כיכר השבת

רבה של מוסקבה בטור אישי

זו העת לחשבון הנפש: מה מקור הגזענות ושנאת החרדים?

לחברי הכנסת החרדים, לא חשוב מה חושבים עליהם אזרחי המדינה - אלא רק מה המצביעים שלהם, חושבים. תוצאות הבחירות מציפות את התהיה - האם זו הדרך שהובילה לשנאת החרדים? (טור אישי)

69
הרב פנחס גולדשמידט | כיכר השבת | כ' באלול | 20.09.19
הרב פנחס גולדשמידט על רקע העצרת של 'יהדות התורה'
הרב פנחס גולדשמידט על רקע העצרת של 'יהדות התורה' (צילום: לוי נזרוב, יונתן זינדל - פלאש 90)

ידועה אמרתו של דוד בן גוריון, שלא חשוב מה יאמרו הגויים - אלא מה יעשו היהודים. במקביל, אפשר לומר על חברי הכנסת החרדים, שלא חשוב להם מה חושבים עליהם אזרחי המדינה, חשוב להם רק מה המצביעים שלהם, חושבים עליהם.

זאת האמת באופן כללי, אף כי היו יוצאים מן הכלל, כמו הרב אברהם רביץ ומוניה שפירא זכרונם לברכה. רוב רובם של חברי הכנסת החרדים משמיעים את הצהרותיהם הפוליטיות, בעיקר לבוחריהם. בישראל, המחולקת לשבטים, עיקרון זה נכון גם לגבי הנבחרים של השבטים האחרים, כדוגמת נציגי המתנחלים, דוברי הרוסית ואחרים.

תוצאות הבחירות האחרונות מעלות את השאלה, האם ההתנהגות הזו היא הטובה ביותר עבור הציבור החרדי. והסיבה העיקרית היא, שלא מספיק לבחור בנציגים לכנסת, הנציגים האלה צריכים גם להיות ראויים לבא בקהל, קרי: להיבחר לממשלה.

מערכת הבחירות האחרונה הייתה רוויה בגזענות, שלא מביישת אף ארץ אירופאית לפני מאה שנה. תארו לעצמכם, אם היום בגרמניה, מועמד לקנצלר היה קורא לציבור בוחריו לבוא לבחור בגלל שיהודים נוהרים לקלפיות...

הגזענות בבחירות האחרונות התמקדה בעיקר בשני המיעוטים במדינה - החרדים והערבים. הערבים הם מוקצה מחמת מיאוס בימין, והחרדים, מוקצה מחמת חסרון כיס בשמאל. נכון, שגם החרדים הצהירו שלעולם לא ישבו ליד השולחן עם אדון לפיד, אבל מצד שני, ההחרמה נגד החרדים היא טוטלית ואבסולוטית.

שונה הייתה מערכת בחירות זו ממערכות קודמות, בגלל שהיא התקיימה בימי הדין והרחמים, בזמן שכל יהודי עם מעט יראת שמיים עושה קצת חשבון נפש. דווקא בגלל זה, כדאי לעשות חשבון נפש. כדאי לחשוב למה יש בישראל ציבור המיוצג על ידי עשרים-שלושים חברי כנסת, שחושבים שבעיית החרדים במדינה יותר חמורה, מאשר בעיות החמאס, החיזבאללה, הכלכלה, העוני והשוויון.

ההצלחה החרדית בבחירות לכנסת, אינה נעוצה בפופולריות של חברי הכנסת החרדים, אלא בעיקר בגלל הפחד והחרדה מהגזירות הכלכליות של אויביה, וגם בגלל מועד הבחירות, בימי הרחמים והסליחות.

זכיתי להיות שותף ולעזור לתחייה הרוחנית של יהדות הדממה, יהדות ברית המועצות. במשך שלושים שנה הנני זוכה לראות איך יהודים שרחוקים מתורה ומצוות מתקרבים ליהדות ולתורה, ואני יודע מה מקרב אותם. בשביל האחד, הזכות לחוות שבת במסגרת משפחה שומרת מצוות כאשר כל העולם החיצוני נעלם. בשביל אחרים, זאת הפגישה עם דף גמרא או עם צדיק.

מעולם לא ראיתי אדם שאמר לי שהחליט להתחיל לשמור תורה ומצוות בגלל ההתנהגות הפוליטית המוסרית של נציגי הציבור החרדי בכנסת. ההיפך הוא הנכון. כאשר אדם כן מתחיל להתקרב, המקרב צריך לעשות שמיניות באוויר ולהפוך לר' לוי יצחק מברדיטשוב כדי לסבר את האוזן וללמד זכות על הפוליטיקה החרדית.

פעם, עוד היה אפשרי לתת מסרים מסוימים לציבור פנימה, ולתת מסר אחר לגמרי, לציבור מבחוץ. כיום, כל ציוץ במקום אחד, יוצא ועובר בעולם כולו.

ולכן, עצה טובה קא משמע לן. השיח הלוחמני של "געוואלד, מוציאים את היהודים לשמד", הוא פיקנטי וממלא כיכרות עם בני נוער. הרב דוד זיכרמן מ'הפלג' שצועק "סטאלין" על ממשלת הזדון באמת משעשע. אולי כדאי שפעם יבוא לבקר במוזיאונים השונים במוסקבה ויראה איך באמת הייתה נראית ברית המועצות תחת סטאלין. לי לא ידוע שתלו אף ראש ישיבה על פנס רחוב ולא הכניסו בחורי חמד למחנות ריכוז וגם לא ירו ברבנים בכיתת יורים, אפילו אחרי שדתי רצח ראש ממשלה.

החרדים, אפילו שהינם מיעוט, זכו, הודות להנהגה פוליטית פרקטית ורציונלית, לשני שולחנות. מצד אחד בתוך קודש הקודשים של השלטון והתקציבים, ומצד שני להמשיך לבכות על הגלות המרה אצל אחיהם הטועים... סתירה מיניה וביה. אני לא אומר שהסתירות הפנימיות נמצאות אך ורק אצל החרדים. רחוק מכך.

כמו שהשיח הפרטי של בין אדם לחברו, של אדם שומר מצוות וקל וחומר של בן תורה, שונה מזה של אדם אחר, כך הפוליטיקה והשיח הפוליטי של המפלגות החרדיות צריכים להיות שונים מזה של מפלגה אחרת. כל מילה שנאמרת לציבור הבוחרים פנימה - צריכה להישקל, איך כל האחרים יקבלו את זה.

להיות פוליטיקאי חרדי, זה לא אומר להפוך לגולם מדבר, דוגמת מפלגת נועם, אלא ההיפך, להפוך, לחכמים יודעי עתים והזמנים המשתנים, שיודעים איך העידן משתנה ואיך העולם משתנה ולדעת לומר דבר הנשמע כמו לא לומר דבר שאינו נשמע.

תוכן שאסור לפספס
69 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
61
כל עוד נשנא אחד את השני. מידה כנגד מידה ישנאו אותנו
.23.09.19
60
זה כמו לשאול מה מקור שנאת היהודים
דבורה22.09.19
59
למה לא לקחת תקציבים וגם כסף מסטמאר עבור ה"בני תורה" ...
אם אפשר 22.09.19

הצגת כל התגובות

58
סטלין רקם שואה יהודית, היו לו תוכניות להגלות את יהדות רוסיה לסיביר ובכך לחסל את יהדות רוסיה, רק מותו חיסלה את התוכנית , נס ב"ה!!!
אני14.10.19
57
סליחה מכבוד הרב אבל כבודו חי בנכר ויש דברים שאפשר לראות אותם מכאן אחרת ממה שבחוץ. החרדים לא עשו שום דבר חדש במדינה סך הכל רצו לשמור על הסטטוס קוו. שונאי הדת השורשיים כגון בגץ ושונאי הדת הקיצוניים האולטרא חילוניים מנסים לחלן את המדינה ולנהל מלחמת תרבות כנגד המסורת היהודית. החרדים מתוך אחריות לכלל העם
לכבוד הרב27.09.19
56
יפה כתבת הרב גולדשמידט. אמליץ לכל בני המשפחה לקרוא מהגיגיך.
יצחק21.09.19
55
הכותרת קולעת וסוף סוף משהו שמסתכל בפנימיות. הכתבה ארוכה ומייגעת.
שרה21.09.19
54
מסכים עם כל מילה שלו אולי המאמר הכי רציני ועמוק שקראתי באתר
שמואל21.09.19
באמת? כזה רדוד אתה שזה המאמר הכי רציני שקראת.
איציק22.09.19
53
יש שינאה גם בין חילונים לחילונים... ראו ערך ארגוני השמאל למינהם- בצלם.ושוברים שתיקה. וכו'....הם ותומכיהם
שינאה יש גם בין חילונים לעצמם.21.09.19
52
כשראיתי את הכותרת חשבתי שיהיה חשבון נפש לקראת הימים הנוראים על הבנות שלא התקבלו לסמינרים ולמושכי החוטים במגזר הישיבתי שרואים חרדים מרקע אחר בדיוק כמו שלפיד מסתכל עליו.....
ריאלי21.09.19
51
ראשי התיבות של חודש אלול - אין לפיד ואין ליברמן
ראשי התיבות 20.09.19
50
צודק לגמרי
משה20.09.19
49
הרב אשלג זצ"ל אמר שהכל בתוכנו. כשאנחנו נתקן את עצמנו ממילא הכל בחוץ יהיה טוב גמור. ראו ספר "אותיות דליבא" של בנו ממשיך דרכו הרב"ש. והלוואי ונתעורר רגע קודם.
ציפקה20.09.19
48
בגלל שזה המהות של החרדים להיבדל מכל החילונים ואם יקרבו אותם אז הציבור החרדי יכול להיגרר אחריהם
בני20.09.19
47
ברור כאור השמש - השינאה שבתוכנו לעצמנו מובילה לשינאה כלפינו. כל אחד בא עם חרדומטר משלו, ומזלזל בחרדים אחרים שלא עומדים בקריטריונים שלו. אם היינו קצת יותר מכילים אחד את השני, סיכויים טובים שגם אחרים שאינם חרדים היו מגלים אמפתיה כלפינו.
אפרת20.09.19
46
קודם נתקן מה שבתוכנו .סבל המשפחות .בתי ספר סמינרים. ישיבות וכו .ואחרי נראה מה הם חושבים אנחנו נותנים להם כח
גזענות בתוכנו20.09.19
45
דברים שרואים משם לא רואים מכאן
יוסף20.09.19
44
שפתיים יישק, הציבור למד מהחנפנות והנאמנות העיוורת של חכי החרדים. ונוהים גם הם כצאן לטבח בידי החכים החרדים בלי אפשרות של עצירה וחשיבה מחודשת.
יהודי פשוט23.09.19
43
תכלס - לא אמרת מה החרדים בפועל צריכים לשנות , רק דיברת בקו כללי ולא מחייב ובעיקר מראה שאין הכרח לאמיתיות דבריך. בעניין שילוב החרדים בעבודה - הסיבה פשוטה רוב מקומות העבודה הריווחיים באמת הם מעורבים וה' שונא זימה וגם הנשים לא מוכנות שהבעלים יכירו נשים אחרות.
משה21.09.19
42
כל מילה בסלע!
ללא שם21.09.19
41
כרגע הרושם מ ג' זה רק כסף לא אכפת להם מכלום רק הכסף
ט21.09.19
40
הנושא מאוד פשוט, לפני הכל שנאת החרדים במדינה היא בגלל שאם הם לא ישנאו אותנו זה אומר שאנו צודקים בדרכנו שיש אלוקים והתורה אמת ואם כן הם יצטרכו לחזור בתשובה זהו עד כאן בזה טמון הכל, וזה השורש תתבוננו טוב במה שכתבתי, כי אין מצב לכופר בתורה ובאלוקים לאהוב את מי שמאמין בזה כי זה אש ומים שלא יכולים להיות
דוד20.09.19
39
סוף סוף, קצת חשבון נפש. מקווה שכמה שנים טובות באופוזיציה ודילול בריא בתקציבים שאתם מוצצים מהמדינה ילמד אתכם דרך ארץ מה היא. בזיעת אפיך תאכל לחם, לא זיעת אפם של משלמי המיסים
לא חרדי20.09.19
אנחנו משלמים מיסים בדיוק כמוכם. המיסים הולכים לכל ההופעות להצגות כמו הבימה שלכם לכל הערוצים הרדיו שלכם שאנחנו לא רואים וצופים וכל זה מהכספים שאנחנו משלמים חצופים נמאסתם אתם לא רק משלמי מיסים גם אנחנו.
שונה22.09.19
38
דברי חכמה מאוד נכון הלוואי ויבינו סוף סוף
דברים חכמים20.09.19
37
חבל שלא מספיק מרחיבים את הדיבור על זה. תמיד אחרים אשמים ואנחנו לא. אני בטוח שיש עוד הרבה שחושבים כמו הרב, אני מסופק אם הרבה יעיזו לכתוב ולומר את הדברים בקול ובגלוי.
ירחמיאל20.09.19
36
השמאל מציג: הווי של מחלקה סגורה בחירות 2009 – ציפי לבני: "ניצחנו" בחירות 2013 – יאיר לפיד: "ניצחנו" בחירות 2019 (א) – בני גנץ: "ניצחנו" בחירות 2019 (ב) – בני גנץ: "ניצחנו" זה כבר לא מצחיק... בעצם זה כן...
תכלית כבר20.09.19
35
שהגזענות והאפליה בציבור החרדי לא מפריע לכם אלא רק השנאה מצד החילונים(שאגב הרווחתם אותה ביושר)
מעניין20.09.19
34
יש מדרש שעונה על כל הדיונים הנל למה נקרא שמו סיני שעל ידו ירדה שנאה לעולם לכל מי שמחזיק בתורה שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
משה22.09.19
33
איווט ליברמן רק עם כובע וזקן
מוסקבאי21.09.19
32
נציגי היהדות החרדית הם שליחים העושים רצון גדולי ישראל, נקודה. מי שיש לו בעיה איתם יש לו בעיה עם מי ששלח אותם.
שרבה של מוסקבה ינהל את מוסקבה. 21.09.19
31
מדהים לשמוע דברי חכמה כה עמוקים. גאווה יהודית
חילוני20.09.19
30
חכמה גדולה לשבת במוסקבה ולחנך את העסקנים שמוסרים את נפשם למענינו, בושה
מאיר20.09.19
29
לדעתי, ההפרדה שיצרת בין הח"כים החרדיים לבין החרדים עצמם, איננה נכונה. ההתנהגות החרדית עצמה היא מחפירה. החרדים מעולם לא הצהירו שהם חלק מן המדינה - להיפך; יסודו של הציבור החרדי בהתנגדו לתנועה הציונית, ועד היום הוא לא ייצר שום אמירה ברורה בנושא. הדרך החרדית היום היא לקחת כמה שיותר מחד, ולתת כמה שפחות מ
חנן. ב.20.09.19
אנחנו אומרים כל שבת בהוצאת הספר תורה תפילה לשלום והצלחת חייל ישראל העומדים על משמר ארצינו וערי אלוהינו.
ספרדי גאה21.09.19
28
מדהים! מדהים!
אלול20.09.19
27
החרדים בעצמם הם שיא הגזענים.. תראו את האפליות כלפי הספרדים במוסדות חינוך.... לא מתחתנים בניהם ספרדים עם אשכנזים.... ועדות קבלה בפרוייקטים של מגורים...... אז על דאטפת אטפוך.....החרדים הם האחרונים שיכולים להתלונן על קיפוח וגזענות.
אבי20.09.19
26
איך הדתיים הולכים איתו המערך הוא סוסייליסט בעד העניים לפיכך יש מפלה לליכוד כי אנשי הליכוד הבינו שהליכוד נגד עניים ובעד עשירים אפילו חמור מבין שהליכוד נגד עניים
אברהם 20.09.19
ואיך הדרומים מצביעים לליכוד כשנתניהו מכניע אותם לטילי החאמס והג'יהאד העזתים????????????????. מטופלים בשנה האחרונה במרכז החוסן בשדרות ה"י מגיע לליכוד שירדו בארבע מנדטים.
משה21.09.19
25
שטויות והבלים. יש להם אילוצים לקיים את עולם התורה וזה המקור לכל השנאה.
חיים20.09.19
24
נראה שהרב שכח שהלכה עשיו שונא ליעקב מקומכם בארץ ישראל ולא בגלות אל תאחרו את הרכבת
יוסף21.09.19
23
כאשר ה' רוצה להעניש ציבור חרדי חוטא, מעמיד בראשם עיזים עיוורות.
רבינו21.09.19
22
בעקבתא דמשיחא יראי חטא ימאסו כמובן אין זה אומר שאל לנו להשתדל לעשות מצידנו קידוש השם
חז"ל 22.09.19
21
לעשיו היו סיבות לשנוא את יעקוב.... מי אמר לאחיו הגווע ברעב אתן לך אוכל תמורת משהו,וכן לקחת את הברכה על ידי רמאות.כך שזאת לא היתה שנאת חינם וההלכה הזאת מעוותת. כמו שאתם תמיד חושבים שהדרך שלכם נכונה ואתם הבעלים של היהדות....ולכם הכל מותר בשם הכאילו יהדות שבכיסכם ...שאר העם רואה ולא מקבל ,כנראה בשמים
דבורה 22.09.19
20
לא אהבתי את הזלזול במפלגת נועם. הם אומרים את המסרים הנורמליים והמתבקשים נוכח גל הסיאוב שעובר בארץ ואין פוצה פה ומפצף.
נחום20.09.19
19
יש מדרש שעונה על כל הדיונים הנל למה נקרא שמו סיני שעל ידו ירדה שנאה לעולם לכל מי שמחזיק בתורה שנאת עמי הארץ לתלמידי חכמים
משה22.09.19
18
סוף סוף איש אמיץ מדבר !!!
james20.09.19
17
כל מילה בסלע!
חרד20.09.19
16
ואווו, חזק וברוך כל מילה בסלע!! הרב גולדשמידיט ת'ח אמיתי!!
נעלם20.09.19
15
דברי פי חכם חן!
רפאל20.09.19
14
וואו . דברים כדורבנות. אמתיים ונכונים. חכי"ם יקרים תקראו תדפיסו ותתלו על הקיר אצלכם. תקראו את זה כל בוקר כמו איגרת הרמב"ן.
איש חכם20.09.19
13
ומה הסיבה לרדיפת העם היהודי 2000 שנה?
אבי20.09.19
חוסר יכולת קבלת האחר שקיימת גם אצל החרדים
אסף21.09.19
12
זכרו את הבחירות של 2009. ציפי לבני ניצחה עם הכי הרבה מנדטים אך נכשלה להקים ממשלה. מי שנהיה רה"מ היה ביבי. כך היה וכך יהיה גם הפעם.
ישראלי20.09.19
11
אגב, דבריך צריכים להיות אמורים בעיקר למפלגות הדתיות.
יעקב הלוי20.09.19
10
ההשוואה המקוממת בין נתניהו לגרמניה הנאצית - מקוממת.
השוואה שלא במקומה20.09.19
9
חזק ביותר !!!
אלי 20.09.19
8
ליברמן יצא שקרן גדול אין 120 אחוז הצבעה אצל החרדים
ספרדי20.09.19
7
הלוואי ובארץ היו מנהיגים כמוהו... כל מילה בסלע חשבון נפש בחודש אלול לנו החרדים... על מה ולמה הד' עושה לנו זאת מה בהתנהלות החרדים גורם להקצנה נגדם בצד השני... יש הרבה תשובות... כל אחד עם חשבון הנפש שלו כמה משתדל לקרב יהודי רחוק ולא לקרוא לו בשמות גנאי עד שהוא מתפוצץ עלינו חזרה.
רבקה20.09.19
6
אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו די לליכלוך של יושבי התפוצות עלינו ודי לליכלוך שלנו על יושבי התפוצות די לשינאת חינם בכלל והשינאת חינם של החילונים אלינו אפילו לא מתקרבת לקרסולי שינאתנו אנו..................... ודי למבין
ש20.09.19
5
אנשים קצת טועים, בציבור הכללי אין כ"כ שנאה לדת חוץ מציבור קטן מאוד אבל אם מגיע אדם שאפילו לא כ"כ שפוי כמו ליברמן ומסית ומדיח עם שקרים וחצאי אמיתות ואף אחד לא עומד מולו אז זו התוצאה ולא יעזור כלום נגד זה, זו לא אשמה של חברי הכנסת בכלל.
אבי20.09.19
לא מעט מהמסורתיים מתנערים מחברי הכנסת החרדיים...
פיקו21.09.19
4
כשביבי אמר שהערבים נוהרים לקלפיות, אמרו שהוא גזען. עכשיו שכולם ראו שביבי צודק כמו תמיד והערבים נוהרים לקלפיות אומרים שזה בגללו....
צביקה20.09.19
מצחיק. לא אומרים שהוא גזען בגלל שזה לא נכון, אלא בגלל עצם האמירה.
דבש, ירושלים22.09.19
3
נכון מאוד אבל קשה לשנות נורמות בציבור החרדי ועוד בישראל וגם אם יש רבנים שחושבים קדימה לא יעזו לדבר פשוט ראש בקיר
RAFI20.09.19
2
השנאה ל'חרדים' כשלעצמה אינה דבר חדש. בישראל של שנות ה-60 בה גדלתי לא היו הרבה חרדים. בקושי ראו אותם מחוץ למאה שערים ובני ברק. השואה מחקה את רוב יהדות אירופה, גם החרדית. אבל אף על פי שלא היה כל כך את מי לשנוא, וודאי שלא ציפו מהתמהונים השחורים המיוזעים הללו לקחת "אחריות לאומית" – אני מעיד שהשנאה לחרד
יעקב הלוי20.09.19
1
ראשית, אין אני אוהב את המושג "מדינת הלכה". הוא לא משקף, לדעתי, את דמותה של המדינה כפי שאני שואף לה. אין זה בגלל שיש לי בעיה עם מדינה המחויבת להלכה, אך המדינה שאליה אני שואף היא לא מדינת הלכה אלא מדינה יהודית. היהדות כוללת בתוכה ענפים רבים: מחשבה, הלכה, למדנות, חוק, מוסר, תנ"ך, רגש, חסידות, ועוד ועו
יוני20.09.19
קצר וקולע ////////////// איך לא כאבה לך היד אחרי קיצור נמרץ שכזה ???????????
משה13.10.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24
ש

עם הצלחה לא מתווכחים

ככה ניצחתי את הפחד מהרבנות

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24
ש

תשואה פוטנציאלית של מאות אחוזים!

קרקע להשקעה במרכז הארץ, החל מ- 150,000 ₪

כיכר בשיתוף Lighter life | מקודם

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24