כיכר השבת

בעקבות הראיונות

תודה להדתה / צבי יחזקאלי על פחד מהדת

העיתונאי הוותיק והמוערך שחזר בתשובה, מספר על הראיונות בהם הוזמן לדבר על נסראללה ואיראן, אך השיחה עברה לרבי נחמן ולסיפורי מעשיות • ולמה ביקש סליחה מהמנחה? (דעות)

30
צבי יחזקאלי | כיכר השבת | י"ד באלול | 14.09.19
תודה להדתה / צבי יחזקאלי על פחד מהדת
(צילום מסך מתוך רשת 13)

לפני שבוע, בדרך לאולפן הטלוויזיה לעוד ראיון, אני חושב לעצמי מה לומר? חיזבאללה ואיראן זה ברור לי, אבל שני המראיינים האלה מזמינים אותי כבר פעם שנייה בתוך חודש להתראיין.

למה? כי בפעם הראשונה, תוך כדי הראיון על העולם הערבי, התחילו שאלות על... איך חזרת בתשובה? למה אתה אומר שאתה שמח? מה עושים בהתבודדות?.

כן, ככה באמצע היום, בערוץ טלוויזיה שמוגדר חילוני מדברים על רבי נחמן, על אור ואמונה. היי, מה קורה פה? טוב, כנראה שנסחפו והיה עוד זמן לדבר. יאללה השם. תודה על ההזדמנות.

ואז מגיע הקול השני: צבי. מה אתה מכניס עכשיו את הדת לחיים המקצועיים שלך? מה אתה לא יודע שכולם בצבא ובתקשורת רגישים לדיבורים על דת? מה? אתה לא יודע שקוראים לזה הדתה? לא ידעתי, אני עונה לעצמי. לא התכוונתי. הם שאלו ועניתי, אפילו שמחתי על ההזדמנות ולא ממש חשבתי על פוליטיקה וויכוחים, בת רצון לתת מהטוב שהשם נתן לי .

טוב... והנה הפחד מתחיל את עבודתו. הפחד מכישלון הפחד מדחייה. זהו אתה עכשיו תדליק לכולם את האנטי על הדת והם לא יאהבו אותך. הילד שבתוכי מתחיל לפחד. זהו צבי החילות ללמוד מזרח תיכון, חיית עם ערבים עשית סדרת ובסוף נפלת על שאלה מכשילה ויצאת עוד אחד מאלו שדוחפים הדתה לכל מקום.

פחד. לכולם יש את הפחד הזה מדחייה, מכישלון, מהשפלה. הרמה הגבוהה של זה זו חרדה מתמשכת, מה חושבים עלי? מה יקרה אם לא אצליח? מה יקרה כשלא יאהבו אותי.

התחלתי להרגיש את זה עולה במעלה הבטן. ואז במקום להתנגד הבנתי שזה טבעי. ככה זה היה כשהייתי ילד ככה זה קורה גם כמבוגר. השם, תודה על הכאב המטהר הזה. אני לא מתנגד, אני מקבל ויודע שאני אהוב... תודה רוב המשלוח נעלם מהבטן והתחלף במציאות מבוררת ונקייה.

אז מה, אז נכשלת, אז מה? הכל בסדר אל תיתן לזה להנהיג אותך. תכיר בזה, תכאב את זה, רק כך תוכל להסתיר פחות ופחות את האור שהשם מאיר עליך.

ההודעות שהגיעו אחרי כן נתנו מחמאות על הראיון והמנחים ביקשו שאגיע עוד פעם. היה שם חן וקסם מיוחד תבוא עוד פעם לדבר על איראן וחסידות, על גאולת הנפש ועל חיזבאללה.

וואלה? הפעם, בתור אחד שכבר עבר את דרך הפחד של הכישלון הלכתי לראיון עם זוג ספרים. סיפורי מעשיות של רבי נחמן. אם כבר אני לא סופר את הפחד שיאשימו אותי בהדתה, אז עד הסוף. למה לשמור את האור אצלי? תן לאחרים.

ובכלל, מה זה הדתה? הדתה זה פחד שיש אצל כל אחד שמפחד משינוי. כל בעל תשובה מכיר את השיחה עם ההורים והחברים בה הוא מבשר להם שהוא בחר בקדוש ברוך הוא, ושמעתה הוא הולך לעבוד את השם בעדיפות עליונה על הכל. ואז עולה הפחד. הוא הולך. הוא מתרחק. הוא בורח לישיבה והלב רוצה הרבה יותר, כמו שכתב אריק איינשטיין על חברו אורי זוהר שחזר בתשובה.

החברים, ולעתים ההורים מרוב פחד אומרים שהיה עדיף שתתחתן עם גויה או תישאר בהודו באיזה מסיבת סמים. רק שלא תהיה דוס. רגע חברים יקרים. ממה אתם מפחדים? זה הפחד שלי? או שלכם? זה לדאוג לי או לדאוג לתמונת חייכם שמתערערת? למה עדיף נכדים גויים מהנכדים עם פיאות? ככה משווק הפחד מהדת.

אתה רוצה להפוך אותי לעוד חייל בצבא שלך? לא רוצה ואל תטיף לי. בתרגום פנימי, הפסקתי להאמין באהבה, אין כלום בעולם רק יאוש. דתיים הם נוראים ויש להיזהר מהם. אבל הטוב האינסופי רוצה להגיע לכל פינה ואולי אני צריך להעביר אותו הלאה.

יש אור בעולם שברא אותי ונתן לי מתנות מהתורה ועד להתבודדות, מהמצוות ועד לשמחה. למה לא לדבר על זה זה המוצר שהציל לי את החיים. זה הסחורה הכי יקרה בחינם. ולכן אני מפחד מזה זה מצריך ממני להודות שאני מנוהל על ידי הפחדים שלי שמסתירים לי את החיים. כן אני עושה הדתה או בשם שנהגה פחות מפחד. הטבה. הארה. האהבה.

ותודה למי שבערוב מיצי הצליח לעבור דרך כל המגנומטרים שאמורים לזהות את הדתה ולתת לי לטעום פעם אחת מהיין ההונגרי שמחולק חינם רק תבקש. אני תוצאה של הדתה ואני מודה על זה. על מי שסיפר לי אגב נסראללה על רבי נחמן, ובשנייה של רצון מהשמיים ובלי פחד מצדי פתאום קלטתי כמה טוב יש בתורה, כמה טוב הקשר עם השם, וכמה טוב רצו עבורי ואני התנגדתי בגלל שהדוסים לובשים שחור ובגלל ההתנהגות בכנסת.

כך כל החיים פחדתי ונזהרתי מהדתה. פראייר נפלת בפח. אבל אין יאוש אני משכנע את עצמי הרי השם יתברך מזמין אותך לעוד נסיון לבדוק את גבולות הפחד שלך ולהאמין שאם אתה בתקשורת ומזמינים אותך שוב לעוד ראיון עם אותם מנחים.

תהיה גבר ותן להם יותר. ואתה השם יתברך תעבוד איתם על החדים שלהם ואת סיפורי המעשיות הם יקראו בלב פתוח. ואז? ואז הם יראו יותר טוב. אף פעם לא חשבתי על זה אבל במילות השיר של אריק איינשטיין שמבכה את חברו שהלך בתשובה. הוא אומר "אבל הלב, הוא רוצה הרבה יותר".

נכון, הלב רוצה הרבה יותר ממה שנותנים לו, ממה שנתנו לו ולכן הוא הלך בתשובה. והיום שאריק ז"ל בשמיים והרב אורי זוהר חברו קורא לנשמתו תהילים ואוהב את הנקודה שהייתה בנשמתו, אריק יודע למעלה שהלב מקבל יותר.

רק פה בעולם הנמוך שלנו זה מתואר כדתיים וחילונים שחורים ולבנים. בשמיים הוא רואה ומרגיש את האהבה ואת הלב. הוא מקבל הרבה. ולנו כאן בעולם הנמוך נותר רק להסיר פחות את האור כלפינו וכלפי אחרים.

הראיון מסתיים. ברוך השם עבר ללא פחד, המנחים מקבלים בשמחה את סיפורי מעשיות של רבינו. "סליחה על הדתה" אני אומר והם מיד עונים: "איזה שטויות. תודה לך שהבאת עוד קצת אור לתוך האולפן". וואלה? מה גם הם התבודדו או רק הבינו שהלב רוצה הרבה יותר? לא יודע, ומה זה משנה?

אני עשיתי את שלי תודה רבה השם על ההדתה, על הלב, על האור שזורם כל כך יפה לעם המקסים שלך, סתם אומרים עליו דברים. הם מתוקים ורוצים ומשתדלים ומחפשים. אשרינו שזכינו.

תוכן שאסור לפספס
30 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
25
אדם עם קסם מיוחד. יש עליו חן מהקב"ה, עליו נאמר : אֹהֵ֥ב טְהָור־לֵ֑ב חֵ֥ן שְׂ֝פָתָ֗יו רֵעֵ֥הוּ מֶֽלֶךְ. לפי דעתי הוא יצליח בתחום התורני - חסידי ויסחוף אחריו קהל . יש לו נשמה מיוחדת וגבוהה מאוד.
נתנאל15.09.19
24
כולם צמאים להדתה רק פוחדים להודות בזה. צביקה אתה אהוב בשמים ואהוב על הבריות. אשריך צדיק!
ליאת בן שבת15.09.19
23
אלוף
יוסי15.09.19

הצגת כל התגובות

22
חיזקתני צבי חיזקתני!
איתי14.09.19
21
איזה שגריר מצויין אתה
א14.09.19
20
תותח אתה
יהודי14.09.19
מי שמכיר את הדת לא מפחד מהדת. מי שלא מכיר את הדת מפחד מהדתיים.
יוסף17.09.19
19
יפה. מדהים!
יעקב15.09.19
18
יישר כח צבי! חיזקת!
שני16.09.19
17
יפה, נכון שכל חוזר בתשובה מהסס ופוחד ממה שיגידו,,,,, אבל בסוף הם מגיעים לאותן מסקנות א. שיגידו... ב. אני מרגיש בטוח יותר כי צלחתי את מסוכת ההתערטלות מבחינת ה"אני" ג. זאת הדרך שלהם לטעום קצת "הדתה" ולהמשיך להיות צמאים לה בסתר...
אא16.09.19
16
שונאים את אלו המשתמשים בדת כדי להתחמק מנשיאה בעול של קיום מדינת ישראל ועוד מכבידים עליה עם שלל הדרישות שלהם שבשום מקום אחר בעולם יהודים לא מעיזים לדרוש. הצבור החרדי הולך ומתרבה והוא בטוח שתקציבה של מדינת ישראל הוא צנצנת המן שלו כאשר המשמעות היא, אם הבעיה החרדית לא תטופל, היא קריסה של מדינת ישראל.
מי שונא דת?15.09.19
15
לא שמעתי אותו אף פעם אבל נראה אדם משכמו ומעלה בעל תשובה אמיתי אשריו רבי צבי עלה ומצלח
משה15.09.19
14
צבי יחזקאלי האחד והיחיד. כן ירבו כמוהועליזה
עליזה15.09.19
13
חזק ומחזק.תודה לך בפרט לפני הבחירות.אשרינו
חאה15.09.19
12
ר' צבי. תודה לך . נתת לי המון נקודות למחשבה
יוסי15.09.19
עוד נשמה אבודה
ביבי זה בלוף15.09.19
11
אלוווףףף תמשיך להשפיע,,אם לא משפיעים,אז מושפעים,,🙌🙌👍👍
Ym18.09.19
10
הכי חשוב להשאר בעל מקצוע אמין ומקצועי האמונה היא דרכך האישית ואתה אכן מקצוען
גיל15.09.19
9
צבע יחזקאלי מעניין מדהים ועם המון ידע ותובנות
ריקי15.09.19
8
יפה, מי שרוצה להגיע לשלום,צריך לאהוב קודם כל את עצמו. ואכן נראה שהגעת ואף ממשיך ביעדך צבי יחזקלי,מאחל זאת לאחיינו היהודים כולם.
האמת15.09.19
7
אתה מתוק מדבש. יש לך זכות גדולה להכניס קצת אור בעולם חשוך.
אילן אוחיון15.09.19
6
נפלא איך דברי הרבי מליובאוויטש בכל תחום הופכים אט אט בטבעיות להיות נחלת הכלל . כמה דיבר על כך שהיהודי בעצם מהותו מחפש את התורה והמצוה . אפילו הרב אלבז דיבר הערב על כך שאין דבר כזה מייצג לחילונים אנחנו המייצגים האמיתיים של עם ישראל שרוצה בתורת ישראל. זו השפה בה עלינו להשתמש עדיפה בהרבה על השפה הנגטיב
יודי15.09.19
5
כל הכבוד אלוף
יניב15.09.19
4
חזק מאוד! תמשיך לכתוב ולהתראיין. קוראים ומקשיבים כל הזמן בהנאה גדולה.
חזק חזק 15.09.19
3
נפלא ממש איזה טוב השם איזה עם יקר
א14.09.19
2
אין כמו סיפורי המעשיות של ר' נחמן. ראו את הנח נחים כמה שמחים ומאושרים, אין דאגה בעולם בזכות ר' נחמן, רוקדים ושרים כל היום, והאישה והילדים שידאגו לעצמם, כי לפרנס זה צער, ור' נחמן ציווה רק לשמוח.
רבינו14.09.19
אתם שמחים זה מעולה, רק אל תצערו אחריםבזמן שאתם בשמחה....חחח
קולי15.09.19
רבי נחמן ציוה לפרנס
יעקבי15.09.19
פשוט בור ועם הארץ שעוד חושב שהוא חכם. מסכן!
אסף15.09.19
1
מאלף
נפלא14.09.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 21:04

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 19:04

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 18:58

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 15:37

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 14:41
ש

מחלה אוטואימונית

ראש הישיבה מתחנן: "את אחי אני מבקש; צריך לשקם את בית המשפחה שחלתה"

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 14:22

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 14:22

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 14:22

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 14:21
ש

דואגים ליופי שלך

מלחמה?- זה לא אומר שאת צריכה להישאר עם שיער מיותר

כיכר בשיתוף אפילוגיק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 08:27

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 07:15
ש

הכרות עמוקה עם המגזר

מחדשים תנור או מקרר לפסח? מצאנו לכם את המחיר המשתלם ביותר

כיכר בשיתוף חשמל הקרן | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 07:07

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24

"נרקם דיל בין דרעי לליברמן"

הבחירות לרבנות הראשית | הח"כים שנבחרו לאסיפה הבוחרת

חנני ברייטקופף | 01.05.24