש רב בציבור החרדי כי הצעד יוביל לסגירת הסמינר (בארץ)

46
שאול כהנא | כיכר השבת | כ' בתמוז | 23.07.19
מבנה הסמינר
מבנה הסמינר (צילום: גוגל מפות)

ההתערבות של ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, שוברת שיאים חדשים. לאחר הדיווח ב"כיכר השבת", לפני מספר חודשים, על ההוראה של גרינברג למוסדות שלא לקלוט תלמידים מחוץ לפתח תקווה - אחרת יופעלו סנקציות, כעת מנסה גרינברג להתערב גם בנעשה בסמינר החרדי בעיר.

בשבוע שעבר, ההתערבות עלתה שלב, כאשר סמינר "בית יעקב - הרב הילדסהיימר" בעיר, קיבל איום בביטול הרישיון. במכתב שהוצג בתקשורת ככזה ששוגר למשרד החינוך, כתב רמי גרינברג: "ברצוננו להודיעכם כי אנו מבטלים את הסכמתנו למתן רשות שימוש במבנה העירוני ברחוב סעדיה גאון 15 גו"ח 6374/275 לעמותה הנ"ל למטרת תיכון בנות מאחר והעמותה אינה עומדת בתנאים שהתחייבה לגביהם".

תיכון "בית יעקב", המוכר כ'סמינר הילדסהיימר', הינו מוסד ותיק בפתח תקווה והוא מוכר מוערך בכל רחבי הארץ, כמוסד חינוכי בו למדו ולומדות תלמידות רבות לאורך השנים, כשהנהלת המקום שמה דגש על רמה לימודית גבוהה לצד שמירת ערכי הצניעות כחלק העיקרי מתנאי הקבלה, וזאת בד בבד למיעוט טענות האפליה כלפי הסמינר, כאשר כמעט כ-50 אחוזים מהבנות, ולעתים אף יותר, משתייכות לעדות המזרח.

הרקע למכתב הוא סירוב הנהלת הסמינר לקבל בנות שלטענתם אינן מתאימות לאופי הסמינר. לפי הנהלת המוסד, גם במשרד החינוך אישרו במכתב כי הבנות לא התקבלו כי הינן "בניגוד לרוח המקום ובניגוד להתאמה אישית לאותן תלמידות", ולא על רקע אפליה אחרת.

ביטאון 'דגל התורה', העיתון 'יתד נאמן', יצא הבוקר (שלישי) בחריפות נגד רמי גרינברג תחת הכותרת "תקדים מסוכן. בצעד שרירותי מצד ראש עיריית פ"ת רמי גרינברג סמינר "בית יעקב - הרב הילדסהיימר" בפתח תקווה נמצא בסכנת סגירה".

לפי הדיווח של ישראל רוזנר, ישנו "חשש בקרב עשרות מוסדות חינוך ברחבי הארץ ובפתח תקווה בפרט מתקדים מסוכן של ניסיון להתערבות במוסדות החינוך החרדים נוכח צעדים שרירותיים אותם מוביל ראש עיריית פתח תקווה שלאחרונה הגדיל לעשות בחציית 'קו אדום', בביטול רישיון מוסד לסמינר נכבד ומוערך בעיר, אשר לטענת מנהל הסמינר בניסיון להלך אימים עליו לקבל בנות שקבלתן סורבה בשל אי התאמה".

רוזנר מציין בכתבה כי "אחת מאותן בנות שסורבו ע"י המנהל, היא תושבת העיר השכנה בני-ברק. ולא עוד אלא שבנוגע למספר בנות שלא התקבלו לסמינר, נטען על ידי העירייה כי הן הופלו לרעה בשל מוצאן, אלא שהעירייה ככל הנראה העדיפה להתעלם מהעובדה כי קבוצה גדולה - בנות אשכנזיות - לא התקבלו מאותה סיבה של אי התאמה רוחנית, והן ידעו להמשיך הלאה ולהירשם לסמינר מקביל בעיר, לאחר קבלת התשובה השלילית ובכך להבטיח לעצמן מסגרת חינוכית לשנה"ל הבעל"ט".

הרב עזריה הילדסהיימר, מנהל סמינר בית יעקב בעיר, סיפר בשיחה עם 'יתד' כי "כמו בכל שנה, פתחנו את הרישום בחודש שבט, ובס"ד נרשמו כ-180 בנות. מתוכן 150 הן תושבות העיר פתח תקווה והשאר הגיעו מחוץ לעיר מהן מראש העין, תל אביב, אלעד, גני תקווה, אור יהודה ובני ברק. אזורים מהם קיבלנו תמיד תלמידות לאורך השנים.

"בשלב מסוים היינו צריכים לחדש את רישיון משרד החינוך ולפי סעיף 4 בו, היינו צריכים להגיש אישור עירוני המאשר את הקצאת מבנה בית הספר עבור הסמינר, פניתי לראש העירייה בסביבות חודש אדר והוא התנה את ההקצאה בכך שלא אקבל תלמידות מחוץ לעיר. הסברתי לראש העירייה כי סך הכל מדובר על פחות מ-15 אחוז מכלל תלמידות בית הספר, והבהרתי לרה"ע כי את התלמידות שקיבלתי כבר אינני יכול לשלח כעת. כך דחו אותי בעירייה עד חודש אחרי פסח.

"שבוע לפני תום המועד בו ניתן להגיש בקשה לחידוש הרישיון למשרד החינוך פניתי שוב לראש העירייה ובשיחה ביקש שאתחייב כי מעכשיו ואילך לא אקבל יותר תלמידות חוץ. בנוסף דנו גם בתלונות שהגיעו לראש העירייה על אי קבלת בנות תושבות העיר. הבהרתי את הקריטריונים לקבלת התלמידות לסמינר והן רוח הבית והישגים לימודיים כמקובל בכל מוסדות בית יעקב ורה"ע הסכים עמי והתנה הרישיון בחתימה על התחייבות כל-שהיא לגבי קבלת תלמידות חוץ.

"כאמור, כדי שאקבל את הרישיון הסכמתי לחתום על מסמך התחייבות כי 'בית הספר ימשיך לקבל את בנות העיר המתאימות לרוח בית הספר כפי שנהגנו כל השנים. וביחס לתלמידות מחוץ לעיר נדון בכל בקשה לגופו של עניין'. עד כאן הייתה התחייבותי ובגינה קיבלתי אישור עירוני חתום על ידי היועצת המשפטית של העירייה, עבור משרד החינוך".

"אגב מאז שחתמתי", מספר הרב הילדסהיימר, "עמדתי בלחצים גדולים לקבל בנות מחוץ לעיר ועמדתי מולם. טענה אחרת שהגיעה אלי 'מאחורי הפרגוד' על כך שכביכול אותן תלמידות חוץ אינן משלמות אגרות לעירייה, איננה נכונה כלל וכל השנים שילמתי בצורה מסודרת את אגרות החוץ וגם האגרות לשנה"ל הבאה, כבר מוכנות ומוסדרות לתשלום", ציין הרב הילדסהיימר שהוסיף: "אחרי הפגישות שקיימתי עם ראש העירייה רמי גרינברג הוא אף טרח לפרסם באתרי חדשות למיניהם כי עם הרב הילדסהיימר הוא מסתדר".

הרב הילדסהיימר ממשיך ומספר על השתלשלות העניינים: "בחודש האחרון קיבלתי זימון מראש העירייה בטענה חוזרת עליה כבר שוחחנו, כי הורים לבנות בעיר התלוננו כי לא קיבלתי תלמידות ולטענתו בשל אפלייתן. הזדעזעתי מהאשמה החמורה, מאחר וכל מי שמכיר את הסמינר יודע להגיד כי נתון זה אינו נכון לא מיניה ולא מקצתיה. הסברתי לו שוב כי חלק מאותן בנות לא התקבלו בשל רמה לימודית נמוכה וחלק לא התקבלו משום שהבית ממנו הן מגיעות לא מתאים לרוח בית הספר. הוא לא רצה לקבל את דבריי.

"בהמשך הגיע אלי יועצו של רה"ע לעניני חינוך, ערן חג'ג'. בדבריו עמי הוא ביקש לקבל קרוב ל-10 בנות, הסברתי לו את שיקולי הסמינר ושיקפתי בפניו את הנתונים הרלוונטיים, אך הוא ביקש בכל זאת לנסות לקבל לפחות כמה תלמידות. לאחר שיקולים מעמיקים של ועדת הקבלה הוחלט לקבל שלוש בנות שמימלא היו רשומות ברשימת המתנה שלגביהן הוועדה היתה צריכה לדון שוב. אך כחמש בנות נותרו עם תשובה שלילית ולגביהן החליט ראש העירייה לשבור את הכלים, ללא שום היגיון ואף ללא כל ניסיון לסדר אותן בשיבוץ מתאים לרמה הלימודית או הרוחנית".

פניית 'כיכר השבת' לקבלת תגובתו של ראש העיר רמי גרינברג, לא נענתה עד לשעת פרסום הכתבה.

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
אפשר ללמוד ביחד לפי רישום אזורי לצד עמידה בתקנון בית הספר. לא צריך בית יעקב/סמינר/תלמודי תורה/ישיבות אשכנזי או ספרדי...כולנו יהודים, די להפרדות זה מיותר, מפלג ומסוכן מבחינה רוחנית (אחת הסיבות לנשירה) חבל. שכל אחד/אחת יתפלל מהסידור שלו (אכנזי/ספרדי) ואח"כ נלמד ביחד את תורתנו הקדושה. שבת אחים גם יחד
אפרת 25.07.19
36
בתור אחת שמכירה את המוסד מקרוב יש שם אפס גזענות! לא קיבלו אתכן כי אתן לא מתאימות!! נוצר מצב שאם לא מקבלים ספרדייה חלילה ישר מואשמים בגזענות! זה לא ייאמן!! המוסד צרי לשמור על רמתו הלימודית והדתית. מה-לא-ברור????
פתח תקוואית24.07.19
35
אין בתיכון הזה שום אפליה רמי גרינברג רצה שיקבלו בת אשכנזיה ותלה את זה על כמה ספרדיות שלא קבלו כדי לעשות סיפור. יש גם אשכנזיות שלא קבלו! ומה איתם? אם המנהל- הרב הילדיסהיימר לא קבל כמה בנות סימן שבאמת יש איתם בעיה אחרת היה מקבל. הוא מקבל את כולם בפתח תקווה אלא אם כן זה משהו חריג!!! אין על הרב הילדיסהי
משה לוי23.07.19

הצגת כל התגובות

34
כל הכבוד שיש ראש עיר שמרים את הכפפה באמת וממגר את הגזענות.
משה23.07.19
33
אז בתור תלמידה לשעבר בתיכון אני יכולה לומר שיש אפס גזענות בתיכון פ"ת, מבחינת אחוזים יש הרבה יותר מ60 אחוז ספרדיות /עדות המזרח. בכל מקרה, לעניין זה התלמידה לא התקבלה כי היא לא ברמה הלימודית שהתיכון דורש!!! עושים פה בגרויות!!!! אי אפשר לקבל כל אחת!!!, וכיוון שהתלמידה לא אשכנזייה הוריה החליטו שזה על רק
יהודית25.07.19
חחח בגרויות הצחקת אותי באנגלית ובחשבון אין בגריות
אביטל14.08.19
32
אני תלמידה בתיכון הלדסהיימר. הדבר האחרון שאפשר לומר על התיכון- שיש בו גזענות!!! זה בכלל לא נושא אצלנו. לא בשיעורים, לא בהפסקות וכדו'. המנהל, הרב הלדסהיימר מכבד כל אחת ודואג לכל אחת, ללא אפליה. אני כותבת את זה בתור בחורה ספרדיה, שהתקבלה לתיכון במאור פנים וכך גם היחס כלפי. ההוכחה לכך- שהמון בנות מעריכ
הילדסהיימרית24.07.19
31
הינה הגדרה גמישה מאד, כחומר ביד היוצר בידי מנהלי מוסדות המצדיקים בה אין ספור מעשי אפליה.
רפאל23.07.19
30
האחרון שגיזעני. הלואי על כולם!!!!!!!!!
נעה23.07.19
29
"וכל העולם צריך לשמוע, מי שרוצה בנו כך לפגוע, יש לו עסק עם המלך הגדול האחד והיחיד כל יכול, מי שרוצה לפגוע בנו אנחנו לא ניתן, ה' יכה אתכם חזק שלא תקומו עוד, פרקנו את קדאפי, פרקנו את חוסיין, ורמי גרינברג וכל פעילי ש"ס יברחו אל השכן".(במנגינת השיר של עמי מימון ואודי דמארי- צוק איתן- יש גם בווקאלי).
מור25.07.19
28
הגיע הזמן לעצור את האנשים האלה שחושבים שהם בעלי הבית של העולם הזה והם רצויים בעירנו וחיים על חשבוננו. מי שמפלה שישאר בבני ברק ולא יבוא ויקלקל לנו מה שמנסים לבנות
אלי24.07.19
27
אני תלמידה שלומדת בתיכון ואני לא מסוגלת להבין איך אנשים יכולים לדבר ככה על הרב הילדיסהיימר!! הרב הילדיסהיימר לא עושה שום אפליות למגזר הספרדי וההוכחה היא שבכיתה שלי יש רוב ספרדיות. אף אחד שלא מכיר את הרב הילדיסיימר לא יכול לומר עליו שום דבר רע, זה פשוט רוע לדבר ככה על בן אדם כזה!! אני לומדת בתיכון וא
תלמידה24.07.19
26
פשוט מגוחך טענת אפליה למוסד שכזה
דני כהן23.07.19
25
רמי גרינברג מנמסה להשתלט על הציבור החרדי ולהנהיג אותו ע"י הפרד ומשול לטענתו הנהגת יהדות התורה מושחתת ולכן אין לציבור זה את זכות ההתארגנות ורק הוא ינהיג אותם כרצונו ע"י זה שיפורר את הציבור בזה שכל מוסד ביכנ"ס עמותה וכו' יבואו לבקש ולהתחנן לראש העיר באופן אישי וכך יצבור כח והוא זה שיחליט מי יתקבל ומי
אבא לתלמידות23.07.19
24
קודם כל תביני מה את רוצה ואח"כ תפרסמי לציבור את התסביכים שיש לך בראש.
מור25.07.19
23
כל מי שמגבה את ראש העיר מוכיח שלא מעניינים אותו העובדות, אלא הוא מובל על ידי אמוציות. בשנים האחרונות נוצר מצב שמוסדות חינוך לא יכולים בהרבה מקרים לסרב לתלמידים שאינם מתאימים מבחינה רוחנית, במקרה בו הם ספרדים, כי אז הם מלשינים לשלטונות כאילו הסרוב הוא על רקע עדתי. מערכות העתונות והשלטונות מצידם, ששים
שמואל23.07.19
22
כל הכבוד לרמי אנחנו לו מוכנים לממן חרדים מערים אחרות
ילד פלא24.07.19
21
מקבלים ספרדיות. כל הכבוד לגרינברג.
מני23.07.19
20
כל הכבוד! כך צריך להתנהל עם כל מי שלא מקבל על רקע עדתי!
ספרדי23.07.19
19
צריך לשאול את החרדים שהצביעו לראש העיר הדברים לא באו בהפתעה
ל25.07.19
18
מאז ומעולם הילדיסהיימר מקבל בהתלהבות את כל המודרניות מבני ברק ומתל אביב אשר לא דומות באורח החיים לפתח תקוואיות הקלאסיות
בוגרת התיכון24.07.19
17
כבוד הרב הליטאי בבקשה ממך אל תתלה את הסיבה בכך שהבת לא מתאימה מבחינת רמה לימודיתתת . יש המון המון כלים להתמודד עם זה , ויותר מכך אתה מחוייב לקבל כל בת שמגיעה לשער הסמינר !!!!! גם אם היא חילונית , מזרחי , אתיופי וכו' די כבר עם הגזענות הזאת ... אדון הרב הליטאי נגמרו ימי הזהר של אנשי השמנת המורמים מעם
בני23.07.19
16
בושה וחרפה! האדם האחרון שפאשר לומר עליו שהוא גזעני!! אדם אמיתי, שאף פעם לא מתייחס לתלמידה לפי מוצאה. לא חושבת שקיים עוד מנהל סמינר כל כך אמין ומוערך כמוהו. רמי גרינברג צריך להיזהר, כהוא יצא נגד הנציגים של ג' - אף אחד לא התערב , כי גם ככה לא היו מרוצים מהם. אבל כשהוא יוצא נגד הילדסהיימר - כל הציבור ה
מלי23.07.19
15
אנחנו תושבי העיר ממורמרים ורק הוא פועל
דוד חסן23.07.19
רק בגלל היותנו ספרדים עובדה שבנות ברמה לימודות נמוכה מביתי התקבלו ברוב חוצפתו טוען שהוא לא מחסן
יוני23.07.19
14
אני ספרדייה אין אפליות ואין שום דבר. אני עברתי אחרי חתונתי לירושלים ואני מזועזעת מהאפליות לצד הרמה הנמוכה של המוסדות כאן! אני לחלוטין שוקלת לחזור לפתח תקווה רק בגלל התיכון וחינוך בנותיי. המנהל והצוות לא מפלים! זה שקר גס! עד שיש תיכון אחד נורמלי באים דווקא עליו?! אגב יש עצומה אינטרנטית שאפשר לחתום בה
בתיה31.07.19
13
כותבים כמו ''מתומתמים'' פשוט בושה כל הכבוד גרינברג ירבו כמוך בישראל
היידא גרינברג24.07.19
12
למדתי שם וחבל שהוא לא נסגר כבר מזמן.... יש אין סוף גזענות ואפליה וכל אחת שמתקבלת זה רק אם בא להם לקבל אותה ולא לפי שום דבר אחר! הכל מכור מראש....
אחת שיודעת23.07.19
11
שתי בנות שונות
מור(39)25.07.19
10
עד מתי רוצים משיח עכשיו לא משיח השקר.......
אייל24.07.19
9
מלי(מס 13) צודקת במאה אחוז. רק מי שנמצא בתןך המוסד יש לו זכות דיבור על המנהל הרב הילדסהיימר,וכל מי שלא מכיר אותו כדאי לו לשתוק.ולזאת שטוענת שהיא יודעת(19)בור ששתית ממנו מים...(מקווה שיש לך השכלה מינימלית כדי לדעת את המשך הפסוק)אין לי מושג איך קבלו אותך.כל מה שכתבת שקר אחד גדול וכנראה לא היית ממש מוצ
הילדיסהיימרית23.07.19
8
יש פתרון חלקי . התלמידות שאינן על הרמה, יכולות לקבל בזמן חופשת הקיץ, שיעורים פרטיים ולהיבחן מחדש.
יצחק ר. הכהן23.07.19
7
יש כאן שתי מור או שזו אותה אחת???כי התגובות סותרות אחת את השנייה
פ"ת25.07.19
6
אין על הבן אדם הטוב הזה!איזה מידות,איזה טוהר!האחרון שעושה הפליות!תראו לי סמינר אשכנזי חרדי על רמה שקצת יותר מ50% ספרדיות....די עם הנחיתות הזאת!!כל אחד שגר בפ'ת ויש לו בת שלמדה בסמינר הזה יודע כמה כל מה שכתוב בכתבה הזאת נגד המנהל זה פשוט שטויות!מהרגע שראש העיר הזה נכנס לתפקיד הוא מנסה לפגוע כמה
תלמידת הילדסהיימר לשעבר24.07.19
5
זכותו של ראש העיר לשלול רישיון הקצאה למי שלא מקבל תלמידות העיר שהוריהן משלמים ארנונה לעיריה ולא מתקבלות למוסד שמקבל הקצאות עירוניות. מי שמשלם על שירותי העיריה וכל מה שקשור להקצאותיה תמיד יהיה בעדיפות עליונה על מי שאינו תושב העיר ואינו נושא בנטל תשלומי העיר. לצערנו הורגלנו שמנהלי הסמינרים הם כל יכולי
דודי23.07.19
4
אני לא בטוח בכלל כי הספרדים הלומדים בסמינר זה מסכימים שיהיו ספרדים ללא מכסה כי אם כן הם ישלחו את הבנות לסמינרים ספרדים זוהי חשיבה והתנהגות של צעקת קיפוח מזכירה לי מאד את מחאות הכבישים של אלא שטוענים קיפוח בשעה שהאחד מאצלם מלא עבירות
ך25.07.19
3
נמאס מהגזענות ומצידי שהבנות האשכנזיות ילמדו מתחת לעץ בגן חיות. כשיחליטו להיות בני אדם ויפסיקו את האפליה והגזענות נתחיל לחשוב חיובי.
משכיל24.07.19
2
חוק!!!! אין לשלול קבלת תלמידה לסמינר בשל רמתה הלימודית, איני מכירה את הרב המדובר אבל לא לקבל תלמידה בגלל רמה לימודית,זוהי הרי שפיכות דמים לשמה.מספיק לתלמידה יש את התסכול שלה ועוד לא לקבל אותה על טענה כזו? ומעבר לשפיכות דמים הרי הקב"ה נותן דעת וזה מה שהוא החליט לתת לתלמידה. מי אנחנו שנשלול? ולהחליט ש
חוק24.07.19
1
אין על התיכון!!
הילדיסהיימרית 23.07.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

מנהל האתר בבני ברק מצהיר: "לא עוד חילולי שבת במקום"

חיים רוזנבוים | 16:33

בְּהִלּוּלָא דְּבַר יוֹחָאי

מעמדי ההדלקות יתקיימו בחצר ההילולא בקבר שמעון הצדיק

חנני ברייטקופף | 09:41

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: הכוח בידינו ליצור חיים חדשים בעולם | צפו

יוסי אליטוב | 16.05.24

ההסכמה שעלולה להתהפך על החרדים

התרגיל של נתניהו לגנץ? גורם חרדי בכיר מזהיר: "עבדו עלינו; החוק מסכן את עולם התורה"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

ל"ג בעומר תשפ"ד

המשרד מסביר: מדוע אי אפשר לעלות השנה להתפלל במירון?

קובי אטינגר | 16.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

בסמוך לציון הקדוש

מאות מתפללים קיבלו סיוע מאיחוד הצלה בקערעסטיר

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם

"לשמוע להנחיות צה"ל"

הרבנים הראשיים: "לא לעלות השנה להר מירון בל"ג בעומר"

שאול כהנא | 16.05.24

כל סודות המקצוע

המדריך לנוכל המתחיל: כך תקימו מיזם נוכלות מתקדם ואמין שיכניס לכם מיליונים

בן חנניה | 16.05.24

"הצורך בא מהשטח"

כשחסיד בעלזא חובש כובע של ד"ר לפסיכולוגיה | יהדות ארה"ב ובריאות הנפש

ישראל גראדווהל | 16.05.24
ש

בצל הכלכלה המעורערת

מקצוע תורני מפרנס: כך תהפוך לדיין מומחה

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

הכנות היא הפרק הראשון בספר החכמה

בדרך לרכב, אני שומע צרחות; מנחם הבן שלי נדרס על-ידי השכנה | סיפור מטלטל

משה רבי | 16.05.24

תיעוד נרחב

'מזרח' של רבנים בפתיחת הזמן ב'שערי מרדכי' | גלריה 

חיים רוזנבוים | 16.05.24

"יש מניעה משפטית" | לוין זעם

היועצת נגד התרגיל: "החוק שעבר לא עדכני ומתעלם מצרכים"

חנני ברייטקופף | 16.05.24

הטור השבועי

לכבוד ולתפארת // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 16.05.24
ש

כלי קודש

משרה מכובדת: הדרך למיצוי היכולת הלימודית

כיכר בשיתוף מלמ | מקודם

בצל הירי הכבד מלבנון

3 הדלקות, 30 משתתפים | 'מתווה ל"ג בעומר' במירון נחשף

ישי כהן | 16.05.24

פרשת השבוע | צפו

מדוע מצוות לא תעשה של חילול השם, לא נקראת ביזוי השם?

כיכר השבת | 16.05.24