כיכר השבת

טור של אב כאוב

אחרי ה'תחקיר': "חוסו על בניכם; הפסיקו להאמין בשטויות"

השמועות על כת אכזרית שפוגעת במאות ילדים חרדים, שלאחרונה עלו שוב לכותרות, הציפו פאניקה אצל הורים רבים • אחד מהם - שילדו "נפגע" - מגלה כיצד הגיב לו על כך בעבר גדול הדור (טור דעה)

42
אב כאוב | כיכר השבת | י"ז בכסלו | 15.12.19
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ (קהלת ב, יג); לא מצאתי מילים טובות מדבריו אלו של שלמה המלך, החכם מכל אדם, המביעות במדויק את ההתייחסות הראויה לבהלה ולבלבול שאותם הוגי סיפורי בלהות מפיצים בציבור, אודות מערך של פוגעים מטעם כנסיות נוצריות וכדומה, בבנינו ובנותינו היקרים.

כאחד האדם, מבני הקהילה החרדית המתגורר בשכונה המדוברת, 'סנהדריה' הירושלמית, אספר לכם את סיפורי האישי. בקטנותי, כילד חינני ושמח, הלכתי לתומי בשבת אחר הצהרים, לבדי, וניגש אלי נער בוגר, הציע לי ממתק, ותוך כדי כך החל לעטוף אותי ב"חמלה מרובה". הרגשתי דחייה, גועל ויותר מכל: פ-ח-ד. למרבה המזל, אחד מישישי בית הכנסת שנשרך לעבר בית התפילה, עבר על ידינו, ובכך תמה לה הסאגה הנוראה שכמעט התממשה במלואה (אז עוד לא ידעתי ממה, ועד כמה, ניצלתי).

למרות הבושה, וההאשמה האישית, שוחחתי עם הורי על מה שקרה, והם הסבירו לי בטוב טעם שיש אנשים שלא מתנהגים כראוי, והם עושים מעשים לא ראויים, וכמו שאנחנו לא מתעכבים בסמוך למנזרים, ולא מסתכלים על סמלם הטמא, כך לא נתעכב ברחוב אלא נלך מהבית ישר ליעדנו.

מאז, ולאורך שנים, בכל פעם שאני עובר במקום ההוא, בסמוך לבית הכנסת, עוברת בי תחושת פחד וחלחלה, תת-הכרתית. מיותר להרחיב אודות המחשבות והדמיונות שהגיתי במוחי הקט, על כמרים ונזירות, שחוטפים אותי, ועושים לי שלל דברים אסורים (כילד חרדי, עם ראש נקי, הגיתי רק רעיונות של השתחוויות, הטבלות, דברי כפירה וכדו'). אבל בהמשך, כמו אצל כולם, התבגרתי, התייצבתי והפרדתי בין הגיגי המחשבות, החלומות והפנטזיות, לבין החיים האמיתיים.

לפני מספר שנים, ב-2015, כהורה לשלושה ילדים מתוקים, צדה עיני מודעה מלחיצה בעלון השכונתי, תחת הכותרת "להורים, מחנכים ורבנים" (בהמשך אתעכב על הסדר הפנייה הכרונולוגי). "מידע והנחיות לנושא הפגיעות הטקסיות -Ritual Abuse- בירושלים וסביבתה", נכתב שם, כולל מידע מפורט על פגיעות בילדים על ידי כתות, כמרים וכיוצא בזה, בתוספת הסברים מנומקים למה המשטרה משתפת פעולה עם אותן מערכות פגיעה, מדוע הנושא "מושתק" על ידי כלל הרבנים והמחנכים ולמה מטפלים מקצועיים רבים שוללים הכל - למעט 'המטפלים שלהם', שרק הם מומחים בענין...

כמי שמוחו עבד שעות נוספות בצעירותו, קיבלתי את תוכן העלון כ'אורים ותומים', רצתי הביתה כל עוד נפשי בקרבי וסיפרתי לאשתי הכל. היא הייתה מאוד ספקנית, אבל 'פתאום' נזכרה שגם אצלם בשכונה הייתה אישה שכינו אותה 'רבקה המכשפה הנוצרית', שחוטפת ילדים, והילדים היו רצים בעת שחלפו ליד פתח ביתה, מחשש שתחטוף אותם. רק אז גם אשתי קבלה את חששותיי הטריים כ'תורה מסיני', כשלדעתה ייתכן שרק עכשיו הצליחו לעלות על מעללי אותה רבקה ומעללי יתר חבריה.

כמובן שאם הכל עובדה מוגמרת, נותר לי רק לראות כמה מילדי המתוקים נפגעו ח"ו מאותה כת / מערכת, כפי שמתואר בעלון. היות והילד הגדול שלי היה בן 5, ניגשתי אליו ושאלתי אותו: כמה פעמים הטבילו אותך לנצרות? משלא ענה לי, והעמיד פני תם, הבטחתי לו סוכריה. כשגם זה עדיין לא הספיק, העליתי את הצעותיי עד לגלידה ענקית, ו...זה פעל! תאמינו או לא; הבן סיפר לי איך שמישהו עם שיער ענק, "חצי-קוקו חצי-בלורית" כלשונו, לקח אותו להטבלות במנזר. לא הרפיתי, וביקשתי (כמובן בתמורה לתוספת מתנות) שיספר לי מי עוד היה איתו ומה עוד קרה. בשלב זה הוא אמר שגם בתינוק בן החצי שנה פגע האיש עם השיער הענק, "פעם אחת כשלא הייתם בבית", ואז גם הטביל ועשה "דברים לא יפים".

בעקבות כך, בעודי נחרד, ביררתי מיד מי הן המטפלות שהוסמכו בידי הצוות שחשף את מעללי הכתות והכנסיות, והגעתי אל אחת מהן לפגישת טיפול. תחילה, נדרשתי לנתק את הטלפון ולהוציא ממנו את הסוללה "בגלל שהנוצרים מסוגלים לבוא באמצע הטיפול ולפגוע בנו". בהמשך, ה'מטפלת' הציגה בפני הילד בן החמש אלבום ובו אוסף של תמונות מנזרים, על מנת שיצביע על המנזר המוכר לו. לאחר מכן הוצג בפניו אלבום עם מכלול של תמונות כלי רכב, כדי שיצביע על הרכב המוכר לו. באשר לפוגע, מיותר לומר שהילד קיבל מהמטפלת את התמונה שלו, מבלי שיבחר, היות ו"אני כבר מכירה את רובם"... (השיער שלו היה בתמונה קצר יותר, והיא הסבירה שזו תמונה ישנה יחסית).

בשלב הבא יצאנו לסיור ברכב, והילד הצביע על מספר מקומות בהם לדבריו פגעו בו, ברחבי אזור הרובע היהודי בירושלים (כמה מהמקומות שהילד סימן בטעות, המטפלת מיד דחתה, והסבירה לנו שהוא קצת מתרגש וטועה, אבל "המקומות הראשונים כן נכונים"...).

לקראת סיום הפגישה, לאחר אינספור אזהרות, יצאנו לביתנו בשתי מוניות נפרדות, לאחר שהסווינו את הפנים "כדי שהנוצרים לא יזהו שעלינו עליהם", ולאחר כל זאת ברחנו לכמה ימים לעיר אחרת, במטרה למנוע את חטיפת הילד ממסגרות הלימודים. המטפלת הסבירה לנו שהמנהל והשומר מקבלים תשלום מלא מאותם פוגעים, ולכן "לא יעזור לסמוך על הנהלת החיידר, הרבנים והמשטרה".

כמובן שלאחר ארבעה ימי בריחה, לדברי המטפלת, הפוגעים רואים שהילד לא נמצא בת"ת, וזה בשבילם סימן שמעכשיו צריך לעזוב אותו, ולעבור לאחר... חלילה.

שנתיים וחצי חלפו עלי באבל: בכינו על חורבן היהדות ועל הנזקים שלכאורה בנינו סבלו מהם, כשבמקביל המשכנו בטיפול אצל "המטפלות המוסמכות בלבד", אך לשווא; לא חל שום התקדמות טיפולית.

"דרש ר' פנחס בר חמא: כל שיש לו חולה בתוך ביתו, יילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים", כתוב בגמרא, אז החלטתי לפנות למרן הגאון רבי אהרן לייב שטיינמן זצוק"ל. סיפרתי לו את כל השתלשלות העניינים, ולאחר שאמרתי לו שלקחו יותר מ-400 ילדים למנזרים, ענה לי בפשטות: "רק 400?". לא הבנתי את דבריו, וחזרתי על דברי שלי, והוא שוב שואל אותי "רק 400?". רק אז הבנתי את תשובתו של גדול הדור, שביטאה בחכמה את דעתו שדברי הזויים, בלתי מציאותיים, ונדחים על ידו על הסף.

עזבתי את הבית שברחוב חזון איש 5 בבני ברק, ושאלתי את חברי למה הרב לא מאמין לי? וזה ענה, כמו שמדברים לילד קטן: תשחזר את השתלשלות העניינים, פרט אחר פרט, מה הניע אותך להאמין, האם הזמנים המתוארים על ידי בנך תואמים את המציאות? הרי היית בעיר אחרת בחג הפסח בו נטען שהוא נלקח לכנסיה. וייתרה מזאת, היכן יש מנהרות בירושלים? האם יש בהן בכלל חמצן, שילדים יוכלו לעבור שם? האם התיאורים שהבן תיאר אפשריים - להיכנס ולצאת ממאורות האימה בטווח של דקות ספורות? עד כדי כך הרבנים, המחנכים והרשויות טומנים ראשם בחול?

עיני נפקחו. פניתי לפסיכולוג קליני בעל שם, המוסמך לטפל בילדים, והוא די מהר העלה את בני על דרך המלך. באשר לכך שילדי הרי סיפר דברים, ובהתאם לכך 'טופל' מזה שנתיים וחצי, ענה לי איש המקצוע כי יש לזה שם: שתילת מחשבות. אדם יכול להיכנס לעולם הפנימי של המחשבה, אם יהיה לו עבור כך תמיכה סביבתית - כמו שאכן היה כאן, כשאני ואשתי תמכנו לכל אורך הדרך בשמיעת תיאורי האירועים מפיו, ובתמורה התאבלנו יחד ו"התחזקנו" יחד.

כואב לכתוב את זה, אבל הבנתי שאת המציאות המרה שיצרתי אני כבר לא יכול לשנות, אלא רק לנסות ולתקן. האמת, שעד עכשיו אני לעתים מסובב את ראשי כדי לראות אם ראשי הכמורה במרדף אחרי, זה עדיין לא עוזב אותי. כשהבנתי את העובדות כפי שהן, גילית כי אפילו הפרט הבסיסי ביותר לא תאם, מהרגע הראשון. מהו? בני תיאר את הצלב (שתי וערב) כפי שהוא ניצב על כיפת המנזר, כשבפועל בכל הכנסיות יש על ה'שתי וערב' את צורתו של 'אותו-האיש' צלוב (אני מקווה שמעכשיו לא ילמדו ל"מקצע" את הסיפור בהתאם לגילוי חשוב זה).

הורים! מחנכים! רבנים! הרשויות השונות! האגודות והארגונים העוסקים במניעת פגיעה בילדים - כולם שוללים לחלוטין קיומה של אגדה זו, שלאחרונה הופצה שוב באמצעות "תחקיר" באחד מגופי התקשורת. קל להיסחף באגדות אורבניות, זה אפילו עשוי להיות משעשע, אבל לא!! פה מדובר בנפש שלכם ובנפש של היקרים לכם מכל; הילדים שלכם! אל תכניסו אותם לכל השטויות האנטי-חינוכיות ואנטי-מוסריות הללו, כי את מה שאני משלם עד עכשיו, אף אחד לא יוכל לתקן לי במהרה.

תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
37
בסנהדריה... מעניין שהוא לא יכל "לעזור" להורים האומללים...
משיזהב היה גר 25.04.21
36
אכן, משום מה מעניין שכל הנפגעים, או שמא רובם, משתייכים לציבור האמריקאי, כך גם רוב הרבנים שהשתכנעו, שייכים למגזר הנ''ל, אתמהה?? מה הם לא רצו להטביל ול... ילדים ישראלים? גם בי נטעו פחדים, גם לי יש כמה וכמה ילדים מאושרים במוסדות הלימוד בסנהדריה המורחבת, ישבתי ימים ליד בית הספר, ליד חדר חפץ חים, ליד כנס
צ'למער תושב...15.12.19
35
כן אכן ילדים קטנים יכולים להודות על דברים שלא היו ולא נבראו זאת האמת אך לא שולל את המקרים הכן נכונים שקרו בקיצור אל תכניסו לילדכם בעיות שלא היו ולא נבראו אך אם מצד שני שימרו היטב על ילדכם למדו אותם את הכללים שלא מתקרבים ולא הולכים בשום פנים עם אנשים זרים וכו' ואם חלילה הילד מתנהג בצורה שונה יש לבדוק
א15.12.19

הצגת כל התגובות

34
מי שלא מוכן להזדהות בשמו שלא יכתוב....
יהודה 15.12.19
מה השם המלא שלך
יעקב הטל 1515.12.19
33
בגלל שאתה נפגעת בילדות והיית רגיש,ונפלת בפח, לא אומר שילדים לא נפגעו. ואלו לאו דווקא נוצרים אלא אנשים חולניים שמטרתם לא הנצרות אלא הפגיעה
ללא שם15.12.19
32
' בשלב זה הוא אמר שגם בתינוק בן החצי שנה פגע האיש עם השיער הענק, "פעם אחת כשלא הייתם בבית", ואז גם הטביל ועשה "דברים לא יפים". רגע רגע אבא היסטרי...אם הבן הגדול הוא רק בגיל 5 אז השארת להשגחתו תינוק בן חצי שנה....או שזה רק מדמיונו הקודח של הילד. תשאל את עצמך האם אני ואישתי עזבנו את הבית והילדים ללא
mike16.12.19
31
הוא כתב בשם הפסיכולוג תשובה
תשובה לנעמי 215.12.19
30
סוף סוף כתבה לעניין!
איש יהודי15.12.19
29
תיכף יגידו שהכמרים שילמו גם לכיכר השבת בשביל לכתוב את זה חחחצ
רימל15.12.19
28
בירושלים היה בית דין ש"חקר" את הנושא, והוציא פסק המוציא דיבתם של אנשים מבלי שהוזמנו אי-פעם לבירור בבית הדין, ומרן שר התורה, הגר"ח קניבסקי שליט"א אמר שלא להתייחס עליו ולפסקיו של אותו בית דין.
אורי ס.15.12.19
27
מחזק את ידיך. כל מילה
יעלי15.12.19
26
זה שאתה שכנעת את ילדך לספר שטויות, זה לא אומר שילדים אחרים שהחלו להתנהג בצורה מאוד מוזרה וסבלו מחרדות, זה לא קרה להם...וזה ילדים שסיפרו בעצמם... אגב באמת נשמע שבעיקר הקהיל האמריקאית נפגעה, יכול להיות שדווקא פגעו בהם, כי הם פחות מעורים פה בארץ וגם ככה פחות מאמינים להם,הזהירות יפה בכל מקרה, לא צריך
דינה16.12.19
25
תרחמו על עצמכם ותתחילו להאמין - אחרת איך תוכלו להגן על ילדכם - מי שחי בנוסטלגיה ואומר לא יכול להיות פשוט מרמה את עצמו ובסוף הוא יבכה
אמת15.12.19
24
הטור המבולבל הזה.... מה אתה בא להגיד פה?
לא הבנתי כלום מ15.12.19
23
אחותי גננת בנווה יעקב. שבוע שעבר התקשר ישהו וביקש שיביאו את ה"ילדה שלו". אחותי חשדה כי בדרך כלל ההורים שלה לא מגיעים באמצע היום. הילדה כבר הייתה לבושה ומוכנה ליציאה (ע"י הסייעת). אבל אחותי התקשרה לאמא של הילדה והתברר שהם לא שלחו אף אחד לקחת אותה. בסייעתא דשמיא אחותי הצילה את הילדה בזכות התושיה שגיל
אלחנן16.12.19
יש לך צילום?
אשר חיים16.12.19
22
נגמר התיקים לתפור אז התחילו להטביל ילדים לנצרות דרך מנהרות שמגיעות מצאלח א-דין לסנהדריה. הם משתמשים בדם דל הילדים כדי להכין מצות לפסח
בטח הפרקליטות אשמה17.12.19
21
גם אם נגיד נעזוב את סיפור המנזרים וכו' הרב - מנהל בית הספר ספר על 36 מקרי פדופיליה מצולמים תוך פחות משנה!!!!!!!!!! כן - 36 לא פחות!!!!!!!!!!!!!! וזה מה שמצולם בשכונה אחת! די לטמון ראש בחול חייבים לטפל כשרואים סימנים! אסור! אסור להעלם!!!
יי16.12.19
20
מבלבלים את כולם עם סיפורי כמרים ושטויות כדי לטשטש את האמת שהמדובר באנשים בעייתים בתוך הציבור החרדי שנוהגים כאחרוני המנובלים וכך מטייחים ומשתיקים סיפורי אמת מתוך אנ"ש.
רלי16.12.19
19
אתה צודק יש פה ושם אבל לא יותר
אליהו ראש ברזל15.12.19
18
אבא מטומטם ומטורף, זה מה שיש לומר....
אימא 11.02.20
17
לא הבנתי. גדול הדור או פסיכולוג ? מי הכריע בסוף?! אבא אמיתי או אבא וירטואלי לצורך הכתבה. חשוב שתדע שאם יש לבן שלך אבא כזה שמכחיש את הכאב של הילד בקלות רבה הוא יכול להיפגע. לכל השואלים. יש מושג מאוד חזק בפסיכולוגיה כלפי ילדים שנפגעים - בד''כ ההורים שלהם נמנים על זן מיוחד של 'ההורה הלא רואה'.
טובה16.12.19
16
מאמר מוזר. אם הילד שלך היה עובר דברים חמורים ומפרט לך מהם לא היה אפשר לומר שהוא מדמיין כדי שתקנה לו גלידה, ילד לא יודע לדמיין כאלו דברים. אם הסתפקת בזה שהוא אמר שעשו לו דברים לא יפים ולא פירט מהם, מוזר שהיית מודאג שנתיים ולא הבנת שהוא בסך הכל רוצה תשומת לב
יעל15.12.19
15
מטפלים כמו הרבה רופאי שיניים רק מעצימים בעיות
יראת שמים15.12.19
14
ומה תגיד אדון אבא בעילום שם על סימני הפוסט טראומה הברורים שאובחנו אצל הילדים בידי מטפלים מקצועיים?
נעמי15.12.19
הוא יגיד שיש פה mass hysteria. המומחים ב"המקור" הם מומחים לטראומה. הם לא יודעים כלום על הנושא של היסטריה. ד"ר ברום הסיק מסקנות על פי קטעים מסרטונים בעלי רבע שעה. הוא לדיבר עם הילדים עצמם.
אשר חיים15.12.19
תשכנע את הילד להאמין והדרך לפוסט טרהומה קצרה
מאמין 15.12.19
13
כל החברה החרדית בנויה מאמונה בשטויות, שאנחנו הטובים והאחרים, כל האחרים (חילונים, גויים...) הם הרעים. שאנחנו הם אלו שתורמים הכי הרבה למדינה, שאנחנו לא צריכים להכיר טובה למדינה למרות כל מה שהיא נותנת לנו, ושלא צריך לתת כלים בידי הילדים כדי להתפרנס, הם כבר יסתדרו (יש חילונים וגויים בשביל זה). אשריכם אש
אתה 16.12.19
12
אצל החרדים קל מאוד לעבוד על כולם גם מבוגרים....מדוע הנוכלים תמיד מחפשים חרדים...כי רבים מהם מאמינים בניסים וניפלאות ולא במציאות. רצים למקובלים שונים ומשונים,קברים ,אדמורים שיש להם יכולת על טיבעית...כך גם כאן מישהו הוציא שמועה....וזה פשט כאש בשדה שטריימלים... אך אף אחד לא מנסה להפעיל את ההיגיון. מאשי
David15.12.19
11
אם זה אמת זה שואה ואם זה לא אמת זה מפחיד אבל אין עשן ללא אש וחיב להיות שדברים קוראים ויש פה מהאמת אבל יש כאלו שבנפשם להשתיק את הענין ולהעשים את כולם בהמצאות
חיים15.12.19
10
אז לכתוב פוסט בעילום שם להגיד שהכל הבל הבלים וילדים המציאו את זה?! פשוט בושה!! הכי קל לטאטא ולהגיד השתלת מחשבות.. ילדים לא משקרים מבוגרים כן!! צריך להתמודד עם האמת גם שהיא כואבת. ממש עצוב לקרוא את הפוסט הזה ולומר שלא היה ולא נברא
אסתי15.12.19
תענה על שאלה פשוטה איפה המנהרות??? משטרה לא מוצאת אותה אבל של החמס מוצאים??? הילדים לא זוכרים איך מגיעים למנהרה? נסית להוציא פעם תלמיד/ה ממוסד באמצע הלימודים ?
ששון16.12.19
9
עוד אחד שעובד קשה להשתיק מציאות קימת אולי אצל בנו הוא האכיל אותו את הפחדים שהיו לו ולאשתו מהילדות אבל רוב הילדים מדברים מעצמם ומראים בעיות וסימני טרומה לפני שהם מדברים. הרב שטיינמן לא אמר שזה לא קיים!! הוא שאל אם זה רק 400?! מענין שלאב אחר הרב שטינמן אמר שזה לא סיפור חדש וקים בארץ מקום המדינה ואם ע
דוד15.12.19
8
אין על הרב שטיימן היהודי הכי פיקח שהיה פה
נחמי15.12.19
7
כמה חיכיתי לטור כזה, אחרי כל הדמיונות שהופצו, גם אצלכם...
איציק15.12.19
6
לא יאמן! אתה בן אדם או בת יענה? תוציא כבר את הראש שלך מהחול!
מוטי16.12.19
5
תגידו אתם באמת דבילים?? מי מאמין לשטויות האלו?
צבי15.12.19
4
תשובה תפילה וצדקה מעבירין וכמובן תודה מכל הלב על הכתבה המעניינת חזק חזק ותתחזק
YAEL BRONS15.12.19
3
אורח החיים החרדי בנוי על דמיונות והפחדות שנוטעים בו מנהיגיו במשך חייו. וכך החרדי מעביר את חייו בפחד על מה יגידו השכנים ובדמיוינעס שמאז ומתמיד הדרך הנכונה היתה ללמוד כל היום ולא לצאת להתפרנס, למרות שכל הגמרא מלאה בראיות המוכיחות במפורש את ההיפך. עוילם גוילם
הרשי16.12.19
2
כמה שטויות במאמר אחד יאללללה
נהוראי15.12.19
1
כל הנושא של פגיעה בילדים מגיע מילדים ולא מההורים!!!! הורים יקרים שימו לב לילדים שלכם כאשר יש התנהגות מוזרה!!! כל התנהגות מוזרה יכולה להגיע ממקום מסוים ואת זה כל מטפל מתחיל יגיד לך כל דבר למה משתייך. לדוגמא אם פתאום הבן שלך מחבק אותך בצור מוזרה "יותר מידי" אז זה יכול להראות ( יש סיכוי אולי
יאיר16.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24

פרשת

זהירות בל תשחית במצוות קמחא דפסחא | פינתו של ראב"ד ת"א • צפו

כיכר השבת | 02.05.24

"כדי לבלבל את המשטרה"

הרצ"פניקים יוצאים לחסום את הכבישים - ולא מודיעים היכן

איצלה כץ | 02.05.24

וקווי ה' יחליפו כח 

מה רבו מעשיך ה' | כך נראה בין הזמנים ניסן במרכז הארץ 

חיים רוזנבוים | 02.05.24
ש

דיגיטלי, חכם ויעיל 

רכב חדש? חתונה בלי חובות? זה לא חלום רחוק! לחץ כאן >>

כיכר בשיתוף רייזאפ | מקודם

תן דעתך שלא תחריב

"החרדים אולי לא מלכלכים יותר - אבל הם מתים יותר בתאונות שיכלו להימנע"

משה מנס | 02.05.24

קבלה מעשית

טיסת המקובלים ושחיטת התרנגולים בשמי הארץ כנגד הנאצים

ישראל שפירא | 02.05.24

מסר חינוכי להורים

אשתי הצליחה לשבור את רוחי במריבה הקבועה שלנו בערב פסח; השנה - זה רק עזר לי

מרדכי רוט | 02.05.24

חמץ שבלב

תחנכו את הילדים להחמיר, זה בסדר. אבל בלי 'להוריד' את האחר | טור מטלטל

משה רבי | 02.05.24
ש

הזדמנות שלא רואים בכל יום

"פוטנציאל רווח עצום" • הזדמנות להשקעה במרכז גוש דן

כיכר בשיתוף בריטניה-ישראל על הפארק | מקודם
ש

רבים כבר נושעו

זהו הספר של הצדיק, הידוע כסגולה בדוקה לישועה ורפואה

כיכר בשיתוף ניצני הקודש | מקודם

הטור השבועי

"אוקירו לנשייכו" // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 02.05.24

הדרך לחיים טובים

מה הטעות הגדולה שאנחנו עושים הרבה והקשר לפרשת שבוע

כיכר השבת | 02.05.24

אחרי שנזרקו בקת"בים

האירוע האנטישמי בבירת פולין | כך נציגי הממשל גינו בחריפות

חנני ברייטקופף | 02.05.24
ש

חצי מחיר מת"א

משרדים ב-100 אלף ₪ והשאר ב-24 תשלומים

כיכר בשיתוף ברטניה ישראל | מקודם

צפו בשיעור על הפרשה

למה הכהן הגדול יכול להתוודות על חטאים של אנשים אחרים?

כיכר השבת | 02.05.24

רבנים, ראשי ישיבות ו... כינור

כך נראה חג הפסח במחיצת הגאון רבי דב לנדו | תיעוד נרחב

חנני ברייטקופף | 01.05.24