כיכר השבת

לרגל חג הגאולה

אולי השנה נחגוג 'ראש השנה' לשפיות // חנני ברייטקופף

לציבור שומרי התורה והמצוות, החסידי והליטאי, יש נטייה לעסוק בשאלה הניצחית "יד מי על העליונה". חנני ברייטקופף, ליטאי, מסביר למה אנחנו כבר מזמן לא נמצאים בחושך המחלוקת. י"ט כסלו מזווית שונה (טור דעה)

26
חנני ברייטקופף | כיכר השבת | י"ט בכסלו | 17.12.19
חסידים וליטאים
חסידים וליטאים (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כשהצעתי לחסיד חב"ד לשתף פעולה בכתיבת טור משותף על י"ט כסלו, כשאני (מבית גידול ליטאי), אכתוב בעד החגיגות של ראש השנה החב"די והוא ( מבית גידול חסידי) יכתוב בעד הגישה הליטאית, הוא סירב בנימוק: "אין לי שום דבר טוב לכתוב על הליטאים".

אני מבין היטב ללבו. ומאידך, הוא הציף בפני בצורה הטובה ביותר את הלך הרוח הפנימי ואת אופי השיח בינינו, כיהודים שומרי תורה ומצוות, שמלווה אותנו כבר למעלה ממאתיים שנה (!)..

יש כאן מלחמה, יש מנצחים, יש מפסידים, הצדדים רואים בכל הכרעת ביניים סימן דרך, בדרך אל המטרה הסופית: ניצחון! הכרעה ניצחת, ניצחון סוחף, סופי, כניעה מוחלטת והודאה בעליונות הצד המנצח, או בקיצור: "דידן נצח"...

זה לא קורה, וסביר להניח גם לא יקרה, ולא יעזרו חגיגות, חרמות, עצרות, כינוסים, כרזות והודעות בומבסטיות, אדי אלכוהול, ספרים, חוברות וקונטרסים, וקולות קוראים בגרון ניחר לקהל כזה או אחר.

אך למרות ששני הצדדים יודעים היטב את התוצאה הבלתי משתנה של המאבק, הם ממשיכים להיאחז בקרנותיו של מזבח השנאה והזלזול ההדדיים, ותוקעים ללא הרף בשופרות המלחמה האבודה מראש, כאילו לא חלפו כבר מאות שנים שיש בהם מסר כלשהו.

אולי דווקא היום זהו זמן טוב להתבונן על הדברים במבט קצת שונה. עבר מספיק זמן, בכדי שנוכל להתבונן על הדברים בפרספקטיבה היסטורית.

אינני מתיימר כמובן להביע דעה בעצם הנושא. קטונתי. לא בזה מדובר.

האיום של התנועה החסידית

התנועה החסידית היוותה איום בזמן ההוא על המקובל. היא הביאה שינויים, שנגעו בעצבים הרופפים של מנהיגים שעברו טראומה בלתי נתפסת לאחר מאורעות האימה של תנועת השבתאות.

מנגנון ההישרדות הופעל כלפיה במלוא העוצמה. זה היה אז. בזמנים ההם. הכל היה חדש, וחומות החשדנות היו בלתי ניתנים לחדירה. אין לנו את הכלים לשפוט את מה שהיה אז. אין לנו את הצבעים הנדרשים על מנת לצבוע באור נכון את המאורעות ההם.

הליטאים במודיעין עילית חגגו עם חב"ד את חג הגאולה. צילום: ארכיון 'כיכר'

עברו שנים. היהדות של היום, יכולה לראות כיום, את האור הגדול שהביאה התנועה לעולם וליהדות בפרט. היא גם יכולה לראות את הערך המשמעותי שנשמר בידי מנהיגי התקופה דאז, ששימר את המבנה המסורתי – הלכתי – למדני, בלי שינוי.

היהדות של היום, גם אם יש לה עוד דרך ארוכה עד לגאולה השלמה, לא יכלה להיות קיימת בתפארתה כפי שהיא היום, ללא ביטוי של שני הצדדים הניצים של התקופה ההיא.

אולי הגיע הזמן, אחים יקרים, להודות באמת. אנחנו צריכים בעם ישראל גם חסידים, גם ליטאים, גם וגם, אין כאן יותר מלחמה. אין מה לשמר את המאבקים ההיסטוריים.

הדרך רחבה ובטוחה מספיק, על מנת שנוכל להכיל את הגוונים השונים בתוכנו מתוך הבנה, שאין כאן מנצחים ומפסידים. יש כאן דרכים של אור, לעבוד את הבורא.

ב'ערוץ 2' מסבירים מיהו ליטאי. ארכיון 'כיכר', באדיבות ערוץ 2

כשנתבונן לעומקם של דברים נוכל לראות, כי לכל גישה יש מה להתעשר מהגישה האחרת, כי בכל גישה יש דגש על משהו חשוב, שנחוץ עבור השלם הנפלא הזה – שגדול מסך חלקיו.

זה שלידידי, חסיד חב"ד, לא היה משהו טוב להגיד על אחיו הליטאים, זה רק משום הסיבה שאנו חיים בתוך מקבעות של למעלה מ-220 שנה, בו כל צד נאחז חזק בקרנותיו מחשש שאם ירפה את האחיזה כל תפיסת עולמו תקרוס.

אני חושב שברגע שנשחרר את האחיזה ואת השנאה רבת השנים, כל צד יוכל להכיר את האור החיובי - שבטוח יש בצד השני. וממילא כל אחד יוכל לקחת את הצדדים החיובים והמוארים שלא השכלנו לראות עד היום.

אז בא נשתה כוסית, אפילו רק של תה חם, ונודה לכל אותם גורמים שבזכותם אנחנו היום יכולים לקבל משהו שלם ורחב יותר בעבודת ה'. ומירושלים – העיר שחוברה לה יחדיו, ששם עלו שבטים שבטי י-ה, עדות לישראל להודות לשם ה', נברך סוף סוף בלב שלם זה לזה – א גוט יום טוב...

רבי מיילך בידרמן קפיץ את הליטאים. צילום: אהרן ברוך לייבוביץ
תוכן שאסור לפספס
26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
15
שעל הכיפה כתוב יחי ,שרים שוונאצנות,אין להם להגיד דבר טוב אשרינו ומה טוב חלקנו שהבדילנו מחג הגאולה,ומיחי המלך המשיח השוואנץ לעולם וועד תשמחו על יד החסידים על הכיפה
יוסף זזות19.12.19
14
י"ט כסליו יום בלי תוכן שהומצא ושווק ע"י חב"ד היה אדמו"ר שישב בכלא ועל זה רבבות חוגגים כאילו זה איזה ראש השנה לחסידות דבר שאין לו כל קשר למציאות
דניאל17.12.19
החגיגה של ר"ה לחסידות היא בשל הולדתו או םטירתו של המגיד ממזריטש-תלמיד הבעש"ט
חוה17.12.19
טיפש וחסר מושגים שכמוך. תן לי להתכווח איתך שאין לך משהו כל שהוא מה הוא יום זה
אבי17.12.19
13
החסידות ניצחה בכך שהיא הביאה עוד הבל ורעות רוח לעולם קבוצת תמהוניים שמאמינים באדמו"ר שהוא גדול הקדושים בעולם והכול בגלל שהוא בן של בן של בן של איזה אדמו"ר מלפני מאתיים שנה והם עוד מדמיינים שהם רואים בו את הדברים הכי גדולים שאפשר החסידות זה 000000 חשיבה ו100 אחוז הזיה כל מי שטיפה שכל בראשו רואה בחס
אלידע17.12.19
אלידע פשוט לא ידע ...האדמור בעל התניא לא היה בן של בן של בן הוא בעצמו היה ענק שבענקים ואני אומר את זה אחרי שלמדתי במשך השנים את תורתו ואם אלידע היקר גם ילמד את תורתו הוא וודאי יווכח שצדקתי
אלידע17.12.19
אלידע ידע גם ידע לא דיברתי על הבעל התניא אלא על האדמו"רים בזמנינו
אלידע17.12.19
הבעיה שהליטאים היום יותר פורימיים מהחסידים עיין ערך רשב"ם 23
ג'פרי17.12.19
זה ההבדל בין חסיד לליטאי שליאי לא מחוייב לאחוז ממה שקורה ברחוב רשב"ם בשונה מחסיד שמאמין שרבו קודש קדשים רבים עוד זוכרים את המראות של זקנים אוכלים שיריים של האדמו"ר מבעלזא בהיותו בן 20 כשהם ידעו מגיל קטן שהם עוד יאמינו בו שהוא קודש הקדשים אבל כמויות הגיחוך בתנועת החסידות כל כך מרובות ולא רק זה אלא פ
אלידע17.12.19

הצגת כל התגובות

12
חב"ד זה לא כל החסידות.. מתי תבינו את זה? חב"ד זה רק ענף אחד מני מאות.. נכון שהם עושים רעש גדול אבל הם בסך הכל רק חב"ד.. אז תלמדו קצת לפני שאתם כותבים..
דוד17.12.19
11
הייתי ב2 התוועדויות בינתיים ולא שמעתי מילה על הליטאים... לא מבין מה אתם רוצים
הב17.12.19
10
אנו החסידים חוגגים ובצדק את נצחון החסידים על הליטאים באותם ימים קריטיים בהם עמדה תנועת החסידות על כף המאזניים. מותר לנו לחגוג כשם שמותר לחגוג כל שנה חג הפסח, אע"פ שזה כבר לא רלוונטי.
תשובת החסיד17.12.19
פשוט מאוד הם החליפו חגים ושואל מה העבודה הזאת לכם ולא לו,ואף אתה ענה לו לך תשתה ארבעה כוסות יין בשביעי של פסח ווודקה ארבעה בקבוקים ושמח עם התורה החדשה של ראש השנה לחסידות
יוסף זזות20.12.19
אם אתה חושב שלחגוג כל שנה פסח זה כבר לא רלוונטי, יש לך בעיה יסודית בזהות היהודית שלך... ולא נעים לומר - מסתמא גם בזהות החסידית שלך... בקיצר צא ולמד
לא רלוונטי ?17.12.19
מה שכתבתי 'לא רלוונטי' התכוונתי לומר שכיום אנחנו לא יצאנו באמת ממצרים, אע"פ שכתוב שצריך לראות כאילו וכו', ואע"פ שמתעוררים כל שנה וכו', בכל זאת זה נס ששייך לעבר. ואעפ"כ אנחנו חוגגים זאת לזכור את ניסי ה', וכמו"כ בנידון דידן. דידן נצח!!
הבנת הנקרא!17.12.19
אין לי שום בעיה שתתכוון למה שאתה רוצה. ואין לזה שום קשר להבנת הנקרא. אדוני המלומד כתב שטויות ואחר כך הבין את זה. מצוין - טוב מאוחר מלעולם לא. שיהיה לך חג שמח
תלמד לכתוב18.12.19
ב"ה זכיתי להיות חב"דניק ואני לא מבין על מה כל המהומה. אין לי שמץ על איזה חב"דניק הוא נפל, אבל דעו לכם שכל חב"דניק היה משתף פעולה בשמחה והיה מוצא כמה וכמה נקודות טובות על הליטאים, ובהחלט יש הרבה. אני הייתי בי"ט-כ' כסלו ב-5 התוועדויות, לא היתה מילה אחת נגד או על הליטאים!!!
חב"דניק ב"ה19.12.19
9
חחחחחחחחחחחחחחחח תיסבו שכנזיים ברוך שעשני ספרדי.
חחחחחחחחחחחח17.12.19
8
אין לי חלק בחג הזה כי כל החג נגד הלטאים לכו לכל התועדות ואחרי כוסית אחת הם כבר משמיצים את אביגדור המלשין
משה17.12.19
7
דבריך עמוקים מני ים ויכולים להתפרש בכמה וכמה צורות, אני לא בטוח שזו הבמה הנכונה, אך בהחלט זה מעורר מחשבה מחודשת.
עמוק מאוד18.12.19
6
נכנסו רשמית לעידן שעל רעיון חייב להיות ולו מעצם העובדה שמישהו מחזיק בו. אז זהו שלא, החסידות במובנה הרחב והמעשי (יש לה יותר מידי צדדים תיארוטיים לא מעשיים ולא מוגדרים כך שקשה לדון אודתם) היא חכמה להמונים, יצירת פאר של אמונות הנותנות ביטוי לתשוקות הדתיות העלובות ביותר, מענה לצרכים פרמיטיביים ביותר. הי
דוד18.12.19
5
ושלא נשכח לרגע ....גלינו מארצנו ונחרב בית מקדשינו בגלל שנאת חינם ולא נגאל עד שלא נתקן את זה !!!!! כתבה כזאת היא חלק מהתיקון ועוד אבן נוספת בבנין בית המקדש השלישי..... חזק ואמץ כותב יקר שמצאת את המשותף בין עובדי השם ומקיימי מצוותיו ...חבל שהחבדניק היקר לא שיתף פעולה וראוי לציין שאני חבדניק וכן השתת
כתבה נהדרת 17.12.19
4
מה שיתבונן היטב יבין שהליטאים ניצחו, חבל שהכותב לא מבין את זה
אין ספק18.12.19
3
צריך להזכיר שבעשרות השנים האחרונות היה מי שדאג להחיות ולשמר את המחלוקת העתיקה, כך שאין פלא, שגם 18 שנים לאחר לכתו קיימים עדיין משקעים המקשים על קירוב לבבות אמיתי בין הצדדים.
טודרוס נעוולער17.12.19
2
אני חבדניק ולא יודע על איזה חבדניק נפלת שלא מסוגל לומר שום דבר טוב על ליטאים. לכל אחד יש מה ללמוד מהשני. מי שרואה את הקב"ה בכל מקום , רואה אותו גם בנשמה האלוקית של כל יהודי וממילא לא יכול לשנוא אותו. אם הוא טועה אז ניתן לנסות לקרבו בדחילו ורחימו, אבל ח"ו לא לשנוא! מי שאוהב את הקב"ה לא יתכן שישנא א
כתבת טוב18.12.19
1
ועל החסידים נאמר "וילכו אחרי ההבל ויהבלו"
שיר17.12.19
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

חרפה: גזירות חדשות שנערי האוצר רוצים להטיל על האברכים

קובי אטינגר | 06.05.24

יוריך מוריך

בראשות הגאב"ד: הדיינים התאגדו בהתכנסות השנתי

חיים רוזנבוים | 06.05.24

סיפור שפחות מוכר

ניסיונות ומסירות נפש | כך התמודדו בנות 'טלז' בשואה • צפו

כיכר השבת | 05.05.24

בחורות הסמינר - בראש

גאווה חרדית | מבחן רואי החשבון - חרדיות עברו בפער גדול

קובי אטינגר | 05.05.24

"גם מי שלא במסגרת" | חשיפה

גדול הרבנים התימנים במכתב חריף: 'אסור לבחור ללכת לצבא, וחובה למסור על כך את הנפש'

חנני ברייטקופף | 05.05.24
ש

קורע לב:

איך אפשר להסביר לתינוקת בת שנה שאמא לא תשוב יותר???

כיכר בשיתוף ועד הרבנים | מקודם

"תתן לו"

במעמד נדיר ומיוחד: המקובל קיים את מצוות 'ראשית הגז'

חיים רוזנבוים | 05.05.24

יחליף את הרב בלייך

"המצב בקהילה היהודית עדיין קשה" | הרב גנוט חזר לקייב

חיים רוזנבוים | 04.05.24

יוסי אליטוב מגיש:

אור החיים אקטואלי: איך מייקרים ומקדשים את הזמן? צפו

כיכר השבת | 03.05.24

חידוש מגן עדן

לא אוכלים סעודת מלווה מלכה? זה מה שאתם מפסידים

כיכר השבת | 03.05.24
ש

"על אלה אני בוכיה"

העדויות, הניצולים והזוועות: ספרי השואה שאתם חייבים לקרוא

כיכר בשיתוף מוסד הרב קוק | מקודם

לקראת אישום?

"מודל כלכלי לא ישים": מה קורה בחברת ההשקעות החרדית

דוד הכהן | 03.05.24

תיעוד ענק 

אז נדברו יראי ה': גדולי ישראל התוועדו בכינוס השנתי | גלריה

חיים רוזנבוים | 03.05.24

נגד העתירה

היועמ"שית לבג"ץ: אין להתערב בהחלטה לתת פרס לראשל"צ

חזקי שטרן | 02.05.24

ערב ל"ג בעומר

בזבוז כספים בלתי נתפס: חקלאי מירון נגד המדינה

חזקי שטרן | 02.05.24
ש

ללא הלוואות או גמ"חים!

האפליקציה שתשאיר אתכם בסוף כל חודש עם יתרה בעו"ש

כיכר בשיתוף רייז אפ | מקודם

צפו בתיעוד

שנה בלי הבעל מנגן: המונים עלו לקברו במונסי | גלריה

חיים רוזנבוים | 02.05.24

פונתה בטיפול נמרץ

מים רותחים נשפכו על ילדה בשיכון החסידי; מצבה קשה

מישאל לוי | 02.05.24